جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
دنیای خودرو
samin ba
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

سرد و گرم روزگار را به خوبی چشیده است. حدود ۶۰ سال کار و تلاش بی‌وقفه از او مردی پولادین و توقف‌ناپذیر ساخته است. شاید بتوان او را مصداق بارز این ایده از کتاب راز، (نوشته روندا برن) دانست؛ «افکار ما تبدیل به اجسام می‌شوند». او از آن دست افرادی است که افکارش را جدی گرفته و به ایده‌های بلند پروازانه‌اش تجسم و کالبد حقیقی بخشیده است. مسعود تهرانچی، از کنشگران و کارآفرینانی است که بسیاری از غیرممکن‌ها را ممکن کرد. او پایه‌گذار ورود اولین اتوبوس‌های نسل جدید به کشور شد، مسیر ورود خودروهای معتبر بین‌المللی به ایران را باز کرد و با ابتکارات خاص خودش سازنده اولین ماشین آمبولانس در کشور شد.

tehranchi 2

خلاصه کردن فعالیت‌های تهرانچی در یک یا دو فعالیت به‌خصوص امکان‌پذیر نیست، او یکی از حافظه‌های تاریخی صنعت و تولید ایران از دهه ۴۰ تا به همین امروز است، کسی که بخشی از عمرش در خدمت به صنعت کشور سپری شده و بخش دیگری از زندگی‌اش وقف کمک به مردم و اقدامات خیرخواهانه شده است. راه‌اندازی گروه «نجات مصدومان تصادف» برای کمک به آسیب‌دیدگان جاده‌ای و همین‌طور تلاش برای بهبود وضعیت جاده‌های کشور، تنها بخشی از فعالیت‌های این کارآفرین در حوزه مسوولیت اجتماعی است. تهرانچی همین امروز هم دست از فعالیت برنداشته و آرزوهایش را دنبال می‌کند؛ «‌آخرین آرزوی من این است که بتوانم بیمارستان تصادفات را بسازم و کمک به مصدومان جاده‌ای را ادامه دهم». توصیه‌ به نسل جوان این است شور جوانی‌شان را حفظ کنند و خستگی و ناامیدی را به فراموشی بسپارند؛ «خیلی مهم است که نسل جوان عشق خود را جوان نگه‌ دارد، عشق خدمت به کشور و عشق به همنوع. هر دو اینها مهم است. نسل امروز باید با کار و تلاش زیاد فعالیت کند.» در ادامه گفت‌وگو با مسعود تهرانچی، بنیان‌گذار شرکت ایران اتومبیل و پیشکسوت صنعت خودرو را می‌خوانید.

آقای تهرانچی، شما سال‌های طولانی از دهه ۴۰ تا به همین امروز در صنعت و تولید کشور حضور داشته‌ و احتمالا فراز و نشیب‌های زیادی را هم پشت‌سر گذاشته‌اید. پیش از آنکه به سراغ داستان کسب و کار شما برویم، شاید بد نباشد که به گذشته برگردیم. متولد چه سالی هستید و در چه خانواده‌ای بزرگ شدید؟

من در آبان ۱۳۱۴ در تهران متولد شدم. حرفه خانواده‌مان تجارت بود و پدرم از تامین‌کنندگان مواد غذایی و آذوقه در کشور بود. آن زمان تریلی و کامیون در ایران نبود و خانواده‌ام به وسیله گاری مواد غذایی مختلف مثل لپه، روغن و مواد غذایی دیگر را از شهری به شهر دیگر می‌بردند. کار دیگر‌شان هم این بود که هیزم و گرمایش ارتش را تامین می‌کردند. خانواده‌‌ من آن زمان تعدادی باغ‌ خریده بود و با چوب‌هایی که از این باغ‌ها در اختیار داشت، گرمایش ارتش را تامین می‌کرد.

دوران کودکی و نوجوانی‌تان چطور سپری شد، به درس خواندن علاقه داشتید یا کار کردن را ترجیح می‌دادید؟‌

درس خواندن را دوست داشتم ولی از همان سن کم اهل تحقیق و کار کردن بودم؛ همیشه به این فکر بودم یک چیز جدید درست کنم تا نفع‌اش به کل جامعه برسد، نمی‌خواستم ابتکاراتم فقط به یک قشر خاص محدود شود، همیشه رفاه اجتماعی مدنظرم بود و در کار کردن هیچ‌وقت خودم را در محوریت قرار نمی‌دادم و سعی می‌کردم به دیگران فکر کنم.

در سنین پایین بیشتر چه کارهایی انجام می‌دادید؟‌

از ۵، ۶ سالگی کارهایی دستی مثل خراطی، منبت‌‌کاری و عروسک‌‌سازی می‌کردم. کارهای کوچکی می‌ساختم و می‌فروختم، یکی از سرگرمی‌های مورد‌علاقه‌ام هم کشیدن طرح‌های مختلف خودرو بود. به تولید کردن و ساختن علاقه‌مند بودم. یادم هست یک‌بار با کمک نجاری که در نزدیکی خانه‌مان بود برای خودم یک سنتور ساختم، برای اولین‌بار بود که داشتم سنتور می‌زدم که پدرم آمد و گفت: داری چه‌کار می‌کنی؟ این صدای چیست؟ گفتم دارم سنتور می‌زنم. پدرم گفت برو درس‌هایت را بخوان و پول در بیار، سنتور زدن کار تو نیست.

پس از همان ۵، ۶ سالگی به ماشین هم علاقه‌مند بودید؟

بله کاملا. ماشین از علاقه‌های اصلی‌ام بود. همان موقع طراحی می‌کردم و وسیله‌های کوچک می‌ساختم، توانستم با لحیم کردن ورق‌های آهن و با کمک قیچی یک وسیله‌ای شبیه به ماکت اتومبیل درست کنم.

از طرف خانواده حمایت مالی می‌شدید؟ خانواده یا اطرافیان چقدر کمک‌تان می‌کردند؟‌

من همیشه روی پای خودم بودم و هیچ زمان پولی از پدر یا مادرم نگرفتم. بعد از فوت‌شان هم به املاکی که داشتند دست نزدم، حتی دنبال ارثیه پدری نرفتم، چون عقیده‌ام این است که هر کسی باید خودش بسازد و ابداع کند. من همیشه خودساخته بودم و با پول خودم کار می‌کردم. اهل پس‌انداز بودم، در کودکی و نوجوانی پول‌ها و عیدی‌هایم را در قلک جمع‌ می‌کردم، چهارده سالم که شد قلکم را شکستم و پولش را که مقدار زیادی هم بود برای شروع کارم استفاده کردم. به‌طور کلی، این روحیه را داشتم که روی پای خودم باشم.

