جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
samin ba
دنیای خودرو
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

تقریبا تمام رانندگان جوان مبلغ زیادی را خرج اتومبیل خود می کنند .از خرید رینگ و تایر گرفته تا شمع حرفه ای ، فیلتر هوای ریسینگ ، استرس بار ، هدرز ، مکمل سوخت ،روغن معدنی ، کمک حرفه ای و...

و حتی برخی اوقات دینام ، گیربکس ،  سرسیلندر ، دیفرانسیل ، باطری ، انزکتور و....... را برای رسیدن به راندمان بهتر  تعویض یا دستکاری می کنند .

اما در اتومبیل های که سیستم مدیریت الکترونیکی دارند همه چیز به سادگی اتومبیل های کاربراتوری نیست وبسادگی امکان تنطیم اکسیژن و سوخت مهیا نیست . و به جای آن با محدود کننده های فراوانی روبرو هستید .

انجام تمام تغییرات بالا بدون شک صحیح است و تمام اتومبیل های دنیا که در انواع مسابقات موتور اسپرت دنیا شرکت می کنند. این پارامتر ها را انجام می دهند .

اما وقتی این تغییرات قدرت واقعی و تاثیر  خود را نشان می دهد که ECU  برنامه ریزی مجدد شود و با تغییرات جدید مطابق شود . به نوعی  بالاترین راندمان را از وارد شدن اکسیژن و سوخت بدست آورد.

چیپ تیونینگ چیست ؟

این روز ها موتور تقریباً همه اتومبیل ها , کامیون های سبک و سنگین اعم از بنزین سوز , دیزل و توربو و حتی موتور سیکلت ها , قایق ها و ... دارای مجموعه مرکزی کنترل الکترونیکی موتور یا engine control unit (ECU) هستند.

این مجموعه به صورت برنامه ریزی شده بر اساس نقشه ها و الگوریتم های تعریف شده و با دریافت اطلاعات از حسگرهای مختلف , پارامترهای مهمی مانند میزان و زمان و نحوه تزریق سوخت , زمان جرقه زنی شمع ها , میزان و نحوه اعمال فشار افزوده مکش و اگزوز در موتورهای مجهز به توربو و سوپر شارژ و مواردی مانند حداکثر دور موتور و سرعت مجاز خودرو را کنترل می کند.

چیپ تیونینگ :

چیپ اساسا یک تراشه بوده که در داخل ECU هر موتوری یافت می شود و چیپ تیونینگ به معنی برنامه ریزی دوباره این تراشه با نرم افزار های بهینه سازی شده برای کسب قدرت و گشتاور بیشتر موتور و بهینه سازی مشخصات رفتاری آن است.

چیپ تیونینگ با پیشرفت الکترونیک و به کارگیری کامپیوترها در صنعت اتومبیل , پیشرفت کرده و روش ها ساده تر , سریع تر , ارزان تر و مطمئن تر شده که اکثرا بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری خاص در داخل ECU و حتی بدون دست زدن به آن و فقط از طریق پروسه عیب یابی موتور انجام می گیرد.

از حدود 25 سال پیش شرکت هایی مانند سوپر چیپس در انگلستان به صورت تخصصی دست به آزمایش و ایجاد تغییرات روی ECU و ساخت سخت افزار و نرم افزارهای مخصوص برای موتورهای مختلف زد.نتیجه کار تغییر و بهینه سازی نقشه ها و الگوریتم های سوخت رسانی و احتراق و در نتیجه ساده ترین راه افزایش قدرت اتومبیل در زمانی اندک , بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری و با حفظ گارانتی سازنده خودرو با در نظر گرفتن میزان آلودگی مجاز و عدم افزایش مصرف سوخت به علت کارایی و راندمان بالاتر موتور می باشد.

چیپ تیونینگ  درصدی از قدرت اولیه موتور را به آن اضافه می کند , بنابراین طبیعی است که میزان این افزایش در خودروهای پرقدرت تر بیش تر خواهد بود اما بروی خودروهای معمولی نیز قابل تشخیص هست .

