جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
samin ba
دنیای خودرو
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

هدرز (به انگلیسی: headers) قطعه‌ای فنی برای تیونینگ و تقویت موتوراست که بخشی از سیستم اگزوز خودرو محسوب می‌شود. این قطعه جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور شده و به سبب طراحی بهتر خود، موجب افزایش عملکرد، بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

هدر (یا هدرز) منیفولد خروجی است که اختصاصاً برای کارائی بالاتر طراحی و ساخته شده است.

یکی از عوامل کليدي در افزايش راندمان موتور بهبود تخليه گازهاي خروجي ازموتور است.هدرزسبب کاهش ميزان افت راندماني ميشود که توسط مانيفولد دود رخ ميدهد. به عبارتي هدرز به خروج راحت تر گازهاي خروجي از اگزوز کمک ميکند. هدرز براي هر سيلندر يک لوله کوچک تخليه گاز فراهم مي آورد. اين لوله هاي کوچک باعث ميشوند گاز خروجي از سيلندرها هنگام خروج به عقب پس نزند. هنگامي که ديگر لازم نباشد سيلندرها براي تخليه گاز خود از يکديگر نيرو بگيرند، اين نيرو صرف افزايش راندمان موتور خودرو ميشود.

 

این قطعه یا در واقع لوله با بزرگتر بودن نسبت به لوله ی فابریک و کم کردن پیچ و خمها در لوله باعث راحتتر خارج شدن دود از سیلندرها می شود که همین امر باعث میشود تا نیروی کمتری تلف شود. هدرز ها نسبت به شکل، طراحی، و جنسهاي انها باعث افزایش قدرت از ۵٪ الی ۱۵٪ در موتور می شود.

شرح عملکرد هدرز

هدرز عملا جایزگینی گران‌قیمت برای منیفورلد خروجی استاندارد پیشرانه است و به دلیل قیمت زیاد و هزینه‌های تولید گزاف، کمتر از سوی خودروسازان به شکل استاندارد استفاده می‌شود، اما استفاده از هدرز برای خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای، کابرد فراوان دارد و بسیاری خودروهای گران‌قیمت به شکل استاندارد به هدرز ‌های فابریک مجهز هستند.

هدرز پرایدهدرز پراید

معمولا مانیفولدها فابریک از چدن ساخته می شود که دارای ابعاد کوچک و جمع و جور هستند که این مساله باعث راحت جای دادن آن ها در محفظه موتور می شود. این نوع ساخت یک عامل محدودکننده در خروج گازها هستند که تنها نکته مثبت همان راحتی در جای دادن قطعه در فضای موتور و صدای کم میباشد.

منیفولد چدنی، استاندارد پیشرانه معمولا به روش ریخته گری تولید می‌شود و به همین دلیل از سطح درونی ناصاف و زبری برخوردار است که در روند خروج گازهای آلاینده از فضای احتراق اخلال ایجاد می‌کنند، اما هدرز به روش خم کاری دقیق لوله‌ها شکل می‌گیرد و با ساختار یکنواخت و صیقلی خود، موجب خروج آسان تر گازهای آلاینده، تنفس بهتر پیشرانه، افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت می‌شود، البته میزان کاهش مصرف سوخت در ازای افزایش قدرت موتور چندان چشمگیر نیست و از همین رو از هدرز غالبا به عنوان یک قطعه عملکردی و تیونینگ یاد می‌شود.

یکی از مهمترین سوالهای سالهای اخیر خریداران این است که اگر این هدرز این همه مزایا دارد، چرا خود کمپانی مادر به جای منیفلد دود چدنی از هدرز استفاده نمیکند ؟!

جواب اصلی این سوال در قیمت تمام شده بیشتر یک هدرز نسبت به منیفلد دود چدنی است.

بطوری که یک منیفلد اگزوز از جنس چدن حدودا 25 الی 30 دلار و یک منیفلد با راندمان بالا (هدرز) بیش از 500 دلار قیمت دارد. از طرفی تیراژ تولید برخی از موتورها بقدری زیاد است که شرکتهای زیرمجموعه کمپانی خودروساز مادر، باید از هر قطعه آن (مثل منیفلد چدنی) روزانه هزاران عدد تولید کرده و به خط مونتاژ ارسال کنند در حالی که تولید هدرز با این تیراژ تقریبا نشدنی بوده و علت این امر فرآیند پیچیده تولید و قالبها و فیکسچرهای فراوان، در کنار استفاده بسیار از ماشین آلات CNC گرانقیمت و در نهایت جوشکاری تیگ (آرگون) بسیار تخصصی توسط جوشکاران حرفه ایی آن است.