داستان ورود شما به صنعت خودرو از چه زمانی و از کجا آغاز شد؟

در اواسط دهه ۲۰ اتوبوس زیادی در کشور وجود نداشت و فقط تعدادی اتوبوس کار می‌کرد که اتاق‌هایش چوبی بود، شاسی این اتوبوس‌ها وارد می‌شد و اتاق‌های آن در داخل ساخته می‌شد، در واقع کارخانه ساخت اتوبوس در کشور وجود نداشت. من آن موقع به این فکر بودم که در سیستم اتوبوسرانی کشور تغییری ایجاد کنم، در اواسط دهه ۳۰ توانستم ۵۰ دستگاه اتوبوس بنز سفید رنگ، به کشور وارد کنم؛ اتوبوس‌هایی که جایگزین اتوبوس‌های قدیمی چوبی شدند. من به مدت دو سال نظارت و مدیریت بر اتوبوس‌هایی که وارد کرده بودم را انجام دادم و بعد از آن اتوبوس‌ها را به شرکت واحد واگذار کردم. برای عبور و مرور اتوبوس‌های جدید یک مسیر جدید در شهر تعریف شد. با پیگیری‌هایی که انجام دادم یک خط کمربندی در دور تهران کشیده شد، مسیری که از بلوار کشاورز شروع می‌شد و تا خیابان مولوی، شهباز(هفده شهریور) و سی‌متری(کارگر جنوبی) ادامه پیدا می‌کرد.

در واقع اولین سری از اتوبوس‌های نسل جدید با تلاش شما به کشور وارد شد.

بله همین طور است. اتوبوس‌‌هایی که من وارد کردم برخلاف اتوبوس‌های چوبی، موتور جلو بودند و بدنه‌شان هم فلزی بود،‌ مدلی که کاملا در ایران جدید محسوب می‌شد.

پس از آن، واردات اتوبوس را ادامه دادید؟

بعد از آنکه اتوبوس‌ها را به شرکت واحد واگذار کردم، برای آنکه پول شان را وصول کنم، کارمند شرکت واحد شدم و حدود ۲‌سال معاونت طرح و برنامه‌های این شرکت را بر عهده گرفتم تا اولین تجربه‌ام به‌عنوان کارمند هم رقم بخورد. بعد از کار در شرکت واحد به سربازی رفتم، در دوران سربازی به درجه افسری رسیدم و رئیس انتظامات دژبانی اداره حمل و نقل باغ شاه شدم. در آن دوره هم فعالیت‌ام را متوقف نکردم و خودروهای ارتش را تعمیر می‌کردم. ارتش خودروهایی را که در اختیار داشت برای تعمیر به پادگان ما می‌فرستاد و من هم مسوولیت تعمیر آنها را بر عهده داشتم.

انگار در هیچ زمانی نمی‌توانستید عشق و علاقه‌تان به خودرو را رها کنید. مسیر بعدی‌تان کجا بود؟‌

به این فکر می‌کردم که کارم را گسترش دهم. بعد از وارد کردن اتوبوس‌ها به دنبال واردات خودرو رفتم. یک نمایشگاه ۴۰۰‌متری در خیابان منیریه ساختم و تقریبا همزمان با آن اتحادیه نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل را تاسیس کردم. جای چنین اتحادیه‌ای در ایران خالی بود. ۳۰ - ۴۰ سالی از ورود خودرو به کشور می‌گذشت، ولی اتحادیه‌ای برای آن وجود نداشت، راه‌اندازی این اتحادیه در کشور یک انقلاب برای خودرو و فعالان این عرصه بود. هدفم این بود که از طریق اتحادیه بهره‌مندی بیشتری برای خریداران خودرو ایجاد کنم و خودرو را از دست یک عده دلال خارج کنم، چون آن موقع برخی به نام نمایشگاهداری دلالی می‌کردند و عمده کارشان بر فروش غیرقانونی ماشین متمرکز بود، برای همین در برابر تاسیس اتحادیه،‌ موانع زیادی وجود داشت. خوشبختانه بعد از راه‌اندازی اتحادیه از فسادی که وجود داشت، جلوگیری شد و افراد تحصیلکرده به تدریج جای دلالان را در خودرو گرفتند.

از صحبت‌هایتان اینگونه برمی‌آید که دغدغه‌های صنفی‌تان کمتر از دغدغه‌های اقتصادی و صنعتی‌‌تان نبوده است.

بله، به فاصله چند ماه بعد از تاسیس اتحادیه نمایشگاه و فروشندگان خودرو، در سال ۱۳۴۲ مجله ایران اتومبیل را منتشر کردم.‌ این اولین مجله علمی و فنی بود که در حوزه خودرو در کشور منتشر می‌شد. همزمان با انتشار مجله هم شرکت ایران اتومبیل شروع به فعالیت کرد. البته ایران اتومبیل در سال ۱۳۵۲ به‌طور رسمی ثبت شد، یعنی در سالی که ازدواج کردم.

در کنار فعالیت‌های صنفی، فعالیت‌های صنعتی و تجاری‌تان به کجا رسید؟

بعد از تاسیس اتحادیه، ساخت نمایشگاه و انتشار مجله، با کمک یکی از آشنایان که خودش آلمانی بود و همسر ایرانی داشت، توانستیم برای اولین بار نمایندگی شرکت BMW را در ایران بگیریم. از دوران کودکی، به BMW علاقه‌ داشتم و اولین ماشینی هم که برای خودم خریدم، مدلی از BMW بود. برای نمره کردن اولین ماشینم مشکلاتی پیش آمد و ماشین را نمره نمی‌کردند. به اداره راهنمایی و رانندگی وقت در بلوار کشاورز رفتم، در آنجا کلی صحبت کردم تا بالاخره ماشین نمره شد، در اداره راهنمایی و رانندگی گفتند این ماشین نیست و موتورسیکلت اتاق دار است، بعد هم با همین عنوان موتورسیکلت اتاق دار ماشین را با شماره ۱۷ نمره کردند. خلاصه بعد از ماجراهایی که اتفاق افتاد، با کمک همان دوستان در آلمان تعدادی ماشین BMW وارد کردیم، قیمت این ماشین‌ها۹۸۵۰ مارک بود که قیمت شان در داخل با احتساب حقوق گمرکی، حدود ۲۵ هزار تومان می‌َشد.

برای آن سال‌ها قیمت خیلی بالایی محسوب می‌شود، چطور ماشین‌ها را می‌فروختید؟‌ چون طبیعتا هر کسی توان خرید این ماشین‌ها را نداشته. ابتکارات و خلاقیت‌هایی در فروش خودروها داشتید؟

سعی می‌کردیم ماشین‌ها را به اقشار تحصیلکرده بفروشیم، شرط‌ مان این بود که متقاضیان حداقل دیپلم داشته باشند. هر چقدر هم که افراد تحصیلات‌شان بالاتر بود، تخفیف بیشتری می‌دادیم. مثلا ماشینی را که ۲۵ هزار تومان قیمت داشت به یک فردی که مدرکش لیسانس بود ۲۰ هزار تومان می‌فروختیم؛ به این ترتیب افراد را برای خرید ماشین تشویق می‌کردیم. برای فروش از آشناها شروع کردیم، اول به مشتریان‌مان در تهران فروختیم و بعد سراغ شهرستان‌ها رفتیم. تخفیف‌هایی هم که می‌دادیم قابل توجه بود.

اقدامات شما تا همین جا نوعی خط‌شکنی به حساب می‌آمده، چون تا قبل از آن سابقه نداشته است. مسوولان دولتی در آن زمان چقدر با شما برای انجام این کارها همراهی می‌کردند؟‌

کمک و همراهی نمی‌کردند، بیشتر کارها را خودم به تنهایی پیش می‌بردم، این هم به دلیل روحیه خودساخته‌ا‌م بود. در همان دورانی که واردات BMW عملی شد، تولید پیکان در ایران آغاز شده بود، من با تولید پیکان مخالف بودم چون عقیده داشتم ماشین خوبی نیست و از رده خارج است. فکر من این بود که بتوانیم BMW را با مشارکت مردم در ایران بسازیم، ولی خب به دلیل برخی مشکلات و اینکه عده‌ای می‌خواستند پیکان تولید شود این اتفاق عملی نشد.

