صنعت خودرو چه زمانی خصوصی سازی واقعی می شود , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به اینکه واگذاری سهام ۲۰درصدی دولت در خودروسازان به صلاح نیست، اظهار داشت: «برای اعمال حاکمیت دولت در خودروسازان، به صلاح است سهم ۲۰درصدی همچنان در دستان دولت بماند.»

به گزارش پدال نیوز، یکی از اصولی که در قانون اساسی آمده و طی یک دهه اخیر در اقتصاد ایران بسیار روی آن تأکید شده، اصل ۴۴ قانون اساسی است که بر خصوصی سازی بنگاه های تولیدی و واحدهای صنعتی کشورمان تأکید دارد.

در چنین شرایطی صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع پیشران ایران که ارزش افزوده بسیاری برای اقتصاد کشورمان به بار آورده نیز در شمول خصوصی سازی قرار گرفت و دو خودروساز بزرگ کشورمان به اصطلاح خصوصی شدند.

صنعت خودرو چه زمانی خصوصی سازی واقعی می شود , 559-17-14b

این امر در دولت های نهم و دهم شکل گرفت، اما مورد انتقاد جدی کارشناسان واقع شد و برخی نیز اذعان داشتند بعد از خصوصی سازی نیز همچنان دولت سکان مدیریت ایران خودرو و سایپا را بر عهده دارد، چیزی که در عمل نیز اتفاق افتاده و با گذشت چند سال از خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا، دولت همچنان مدیر این دو شرکت را منصوب می کند.

در همین زمینه منصور معظمی، رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت وگویی با بیان این که در کشور ما بخش خصوصی از نظر ابعاد کوچک است، اظهار داشت: «من از شما سؤال می کنم؛ کدام خودروساز بخش خصوصی واقعی است که می تواند یک میلیون دستگاه خودرو تولید کرده و کدام خودروساز خصوصی است که می تواند مثلاً در سال ۲۰۰هزار دستگاه صادر کند؟ کدام قطعه ساز ماهر است که در سال ۵۰۰میلیون دلار صادرات دارد؟ هیچ کدام. چون توان این مجموعه ها در حدی است که قدرت رقابت ندارند.»

وی افزود:«بنابراین ما نباید نگران بزرگ شدن مجموعه هایمان باشیم و اتفاقا باید به این سمت حرکت کنیم. در دنیا بنگاه ها درحال حرکت به سمت بزرگ شدن هستند و ادغام می شوند. ما ۳۰ مجوز خودروسازی داریم. کدام کشور ۳۰ خودروساز دارد؟ اگر این روند را در دنیا مشاهده کنید می بینید که در ۷۰-۶۰ سال اخیر، تعداد خودروسازان دائم درحال کاهش است چراکه با هم ادغام می شوند.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «مثلاً رنو با سه میلیون دستگاه تولید، با ادغام شدن به تولید ۱۰میلیون دستگاه در سال رسید و قدرت رقابتی اش را افزایش داد. این درحالی است که با تولید ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰هزاردستگاه کسی خودروساز نمی شود.»

معظمی با اشاره به اینکه خصوصی سازی های صنعت خودرو در دولت های نهم و دهم مطلوب نبوده است، افزود:«به نظرم چیزی که تحت عنوان خصوصی سازی در کشور صورت گرفته است، با فلسفه اصلی خصوصی سازی کاملاً مغایر است.»

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به این سؤال که آیا دولت با واگذاری سهام دولتی خودروسازان مخالف است، یا خیر می گوید:«خیر، قانون گفته است دولت می تواند ۲۰درصد سهم شرکت هایی را که جزو گروه دو هستند، داشته باشد برای اینکه بتواند اعمال حاکمیت کند. بهتر است در خودروسازی هم همین روند اعمال شود.»

وی افزود:«در سال ۸۴، هفت میلیون خودرو در کشور بود، امروز این آمار به ۱۹میلیون دستگاه رسیده است. این نشان می دهد که نقش خودرو در زندگی شخصی ما چقدر پررنگ شده است. پس خودرو امروز دیگر کالای تجملی و لوکس و سرمایه نیست، بلکه جزو نیازهای ضروری است. بنابراین این نیاز ضروری باید کیفیت، خدمات پس از فروش مناسب و قیمت درست و منطقی داشته باشد.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سهام خودروسازان و خصوصی سازی آنها بسیار پیچیده شده است، گفت: «بنده اعتقاد دارم هرچه صنعت خودروی کشور رقابتی تر باشد، نفع مصرف کننده بیشتر خواهد بود.»

معظمی با اشاره به اینکه واگذاری سهام ۲۰درصدی دولت در خودروسازان به صلاح نیست، اظهار داشت:«برای اعمال حاکمیت دولت در خودروسازان، به صلاح است سهم ۲۰درصدی همچنان در دستان دولت بماند.»