بنابراین استفاده از هدرز زمانی توجیه پیدا میکند که بخواهیم بدون افزایش حجم موتور قدرت آن را افزایش داده و افزایش قیمت تمام شده موتور برای خریدار توجیه داشته باشد. پس هدرزها را بطور استاندارد بر روی سری M اتومبیل های ب.ام.و و انواع فرراری و لامبورگینی و پورش و مرسدس های AMG مشاهده خواهد کرد.

قتی که سوپاپ دودباز می شود گاز ها با فشار بالایی از موتور خارج شده و وارد لوله اولیه هدرز میشوند. هنوز مرحله تخلیه تمام نشده و تخلیه گاز ها تا بالا امدن کامل پیستون و بسته شدن سوپاپ دود ادامه دارد. بعد از این مرحله سوپاپ دود بسته شده و جریان گاز به بیرون از اتاقک احتراق متوقف میشود. اما اینرسی حرکتی گازها در هدرز باعث تداوم بیرون رفتن گازها میشود. اما موردی که وجود دارد این است که چون سوپاپ دود بسته میباشد فشار داخل لوله ها سیر نزولی پیدا میکند. این فشار منفی تا جایی پیش میرود که فشار مورد نظر از فشار جو هم کمتر می شود و در نتیجه گازها تمایل به خروجشون کمترشده شاهد افزایش فشار خروجی هستیم. یک مشکل دیگر هم وجود دارد در زمان خروج گاز ها از لوله اولیه هدرز و ورود اون ها به قسمت دوم لوله با یک افزایش قطر روبرو هستیم. این افزایش قطر نیز باعث کاهش سرعت خروج امواج گاز می شود و موج خروجی شروع به ایجاد ضربان های ناگهانی در درون لوله ها میکنند. تمام این موارد یعنی :ورود امواج بافشار منفی از یک لوله اولیه به لوله ثانویه که همراه با ضربان میباشد سبب برگشت موجکم فشار به لوله اولیه میگردد.

تست هدرز

منابع :

ویکیپدیا 1 2 3
enginearts.com


4.5 1 1 1 1 1 Votes 4.50 (1448 votes)

دیدگاه‌ها  

+8 #1 حسین 1394-11-06 20:35
با سلام -بنده سمند 94دارم که از روز تحویل لرزش بدنه وصدای زیادی داشت تا اینکه به نمایندگیهای زیادی مراجعه کردم در آخر یک نمایندگی اشکال رو از اگزوز دانست البته تا حدودی این مساله رو برطرف کرد اما لرزش کامل بدنه وصدای موتور از بین نرفته میخواستم بنده رو راهنمایی کنید که چکار کنم آیا واقعا اشکالی در اگزوز سمند ال ایکس وجود داره یا اینکه این اشکال قابل رفع هست با تشکر
نقل قول کردن
+6 #2 بابك 1395-05-15 14:42
در مورد پست قبلي، احتمالا دست موتور پايين موجب لرزش مي شود.
نقل قول کردن
+5 #3 علی 1395-06-04 12:35
در خصوص پست اول لرزش بدنه ممکنه که از منجید اگزوز باشه که خوب نمیتونه فاصله اگزوز از بدنه رو تنظیم کنه یا جنسش نرمه که باعث میشه تو جاش بازی کنه ولرزش به وجود میاره ولی در خصوص صدای موتور عوامل دیگه ای ممکنه باشه اول
نقل قول کردن
+11 #4 محسن 1395-07-16 14:36
من خودم یکی از تولید کنندهای کوچک هدرز هستم وتمامی این موارد را به یقین حس کردم ودیدم
نقل قول کردن
+4 #5 امیرحسین 1395-08-27 19:42
سلام
من یک 405 دارم می خواستم ببینم در شکل بالا بعداز کاتالیزگر یک محفظه بزرگ است این کارش چیه و این که اگر توی اون رو خالی کنیم صدای ماشین چقدر زیاد میشه؟ و توان خروج دود بیشتر میشه که باعت بیشتر شدن توان موتور می شه؟
نقل قول کردن
+3 #6 دانیال 1397-01-16 07:47
بدرد پارس elx میخوره مدل 84 هست
خیلی دوس دارم قدرت بیشتر بشه
نقل قول کردن
+1 #7 پژمان 1397-03-10 16:19
به نقل از دانیال:
بدرد پارس elx میخوره مدل 84 هست
خیلی دوس دارم قدرت بیشتر بشه