گام بعدی‌تان چه بود؟

بعد از اتوبوس و BMW در دهه ۵۰ نمایندگی نیسان پاترول را گرفتم و برای اولین بار این اتومبیل را در سال ۱۳۵۴ به کشور وارد کردم، هم مدل جیپ و هم مدل وانتش را وارد کردم. برای بعضی از مدل‌های وانت نیسان هم در داخل کشور اتاق می‌ساختم و به آمبولانس تبدیل‌شان می‌کردم.

بعد از انقلاب روند کارتان چگونه پیش رفت؟‌

پس از انقلاب و در دوران جنگ، شب و روز مشغول کار بودیم و بیشتر ساخت آمبولانس را در آن زمان انجام می‌دادیم. در این سال‌ها هم کار واردات و هم کار تولیدی می‌کردم. اولین سری نیسان پاترول جدید را در همین دوران وارد کردم، همین طور در ابتدای دهه ۶۰ یک وانت میتسوبیشی هم آوردم که البته آن را به بهداری واگذار کردم. بعد از آن واردات این خودرو را متوقف نکردم و در ادامه ۲۰۰ دستگاه میتسوبیشی، به همراه ۴۰۰ هزار دلار قطعات یدکی وارد کردم. در سال ۱۳۷۹ هم مجوز واردات ۲۵۰ مرسدس بنز را گرفتم و بعد از ورود همه را به آمبولانس تبدیل کردم.

شما در کنار علاقه بیش از حدی که به کار و ساخت خودرو داشتید، فعالیت‌های داوطلبانه‌ای را هم برای کمک به مردم دنبال کردید، فعالیت‌هایی که خودتان به بخشی از آنها از جمله راه‌اندازی گروه نجات مصدومان و کمک به آسیب‌دیدگان جاده‌ای اشاره کردید. اقدامات داوطلبانه دیگری هم در حوزه‌های مرتبط با مسوولیت اجتماعی داشتید؟

بله اقدامات دیگری هم بود. یکی دیگر از کارهایی که در این ارتباط انجام دادم، مربوط به اواسط دهه ۴۰ می‌شود. یک روز داشتم با ماشین به طرف شاه‌عبدالعظیم می‌رفتم، اواسط راه ایستادم که یک‌دفعه دو تا بچه کوچک را دیدم که روی سرشان کوزه آب بود. احتیاج به آب داشتم چون موتور ماشین داغ کرده بود، از بچه‌ها خواستم آب کوزه‌هایشان را به من بدهند، ولی گفتند اینجا آب به سختی پیدا می‌شود. میدان شوش را دنبال کردم و به آجرپزخانه‌ها رسیدم، جایی که افراد گرفتار و معتاد زیادی بود. تصمیم گرفتم اقداماتی را برای کمک به این افراد انجام دهم. خوشبختانه موفق شدیم زمین بزرگی را بگیریم و معتادان را از آن محل خارج کنیم،‌ برای‌شان آب آشامیدنی سالم بردیم و در تابستان‌ها بهشان یخ می‌دادیم، چون تا قبل از آن برای داشتن آب آشامیدنی مشکل داشتند. خلاصه این کار را انجام دادیم و شرایط آن افراد بهتر شد.

آقای تهرانچی امروز مشکلات کسب‌و‌کار کم نیست و موانع مختلفی در مسیر راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد. در شرایط امروز توصیه‌تان به جوان‌های علاقه‌مند به عرصه تولید و کارآفرینی چیست؟‌ به اعتقاد شما، مهم‌ترین کاری که این نسل می‌تواند برای صنعت و اقتصاد کشور انجام دهد چیست؟

نسل جوان باید جوان بماند. تنها پیشنهادم به نسل جوان این است که جوانی و انرژی خود را حفظ کند. خیلی مهم است که این نسل عشق خود را جوان نگه‌ دارد، عشق خدمت به کشور و عشق به همنوع. هر دو اینها مهم است. نسل امروز نباید اهل خسته شدن و ناامیدی باشد، بلکه باید با نیروی زیاد کار و فعالیت کند.

امروز مهم‌ترین آرزویتان چیست؟

آخرین آرزوی من این است که بتوانم بیمارستان تصادفات را بسازم. امروز بیشتر به فکر ساخت این بیمارستان هستم، اینکه بتوانم به کسانی که مثل من داغ‌‌دیده هستند، کمک کنم. یکی از دغدغه‌های دیگرم این است که به زندانیان بی‌گناهی که قربانی ربا و نزول شده‌اند کمک کنم، از مقامات دستگاه قضایی هم خواسته‌ام ستادی برای حمایت از قربانیان ربا ایجاد شود تا این افراد بعد از بررسی پرونده‌هایشان بتوانند نزد خانواده‌‌های خود بازگردند. آرزوی دیگرم این است که میان کارمندان دولت و ارباب رجوع دوستی و صمیمیت ایجاد شود، کارمندان دولت نباید ارباب رجوع را بنده‌های خودشان بدانند، بلکه باید آنها را سرور خودشان حساب کنند. اگر این سد شکسته شود و بی‌تفاوتی از بین برود، مشکلات حل می‌شود. مشکلات زمانی حل می‌شود که وقتی در خیابان راه می‌رویم، ببینیم که مردم لبخند می‌زنند. امروز همه در فکر هستند و این در فکر بودن جامعه را خسته کرده است. باید ایمان، امید و حرکت میان مردم ایجاد شود.

tehranchi 3

آقای تهرانچی آن طور که شنیده‌ایم شما اولین کسی هستید که ماشین آمبولانس را در ایران معرفی کردید. احتمالا داستان ساخت اولین آمبولانس در ایران باید شنیدنی باشد. ماجرای آمبولانس از کجا شروع شد؟‌

یکی از دغدغه‌های جدی من کمک به مصدومان و آسیب‌دیدگان جاده‌ای بود. خیلی دوست داشتم به کسانی که در اثر تصادف آسیب می‌بینند، کمک کنم، برای همین در ادامه مسیر فعالیت‌هایم در اواخر دهه 40 گروهی را به نام گروه «نجات مصدومان تصادف» تاسیس کردم. وقتی گروه نجات راه افتاد متوجه شدیم ماشینی به‌عنوان آمبولانس در ایران وجود ندارد،‌ تعدادی ماشین به نام «آهوی بیابانی» و تعدادی هم «مینی‌بوس تخم‌مرغی» وجود داشت که به‌عنوان آمبولانس استفاده می‌شد، ولی در واقع هیچ کدام‌‌شان آمبولانس نبودند. من سراغ طراحی آمبولانس روی ماشین لندرور رفتم، فنرهایش را تغییر دادم و بعضی بخش‌های دیگرش را هم عوض کردم تا تبدیل به آمبولانس شود. بعد هم مزدا را آمبولانس کردم و وانت دوکابین هم ساختم. در کنار این اقدامات هم دو دستگاه اتوبوس را برای کمک به مصدومان جاده‌ای به بیمارستان سیار تبدیل کردم. از آنجا بود که دیگر فعالیت‌های گروه نجات مصدومان به‌عنوان یک NGO جدی‌تر شد. هدفم این بودم که تصادفات و خسارات جاده‌ای کمتر شود. چندین سال بعد پسرم تصادف کرد، آمبولانس بالای سرش نرسید، پسرم را با تاکسی به بیمارستان بردند ولی دیگر دیر شده بود و جانش را از دست داد. این اتفاق در زندگی من خیلی اثرگذار بود، از آن به بعد هم عزمم در کمک‌رسانی به مصدومان جاده‌ای بیشتر شد.

