توقف تولید تندر 90 و ساندرو؛ بازی جدید فرانسوی‌ها/ جهت‌گیری رنو به سمت واردات و مونتاژکاری , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مدیرعامل رنو پارس در شرایطی از احتمال توقف تولید تندر۹۰ و ساندرو در ایران خبر داده که با توجه به عدم جایگزینی محصول به جای این دو خودرو، تلاش جهت توقف تولید آنها راه جدیدی برای تقویت واردات و مونتاژکاری خواهد بود.

renault sandero tondar

به گزارش فارس، مدیرعامل رنوپارس در حالی اخیراً از احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو در ایران از سال آینده خبر داده که هرچند میزان داخلی سازی این خودروها به اندازه میزان برنامه‌ریزی شده و قابل قبول نیست اما هیچ خودرویی در بین محصولات رنو به اندازه تندر90 داخلی سازی نشده است. به این ترتیب توقف تولید این خودروها، راه را برای عرضه خودروهای وارداتی و مونتاژی رنو بیش از پیش هموار خواهد کرد.

رامتین اسماعیلی، مدیر عامل رنو پارس با تاکید بر اینکه ال 90 و ساندرو نمی‌توانند استانداردهای 85 گانه (اجرایی از دی 97 ) را در گیربکس و موتور پاس کنند، گفته است: وقتی خودرویی نمی‌تواند طبق استانداردها حرکت کند باید به قوانین احترام گذاشته و تولید آن متوقف شود.

وی گفته بود: سرمایه گذاری برای تغییر و ارتقاء این خودروها قطعاً بیشتر از ورود پلت‌فرم جدید است. از این رو توصیه می‌کنیم به جای ارتقاء استانداردهای تندر 90 و ساندرو پلتفرم‌های جدید و به روز وارد کشور شود.

مدیر عامل رنوپارس در حالی از احترام به قانون و لزوم عرضه پلت فرم جدید صحبت کرده که هیچ جایگزینی برای تندر90 و ساندرو معرفی نکرده است و در این شرایط، راهی جز جایگزینی خودروهای وارداتی به جای این دو خودروی مورد نظر وجود نخواهد داشت،زیرا تجربه نشان داده عرضه پلت‌فرم جدید و تصمیم‌گیری بر سر تولید خودروهای مشترک بسیار زمان‌بر است و در مدتی کوتاه به نتیجه نخواهد رسید. در نتیجه، طرف فرانسوی می‌تواند از وقفه ایجاد شده برای این امر به نفع واردات محصولات ساخته شده یا مونتاژی سود ببرد.

اسماعیلی در عین حال گفته است: با توقف تولید محصولات فعلی رنوپارس در ایران، شرکا و هیات مدیره این شرکت باید در خصوص توقف فعالیت آن و یا تمرکز بر تولید محصولات جدید با استانداردهای جدید تصمیم‌گیری کنند.

در نتیجه در شرایطی که تعرفه واردات قطعات مونتاژی با وجود افزایش تعرفه واردات سی‌بی یو ثابت مانده است، شرکت رنو می‌تواند با برخورداری از برخی تخفیف‌های تعرفه‌ای نسبت به تقویت واردات محصولات ساخته شده و یا مونتاژی خود اقدام کند و به بهانه احترام به قانون، برای کاهش و توقف تولید محصولات قدیمی تر اقدام کند، البته نحوه تعامل رنو با خودروسازان ایرانی و برخی خط و نشان کشیدن‌های فرانسوی‌ها برای ایران خودرو و سایپا را نیز نباید دور از ذهن داشت. رنویی‌ها قبلاً خودروسازان ایرانی را به کاهش تولید برخی قطعات مانند موتور تندر90 تهدید کرده بودند.

در این میان، هوشیاری و توجه دستگاه‌های مسئول به ویژه وزارت صنعت نسبت به تصمیمات و عملکرد خودروسازان خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است تا این شرکتها ضمن تدوین برنامه‌ای بلندمدت برای ارائه محصولات جدید و طراحی پلت فرم مشترک با طرف ایرانی، برای داخلی سازی قطعات و استفاده از توان قطعه سازان ایرانی اقدام عملی کنند، یکی از پیش شرط‌های تحقق این هدف، اعمال تعرفه واردات قطعات سی‌کی‌دی بر اساس میزان داخلی سازی محصول ساخته شده، است.

از سویی، مدیرعامل رنوپارس در حالی از به روز رسانی پلت فرم تندر90 قطع امید کرده که به گفته کارشناسان، به روز رسانی این پلت فرم و تولید محصولی مطابق با استانداردهای روز با هزینه‌ای معقول امکان پذیر است و می‌توان با افزایش سهم قطعه‌سازان ایرانی در تولید قطعات این خودرو، گردش مالی آنها را نیز بهبود بخشید و مانع از حرکت شرکت‌های خودروساز ایرانی در جهت تبدیل شدن به واحد مونتاژ خودروهای خارجی شد. این در شرایطی است که رنو تا کنون نیز مقابل انتقال دانش فنی به شرکت‌های قطعه ساز ایرانی مقاومت کرده و با گذشت سالها از تولید تندر 90، خودکفایی چندانی در قوای محرکه صورت نگرفته است.

