جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
samin ba
فن خودرو
carworks
دنیای خودرو
CarGeek | کارگیک
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: زمان زیادی برد تا وقتی برای مصاحبه اختصاصی کنار بگذارد. نقدها هم به او کم نیست و همین، کنجکاوی را برای پاسخ به دغدغه‌های عمومی از او بیشتر می‌کند.

به نقل از شرق، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که برای بار سوم بر این کرسی نشسته، دور سوم وزارت خود را با حواشی زیادی آغاز کرد. از ماجرای خائن‌خواندن متولیان کمپین «نه به خودروی ایران» گرفته تا حمایت بی‌شائبه‌اش از پتروشیمی‌ها و پاسخش به محرمانه‌بودن قراردادهای دو غول خودروساز جهان با دو شرکت بزرگ خودروساز ایرانی. نعمت‌زاده در این گفت‌وگو باز هم آنچه را کمپین خودرو دنبال می‌کرد، «حرف ایرانی و انقلابی» نمی‌داند و می‌گوید: «آن کمپین به صورت سازماندهی‌شده ساخته شده بود که در مقابل انتخابات مجلس، فضایی را ایجاد کنند که الحمدلله از طریق مردم با استقبالی که کردند، خنثی شد». اما او به‌هر‌حال پاسخ نداد که پس حق اعتراض و کیفیت‌خواهی مردم چه می‌شود؟ نعمت‌زاده که در مدت مصاحبه سعی می‌کرد لبخند از چهره‌اش دور نشود تا پایان این گفت‌وگو هم این لبخند را حفظ کرد و در مقابل نگرانی‌ها از محرمانه‌بودن قراردادهای خودروسازان با شرکای خارجی، گفت: «هیچ نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد و من مسئولیت‌ها را قبول می‌کنم». وقتی به او می‌گویم، نیازی نیست به مردم عادی بگویید؛ اما کارشناسان باید از این طرح توسعه‌ای خبر داشته باشند.

در مقابل پرسشم درباره اطلاع دیوان محاسبات از آنچه در این قراردادها گذشته می‌گوید: «قراردادها نباید به هیچ جا فرستاده شود؛ بنابراین دیوان محاسبات اگر شک و شبهه‌ای دارد، می‌تواند رسیدگی کند؛ ضمن اینکه اینها ارتباطی به بعضی دستگاه‌ها ندارد. دیوان محاسبات یک شرح وظایف دارد و این‌طور نیست که قراردادها را تأیید و بررسی کند». فرصت کمی بود برای پرسیدن بسیاری از پرسش‌ها. با‌این‌حال او به برخی از پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ داد و قول گفت‌وگویی اختصاصی درباره چرایی حمایتش از خروج پتروشیمی‌ها از بورس را به «شرق» داد.

با امضای توافق‌نامه برجام، امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان فراهم شد. اما بیشترین رغبت در بخش خودرو بود. علت اینکه از دیگر صنایع بزرگ تا این حد استقبال نشده، چیست؟

خوشبختانه در حدود یک سال گذشته فضایی به وجود آمد که خارجی‌ها رغبت داشتند برای همکاری با صنایع، به ایران بیایند. سیاستی گذاشتیم که همکاری‌هایمان بر مبنای سیاست‌ها و قواعد موردنظر ما شکل بگیرد. چند اصل را در نظر گرفتیم؛ اول اینکه همکاری به‌صورت مستمر و درازمدت باشد یا به قول ما استراتژیک باشد. دوم سرمایه‌گذاری مشترک در خدمات فنی و مهندس و طراحی، تجارت، تولید، صادرات و واردات با هم داشته باشیم. بر این مبنا، با شرکت‌ها و مقامات کشورها صحبت کردیم و علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری داخلی را هم در جلسات دعوت کردیم که می‌خواهیم بر این اساس با طرف‌های خارجی صحبت کنید. خوشبختانه تعداد زیادی سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته (و نه نسبت به کشورهای دیگر) فراهم شد. آمار دقیق ندارم؛ اما قطعا بیش از ٢ مورد سرمایه‌گذاری مشترک در این مورد شکل گرفته که ٦ ، ٧ مورد عمده را پیگیری می‌کنیم و به تصویب هیئت عالی سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد و دارایی هم رسیده است. تصادفا تعداد مشارکت‌هایی که در زمینه خودرو وجود دارد، محدود است و در همه زمینه‌های صنایع دارویی، شیمیایی، مصالح ساختمانی، نساجی، پوشاک، قطعات خودرو، خودرو، معدن و فلزات پخش است. طیف وسیعی است؛ منتها خودرو به چند دلیل نمود بیشتری دارد؛ زیرا خودمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای جبران نواقص گذشته در صنعت خودرو چه از لحاظ کیفی، رقابت‌پذیری و توانمندی صادرات، نیاز به سرمایه‌گذاری مشترک داریم؛ بنابراین بنده و دوستان در این قضیه وقت بیشتری گذاشتیم. مورد دیگر اینکه خودرو محصولی است که جلوی چشم همه است و انواع مختلف اتومبیل را همه‌جا می‌بینید. کمی هم به ما نقد شد که در این سال‌ها از جهان عقب مانده‌ایم؛ به همین دلیل برای اینکه این فاصله را جبران کنیم، تأکید کردیم کار را در خودرو شروع کنیم. مثلا اگر در معدن کاری انجام دهیم، نمود بیرونی ندارد یا در فلزات کار تخصصی است؛ اما اتومبیل حوزه‌ای است که سنین مختلف و اقشار گوناگون انگیزه توجه به آن را دارند. یکی از مشاوران بنده، به‌‌صورت خاص مشارکت قطعه‌سازان داخلی و خارجی را دنبال می‌کند؛ چون اگر خدای‌ناکرده قطعات را خوب نسازیم، خودرویمان یا کیفیت خوبی نخواهد داشت یا طرف خارجی از خارج قطعه وارد خواهد کرد که اعتبارش باقی بماند. کار در قطعه‌سازی به‌خوبی پیش می‌رود و نتایجش را خواهیم دید.

یکی از مسائلی که مطرح می‌شود بر سر محرمانه‌بودن قراردادهاست که محل مناقشه است. اینکه بین دو شرکت قراردادی بسته می‌شود و باید تا حدی محرمانه باشد، منطقی است؛ اما بعضی کارشناسان معتقدند صنایع بزرگ یا در حوزه‌های دیگر که به توسعه کشور برمی‌گردد نباید درجه محرمانگی‌شان در حدی باشد که دور از انظار قرار گیرد. منظور من از انظار، عموم مردم نیست. نباید در حدی محرمانه باشد که حتی کارشناسان هم از آن مطلع نباشند. پاسخ شما به منتقدان قراردادهای محرمانه خودرو در کشور چیست؟