به غیر از این ماجرا هم چندین صحنه تصادف را از نزدیک دیدم و بررسی کردم، متوجه شدم که هم جاده‌ها و هم اتومبیل‌ها مشکل دارند. هیاتی از دستگاه‌های مختلف تشکیل شد و از این طریق اقدامات اصلاحی و تغییرات را برای بهبود وضعیت جاده‌ها از جمله جاده‌های «تهران - چالوس»، «تهران - قزوین»، «تهران - قم» و «تهران - هراز» پیگیری کردم. البته برای این کار به همکاری وزارت راه، مخابرات و راهنمایی و رانندگی احتیاج داشتم، همزمان با این اتفاقات موفق شدم مجوز ورود دو دستگاه هلیکوپتر را بگیرم، هلیکوپترها را وارد کردم و از ‌آنها برای شناسایی مشکلات جاده‌ها استفاده ‌کردیم، اینکه مثلا کجا شیب تند دارد یا کجا خراب است و مواردی مثل اینها. با این روش‌ها تمام خرابی جاده‌ها را ثبت و ضبط می‌کردم و به مسوولان گزارش می‌دادم که باید چه نقاطی از جاده‌ها درست شود. این موضوع خیلی برایم مهم بود که تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کند. امروز هم یکی از پروژه‌هایی که با جدیت دنبال می‌کنم، راه‌اندازی و ساخت بیمارستان تصادفات در تهران و دیگر استان‌ها است. خیلی از کسانی که جانشان را از دست داده‌اند، به دلیل تعلل در رساندن وسایل حمل ونقل کمکی یا مجهز نبودن بیمارستان‌ها بوده است. همین دغدغه‌ها باعث شد که تولید آمبولانس را در سال‌های بعد با شتاب بیشتری دنبال کنم، تا الان هم انواع مدل‌های آمبولانس را ساخته‌ام، لندرور، نیسان،‌ مزدا، تویوتا،‌ پاترول و مدل‌های دیگر.

دنیای اقتصاد


4.5 1 1 1 1 1 Votes 4.50 (1783 votes)

