اگر درون محفظه احتراق و پورت هاي ورودي و خروجي سرسيلندر را ديده باشيد متوجه زبــري و خلل و فـرج و همچنين خطوط برجستگي قالب مي شويد. اين عوامل همگي راندمان حجمي را كاهش مي دهند زيرا ايجـاد مقاومت در برابر ورود مخلوط ورودي و خروج گازهاي حاصل از احتراق مي كنند .
به عمل افزايش قطــر پورتهـاي ورودي و خروجـي در سرسـيلندر پـورت كــردن و بـه عمــل صـيقل دادن پـورت هـا پوليش كردن مي گويند .
اين كار باعث بهبود در سيستم ورودي هوا و خروج دود مي شــود و در نتيجــه مقـداري از قدرت تلف شده موتور را باز مي گرداند . مي توانيد مسير ورود تركيب سوخت و هـوا در سرســيلندر و نـيز مســير خــروج دود در سرســيلندر و منيفولـد را كمي بزرگ تر كرده و سپس صيقل دهيد . در هنگام انجام ايــن كــار دقــت داشـته باشــيد كــه بـراي مثال پــورت خروجي دود را طوري تغيير دهيد كه پس از بسته شدن منيفولـد بـر روي سرسـيلندر، اختلافـي در قطـر پورتهــا وجود نداشتنه باشد و لبه هاي كار باعث اغتشاش در جريــان هــواي عبـوري ايجــاد نشـود. بــه ايــن كـار پوليـش كردن پورتهاي سر سيلندر گفته مي شود و تـاثير بسزايـي در بهبــود عملكـرد موتـور دارد. بعــﻼوه مــي توانيد ازسوپاپ هاي بزرگتر استفاده نماييد تا ورود و خروج گازها تسهيل شود .
پوليش كردن پورتها كاري زمانبر و مشكل بوده و نياز به دقت و حوصله زيادي دارد. بعلاوه فردي كه جنيـن كــاري را انجام مي دهد بايد از تجربه و تبحر كافي برخوردار باشد تا بتواند اين كار را بدرستي انجام دهد . در تصاوير زير سرسيلندر خودرويي را مشاهده مي كنيد كه پورت و پوليش شده است. البته سعي شده تا حد امكان تغييري در سايز پورتها داده نشود مگر در صورت لزوم . (گفتني است تصاوير زير مربوط بــه دوو ســيلو مـيباشد) ابتدا به تصاوير محفظه احتراق، قبل و بعد از انجام پوليش دقت نماييد:
محفظه احتراق قبل از پورت و پوليش | محفظه احتراق بعد از پورت و پوليش |
پورت ها قبل از پورت و پوليش | |
پورت ها و سوپاپها بعد از پورت و پوليش | |
منبع : انجمن گفتگو پارس تیونینگ
دیدگاهها
اگر هزینه هاش هم ذکر میشد عالی بود.
اگر قطر سوراخی که سوپاپ هوا داخلشه
بیشتر بشه تاثیری در افزایش شتاب و
راحتی تنفس موتور داره؟
منظورم جاییه که ساقه سوپاپ هوا کار
گذاشته میشه همون محفظه باریک.
آخه 16سوپاپ ها تنفس خوبی دارن گفتم
شاید این کار تاثیر گذار باشه.
مرسی که عکس سیلو گذاشتید
لطفا راهنمایی بفرمایید کجا این کار رو انجام میدن(استاندارد)
با تشکر فراوان
به سوارخی که سوپاپ دران قرار دارد گیت میگویند
حتی لق زدن سوپاپ هم مشکل بزرکی است و باید برطرف شود
چون بعد از بستن سرسیلندر صدا میدهد
بعضی از دوستان فکر میکنند هر چقدر محفظه دود و هوا گشادتر باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت که کاملا اشتباه است باید تعادلها رعایت شود از جمله. مکش هوا. احتراق. و سرعت خروج دود.
چطور میشه از سوپاپ بزرگتر استفاده کرد؟؟
مگر اندازه ی سیت سر سیلندر آلمینیوم رو میشه تغییر داد؟؟
سلام اقا سیامک صد درصد سوخت بالا میره وقتی سرعت ونفس وقدرت ماشین زیاد میشه تبیعی هست ک مصرف ماشین هم بالاتر بره دوست دیگه ای پرسیدن مگه میشه سیت سرسیلندر الومینیوم رو بزرگتر کرد بله میشه درضمن زاویه های سوپاپ هم بسیار تاثیر گزار هست رو این امر ک اصلا ذکر نشده ک با تغیر از ۴۵ درجه به ۳۰ درجه میشه میزان اتمیان تو ابندی وقتی سوپاپ بسته میشه رو بالا برد یعنی وقتی سوپاپ روی سیت بسته میشه هیچ جرایان بنزین یا ورودی و خروجی نشدی نمیکنه و احتراق بسیار منظم تری رو شاهد هستیم در جواب اون دوستمونم ک گفت کار کیه کار تراشکار هست دوست عزیز تراشکاری ک حوصلشو داشته باشه و مبلع این کار هم زیر یک میلیون نیست بستگی ب سرسیلندرتم داره گلفی کردن محفضه احتراقم واس دوستان ماشین باز توصیه میشه با تشکر شاهین قاضی سوپاپ تراش و تراشکار سرسیلندر