در هیچ جای دنیا معمول نیست حتی قرارداد همکاری یا سرمایه‌گذاری در اشل‌های کوچک‌تر به اطلاع عموم می‌رسد. فرض کنید به یک صنعت غذایی داخلی یا خارجی هم هیچ‌گاه گفته نمی‌شود فلان شرکت چرا قرارداد خود را به رسانه‌ها نمی‌گویی. در تمام قراردادها، محرمانه ذکر می‌شود. اگر صنعت نظامی باشد، حتی ممکن است سری هم باشد. این طبیعت تمام قراردادهاست که می‌گوید شما بدون اجازه من نمی‌توانید اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهید و همه امضا می‌کنند؛ اما چارچوب قرارداد را از روز اول مطرح کرده‌ایم. اینکه باید انتقال تکنولوژی با روشی که برای آن صنعت مناسب است، داده شود و بعضی چارچوب‌ها را هم اعلام عمومی کرده‌ایم. باید توان طراحی مهندسی و بهبود کیفیت را در آینده به وجود بیاوریم و این‌طور نباشد که طبق نقشه چیزی را بسازیم و مثل اتومبیل پیکان، درجا بزنیم و دنیا پیش برود؛ بنابراین تغییرات باید مرتبا منتقل شوند و کار مشترکی است که نوشته شده و قراردادها هم از اینها تبعیت می‌کنند. در نتیجه ما به‌عنوان سیاست‌گذار صنعت، می‌گوییم قراردادها چگونه باشد نه اینکه قرارداد را انتشار عمومی دهیم و بگوییم این‌چنین است؛ بنابراین این سیاست‌ها نمی‌تواند غیر از این باشد. به‌عنوان نمونه، گفته‌ایم بخشی از محصول امکان صدور داشته و طرف خارجی هم متعهد به صادرات باشد؛ یعنی حتی جوینت‌وینچر هم نه؛ بلکه طرف خارجی چون شبکه توزیع و فروش جهانی دارد بتواند محصول مشترک را در آن شبکه بفروشد. این چارچوب‌ها در همه قراردادها رعایت شده و اصلا محرمانه نیست.

منتها اینکه قیمت قرارداد چقدر باشد، یا پرداخت‌ها به چه صورت باشد و چند نفر از طرفین در هیئت‌مدیره حضور دارند یا ساختار سازمانی چگونه باشد، جزء قرارداد مشارکت‌نامه است؛ اما نه موردنیاز مردم است و نه صلاح است چون بالاخره شرکت‌ها رقیب دارند. فرضا ممکن است بگویند رنگ این اتومبیل چنین مشخصاتی داشته باشد، این جزء اسرار آن شرکت است و شاید نخواهد رقیبش بداند مشخصات رنگش چیست. یا مشخصات دیگری که بخشی از ضمایم قرارداد است. برای اطلاع شما، برای پروژه مشارکت پژو با ایران‌خودرو، ١٩ قرارداد امضا شده. فرض کنید درباره نحوه فروش خودرو که این دو شریک چه مسئولیتی دارند و خدمات بعد از فروش باید چطور باشد یا چقدر سود ببرند. این به مردم کاری ندارد و جزء روابط تجاری است. یا اینکه شریک خارجی می‌خواهد از امکانات تجهیزات طرف ایرانی استفاده کند. قراردادی منعقد می‌شود که هزینه‌های استفاده از فضا، مکان و آزمایشگاه در ایران به چه صورت باشد. قراردادی برای صادرات است که مشخصات را نشان می‌دهد؛ اگر قیمت‌های جهانی این‌طور شد چه کار کنند و با رقبایشان در خارج چطور رقابت کنند. اینها مسائل محرمانه است و‌اِلا آنچه برای مردم و توسعه اقتصادی مهم است، شاخص‌ها و مطالب کلی است که اغلب هم از طرف ما به سرمایه‌گذار خارجی و داخلی منعکس می‌شود و در جلساتی که داریم بحث می‌کنیم. برای اطلاع شما چندین بار با شرکای خارجی بحث داشتیم چون نمی‌توانستند با طرف ایرانی توافق کنند. ما دخالت کردیم و اگر انعقاد قرارداد به نفع طرف ایرانی بود، حتما با طرف خارجی مذاکره می‌کردیم. حتی در یک قرارداد در روز امضای قرارداد، کم مانده بود که قرارداد به هم بخورد.

کدام خودروساز؟

ماجرا بر سر قرارداد با سیتروئن بود. طرف خارجی می‌خواست به دلیل مسائل سیاسی و اقتصادی، بار صادرات را از دوشش بردارد و به مشارکت هل دهد، اما ما به هیچ عنوان قبول نکردیم؛ حتی به سفیر هم که برای امضای قرارداد حاضر شده بود، گفتم اگر توافق نکنند ما امضا نمی‌کنیم. یک‌سری اصول است که ما به طرف دیگر دیکته می‌کنیم. البته در قراردادهای جزئی، اگر سؤال کنند، ما دخالت می‌کنیم. یا کره‌ای‌ها درباره لوازم خانگی؛ متوجه شدم با طرف داخلی کمی شیطنت می‌کنند. با امضای خودم به صورت مکتوب ابلاغ کردم که هفت، هشت بند باید در همکاری مشترک ما رعایت شود و اکنون در حال عمل به آن هستند یا مثلا خودروسازهای کره‌ای کمی شیطنت می‌کردند که نیایند یا سطحی برخورد کنند. ما صریح موضع ایران را اعلام کردیم و گفتیم همین است ولاغیر؛ حتی اگر همکاری نکنید مجبوریم جلوی ورود خودروهایتان را هم بگیریم. اخیرا آمده‌اند و مذاکره می‌کنند و در یک مورد به توافق رسیده و قرارداد بسته‌اند. هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و ما مسئولیت‌ها را قبول می‌کنیم.

به چه دلیل با این سخت‌گیری‌ها راضی به همکاری هستند؟

سخت‌گیری‌های ما منطقی است. نسبت به گذشته سخت‌گیری است. قبلا ما مثلا پول می‌دادیم، قطعه و دانش فنی می‌خریدیم، اما حتی در سال‌های قبل از تحریم هم قراردادها هیچ‌کدام مشارکت نبوده، به جز رنو که مشارکتی در رنوپارس داریم که ال٩ را تولید می‌کنند و قرارداد آن هم اشکالاتی دارد. حدود ١٤، ١٥ سال قبل یک قرارداد حتی یکی، دو سال طول کشید و مجلس اظهارنظر کرد و در آخر هم قرارداد خوبی نشد. به همین دلیل گفتیم این بار با آن روش صحبت نمی‌کنیم و الگوی جدیدی به رنو دادیم که خوشبختانه آنها هم قبول کردند چون خواسته‌های ما غیراصولی نیست.

همین شرکت‌ها در کشورهای دیگر با شرایط منطقی سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما اینجا چون شرایط خاصی داشتیم، یا ما به سرمایه‌گذاری دعوت نکرده بودیم یا آنها رغبت نداشتند. به‌هرحال، ایران از لحاظ خودرو یک بازار مهم است و شاید یکی از ١ بازار جهان خودرو باشد. آنها هم می‌دانند اگر مشارکت نکنند، یک کشور دیگر این کار را خواهد کرد و رقابت را از دست می‌دهند. ما هم سعی کرده‌ایم یک رقابت منطقی ایجاد کنیم و ان‌شاءالله ژاپنی‌ها هم خواهند آمد.

اطلاعات قراردادها به دیوان محاسبات داده می‌شود؟

قراردادها نباید به هیچ‌جا فرستاده شود. بنابراین دیوان محاسبات اگر شک و شبهه‌ای دارد، می‌تواند رسیدگی کند؛ ضمن اینکه اینها ارتباطی به بعضی دستگاه‌ها ندارد. دیوان محاسبات یک شرح وظایف دارد و این‌طور نیست که قراردادها را تأیید و بررسی کند.

