آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

فیلر گیری موتور

فیلر گیری یکی از مهمترين و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن)را انجام دهد.هر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتور بکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند. یکی از سیستمهای که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتور تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز و بسته شدن سوپاپها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه و تنظیم میکنند.

همچنین فیلر سوپاپ ها در آوانس و ریتارد صحیح سوپاپ ها نقش بسزایی دارد.

filergiri

فیلرگیری کار سختی نیست ، ما در اینجا 4 راهنمای از 4 صفحه وب مختلف که درست تر بنظر می رسیدند را نقل قول می کنیم :

راهنمای فیلرگیری موتور 1 :

فيلرگيري اتومبيلهاي پيكان و پژو RD (هر دو يك موتور دارند) كه به شرح زير مي باشد :
ابتدا درب سوپاپ را باز كنيم و بعد با چرخاندن ميل لنگ (بوسيله چرخاندن پروانه) سيلندر 1 را در حالت قيچي قرار داده و سيلندر 4 را فيلرگيري مي كنيم . (فيلر 30 براي سوپاپ دود و فيلر 25 براي سوپاپ هوا)

بعد سيلندر 3 را قيچي كرده سيلندر 2 را فيلرگيري مي كنيم . سپس سيلندر 4 را قيچي كرده 1 را فيلرگيري مي كنيم و در انتها سيلندر 2 را قيچي كرده و 3 را فيلرگيري مي كنيم .

نکته : همیشه فیلر هوا کمتر از فیلر دود است.

راهنمای فیلرگیری موتور 2 :

بهترين وسريعترين روش فيلر گيري بشرح زير است:
سيلندر( 4) در حالت قيچي قرار داده و سيلندر(1) هر(دو سوپاپ دود و هوا) وسيلندر(2) سوپاپ (هوا) وسيلندر(3) سوپاپ(دود) را فيلر گيري كنيد.
سيلندر( 1) در حالت قيچي قرار داده و سيلندر(4)هر(دو سوپاپ دود و هوا) و(سيلندر2) سوپاپ(دود) و(سيلندر 3) سوپاپ (هوا.)را فيلر گيري كنيد.

براي چرخاندن موتور دو راه داريد:
1-با بكس پولی ميل لنگ را بچر خانيد.
2-زير يكی از چرخهای جلو جک زده وخودرو را در( دنده 4 )گذاشته ولاستيک را با دست بچرخانيد تا موتور بچرخد.

حالت قيچي سوپاپ ها :

مثلا(سيلندر 1)دوسوپاپ دارد: هوا ودود.

موتور را انقدر بچرخانيد كه سوپاپ دود تا آخر بالا امده وسوپاپ هوا ميخواهد پايين برود.به محض حركت سوپاپ هوا به پايين .ديگر موتور را نچرخانيد .اين حالت را قيچي سوپاپ مي نامند.

راهنمای فیلرگیری موتور 3 :

تقریبا تمام خودروها به این شکل فیلرگیری می شوند . میل لنگ ماشین را بچرخانید یا بوسیله تسمه پروانه یا در بعضی ماشین ها بوسیله آچاری که به میل سوپاپ میخورد .

باید ببینید سوپاپ های کدوم سیلندر در حالت قیچی قرار گرفته اند .

حالت قیچی چیه ؟ حالتی که سوپاپ دود بالا آمده بسته شده و سوپاپ هوا در حال باز شدن است میگن حالت قیچی سوپاپ ها البته نه اینکه سوپاپ هوا تا آخر باز شود ، به اندازه دو سه میلیمتر که بره پایین کفایت میکند .

میل لنگ رو بچرخونید تا یکی از سیلندرها سوپاپ هاش در حالت قیچی قرار بگیره حالا میرسیم به قانون دور در دور نزدیک در نزدیک . یعنی چی؟ یعنی اینکه مثلا در موتور چهار سیلندر اگر سیلندر چهار قیچی کرد سیلندر یک رو فیلرگیری می کنید , اگر سیلندر سه قیچی کرده بود سیلندر دو رو فیلرگیری می کنید و برعکس . در موتور های شش سیلندر هم همینطور اگر سیلندر یک قیچی کرد سیلندر شش رو فیلرگیری میکنید اگر سیلندر دو قیچی کرد سیلندر پنج رو فیلرگیری می کنید و برعکس . به این میگن قانون دور در دور نزدیک در نزدیک البته در موتورهای خطی نه موتورهای V شکل . بعد برای سیلندری که نوبت فیلرگیریش هست مهره قفلی روی پیچ تنظیم فیلر ( روی اسبک همونی که سوپاپ رو به طرف پایین فشار میده ) رو شل می کنید البته بعضی ماشین ها اسبک ندارند چون میل سوپاپ رو هستن و مستقیما بادامک میل سوپاپ ، سوپاپ رو به طرف پایین فشار میده خلاصه فرقی نمیکنه همون هم پیچ و مهره تنظیم فیلر دارد .

وقتی مهره شل شد فیلر رو زیر محلی که اسبک به ته سوپاپ برخورد میکنه میزارید ( بسته به نوع ماشین فیلر فرق میکنه ) فرضا فیلر 0/2 برای سوپاپ هوا اگه فیلر مابین فضای اسبک و ته سوپاپ نرفت که باید پیچ رو کمی شل کنید ( همون پیچی که مهره شو قبلا شل کردید ) و دوباره فیلر رو بزارید و امتحان کنید مقدار سفتی فیلر باید طوری باشه که نه اونقدر سفت باشه که وقتی فیلر رو می خوایید از مابین اونها بیرون بیکشید روش خط بیوفته نه اونقدر شل باشه که براحتی از بین اونها عبور کنه ( اصطلاحاً حالت کارد و پنیر ) وقتی به نظرتون اندازه فیلر درست شد پیچ رو در همون حالت نگه میدارید و مهره قفلی رو محکم می کنید و تمام سیلندرها به همین صورت ادامه می دید ( البته با قانون قیچی کردن و دور در دور نزدیک در نزدیک) و هر موتوری هم اندازه فیلر خاصی دارد، در بعضی فیلر سوپاپ دود و هوا یکسان هست و در بعضی دیگر متفاوت . در این مورد به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید . ولی مقدار فیلر سوپاپ های پیکان و آردی : سوپاپ هوا 20 صدم میلیمتر و سوپاپ دود 40 صدم میلیمتر . اگه جایی دید نوشته 2 و 4 دهم میلیمتر هم همان است.

