راهنمایی برای ارتقاء سیستم صوتی/تصویری خودرو , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

خیلی از ما هنگام رانندگی برنامه های خاص رادیو و یا قطعات صوتی مورد علاقه خود را گوش می کنیم. در این مواقع، یک سیستم صوتی با کیفیت، لذت سمعی ما را هنگام رانندگی دو چندان می کند. به ویژه اگر در جاده و در حال مسافرت باشیم.

بدیهی است استفاده از این سیستم های صوتی پرقدرت در معابر عمومی و داخل شهر باید با صدای کم و رعایت شرایط باشد.به هر حال  برخی ها به سیستم صوتی پیش فرض خودرو قانع نبوده و آن را تغییر می دهند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید، پیشنهاد می کنیم تا گزارش امروز دخل و خرج را از بازار لوازم صوتی خودرو مطالعه کنید.

car multimedia 932742

به گزارش اقتصادآنلاین، به نقل از خراسان، در سال های اخیر، تجهیزات جانبی زیادی در حوزه صوت و تصویر خودرو تولید شده اند. بااین حال، اگر صرفاً ارتقای سیستم صوت خودرو به میزان قابل قبول را در نظر بگیریم، این کار مستلزم حداقل تغییر و یا اضافه کردن اجزایی هم چون رادیو پخش، بلندگو، ساب ووفر، آمپلی فایر و... است و برای خرید چنین سیستمی با کیفیت قابل قبول، باید حداقل حدود 500 هزار تومان هزینه کنید. البته برای بستن یک سیستم خوب، حتماً باید از یک فروشنده و یا نصاب معتبر هم مشورت بگیرید. چرا که اجزای سیستم صوت باید با هم همخوانی داشته باشند. به همین منظور، دخل و خرج امروز چهار پک مناسب و با کیفیت در چهار محدوده قیمتی مناسب را هم پیشنهاد کرده است. در این گزارش سعی بر بیان ساده مطالب بوده و حتی الامکان اصطلاحات تخصصی به کار گرفته نشده است.

چرا سیستم صوتی خودرو را عوض کنیم؟

نقطه شروع رفتن به سوی ارتقای سیستم صوت، پاسخ به این سوال است. ارتقای سیستم صوتی خودرو تا حد زیادی شبیه بازار سواری های کلاسیک می ماند. مثل معروفی در این زمینه هست که می گوید خرید و فروش و سواری این ماشین ها، پول نمی خواهد، عشق می خواهد. در زمینه سیستم های صوتی هم موضوع مشابه است. علاقه به کیفیت هر چه بیشتر صدا، شنیدن جزئیات صدای تفکیک شده به ویژه در هنگام گوش دادن به یک موزیک  و ضمناً شنیدن صدا با شدت بیشتر، چیزی است که علاقه مندان به این حوزه را وارد بازار سیستم های صوتی می کند. به طوری که بنا بر اطلاعات میدانی، برخی حتی تا بیش از 10 میلیون، برای یک خودروی زیر 50 میلیون تومانی خرج می کنند! این یک واقعیت است. در هر حال اگر تصمیم به تعویض سیستم صوتی خودرو گرفتید، باید بدانید که سیستم های صوتی خودروهای معمول را در بازار از شما بین 50 تا 100 هزار تومان می خرند. اگر هم خودروی گران قیمت تر دیگری در اختیار دارید، توصیه فعالان بازار این است که سیستم صوتی آن را نزد خود نگه داشته و نفروشید.در این زمینه همچنین نیک خلق ، فعال بازار صوت و تصویر تاکید می کند که مشتریان حتما قطعات دارای گارانتی خریداری و در صورت خرید  اجناس بدون گارانتی  ، موارد را از طریق اتحادیه صوت و تصویر پیگیری کنند.

 نگاهی به عمده ترین اجزای سیستم صوتی خودرو

بعد از نقطه تصمیم فوق، باید با سیستم صوت خودرو، آشنایی مختصری داشت. در یک نگاه کلی اگر بخواهیم  اجزای عمده سیستم صوتی خودرو برای خودروهای محدوده قیمتی معمولی را بیان کنیم، عبارتند از رادیو پخش، بلندگو یا باند یا اسپیکر، آمپلی فایر، ساب ووفرو توییتر.

