جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
samin ba
فن خودرو
carworks
دنیای خودرو
CarGeek | کارگیک

انواع توربوشارژرهای الکتریکی معمولاً در دسته سوپرشارژرها دسته بندی می شوند.

Electric supercharger vs belt supercharger

اکثر توربوشارژرهای الکتریکی که با قیمت های ارزان در بازار موجود هستند قدرت کافی و طراحی مناسب برای افزایش موثر فشار و چگالی هوای ورودی به موتور را ندارند.

هرچند توربوشارژر(سوپرشارژر)های الکتریکی هم وجود دارند که قدرت و فشار مناسب را تولید می کنند اما اکثر آن ها استفاده خاص بر اساس طراحی موتور دارند و ارزان قیمت نیستند. توربوشارژرهای عادی از قدرت گازهای خروجی از منیفولد دود برای چرخاندن پره ها و تزریق هوای فشرده استفاده می کنند در حالیکه تامین انرژی توربوشارژر الکتریکی که توان مناسب داشته باشد خود از چالش های موجود در این مورد است.

برای مقایسه ، یک فن قوی CPU کامپیوتر خانگی حداکثر 50 تا 100 دور در ثانیه می زدند در حالیکه توربوشارژرها و سوپرشارژرهای متداول در خودرو بیش از 1000 دور در ثانیه است.

تاثیری اندکی که بسیاری از کیت های موجود در بازار روی شتاب و کشش خودرو می گذارند ناشی از بهینه سازی مجرای ورودی هوا نسبت به نسخه فابریک کارخانه است.

لازم به ذکر است انواعی از دسته سوپرشارژرها و توربوشارژرهای الکتریکی با عنوان Electric assisted turbochargers نیز وجود دارند که برای افزایش توان و کنترل تا 100هزار RPM (بیش از 1500 دور در ثانیه) استفاده می شوند و از این مبحث جدا هستند.

در ویدئو ذیل نمونه نصب ، تست دینامومتر و ساخت یک نمونه از این سوپرشارژرهای الکتریکی را مشاهده می کنید.

مطالعه بیشتر در این مورد :
- ویکیپدیا
- autoguide

دیدگاه‌ها  

+26 #1 babak 1395-01-23 20:56
اقا دستتون درد نکنه مطالب عالی ان خصوصا مطالب برق خودرو
نقل قول کردن
+15 #2 mjid 1396-04-28 11:08
عالی بود مرسی از ویدئو
نقل قول کردن
+10 #3 مکانیک 1396-06-03 10:34
تنها وب سایت
علمی و پژوهشی کشور

مطالب کاملا علمی .
درود بر عوامل سایت درود
نقل قول کردن
+1 #4 وحید حضرتی 1396-09-18 12:31
عزیز، اون دور در ثانیه نیست، دور در دقیقه هست
نقل قول کردن
+7 #5 Mehdi.v 1397-07-03 01:37
جناب حضرتی ، ایشون نوشتن تا ۱۰۰ هزار دور ، وقتی ۱۰۰ خزار دور در دقیقه باشه و به ثانیه تبدیل بشه میشه در حدود بیش از ۱۵۰۰ دور در ثانیه
البته بطور حدودی و نه دقیق
نقل قول کردن
+9 #6 یاسین سوری 1397-09-04 03:35
سلامن میخواستم بدونم که اکه فشار هوای ورودی که سوپر شارژ برقی میده تا چند بار مجاز بوده و به متور اسیب وارد نمیکند
نقل قول کردن
-5 #7 الیاس 1398-01-03 02:37
حاجی همچطن موتوری که 1000دور در ثانیه بزنه شاید فقط در صنایع هسته ایی وجود داشته باشه، اونم بعید میدونم
پس دور بر دقیقه است
نقل قول کردن
+8 #8 مهران ذاکری 1398-01-15 00:43
به نقل از الیاس:
حاجی همچطن موتوری که 1000دور در ثانیه بزنه شاید فقط در صنایع هسته ایی وجود داشته باشه، اونم بعید میدونم
پس دور بر دقیقه است


یکم تحقیق کنی متوجه میشی که تعداد دور در ثانیه هست وگرنه 1000 دور در دقیقه میشه سرعت هواکش خانگی :lol:
نقل قول کردن
-4 #9 Mojtaba 1398-01-29 23:56
به نقل از مهران ذاکری:

یکم تحقیق کنی متوجه میشی که تعداد دور در ثانیه هست وگرنه 1000 دور در دقیقه میشه سرعت هواکش خانگی :lol:

شما یه خورده تحقیق کنید و rpm معادل round per minututee دور در دقیقه
هیچ موتور و مولد چرخشی بر اساس دور در ثانیه وجود نداره
کلا اطلاعات این سایت بر اساس منبع موثقی نوشته نشده و قابل اعتماد نیست
نقل قول کردن
+10 #10 کارگیک 1398-01-30 00:10
به نقل از Mojtaba:
شما یه خورده تحقیق کنید و rpm معادل round per minututee دور در دقیقه
هیچ موتور و مولد چرخشی بر اساس دور در ثانیه وجود نداره
کلا اطلاعات این سایت بر اساس منبع موثقی نوشته نشده و قابل اعتماد نیست

سلام
عزیزم در گوگل بزنید turbocharger rpm انشاالله در سایت های موثق و قابل اطمینان به اشتباهتون پی می برید.
البته نیاز هست تبدیل دقیقه و ثانیه را هم از پیش بدانید.
نقل قول کردن
-6 #11 رامين 1398-02-01 07:26
دوستان عزيز مطلبي كه دوست عزيزمون فرمودند دور بر دقيقه هستش، ١٠٠٠ دور بر ثانيه مقدار دور صنعتي هستش كه براي اجرا كردنش نياز به سوپر موتور هاي قوي ولتاژ زياد و بستر مناسبي كه بتونه اين مقدار رو تحمل كنه هست، از قبيل شافت از جنس مناسب، مثلا پروانه اي كه تحمل اين دور رو داشته باشه، بِيرينگ و مكانيكال سيل هاي مناسب و غيره. يه موتور معمولي خودرو تو حالت كاركرد معمولي هزار دور در دقيقه ميچرخه كه مقدار زياديه، حالا تصور كنين اگر اين مقدار به ثانيه بود ميشد شصت هزار دور در دقيقه، ماشين تو دور نهايي ميتونه شش هزار دور در دقيقه توليد كنه كه دور آخرشه
نقل قول کردن
+8 #12 مرتضی 1398-02-01 10:14
به نقل از رامين:
دوستان عزيز مطلبي كه دوست عزيزمون فرمودند دور بر دقيقه هستش، ١٠٠٠ دور بر ثانيه مقدار دور صنعتي هستش كه براي اجرا كردنش نياز به سوپر موتور هاي قوي ولتاژ زياد و بستر مناسبي كه بتونه اين مقدار رو تحمل كنه هست، از قبيل شافت از جنس مناسب، مثلا پروانه اي كه تحمل اين دور رو داشته باشه، بِيرينگ و مكانيكال سيل هاي مناسب و غيره. يه موتور معمولي خودرو تو حالت كاركرد معمولي هزار دور در دقيقه ميچرخه كه مقدار زياديه، حالا تصور كنين اگر اين مقدار به ثانيه بود ميشد شصت هزار دور در دقيقه، ماشين تو دور نهايي ميتونه شش هزار دور در دقيقه توليد كنه كه دور آخرشه

دور توربوشارژر با دور موتور مساوی نیست و به نسبت ابعاد پولی ها و شفت و توربین بستگی داره.
نمی دونم چرا بجای تئوری دادن از یک جستجوی ساده در گوگل دریغ می کنید.
نقل قول کردن
+5 #13 روحی 1398-02-01 12:30
به نقل از مرتضی:
دور توربوشارژر با دور موتور مساوی نیست و به نسبت ابعاد پولی ها و شفت و توربین بستگی داره.
نمی دونم چرا بجای تئوری دادن از یک جستجوی ساده در گوگل دریغ می کنید.

نه داداشم ساده شدی؟ خودش فروشنده هست رو دستش مونده.
خیال همه راحت من توربو الکتریکی با برق مستقیم از دینام روی پراید و 405 نصب کردم شما بگو نیم ثانیه فرق کرده باشه.
اصلا هیچی دلخوشکنک هم نیست
نقل قول کردن
+4 #14 javid 1398-02-01 15:31
به نقل از رامين:
دوستان عزيز مطلبي كه دوست عزيزمون فرمودند دور بر دقيقه هستش، ١٠٠٠ دور بر ثانيه مقدار دور صنعتي هستش كه براي اجرا كردنش نياز به سوپر موتور هاي قوي ولتاژ زياد و بستر مناسبي كه بتونه اين مقدار رو تحمل كنه هست، يه موتور معمولي خودرو تو حالت كاركرد معمولي هزار دور در دقيقه ميچرخه كه مقدار زياديه، ...

