جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
samin ba
فن خودرو
carworks
دنیای خودرو
CarGeek | کارگیک

فرق توربوشارژر با سوپرشارژر

فرق سوپرشارژ و توربوشارژ بسیار ساده است. سوپرشارژ انرژیش را مستقیما از خود موتور می گیرد (با تسمه هایی که مستقیما به فلایویل متصل هستند) اما توربوشارژ ها انرژیشون رو از فشار گازهای خروجی از موتور می گیرد.

توربوشارژر یک پمپ گریز از مرکز است که بوسیله گازهای خروجی بدست امده از احتراق به کار می افتد ومخلوط بیشتری از هوا و سوخت را روانه موتور می کند که باعث فشار بیشتر و توان بالاتر موتور می شود .

در سوپرشارژر دو چرخ پره دار در دو سر یک محور نصب شده که یکی وظیفه توربین را ودیگری نقش کمپروسور را ایفا می کند به این صورت که دودهای حاصل از احتراق که در حال خارج شدن از موتور می باشند وارد توربین می شوند و آن را به گردش در می آورند از گردش حاصل کمپرسوری که در یک راستا بر روی یک محور قرار دارد به حرکت در آمده و هوای تازه را وارد کرده و آنرا فشرده می کند .

به علت فشار زیاد تقویتی وروردی که به وسیله توربوشارژر تولید می شود در بعضی از مواقع باعث تخریب و آسیب رسانی به اجزای موتور می شود که برای کنترل این امر توربوشارژرها مجهز به یک مجرای تخلیه می باشند این شیر کنترل کننده در هنگامی که فشار تقویت شده را به میزان وارد کرد دود حاصل را به جای هدایت به سمت توربین به خارج فرستاده و دورآن را کنترل می کند .
البته در موتورهای جدید که مجهز به ECUیا همان واحد کنترل الکترونیکی هستند این امر توسط سنسوری که در منیفولد بنزین وجود دارد کنترل می شود که این سنسور با اندازه گیری دقیقتری از افزایش فشار جلو گیری کرده و با انتقال سیگنال به ECU آن را کنترل می کند .

یکی از مشکلاتی که درکار توربو شارژر وجود دارد افزایش دما که خود باعث کندی در کار توربو شارژر می شود و برای جلو گیری از این امر از اینتر کولر که یک خنک کننده برای کاهش دمای هوای فشرده می باشد بهره گرفته می شود از مزایایی دیگر آن علاوه بر خنک کردن هوای ورودی پایین آوردن بار حرارتی موتور و همچنین کاهش دمای گازهای خروجی از اگزوز بوده که در مصرف سوخت کمک بسزایی می کند .

در توربو شارژرها پره های متحرکی وجود دارند که به نیاز موتور عمل باز وبسته شدن را انجام می دهند که در موتورهای که مجهز به ECUهستند این امر توسط سوپاپهای مغناطیسی کنترل می شوند و فرمان می گیرند از این رو با پایین بودن و بالابودن دور موتور پره هابازو بسته می شوند از مزایایی این مکانیزم تولید گشتاور بالادر سرعتهای پایین موتور و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد .

سوپرشارژر با توربو شارژر تفاوت می کند و طرز کارشان با یکدیگر متفاوت است توربو شارژر با استفاده از گاز های خروجی کار می کند ولی سوپرشارژر به صورت مکانیکی با توسط تسمه یا زنجیر از میل لنگ مستقیم نیرو می گیرد که با وجود این امر با فشردن پدال گاز سوپرشارژر ها در موتورهای احتراق داخل توسط تسمه به حرکت در می آیند .


به محل اتصال تسمه در عکس سمت چپ (سوپرشارژ) در مقابل محل اتصال به منیفولد خروجی درعکس سمت راست (توربوشارژ دقت کنید.)

کوپلینگ سوپرشارژر هم می تواند ثایت و هم از طریق کلاچ فراهم می شود سوپرشارژر روتس دو روتر دارد و هر روتر دو یا سه بر آمدگی دارد که یا به حالت صاف یا حلزونی شکل می باشد روترها توسط چرخدنده به هم درگیر شده و به وسیله تسمه یا زنجیر از موتور نیروی حرکتی می گیرند که به علت کوچک بودن قطر چرخ دنده و چرخ تسمه سر سوپرشارژر دور آن سه تا چهار برابر موتور می شود استفاده از سوپرشارژر زمانی که موتور در زیر بار کامل قرار دارد باعث کاهش توان موتور می شود که برای بر طرف کردن این مشکل در اکثر سوپرشارژرها از یک کلاچ الکترونیکی بهره گرفته می شود که هماهنگ با فشار وارده به موتور حرکت کند .