فیلرگیری خودروهای دیزلی هم به همین صورته تفاوتش در چرخاندن موتور هست در بعضی کامیون ها یک طرف اکسل عقب جک میزنن تا چرخ از زمین کنده شه بعد ماشین رو تو یه دنده سبک میزارن یک نفر چرخ عقب رو میچرخونه تا موتور بچرخه و یک نفر دیگه که مسئول فیلرزدن هست مقدار چرخوندن چرخ عقب رو کنترل میکنه هر موقع سوپاپ سیلندری قیچی کرد به نفری که داره چرخ رو میچرخونه میگه همونجا چرخ رو نگه داره و یا در بعضی کامیون ها جایی که سنسور دور موتور وصل هست سنسور رو باز میکنن و با پیچ گوشتی دندونه های فلایویل رو می چرخونن تا به حالت قیچی برسه. بعضی تعمیرکارها هم اهرم خاموش کن پمپ انژکتور رو در حالت خاموش نگه میدارن و تک استارت میزنن تا به حالت قیچی برسن . به نظر راحتر اینه که یه چرخ عقب رو جک زد و چرخ رو چرخوند.

راهنمای فیلرگیری موتور 4 :

اول اینکه روش قیچی تو پرایدهای انژکتوری غلط بوده وعلت انهم تایم زمان پاشش انژکتورهاست که من خودم تجربه کردم ودر ضمن دوستانی که طبق فیلم اموزشی سایپا فیلر میکنند هم باید بگم اون پراید کاربراتوری هستش نه انژکتوری.

در مرحله اول پراید باید با موتور گرم و دمای نرمال فیلر بشه (طبق گفته شرکت سازنده) منظور از دمای نرمال اینه که موتور در جا کار کنه و تا حدی گرم بشه که فن شروع به کار کنه ( البته اگر ترموستات و فشنگی آب سالم باشند ) که برای پرایدحدود 90 درجه باشه (اگر اشتباه نکنم) . در دمای نرمال اگر فیلر گیری کنید مطمئنا صدای اضافی نخواهید شنید مگر اینکه : فیلر خراب باشه - روغن موتور بیش از حد رقیق باشه - گاید سوپاپ و سیت سوپاپ زخمی و خراب باشند که در این صورت سوپاپ مرتب از تنظیم خارج میشه.

حالا روش فیلرگیری موتور پراید انژکتور  ،
زمانی که سوپاپ دود سیلندر1 کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر3 وسوپاپ دود سیلندر4 رو فیلر میزنید.
زمانی که سوپاپ دود سیلندر 3کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر4وسوپاپ دود سیلندر 2 رو فیلر میزنید.
زمانی که سوپاپ دود سیلندر4کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر2وسوپاپ دود سیلندر 1 رو فیلر میزنید.
زمانی که سوپاپ دود سیلندر 2کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر1وسوپاپ دود سیلندر 3 رو فیلر میزنید.
واسه سردی و داغی موتور هم بگم که شما ماشینو روشن میکنید وقتی فن زد و خاموش شد بعد از حدود 10 دقیقه فیلر گیری کنید راستی فیلر هوا رو25 و فیلر دود رو35 بذارین بهترین روشه البته واسه انژکتور.

مقدار فیلر پراید را معمولاً 25-25 یا 25-30 قرار می دهند،برای اطمینان به راهنمای موتور مورد نظر مراجعه فرمائید ، میزان کارکرد موتور در میزان فیلر کمی موثر است.

توضیح فیلر گیری پراید و سایر 4 سیلندرها (با روش قیچی سیلندر مقابل)


آموزش فیلرگیری موتور TU3 پژو 206 تیپ 2و3 (1400 سی سی 8 سوپاپ)


 دلایل آوانس و ریتارد سوپاپ ها :

- دليل وجود اوانس سوپاپ هوا (تايمينگ سوپاپ ها ):

1- کمک به خروج دود
2- بالاتر رفتن راندمان حجمي بعلت بيشتر باز بودن سوپاپ هوا

- دليل وجود ريتارد سوپاپ هوا (تايمينگ سوپاپ ها ):

بالاتر رفتن راندمان حجمي – پر شدن بيشتر بخاطر سرعت هوا بعلت فشار منفي خلا که بر اثر پايين رفتن پيستون بوجود امده است.

- دليل وجود اوانس سوپاپ دود (تايمينگ سوپاپ ها ):

براي اينکه زمان بيشتري براي تخليه دود – پايين امدن فشار هوا در اواخر مرحله احتراق و جلوگيري از فشار دود در مرحله تخليه.