رادیو پخش: رادیو پخش همان قسمتی از سیستم صوتی است که ما، بخشی از آن را روی داشبورد می بینیم و خود البته شامل انواعی از قبیل رادیو فلش (که فقط فلش و پورت AUX را پشتیبانی می کنند)، رادیو پخش یک طبقه و دو طبقه (دارای مانیتورهای بزرگ تر) و  رادیو پخش های Indash  (دارای مانیتوری که به صورت آسانسوری جمع می شود) است. از سوی دیگر رادیو پخش های صوتی را می توان در دو نوع پنل ثابت و جداشونده در بازار یافت. از نظر کارکرد نیز می توان به قابلیت پشتیبانی آن ها از ورودی هایی نظیر درگاه USB، Aux، اندروید، iPhone و .. اشاره کرد که امکان استفاده از تجهیزات جانبی نظیر رابط بلوتوث، فلش مموری، خواننده حافظه رم، صفحه نمایشگر و .. را فراهم می کنند. علاوه بر این ها، توان صدای خروجی، تفاوت های صفحه نمایش و برخی امکانات نرم افزاری از جمله امکاناتی است که تمایز رادیو پخش ها را رقم می زند. هم اکنون، قیمت یک رادیو پخش معمولی در بازار از حدود۵۰ هزار تومان و پخش هایی که قابل اتصال به آمپلی فایر باشند از  140 هزار تومان به بالاست.

بلندگو: بلندگوها خود از نظر شکل به باندهای گرد و یا بیضی (که صدای مناسب تری نسبت به باندهای گرد ایجاد می کنند) تقسیم بندی می شود. از منظری دیگر باندها به دو گروه باندهای قابل اتصال به آمپ (اصطلاح مرسوم در بازار که به جای آمپلی فایر استفاده می شود) و بدون این قابلیت در بازار وجود دارند. مشخصه دیگر باندها توان خروجی آن هاست که در بازار (به عبارت ساده) به دو صورت تجاری (PMPO) و واقعی (RMS) شناخته می شود. هم اکنون این قطعات بسته به ویژگی های یادشده از حدود 15  هزار تومان به بالا در بازار قیمت دارند.

آمپلی فایر: آمپلی فایر با تقویت صدا و بهبود کیفیت آن، در حقیقت نقطه شروع یک سیستم صوتی به معنای خاصی است توقع داریم خصلت های ویژه تری نسبت به سیستم های صوتی معمول در خودروها داشته باشد. این قطعه به دلیل این که یک قطعه واسط محسوب شده و در نقاطی از خودرو مثل صندوق عقب کارگذاشته می شود، قابل رویت مستقیم نیست.  از ویژگی های بارز  آمپلی فایر ها می توان به توان و نیز تعداد کانال های خروجی اشاره کرد. هم اکنون، برای سیستم های صوتی معمول در بازار، عمدتاً از آمپلی فایر های دو و چهارکانال استفاده می شود. نوع دو کانال برای ساپورت کردن از یک جفت باند آمپ خور و نوع چهار کانال برای ساپورت کردن از یک جفت باند و یک ساب ووفر به کار می رود.  قیمت این قطعات در بازار، بسته به تعداد خروجی (کانال)، برای برندهای معروف، از 200 هزار تومان به بالا و برای برندهای دیگر از 100 هزار تومان به بالاست.

ساب ووفر: قطعه ای است که برای پخش صدای بم به کار می رود. (همان صدای طبل مانندی که از برخی ماشین ها شنیده می شود). این قطعه برای نصب کردن نیاز به آمپلی فایر دارد. بدین منظور نیاز به یک آمپلی فایر با حداقل خروجی چهار کانال است. این بلندگوها معمولا بزرگ هستند و بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر قطر دارند. قیمت ساب ووفرها در بازار، از 70 هزار تومان شروع می شود و مدل های با کیفیت تر آن نیز قیمتی در حدود 400 هزار تومان به بالا دارند.