در کل توربو شارژرها و سوپرشارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجی موتور و بالابردن گشتاور آنها در مصرف بنزین و یا سوخت تاثیر مثبتی گذاشته واز فشار بالابر روی موتور نیز کاهش می دهد که خود این امر باعث پایین آمدن فرسودگی و عمر طولانی تر اجزای آن می شود البته نا گفته نماند که نصب و راه اندازی توربوشارژر و سوپرشارژر نیاز به علم بالا دارد و اگر در غیر زمانهایی که خود سازندگان اقدام به این امر می کنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با مارکهای متفرقهاین کار را انجام دهیم با مشکلات فروانی و چه بسا خطر ساز مواجه می شویم .

بهرحال توربو شارژرها و سوپر شارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجی موتور و بالابردن گشتاور آنها باعث می شوند که در  مصرف بنزین و گازوئیل  و  سوخت صرفه جویی شود  واز همه مهم تر از فشار وارد شدن  به موتور نیز جلوگیری شوئ  که خود این امر باعث پایین آمدن فرسودگی و عمر طولانی تر اجزای آن می شود.

 نا گفته نماند که نصب و راه اندازی توربوشارژر و سوپر شارژر نیاز به تخصص بالایی دارد  و اگر در غیر زمانهایی که خود سازندگان اقدام به این امر می کنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با مارکهای متفرقه این کار را انجام دهیم با مشکلات فروانی و حتی می تواند خطرناک باشد .

مزیت فشرده کردن هوا ی موتور چیست ؟

این است که موتور مقدار بیشترى هوا را وارد سیلندر مى کند.وارد شدن هواى بیشتر به معنای سوخت بیشتر در سیلندر است بنابراین  قدرت بیشترى نیز در هر انفجار از هر سیلندر بدست مى آورید.وجود توربو/ سوپر شارژر در موتور باعث تولید نیروی بیشترى نسبت به حالتى که موتور بدون شارژر است مى شود.میزان تقویت توربو/سوپر شارژر به اندازه 6تا 8 پوند بر اینچ مربع(psi) است.مى دانیم که فشار نرمال اتمسفر در سطح آزاد دریا 14.7 psi است.در نتیجه در مى یابیم که توربو/سوپر شارژر به اندازه 50% هوای بیشتر به داخل موتور و سیلندر مى فرستند.بنابراین شما انتظار 50% نیروى بیشتر نسبت به حالت عادى دارید.اما کاملا نیز به این مقدار نمى رسد بلکه بین 30 تا40 % بهبود مى یابد.تفاوت اساسی بین توربو/سوپر شارژر در محل تامین انرژى شان است .همان انرژى که باعث فشرده شدن هوا مى شود.در سوپر شارژرتامین انرژى توسط یک تسمه که به طور مستقیم به موتور متصل است انجام مى شود.مانند پمپ آب وژنراتورها در موتور خودرو که به همین صورت انرژى خود را بدست مى آورند. در توربو شارژر این انرژى توسط گازهای خروجی از اگزوز تامین مى شود.این گازها با سرعت و فشارى که دارند توربین را به حرکت در مىاورند ودر نتیجه توربین هم کمپرسور را به حرکت در مىاورد که باعث فشرده کردن هوا مى شود.

تفاوت سوپرشارژر با توربوشارژر چیست ؟

توربو شارژر طرحی هوشمندانه است به این شکل که با استفاده از دود خروجی از موتور کار می کند و به همین جهت کارایى بالاتری نسبت به سوپر شارژرها دارد.زیرا از انرژى تلف شده و دود خروجی برای تامین انرژى خود استفاده مى کند ولی توربو شارژر باعث مى شود که مقداری فشار برگشتى درسیستم اگزوز ایجاد شود که این فشار برگشتى مى تواند باعث کاهش کارایى توربو شارژر تا زمانى که موتور در دور بالا کار مى کند شود.

افزایش دما که خود باعث کندی در کار توربو شارژر می شود و برای جلو گیری از این امر از اینتر کولر که یک خنک کننده برای کاهش دمای هوای فشرده می باشد بهره گرفته می شود از مزایایی دیگر آن علاوه بر خنک کردن هوای ورودی پایین آوردن بار حرارتی موتور و همچنین کاهش دمای گازهای خروجی از اگزوز بوده که در مصرف سوخت کمک بسزایی می کند .

نصب کردن سوپر شارژر ها راحت تر است ولى گران  تمام مى شود.

