پژو-سیتروئن هم رفت / «تعهد گرفته بودیم بماند» , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

تکرار تجربه‌های بدقولی فرانسوی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان داخلی ضمن تعامل با شرکت های خودروساز قدرتمند جهان باید به ارتقاء توانمندی خود توجه کرده و فقط توسعه صنعت خودرو را در همکاری با فرانسه نبینند.

IKAP 36546310

به نقل از تسنیم ، 8 بهمن 94 بود که رئیس جمهور در قالب هیأتی به فرانسه رفت و در آن نخستین قرارداد شیرین پسابرجامی ها برای فرانسوی ها رقم خورد و براساس آن همکاری ایران خودرو وارد دور جدیدی شد. در آن مقطع یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو این قرارداد را که با حضور رییس جمهور،، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء شده بود را کاملاً متفاوت با رویکرد گذشته توصیف کرد و اعلام نمود " برای نخستین بار است که یکی از خودرو سازان برتر دنیا از طریق سرمایه گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می کند".

از همان ساعات انتشار این مطلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کنار کارشناسان صنعت خودرو بر محرمانه بودن این قرارداد و عدم دریافت غرامت بابت بی عهدی گذشته پژو برای خروج از کشور انتقادات زیادی را مطرح کردند و از وزارت صنعت و ایران خودرو خواستند تا متن قرارداد را در اختیار آنها هم قرار دهد اما هر بار که نمایندگان مجلس خواستار بررسی قرارداد پژو و ایران خودرو شدند موارد کلی مطرح و در نهایت خبری از رونمایی قرارداد نشد.

در آن مقطع مدیرعامل ایران خودرو در واکنش به انتقادات نمایندگان مجلس، رقم دقیق غرامت ایران از پژو را 427 میلیون و 600 هزار یورو اعلام کرد که 116 میلیون یورو به مسائل جاری و گذشته و 311 میلیون 600 هزار یورو مربوط به مسائل آتی است.

وی تأکید کرد "ما در این قرارداد بیشترین منافع را برای ایران خودرو کسب کرده‌ایم البته باید تأکید کنم پژو در هیئت مدیره خود برای ارائه امتیاز به ما با مشکل روبرو شده و من در همان جلسه‌ای که اخیرا در فرانسه برای انعقاد قرارداد برگزار شده بود به نمایندگان خود گفتم اگر آنها برسر موضوعات خود اصرار دارند میز مذاکره را ترک کنند خوشبختانه در نهایت توانستیم تا حدودی منافع شرکت خود را در این قرارداد تأمین نماییم". این توافق نامه یک هفته پس از لغو تحریم های بین المللی بیانگر شروع فصل جدیدی برای طرفین خواهد بود که از سوی شرکت های انتقال دهنده فن آوری و فعالان داخلی نیز مورد حمایت قرار گرفته و در اواسط سال2016 به اجرا درخواهد آمد.

14 مهر ماه 95 کارلوس تاوارس مدیر عامل پژو در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید مردم ایران از شرکت پژو به دلیل ترک ایران ناراضی هستند در همین زمینه برنامه روشن پژو برای جلب رضایت مصرف کننده ایرانی چیست؟ گفت: مصرف کننده ایرانی به دنبال راحتی و خودروی ایمن و راندمان بالا است ما نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.در دور جدید همکاری ها تمام تلاش خود را برای جبران گذشته انجام می دهیم.

وی افزود:بهتر است در مورد گذشته صحبت نکنیم چرا که در دور جدید همکاری‌ها این اختلافات برطرف شده است.

16 مهر 95 تاوارس در مراسم آغاز فعالیت رسمی شرکت ایکاپ مدعی شد که برای جبران گذشته آمده و می خواهد حضور پررنگی در بازار ایران داشته باشد اما وقتی صحبت از چگونگی پرداخت غرامت شد؛ آن را محرمانه دانست و با این استدلال که نباید جزئیات قرارداد را منتشر کنیم از خبرنگاران خواست که در مورد گذشته صحبت نکنند.

در آن مقطع تاوارس در سفر چند روزه خود سری هم به شریک سایپا زد و تفاهمنامه تیرماه خود را با این شرکت به امضاء رساند. میزان سرمایه‌گذاری در قرارداد مشترک سایپا با شرکت سیتروئن 300 میلیون یورو برای شروع کارتعریف شد که براساس آن نخستین خودروی مشترک سایپا و پژو سیتروئن اوایل سال 2018 میلادی وارد بازار خواهد شد . در این قرارداد سایپا کاشان به عنوان یکی از بهترین کارخانه داخلی به کام فرانسوی ها شد تا آنها با آزادی عمل بیشتری نسبت به گذشته به تصاحب بازار ایران بپردازند.