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

پرطرفدارترین مطالب
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو
عیب یابی خودرو از روی پارامترهای سنسورها و عملگرها با دیاگ
معرفی و آموزش عیب یابی ، تمیز کردن ، بازکردن و تعمیر استپر موتور
عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
آشنایی با مپ سنسور و نحوه تست و تعویض آن (سنسور فشار هوای منیفولد)
معرفی و آموزش سنسورها و سیستم انژکتور پراید
جزوه راهنمای عیب یابی خودرو امدادخودرو
آشنایی با سنسور اکسیژن خودرو و تشریح عملکرد و نقش آن
توضیحات و آموزش تعویض مایع رادیاتور
مسیر و روش تعویض تسمه های دینام،هیدرولیک و کولر در محصولات ایران خودرو
راهنمای کنترل یونیت ها و جعبه فیوزهای محصولات ایران خودرو
مجموعه ویدیوهای آموزشی انواع گیربکس اتوماتیک
فیلم آموزشی بستن و مونتاژ موتور XU7 از ایساکو (خانواده 405 ، پژو پارس ، سمند ، سورن)
پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض
جزوه آموزشی برق خانواده خودروهای 206 ، سمند مالتی پلکس ، رانا ، دنا و پارس مالتی پلکس + نقشه ها
جزوه آموزشی برق 405 ، پارس ، RD ، سمند و سورن ، CEC ، آریسان
کلاچ چیست؟ چرا لازم است؟ چگونه کار می کند؟
آموزش برق خودرو : مبحث کامل دینام و آلترناتور در خودرو
دوره آموزشی کولر خودرو
موتور TU5 :معرفی ، مشخصات و فیلم کامل تشریح اجزاء و باز کردن
آموزش برق خودرو : آموزش کامل سیستم استارتر خودرو
آموزش نحوه بازبینی و تست وایر شمع خودرو
پارامترهای استاندارد دیاگ انواع خودرو
آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور
آلبوم نقشه های برقی تندر90
شرح و آموزش پولیش رنگ و بدنه خودرو
آموزش مکانیک خودرو : تایم گیری چرخ دنده میل لنگ و میل سوپاپ موتور با علامت و بدون علامت
پاسخ به سئوالات متداول درباره CNG
معرفی رله دوبل و دیاگرام داخلی و عملکرد
جدول عیب یابی موتورسیکلت
معرفی و آموزش کامل کار با مولتی متر
آموزش سرویس روغن و فیلتر پژو 405 ، پژو پارس و سمند و ...
آموزش ویدیویی تعمیرات ECU
آموزش تعویض تسمه تایم پژو 405،پارس و سمند (موتور XU7 هشت سوپاپ)
آموزش مکانیک خودرو : بازدید و عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور
راهنمای تعمیرات سیستم ترمز ABS پراید
آموزش برق خودرو : باطری ، سوئیچ ، استارت و آلترناتور
راهنمای کامل آموزشی برق 206 مالتی پلکس
راهنمای کامل نقشه های سیم کشی پراید
زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو
آموزش مکانیک خودرو : عیب یابی سرسیلندر (سوپاپ ها و واشر سرسیلندر) و عوامل روغن سوزی در موتور
فیلم آموزشی معرفی و دمونتاژ موتور XU7 از ایساکو (خانواده 405 ، پژو پارس ، سمند ، سورن)
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4
راهنمای کامل پایه های BSI و BM34 پژو 206
کتاب آموزشی سیستم گازسوز CNG سایپا
عیب یابی کلاچ و فیلم آموزشی تعویض دیسک و صفحه کلاچ در خودروهای دیفرانسیل جلو
راهنمای کامل آموزشی کارگاه برق پژو 206 ایساکو
کتاب سیستم انژکتوری و مبانی الکترونیک خودرو
معرفی و عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (بخاری و کولر) کلیه خودروها
آموزش بازکردن ، عیب یابی ، کنترل ابعادی و بستن موتور B3 پراید و رنو P.K
راهنمای تعمیرات مدارهای الکتریکی سمند با موتور XU7
فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو
بررسی و شناخت موتور XU7 و اجزاء، سنسورها و عملگرهای آن (پژو۴۰۵ ،پژوپارس ،سمند ،سورن)
آموزش برق خودرو : چراغ های خودرو (مدارهای چراغ های روشنایی جلو ، خطر عقب و راهنما)
راهنمای تست و خريد خودرو کارکرده
تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو
راهنمای آموزشی دوره تعمیرات ECU
تشریح زوایای چرخ ها و اثر پیچیدن خودرو بر چرخ
آموزش برطرف کردن مات شدگی چراغ های جلو
کلاس شاسی ، بدنه ، تعلیق ، ترمز ، فرمان و انتقال قدرت استاد صیاد نصیری
راهنمای محل شماره های موتور و شاسی در بازدید اولیه انواع خودروها
نحوه خاموش کردن چراغ سرویس انواع خودرو بدون دستگاه
آشنایی با سیستم های هوشمند ، BSI و آپشن های غیرفعال در پژو 206
جزوه کلاس تعمیر ECU
اگر خودرو یکباره خاموش کرد چه مواردی باید بازبینی گردند؟
جزوه آموزشی و عیب یابی سیستم صوتی و تصویری (مالتی مدیا) خودرو دنا
سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ
راهنمای تصویری انواع ECU نصب شده روی خودروهای ایرانی
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
فیلم های آموزشی گیربکس BE (پژو 405 ، پارس ، سمند ، دنا)
جدول عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو
رفع صدای تق تق فرمان هنگام چرخش
آموزش تعویض روغن و فیلتر روغن خودرو
دفترچه راهنمای کامل پژو 405 مدل های تک سوز و دوگانه سوز GLX و SLX
آموزش تست سیم کشی و شبیه سازی سنسورهای خودرو
معرفی و تشریح اجزاء و نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک/تیپ ترونیک AL4
راهنمای کامل نقشه های الکتریکی پژو پارس (غیرمالتی پلکس)
فیلم کامل آموزش تعویض تسمه تایم و واترپمپ موتور TU5
دفترچه راهنمای رسمی ایران خودرو پژو 206 (کلیه نسخه ها)
راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور M13 یورو4 سایپا پراید
استفاده از آب بجای بنزین و روشن کردن خودرو پژو ۴۰۵ بوسیله آب
آموزش سرویس و شستشوی کاربراتور موتورسیکلت CG125
جزوه راهنمای تعمیر موتور پراید
روش صحیح و حرفه ای تعویض دنده گیربکس دستی
راهنمای تعمیرات و سرویس موتور XU7 پژو405، پارس و سمند
آشنایی با سامانه مالتی پلکس در خودرو
آموزش تنظیم موتور پراید کاربراتور + آموزش بازکردن،تعمیر و تنظیم کاربراتور و دلکو
دفترچه راهنمای کامل کلیه مدل های پژو پارس نگارش 2015
آموزش تغییر کیلومتر کارکرد خودرو از روی IC صفحه کیلومتر
راهنمای تعمیرات داشبورد جدید با دو ایربگ پژو پارس
شرح عملکرد کاربراتور
انواع چراغ های خودرو و مقایسه چراغ های زنون ، هالوژن و LED
راهنمای نقشه خوانی مدارات الکتریکی خودرو
مزایا و معایب استفاده از نیتروژن برای باد تایر خودرو
راهنمای تعمیرات مدارهای الکتریکی تندر90
راهنمای تزئینات (داشبورد ،صندلی،پنجره ها و ...) پیکان و وانت پیکان
آلبوم نقشه های سوخت رسانی انواع پژو 405 و پارس
جزوه آموزشی تعمیرات ECU
لیست کامل کدهای خطای موتور و گیربکس در استاندارد OBD-II
آموزش رفع عیب گیرنده ریموت سازه پویش روی سمند ، پژو پارس و 405
راهنمای تعمیرات تزئینات پژو 405 و پارس (ملحقات داشبورد ، رادیو و رودری)
راهنمای کامل نقشه های برقی پژو 206 مولتی پلکس
راهنمای تعمیرات و سرویس بخاری و سیستم تهویه (کولر) سمند
راهنمای تعریف ریموت انواع خودرو
لیست سرویس و بازدیدهای دوره ای محصولات ایرانخودرو
روش رفع ایراد روشن ماندن چراغ ایربگ پژو پارس ، پژو405 و سمند
جزوه دوره آموزشی تعمیرات ECU
راهنمای عیب یابی سیستم گازسوز CNG (میکسری) پراید
راهنمای تعمیرات و سرویس مدارهای الکتریکی سمند با موتور ملی (سمند EF7) - نسخه انگلیسی
آموزش تعویض تسمه تایم موتور K4M رنو (تندر90،مگان،داستر،ساندرو)