در توربو شارژرها  همان گونه که از نامش پیداست یک تورین کوچک با پره های متحرکی وجود دارند که به نیاز موتور عمل باز وبسته شدن را انجام می دهند که در موتورهای که مجهز به ECUهستند این امر توسط سوپاپهای مغناطیسی کنترل می شوند و فرمان می گیرند از این رو با پایین بودن و بالابودن دور موتور پره هابازو بسته می شوند از مزایایی این مکانیزم تولید گشتاور بالادر سرعتهای پایین موتور و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد .

سوپر شارژر با توربو شارژر تفاوت می کند و طرز کارشان با یکدیگر متفاوت است توربو شارژر با استفاده از دودهای  خروجی کار می کند.ولی سوپر شارژر به صورت مکانیکی با توسط تسمه یا زنجیر از میل لنگ مستقیم نیرو می گیرد که با وجود این امر با فشردن پدال گاز سوپر شارژر ها در موتورهای احتراق داخل توسط تسمه به حرکت در می آیند .

کوپلینگ سوپر شارژر هم می تواند ثایت و هم از طریق کلاچ فراهم می شود سوپر شارژر روتس دو rotor  دارد و هر روتر دو یا سه بر آمدگی دارد که یا به حالت صاف یا حلزونی شکل می باشد روترها توسط چرخدنده به هم درگیر شده و به وسیله تسمه یا زنجیر از موتور نیروی حرکتی می گیرند که به علت کوچک بودن قطر چرخ دنده و چرخ تسمه سر سوپر شارژر دور آن سه تا چهار برابر موتور می شود استفاده از سوپر شارژر زمانی که موتور در زیر بار کامل قرار دارد باعث کاهش توان موتور می شود که برای بر طرف کردن این مشکل در اکثر سوپر شارژرها از یک کلاچ الکترونیکی بهره گرفته می شود که هماهنگ با فشار وارده به موتور حرکت کند .

این فیلم آموزشی تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر و مزایا و معایب آن ها را شرح می دهد :


مقالات مرتبط : معرفی و نحوه کار توربوشارژر و ویدئو نحوه قالب گیری، تراشکاری و ساخت آن

دیدگاه‌ها  

+15 #1 غلامرضا رازقانی 1394-11-04 13:15
آیا برای خودروهایی مثه تیبا هم میشه توربو شارژ نصب کرد؟
نقل قول کردن
+12 #2 دانیال 1394-12-11 18:25
بله دوست عزیز. دو بار میشه نصب کرد :D
نقل قول کردن
+9 #3 مهدی 1394-12-27 10:25
برای پارس موتور زانتیا هم میشه نصب کرد
نقل قول کردن
+10 #4 غلامرضا عزیزی 1395-01-27 00:19
با سلام و خسته نباشید
من می خواستم برای سمند مدل ۸۵ توربوشارژ نیب کنم درصورت امکان مرا راهنمایی کنید
لازم به توضیح است که بنده ساکن تبریز می باشم
نقل قول کردن
+16 #5 حامد 1395-02-02 17:46
میشه بفرمایید کجا میشه یه سوپرشارژخریداری کرد
نقل قول کردن
+7 #6 محمد 1395-02-03 20:31
ایا روی ماشین هایی مثل پیکان میشود توربو شارژ نصب کرد
نقل قول کردن
+12 #7 دیمن 1395-06-08 13:13
سلام
من یه پارس ای ال ایکس دارم.احتمالا میدونید که شتاب صفر تاصد پارس9ثانیس..خواستم بدونم اگ توربو نصب کنم شتاب و افزایش سرعتش چقد بیشترمیشه.
نقل قول کردن
+7 #8 حمید 1395-08-04 21:39
سلام آیا برای تویوتا کریسیدا اتوماتیک هم میتوان توربو شارژ یا سوپرشارژ نصب کرد.و کدام برای اون بهتره.ممنون
نقل قول کردن
+7 #9 محمد علی 1395-12-11 03:26
باسلام میشه واسه پارس elx توربو شارژر نصب کرد با هدرز
لطفا راهنماییم کنید حدود قیمتشو هم برام بگین
نقل قول کردن
+5 #10 شهریار 1396-04-10 10:48
سلام سمند سورن دوکلاس ۵۸۰۱و۵۸۰۲ توربوشارژ دارند
نقل قول کردن
+3 #11 فرشاد 1396-06-12 03:03
سلام به دوستان عزیز من میخواستم برای پارس چی خوبه تا کتابش الی باشد ممنون
نقل قول کردن
+3 #12 زانکو 1396-09-26 02:08
سلام این توربو رو چطور تهیه کنیم
نقل قول کردن
+1 #13 حمید تازه دل 1396-11-15 21:21
تشکر میکنم بابت تمامی مطالب سایت بسیا ر پربا واموزنده
نقل قول کردن
+4 #14 محمد 1397-04-13 12:53
ایا برای پژو پارس دوگانه نصب می شود
نقل قول کردن
+2 #15 A.heydari 1397-04-16 17:23
به نقل از دیمن:
سلام
من یه پارس ای ال ایکس دارم.احتمالا میدونید که شتاب صفر تاصد پارس9ثانیس..خواستم بدونم اگ توربو نصب کنم شتاب و افزایش سرعتش چقد بیشترمیشه.

