جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
Dkhodro_nba
carworks_b2
carworks_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Saipa_CLC_Pride_PK

طبق آزمایش ها و بررسی های انجام شده به وسیله محققان گروه فناوری خودروهای سبک سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، شرکتهای سازنده خودروهای پراید و رنو PK سال گذشته به دنبال اجباری شدن استاندارد EURO1 و به منظور رسیدن به سطح آلایندگی مورد نظر، بیش از 210هزار خودروی پراید و چند هزار خودروی PK خود را به کیتهای CLC مجهز کردند؛ اما باتوجه به حساسیت بالای این کیت به تنظیم و نصب آن نه تنها خودروها را موفق به پایین کردن استاندارد آلایندگی مورد نظر نکرد، بلکه اثرات منفی آن صاحبان این خودروها را وادار به باز کردن این کیت از روی خودروهایشان کرد.

فیلم آموزشی سیستم CLC + معرفی سیستم کاربراتور و سنسورها و عملگرهای اضافه شده

مطالب فنی مرتبط : 

- راهنمای تعمیرات سیستم سوخت رسانی کاربراتور مجهز به CLC پراید

- آموزش تنظیم موتور پراید کاربراتور + آموزش بازکردن،تعمیر و تنظیم کاربراتور و دلکو

معرفی و آموزش سنسورها و سیستم انژکتور پراید

 CLC چیست؛

برای طراحی موتوری که قادر به پاس کردن استانداردهای EURO باشد، ناچار به استفاده از مبدل کاتالیزوری (کاتالیست کانورتر) هستیم.
این مبدل ها، آلاینده های اصلی خروجی از اگزوز خودرو (CO-HC-NO) را به گازهای بی خطر یا کم ضرر تبدیل می کنند.
عملکرد این مبدلها منوط به کنترل دقیق نسبت هوا به سوخت در محدوده استوکیومتریک است. از آنجا که در سیستم های کاربراتوری نسبت هوا به سوخت به طور مکانیکی کنترل می شود و امکان کنترل دقیق هوا به سوخت در محدوده استوکیومتریک نیست ، بنابراین نمی توان با نصب مبدل کاتالیزوری روی این خودروها به سطح آلایندگی مورد نظر در استانداردهای EURO دست یافت.
سیستم کاربراتور حلقه بسته که به اختصار آن را CLCنامیده اند با اندک تغییراتی و با نصب یک مدار ساده الکتریکی و مبدل کاتالیزوری (کاتالیست کانورتر) توانایی اخذ استاندارد آلودگی EURO1 را به وسیله خودروی پراید فراهم آورده است.
در این سیستم با استفاده از چند سنسور، یک واحد کنترل الکترونیک (ECU) و یک موتور پله ای نسبت هوا به سوخت در حد استوکیومتریک که مورد نیاز مبدل کاتالیزوری است ، تنظیم و کنترل می شود.
در کاربراتورهای مجهز به سیستم CLC، نسبت هوا به سوخت طوری تنظیم می شود که مخلوط سوخت به هوا غنی باشد. بدین ترتیب می توان با تزریق هوا به وسیله موتور پله ای ، نسبت هوا به سوخت را در حد استوکیومتریک نگه داشت.

تاثیر CLC بر توان خودرو

بنابر اظهارات کارشناسان شرکتهای خودروساز، یکی از مهمترین نواقص سیستم CLC آن است که نصب این سیستم روی پراید توان و قدرت خودرو را تا حدود 7 درصد نسبت به پراید معمولی کاهش می دهد و رانندگان در حالت تخت گاز احساس می کنند کشش خودرو کم شده است.
به همین دلیل است که صاحبان این خودروها به منظور افزایش توان ، اقدام به باز کردن این سیستم از روی خودروهای خود می کنند.
گروه فناوری خودروهای سبک با انتخاب نمونه های متعدد پراید و PK مجهز به CLC و انجام تستهای شاسی دینامومتر روی آنها در حالتهای با و بدون CLC به بررسی افزایش توان منتج از باز کردن سیستم CLC از روی این خودروها پرداخته است.
نتایج این تستها و بررسی ها، نشان داد در تمامی موارد باز کردن CLC موجب افزایش قابل توجه در توان می شود و متوسط این افزایش برای برخی خودروهای پراید CLC به 5/11 درصد و برای برخی خودروهای CLC PK، به 8/5درصد می رسد.
می توان نتیجه گرفت که اقدام صاحبان این خودروها در باز کردن CLC کاملا منطقی و موجه است.