آموزش بازکردن داشبورد و ملحقات پژو 405 و پارس
معرفی بخش های مختلف داخل کاپوت جلو پژو 206
نقشه های سیم کشی پراید (ECUهای ساژم،زیمنس و زیمنس2گانه بای فیول) + نقشه فن 2دور و سیستم ضدسرقت والئو و زیمنس
ترمیم سپر و قطعات فایبرگلاس خودرو با جوش پلاستیک
رفع ایراد روشن شدن چراغ چک و گاز نخوردن یا با تاخیر گاز خوردن دریچه گاز پژو 206
آموزش تعمیر ترک و نشتی بخش های پلاستیکی رادیاتور خودرو
نحوه صحیح چیدمان دهانه رینگ ها در هنگام جا زدن پیستون
جزوه عیب یابی و تعمیر ECU + نحوه پروگرام کردن و تغییر کیلومتر
تشریح نحوه کارکرد سیستم انتقال قدرت دستی و نقش گیربکس ، دنده ها و کلاچ
راهنمای تعمیرات سیستم هشداردهنده دنده عقب پژو پارس و سمند
آموزش نصب برچسب دودی شیشه خودرو
نقشه های پرکاربرد سیم کشی پژو 206 (TU3-Bosch7.4.4-Bosch7.4.5-سیستم کولر و فیوزها)
معرفی انواع سیستم های چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها
دستورالعمل عیب یابی و تعویض مقاومت فن دو دور پراید
مبدل کاتالیست (کاتالیزور) خودرو
ترتیب وایرهای پراید
دستورالعمل سرویس و شستشوی پمپ هیدرولیک فرمان پژو 405 و پارس و سمند
بازکردن کاپوت خودرو و مکانیزم آن
آموزش برق خودرو : مبحث کامل فن خنک کننده موتور
آموزش تعمیر گیربکس و دیفرانسیل اتومبیل پراید
فلوچارت عیب یابی "کیلومترشمار کار نمی کند"
راهنمای تعمیرات سیستم فرمان خودروهای پژو 405 ، پژو پارس و سمند
آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپایدک
عیب یابی بالا بودن دور موتور حالت آرام در خودروهای انژکتوری
کاهش سرعت بوسیله ریتاردر (Retarder)
فیلم آموزشی بازکردن و وتعمیر اکسل عقب پژو 206
آشنایی با یاتاقان ، بلبرینگ و رولبرینگ
آشنایی و شرح عملکرد موتور دیزل
جزوه آموزشی ایساکو در خصوص داشبورد جدید خانواده پژو پارس و پژو 405
اطلاعیه رسمی روش ریست نمودن BSI پژو 206 و 207
نقشه کامل ECU ساژم اس2000 (Sagem S2000)
کتاب تعمیرات اساسی موتور و گیربکس پژو 405 ایساکو
آشنایی با مقاومت فن 206 و رانا
جزوه آموزشی سیستم تعلیق پژو405 ،پژو پارس ،سمند و پژو206
جزوه آموزشی کلاس دزدگیر اتومبیل
آموزش ساخت لامپ تست مثبت و منفی با LED
آموزش تنظیم زوایای چرخ های خودرو
فیلم آموزشی باز کردن و بستن تجهیزات داخلی و خارجی پژو 206
راهنمای عیب یابی سیستماتیک برق پراید
محل سوکت عیب یاب انواع خودروها
نرخ نامه تعمیرات خودرو - تهران
آشنایی با علائم الکتریکی و طریقه نقشه خوانی در برق خودرو
جزوه آموزش گیربکس اتوماتیک تندر 90
جزوه دوره آموزشی کولر پراید
راهنمای تعمیرات وانت مزدا B2000i
روش رفع ایراد عدم گاز خوردن موتور TU5 پژو 405 و پارس LX
لیست فیوزهای جعبه فیوز BSI
آموزش تصویری نصب چراغ و میکروسوئیچ داشبورد 206
فیلم آموزشی بازدید سیستم تعلیق ، تنظیم ارتفاع و شارژ كردن گوی ها سیتروئن زانتیا
راهنمای تعمیرات ، معرفی و جانمایی دسته سیم های الکتریکی خودرو پژو 405 و پژو پارس
روش تعویض اجزاء چراغ جلو پژو 206 (لامپ و موتور)
راهنمای تعمیرات سیستم تهویه مطبوع(بخاری و کولر) پژو405 ،پارس ،سمند ،روآ ،وانت پیکان
شرح کامل خروجی سوکت های BSM,BSI و ECUهای بوش پژو 206
آموزش تعویض ترموستات و هواگیری مدار گردش آب پژو 206
معرفی موتور XUM (پارس ELX جدید) و مقایسه آن با موتور XU7 (سمند، سورن، 405 و پارس)
راهنمای کامل تعمیرات مکانیکی و الکترونیکی گیربکس AL4
راهنمای تعریف و کددهی انواع ریموت های دستی ایرانخودرو و سایپا بدون دستگاه
آموزش مکانیک خودرو : بستن موتور
جدول گشتاورهای لازم پیچ و مهره ها در تعمیرات خودروهای پراید
فیلم آموزشی تعمیرات پلوس پژو (۴۰۵ - پارس - سمند)
دستورالعمل تعمیرات بنزهای C240 پلیس
مشخصات انواع ECUهای مگنت مارلی ، ساژم ،والئو ، زیمنس و بوش نصب شده روی خودروهای داخلی
راهنمای تعمیرات تعلیق، سیستم فرمان و ترمز پژو 206
راهنمای تعمیرات و سرویس بخاری و سیستم تهویه (کولر) تندر 90
دفترچه راهنمای استفاده مزدا3 قدیم و جدید
میزان شارژ گاز کولر خودروهای ایران خودرو
دستورالعمل رفع صدای زوزه گیربکس BE3 پژو پارس ، 405 ، سمند
نحوه بررسی و عیب یابی کویل پژو 206و 207i
آموزش بازکردن مجموعه داشبورد و تجهیزات داخلی پژو 206
دستورالعمل عیب یابی روشن شدن چراغ چک
سیستم تعلیق خودرو و اجزاء و انواع آن
راهنمای فنی محرک برقی قفل درب های جانبی پژو 405 ، پژو پارس ، سمند و پژو RD
راهنمای تعمیرات و سرویس موتورسیکلت CG125 و CG110
راهنمای امدادخودرو سمند و سورن مالتی پلکس
روش عیب یابی کویل ساژم با استفاده از اهم متر
آموزش تعویض روغن LHM و تستهای رگولاتور ، گوی آكومولاتور و شیر اطمینان سیتروئن زانتیا
آموزش پاک کردن بخار و آب‌بندی چراغ خودرو
راهنمای کامل تعمیرات و سرویس مدارهای الکتریکی تیبا + نقشه ها
راهنمای تعمیرات سیستم تعلیق جلو و عقب پژو 405 وپارس و سمند و دنا
راهنمای تعمیرات JAC J5 (جک جی5)
دستورالعمل عیب یابی مجموعه گیج بنزین پراید
گشتاور پیچ های خودروهای سمند ، پژو405 ،پژو پارس ، پژو206 ،پیکان و پژوRD
آموزش نصب کیت زنون چراغ جلو خودرو
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
جدول نوع ECU در مدل های مختلف پژو 206
راهنمای تعمیر موتور K4M استفاده شده روی تندر 90 مشابه موتور مگان 1600
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
دفترچه راهنمای خودرو برلیانس H330 سایپا
نکات و آموزش تعویض آب و هواگیری رادیاتور خودرو
سیستم فن خودرو (راهنمای امداد خودرو ایران)
دیاگرام های سیستم های برق خودروهای پژو پارس ، 405 و آردی
معرفی رله و فیوزهای خودرو دنا اکوماکس
جزوه آموزشی نقشه خوانی برق کیا و هیوندای
راهنمای تعمیرات لیفان X60 (سیستم های الکتریکی،بدنه،تزئینات)
فیلم کامل آموزش باز کردن و تعویض واشر سرسیلندر موتور TU۳(پژو۲۰۶ تیپ ۲و۳)
دفترچه راهنمای رسمی محصولات سایپا
فیلم آموزشی باز کردن موتور TU3 (موتور 206 تیپ 2)
راهنمای بازکردن داشبورد پژو 206
کیسه هوا (AirBag) چیست و چگونه کار می کند؟
لیست کدهای خطای موتور EF7
همه چیز درباره واردات خودرو در ایران
فیلم آموزشی بازبینی ، بازکردن ، تعویض و تایمینگ تسمه تایم کیا ریو
فیلم آموزشی تعویض چراغ و لامپ پژو 206
آموزش تصویری نصب و راه اندازی کروزکنترل پژو 206
ترتیب احتراق انواع موتور
راهنمای سریع عیب یابی و تعمیر BM34
فیلم واقعی داخل سیلندر موتور چهارزمانه در حال کار
راهنمای تعمیرات و سرویس گیربکس اتوماتیک مزدا3 (FN4A-EL)
دستورالعمل تعمیرات اویل ماژول موتور ملی EF7
معرفی و آموزش کار با میکرومتر + فیلم آموزشی
راهنمای تعمیرات خودروهای دوگانه سوز CNG
تشریح مدارهای پژو 405 و پارس
بررسی و تحلیل سیستم سوپاپ زمانبندی متغیر (VVT) و شرح آن در موتور ملی (EF7)
کتاب کامل و اورجینال راهنمای تعمیرات پژو 206 در ابعاد مناسب چاپ
دستورالعمل تعویض قطعات جعبه فرمان پراید
فیلم آموزشی بستن (مونتاژ) موتور EF7 و کنترل ابعادی مجموعه سیلندر از ایساکو
نقشه ECU زیمنس SIM 2K-34
روش عیب یابی سنسور اکسیژن پژو 206 و 207i