در همین حال، قرارداد رنو با سازمان گسترش هم در حالی معلق به نظر می‌رسد که به گفته برخی مطلعین، فرانسوی‌ها در این همکاری نیز همچنان زیر بار داخلی سازی نمی‌روند و بیشتر به مونتاژکاری تمایل دارد. در این وضعیت رنو سهم چشمگیری را در بازار خودرو ایران برای خود در نظر گرفته و فقط در همکاری با ایدرو قرار است تا سال 2024 سالانه 300 هزار دستگاه خودرو به بازار ایران عرضه کند.

دلیل اصلی این اتفاقات، نبود نظارت دقیق بر عملکرد طرف‌های خارجی و تدوین استراتژی مشخص و کارآمد 5 یا 10 ساله برای ساماندهی تولید خودرو در کشور است. شرکت‌های خارجی نیز با سوء استفاده از نبود الزام برای به روز رسانی خود و انتقال دانش فنی به قطعه‌سازان ایرانی، هر روز بیشتر از قبل به سمت مونتاژکاری و واردات خودروی ساخته شده پیش رفته و اجازه نقش آفرینی سازندگان ایرانی را در تولید قطعات خودروهای مشترک نمی‌دهند.

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
10 خودروی گران قیمت محافظتی برتر در جهان
بازکردن کاپوت خودرو و مکانیزم آن
آموزش نصب کیت زنون چراغ جلو خودرو
آموزش نصب IC فلش روی ایسیو SSAT
نگه داری و سرویس صحیح گیربکس اتوماتیک لیفتراک
معرفی و آموزش کار با ابزار مخصوص پمپ های پیستونی لینده آلمان برای درآوردن بیرینگ سر شافت اصلی پمپ هیدرولیک
آسیب پذیری ریموت ها و سیستم Keyless Entry و سرقت خودروهای مدل بالا
نقشه های الکتریکی تجهیزات دنا
آموزش پنچرگیری لاستیک خودرو
آشنایی با سنسور اکسیژن خودرو و تشریح عملکرد و نقش آن
آموزش نصب برچسب دودی شیشه خودرو
تبلیغ پراید 131 ، سایپا اسطوره اعتماد به نفس
آموزش پاک کردن بخار و آب‌بندی چراغ خودرو
عملکرد موتور 4 زمانه احتراق داخلی سوپاپ با چرخه اتو
تشریح نحوه کارکرد موتورهای 4زمانه احتراق داخلی متداول
تلفظ صحیح برندهای خودرو مشهور آلمانی
آشنایی با سیستم های هوشمند ، BSI و آپشن های غیرفعال در پژو 206
آموزش برق خودرو : چراغ های خودرو (مدارهای چراغ های روشنایی جلو ، خطر عقب و راهنما)
نقد و بررسی و مشخصات فنی و امکانات هایما اس 7 (Haima S7)
نقد و بررسی 3 نسل اخیر تویوتا کمری در ایران
معرفی نقد و بررسی تویوتا آریون (TOYOTA Aurion)
معرفی رله دوبل و دیاگرام داخلی و عملکرد
انواع سوکت ها و کانکتورهای برق و الکترونیک پژو-سیتروئن
اگر خودرو یکباره خاموش کرد چه مواردی باید بازبینی گردند؟
تشریح نحوه کارکرد سیستم انتقال قدرت دستی و نقش گیربکس ، دنده ها و کلاچ
انواع مدل های متداول در گیربکس خودرو
آموزش سرویس روغن و فیلتر پژو 405 ، پژو پارس و سمند و ...
نکات جازدن بوش سیلندر موتور بلدوزر
آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور
آموزش تغییر کیلومتر کارکرد خودرو از روی IC صفحه کیلومتر
آموزش تعمیر گیربکس و دیفرانسیل اتومبیل پراید
اندازه گیری لقی طولی میل لنگ با ساعت اندیکاتور
آموزش صاف کردن سپر خودرو با حرارت
تهران، تقاطع سئول : صادرات سودآور یا بازاریابی ضررآفرین برای خودروی ایرانی؟- قسمت9
تهران، تقاطع سئول : وقتی قوانین سخت گیرانه هم کیفیت خودروی داخلی را بالا نبرد- قسمت8
تهران، تقاطع سئول : وقتی کیفیت خودروی داخلی داد همه را درآورد- قسمت7
تهران، تقاطع سئول : تصمیم مهم کره ای ها برای ادامه بقا در صنعت خودرو- قسمت6
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها با رقبای ۱۰۰ ساله درافتادند- قسمت5
تهران، تقاطع سئول : روزی که نیسان به ایران آمد- قسمت4
تهران، تقاطع سئول : داستان تولد پراید افسانه ای- قسمت3

آخرین آگهی ها

تعمیرگاه مرکزی اتوچک تعمیرات تخصصی برق و مکانیک بنز و بی.ام ...
بهبود عملکرد گیربکس در تعویض دنده‌ها افزایش کات اف حذف محد ...
آموزش فوق تخصصی تعمیرات الکترونیکی اسکانیا طبق سرفصل ماموت ...
ما در آموزشگاه فن خودرو اولویت خود را بر روی کیفیت آموزشی و ...
ابزار شناسی - دینام - استارت - سیم کشی - رله ها - برف پاک کن ...
آموزشگاه پیشتازان دیزل اصفهان برگزار کننده دوره های موتور گی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
لوازم یدکی و خدمات خودرو عسگری عرضه کننده قطعات سایپاو ایرا ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
فروش ابزار آلات خصصی تعمیرگاهی خودورو موتورسیکلت ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...