به‌تازگی درباره کمپین خودرو گفته‌اید کسانی که این کمپین را ایجاد کرده بودند، به دستگاه قضائی معرفی شدند. سؤال من این است که معرفی منتقدان به کیفیت خودرو به دستگاه قضائی، ناقض حقوق مصرف‌کنندگان که خودتان متولی آنها هستید، نیست؟

یک سال از این قضیه گذشته است. آن کمپین مربوط به یک سال گذشته بود. حل شد و همه متوجه شدند مصلحت کشور در این نیست که مردم را به استفاده‌نکردن از کالای داخلی تشویق کنیم. مقررات کشور هم این را می‌گوید و تأکید مقام معظم رهبری هم بر استفاده از کالای داخلی است. مگر خوب است یک خبرنگار خارجی کار شما را انجام دهد؟ ما که نمی‌گوییم دستگاه‌های خبرنگاری ما از پرسنل خارجی استفاده کنند؛ به خودمان هم می‌گوییم حتما کالای داخلی استفاده کنیم. از کفش بنده تا کت و شلوارم همه داخلی است.

نگاه شما به تولید داخلی واقعا ستودنی است، اما سؤال من چیز دیگری بود.

این وظیفه همه‌مان است. من چون عامل تولید هستم، خودم باید به آن عمل کنم. باید با این حساسیت به‌ این موضوع توجه کنیم. قطعا هر کمپینی علیه استفاده از توانمندی داخلی باشد، بدانید حرف آن، ایرانی و انقلابی نیست. من که آنها را نمی‌شناختم، اما دیدم این حرف با اصولی که در اقتصاد مقاومتی تأکید شده، همخوانی ندارد.

شما رصد کرده‌اید که این انتقادات داخلی نبوده؟

چرا داخلی بوده. کی گفتم خارجی بوده؟ منافع خارجی در آن دخیل است.

شما قبول دارید که مردم می‌توانند درباره هر چیزی اظهارنظر کنند و ممکن است آنچه می‌خواهند با آنچه شما می‌خواهید یکسان نباشد؟

اظهارنظر حق همه است. کمپین فرق دارد. شما وقتی می‌گویید این خودرو ایراد دارد و قیمتش بالاست یا خدماتش خوب نیست، این حق همه مشتریان است اما آن کمپین به صورت سازماندهی‌شده ساخته شده بود که در مقابل انتخابات مجلس، فضایی را ایجاد کنند که الحمدلله از طریق مردم با استقبالی که از تولید داخلی کردند، خنثی شد. امروز خودروسازان ما بحمدلله بازار بسیار خوبی دارند. ٣ ، ٤ درصد به تولیدشان افزوده شده، اما این محصولات به فروش می‌رسد و خودرویی در پارکینگ نمانده. این همان مردم هستند که فهمیدند باید حمایت کنند. ما از مردم خواهش کردیم به مسئولان جدید اعتماد کنند و آنها هم لبیک گفتند.

پاسخم را نمی‌دهید. از این هم بگذریم. گفته می‌شود صنعت از رکود خارج شده اما در صنایع کوچک و متوسط چنین موردی را مشاهده نمی‌کنیم. چرا آن‌قدر اصرار دارید با آمارهای صنایعی مانند خودرو و فولاد، صنعت را خارج از رکود معرفی کنید؟

اینکه بگوییم رکود داریم یا رونق‌، با حدس و گمان نمی‌شود. بالاخره مراجعی هستند که بررسی می‌کنند و آمار تهیه می‌کنند. در مسائل اقتصادی، مرکز آمار ایران نخستین مرجع آمار قانونی است و پس از آن بانک مرکزی هم برای مطالعات اقتصادی‌‌اش اداره کل آمار دارد. بنابراین چه سالی که اعلام می‌کنند نرخ رشد اقتصادی منفی است یا مثبت، باید به این آمار مراجعه کنیم. ما در وزارتخانه هیچ مکانیسمی که از لحاظ ملی آمار برای اقتصاد تهیه کنیم، نداریم. از لحاظ تولید و مقدار داریم که اینها پایه‌هایی است برای محاسبات اقتصاددانان برای ارائه شاخص‌های اقتصاد ملی. آمار ما نشان می‌دهد خوشبختانه تولید رو به افزایش است. می‌دانید که‌ هزاران نوع محصول تولیدی داریم و ممکن است چند مورد از آنها به دلایل بازار، رقبای خارجی یا مصرف مردم حتی گاهی آب‌وهوا تولیدشان کاهش یا افزایش داشته باشد. فرض کنیم حدود ٥ قلم کالا را به‌عنوان کالاهای عمده و منتخب می‌دانیم و بیش از دوسوم آن رو به ‌افزایش در زمینه تولید است؛ حداقل من یا کارشناسان متوجه می‌شوند که افزایش تولید داریم و حتما شاخص‌ها مثبت خواهد شد. آنچه از آمار ١ ماهه داریم، حاکی از این است که در صنعت رشد داریم، تک‌تک اقلام عمده مثل خودرو، فولاد، موادغذایی، معدن، صادرات‌ و واردات رشد مثبت دارند و قطعا در سال جاری رشد صنعت و معدن را شاهد خواهیم بود.

مسئولان در زمان برداشته‌شدن تحریم‌ها، بارها به بحث دلالی اشاره کردند. در حوزه صنعت، معدن و تجارت که حوزه شماست آیا با دلال‌ها در میانه راه سرمایه‌گذاری مواجه شده‌اید؟

ما کاری با آنها نداریم. سرمایه‌گذاران ما سرمایه‌گذارند. ما به دلال جواز تأسیس نمی‌دهیم. کسی باید باشد که در شهرک صنعتی یا جای دیگر زمین خریده و قراردادی را بسته یا در شرف مذاکره است. ممکن است بین صد نفر یک نفر هم باشد که نتواند کار را ادامه دهد ولی هیچ مشکلی با دلال‌ها نداریم یا اصلا با آنها کاری نداریم. البته ممکن است عده‌ای به طرف‌های ایرانی مراجعه کنند، اما به کسانی که مذاکره می‌کنند بارها گفته‌ایم، حتی من در جلسات به وزرا می‌گویم این مذاکرات حتما بدون واسطه است. بنابراین هم تأکید داریم شرکت خارجی خودش باشد و هم شرکت داخلی. دلال نمی‌تواند واسطی در قراردادهای ما باشد. سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌تواند با دلال قرارداد ببندد، چون طرف خارجی اعتماد نمی‌کند. ما چنین موردی نداشته‌ایم. سرمایه‌گذاران عمدتا سابقه دارند. هیچ‌وقت خارجی با فردی که هیچ سابقه صنعتی و معدنی ندارد، شریک نمی‌شود. این طرف هم با دلال خارجی قرارداد نمی‌بندد. بنابراین این احتمال را غیرممکن می‌دانم.

آقای نعمت‌زاده شما به‌عنوان حامی بزرگ پتروشیمی‌ها شناخته می‌شوید. قانون مسئولیت پتروشیمی‌ها را بر گردن وزارت نفت گذاشته است، اما بارها دیده‌ایم که شما از آنها حمایت کرده‌اید. چه در ماجرای خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا، چه زمانی ‌که بحث نرخ خوراک آنها مطرح می‌شود. برای خیلی‌ها این سؤال مطرح است که «چرا»؟

بورس کالا مقوله‌ای کاملا مستقل است. در گفت‌وگوی دیگری در آن مورد با شما صحبت می‌کنم، اما درباره پتروشیمی در تقسیم‌بندی بین‌المللی، پتروشیمی صنعت است و شکی در آن نیست. به همین دلیل وقتی کار بنده در وزارت صنایع تمام شد، آقای زنگنه وزیر نفت از بنده دعوت به همکاری در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی کرد و چون من وزیر صنعت بودم و ارتباط تنگاتنگ با پتروشیمی داشتم، گفتم می‌خواهم در این حوزه باشم و چند ماه طول می‌کشد که با نفت آشنا شوم. در هشت‌سالی که وزیر بودم، چون مصرف‌کننده مواد اولیه پتروشیمی بودیم، با صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ارتباط تنگاتنگ داشتیم. آقای خسروتاج، که معاون بنده است، آن زمان مدیرعامل بازرگانی پتروشیمی بود. در این سمت معاون بنده آقای ناجی، با هم جلسات ماهانه داشتند که امور را با یکدیگر هماهنگ کنند. اکنون هم این جلسات مستمر را داریم.