راهنمای تعمیرات واحد کنترل هشدار دهنده (A.C.U) سمند
راهنمای کامل BSI پژو 206
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم تعلیق جلو و عقب پژو 405
نحوه صحیح درآوردن و جازدن بلبرینگ چرخ جلو پژو 405 ، پارس ، سمند و دنا
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
راهنمای عیب یابی و تعمیرات صفحه نشانگرهای تندر 90
آموزش تعویض و سرویس لنت و دیسک ترمز جلو پژو 206 و 207
راهنمای تعمیرات خودرو سمند با موتور ملی EF7
فیلم آموزشی تعویض چراغ های جلو پژو 206
بررسی سیستم های واحد کنترل الکترونیکی خودرو پژو 206
جزوه دوره آموزشی مکانیک عمومی خودرو
آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور
رفع ایراد روشن شدن چراغ فالت (Lamp Fault) در جلو آمپر
آموزش نصب صندوق پران بدون نیاز به نصب دزدگیر روی سوییچ فابریک خودرو
مقایسه عملکرد گیربکس اتوماتیک در برابر گیربکس CVT در رانندگی توسط نیسان
نقشه سیم کشی ECU نیسان وانت زامیاد (Bosch M 7.9.7.1)
نقشه های الکتریکی سمند
راهنمای ایرادها و عیب یابی موتور EF7
راهنمای تعمیرات سیستم ترمز پژو 405، پارس و سمند
راهنمای کامل آموزشی ایساکو در خصوص تعمیرات دنا (موتور EF7 و XUM)
راهنمای تعمیرات گیربکس دستی MA5 پژو 206
نودها و فیوزها در خودروهای مالتی پلکس سمند،سورن،دنا،رانا و 206
مزایای روغن موتور سنتتیک در مقابل روغن های پایه معدنی مرسوم
راهنمای تعمیرات مکانیکی پژو پارس با موتور TU5 (مشابه 405SLX و 206 تیپ 5و6)
بررسی لنت ترمز و انواع آن و معرفی اجمالی سیستم ترمز خودرو
نقشه جعبه فیوز سمند،سورن، پژو405 و پارس غیرماکس
راهنمای تعمیرات گیربکس جدید پژو روآ
راهنمای تایم گیری موتور XU7-JP4-L4 (موتور زانتیا)
تشریح عملکرد مدار فن خودرو
بهبود عملکرد و افزایش ایمنی پراید در پروژه X100 سایپا به همراه فیلم تست تصادف
آموزش تعویض تسمه تایم پژو 206 تیپ 2و3 موتور 1400 TU3
آموزش برق خودرو : باتری خودرو
نقشه کامل سیم کشی ECU ریو
آموزش باز و بست صندلی پژو 206
جزوه آموزشی ایساکو ، سیستم انژکتور
راهنمای تعمیرات موتور و متعلقات موتور تندر90
معرفی ، موارد و راهنمای مصرف اسپری WD-40
راهنمای تعمیرات و سرویس کیسه هوا(ایربگ) پراید
دستورالعمل تصویری کامل پیاده و سوارکردن گیربکس و جعبه دنده خودرو
کتابچه راهنمای تعمیرات پژو 206 صندوقدار
راهنمای سیم کشی و الکتریکی دوو سیلو و ریسر
آموزش نصب پاور ویندو و پاور سانروف جک J5
فهرست عملیات سرویس های اولیه و سرویس های دوره ای سایپا پراید
معرفی سیستم جدید مالتی پلکس ECO MUX سمند و سورن
دستورالعمل تعویض موتور فن رادیاتور 2 دور
راهنمای تعمیرات تجهیزات الکتریکی وانت پیکان
فیلم آموزشی تعویض فیلتر هوای اتاق سمند ، پژو 405 ، پژو پارس
جدول پایه های ECUهای خودروهای ایرانی
دستورالعمل هواگیری سیستم ترمز خودروهای پژو 405 ، پژو پارس وسمند
نقشه ECU بوش 7.4.4 موتور TU5JP4 (پژو 206 تیپ 5 و پژو 207)
راهنمای صداگیری ستون و قاب فرمان سمند
راهنمای تعمیرات ECUهای ساژم ،زیمنس و بوش
جزوه آموزشی سیستم سوخت رسانی و جرقه انژکتوری خودرو
نحوه رفع ایراد بیرون زدن تسمه دینام پژو پارس ، 405 و سمند با موتور XU7
جزوه راهنمای تعمیرات ECU زیمنس
راهنمای تعمیرات و عیب یابی سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دنا (کولر و بخاری)
دستورالعمل عیب یابی سیستم ترمز خودروهای پژو پارس ، پژو 405 و سمند
نحوه اندازه گیری فشار کمپرس سیلندر موتور خودرو
نقشه ها و راهنمای سیستم های الکتریکی MVM 110
نمایش و توضیح عملکرد گیربکس روی گیربکس بازشده پراید
معرفی و راهنمای قطعات مکانیکی موتور 0.2NA (موتور MVM 530 و چری تیگو X33)
جزوه آموزشی گیربکس BE3 خودروهای پژو 405 ، پارس و سمند
راهنمای تعمیرات تزئینات داخلی سمند
دستورالعمل تنظیم موتورهای خودروهای پژو405 ، پژو RD ، پیکان 1600کاربراتور
خودروهای انژکتوری - روش های پیشرفته عیب یابی با دستگاه دیاگ-اسکنر
تشریح مدارهای پراید
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم تهویه مطبوع زانتیا
آشنایی با سنسور سرعت خودرو
معرفی، شرح عملکرد و نکاتی درباره جک هیدرولیک روغنی
راهنمای عیب یابی سیستم سوخت رسانی تندر90
مرجع کامل تعمیرات موتور سوزوکی گرند ویتارا (Suzuki J20)
راهنمای مدارهای الکتریکی و توزیع برق MVM X33
معرفی رله ها و فیوزها در خودروهای مجهز به سیستم الکتریکی CEC (پژو پارس)
راهنمای تعمیرات و سرویس کیسه هوا (ایربگ) سایپا تیبا
نکاتی درباره گردگیر پلوس تندر90 و ساندرو
راهنمای کامل برق و الکترونیک زامیاد دیزل (وانت نیسان)
نقشه های کامل الکتریکی مزدا 3
راهنمای تعمیرات موتور زانتیا
لیست مدل های مختلف ECU روی مدل های مختلف برندهای مختلف خودرو
راهنمای دانلود ECU خودروهای داخلی با دستگاه دیاگ
نکاتی درباره نشتی روغن در موتور TU5 (پژو 206-207 ، پارسLX ، پژو 405SLX)
جزوه آموزشی سیستم دوگانه سوز CNG
دلایل شاتون زدن یا شکسته شدن شاتون
دستورالعمل رفع عیب روشن شدن چراغ چک موتور تیبا با خطای سنسور میل سوپاپ
آموزش تعمیر BSI پژو 206
راهنمای نصب دزدگیر تصویری پراید ، تیبا ، ساینا
تعمیر اساسی شیر هیدرولیکی کنترل پینیون فرمان زانتیا
آموزش تنظیم (رگلاژ) عقربه‌های پشت آمپر پژو ۲۰۶
دوره آموزشی سیستم های سوخت رسانی و جرقه انژکتوری خودرو
حساسیتهای موتور EF7 و مراقبتهای لازم
دستورالعمل عیب یابی پمپ هیدرولیک فرمان پژو 206 و 405
راهنمای برق MVM 530
مبحث شاسی یا فریم در خودرو
راهنمای تعمیرات و سرویس بخاری و سیستم تهویه (کولر) مگان
روش رفع ایراد پله ای عمل کردن شیشه بالابر در خودروهای مالتی پلکس دنا و سمند
راهنمای ایموبیلایزر، تعریف کلید و ریموت انواع خودرو
آموزش تعمیر لیفترها و اسبک های هیدرولیکی سرسیلندر تیبا
نقشه های الکتریکی پژو 206 مالتی پلکس فرانسوی
راهنمای تعمیرات گیربکس گتراگ پیکان و پژو R.D
راهنمای تغییر کیلومتر سمند مالتی پلکس از پشت آمپر ، ECU و نود FN
آشنایی با سیستم کولر خودرو و نحوه استفاده و نگه داری
راهنمای کامل تعمیرات خودرو گل
راهنمای سیستم کنترل موتور JAC S5 و شرح خطاها و عیب یابی
راهنمای تعمیرات و سرویس مجموعه موتور کیا ریو از سایپا یدک (موتور A5D)
دفترچه راهنمای کامل خودرو دنا نگارش 2015
روش تنظیم موتور پراید کاربراتور
کتب درسی مکانیک و برق خودرو
آموزش باز و بست تجهیزات داخلی و خارجی پژو 206
نقشه سیم کشی ECU تندر 90
آموزش نصب سقف پاناروما فابریک پژو 206
راهنمای کامل تعمیرات لیفان X60
راهنمای تعویض قفل های سوئیچی سمند،پارس و 405
آموزش تعویض بوق سمند
راهنمای باز و بست داشبورد زانتیا
راهنمای تعمیرات مجموعه موتور تیبا
رفع ایراد عدم نمایش صحیح میزان بنزین در نمایشگر جلو آمپر در EMS SSAT پژو405 و پارس دوگانه سوز
راهنمای معرفی و عیب یابی سیستم ضدقفل ترمز ABS پژو 206
نمایش و توضیح عملکرد دیسک و صفحه کلاچ
فیلم آموزشی مونتاژ (بستن) موتور TU3 (موتور 206 تیپ 2)
مشخصات دقیق و عیب یابی موتور EF7
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
صفحه از    ::    صفحه قبل   |   صفحه بعد
تعداد ردیف