- دليل وجود ريتارد سوپاپ دود (تايمينگ سوپاپ ها ):

کمک به تخليه کامل دود بر اثر سردي و گرمي مخلوط و دود –باز بودن بيشتر براي تخليه کاملتر

دیدگاه‌ها  

+10 #1 محتشمی 1394-09-02 16:08
سلام کارتون بیست بیسته
نقل قول کردن
+28 #2 مصطفی 1394-11-13 23:17
با سلام
ببخشید میشه آموزش شیم گیری پژو 405 را قرار دهید؟اگر فیلم آموزشی باشه ممنونتون میشم.
با تشکر
نقل قول کردن
+3 #3 عبدالله وحید 1394-11-16 18:33
اندازه فیلر برای تابستان وزمستان چقدر فرق میکند
نقل قول کردن
+5 #4 عباس 1394-11-21 22:31
به نقل از عبدالله وحید:
اندازه فیلر برای تابستان وزمستان چقدر فرق میکند

فرقی نمی کنه یکیه
نقل قول کردن
+8 #5 فرهاد 1394-11-29 11:03
از زحمات شما بسیار سپاسگزارم .
نقل قول کردن
+3 #6 فرشاد 1394-12-19 00:59
دوستان سلام ببخشید که همه جا اسم من هست و تشکر میکنم چون واقعا لذت مبرم وپاتوق من شده فقط توی اینسایت فقط خیلی ازفیلمها واقعا بردم میخوره ولی نتونستم دانلود کنم از اپارات هم نشد لطفا راهنمای کنید ممنونم
نقل قول کردن
0 #7 مصطفی 1394-12-25 22:09
با سلام
آیا کسی هست بدونه اندازه فیلر(شیم)پژو 405 چقدره؟
نقل قول کردن
+8 #8 اصغر 1395-01-24 00:31
اندازه شیم 405دود40هوا20
نقل قول کردن
+1 #9 مصطفی 1395-01-24 21:58
به نقل از اصغر:
اندازه شیم 405دود40هوا20

سلام.برای پژو 206 این اندازه هایی که ذکر کردید صادقه.من تحقیق کردم برای 405 بهتره فیلر هوا را 25 بگیریم و دود را 40.
اگر سیت سوپاپ عوض شد 5% به هر کدام از اعداد اضافه مکینیم یعنی 30 هوا 45 دود
نقل قول کردن
-2 #10 رسول 1395-01-31 14:25
باسلام و خسته نباشید
شماره فیلر دود و هوای پراید کاربراتوری چنده با اچار فیلر
نقل قول کردن
+4 #11 شکرالهی 1395-03-03 21:51
سلام دوستان فیلر برای پراید گازسوز انزکتوری چقدره من 1جایی خوندم نوشته بود برای هوا ودود 30میخواستم بدونم درسته یا اندازه دیگه ای داره ممنون ومتشکر
نقل قول کردن
+1 #12 علیرضا 1395-03-09 10:10
سلام
من دو روز پیش فیلر گیری کردم، مکانیک برام20/35 گرفت
نقل قول کردن
-1 #13 سا سانdiesel 1395-03-13 11:09
دوستان عزیز روش فیلر‌گیری و سایز فیلر در سرتا سر ایران ی شکل هست جز اهواز بدلیل گرمای شدید و رقیق شدن بیش از حد روغن فیلر‌پراید 30-30 بگیرید و یا 25-30 زمانی فیلر بگیرید که ماشین نه سرد باشد نه داغ که دست بسوزد .تیغ فیلر شما با سفتی از زیر اسبک رد نشود خودرو های ایرانی پژو ۲۰۶ هم فیلرش 20-40 بگیرید پسلام
نقل قول کردن
+3 #14 شایان 1395-03-14 05:21
سلام دوستان..یه مطلبی در مورد فیلرگیری پراید اینجا خوندم که پراید انژکتور باید موتور داغ باشه..من سالها بود فیلر انژکتور رو با موتور سرد میزدم و همیشه به مشکل میخوردم..نود در صد کارهام بعد از روشن شدن و داغ شدن موتور صدای اسبکها در میومد چند وقت پیش که این مطلب رو خوندم ماشین خودم رو با موتور گرم فیلر زدم و نتیجه اینکه عالی در اومد..یه تجربه هایی هست که سالها توی تعمیرگاه نتونی کسب کنی و شانس خوبت بیای تو این سایت و رایگان یاد بگیری..مطالبی اینجا هست که منه تعمیرکار قبلا تجربه نکرده بودم اونم با سالها مغازه داری و کار مستمر...جای خوبی اومدین و باید از دست اندرکاران این سایت ممنون باشیم که این موقعیت رو برامون فراهم کردن...به همه عوامل این سایت خسته نباشید میگم و تشکر میکنم از زحماتشون...از دوستان کسی هست که طریقه روشن کردن ماشینهای ایموبلایزر رو بدون کلید بلد باشه؟قبلا تو یه سایتهایی بود اما مثل اینکه ممنوع کردن..اگه کسی اطلاعات داره ممنون میشم جواب بده
نقل قول کردن
+5 #15 مصطفی 1395-03-15 09:43
با سلام.با تشکر و قدردانی از زحمات شما
دوستان اینجا کسی هست که بدونه چجور میشه پژو 405 را شیم گیری کرد؟آخه کلا سیستمش به بقیه ماشینهای دیگه فرق داره.اول اینکه اسبک نداره و دوم اینکه از کجا باید فهمید سوپاپ دود و هوا کدومه؟آچار فیلر رو باید بین چی قرار داد؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
نقل قول کردن
+8 #16 احمد 1395-03-18 19:36
سایت فوق العاده فقط 405 رو بتونین عکس یا فیلم بزارین عالی میشه
نقل قول کردن
+8 #17 مصطفی 1395-03-20 14:53
با عرض سلام وخداقوت،ببخشید،من برای ۲۰۶ تیپ۲ بارها فیلرگیری کردم،۲۰ هوا،۴۰ دود،هم روش قیچی هم روش خود پژو،ولی توی یک چیزی مشکل دارم،اینه که کدوم روش درسته وموتور ۲۰۶ باید داغ باشه یا کاملا سرد؟در روش پژو باید سوپاپ دود تا اخر باز شده باشه ولی درروش قیچی سوپاپ دود بالا امده وسوپاپ هوا داره پاین میره،درسته؟خواهش میکنم راهنماییم بفرماید،خیلی درگیر این موضوع هستم،مرسی وممنون
راستی خیلی سایت عالی دارید،مرسی
نقل قول کردن
-3 #18 عباس خان 1395-04-09 12:34
موتور پراید حتما نیمه گرم باشه برای فیلرگیری اگرسردباشه صدایی خفیف مثل خرخر رامیشنوید
نقل قول کردن
+4 #19 Mahmood 1395-04-11 11:42
سلام، ببخشید همانطور که بعضی از دوستان هم درخواست شیم گیری 405 را داشتند اگه بتوانید فیلم و آموزش مربوطه را در این سایت قرار دهید متشکر از زحمات شما،
نقل قول کردن
+4 #20 طیب حسینی 1395-05-08 01:40
شیم گیری پژو 405 :
ترتیب سوپاپهااول.،دود،هوا،هوا،دود،دود،هوا،هوا،دود.فرق نمیکند ازدوطرف ترتیب یکی است.،بعدازبازنمودن درب سوپاپ میل سوپاپ راچرخوانده تاسوراخ روی چرخدنده تسمه تایم باسوراخ سرسیلندر هم راستابشه بعد یک پیچ ده را داخل سوراخ نموده تا مطمن بشی که پیستون ها همگی دروسط سیلندر قرار نمودند بعد تسمه تایم راخارج نموده باد حواسمان باشد که موتور ممبعد نچرخد وبغل کوئل راباز نموده تایک پیچ که به کفه یک میل سوپاپ است باز شود بعد میلسوپاپ راچرخوانده به شکلی که یک سوپاپ کامل باز باشد سوپاپ هم سیلندر یش را فیلرزده بعد روکاغذ یاداشت نموده به همین صورت تا اخر بعد میل سوپاپراباز نمودده وبترتیب استکانی رابرداشته وشیم رااندازه نموده بعد ازروی یاد داشت شیم راتغیر داده بعنوان مثال،؛اگر اولی که دود است فیلر بیست خورده ،پانزده صدم ازش کم میکنی مثلا اگه شیم3/15 رودیک عدد شیم 3راجایگزین نموده به این ترتیب تااخر ادامه میدهیم ضمنا باید سوپاپ هوا بین بیست ،تابیست وپنج باشد دودی هاهم بین سی وپنج تا چهل باشند بعدا کامل بسته شود از سالم بودن میل سوپاپ واستکانی ،نی روغن، هم مطمئن باشید
نقل قول کردن
0 #21 C 4 1395-05-08 20:15
به نقل از مصطفی:
سلام.برای پژو 206 این اندازه هایی که ذکر کردید صادقه.من تحقیق کردم برای 405 بهتره فیلر هوا را 25 بگیریم و دود را 40.
اگر سیت سوپاپ عوض شد 5% به هر کدام از اعداد اضافه مکینیم یعنی 30 هوا 45 دود