نکته دیگر همخوانی و جوابگویی بهتر در صورت استفاده از قطعات دیگر افزایش دهنده کارایی , مانند سیستم های مکش هوا و سیستم های اگزوز و میل سوپاپ های با درجات و مشخصات مختلف می باشد .و با استفاده از چیپ تیونینگ  مجموعه تغییرات را می توان بر اساس قطعات , تنطیم نمود و بهترین راندمان را کسب نمود.

سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا خودروسازها در زمان تولید خودرو این تغییر را نمی دهند در صورتی که قدرت بیشتر یک برتری از نظر فروش می باشد.

چند دلیل برای این امر وجود دارد اول اینکه خودروسازها اگر چه فاکتور قدرت را مدنظر قرار می دهند , اما موارد دیگری مانند میزان آلایندگی , مصرف سوخت و استهلاک قطعات و نیز بازاری که محصول در ان به فروش می رسد را نیز مورد نظر قرار می دهند , ضمن آنکه خودروساز معمولا خریدار متوسط را در نظر می گیرد که هزینه های نگهداری برایش می تواند مهم باشد.در نهایت جیپ تیونینگ در واقع حذف یکسری محدودیت های الکترونیکی ایجاد شده توسط خودروساز برای پیشرانه خودرو را به همراه دارد .

توانمدی های چیپ تیونینگ

سیستم ضد سرقت: با استفاده از چیپ تیونینگ  می توان برای خودروهایی که مجهز به سیستم ضد سرقت نیستند این قابلیت را اضافه نمود. سیستم ضد سرقتچیپ تیونینگ  از مطمئن ترین سیستم های ضد سرقت بوده و چون از روش دیگری بجزء روشهای معمول در سیستمهای ضد سرقت بهره میگیرد امکان از بین بردن آن وجود ندارد.

تغییر دمای کارکرد فن خنک کننده: در برخی از خودروهایی که در مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار میگیرند معمولاً مشتریان از جوش آمدن خودرو شکایت دارند. با استفاده از چیپ تیونینگ  براحتی می توان نقطه کار فن خنک کننده را در هر دمای دلخواه تنظیم کرد.

محدود کردن سرعت خودرو: با استفاده از چیپ تیونینگ  می توان کاری کرد که خودرو بالاتر از سرعت معینی نتواند حرکت کند. بعنوان مثال جهت رعایت ایمنی می توان خودروهای یک سازمان را طوری برنامه ریزی کرد که بالاتر از سرعت 100 کیلومتر برساعت نتوان با آنها رانندگی کرد.

حذف Fuel Cut off موتور: در تمام خودروهای انژکتوری دور موتور از حد معینی نمی تواند بالاتر نمی رود که به آن نقطه Fuel cut off گفته می شود. وقتی دور موتور به نقطه Fuel cut off می رسد سوخت انژکتورها قطع می گردد تا دور موتور بالاتر نرود. با استفاده ازچیپ تیونینگ  می توان این نقطه قطع سوخت را حذف کرده و به موتور اجازه داد در دورهای بالاتر نیز کار کند. البته به جهت حفظ ایمنی موتور نباید دور آن بیش از 15 درصد افزایش پیدا کند.

• با استفاده ازچیپ تیونینگ  می توان حداکثر تا 5 نوع برنامه ریزی مختلف بر روی خودرو انجام داد. به هر برنامه ریزی mapset گفته می شود. مثلاً در mapset1 می توان برنامه تیونینگ را انجام داد و در mapset2 برنامه سیستم ضد سرقت و یا آنکه در mapset3 برنامه ای قرار داد که سرعت خودرو بالاتر از حد تعریف شده نرود؛ این مورد بخصوص زمانی مفید است که شخصی می خواهد وقتی فرزندش از خودرو استفاده می کند نتواند بالاتر از سرعت معینی (مثلاً 120 کیلومتر برساعت) براند.