براساس این گزارش، برخی کارشناسان معتقدند سیاست های دولت های قبلی در خصوصی سازی خودروسازان اشتباه بوده و خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است. این شرکت ها باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند که اهلیت آن را داشته باشند و تخصص آنها در حوزه خودرو باشد. متأسفانه در روند خصوصی سازی، شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا اقدام به خرید سهام این دو شرکت کرده اند، لذا به نحوی اکثریت هیأت مدیره این دو شرکت در اختیار مدیران دولتی است.

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
راهنمای کلی تعمیر و نگه داری مکانیکی و الکتریکی پژو 407
جزوه آموزش گیربکس اتوماتیک تندر 90
راهنمای تعمیرات موتور نیسان ماکسیما
بهبود عملکرد و افزایش ایمنی پراید در پروژه X100 سایپا به همراه فیلم تست تصادف
راهنمای دسته سیم های و نقشه های الکتریکی هایما S7 توربوشارژ
راهنمای دسته سیم های و نقشه های الکتریکی هایما S5 توربوشارژ
معرفی سیستم مدار تامین و حفظ فشار در سیتروئن زانتیا
آموزش تعویض روغن LHM و تستهای رگولاتور ، گوی آكومولاتور و شیر اطمینان سیتروئن زانتیا
تشریح نحوه عملکرد سیستم تعلیق زانتیا
آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک سیتروئن زانتیا
معرفی نحوه عملکرد سیستم ترمز زانتیا
معرفی سیستم فرمان هیدرولیک زانتیا
معرفی لوله های هیدرولیک زانتیا
تعمیر اساسی شیر هیدرولیکی کنترل پینیون فرمان زانتیا
آموزش هواگیری سیستم ترمز سیتروئن زانتیا
معرفی سیستم Activa در تعلیق زانتیا
فیلم آموزشی بازدید سیستم تعلیق ، تنظیم ارتفاع و شارژ كردن گوی ها سیتروئن زانتیا
راهنمای تست و خريد خودرو کارکرده
تعمیر اساسی موتور 4A-F تویوتا
راهنمای کامل آموزشی ایساکو در خصوص تعمیرات دنا (موتور EF7 و XUM)
معرفی موتور XUM (پارس ELX جدید) و مقایسه آن با موتور XU7 (سمند، سورن، 405 و پارس)
آموزش بازدید و سرویس ترمز دیسکی جلو نیسان رونیز
آموزش تعویض کمک فنر جلو نیسان رونیز
شرح سیستم فرمان پرقدرت
عیب یابی خودرو از روی پارامترهای سنسورها و عملگرها با دیاگ
راهنمای کامل آموزشی برق 206 مالتی پلکس
معرفی و آموزش سنسورها و سیستم انژکتور پراید
آموزش تنظیم موتور پراید کاربراتور + آموزش بازکردن،تعمیر و تنظیم کاربراتور و دلکو
معرفی و آموزش سیستم CLC پراید و رنوPK
زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
سیستم تعلیق خودرو و اجزا و انواع آن
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4 پژو206 و پارس اتوماتیک
مبانی عملکرد گیربکس اتوماتیک
معرفی و تشریح اجزاء و نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک/تیپ ترونیک AL4
دستورالعمل عیب یابی و تعویض مدولاتور ABS پراید و تیبا و ساینا و کوییک
نحوه تبدیل اعداد هگز به دسیمال بدون ماشین حساب
تاثیر تغییر در اندازه فاق لاستیک بر حالت رانندگی
دستورالعمل تعویض مجموعه درب سوپاپ و واشر موتور تیبا
فیلم آموزشی بستن و مونتاژ موتور XU7 از ایساکو (خانواده 405 ، پژو پارس ، سمند ، سورن)

آخرین آگهی ها

عرضه كننده لوازم جانبی خودرو چينی ، فرانسوی ...
دوره های آموزشی تخصصی مکانیک و برق و انژکتور کیا و هیوندای ...
آموزش تعمییرات موتور گیربکس برق و دیاگ خودرو های دیزل نسل جد ...
بهبود عملکرد گیربکس در تعویض دنده‌ها افزایش کات اف حذف محد ...
آموزشگاه پیشتازان دیزل اصفهان برگزار کننده دوره های موتور گی ...
پیشتازی باشید , پیشتاز بمانید
دوره های آموزشی کاملا تخصصی و عملی ، با اعطای گواهینامه بین ...
آشنایی با گیربکس های هایوک، Al4 و هیوندای و کیا، تعمیرات، خص ...
معرفی قطعات و عیوب آنها عیب یابی قطعات مختلف قطعه شناسی و ...
کاراموتور اولین مرکز برگزاری دوره های تخصصی خودروهای هیوندا ...
آموزش تخصصی فنی خودرو: مکانیک و برق خودرو-ایسیو-مولتی پلکس-C ...
الکتروصنعت پارس مبین ، تولید کننده لوازم و تجهیزات تعمیرگاهی ...