سلام.طبق سایت رسمی و دفترچه راهنما پژو 405 مقدار شیم هوا میتونه از 18الی22 و مقدار دود از 38الی42 موفق باشید
نقل قول کردن
+4 #22 محمدرضا 1395-05-17 13:38
سلام
واقعااز مطالب و سایت خوبتون ممنون و متشکر
اگه ممکنه تایم گیری برای EF7وال نود هم توضیح بدید
باتشکر از همه
نقل قول کردن
-9 #23 پیمان 1395-06-17 22:47
به نقل از مصطفی:
سلام.برای پژو 206 این اندازه هایی که ذکر کردید صادقه.من تحقیق کردم برای 405 بهتره فیلر هوا را 25 بگیریم و دود را 40.
اگر سیت سوپاپ عوض شد 5% به هر کدام از اعداد اضافه مکینیم یعنی 30 هوا 45 دود

من شاگرد میکانیکم همیشه تراشکاری که می رم برای هوا 25 و برای دود 35 می زاره البته منطقه ما کوهستانی سرد سیره ،بستگی به منطقه آب و هوایی هم داره
نقل قول کردن
+1 #24 پیمان 1395-06-17 22:52
به نقل از سا سانdiesel:
دوستان عزیز روش فیلر‌گیری و سایز فیلر در سرتا سر ایران ی شکل هست جز اهواز بدلیل گرمای شدید و رقیق شدن بیش از حد روغن فیلر‌پراید 30-30 بگیرید و یا 25-30 زمانی فیلر بگیرید که ماشین نه سرد باشد نه داغ که دست بسوزد .تیغ فیلر شما با سفتی از زیر اسبک رد نشود خودرو های ایرانی پژو ۲۰۶ هم فیلرش 20-40 بگیرید پسلام