به نقل از دیمن:
سلام
من یه پارس ای ال ایکس دارم.احتمالا میدونید که شتاب صفر تاصد پارس9ثانیس..خواستم بدونم اگ توربو نصب کنم شتاب و افزایش سرعتش چقد بیشترمیشه.

سلام دوست عزیز
تو اون شرایط شتاب شما حدود ۷ ثانیه میشه .البته بستگی داره توان خورجی چقدر باشه ۱۹۰ اسب یا بیشتر
نقل قول کردن
+3 #16 amir.mech99 1397-05-10 16:25
[instagram]رو ماشین هایه ایرنی نمیشه توربو بست چئن الیاژشون ضعیفه و موتور جواب نمیده . شما چرا بیخیال موتور هایه مضخرف فرانسه نمیشین؟
نقل قول کردن
+2 #17 بهزاد 1397-07-03 20:52
خواهش میکنم لطفا این مطالب سه گانه رو بصورت پی دی اف هم روی سایت قراد بدین.
و این که یجوری ویدئو ها رو بزارید که قابلیت دانلود با گوشی هم وجود داشته باشه.
نقل قول کردن
+2 #18 علی 1397-07-05 15:07
با سلام خدمت دوستان عزیز یک سوال داشتم بیشترین فشار داخل سیلندر موتور ef7سوپرشارژر دار چقدر می باشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور
کلاس شاسی ، بدنه ، تعلیق ، ترمز ، فرمان و انتقال قدرت استاد صیاد نصیری
راهنمای آموزشی موتور XU7 هشت و 16سوپاپ پژو 405 و سمند و پارس
آموزش نحوه استفاده از ابزار مخصوص در تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای کوییک و ساینا
TIBA Injection repair manual
لیست، تصویر و شماره فنی قطعات تیبا
معرفی انواع جک های تعمیرگاهی و نحوه و نکات کار با آن ها
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم سوخت رسانی ساینا اتوماتیک
لئوپارد ، نسخه مهندسی آلمانی زرهی های سنگین میدان نبرد
جدول زوایای فرمان و نوع سیستم تعلیق خودروهای سایپا
لیست ECUها و ICUهای محصولات سایپا (X100 ,X200, زامیاد)
دفترچه راهنمای تویوتا C-HR هیبرید
دستورالعمل بازدید و تعویض رولبرینگ عقب تیبا
دستورالعمل عیب یابی و تعویض ریموت و رسیور سایپا 132 و تیبا و تیبا2
راهنمای آموزشی سیستم های الکترونیکی ترمز رنو
رفع ایراد جوش آوردن خودرو با اصلاح دسته سیم باتری کوییک و ساینا اتوماتیک
معرفی سیستم سوخت رسانی بوش بنزینی و بوش پایه گازسوز پراید
راهنمای سیستم مدیریت موتور UAES خودرو MVM315
آشنایی با قطعات و سیستم مدیریت موتور BOSCH ME 17.9.71 موتور TU5 پژو 206 و پژو207 و پژو405 و پژو پارس
راهنمای سیستم سوخت رسانی و انژکتور H30 Cross
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو
جدول عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض
آخرین مطالب جدید شده
safety security adb
skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش عملی تمامی بردهای الکترونیکی خودروهای سنگین،راهسازی و ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند مکانیک - ا ...
آموزش باطری سازی و مکانیکی کامیون و اتوبوس های نسل جدید اسکا ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پروگرامر و دیاگ TNM (نسخه فول ورژن)
تعمیرات و عیب یابی و تامین قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیر تخص ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
تعمیر تخصصی موتور ، جلوبندی ، تسنه تایم ، آب روغن کلیه خودرو ...
کارشناسی بدنه وفی انواع خودرو در محل،ارائه برگه گزارش نهایی، ...
فروش عمده رله دوبل، رله دوبل شیشه ای، اتوماتیک راهنمای پراید ...
آموزش موتورسازی، باطری سازی،مکانیکی،آپاراتی ...