• چگونه می توان به mapset های داخل چیپ تیونینگ  دسترسی پیدا کرد؟ دو روش مختلف برای اینکار وجود دارد: 1- استفاده از کلید سلکتوری 2- استفاده از سیستم Blutooth تلفن همراه
 

قابلیت های چیپ تیونینگ 

- تقویت موتور، تیونینگ الکترونیکی موتـور بر روی دینامومتر شاسی به روش تغییر سوخت و آوانس جرقه، کاهش مصرف سوخت، حذف Fuel Cut Off
- تیونینگ الکترونیکی توربو و سوپرشارژ، کاهش و یا افزایش حداکثر سرعت خودرو
- امکان تغییر Mapping موتور با سیستم بلوتوث تلفن همراه و هر نوع تنظیم دلخواه ECU خودرو


چیپ تیونینگ  یا فن آوری تنظیم ECU

امروزه موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء می‌نمایند و کیفیت و قابلیتهای آن، درصد کارایی خودرو را نشان می‌دهد. همانطور که می‌دانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری، بردی الکترونیکی به نام ECU می‌باشد و در واقع کارایی این بخش تعیین کننده کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی که هرچقدر ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت.

ECU بر اساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را درک کرده و فرامین مناسب را به انژکتورها و شمعها صادر می‌کند. از آنجا که دینامیک خودرو بسیار پیچیده و غیر خطی می‌باشد، طراحان ECU برای سهولت کار، جداولی را به نام map داخل حافظه ECU می‌ریزند که در آن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکرد ECU بیشتر خواهد بود.

نکته‌ای که باید توجه کرد اینست که مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد. شرکتهای خودروسازی، ECU را برای یک آب و هوای خاص طراحی نمی‌کنند بلکه مقادیر map را بگونه‌ای تنظیم می‌کنند که برای انواع شرایط جغرافیایی جوابی بهینه و معقول بدهد. بنابراین map، در این حالت برای تمام خودروهای از یک مدل بهینه است نه هر خودروی خاص؛ زیرا هیچ دو خودرویی، حتی از یک مدل کاملاً مانند یکدیگر نیستند.اگر سیستمی بتواند این نقیصه را از ECUها برطرف کند، آنگاه می‌توان به طور اختصاصی map هر خودرو را کالیبره کرده و توان آن را افزایش داد.

امروزه تیونینگ ECU خودروها، بحث جا افتاده ای است و شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند بطور کلی دو روش برای تیونینگ خودروهای انژکتوری وجود دارد:

روش اول خواندن دیتاهای (map) ECU و دادن دیتاهای جدید که شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالند از جمله: Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed و ...یکی از اشکالات این روش اینست که بشدت وابسته به ساختار ECU است و با پیچیده شدن سخت افزار ECU امکان خواندن و تغییر دیتاهای آن مشکل و گاهی غیرممکن می شود مگر آنکه شرکت سازنده ECU خود نحوه دسترسی به اطلاعات را در اختیار شرکتهای تیونینگ بگذارد.

روش دوم اضافه کردن یک سخت افزار جانبی به ECU جهت تغییر پارامترهای ECU است. این روش گرچه گرانتر تمام می شود اما وابسته به نوع ECU نیست. یکی از شرکتهایی که در این زمینه فعال است، شرکت Dastek است. شرکتی که در آفریقای جنوبی قرار دارد و با پرسنلی توانا توانسته موفقیت چشمگیری داشته باشد. جالب است بدانید که این شرکت بظاهر کوچک توانسته است محصول خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر کند و بیش از 450 نمایندگی فروش در سرتاسر دنیا دارد .

اصول عملکرد چیپ تیونینگ  بدین صورت که سنسورهای اصلی در یک موتور انژکتوری (MAP, RPM) را خوانده و سپس با توجه به نقطه کار موتور، مقادیری مجازی از این دو سنسور را به ECU اعمال می‌کند؛ بگونه‌ای که رفتار ECU نسبت به حالت قبل بهبود پیدا می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد که موفقیت چیپ تیونینگ در این زمینه بسیار بالا بوده است:از هر 400 خودرو، فقط یک خودرو ممکن است با چیپ تیونینگ  بهینه نگردد، ۸۰% خودروهایی که در آفریقای جنوبی استفاده می‌شوند، چیپ تیونینگ را در خودروهای خود نصب کرده‌اند، چیپ تیونینگ  بر روی بیش از 320 مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا پیاده شده است. شرکت Dastek بیش از 450 نمایندگی در سراسر جهان دارد که 300 نمایندگی آن در کشور امریکا قرار دارد. این شرکت علاوه بر یونیچیپ، دینامومتر شاسی بسیار دقیق اما ارزان قیمتی را توسعه داده است که از نوع ادی کارنت بوده و مناسب کالیبراسیون و تیونینگ خودروهای مختلف می باشد. همچنین لاندامتر دقیق این شرکت که از سنسور اکسیژن خطی یا Wideband برای اندازه گیری نسبت هوا به سوخت بهره میگیرد از دیگر محصولات این شرکت می باشد. 