با سلام فیلر های اعلام شده با در نظر گرفتن فلز سرد بیان شده با اینکه خیلی از میکانیکا به دلیل اتلاف نشدن وقت ، با موتور گرم اقدام به فیلر گیری می کنن ولی به نظر من سرد باشه بهتره
نقل قول کردن
+5 #25 پیمان 1395-06-17 23:12
من 1 مطلبی در مورد دمای فیلر گیری که شایان هم بهش اشاره کرد می خواستم بگم
آخه فیلر کلا برای جبران انبسات سوپاپ ها و میل بادامک و میل تایپت و استکان تایپت و شیم و.... هستش
- ما از قبل 1 فاصله ای رو بین اینا می خواییم تعریف بکنیم برای جبران این انبسات حالا اگه موتور گرم باشه انبساط به ماکزیممش رسیده دیگه تعریف فاصله معنی نداره که ، ینی موتور بازم می خواد داغتر بشه ؟-وقتی موتور داغه اصولا فیلرش باید صفر باشه -پس فیلر گیری باید با موتور سرد انجام بشه
توجه کنید اعداد فیلر با موتور سرد وقتی موتور کار کنه گرم شده و این فاصله جبران شده
نقل قول کردن
+4 #26 پیمان 1395-06-17 23:25
اگه فیلرتون نامیزون باشه اگزوز پرت پرت می کنه و کشش ماشین هم کم میشه و مطلب بعدی اینکه شیم گیری نیاز نیس سر سیلندر باز بشه
فقط در سوپاپ و تسمه تایمر باید باز بشه و چون اکثر میکانیکا کولیس و شیم و حال و حوصلشو ندارن
اگه برین بگین شیم بزار بهتون می گن کار تراشکاره سر سیلندر باید باز بشه تشریف ببره پیشش .
مطلب بعدی اینکه 1 سری موتورام فیلر گیری خودکار دارن (بی نیاز از فیلر گیری یا شیم گیری) مثل tu5 که امروزه روی خیلی از ماشینا می زارن در این موتورها زمانی که سر سلندر سوار شد معمولا 3-4 بار موتور روشن و خاموش می کنن و فیلر گیری خودکار انجام میشه نحوه کار مربوط میشه به استکان تایپت که وقتی با روغن پر میشه روغن توش به حد فاصله پر کن گیر می کنه و فیلر گرفته میشه البته این سیستم قدیما هم بوده به نظرم روی ماشینای گرون چون یکی از میکانیکای قدیمی تایید کرد
نقل قول کردن
+3 #27 پیمان 1395-06-17 23:27
لطفا در مورد فیلر گیری 6 سیلندر ترجیها v شکل خورجینی هم کسی چیزی بلده مختصرا توضیح بده
نقل قول کردن
0 #28 پیمان 1395-06-17 23:35
1مطلب به نقل از 1 میکانیک
تو فیلر زیاد موتور تو دور آرام بدون لرزش کار می کنه ولی تودورای بالا دچار افت قدرت میشه
و تو فیلر کیپ برعکس، موتور هرچی دورش بالاتر بره لرزشش کمتر میشه
نقل قول کردن
0 #29 پیمان 1395-06-25 00:09
اساس کار تو موتور های 4 زمانه (4سیلندر) کلا یکیه
ینی سیلندر1و4 اگه بالا باشن 2و3 پایینند اگه 1 دوچرخه در نظر بگیریم سلندر 1و4 پای راست و 2و3 پای چپ رکاب زنیو انجام می دن به همین سادگی .
حالا ترتیب احتراق 1 پدال پای راست (سیلندر1)بعد 1 پدال پای چپ (3) دوباره پای راست (4) چپ (2)
و این سیکل تکرار میشه وقتی 1و4 بالان 2و3 پاییند
حالا موتور هرچی میخواد باشه اساس کار همینه
1و4 که بالان قطعا یکیشون در حال احتراق و دیگری در حال مکشه برای 1 احتراق 1 پیستون 2 بار بالاو پایین میره (موتور 50 دور زده=25 بار احتراق در هر سیلندر-درکل 25*4=100 احتراق)
برای 1 دور کامل 2 احتراق صورت می گیره
خلاصه کلام اساس کار فیلر گیری همه موتورهابر مبنای قیچی کردنه و پراید انژکتور و کاربراتی نداره
نقل قول کردن
+1 #30 حامد 1395-08-23 22:30
سلام خدمت دوستان عزیزم چند تا سوال داشتم اگر امکان داره به ترتیب بگین ممنون میشم.ماشین روا دوگانه کارخانه 1600. میخوام فیلر بزنم ترتیب سیلندر 1234 اگر درست گفته باشم .فقط هر سیلندر 2 فیلر داره مجموع میشه 8 کدومش هوا هست و بهترین روش کدوم مرسی عزیزان
نقل قول کردن
-1 #31 محمود 1395-08-26 19:24
با سلام ببخشید فیلر دود و اکسیژن نیسان وانت مدل 81 را چقدر بگیرم
نقل قول کردن
+3 #32 محمود 1395-08-26 19:29
به نقل از پیمان:
لطفا در مورد فیلر گیری 6 سیلندر ترجیها v شکل خورجینی هم کسی چیزی بلده مختصرا توضیح بده

سلام وقتی تعداد سیلند بیشتر از 4 عدد میشه دیگه لنگر های میل لنگ با هم جفت نمیشن پس باید یه جک زیر تایر عقب بزنی دنده ماشینو توسبکترین حالت قرار بدی و تایر را با تقه بچرخانی خودت میفهمی چه جوری تقه ای میشه بعد هر کدوم از سیلندر هارو تو قیچی گذاشتی همونو فیلر میگیری
نقل قول کردن
+2 #33 مظفر 1395-09-28 11:41
سلام . برای فیلر گیری پراید انژکتور مطابق آموزش این سایت انجام دادم (گاز 25، دود 35 در دمای نرمال موتور) ولی صدای سوپاپ هام زیاد شده، میشه مجدداً میزان لقی سوپاپ ها و دمای موتور رو برام بگید؟ شاید اشتباه تایپ شده باشه !!!! ضمنا چیزی که هست با گرم شدن و انبساط ی قطعه فلزی طول اون بیشتر میشه پس قاعتاً با گرم شدن موتور این فاصله فیلرها باید کمتر شه ولی همه جا گفته شده فاصله بیشتر میشه؟ چرا؟
نقل قول کردن
+2 #34 مجتبی 1395-09-28 12:30
به نقل از مظفر:
سلام . برای فیلر گیری پراید انژکتور مطابق آموزش این سایت انجام دادم (گاز 25، دود 35 در دمای نرمال موتور) ولی صدای سوپاپ هام زیاد شده، میشه مجدداً میزان لقی سوپاپ ها و دمای موتور رو برام بگید؟ شاید اشتباه تایپ شده باشه !!!! ضمنا چیزی که هست با گرم شدن و انبساط ی قطعه فلزی طول اون بیشتر میشه پس قاعتاً با گرم شدن موتور این فاصله فیلرها باید کمتر شه ولی همه جا گفته شده فاصله بیشتر میشه؟ چرا؟

