معرفی و آموزش سیستم CLC پراید و رنوPK , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Saipa CLC Pride PK

طبق آزمایش ها و بررسی های انجام شده به وسیله محققان گروه فناوری خودروهای سبک سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، شرکتهای سازنده خودروهای پراید و رنو PK سال گذشته به دنبال اجباری شدن استاندارد EURO1 و به منظور رسیدن به سطح آلایندگی مورد نظر، بیش از 210هزار خودروی پراید و چند هزار خودروی PK خود را به کیتهای CLC مجهز کردند؛ اما باتوجه به حساسیت بالای این کیت به تنظیم و نصب آن نه تنها خودروها را موفق به پایین کردن استاندارد آلایندگی مورد نظر نکرد، بلکه اثرات منفی آن صاحبان این خودروها را وادار به باز کردن این کیت از روی خودروهایشان کرد.

فیلم آموزشی سیستم CLC + معرفی سیستم کاربراتور و سنسورها و عملگرهای اضافه شده


مطالب فنی مرتبط : 

- راهنمای تعمیرات سیستم سوخت رسانی کاربراتور مجهز به CLC پراید

- آموزش تنظیم موتور پراید کاربراتور + آموزش بازکردن،تعمیر و تنظیم کاربراتور و دلکو

معرفی و آموزش سنسورها و سیستم انژکتور پراید

 CLC چیست؛

برای طراحی موتوری که قادر به پاس کردن استانداردهای EURO باشد، ناچار به استفاده از مبدل کاتالیزوری (کاتالیست کانورتر) هستیم.
این مبدل ها، آلاینده های اصلی خروجی از اگزوز خودرو (CO-HC-NO) را به گازهای بی خطر یا کم ضرر تبدیل می کنند.
عملکرد این مبدلها منوط به کنترل دقیق نسبت هوا به سوخت در محدوده استوکیومتریک است. از آنجا که در سیستم های کاربراتوری نسبت هوا به سوخت به طور مکانیکی کنترل می شود و امکان کنترل دقیق هوا به سوخت در محدوده استوکیومتریک نیست ، بنابراین نمی توان با نصب مبدل کاتالیزوری روی این خودروها به سطح آلایندگی مورد نظر در استانداردهای EURO دست یافت.
سیستم کاربراتور حلقه بسته که به اختصار آن را CLCنامیده اند با اندک تغییراتی و با نصب یک مدار ساده الکتریکی و مبدل کاتالیزوری (کاتالیست کانورتر) توانایی اخذ استاندارد آلودگی EURO1 را به وسیله خودروی پراید فراهم آورده است.
در این سیستم با استفاده از چند سنسور، یک واحد کنترل الکترونیک (ECU) و یک موتور پله ای نسبت هوا به سوخت در حد استوکیومتریک که مورد نیاز مبدل کاتالیزوری است ، تنظیم و کنترل می شود.
در کاربراتورهای مجهز به سیستم CLC، نسبت هوا به سوخت طوری تنظیم می شود که مخلوط سوخت به هوا غنی باشد. بدین ترتیب می توان با تزریق هوا به وسیله موتور پله ای ، نسبت هوا به سوخت را در حد استوکیومتریک نگه داشت.

تاثیر CLC بر توان خودرو

بنابر اظهارات کارشناسان شرکتهای خودروساز، یکی از مهمترین نواقص سیستم CLC آن است که نصب این سیستم روی پراید توان و قدرت خودرو را تا حدود 7 درصد نسبت به پراید معمولی کاهش می دهد و رانندگان در حالت تخت گاز احساس می کنند کشش خودرو کم شده است.
به همین دلیل است که صاحبان این خودروها به منظور افزایش توان ، اقدام به باز کردن این سیستم از روی خودروهای خود می کنند.
گروه فناوری خودروهای سبک با انتخاب نمونه های متعدد پراید و PK مجهز به CLC و انجام تستهای شاسی دینامومتر روی آنها در حالتهای با و بدون CLC به بررسی افزایش توان منتج از باز کردن سیستم CLC از روی این خودروها پرداخته است.
نتایج این تستها و بررسی ها، نشان داد در تمامی موارد باز کردن CLC موجب افزایش قابل توجه در توان می شود و متوسط این افزایش برای برخی خودروهای پراید CLC به 5/11 درصد و برای برخی خودروهای CLC PK، به 8/5درصد می رسد.
می توان نتیجه گرفت که اقدام صاحبان این خودروها در باز کردن CLC کاملا منطقی و موجه است.

تاثیر CLC بر میزان مصرف سوخت

اگر چه در روزنامه ها و اخبار گفته شد که مصرف سوخت پرایدهای مجهز به CLC پایین است ولی در حقیقت نه تنها مصرف سوخت این خودروها پایین نیست بلکه کمی هم بیشتر است که البته می توان با کمی اغماض مصرف سوخت آنها را برابر پرایدهای معمولی فرض کرد.
در نتیجه باز کردن CLC مصرف سوخت در سیکل های شهری ، جاده ای و ترکیبی برای پراید به ترتیب به میزان 20، 17، 19 درصد و برای PK به ترتیب به میزان 6/8، 7 و 9/7درصد افزایش خواهد یافت.