سوپرموتور قوی ولتاژ زیاد؟ :o
هزاردور در دقیقه زیاده؟ :eek:
بحث سر یک چیز دیگست برادر شما کلاً داری اشتباه می زنی
به نقل از Mojtaba:
شما یه خورده تحقیق کنید و rpm معادل round per minututee دور در دقیقه
هیچ موتور و مولد چرخشی بر اساس دور در ثانیه وجود نداره
کلا اطلاعات این سایت بر اساس منبع موثقی نوشته نشده و قابل اعتماد نیست

شما همون نیستی؟ لابد منبع موثق شمایی که در یک ضرب و تقسیم ساده گیر کردی
به نقل از روحی:

خیال همه راحت من توربو الکتریکی با برق مستقیم از دینام روی پراید و 405 نصب کردم شما بگو نیم ثانیه فرق کرده باشه.
اصلا هیچی دلخوشکنک هم نیست

روی CG125 هم ببندی اثر نداره ، قبلش می پرسیدی از یکی
نقل قول کردن
+4 #15 قاسم 1398-02-28 23:24
سلام دوستان عزیز
صحبت دوستمون کاملا درسته
دقیقا دور بر ثانیه است
توربو شارژر های مکانیکی تو فشار بالا تا ۱۵۰۰۰۰ دور در دقیقه سرعت میگیرن
تو همچین دوری هیچ بلبرینگی نمیتونه توام بیاره به همین علت بجای بلبرینگ از یاتاقانهای روغنی استفاده میکنن
نقل قول کردن
+4 #16 شهاب 1398-02-31 14:45
به نقل از قاسم:
سلام دوستان عزیز
صحبت دوستمون کاملا درسته
دقیقا دور بر ثانیه است
توربو شارژر های مکانیکی تو فشار بالا تا ۱۵۰۰۰۰ دور در دقیقه سرعت میگیرن
تو همچین دوری هیچ بلبرینگی نمیتونه توام بیاره به همین علت بجای بلبرینگ از یاتاقانهای روغنی استفاده میکنن

دوست عزیزمون قاسم درست میگه و البته توربوهای برند TorboNos تا 17500 دور در دقیقه هم میرسن که در بین سایر برندها مثل Hks و...از محبوبیت بالاتری برخورداره حالا خودتون حسابشو بکنین از توربو الکتریکی که در بهترین حالت ممکن شاید بتونه به 6000rpm برسه چه انتظاری دارین؟
نقل قول کردن
+3 #17 ford 1398-03-11 18:34
الکترو شارژ تمام الکیه هیچ تأثیری نداره حتی کوچک ترین تأثیری بد تر جلوی هوا رو میگیره و قدرت سرعت لازم نداره اون موتوری که بهظ نصبه من در کل نمیگم الکترو شارژ الکیه هست اما نه تو ایران تو ایران به طور کل یک عدد هم وجود نداره خودرو سازان اندکی تازه شروع به استفاده این وسیله کردن که تعدادشون از یه انگشتان یه دست کمتره مثل ولوو ائودی و بعضی تیونر ها که هم قدرت و هم سرعت توربو و سوپر شارژ برابری کنن
نقل قول کردن
+3 #18 ford 1398-03-11 18:36
به نقل از یاسین سوری:
سلامن میخواستم بدونم که اکه فشار هوای ورودی که سوپر شارژ برقی میده تا چند بار مجاز بوده و به متور اسیب وارد نمیکند

اصلا فشاری وارد نمیکنه الکترو شارژ نیست که اینا همشون فن هستن به مروم قالب میکنن تازه جلوی هوا رو هم خیلی میگیره
نقل قول کردن
+4 #19 عارف. 1398-03-16 06:50
به نقل از ford:
اصلا فشاری وارد نمیکنه الکترو شارژ نیست که اینا همشون فن هستن به مروم قالب میکنن تازه جلوی هوا رو هم خیلی میگیره