پراید همین 25 - 30 هست ، ولی وقتی هوا خیلی گرم یا سرد باشه باید کمی فیلر رو کم و زیاد کنی.
نقل قول کردن
+7 #35 مهدی 1395-10-09 01:49
سلام به عوامل این سایت خوب وهمه دوستان
کسی ازدوستان میتونه درمورد شیم گیری پژو 2000توضیح وراهنمایی بده،ممنون میشم چون ازموقعی که سرسیلندرعوض کردم ماشین انگارسخت راه میره وشتاب وتیزی قبل رونداره ومیگن شیم گیری نشده برام جالبه که روشش رو یاد بگیرم،ممنون میشم.
نقل قول کردن
0 #36 اکبر رفیعی 1395-10-11 20:30
سلام خسته نباشید
بعد از تعویض واشر سر سیلندر . دو روز بعد شروع به
صدای چل چل از سر سوپاپ کرده. تعویض روغن و وایر و شمع و..انجام دادم . صداش نیافتاد. ایا هیوندا ورنا هم فیلر گیری میخواد . ممنون از مرحمت جنابعالی
نقل قول کردن
0 #37 اکبر رفیعی 1395-10-11 20:37
سلام آایا هیوندا ورنااصلا فیلر گیری میشه . ممنون
نقل قول کردن
+5 #38 محسن 1395-10-16 20:39
میشه بفرمایید اندازه فیلر دود وفیلر هوا در نیسان انژکتوری دوگانه سوز باید چندباشه؟
نقل قول کردن
+2 #39 مهدی 1395-10-21 22:53
یه دوستی،مکانیکی،اهل فنی تو سایت پیدا نمیشه شیم پژو 2000 رو توضیح بده! :sad:
نقل قول کردن
0 #40 محسن نانوا 1395-11-10 16:59
آقا ممنون خیلی بهم کمک شد
نقل قول کردن
-2 #41 ميثم 1395-11-18 07:45
سلام،ميشه طريقه فيلرگيري شمع پژو٢٠٦رو بزارين،وهم موتور،اگه فيلم اموزشي باشه واقعا ممنونتون ميشم
نقل قول کردن
-4 #42 حسین 1395-12-10 17:58
سلام. دوستام من موتور باز کردم بدلیا واشر سرسیلندر که. که عوص شد الان صدای چق چق میاد از موتور و متاسفانه شتاب ماسین کم صدای موتور بالا و مصرف سوختمم زیاد شده و موتور لرزش داره . بردم پیش مکانیک گفت باید شیم گیری بشه که متاسفانه مکانیک یا تراشکار نکرده . حالا دوتا سوال دارم ممنون میشم پاسخ بدید
اول اینکه ایا شیم گیری میشه درجا باشه توسط خود تراشکار یا باید مکانیک باز کنه و سر سیلندر ببرم پیش تراشکار.
دوم اینکه هزینه اشچقدره الان تهران . وایا میارزه هزینه کنم و مشکلاتم درست میشه
نقل قول کردن
-1 #43 ایوب احسانی 1396-03-05 10:26
به نقل از حسین:
سلام. دوستام من موتور باز کردم بدلیا واشر سرسیلندر که. که عوص شد الان صدای چق چق میاد از موتور و متاسفانه شتاب ماسین کم صدای موتور بالا و مصرف سوختمم زیاد شده و موتور لرزش داره . بردم پیش مکانیک گفت باید شیم گیری بشه که متاسفانه مکانیک یا تراشکار نکرده . حالا دوتا سوال دارم ممنون میشم پاسخ بدید
اول اینکه ایا شیم گیری میشه درجا باشه توسط خود تراشکار یا باید مکانیک باز کنه و سر سیلندر ببرم پیش تراشکار.
دوم اینکه هزینه اشچقدره الان تهران . وایا میارزه هزینه کنم و مشکلاتم درست میشه