توییتر: قطعه ای است که برای پخش صداهای ریز به کار می رود و از آن ها موسیقی پخش نمی شود. اضافه کردن این قطعه در سیستم صوتی زیاد ضروری نیست چون باندها معمولاً  خود دارای توییتر هستند. قیمت این قطعه در بازار از پنج هزار تومان شروع می شود و تا بیش از 100 هزار تومان هم وجود دارد.

در سیستم های صوتی معمول و در کنار قطعات فوق، گاه از قطعه ای به نام میدرنج یا میدبیس نیز استفاده می شود که هر یک بخشی از  کار یک بلندگوی حرفه ای را انجام می دهند.  هر بلندگوی حرفه ای دارای قابلیت پخش سه نوع صداست، صدای زیر (توییتر)، صدای حد وسط (مثل صدای خواننده)، صدا با بیس بالا (صدای ساب ووفر). با این حال میدرنج قابلیت پخش صدای وسط و میدبیس قابلیت پخش صدای بم (چیزی شبیه ساب ووفر) را دارد.

 4 سیستم صوتی با کیفیت قابل قبول

اگر چه بازار لوازم صوت و تصویر تنوع کالایی و قیمتی بسیار زیادی دارد، اما باید توجه داشت که هنگام خرید یک پک سیستم صوتی برای خودرو، با گرفتن مشورت از یک فروشنده یا نصاب خبره، از هماهنگ بودن قطعاتی که می خواهید بخرید، مطمئن شوید. ما در این قسمت سری به بازار زده ایم تا چهار پک سیستم صوتی خودرو با کیفیت قابل قبول را در چهار  قیمت زیر یک میلیون تومان معرفی کنیم. به گفته فعالان بازار، هم اینک عمده برندهای با کیفیت در رده های معمولی را برندهای پایونیر، جی وی سی و سونی تشکیل می دهند. از برندهای با کیفیت بالاتر می توان به کنوود و جی بی ال اشاره کرد. در این زمینه دو پیشنهاد اول دخل و خرج، مربوط به پک های پایونیر و سونی است که برند محسوب می شوند.

  سیستم پخش و باند پایونیر: حدود 900 هزار تومان

در این پک، پخش پایونیر با مدل DEH-S1052 UB که به طور خلاصه در بازار به 1052 معروف است به کار گرفته می شود. از ویژگی های این پخش می توان به قابلیت پخش فرمت های صوتی WAV/WMA/MP3 از USB / CD، چهار خروجی صدای 50 وات، قابلیت Display Off که امکان گوش دادن به صوت در حالت صفحه نمایش خاموش را می دهد و برای رانندگی در شب بسیار پرکاربرد است، اشاره کرد. در این پک همچنین باند پایونیر Pioneer TS-A6976S که در بازار به 6976 معروف است وجود دارد که دارای توان 90 واتی است. کیفیت صدای خروجی این اسپیکر به‌اندازه ای است که حتی شما را از اتصال آمپلی‌فایر بی‌نیاز می‌کند. دیگر اجزای این پک، ساب ووفر جی بی ال JBL GT-X1200  (که از محبوب ترین ساب های شرکت جی بی ال بوده و دارای قدرت ویبره مناسبی است) به همراه آمپلی فایر چهار کانال MB4130  است.

  سیستم پخش سونی: حدود 850 هزار تومان

در این پک، پخش سونی با مدل Sony CDX-G1200U است که در بازار به 1200 معروف است. چهار خروجی صدای 55 وات، دکمه Extra Bass برای افزایش قدرت بدون ایجاد در هم ریزی صدا از جمله ویژگی های این پخش است. باندهای این پک نیز از نوع سونی Sony XS-FB6930 است که 60 وات توان صدا دارد. ساب ووفر این پک نیز مانند پک پایونیر بوده این پک از آمپلی فایر تورنادو چهار کانال  تورنادو مدل RL-363.4است.

  پک شماره 3 با قیمت 600 هزار تومان

این پک به گفته فعالان بازار پک مناسبی برای خودروهایی نظیر پراید است. این پک شامل پخش کارازوریا 9500، باند MB9623i با قدرتی در حدود 90 وات است. آمپلی فایر این پک از نوع پک سونی بوده و به جای ساب ووفر، دو عدد میدبیس سناتور 810 st در آن به کار می رود.