تاثیر CLC بر آلایندگی

بزرگترین عیب سیستم CLC حساس بودن آن به تنظیم کاربراتور است ، به طوری که اگر کاربراتور از تنظیم خارج شود، سیستم قادر به اخذ استاندارد آلودگی نخواهد بود.
به دلیل همین نقص عمده تستهای انجام گرفته روی نمونه های متعدد از این خودروها نشان می دهد در بیشتر موارد نصب این سیستم منجر به پاس شدن استاندارد EURO1 به وسیله این خودروها شده است.
نتایج تستهای مزبور نشان می دهد بر اثر باز کردن CLCوضعیت آلایندگی خودرو به طرز بسیار خطرناکی افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ها  

+3 #1 وحید 1397-04-04 06:31
فیلم رایگان کردن حرکت درستی است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
اندازه گیری لقی طولی میل لنگ با ساعت اندیکاتور
آموزش صاف کردن سپر خودرو با حرارت
تهران، تقاطع سئول : صادرات سودآور یا بازاریابی ضررآفرین برای خودروی ایرانی؟- قسمت9
تهران، تقاطع سئول : وقتی قوانین سخت گیرانه هم کیفیت خودروی داخلی را بالا نبرد- قسمت8
تهران، تقاطع سئول : وقتی کیفیت خودروی داخلی داد همه را درآورد- قسمت7
تهران، تقاطع سئول : تصمیم مهم کره ای ها برای ادامه بقا در صنعت خودرو- قسمت6
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها با رقبای ۱۰۰ ساله درافتادند- قسمت5
تهران، تقاطع سئول : روزی که نیسان به ایران آمد- قسمت4
تهران، تقاطع سئول : داستان تولد پراید افسانه ای- قسمت3
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها گوی سبقت را در خودروسازی ربودند- قسمت2
تهران، تقاطع سئول : روزی که ایران و کره استارت زدند/ تاریخچه صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی- قسمت1
آموزش رانندگی مربی تازه کار به قهرمان رانندگی Leona Chin
نگاهی به موشک سوخت مایع و پیشرانه آن
معرفی و نکاتی درباره پولیفت یا جرثقیل زنجیری (Lever Hoist)
معرفی، شرح عملکرد و نکاتی درباره جک هیدرولیک روغنی
آموزش روغنکاری بکس بادی (Air Impact Wrench)
Peugeot 504 pick-up 4x4
فیلم مستند لامبورگینی آونتادور از National Geographic
بوگاتی ویرون را بشناسید
نمونه سئوالات پرتکرار برق خودرو درجه2 فنی و حرفه ای
نمونه سئوالات آزمون اتومکانیک درجه1
نمونه سئوالات آزمون مهارت شغلی مکانیک ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی برقکار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی مکانیک ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی تعلیق کار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون اتومکانیک درجه2
کتب درسی مکانیک و برق خودرو دوره متوسطه
سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ
آموزش مکانیک خودرو : سیستم روغن کاری
آموزش مکانیک خودرو : مقدمات و آشنایی با ابزارها و وسائل کار در اتومکانیک
آموزش مکانیک خودرو : بازدید و عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور
آموزش مکانیک خودرو : بستن موتور
آموزش مکانیک خودرو : تفکیک و بازکردن متعلقات موتور
آموزش مکانیک خودرو : آشنایی با اصول کارکرد موتورهای احتراق داخلی و اجزاء آن
آموزش مکانیک خودرو : عیب یابی سرسیلندر (سوپاپ ها و واشر سرسیلندر) و عوامل روغن سوزی در موتور
بروس مک لارن ؛ طراح ، مخترع ، راننده و مهندس خودرو
سکانس تاریخی تعقیب و گریز دوج چارجر و فورد موستانگ در فیلم بولیت
درگ تویوتا کمری هیبرید و کیا اپتیما
نقد و بررسی ایسوزو دی-مکس
آموزش ساخت لامپ تست مثبت و منفی با LED

آخرین آگهی ها

فروش ابزار آلات خصصی تعمیرگاهی خودورو موتورسیکلت ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش تعمییرات موتور گیربکس برق و دیاگ خودرو های دیزل نسل جد ...
اصول کار کرد موتور و قطعه شناسی -سنسورها و عملگرها - شناخت ا ...
پیشتازی باشید , پیشتاز بمانید
کاراموتور اولین مرکز برگزاری دوره های تخصصی خودروهای هیوندا ...
آموزش تخصصی فنی خودرو: مکانیک و برق خودرو-ایسیو-مولتی پلکس-C ...
پروگرامر TNM مناسب برای تعمیرات ایسیو / تنظیمات کیلومتر / د ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
دوره تخصصی برق خودرو های خانواده هیوندا و کیا ...
ارائه خدمات حرفه ای تعمیرات انواع برد های الکترونیک خودروهای ...