سلام شیم گیری رو کار هم توسط مکانیک میشه انجام کرد ولی اون میکانیکی که قبلا موتور واستون باز کرده بود باید شیم بندی میکرد
نقل قول کردن
0 #44 مهران 1396-04-10 07:57
سلام
سپاس گذارم
نقل قول کردن
0 #45 آرش 1396-07-22 15:29
سلام
متآسفانه شیم گیری که توسط مکانیکها و یا تراشکارها انجام میشه به هیچ عنوان دقیق نیست.
چون بیشتر مکانیکها یا ابزارشون دقیق نیست و یا روش خوندن دقیق ابزار اندازه گیری رو بلد نیستن. شیم گیری کار بسیار حساسیه که باید با دقت انجام بشه و کار هر کسی نیست.
عمل شیم گیری باید زمانی انجام بشه که موتور کاملآ سرد باشه که متآسفانه هیچ یک از مکانیکها این رو رعایت نمیکنن.
و موضوع بعدی اینکه حتی نمیتونن اندازه شیم دقیقی رو محاسبه کنن و نتیجه این میشه که صاحب خودرو بعداز انجام شیم گیری هیچ تغییری رو حس نمیکنه و کلآ قید این کار رو میزنه < وگرنه موتور 405 تقریبآ هر 150000 کیلومتر نیاز به شیم گیری داره.
موضوع بعدی اینکه برای شیم گیری موتور 405 برای سوپاپ دود باید 40 گرفته بشه و سوپاپ سوخت 20 . این دو عدد نباید کمتر یا بیشتر بشه. به دمای هوای منطقه هم هیچ ربطی نداره. میخواد توی قطب باشه. کویر لوت باشه. چون موتور خودش گرم میشه و توسط سنسور دما و ترموستات بین یه دمای مشخص نگه داشته میشه.
نقل قول کردن
0 #46 رضا 1396-10-22 11:37
درود ... من رانا دارم و یک مدتی است که بوی دود خروجی از اگزوزش افتضاح شده ، یکی میگفت درست سوخت رو نمیسوزونه و باید فیلر کشی بشه ... کجا میتونم این مشکل را حل کنم که طرف هم اینکاره باشه و هم منصف ... ممنون
نقل قول کردن
+1 #47 فرزاد 1396-11-10 14:08
با سلام فیلر مناسب برای روآ تک سوز چقدر باید باشه ممنون میشم جوابتون رو به ایمیلم بفرستین ممنون از شما
نقل قول کردن
+2 #48 soheil 1396-11-19 20:15
آقا سلام عرض شد.ما موتور پراید یورو ۴ رو باز کردیم.فنر سوپاپ هاش ۷ لا هستن.ولی الان از هر جایی که میپرسم همه ۶ لا هستن.لطفا راهنماییم کنید الان ۱۶ روزه که توشهرستان بخاطر این ماشین گیر کردم.اگر براتون مقدور هست حتما برام ایمیل کنید چون نمیتونم این تامیک رو دوباره پیدا کنم
متشکرم
نقل قول کردن
0 #49 استاد مسعود 1396-11-28 02:38
سلام در رابطه با تایم موتور چه تایم انگشتی و چه شیم باید بگم که انتهای زمان تخلیه سوپاپ دود و ابتدای زمان تنفس ومثال موتور چهار سیلندر با هشت سوپاپ سیلندر یک قیچی از اخر چهار سوپاپ تایم یا شیم میگیری ودوباره سیلندر اخر قیچی چهار تای اول یعنی اگر هر چند سیلنر که بود مهم نیست مهم اینه که اخرین روش تایم را بلدی و حرفه ای عمل کنی باباجانی هستم با سی سال تجربه در زمینه مکانیک تعمیرات تقویت و هر انچه که تو فنی وجود داشته باشه درخدمت دوستان هستم.
نقل قول کردن
0 #50 استاد مسعود 1396-11-28 02:46
ادامه مطالب عمر تسمه تایم برای همه خودروها تعریف شده است مثلا پژو 60هزار هالا ما فکر میکنیم که شصد هزار با کیلومتر در هالی که ما فقط حرکت و شمارشگر کیلومتر را در نظر گرفتیم ولی خودرو برای گرم کردن درجا وایسادن وچراغ قرمز همه اینها تسمه درحال کار کردن است اما کیلومتر نمی اندازد پس باید اینها هم محاسبه و برای کارکرد تسمه تایم یک رنج امپر ودر جا در نظر گرفت ممنونم
نقل قول کردن
0 #51 همتی 1396-12-09 10:32
سلام ، من پراید ۱۳۱ مدل ۹۳ یورو ۴ دارم ، بعضی مواقع صدای عجیبی از ماشینم میاد که میگن مال سوپاپ ، ولی چون تایم اتوماتیکه نیازی به تایم سوپاپ نداره فقط باید روغنو عوض کنی ، بعضی مواقع مجبورم هر ۲۰۰۰ روغن عوض کنم ، راه حل چیست؟
نقل قول کردن
+1 #52 فرشاد 1396-12-18 00:58
سلام ماشین پراید انژکتور دارم هر بار که فیلر میکنم بازم صدای چک چکه موتور قطع نمیشه مشکل از کجاست میشه راهنمایی کنید
نقل قول کردن
+1 #53 مجتبی 1397-02-01 07:30
سلام وباتشکر فراوان از مطالب مفید سایتتون
من ی تراکتور گلدونی دارم میخوام فیلرش کنم
روش فیلرش فرقی هم میکنه و اینکه فیلرش چنده
نقل قول کردن
0 #54 Ava.gh 1397-02-14 23:47
باسلام.لطفا درمورد فیلرگیری ماشین سنگین ایویکو استرالیس توضیح بدید؟؟ممنون میشم
نقل قول کردن
-1 #55 عباس 1397-03-16 02:00
خیلی ممنون از رهنمایی شما سلامت باشید
نقل قول کردن
0 #56 حسینی 1397-04-23 10:27
سلام از استاد وکار شناس تقاضای طرز فیلر گیری موتورهای 35 7 سیلندر را تشریح کنند ممنون
نقل قول کردن
0 #57 محمد 1397-05-19 12:31
سلام دوستان . من تا حالا کار مکانیکی انجام ندادم . به نظرتون میتونم خودم فیبر ماشینم رو بگیرم؟ در ضمن منظورتون از قیچی کردن سوپاپ ها چیه؟
نقل قول کردن
+1 #58 بهنام 1397-05-24 23:02
اندازه فیلر بنز خاور 608 پنج رینگ چقدر است هم دود وهم هوا خواهشن راهنمایی بفرمایید با تشکر
نقل قول کردن
0 #59 محمدرضا 1397-05-30 21:00
من هر وقت فیلر دود رو ۳۰ گرفتم صدا داده بنظرم من فیلتر ۲۰ برای هوا و ۲۵دود از همه بهتره
نقل قول کردن
0 #60 شهرام 1397-06-07 19:13
به نقل از پیمان:
من 1 مطلبی در مورد دمای فیلر گیری که شایان هم بهش اشاره کرد می خواستم بگم
آخه فیلر کلا برای جبران انبسات سوپاپ ها و میل بادامک و میل تایپت و استکان تایپت و شیم و.... هستش
- ما از قبل 1 فاصله ای رو بین اینا می خواییم تعریف بکنیم برای جبران این انبسات حالا اگه موتور گرم باشه انبساط به ماکزیممش رسیده دیگه تعریف فاصله معنی نداره که ، ینی موتور بازم می خواد داغتر بشه ؟-وقتی موتور داغه اصولا فیلرش باید صفر باشه -پس فیلر گیری باید با موتور سرد انجام بشه
توجه کنید اعداد فیلر با موتور سرد وقتی موتور کار کنه گرم شده و این فاصله جبران شده