تست خودرو بر روی دستگاه دینامومتر شاسی اتومبیل در زیر بار جاده قرار گرفته و در تمام دورها موتور تنطیم می شود و حداکثر قدرت خودر در گشتاورهای متفاوت بدست می آید.

سوپر چیپ چیست ؟

همانطور که می دانید اکثر موتورهای امروزی توسط کامپیوتری به نام ECU کنترل می شوند که در کنار سایر قابلیتها، زمانبندی احتراق، سوخت رسانی و افزایش فشار برمبنای سرعت و درخواست راننده را تعریف می کنند. بر اساس پارامترهای ورودی مشخصه های فوق الذکر به گونه ای تنظیم می شود که خروجی مناسب از موتور گرفته شود. این کار تحت عنوان جدول مپ (Mapping Table) شکل می گیرد که حاوی مقادیر از پیش تعیین شده توسط کارخانه سازنده برای کنترل موتور است. معمولاً کارخانه های سازنده به دلیل احتمال عدم تبعیت صاحبان خودرو از سرویسهای دوره ای و استفاده از سوختهای غیراستاندارد به گونه ای این جداول را تنظیم می کنند که حداکثر توان موتور در خروجی آن ظاهر نشده و به اصطلاح قدرت واقعی موتور پنهان باقی بماند.

سوپرچیپ بر اساس تستهای عملی و آزمایشهای علمی مقادیر این جداول را به گونه ای دوباره برنامه ریزی و تنظیم می کند که همزمان شاهد افزایش قدرت موتور و بهینه سازی مصرف سوخت باشیم. این مقادیر بسیار با دقت و به گونه ای تنظیم شده که خودرو از حالت استاندارد خارج نخواهد شد.

مزایای نصب سوپر چیپ

• پاسخ بهبود یافته به پدال گاز (رفع تاخیر پدال گاز) : یکی از مشکلات رایج موتورهای TU5 عدم پاسخ مناسب و سریع به پدال گاز بوده به نحوی که تنبلی خودرو در حرکت به وضوح احساس می شود, سوپرچیپ این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده و عکس العمل موتور خودرو نسبت به پدال گاز حساس تر خواهد شد.

• توزیع عادلانه تر قدرت : نیروی موتور در دور موتورهای مختلف بصورت متناسب توزیع می شود و دیگر به اینصورت نخواهد بود که به یکباره در دور موتورهای بالا قدرت موتور افزایش یابد و در دورهای پایین خودرو تنبل به نظر بیاید.
• شتاب بهبود یافته برای سبقت امن تر : با درنظر گرفتن موارد فوق شما می توانید همیشه از داشتن قدرت موتور کافی در سبقتها نسبت به گذشته مطمئن بوده و با خیال آسوده تری سبقت گیری نمایید.
• افزایش تا 10% قدرت موتور بیشتر : طبق اعلام رسمی شرکت سوپرچیپس این افزایش در موتورهای 1600 سی سی با قدرت موتور 110 اسب بخار معادل 8 اسب بخار بیشتر خواهد بود.

میزان تاثیر نرم افزار سوپر چیپ
پس از نصب نرم افزار و نشستن پشت خودرو به سرعت تغییر را احساس خواهید کرد.

• نکته: بر روی خودروهای دنده اتوماتیک که بطور ذاتی از ضعفهای حرکتی نسبت به مدلهای دنده دستی رنج می برند، تاثیر استفاده از این نرم افزار به مراتب خود را بیشتر نشان داده و خودرو بسیار پرشتاب تر و دارای تواناییهای حرکتی بهتری خواهد شد. از اینرو استفاده از این نرم افزار برای این خودروها اکیداً توصیه می گردد.

