Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
nAMEG_7301
carworks_nba
Dkhodro_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Saipa_CLC_Pride_PK

طبق آزمایش ها و بررسی های انجام شده به وسیله محققان گروه فناوری خودروهای سبک سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، شرکتهای سازنده خودروهای پراید و رنو PK سال گذشته به دنبال اجباری شدن استاندارد EURO1 و به منظور رسیدن به سطح آلایندگی مورد نظر، بیش از 210هزار خودروی پراید و چند هزار خودروی PK خود را به کیتهای CLC مجهز کردند؛ اما باتوجه به حساسیت بالای این کیت به تنظیم و نصب آن نه تنها خودروها را موفق به پایین کردن استاندارد آلایندگی مورد نظر نکرد، بلکه اثرات منفی آن صاحبان این خودروها را وادار به باز کردن این کیت از روی خودروهایشان کرد.

فیلم آموزشی سیستم CLC + معرفی سیستم کاربراتور و سنسورها و عملگرهای اضافه شده


مطالب فنی مرتبط : 

- راهنمای تعمیرات سیستم سوخت رسانی کاربراتور مجهز به CLC پراید

- آموزش تنظیم موتور پراید کاربراتور + آموزش بازکردن،تعمیر و تنظیم کاربراتور و دلکو

معرفی و آموزش سنسورها و سیستم انژکتور پراید

 CLC چیست؛

برای طراحی موتوری که قادر به پاس کردن استانداردهای EURO باشد، ناچار به استفاده از مبدل کاتالیزوری (کاتالیست کانورتر) هستیم.
این مبدل ها، آلاینده های اصلی خروجی از اگزوز خودرو (CO-HC-NO) را به گازهای بی خطر یا کم ضرر تبدیل می کنند.
عملکرد این مبدلها منوط به کنترل دقیق نسبت هوا به سوخت در محدوده استوکیومتریک است. از آنجا که در سیستم های کاربراتوری نسبت هوا به سوخت به طور مکانیکی کنترل می شود و امکان کنترل دقیق هوا به سوخت در محدوده استوکیومتریک نیست ، بنابراین نمی توان با نصب مبدل کاتالیزوری روی این خودروها به سطح آلایندگی مورد نظر در استانداردهای EURO دست یافت.
سیستم کاربراتور حلقه بسته که به اختصار آن را CLCنامیده اند با اندک تغییراتی و با نصب یک مدار ساده الکتریکی و مبدل کاتالیزوری (کاتالیست کانورتر) توانایی اخذ استاندارد آلودگی EURO1 را به وسیله خودروی پراید فراهم آورده است.
در این سیستم با استفاده از چند سنسور، یک واحد کنترل الکترونیک (ECU) و یک موتور پله ای نسبت هوا به سوخت در حد استوکیومتریک که مورد نیاز مبدل کاتالیزوری است ، تنظیم و کنترل می شود.
در کاربراتورهای مجهز به سیستم CLC، نسبت هوا به سوخت طوری تنظیم می شود که مخلوط سوخت به هوا غنی باشد. بدین ترتیب می توان با تزریق هوا به وسیله موتور پله ای ، نسبت هوا به سوخت را در حد استوکیومتریک نگه داشت.

تاثیر CLC بر توان خودرو

بنابر اظهارات کارشناسان شرکتهای خودروساز، یکی از مهمترین نواقص سیستم CLC آن است که نصب این سیستم روی پراید توان و قدرت خودرو را تا حدود 7 درصد نسبت به پراید معمولی کاهش می دهد و رانندگان در حالت تخت گاز احساس می کنند کشش خودرو کم شده است.
به همین دلیل است که صاحبان این خودروها به منظور افزایش توان ، اقدام به باز کردن این سیستم از روی خودروهای خود می کنند.
گروه فناوری خودروهای سبک با انتخاب نمونه های متعدد پراید و PK مجهز به CLC و انجام تستهای شاسی دینامومتر روی آنها در حالتهای با و بدون CLC به بررسی افزایش توان منتج از باز کردن سیستم CLC از روی این خودروها پرداخته است.
نتایج این تستها و بررسی ها، نشان داد در تمامی موارد باز کردن CLC موجب افزایش قابل توجه در توان می شود و متوسط این افزایش برای برخی خودروهای پراید CLC به 5/11 درصد و برای برخی خودروهای CLC PK، به 8/5درصد می رسد.
می توان نتیجه گرفت که اقدام صاحبان این خودروها در باز کردن CLC کاملا منطقی و موجه است.

تاثیر CLC بر میزان مصرف سوخت

اگر چه در روزنامه ها و اخبار گفته شد که مصرف سوخت پرایدهای مجهز به CLC پایین است ولی در حقیقت نه تنها مصرف سوخت این خودروها پایین نیست بلکه کمی هم بیشتر است که البته می توان با کمی اغماض مصرف سوخت آنها را برابر پرایدهای معمولی فرض کرد.
در نتیجه باز کردن CLC مصرف سوخت در سیکل های شهری ، جاده ای و ترکیبی برای پراید به ترتیب به میزان 20، 17، 19 درصد و برای PK به ترتیب به میزان 6/8، 7 و 9/7درصد افزایش خواهد یافت.