آن زمان من به‌عنوان وزیر صورت‌جلسات این جلسات را می‌دیدم. بنابراین پتروشیمی ماهیتا و در قاعده بین‌المللی، صنعت است. اما در تقسیم‌بندی‌های داخلی به خاطر وجود وزارت نفت، پتروشیمی به این وزارتخانه سپرده شده است، اما در خیلی از کشورها وزارت نفت ندارند چون تولیدکننده نفت و گاز نیستند و آنجا کلا سخن از صنعت است. به خاطر اینکه شرکت ملی پتروشیمی در سال ٤٢ به‌عنوان شرکت فرعی شرکت نفت متولد شده و هنوز هم ادامه پیدا می‌کند، واحدهای پتروشیمی که دولتی بودند، کلا از نظر مالکیت و تأمین مواد در اختیار وزارت نفت بودند، ولی از این طرف باز صنعت بودند. حتی برای تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمان حضور بنده در پتروشیمی رخ داد، جواز تأسیس، پروانه سرمایه‌گذاری و... را باید از وزارت صنایع می‌گرفتیم. اکنون هم همین‌طور است.

الحمدالله هم مشکلی نداریم و ترجیح می‌دهم به همین صورت ادامه داشته باشد چون بعضی‌ها از گذشته معتقد بودند پتروشیمی‌ها به وزارت صنایع منتقل شوند، اما گفتیم ما درگیری‌های دیگری داریم، چه بهتر همان‌جا باشند ولی ما همکاری داریم. بنابراین مرتب جلساتی در زمینه بازار، نوع مصرف و نوع نیاز داریم و جوازهایی صادر می‌کنیم. این ارتباط طبیعی بوده منتها چون واحدهای پتروشیمی از لحاظ سرمایه‌گذاری عمدتا بخش خصوصی شده‌اند، گرایش بیشتر به این طرف ایجاد شده تا خود وزارت نفت. یک واحد بخش خصوصی دیگر نه در مالکیت وزارت صنعت است و نه در مالکیت وزارت نفت. یک شرکت مثل بقیه واحدهای تولیدی است که به صورت خصوصی کارش را انجام می‌دهد و از لحاظ خوراک و مواد اولیه با وزارت نفت ارتباط دارد و از لحاظ عرضه، مشتری‌های پایین‌دستی و جواز به ما مربوط است. حتی ارز موردنیازشان برای سرمایه‌گذاری را ما تأیید می‌کنیم و به بانک و صندوق می‌فرستیم.


4 1 1 1 1 1 Votes 4.00 (1001 votes)