نحوه نصب سوپر چیپ

نصب نرم افزار سوپرچیپ توسط توسط دستگاه مخصوص و فقط از طریق پورت دیاگ(OBD-II) خودرو انجام خواهد شد. به گونه ای که دیگر نیازی به بازکردن و دستکاری ECU نخواهد بود و گارانتی خودرو نیز محفوظ باقی خواهد ماند.

منابع :
carnp
iroption


4 1 1 1 1 1 Votes 4.00 (599 votes)

دیدگاه‌ها  

+18 #1 محمد a 1394-07-29 12:24
چطور میشه چیپ تیونینگ رو تهیه کرد
نقل قول کردن
+7 #2 سید هادی هاشمی 1394-10-14 16:20
با سلام و عرض خسته نباشید
از کجا میشه سوپر چیپ رو برای انواع خودرو تهیه کرد
نقل قول کردن
+12 #3 خسرو پرویزی 1394-12-11 01:23
درود بر شما
پرسش من اینه موتور ماشینی که دور مجازش 5500 دور است آیا بخواهیم دور مجازش نقطه قرمز به اصطلاح به 6000برسانیم باید تغییرات در سیستم روغنکاری ایجاد کنیم همان خنک کاری
یا باید تغییر در سیستم هوا رسانی ممنون میشم اگه پاسخ بفرمایید
نقل قول کردن
+8 #4 خسرو پرویزی 1394-12-12 00:48
درود بر شما
پرسش من اینه در موتور ماشین کاربراتوری که دور مجازش 5500 دور است آیا بخواهیم دور مجازش نقطه قرمز به اصطلاح به 7000برسانیم باید تغییرات در سیستم روغنکاری ایجاد کنیم همان خنک کاری
یا باید تغییر در سیستم هوا رسانی ممنون میشم اگه پاسخ بفرمایید در میشم در کل چه تغییراتی بر موتور ایجاد شود حداکثر دور مجاز و نقطه قرمز بیشتر شود
نقل قول کردن
+8 #5 خسرو پرویز 1394-12-12 15:03
با درود پرسش من اینه در موتور کاربراتوری که دور مجازش 5500RPM میباشد چه تغییراتی بر این موتور وارد شود که دور مجازش تا 7000RPM جا داشته باشه سپاس اگه پاسخ بفرمایید

درود بر ایران بزرگ و مردمان راستین و اورجینال ایران
نقل قول کردن
-2 #6 محسن 1394-12-13 01:53
به نقل از خسرو پرویز:
با درود پرسش من اینه در موتور کاربراتوری که دور مجازش 5500RPM میباشد چه تغییراتی بر این موتور وارد شود که دور مجازش تا 7000RPM جا داشته باشه سپاس اگه پاسخ بفرمایید