تاثیر CLC بر آلایندگی

بزرگترین عیب سیستم CLC حساس بودن آن به تنظیم کاربراتور است ، به طوری که اگر کاربراتور از تنظیم خارج شود، سیستم قادر به اخذ استاندارد آلودگی نخواهد بود.
به دلیل همین نقص عمده تستهای انجام گرفته روی نمونه های متعدد از این خودروها نشان می دهد در بیشتر موارد نصب این سیستم منجر به پاس شدن استاندارد EURO1 به وسیله این خودروها شده است.
نتایج تستهای مزبور نشان می دهد بر اثر باز کردن CLCوضعیت آلایندگی خودرو به طرز بسیار خطرناکی افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها  

+3 #1 وحید 1397-04-04 06:31
فیلم رایگان کردن حرکت درستی است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
چینی ها چگونه تسلا S را هک کردند؟
سمند سورن توربوشارژ
آموزش تعمیر ترک و نشتی بخش های پلاستیکی رادیاتور خودرو
Toyota Builds Open-Source Car-Hacking Tool : PASTA (Portable Automotive Security Testbed)
آسیب پذیری ریموت ها و سیستم Keyless Entry و سرقت خودروهای مدل بالا
راهنمای سیستم ایموبیلایزر ضدسرقت رنو کپچر
راهنمای تعمیرات سیستم کلاچ نیسان پاترول
راهنمای تعمیرات سیستم فرمان نیسان پاترول
راهنمای تعمیرات ترمز نیسان پاترول
نقشه ها و تصاویر قطعات یدکی پراید صبا
نقشه های الکتریکی کیا سراتو (2009–2007)
راهنمای سیستم شبکه LAN نیسان مورانو
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور نیسان مورانو
ویدئو معرفی موتور TCe 120 استفاده شده در رنو کپچر و رنو کلیو
تشریح کامل تعاریف و عملکرد چرخ ، رینگ و لاستیک
معرفی و تست سیستم راننده خودکار تسلا
پرونده کامل پژو پارس ، مشخصات فنی ، امکانات و معرفی و مقایسه مدل های مختلف آن
تعمیرات ایسیو زیمنس بایفیول
آشنایی با یاتاقان ، بلبرینگ و رولبرینگ
کوروش منصوری،مهاجری از چالوس ، سلطان دنیای تیونینگ خودرو
چگونه یک خودرو را برقی کنیم؟
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
تشریح عملکرد مدار فن خودرو
نقد ، بررسی و مقایسه کیا اپتیما و هیوندایی سوناتا نسل قدیم و جدید از اسب بخار
بررسی و شناخت موتور XU7 و اجزاء، سنسورها و عملگرهای آن (پژو۴۰۵ ،پژوپارس ،سمند ،سورن)
مستند امداد خودرو ایران در نوروز (اسب بخار)
دستورالعمل عیب یابی گیربکس BE
راهنمای تعمیرات موتور زانتیا
نکات و آموزش تعویض آب و هواگیری رادیاتور خودرو
زتروس ، چهره خشن مرسدس بنز
معرفی و آزمایش فنی مرسدس بنز E250 + مقایسه با BMW 528
جدول مقایسه فنی و امکانات تیپ های مختلف پژو 206
آموزش استفاده از هیتر و هویه و لحیم کاری در تعمیرات ECU
لحیم کاری برد SMD و نکات آن
شرح عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
موتور احتراقی بدون پیستون و میل لنگ تویوتا برای تولید انرژی الکتریکی
معرفی و عیب یابی سیستم سوخت رسانی و جرقه Bosch MP 7.3 پژوپارس ELX و سمند سریر
تشریح فناوری های موتور دیزل با فیلم ها و انیمیشن های کوتاه
آفرود در کویر مرکزی ایران
کامپیوترهای مکانیکی کنترل آتش

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
دیاگ کاترپیلار و پرکینز Cat ET3
دیاگ دوو دوسان Doosan
دیاگ ماشین آلات کشاورزی و موتورهای هیتاچی Hitachi DR-ZX ...
دیاگ ماشین آلات لیبهر Liebherr
دوره تخصصی جامع تقویت و تیونینگ خودرو در آموزشگاه فن خودرو ...
آموزش تخصصی و فوق تخصصی کامل کامیون ها واتوبوس های نسل جدیدد ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش های تخصصی تعمیرات خودرو شامل:تعمیرات ecu تست موتور ...
الکتروصنعت پارس مبین ، تولید کننده لوازم و تجهیزات تعمیرگاهی ...
ما در آموزشگاه فن خودرو اولویت خود را بر روی کیفیت آموزشی و ...