نوشتن دیدگاه


براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

پرطرفدارترین مطالب
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو
عیب یابی خودرو از روی پارامترهای سنسورها و عملگرها با دیاگ
معرفی و آموزش عیب یابی ، تمیز کردن ، بازکردن و تعمیر استپر موتور
عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
آشنایی با مپ سنسور و نحوه تست و تعویض آن (سنسور فشار هوای منیفولد)
معرفی و آموزش سنسورها و سیستم انژکتور پراید
جزوه راهنمای عیب یابی خودرو امدادخودرو
آشنایی با سنسور اکسیژن خودرو و تشریح عملکرد و نقش آن
توضیحات و آموزش تعویض مایع رادیاتور
مسیر و روش تعویض تسمه های دینام،هیدرولیک و کولر در محصولات ایران خودرو
راهنمای کنترل یونیت ها و جعبه فیوزهای محصولات ایران خودرو
مجموعه ویدیوهای آموزشی انواع گیربکس اتوماتیک
فیلم آموزشی بستن و مونتاژ موتور XU7 از ایساکو (خانواده 405 ، پژو پارس ، سمند ، سورن)
پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض
جزوه آموزشی برق 405 ، پارس ، RD ، سمند و سورن ، CEC ، آریسان
جزوه آموزشی برق خانواده خودروهای 206 ، سمند مالتی پلکس ، رانا ، دنا و پارس مالتی پلکس + نقشه ها
کلاچ چیست؟ چرا لازم است؟ چگونه کار می کند؟
دوره آموزشی کولر خودرو
آموزش برق خودرو : مبحث کامل دینام و آلترناتور در خودرو
موتور TU5 :معرفی ، مشخصات و فیلم کامل تشریح اجزاء و باز کردن
آموزش برق خودرو : آموزش کامل سیستم استارتر خودرو
آموزش نحوه بازبینی و تست وایر شمع خودرو
پارامترهای استاندارد دیاگ انواع خودرو
آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور
آلبوم نقشه های برقی تندر90
شرح و آموزش پولیش رنگ و بدنه خودرو
آموزش مکانیک خودرو : تایم گیری چرخ دنده میل لنگ و میل سوپاپ موتور با علامت و بدون علامت
پاسخ به سئوالات متداول درباره CNG
معرفی رله دوبل و دیاگرام داخلی و عملکرد
جدول عیب یابی موتورسیکلت
معرفی و آموزش کامل کار با مولتی متر
آموزش سرویس روغن و فیلتر پژو 405 ، پژو پارس و سمند و ...
آموزش ویدیویی تعمیرات ECU
آموزش تعویض تسمه تایم پژو 405،پارس و سمند (موتور XU7 هشت سوپاپ)
آموزش مکانیک خودرو : بازدید و عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور
راهنمای تعمیرات سیستم ترمز ABS پراید
آموزش برق خودرو : باطری ، سوئیچ ، استارت و آلترناتور
راهنمای کامل آموزشی برق 206 مالتی پلکس
راهنمای کامل نقشه های سیم کشی پراید
زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو
آموزش مکانیک خودرو : عیب یابی سرسیلندر (سوپاپ ها و واشر سرسیلندر) و عوامل روغن سوزی در موتور
فیلم آموزشی معرفی و دمونتاژ موتور XU7 از ایساکو (خانواده 405 ، پژو پارس ، سمند ، سورن)
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4
کتاب آموزشی سیستم گازسوز CNG سایپا
راهنمای کامل پایه های BSI و BM34 پژو 206
راهنمای کامل آموزشی کارگاه برق پژو 206 ایساکو
عیب یابی کلاچ و فیلم آموزشی تعویض دیسک و صفحه کلاچ در خودروهای دیفرانسیل جلو
کتاب سیستم انژکتوری و مبانی الکترونیک خودرو
معرفی و عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (بخاری و کولر) کلیه خودروها
آموزش بازکردن ، عیب یابی ، کنترل ابعادی و بستن موتور B3 پراید و رنو P.K
راهنمای تعمیرات مدارهای الکتریکی سمند با موتور XU7
فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو
بررسی و شناخت موتور XU7 و اجزاء، سنسورها و عملگرهای آن (پژو۴۰۵ ،پژوپارس ،سمند ،سورن)
آموزش برق خودرو : چراغ های خودرو (مدارهای چراغ های روشنایی جلو ، خطر عقب و راهنما)
راهنمای تست و خريد خودرو کارکرده
تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو
راهنمای آموزشی دوره تعمیرات ECU
تشریح زوایای چرخ ها و اثر پیچیدن خودرو بر چرخ
آموزش برطرف کردن مات شدگی چراغ های جلو
کلاس شاسی ، بدنه ، تعلیق ، ترمز ، فرمان و انتقال قدرت استاد صیاد نصیری
راهنمای محل شماره های موتور و شاسی در بازدید اولیه انواع خودروها
جزوه کلاس تعمیر ECU
نحوه خاموش کردن چراغ سرویس انواع خودرو بدون دستگاه
آشنایی با سیستم های هوشمند ، BSI و آپشن های غیرفعال در پژو 206
اگر خودرو یکباره خاموش کرد چه مواردی باید بازبینی گردند؟
جزوه آموزشی و عیب یابی سیستم صوتی و تصویری (مالتی مدیا) خودرو دنا
سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ
راهنمای تصویری انواع ECU نصب شده روی خودروهای ایرانی
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
فیلم های آموزشی گیربکس BE (پژو 405 ، پارس ، سمند ، دنا)
جدول عیب یابی سیستم قفل مرکزی خودرو
رفع صدای تق تق فرمان هنگام چرخش
آموزش تعویض روغن و فیلتر روغن خودرو
آموزش تست سیم کشی و شبیه سازی سنسورهای خودرو
دفترچه راهنمای کامل پژو 405 مدل های تک سوز و دوگانه سوز GLX و SLX
معرفی و تشریح اجزاء و نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک/تیپ ترونیک AL4
فیلم کامل آموزش تعویض تسمه تایم و واترپمپ موتور TU5
راهنمای کامل نقشه های الکتریکی پژو پارس (غیرمالتی پلکس)
دفترچه راهنمای رسمی ایران خودرو پژو 206 (کلیه نسخه ها)
راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور M13 یورو4 سایپا پراید
استفاده از آب بجای بنزین و روشن کردن خودرو پژو ۴۰۵ بوسیله آب
آموزش سرویس و شستشوی کاربراتور موتورسیکلت CG125
جزوه راهنمای تعمیر موتور پراید
روش صحیح و حرفه ای تعویض دنده گیربکس دستی
راهنمای تعمیرات و سرویس موتور XU7 پژو405، پارس و سمند
آشنایی با سامانه مالتی پلکس در خودرو
آموزش تنظیم موتور پراید کاربراتور + آموزش بازکردن،تعمیر و تنظیم کاربراتور و دلکو
دفترچه راهنمای کامل کلیه مدل های پژو پارس نگارش 2015
آموزش تغییر کیلومتر کارکرد خودرو از روی IC صفحه کیلومتر
راهنمای تعمیرات داشبورد جدید با دو ایربگ پژو پارس
شرح عملکرد کاربراتور
انواع چراغ های خودرو و مقایسه چراغ های زنون ، هالوژن و LED
راهنمای نقشه خوانی مدارات الکتریکی خودرو
مزایا و معایب استفاده از نیتروژن برای باد تایر خودرو
راهنمای تعمیرات مدارهای الکتریکی تندر90
راهنمای تزئینات (داشبورد ،صندلی،پنجره ها و ...) پیکان و وانت پیکان
آلبوم نقشه های سوخت رسانی انواع پژو 405 و پارس
جزوه آموزشی تعمیرات ECU
لیست کامل کدهای خطای موتور و گیربکس در استاندارد OBD-II
آموزش رفع عیب گیرنده ریموت سازه پویش روی سمند ، پژو پارس و 405
راهنمای تعمیرات تزئینات پژو 405 و پارس (ملحقات داشبورد ، رادیو و رودری)
راهنمای کامل نقشه های برقی پژو 206 مولتی پلکس
راهنمای تعمیرات و سرویس بخاری و سیستم تهویه (کولر) سمند
راهنمای تعریف ریموت انواع خودرو
لیست سرویس و بازدیدهای دوره ای محصولات ایرانخودرو
روش رفع ایراد روشن ماندن چراغ ایربگ پژو پارس ، پژو405 و سمند
جزوه دوره آموزشی تعمیرات ECU
راهنمای عیب یابی سیستم گازسوز CNG (میکسری) پراید
راهنمای تعمیرات و سرویس مدارهای الکتریکی سمند با موتور ملی (سمند EF7) - نسخه انگلیسی
آموزش تعویض تسمه تایم موتور K4M رنو (تندر90،مگان،داستر،ساندرو)