تاثیر CLC بر میزان مصرف سوخت

اگر چه در روزنامه ها و اخبار گفته شد که مصرف سوخت پرایدهای مجهز به CLC پایین است ولی در حقیقت نه تنها مصرف سوخت این خودروها پایین نیست بلکه کمی هم بیشتر است که البته می توان با کمی اغماض مصرف سوخت آنها را برابر پرایدهای معمولی فرض کرد.
در نتیجه باز کردن CLC مصرف سوخت در سیکل های شهری ، جاده ای و ترکیبی برای پراید به ترتیب به میزان 20، 17، 19 درصد و برای PK به ترتیب به میزان 6/8، 7 و 9/7درصد افزایش خواهد یافت.

تاثیر CLC بر آلایندگی

بزرگترین عیب سیستم CLC حساس بودن آن به تنظیم کاربراتور است ، به طوری که اگر کاربراتور از تنظیم خارج شود، سیستم قادر به اخذ استاندارد آلودگی نخواهد بود.
به دلیل همین نقص عمده تستهای انجام گرفته روی نمونه های متعدد از این خودروها نشان می دهد در بیشتر موارد نصب این سیستم منجر به پاس شدن استاندارد EURO1 به وسیله این خودروها شده است.
نتایج تستهای مزبور نشان می دهد بر اثر باز کردن CLCوضعیت آلایندگی خودرو به طرز بسیار خطرناکی افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها  

+6 #1 وحید 1397-04-04 06:31
فیلم رایگان کردن حرکت درستی است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
نمونه سئوالات آزمون مهارتی گازسوز کار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون کارشناس فنی ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی مکانیک ایساکو
راهنمای عیب یابی و تعویض فنرلول و کمک فنر عقب برلیانس H200/H300/Cross
دیکشنری لغات و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی/فارسی مکانیک
راهنمای عیب یابی و پیکربندی سیستم مالتی پلکس SMS سمند با ایکودیاگ
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم گرمایش و تهویه هوا (خنک کننده) X33
تور درون کارخانه Koenigsegg
دوره آموزشی کولر خودرو
هیولای داکار (پژو 2008 DKR)
معرفی و مشخصات موشک بالستیک ذوالفقار
معرفی و شرح برخی سیستم های خودرو سنگین دیزل کراز
راهنمای تعمیرات و کدهای خطای سیستم های الکتریکی مزدا3
نمایش تفاوت عملکرد 206rc با استفاده از سیستم ESP/ASR و بدون آن
جزوه دوره آموزش گارانتی ایساکو
راهنمای تعمیرات موتور دوو سیلو
دستورالعمل عیب یابی و تعویض قطعات کولر برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض دینام آلترناتور برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض استارتر برلیانس
نمونه سئوالات آزمون مهارتی تعلیق و جلوبندی ایساکو
آموزش نحوه بازبینی و تست وایر شمع خودرو
فیلم دوربین مداربسته از سرقت کامپیوتر پژو 206
معرفی، نقد و بررسی لیفان 820
مقدمه ای بر سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده (AMT)
نمونه سئوالات آزمون مهارت شغلی مکانیک ایساکو
جدول عیب یابی CNG
نمونه سئوالات آزمون مهارتی برقکار ایساکو
آشنایی با موتور الکتریکی
راهنمای تعمیرات و سرویس مجموعه موتور BM15L خودروهای گروه H200وH300 سایپا
انواع قفل دیفرانسیل
شرح دیفرانسیل و عملکرد انواع آن
جزوه آموزشی سیستم صفحه نمایش Head Up Display پژو 508
راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور TU5-JP4 پژو405، پارس و سمند
کتاب درسی کاربرد و سرویس تراکتور
کارکرد دیفیوزر ، اسپویلر و اسپلیتر در خودرو
آموزش ترمیم صندلی چرمی خودرو
رقابت HUMMER H1 و تانک لئوپارد
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
راهنمای تعمیرات و عیب یابی تهویه مطبوع H30 Cross
راهنمای تعمیرات و تفاوت های موتور EF7 TC (توربوشارژ)
چک لیست عیب یابی کلاچ و گیربکس دستی
راهنمای تعمیرات سیستم تعلیق جلو و عقب پژو 405 وپارس و سمند و دنا
راهنمای ایمنی و سرویس سیستم CNG
فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک


[ aparat کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ facebook کانال رسمی کارگیک در فیسبوک ]

skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
دوره های علمی و تخصصی فنی اسکانیا
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
دیاگ همراه و هوشمند I-MAX محصول جدید شرکت ماشین سافت میباشد ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
سامانه خدمات خودرو در محل كاپيتان كار ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
اموزش تخصصی برق خودرو -تعمیرات ECU-مالتی پلکس-تنظیم موتور- م ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پخش انواع شمع های ایرانی و خارجی خودرو به قیمت کارخانه ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
قیمت دستگاه تنظیم باد دیجیتال فروش درجه سنجش باد اتوماتیک خ ...
این فایل ، فایل ریمپ خودرو پژو 207i با موتور 1600cc گیربکس ا ...