به هر حال ذوق زدگی دو خودروساز بزرگ ایرانی برای شراکت با فرانسوی ها باعث شد تا سفر تاوارس به ایران بسیار مثبت اعلام شود و عایدی زیادی به این شریک بدقول برسد. تاوارس با دستی پر به فرانسه برگشت و وزارت صنعت هم هیچ وقت توضیح نداد در ازای دریافت چه امتیازی حاضر به همکاری و حتی واگذاری کارخانه به فرانسوی ها شد.

با وجود تمام انتقادات بر عدم مشارکت با فرانسوی های بدقول، نگاه خوشبینانه وزارت صنعت و شرکت های خودروساز باعث شد تا تمرکز زیادی بر همکاری با فرانسوی ها انجام شود و آنها هم فارغ از تعهد داخلی سازی به فروش محصولات خود در بازار کشور اقدام کنند. حتی تعهدات میزان تولید اولین محصول پسا برجامی پژو 2008 هم هنوز محقق نشده و هر روز صحبت های مختلفی بر تولید و داخلی سازی این محصول مطرح میشود.

تعلل فرانسوی ها در اجرای تعهدات خود در حالی انجام می شد که موضوع لغو برجام از طرف امریکا به سر زبان ها آمد و همین امر باعث شد تا شرکت ها و حتی خودروسازان ایرانی به بیان نظرات خود در این رابطه بپرداند.

یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که پرسید "در اواخر اردیبهشت ماه امسال تصمیم نهایی آمریکا در مورد برجام اعلام می‌شود، اگر آمریکا دیگر نخواهد متعهد به برجام باشد و سایر کشورهای اروپایی هم به‌دلیل منافع خود همکاری خود با ایران را قطع یا کاهش دهند، در این شرایط تکلیف قرارداد ایران خودرو با پژو چگونه است و آیا در قرارداد جدید الزامات لازم برای اجرای تعهدات پژو پیش‌بینی شده است؟" اظهار داشت: در قرارداد با پژو تمام این مسائل دیده شده، ضمن اینکه ما بحث صادرات و ساخت داخل را هم در این قرارداد درج کرده‌ایم، البته باید تأکید کنم قرارداد یک‌طرفه نیست و فرانسوی‌ها باید تعهدات خود را مطابق قرارداد انجام دهند.

مدیرعامل ایران خودرو با اعلام اینکه "قرارداد جدید مانند قراردادهای گذشته نیست که پژو یک‌باره بازار ایران را ترک کند و فقط ما متضرر شویم"، افزود: اگر این بار این اتفاق بیفتد که بعید می‌دانم مطمئن باشید خود پژو ضرر خواهد کرد.

18 اردیبهشت ماه امسال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید رسماً خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. و همین موضوع عاملی شد تا شراکت ایران با شرکت‌های اروپایی هم با ابهام همراه شود. هرچند اروپایی‌ها بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام در خصوص پایبندی خود به برجام سخنان متناقضی را مطرح کرده‌اند اما در عمل برخی از شرکت اروپایی همکاری خود را با ایران معلق کرده و منتظر سرنوشت برجام هستند.

لیندا جکسون، مدیر برند سیتروئن در واکنش به این موضوع اعلام کرد: گفت، استراتژی گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه در قبال ایران به دلیل تصمیم آمریکا به خروج از برجام و وضع تحریم های جدید علیه ایران تغییری نکرده است. البته سیتروئن همچنان در مورد آینده فعالیت تجاری خود در ایران «محتاط» است و در عین حال منتظر است تا اتحادیه اروپا موضعی روشن در قبال تحریم های آمریکا و چشم انداز فعالیت های تجاری در ایران اتخاذ کند.

10 روز بعد از بیان موضعگیری این مقام مسئول در شرکت پژو سیتروئن روز گذشته شرکت پژو سیتروئن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروه ما به منظور پیروی از قوانین (تحریمی) آمریکا (علیه ایران) از تاریخ 6 آگوست (15 مرداد)، شروع به تعلیق فعالیت‌های سرمایه گذاری مشترک (در ایران) خواهد کرد.»

با تعلیق همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی عملاً تجربه چند سال گذشته ایرانی ها با شریک بدقول فرانسوی تکرار شد. هر چند از همان روزهای نخست تنظیم قرارداد جدید با پژو هشدارهایی داده شد اما وزارت صنعت و خودروسازان سخن از گرفتن تعهداتی از شریک فرانسوی برای اجرای قرارداد مطرح می کردند که هیچ وقت جزئیات این موضوع رونمایی نشد.

تکرار تجربه های بدقولی فرانسوی ها نشان می دهد خودروسازان داخلی ضمن تعامل با شرکت های خودروساز قدرتمند جهان باید به ارتقاء توانمندی خود توجه کرده و فقط توسعه صنعت خودرو را در همکاری با فرانسوی ها نبیند.