آموزش بازکردن داشبورد و ملحقات پژو 405 و پارس
معرفی بخش های مختلف داخل کاپوت جلو پژو 206
نقشه های سیم کشی پراید (ECUهای ساژم،زیمنس و زیمنس2گانه بای فیول) + نقشه فن 2دور و سیستم ضدسرقت والئو و زیمنس
ترمیم سپر و قطعات فایبرگلاس خودرو با جوش پلاستیک
رفع ایراد روشن شدن چراغ چک و گاز نخوردن یا با تاخیر گاز خوردن دریچه گاز پژو 206
آموزش تعمیر ترک و نشتی بخش های پلاستیکی رادیاتور خودرو
نحوه صحیح چیدمان دهانه رینگ ها در هنگام جا زدن پیستون
جزوه عیب یابی و تعمیر ECU + نحوه پروگرام کردن و تغییر کیلومتر
تشریح نحوه کارکرد سیستم انتقال قدرت دستی و نقش گیربکس ، دنده ها و کلاچ
آموزش نصب برچسب دودی شیشه خودرو
راهنمای تعمیرات سیستم هشداردهنده دنده عقب پژو پارس و سمند
نقشه های پرکاربرد سیم کشی پژو 206 (TU3-Bosch7.4.4-Bosch7.4.5-سیستم کولر و فیوزها)
معرفی انواع سیستم های چهارچرخ متحرک (4WD و AWD) و تفاوت های آن ها
دستورالعمل عیب یابی و تعویض مقاومت فن دو دور پراید
مبدل کاتالیست (کاتالیزور) خودرو
دستورالعمل سرویس و شستشوی پمپ هیدرولیک فرمان پژو 405 و پارس و سمند
ترتیب وایرهای پراید
بازکردن کاپوت خودرو و مکانیزم آن
آموزش برق خودرو : مبحث کامل فن خنک کننده موتور
آموزش تعمیر گیربکس و دیفرانسیل اتومبیل پراید
فلوچارت عیب یابی "کیلومترشمار کار نمی کند"
راهنمای تعمیرات سیستم فرمان خودروهای پژو 405 ، پژو پارس و سمند
آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپایدک
عیب یابی بالا بودن دور موتور حالت آرام در خودروهای انژکتوری
کاهش سرعت بوسیله ریتاردر (Retarder)
فیلم آموزشی بازکردن و وتعمیر اکسل عقب پژو 206
آشنایی با یاتاقان ، بلبرینگ و رولبرینگ
آشنایی و شرح عملکرد موتور دیزل
جزوه آموزشی ایساکو در خصوص داشبورد جدید خانواده پژو پارس و پژو 405
اطلاعیه رسمی روش ریست نمودن BSI پژو 206 و 207
کتاب تعمیرات اساسی موتور و گیربکس پژو 405 ایساکو
نقشه کامل ECU ساژم اس2000 (Sagem S2000)
آشنایی با مقاومت فن 206 و رانا
جزوه آموزشی سیستم تعلیق پژو405 ،پژو پارس ،سمند و پژو206
جزوه آموزشی کلاس دزدگیر اتومبیل
آموزش ساخت لامپ تست مثبت و منفی با LED
آموزش تنظیم زوایای چرخ های خودرو
فیلم آموزشی باز کردن و بستن تجهیزات داخلی و خارجی پژو 206
راهنمای عیب یابی سیستماتیک برق پراید
محل سوکت عیب یاب انواع خودروها
آشنایی با علائم الکتریکی و طریقه نقشه خوانی در برق خودرو
جزوه آموزش گیربکس اتوماتیک تندر 90
نرخ نامه تعمیرات خودرو - تهران
جزوه دوره آموزشی کولر پراید
راهنمای تعمیرات وانت مزدا B2000i
روش رفع ایراد عدم گاز خوردن موتور TU5 پژو 405 و پارس LX
لیست فیوزهای جعبه فیوز BSI
آموزش تصویری نصب چراغ و میکروسوئیچ داشبورد 206
فیلم آموزشی بازدید سیستم تعلیق ، تنظیم ارتفاع و شارژ كردن گوی ها سیتروئن زانتیا
راهنمای تعمیرات ، معرفی و جانمایی دسته سیم های الکتریکی خودرو پژو 405 و پژو پارس
روش تعویض اجزاء چراغ جلو پژو 206 (لامپ و موتور)
راهنمای تعمیرات سیستم تهویه مطبوع(بخاری و کولر) پژو405 ،پارس ،سمند ،روآ ،وانت پیکان
شرح کامل خروجی سوکت های BSM,BSI و ECUهای بوش پژو 206
آموزش تعویض ترموستات و هواگیری مدار گردش آب پژو 206
معرفی موتور XUM (پارس ELX جدید) و مقایسه آن با موتور XU7 (سمند، سورن، 405 و پارس)
راهنمای کامل تعمیرات مکانیکی و الکترونیکی گیربکس AL4
راهنمای تعریف و کددهی انواع ریموت های دستی ایرانخودرو و سایپا بدون دستگاه
آموزش مکانیک خودرو : بستن موتور
جدول گشتاورهای لازم پیچ و مهره ها در تعمیرات خودروهای پراید
فیلم آموزشی تعمیرات پلوس پژو (۴۰۵ - پارس - سمند)
دستورالعمل تعمیرات بنزهای C240 پلیس
مشخصات انواع ECUهای مگنت مارلی ، ساژم ،والئو ، زیمنس و بوش نصب شده روی خودروهای داخلی
راهنمای تعمیرات تعلیق، سیستم فرمان و ترمز پژو 206
راهنمای تعمیرات و سرویس بخاری و سیستم تهویه (کولر) تندر 90
دفترچه راهنمای استفاده مزدا3 قدیم و جدید
میزان شارژ گاز کولر خودروهای ایران خودرو
دستورالعمل رفع صدای زوزه گیربکس BE3 پژو پارس ، 405 ، سمند
نحوه بررسی و عیب یابی کویل پژو 206و 207i
آموزش بازکردن مجموعه داشبورد و تجهیزات داخلی پژو 206
دستورالعمل عیب یابی روشن شدن چراغ چک
سیستم تعلیق خودرو و اجزاء و انواع آن
راهنمای فنی محرک برقی قفل درب های جانبی پژو 405 ، پژو پارس ، سمند و پژو RD
راهنمای تعمیرات و سرویس موتورسیکلت CG125 و CG110
راهنمای امدادخودرو سمند و سورن مالتی پلکس
روش عیب یابی کویل ساژم با استفاده از اهم متر
آموزش تعویض روغن LHM و تستهای رگولاتور ، گوی آكومولاتور و شیر اطمینان سیتروئن زانتیا
آموزش پاک کردن بخار و آب‌بندی چراغ خودرو
راهنمای کامل تعمیرات و سرویس مدارهای الکتریکی تیبا + نقشه ها
راهنمای تعمیرات سیستم تعلیق جلو و عقب پژو 405 وپارس و سمند و دنا
راهنمای تعمیرات JAC J5 (جک جی5)
دستورالعمل عیب یابی مجموعه گیج بنزین پراید
گشتاور پیچ های خودروهای سمند ، پژو405 ،پژو پارس ، پژو206 ،پیکان و پژوRD
آموزش نصب کیت زنون چراغ جلو خودرو
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
جدول نوع ECU در مدل های مختلف پژو 206
راهنمای تعمیر موتور K4M استفاده شده روی تندر 90 مشابه موتور مگان 1600
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
دفترچه راهنمای خودرو برلیانس H330 سایپا
نکات و آموزش تعویض آب و هواگیری رادیاتور خودرو
سیستم فن خودرو (راهنمای امداد خودرو ایران)
دیاگرام های سیستم های برق خودروهای پژو پارس ، 405 و آردی
معرفی رله و فیوزهای خودرو دنا اکوماکس
جزوه آموزشی نقشه خوانی برق کیا و هیوندای
فیلم کامل آموزش باز کردن و تعویض واشر سرسیلندر موتور TU۳(پژو۲۰۶ تیپ ۲و۳)
راهنمای تعمیرات لیفان X60 (سیستم های الکتریکی،بدنه،تزئینات)
دفترچه راهنمای رسمی محصولات سایپا
فیلم آموزشی باز کردن موتور TU3 (موتور 206 تیپ 2)
راهنمای بازکردن داشبورد پژو 206
کیسه هوا (AirBag) چیست و چگونه کار می کند؟
لیست کدهای خطای موتور EF7
همه چیز درباره واردات خودرو در ایران
فیلم آموزشی بازبینی ، بازکردن ، تعویض و تایمینگ تسمه تایم کیا ریو
فیلم آموزشی تعویض چراغ و لامپ پژو 206
آموزش تصویری نصب و راه اندازی کروزکنترل پژو 206
ترتیب احتراق انواع موتور
راهنمای سریع عیب یابی و تعمیر BM34
فیلم واقعی داخل سیلندر موتور چهارزمانه در حال کار
راهنمای تعمیرات و سرویس گیربکس اتوماتیک مزدا3 (FN4A-EL)
دستورالعمل تعمیرات اویل ماژول موتور ملی EF7
معرفی و آموزش کار با میکرومتر + فیلم آموزشی
راهنمای تعمیرات خودروهای دوگانه سوز CNG
تشریح مدارهای پژو 405 و پارس
بررسی و تحلیل سیستم سوپاپ زمانبندی متغیر (VVT) و شرح آن در موتور ملی (EF7)
کتاب کامل و اورجینال راهنمای تعمیرات پژو 206 در ابعاد مناسب چاپ
دستورالعمل تعویض قطعات جعبه فرمان پراید
فیلم آموزشی بستن (مونتاژ) موتور EF7 و کنترل ابعادی مجموعه سیلندر از ایساکو
نقشه ECU زیمنس SIM 2K-34
روش عیب یابی سنسور اکسیژن پژو 206 و 207i
راهنمای کامل BSI پژو 206