  پک چهارم با قیمت حدود 500 هزار تومان

اما ارزان ترین پک مناسب طبق تعاریف یادشده، پکی با پخش، باند و آمپلی فایر پک فوق بوده با این تفاوت که تنها در آن یک عدد میدبیس به کار می رود.

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
اندازه گیری لقی طولی میل لنگ با ساعت اندیکاتور
آموزش صاف کردن سپر خودرو با حرارت
تهران، تقاطع سئول : صادرات سودآور یا بازاریابی ضررآفرین برای خودروی ایرانی؟- قسمت9
تهران، تقاطع سئول : وقتی قوانین سخت گیرانه هم کیفیت خودروی داخلی را بالا نبرد- قسمت8
تهران، تقاطع سئول : وقتی کیفیت خودروی داخلی داد همه را درآورد- قسمت7
تهران، تقاطع سئول : تصمیم مهم کره ای ها برای ادامه بقا در صنعت خودرو- قسمت6
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها با رقبای ۱۰۰ ساله درافتادند- قسمت5
تهران، تقاطع سئول : روزی که نیسان به ایران آمد- قسمت4
تهران، تقاطع سئول : داستان تولد پراید افسانه ای- قسمت3
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها گوی سبقت را در خودروسازی ربودند- قسمت2
تهران، تقاطع سئول : روزی که ایران و کره استارت زدند/ تاریخچه صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی- قسمت1
آموزش رانندگی مربی تازه کار به قهرمان رانندگی Leona Chin
نگاهی به موشک سوخت مایع و پیشرانه آن
معرفی و نکاتی درباره پولیفت یا جرثقیل زنجیری (Lever Hoist)
معرفی، شرح عملکرد و نکاتی درباره جک هیدرولیک روغنی
آموزش روغنکاری بکس بادی (Air Impact Wrench)
Peugeot 504 pick-up 4x4
فیلم مستند لامبورگینی آونتادور از National Geographic
بوگاتی ویرون را بشناسید
نمونه سئوالات پرتکرار برق خودرو درجه2 فنی و حرفه ای
نمونه سئوالات آزمون اتومکانیک درجه1
نمونه سئوالات آزمون مهارت شغلی مکانیک ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی برقکار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی مکانیک ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی تعلیق کار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون اتومکانیک درجه2
کتب درسی مکانیک و برق خودرو دوره متوسطه
سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ
آموزش مکانیک خودرو : سیستم روغن کاری
آموزش مکانیک خودرو : مقدمات و آشنایی با ابزارها و وسائل کار در اتومکانیک
آموزش مکانیک خودرو : بازدید و عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور
آموزش مکانیک خودرو : بستن موتور
آموزش مکانیک خودرو : تفکیک و بازکردن متعلقات موتور
آموزش مکانیک خودرو : آشنایی با اصول کارکرد موتورهای احتراق داخلی و اجزاء آن
آموزش مکانیک خودرو : عیب یابی سرسیلندر (سوپاپ ها و واشر سرسیلندر) و عوامل روغن سوزی در موتور
بروس مک لارن ؛ طراح ، مخترع ، راننده و مهندس خودرو
سکانس تاریخی تعقیب و گریز دوج چارجر و فورد موستانگ در فیلم بولیت
درگ تویوتا کمری هیبرید و کیا اپتیما
نقد و بررسی ایسوزو دی-مکس
آموزش ساخت لامپ تست مثبت و منفی با LED

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
فروش ابزار آلات خصصی تعمیرگاهی خودورو موتورسیکلت ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش تعمییرات موتور گیربکس برق و دیاگ خودرو های دیزل نسل جد ...
اصول کار کرد موتور و قطعه شناسی -سنسورها و عملگرها - شناخت ا ...
پیشتازی باشید , پیشتاز بمانید
کاراموتور اولین مرکز برگزاری دوره های تخصصی خودروهای هیوندا ...
آموزش تخصصی فنی خودرو: مکانیک و برق خودرو-ایسیو-مولتی پلکس-C ...
پروگرامر TNM مناسب برای تعمیرات ایسیو / تنظیمات کیلومتر / د ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
دوره تخصصی برق خودرو های خانواده هیوندا و کیا ...