اره من انداختم عالی جواب داده البت من کار های دیگه هم کردم ک چندین اسب بخار موتور ماشین قوی کرده
نقل قول کردن
+2 #8 پژمان 1397-03-10 16:21
سلام میگم بعد هدرز من اومدم دو راهش کردم و الان خورجیم دوبله ولی میگن رینگ ضعیف میکنه این ک رینگ ضعیف کنه علمی نیست میخام بدونم کی اطلاعات بیشتری داره
نقل قول کردن
+1 #9 محمود 1397-09-25 09:30
سلام تخلیه کاتالیست tu5 با هدرز چه فرقی داره ؟
نقل قول کردن
+1 #10 Taha 1397-12-14 03:46
به نقل از محمود:
سلام تخلیه کاتالیست tu5 با هدرز چه فرقی داره ؟

هدرز خیلی بهتراز تخلیه کاتالیزوره هدرزب موتور فشارنمیاره بلکه توان موتور و سواری لذت بخش تره ولی تخلیه کاتالیزور باعث ضعیف شدن رینگ و بالا رفتن سوخت ب مرور زمان میشه
نقل قول کردن
0 #11 پژمان 1398-01-17 04:29
درود بر استادان
چرا تخلیه کاتالیست باعث ضعیف شدن رینگ میشه؟
نقل قول کردن
-1 #12 علی 1398-01-26 06:00
به نقل از پژمان:
درود بر استادان
چرا تخلیه کاتالیست باعث ضعیف شدن رینگ میشه؟

درود بر شما
مبنای این حرف چیه ؟ نمیتونم ربطی بینشون ببینم
نقل قول کردن
+2 #13 Milad 1398-02-19 07:32
سلام من هدرز بسته م واقعا عالیه حتی کولر هم میگری هیچ تاثیری روی موتور نداره .اگه هزینه براتون مهم نیست حتما نصب کنید پشیمون نمیشید
نقل قول کردن
0 #14 خان 1398-03-06 09:42
به نقل از پژمان:
درود بر استادان
چرا تخلیه کاتالیست باعث ضعیف شدن رینگ میشه؟

سلام ربطی ب ضعیف شدن رینگ نداره
نقل قول کردن
+1 #15 Taha 1398-05-08 09:44
رینگ ضعیف نمیشه راندمان موتور میره بالا فقط اینکه روغن موتور باید روی دوهزار تعویض کنی یا هر هفته روغن موتور کم شد ب همان اندازه روغن بریزید هیچ موقع رینگ ضعیف نمیکنه بعد اگر ،قست سفر رفتن داشتید اگر روغن موتور تعویض نکردید حتما تعویض کنید و هر همیشه فیلتر را هم تعویض کنید بخاطر نیم لیتر روغن ۳ لیتر روغن دیکه رو خراب نکنید چون نیم لیتر روغن داخل فیلتر خاصیتش از دست داده پس چرا بزاریم تا روغنی که تازه عوض شده رو خراب کنه ب حرف تعویض روغن ها گوش ندید کار خودتان انجام بدید روغن بسیار بسیار روی عمل کرد خودرو تاثیر داره
نقل قول کردن
0 #16 پاکدل 1398-06-07 08:55
به نقل از Taha:
رینگ ضعیف نمیشه راندمان موتور میره بالا فقط اینکه روغن موتور باید روی دوهزار تعویض کنی یا هر هفته روغن موتور کم شد ب همان اندازه روغن بریزید هیچ موقع رینگ ضعیف نمیکنه بعد اگر ،قست سفر رفتن داشتید اگر روغن موتور تعویض نکردید حتما تعویض کنید و هر همیشه فیلتر را هم تعویض کنید بخاطر نیم لیتر روغن ۳ لیتر روغن دیکه رو خراب نکنید چون نیم لیتر روغن داخل فیلتر خاصیتش از دست داده پس چرا بزاریم تا روغنی که تازه عوض شده رو خراب کنه ب حرف تعویض روغن ها گوش ندید کار خودتان انجام بدید روغن بسیار بسیار روی عمل کرد خودرو تاثیر داره

حرف علمی و عملی بزنید
خالی کردن کاتالیزور هیییچ مشکلی ایجاد نمی کنه و فقط یکم آلودگی هوا بیشتر میشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری رانا
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری دنا پلاس
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری H30 Cross
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
راهنمای استفاده از پایه های رله در برق خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
مشکلات متداول کولر خودرو و دلایل آن ها
راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری موتور لیفان 820
راهنمای تعمیرات سیستم روغنکاری لیفان 820
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور لیفان 820
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...
آموزش تخصصی تعمیرات کلیه ایسیو ها داخلی و خارجی و ماشین سنگی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش حرفه ای بازرَسی وکنترل بدنه اتومبیل ویژه کار ...
مجتمع مهارتهای نو دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای با اراِ ...
فروش و نصب ردیاب خودرو dno برروی تمامی خودروهای ایرانی و ...