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم تعلیق جلو و عقب پژو 405
راهنمای تعمیرات واحد کنترل هشدار دهنده (A.C.U) سمند
نحوه صحیح درآوردن و جازدن بلبرینگ چرخ جلو پژو 405 ، پارس ، سمند و دنا
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
راهنمای عیب یابی و تعمیرات صفحه نشانگرهای تندر 90
آموزش تعویض و سرویس لنت و دیسک ترمز جلو پژو 206 و 207
راهنمای تعمیرات خودرو سمند با موتور ملی EF7
فیلم آموزشی تعویض چراغ های جلو پژو 206
بررسی سیستم های واحد کنترل الکترونیکی خودرو پژو 206
جزوه دوره آموزشی مکانیک عمومی خودرو
آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور
رفع ایراد روشن شدن چراغ فالت (Lamp Fault) در جلو آمپر
آموزش نصب صندوق پران بدون نیاز به نصب دزدگیر روی سوییچ فابریک خودرو
مقایسه عملکرد گیربکس اتوماتیک در برابر گیربکس CVT در رانندگی توسط نیسان
نقشه سیم کشی ECU نیسان وانت زامیاد (Bosch M 7.9.7.1)
نقشه های الکتریکی سمند
راهنمای ایرادها و عیب یابی موتور EF7
راهنمای کامل آموزشی ایساکو در خصوص تعمیرات دنا (موتور EF7 و XUM)
راهنمای تعمیرات سیستم ترمز پژو 405، پارس و سمند
نودها و فیوزها در خودروهای مالتی پلکس سمند،سورن،دنا،رانا و 206
راهنمای تعمیرات گیربکس دستی MA5 پژو 206
مزایای روغن موتور سنتتیک در مقابل روغن های پایه معدنی مرسوم
راهنمای تعمیرات مکانیکی پژو پارس با موتور TU5 (مشابه 405SLX و 206 تیپ 5و6)
بررسی لنت ترمز و انواع آن و معرفی اجمالی سیستم ترمز خودرو
نقشه جعبه فیوز سمند،سورن، پژو405 و پارس غیرماکس
راهنمای تعمیرات گیربکس جدید پژو روآ
راهنمای تایم گیری موتور XU7-JP4-L4 (موتور زانتیا)
تشریح عملکرد مدار فن خودرو
بهبود عملکرد و افزایش ایمنی پراید در پروژه X100 سایپا به همراه فیلم تست تصادف
آموزش تعویض تسمه تایم پژو 206 تیپ 2و3 موتور 1400 TU3
آموزش برق خودرو : باتری خودرو
نقشه کامل سیم کشی ECU ریو
آموزش باز و بست صندلی پژو 206
جزوه آموزشی ایساکو ، سیستم انژکتور
راهنمای تعمیرات موتور و متعلقات موتور تندر90
معرفی ، موارد و راهنمای مصرف اسپری WD-40
راهنمای تعمیرات و سرویس کیسه هوا(ایربگ) پراید
دستورالعمل تصویری کامل پیاده و سوارکردن گیربکس و جعبه دنده خودرو
کتابچه راهنمای تعمیرات پژو 206 صندوقدار
راهنمای سیم کشی و الکتریکی دوو سیلو و ریسر
آموزش نصب پاور ویندو و پاور سانروف جک J5
فهرست عملیات سرویس های اولیه و سرویس های دوره ای سایپا پراید
معرفی سیستم جدید مالتی پلکس ECO MUX سمند و سورن
دستورالعمل تعویض موتور فن رادیاتور 2 دور
راهنمای تعمیرات تجهیزات الکتریکی وانت پیکان
فیلم آموزشی تعویض فیلتر هوای اتاق سمند ، پژو 405 ، پژو پارس
جدول پایه های ECUهای خودروهای ایرانی
دستورالعمل هواگیری سیستم ترمز خودروهای پژو 405 ، پژو پارس وسمند
نقشه ECU بوش 7.4.4 موتور TU5JP4 (پژو 206 تیپ 5 و پژو 207)
راهنمای صداگیری ستون و قاب فرمان سمند
راهنمای تعمیرات ECUهای ساژم ،زیمنس و بوش
جزوه آموزشی سیستم سوخت رسانی و جرقه انژکتوری خودرو
نحوه رفع ایراد بیرون زدن تسمه دینام پژو پارس ، 405 و سمند با موتور XU7
راهنمای تعمیرات و عیب یابی سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دنا (کولر و بخاری)
جزوه راهنمای تعمیرات ECU زیمنس
دستورالعمل عیب یابی سیستم ترمز خودروهای پژو پارس ، پژو 405 و سمند
نحوه اندازه گیری فشار کمپرس سیلندر موتور خودرو
نقشه ها و راهنمای سیستم های الکتریکی MVM 110
نمایش و توضیح عملکرد گیربکس روی گیربکس بازشده پراید
معرفی و راهنمای قطعات مکانیکی موتور 0.2NA (موتور MVM 530 و چری تیگو X33)
جزوه آموزشی گیربکس BE3 خودروهای پژو 405 ، پارس و سمند
راهنمای تعمیرات تزئینات داخلی سمند
دستورالعمل تنظیم موتورهای خودروهای پژو405 ، پژو RD ، پیکان 1600کاربراتور
خودروهای انژکتوری - روش های پیشرفته عیب یابی با دستگاه دیاگ-اسکنر
تشریح مدارهای پراید
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم تهویه مطبوع زانتیا
آشنایی با سنسور سرعت خودرو
معرفی، شرح عملکرد و نکاتی درباره جک هیدرولیک روغنی
راهنمای عیب یابی سیستم سوخت رسانی تندر90
مرجع کامل تعمیرات موتور سوزوکی گرند ویتارا (Suzuki J20)
راهنمای مدارهای الکتریکی و توزیع برق MVM X33
معرفی رله ها و فیوزها در خودروهای مجهز به سیستم الکتریکی CEC (پژو پارس)
راهنمای تعمیرات و سرویس کیسه هوا (ایربگ) سایپا تیبا
نکاتی درباره گردگیر پلوس تندر90 و ساندرو
راهنمای کامل برق و الکترونیک زامیاد دیزل (وانت نیسان)
نقشه های کامل الکتریکی مزدا 3
راهنمای تعمیرات موتور زانتیا
لیست مدل های مختلف ECU روی مدل های مختلف برندهای مختلف خودرو
راهنمای دانلود ECU خودروهای داخلی با دستگاه دیاگ
جزوه آموزشی سیستم دوگانه سوز CNG
نکاتی درباره نشتی روغن در موتور TU5 (پژو 206-207 ، پارسLX ، پژو 405SLX)
دلایل شاتون زدن یا شکسته شدن شاتون
دستورالعمل رفع عیب روشن شدن چراغ چک موتور تیبا با خطای سنسور میل سوپاپ
آموزش تعمیر BSI پژو 206
تعمیر اساسی شیر هیدرولیکی کنترل پینیون فرمان زانتیا
راهنمای نصب دزدگیر تصویری پراید ، تیبا ، ساینا
آموزش تنظیم (رگلاژ) عقربه‌های پشت آمپر پژو ۲۰۶
دوره آموزشی سیستم های سوخت رسانی و جرقه انژکتوری خودرو
حساسیتهای موتور EF7 و مراقبتهای لازم
دستورالعمل عیب یابی پمپ هیدرولیک فرمان پژو 206 و 405
راهنمای برق MVM 530
مبحث شاسی یا فریم در خودرو
راهنمای تعمیرات و سرویس بخاری و سیستم تهویه (کولر) مگان
روش رفع ایراد پله ای عمل کردن شیشه بالابر در خودروهای مالتی پلکس دنا و سمند
آموزش تعمیر لیفترها و اسبک های هیدرولیکی سرسیلندر تیبا
راهنمای ایموبیلایزر، تعریف کلید و ریموت انواع خودرو
نقشه های الکتریکی پژو 206 مالتی پلکس فرانسوی
راهنمای تعمیرات گیربکس گتراگ پیکان و پژو R.D
راهنمای تغییر کیلومتر سمند مالتی پلکس از پشت آمپر ، ECU و نود FN
آشنایی با سیستم کولر خودرو و نحوه استفاده و نگه داری
راهنمای کامل تعمیرات خودرو گل
راهنمای تعمیرات و سرویس مجموعه موتور کیا ریو از سایپا یدک (موتور A5D)
راهنمای سیستم کنترل موتور JAC S5 و شرح خطاها و عیب یابی
دفترچه راهنمای کامل خودرو دنا نگارش 2015
روش تنظیم موتور پراید کاربراتور
کتب درسی مکانیک و برق خودرو
نقشه سیم کشی ECU تندر 90
آموزش باز و بست تجهیزات داخلی و خارجی پژو 206
آموزش نصب سقف پاناروما فابریک پژو 206
راهنمای کامل تعمیرات لیفان X60
راهنمای تعویض قفل های سوئیچی سمند،پارس و 405
آموزش تعویض بوق سمند
راهنمای باز و بست داشبورد زانتیا
راهنمای تعمیرات مجموعه موتور تیبا
رفع ایراد عدم نمایش صحیح میزان بنزین در نمایشگر جلو آمپر در EMS SSAT پژو405 و پارس دوگانه سوز
راهنمای معرفی و عیب یابی سیستم ضدقفل ترمز ABS پژو 206
نمایش و توضیح عملکرد دیسک و صفحه کلاچ
فیلم آموزشی مونتاژ (بستن) موتور TU3 (موتور 206 تیپ 2)
مشخصات دقیق و عیب یابی موتور EF7
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
صفحه از    ::    صفحه قبل   |   صفحه بعد
تعداد ردیف
tablighat 7549