درود بر ایران بزرگ و مردمان راستین و اورجینال ایران

کاربراتور که ecu نداره کات آف نداره ، ecu داشته باشه کرستالو عوض می کنن.
نقل قول کردن
-1 #7 محسن حیدری f12 1394-12-14 23:32
قصد تقویت پراید کاربراتوری دارم تا حالا با تغیرات در فیلتر هوا و انباری اگزوز تونستم تلگا یه حدی سرعت وشتاب را زیاد کنم اما هنوز جرقه های دلکو یه سر شمع ها ضعیفه کسی میتونه راهنمای کنه در ضمن شمع هام دو پلاتینه
نقل قول کردن
+17 #8 خسرو پرویز 1394-12-15 00:42
محسن گرامی پرسش من را خوب نفهمیدی شما دور موتور ماشین توی داشبورد یا همان کاکپیت دیدی اون خط قرمزه برای چیه برای اینکه وقتی بیشتر گاز بدیم موتور سرخ و میترکد
مثلا موتور کاربراتوری پیکان جوانان با دو کاربراتور weber در نظر بگیر بیشینه قدرتش در دور 5200RPM که 110HP میباشد حالا این موتور یا امثال این فرض کن آلفا رومئوو چه کنیم چه تغییراتی وارد کنیم که در 7000 دور در دقیقه قدرتش برسد و موتور آسیب نبیند همون پیکانه قدرتش در دور 7000 به 130 HP اسب بخار برسد در واقع دور مجاز میگم نه نقطه کات آف اون میدونم یک چیز دیگه میباشد
سپاس از حوصله تان اگه میشه پاسخ بفرمایید
نقل قول کردن
-5 #9 reza 1394-12-21 22:33
در جواب خوسرو پرویز
این مطلبی که مطالعه فرمودین در مورد خودروهای انژکتوری هستش نه کاربراتوری :o
نقل قول کردن
+12 #10 خسروپرویز 1395-01-02 15:32
آقا حالتان خوبه ! ماشین کاربراتوری میشه تاصدهزار دور گاز بزنیم چرا بد متوجه میشین پرسش من اینه خط قرمزی که مال دور موتور در ماشین کاربراتوریه برای قشنگی گذاشتن یا برای یک آدم عاقلی مثل خودت بیشتر از آن گاز نزنه حالیته من میگم چطور و چگونه و چه تغییراتی در ساختمان موتور خودرو ایجاد کرد که هزار دور در دقیقه به حداکثر دور مجاز قبلی آن خودرو بیافزاییم مثلا خطوط قرمز دور موتور بی ام دابلیو320 که روی 6500 است چگونه دور مجازش را به 7500 دور در دقیقه برسانیم خواهشن اگر پرسشم را نمیفهمین پاسخ انژکتور ندین
اون چیزیکه بعضی میاد توی ذهنش نقطه کات آفه فرق داره اون برای جلوگیری از آسیب رسانی موتور اگه کات آف جابجا بسمت دور بیشتر بشه آسیب بیشتر به موتور مگر تغییراتی به موتر وارد کنند اون تغییرات را بگین
سپاس
نقل قول کردن
+8 #11 خسروپرویز 1395-01-15 01:55
درودی دیگر
آیا موتور انژکتوری نقطه کات آف از دور 5500دور در دقیقه رو میشه روی 8000 جابه جا کنیم قطعا"میشه گفت بله آری
ولی اگه این کار را انجام بدهیم و اگرراننده ای پدال گاز را فشار بده تا دور موتر در هنگام حرکت به دور 8000دور در دقیقه برسه در مدت سه دقیقه طول نخواهد کشید که موتور سرخ و قلف خواهد کرد حالا چه بکین که این مشکل پیش نیاید و چه تغییراتی را در ساختمان موتور وارد کنیم آن تغییرات کدامها میباشد کشورهای صنعتی تغییراتی را در یک موتور میدن حالا آن تغییرات چه چیزهایی میباشد؟
سپاس از پاسخی که به من میدهید و حوصله ای که خرج دادین
درود خدا بر ایران کشور گرامیم
پاینده باد ایران بزرگ☺
نقل قول کردن
+12 #12 خسرو پرویز 1395-01-21 00:17
درودی دیگر
آیا موتور انژکتوری نقطه کات آف از دور 5500دور در دقیقه رو میشه روی 8000 جابه جا کنیم قطعا"میشه گفت بله آری
ولی اگه این کار را انجام بدهیم و اگرراننده ای پدال گاز را فشار بده تا دور موتور در هنگام حرکت به دور 8000دور در دقیقه برسه در مدت سه دقیقه طول نخواهد کشید که موتور سرخ و قلف خواهد کرد حالا چه بکنیم که این مشکل پیش نیاید و چه تغییراتی را در ساختمان موتور وارد کنیم آن تغییرات کدامها میباشد کشورهای صنعتی تغییراتی را در یک موتور میدن حالا آن تغییرات چه چیزهایی میباشد؟
سپاس از پاسخی که به من میدهید و حوصله ای که خرج دادین
درود خدا بر ایران کشور گرامیم
پاینده باد ایران بزرگ :-? :sigh: :D
نقل قول کردن
+2 #13 محسن 1395-07-20 17:26
سلام. بچه‌ها من یه پراید کاربراتوری مدل77دارم خودم یه هدرز براش ساختم و فیلتر اسپرت هم نصب کردم حالا هم شتاب ماشین خوب شده وهم دور موتور تا 7000میره اما بیشتر را امتحان نکردم.تا حالا خیلی ها ازش تعریف کردن
نقل قول کردن
+3 #14 علی 504 1395-10-29 21:19
اقای خسروپرویز
دور موتور مجاز به بالانس بودن موتور و وزن اینترنال داره
اینترنال باید سبک شه (شاتون و فلایویل و پیستون و...)
و بالانس بشه
که به درد هم نمیخوره چون با بالا رفتن دور چیز زیادی به دستتون نمیرسه
نقل قول کردن
+4 #15 اشکان 1395-11-27 15:19
باسلام خدمت دوستان گرامی:
سوال من اینه جیپ تیونینگ برای خودروی داخلی مث ال 90 انجام میشه یا فقط برای مدل های خارجیه آخه تو سایتش فقط به چند مدل خارجی اشاره شده و اگه کسی انجام داده چ تغییری تو ماشینش بوجود اومده؟ با تشکر
نقل قول کردن
+4 #16 صالح 1395-12-01 15:21
میخواستم ببینم برای سمند 1800 چقدر قدرت بیشتر و چقدر گشتاور بیشتر ایجاد میکنه واگر دور ماشین6500 کاتافش باشه تا 8000 دور میرسه یا نه
درضمن در8000 دور برای ماشین اتفاقی نمی افته مثلا پیستونا کج بشه؟
نقل قول کردن
+4 #17 فرهاد رحيمي 1395-12-29 20:08
سلام خسته نباشيد راه تهيه سوپر چيب برا پارس اليكس ممنون
نقل قول کردن
+3 #18 مسیب 1396-01-14 23:34
سلام لطفا به من بگید بهترین مارک چیپ برای تیونینگ چیه وبگید آیا چیپ تیونینگ باعث تحت فشار گذاشتن موتور میشه وبه موتور فشار میاره لطفا راهنمایی کنین
نقل قول کردن
+4 #19 Red 1396-01-15 19:54
به نقل از مسیب:
سلام لطفا به من بگید بهترین مارک چیپ برای تیونینگ چیه وبگید آیا چیپ تیونینگ باعث تحت فشار گذاشتن موتور میشه وبه موتور فشار میاره لطفا راهنمایی کنین