دقیقا حداقل فشار جهت لمس افزایش توان ۵ psi هستش توربو های الکتریکی حتی ۱ psi هم تولید نمیکنن و تو دورهای ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه مانع از تنفس طبیعی موتور میشن البته ناگفته نماند تا دور ۲۰۰۰ بر عملکرد موتور تاثیر مثبت دارن
نقل قول کردن
+3 #20 جف 1398-03-18 14:22
پر سرعت ترين توربوها تا صدو پنجاه هزار دور در دقيقه يني ٢٥٠٠ دور در ثانيه چرخش دارن ، توربوالكتريكي موجود در بازار بي كيفيت ترينن و تغيير محسوس نيست نسبت به توربو و سوپر مكانيكي
نقل قول کردن
-2 #21 ناصر 1398-04-22 00:09
واقعا خنده داره که دوستانی نظر میدن که حتی نمیدونن توربو شارژر ها با چه دوری میچرخن
برادر من مگه سانتری فیوژه هسته ایه که ۱۰۰۰ دور در ثانیه بچرخه :lol:
نقل قول کردن
0 #22 مهدی 1398-04-29 09:38
تا دانشمندانی مثل این دوستان نباشند که یه عده نمیتونن فن دستشویی رو به جای توربو قالب کنن ،قابل توجه بعضيا فن جارو برقی بیش از سی هزار دور ميزنه
نقل قول کردن
0 #23 سعید 1398-05-03 18:15
خدمت دوستان مهندس و کارشناس فنی عرض کنم که فقط واتر پمپ برقی توربو شارژ تو 1 دقیقه 20000 دور هستش.حالا محاسبه دور خود توربوشارژ با خودتون .
حدود دورش تا مرحله cut off خود توربو نزدیک به 30000 دور در دقیقه هستش.
نقل قول کردن
0 #24 pilot 1398-05-07 06:26
به نقل از الیاس:
حاجی همچطن موتوری که 1000دور در ثانیه بزنه شاید فقط در صنایع هسته ایی وجود داشته باشه، اونم بعید میدونم
پس دور بر دقیقه است

الکترو موتور های سه فاز استاندارد کاربردی در صنایع سه تیپ
۷۰۰-۹۰۰
۱۲۰۰-۱۴۰۰
۲۹۰۰-۳۲۰۰
که با ستاره یا مثلث بستن سه فاز غیر همنام روی الکترو موتور RPM
آن قابل تغییر است.
دور در دقیقه هستند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
مروری بر عملکرد شش ساله هاشم یکه زارع در ایران خودرو
آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور
کلاس شاسی ، بدنه ، تعلیق ، ترمز ، فرمان و انتقال قدرت استاد صیاد نصیری
راهنمای آموزشی موتور XU7 هشت و 16سوپاپ پژو 405 و سمند و پارس
آموزش نحوه استفاده از ابزار مخصوص در تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای کوییک و ساینا
TIBA Injection repair manual
لیست، تصویر و شماره فنی قطعات تیبا
معرفی انواع جک های تعمیرگاهی و نحوه و نکات کار با آن ها
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم سوخت رسانی ساینا اتوماتیک
لئوپارد ، نسخه مهندسی آلمانی زرهی های سنگین میدان نبرد
جدول زوایای فرمان و نوع سیستم تعلیق خودروهای سایپا
لیست ECUها و ICUهای محصولات سایپا (X100 ,X200, زامیاد)
دفترچه راهنمای تویوتا C-HR هیبرید
دستورالعمل بازدید و تعویض رولبرینگ عقب تیبا
دستورالعمل عیب یابی و تعویض ریموت و رسیور سایپا 132 و تیبا و تیبا2
راهنمای آموزشی سیستم های الکترونیکی ترمز رنو
رفع ایراد جوش آوردن خودرو با اصلاح دسته سیم باتری کوییک و ساینا اتوماتیک
معرفی سیستم سوخت رسانی بوش بنزینی و بوش پایه گازسوز پراید
راهنمای سیستم مدیریت موتور UAES خودرو MVM315
آشنایی با قطعات و سیستم مدیریت موتور BOSCH ME 17.9.71 موتور TU5 پژو 206 و پژو207 و پژو405 و پژو پارس
راهنمای سیستم سوخت رسانی و انژکتور H30 Cross
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو
جدول عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض
تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو
آخرین مطالب جدید شده
safety security adb
skp
rahro

آخرین آگهی ها

تعمیر قفل صندوق انواع اتومبیل هیوندا و کیا تعویض زبانه لاک ...
تولید انواع وایر شمعهای پژو405 /پراید/پیکان/زانتیا/نیسان/۲۰۶ ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند :» مکانیک ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش عملی تمامی بردهای الکترونیکی خودروهای سنگین،راهسازی و ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند مکانیک - ا ...
آموزش باطری سازی و مکانیکی کامیون و اتوبوس های نسل جدید اسکا ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پروگرامر و دیاگ TNM (نسخه فول ورژن)
تعمیرات و عیب یابی و تامین قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیر تخص ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
تعمیر تخصصی موتور ، جلوبندی ، تسنه تایم ، آب روغن کلیه خودرو ...