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

[ کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ گروه گفتگوی کارگیک در تلگرام ]

آخرین مطالب جدید شده
موارد مهم برای کم شدن مصرف سوخت خودرو
دلایل افزایش مصرف سوخت
اصول کمک های اولیه و احیاء
جزوه دوره عمومی امداد و نجات در تصادفات
نمونه سئوالات آزمون قطعه شناسی خودرو
نمونه سوالات تعمیرکار سیستم سوخت رسانی موتور دیزل(پمپ ساز)
مجموعه ویدیوهای آموزشی انواع گیربکس اتوماتیک
آموزش برطرف کردن مات شدگی چراغ های جلو
همه چیز درباره دسته موتور و دسته گیربکس
موتور TU5 :معرفی ، مشخصات و فیلم کامل تشریح اجزاء و باز کردن
اصول عملکرد توربوشارژ
نمونه سئوالات آزمون سرویس و نگه داری خودرو
نمونه سئوالات آموزش تون آپ (تنظیم موتور) خودرو
آموزش نصب دوربین دنده عقب و آنتن GPS
راهنمای نصب سیستم مالتی مدیا ، دوربین دنده عقب و GPS تندر90
نحوه نصب سیستم صوتی/تصویری ، دوربین دنده عقب و رهیاب GPS برلیانس H320وH330
تفاوت عملکرد توقف و شتابگیری خودرو با لاستیک زمستانی و تابستانی
آموزش تشخیص برق دزدی خودرو
کتب درسی مکانیک و برق خودرو
آموزش معرفی و تعمیر سیستم ترمز ABS
جزوه عیب یابی و تعمیر ECU + نحوه پروگرام کردن و تغییر کیلومتر
توزیع و انتقال وزن در خودرو
نمونه سئوالات آزمون تعمیرکار موتورسیکلت درجه 1
نمونه سئوالات آزمون تعمیرکار موتورسیکلت درجه 2
نمونه سئوالات ترمزهای پنوماتیکی
نمونه سئوالات آزمون سیستم تعلیق خودرو (جلوبندی سازی)
آموزش نحوه بازبینی و تست وایر شمع خودرو
آموزش مکانیک خودرو : بازدید و عیب یابی موتور و تشخیص انواع صداهای موتور
آموزش مکانیک خودرو : عیب یابی سرسیلندر (سوپاپ ها و واشر سرسیلندر) و عوامل روغن سوزی در موتور
کم فرمانی (Understeer) و بیش فرمانی (Oversteer)
عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
مراحل طراحی و ساخت خودرو
راهنمای راننده کامیون Axor 1843
دفترچه راهنمای کامیون کشنده البرز T375
راهنمای بدون کدکردن ECU زانتیا
سری کامل نمونه سئوالات آزمون آیین نامه رانندگی
راهنمای عیب یابی و تعویض مجموعه بخاری و اواپراتور تیبا
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4
توضیحات و آموزش تعویض مایع رادیاتور
راهنمای کامل تعمیرات فوتون تونلند
نمونه سئوالات آزمون سیستم سوخت رسانی و جرقه انژکتوری
نمونه سئوالات آزمون اتومکانیک درجه2
نمونه سئوالات تئوری و عملی مسابقات علمی-کاربردی تعمیر موتور و برق خودرو
نمونه سئوالات آزمون برق خودرو درجه 1
نمونه سئوالات پرتکرار برق خودرو درجه2 فنی و حرفه ای
مجموعه سئوالات نظری و عملی ارزشیابی مهارت تعمیرکار برق خودرو درجه2
نمونه سئوالات آزمون دوگانه سوز
نمونه سئوالات آزمون مهارتی گازسوز کار ایساکو
معرفی فنی و راهنمای امداد پژو 2008 ، 301 و 508
راهنمای عیب یابی و تعمیرات سیستم سوخت رسانی زیمنس یورو 4 پراید
آموزش استفاده از اسیلوسکوپ در تعمیرات برق خودرو
معرفی و نحوه استفاده از رفرکتومتر برای سنجس مایعات خودرو
معرفی ، نقد و بررسی دانگ فنگ H30 Cross
معرفی و آموزش تعویض میکروکنترلر ECU خودرو
معرفی توربوشارژ و سوپر شارژ و تفاوت آن ها
معرفی و نحوه کار توربوشارژر
جزوه تکنیک های آموزش عملی رانندگی
نمونه سئوالات آزمون نقاشی خودرو
آموزش صافکاری خودرو با حرارت
جزوات آموزشی نقاشی خودرو
دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی
راهنمای تعمیرات سیستم صوتی و سرگرمی لیفان 820
راهنمای تعمیرات سیستم اطلاعات راننده (پشت آمپر و نمایشگر چندمنظوره) لیفان 820
راهنمای تعمیرات قفل مرکزی و ایموبلایزر لیفان 820
راهنمای کامل تعمیرات آریزو5
راهنمای نصب کوئیک شیفتر
معرفی شمع های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم
آموزش تعمیر BSI پژو 206
آموزش تعمیر BM34 پژو 206
راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری،منیفولد و اگزوز پژو پارس با موتور TU5
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S5
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S7
جزوه و راهنمای آموزشی برق خودرو تندر90
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری رانا
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری دنا پلاس
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری H30 Cross
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
راهنمای استفاده از پایه های رله در برق خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری موتور لیفان 820
صفحه از    ::    صفحه قبل   |   صفحه بعد
تعداد ردیف
fn bb 0
Rahroo001

آخرین آگهی ها

آموزش ریمپ ایسیو ( remap) و تیونینگ تخصصی اتومبیل در گروه آم ...
آموزش کارشناسی خودرو در آموزشگاه ماهان خودرو : با توجه بهبا ...
آموزش تعمیرات ایسیو این دوره آموزشی شامل کلیه ایسیو ها ،اعم ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو دارای سابقه 14 ساله زیر نظر سازمان ...
✅ آموزش زبان فنی خودرو + نرم افزار های GDS و microcat ? ت ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش تخصصی تعمیر موتورهای بی ام و سری ۳ و ۵ موتور های N4 ...
آموزش تعمیرات ایسیو برق کامیون از مبانی آموزش مکانیک دیزل آ ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزش برای تعمیرات خودرو های مالتی پلکس ...
برگزاری دوره ی تعریف ریموت و سوئیچ خودروهای داخلی و خارجی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...