سلام..
کاملا حق با پیمان است..
اگر فیلم اموزشی گروه سایپا را مشاهده کنید فیلرگیری رو روی سرسیلندر جدا شده انجام میده و بعد سرسیلندر رو روی بلوک سیلندر نصب میکنه که شکی نیست که کاملا سرده.
نقل قول کردن
0 #61 امیر جعفری 1397-06-12 09:01
سلام خدمت دوستان
من سر سیلندر اریسان باز کردم حالا میخام فیلر جمع کنم استکان تایبت اتومات داره میخاستم بستنش چه قدر سفت کنم چون می‌کن تو دور بالا 5500 قفل میکنه اگر مقدار کوروس سه دور باشه از نقطه اول برای موتور گرم چقدر سفت کنم
مرسی
نقل قول کردن
0 #62 مهدی 1397-07-07 09:20
سلام.میشه لطفا سایز فیلر دود و هوا در ماکسیما رو بفرمایید؟
نقل قول کردن
0 #63 علی 1397-07-12 13:58
اندازه فیلر تویوتا یاریس باید چند باشه؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش پاک کردن بخار و آب‌بندی چراغ خودرو
عملکرد موتور 4 زمانه احتراق داخلی سوپاپ با چرخه اتو
تشریح نحوه کارکرد موتورهای 4زمانه احتراق داخلی متداول
تلفظ صحیح برندهای خودرو مشهور آلمانی
آشنایی با سیستم های هوشمند ، BSI و آپشن های غیرفعال در پژو 206
آموزش برق خودرو : چراغ های خودرو (مدارهای چراغ های روشنایی جلو ، خطر عقب و راهنما)
نقد و بررسی و مشخصات فنی و امکانات هایما اس 7 (Haima S7)
نقد و بررسی 3 نسل اخیر تویوتا کمری در ایران
معرفی نقد و بررسی تویوتا آریون (TOYOTA Aurion)
معرفی رله دوبل و دیاگرام داخلی و عملکرد
انواع سوکت ها و کانکتورهای برق و الکترونیک پژو-سیتروئن
اگر خودرو یکباره خاموش کرد چه مواردی باید بازبینی گردند؟
تشریح نحوه کارکرد سیستم انتقال قدرت دستی و نقش گیربکس ، دنده ها و کلاچ
انواع مدل های متداول در گیربکس خودرو
آموزش سرویس روغن و فیلتر پژو 405 ، پژو پارس و سمند و ...
نکات جازدن بوش سیلندر موتور بلدوزر
آسیب پذیری ریموت ها و سیستم Keyless Entry و سرقت خودروهای مدل بالا + جزئیات فنی و ویدئوهای نفوذ
آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور
آموزش تغییر کیلومتر کارکرد خودرو از روی IC صفحه کیلومتر
آموزش تعمیر گیربکس و دیفرانسیل اتومبیل پراید
اندازه گیری لقی طولی میل لنگ با ساعت اندیکاتور
آموزش صاف کردن سپر خودرو با حرارت
تهران، تقاطع سئول : صادرات سودآور یا بازاریابی ضررآفرین برای خودروی ایرانی؟- قسمت9
تهران، تقاطع سئول : وقتی قوانین سخت گیرانه هم کیفیت خودروی داخلی را بالا نبرد- قسمت8
تهران، تقاطع سئول : وقتی کیفیت خودروی داخلی داد همه را درآورد- قسمت7
تهران، تقاطع سئول : تصمیم مهم کره ای ها برای ادامه بقا در صنعت خودرو- قسمت6
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها با رقبای ۱۰۰ ساله درافتادند- قسمت5
تهران، تقاطع سئول : روزی که نیسان به ایران آمد- قسمت4
تهران، تقاطع سئول : داستان تولد پراید افسانه ای- قسمت3
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها گوی سبقت را در خودروسازی ربودند- قسمت2
تهران، تقاطع سئول : روزی که ایران و کره استارت زدند/ تاریخچه صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی- قسمت1
آموزش رانندگی مربی تازه کار به قهرمان رانندگی Leona Chin
نگاهی به موشک سوخت مایع و پیشرانه آن
معرفی و نکاتی درباره پولیفت یا جرثقیل زنجیری (Lever Hoist)
معرفی، شرح عملکرد و نکاتی درباره جک هیدرولیک روغنی
آموزش روغنکاری بکس بادی (Air Impact Wrench)
Peugeot 504 pick-up 4x4
فیلم مستند لامبورگینی آونتادور از National Geographic
بوگاتی ویرون را بشناسید
نمونه سئوالات پرتکرار برق خودرو درجه2 فنی و حرفه ای

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
لوازم یدکی و خدمات خودرو عسگری عرضه کننده قطعات سایپاو ایرا ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
فروش ابزار آلات خصصی تعمیرگاهی خودورو موتورسیکلت ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش تعمییرات موتور گیربکس برق و دیاگ خودرو های دیزل نسل جد ...
اصول کار کرد موتور و قطعه شناسی -سنسورها و عملگرها - شناخت ا ...
پیشتازی باشید , پیشتاز بمانید
کاراموتور اولین مرکز برگزاری دوره های تخصصی خودروهای هیوندا ...
آموزش تخصصی فنی خودرو: مکانیک و برق خودرو-ایسیو-مولتی پلکس-C ...
پروگرامر TNM مناسب برای تعمیرات ایسیو / تنظیمات کیلومتر / د ...