دیدگاه‌ها  

0 #1 علی 1397-03-16 14:09
فرانسویها کلا به خیانت مشهورن .یه ژنرال امریکایی در زمان جنگ جهانی دوم گفته راضیم با یک لشگر المانی به عنوان دشمن مواجه بشم اما پشت به چند تا فرانسوی به عنوان دوست نکنم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش پنچرگیری لاستیک خودرو
آشنایی با سنسور اکسیژن خودرو و تشریح عملکرد و نقش آن
آموزش نصب برچسب دودی شیشه خودرو
تبلیغ پراید 131 ، سایپا اسطوره اعتماد به نفس
آموزش پاک کردن بخار و آب‌بندی چراغ خودرو
عملکرد موتور 4 زمانه احتراق داخلی سوپاپ با چرخه اتو
تشریح نحوه کارکرد موتورهای 4زمانه احتراق داخلی متداول
تلفظ صحیح برندهای خودرو مشهور آلمانی
آشنایی با سیستم های هوشمند ، BSI و آپشن های غیرفعال در پژو 206
آموزش برق خودرو : چراغ های خودرو (مدارهای چراغ های روشنایی جلو ، خطر عقب و راهنما)
نقد و بررسی و مشخصات فنی و امکانات هایما اس 7 (Haima S7)
نقد و بررسی 3 نسل اخیر تویوتا کمری در ایران
معرفی نقد و بررسی تویوتا آریون (TOYOTA Aurion)
معرفی رله دوبل و دیاگرام داخلی و عملکرد
انواع سوکت ها و کانکتورهای برق و الکترونیک پژو-سیتروئن
اگر خودرو یکباره خاموش کرد چه مواردی باید بازبینی گردند؟
تشریح نحوه کارکرد سیستم انتقال قدرت دستی و نقش گیربکس ، دنده ها و کلاچ
انواع مدل های متداول در گیربکس خودرو
آموزش سرویس روغن و فیلتر پژو 405 ، پژو پارس و سمند و ...
نکات جازدن بوش سیلندر موتور بلدوزر
آسیب پذیری ریموت ها و سیستم Keyless Entry و سرقت خودروهای مدل بالا + جزئیات فنی و ویدئوهای نفوذ
آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور
آموزش تغییر کیلومتر کارکرد خودرو از روی IC صفحه کیلومتر
آموزش تعمیر گیربکس و دیفرانسیل اتومبیل پراید
اندازه گیری لقی طولی میل لنگ با ساعت اندیکاتور
آموزش صاف کردن سپر خودرو با حرارت
تهران، تقاطع سئول : صادرات سودآور یا بازاریابی ضررآفرین برای خودروی ایرانی؟- قسمت9
تهران، تقاطع سئول : وقتی قوانین سخت گیرانه هم کیفیت خودروی داخلی را بالا نبرد- قسمت8
تهران، تقاطع سئول : وقتی کیفیت خودروی داخلی داد همه را درآورد- قسمت7
تهران، تقاطع سئول : تصمیم مهم کره ای ها برای ادامه بقا در صنعت خودرو- قسمت6
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها با رقبای ۱۰۰ ساله درافتادند- قسمت5
تهران، تقاطع سئول : روزی که نیسان به ایران آمد- قسمت4
تهران، تقاطع سئول : داستان تولد پراید افسانه ای- قسمت3
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها گوی سبقت را در خودروسازی ربودند- قسمت2
تهران، تقاطع سئول : روزی که ایران و کره استارت زدند/ تاریخچه صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی- قسمت1
آموزش رانندگی مربی تازه کار به قهرمان رانندگی Leona Chin
نگاهی به موشک سوخت مایع و پیشرانه آن
معرفی و نکاتی درباره پولیفت یا جرثقیل زنجیری (Lever Hoist)
معرفی، شرح عملکرد و نکاتی درباره جک هیدرولیک روغنی
آموزش روغنکاری بکس بادی (Air Impact Wrench)

آخرین آگهی ها

ما در آموزشگاه فن خودرو اولویت خود را بر روی کیفیت آموزشی و ...
ابزار شناسی - دینام - استارت - سیم کشی - رله ها - برف پاک کن ...
آموزشگاه پیشتازان دیزل اصفهان برگزار کننده دوره های موتور گی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
لوازم یدکی و خدمات خودرو عسگری عرضه کننده قطعات سایپاو ایرا ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
فروش ابزار آلات خصصی تعمیرگاهی خودورو موتورسیکلت ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش تعمییرات موتور گیربکس برق و دیاگ خودرو های دیزل نسل جد ...
اصول کار کرد موتور و قطعه شناسی -سنسورها و عملگرها - شناخت ا ...
پیشتازی باشید , پیشتاز بمانید