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

[ کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ گروه گفتگوی کارگیک در تلگرام ]

آخرین مطالب جدید شده
آموزش مکانیک خودرو : سیستم جرقه زنی
موارد مهم برای کم شدن مصرف سوخت خودرو
دلایل افزایش مصرف سوخت
اصول کمک های اولیه و احیاء
جزوه دوره عمومی امداد و نجات در تصادفات
نمونه سئوالات آزمون قطعه شناسی خودرو
نمونه سوالات تعمیرکار سیستم سوخت رسانی موتور دیزل(پمپ ساز)
مجموعه ویدیوهای آموزشی انواع گیربکس اتوماتیک
آموزش برطرف کردن مات شدگی چراغ های جلو
همه چیز درباره دسته موتور و دسته گیربکس
موتور TU5 :معرفی ، مشخصات و فیلم کامل تشریح اجزاء و باز کردن
اصول عملکرد توربوشارژ
نمونه سئوالات آزمون سرویس و نگه داری خودرو
نمونه سئوالات آموزش تون آپ (تنظیم موتور) خودرو
آموزش نصب دوربین دنده عقب و آنتن GPS
راهنمای نصب سیستم مالتی مدیا ، دوربین دنده عقب و GPS تندر90
نحوه نصب سیستم صوتی/تصویری ، دوربین دنده عقب و رهیاب GPS برلیانس H320وH330
تفاوت عملکرد توقف و شتابگیری خودرو با لاستیک زمستانی و تابستانی
آموزش تشخیص برق دزدی خودرو
کتب درسی مکانیک و برق خودرو
آموزش معرفی و تعمیر سیستم ترمز ABS
جزوه عیب یابی و تعمیر ECU + نحوه پروگرام کردن و تغییر کیلومتر
توزیع و انتقال وزن در خودرو
نمونه سئوالات آزمون تعمیرکار موتورسیکلت درجه 1
نمونه سئوالات آزمون تعمیرکار موتورسیکلت درجه 2
نمونه سئوالات ترمزهای پنوماتیکی
نمونه سئوالات آزمون سیستم تعلیق خودرو (جلوبندی سازی)
آموزش نحوه بازبینی و تست وایر شمع خودرو
آموزش مکانیک خودرو : بازدید و عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور
آموزش مکانیک خودرو : عیب یابی سرسیلندر (سوپاپ ها و واشر سرسیلندر) و عوامل روغن سوزی در موتور
کم فرمانی (Understeer) و بیش فرمانی (Oversteer)
عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
مراحل طراحی و ساخت خودرو
راهنمای راننده کامیون Axor 1843
دفترچه راهنمای کامیون کشنده البرز T375
راهنمای بدون کدکردن ECU زانتیا
سری کامل نمونه سئوالات آزمون آیین نامه رانندگی
راهنمای عیب یابی و تعویض مجموعه بخاری و اواپراتور تیبا
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4
توضیحات و آموزش تعویض مایع رادیاتور
راهنمای کامل تعمیرات فوتون تونلند
نمونه سئوالات آزمون سیستم سوخت رسانی و جرقه انژکتوری
نمونه سئوالات آزمون اتومکانیک درجه2
نمونه سئوالات تئوری و عملی مسابقات علمی-کاربردی تعمیر موتور و برق خودرو
نمونه سئوالات آزمون برق خودرو درجه 1
نمونه سئوالات پرتکرار برق خودرو درجه2 فنی و حرفه ای
مجموعه سئوالات نظری و عملی ارزشیابی مهارت تعمیرکار برق خودرو درجه2
نمونه سئوالات آزمون دوگانه سوز
نمونه سئوالات آزمون مهارتی گازسوز کار ایساکو
معرفی فنی و راهنمای امداد پژو 2008 ، 301 و 508
راهنمای عیب یابی و تعمیرات سیستم سوخت رسانی زیمنس یورو 4 پراید
آموزش استفاده از اسیلوسکوپ در تعمیرات برق خودرو
معرفی و نحوه استفاده از رفرکتومتر برای سنجس مایعات خودرو
معرفی ، نقد و بررسی دانگ فنگ H30 Cross
معرفی و آموزش تعویض میکروکنترلر ECU خودرو
معرفی توربوشارژ و سوپر شارژ و تفاوت آن ها
معرفی و نحوه کار توربوشارژر
جزوه تکنیک های آموزش عملی رانندگی
نمونه سئوالات آزمون نقاشی خودرو
آموزش صافکاری خودرو با حرارت
جزوات آموزشی نقاشی خودرو
دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی
راهنمای تعمیرات سیستم صوتی و سرگرمی لیفان 820
راهنمای تعمیرات سیستم اطلاعات راننده (پشت آمپر و نمایشگر چندمنظوره) لیفان 820
راهنمای تعمیرات قفل مرکزی و ایموبلایزر لیفان 820
راهنمای کامل تعمیرات آریزو5
راهنمای نصب کوئیک شیفتر
معرفی شمع های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم
آموزش تعمیر BSI پژو 206
آموزش تعمیر BM34 پژو 206
راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری،منیفولد و اگزوز پژو پارس با موتور TU5
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S5
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S7
جزوه و راهنمای آموزشی برق خودرو تندر90
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری رانا
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری دنا پلاس
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری H30 Cross
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
راهنمای استفاده از پایه های رله در برق خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
صفحه از    ::    صفحه قبل   |   صفحه بعد
تعداد ردیف