من هفته پیش یه چیپ دراگون خریدم 80 تومن واسه پراید مدل 88
ورای از تلقین و تصورات ذهنی ، تأثیرش هم توی شتاب و هم توی قدرت ماشین کاملاٌ محسوسه ... من امتحانش کردم ؛ ارزشش رو داره
نقل قول کردن
+2 #20 مسعود عقیلی 1396-02-19 03:05
سلام چطور میشه محدودیت سرعت نیسان زامیاد رو برداش تعمیرگاهی هست که این محدودیته سرعت رو حذف کنه
نقل قول کردن
+3 #21 جمشيد 1396-05-25 10:32
با سلام . لطفا بفرماييد كه اين چيپ تيونينگ و سوپر چيپ چگونه و در كدام قسمت خودروي تندر 90 نصب مي شود .
با تشكر
نقل قول کردن
+3 #22 روزبه 1396-06-29 22:09
با سلام
نظر دوستان در مورد چیپ تیونینگ دراگون چیه
نظر کارشناسی هست ودر موردش واقعا؟
نقل قول کردن
+4 #23 مرتضی 1396-06-29 22:53
به نقل از روزبه:
با سلام
نظر دوستان در مورد چیپ تیونینگ دراگون چیه
نظر کارشناسی هست ودر موردش واقعا؟

کاملاً خالی بندی هست :lol:
نقل قول کردن
+2 #24 مرتضی 1396-06-29 22:56
به نقل از مسعود عقیلی:
سلام چطور میشه محدودیت سرعت نیسان زامیاد رو برداش تعمیرگاهی هست که این محدودیته سرعت رو حذف کنه

پایه 63دسته سیم رو قطع کن بزن به پایه4-بنفش به سفید
نقل قول کردن
+5 #25 سعید تقی زاده س 1397-02-12 08:23
سلام دوستان بنده کارم ریمپ خودروهاست دوستان اشتباه نکنید ریمپ یا چیپ تیونینگ دستگاه نیست که بخواد جای خاصی از خودرو نصب فیزیکی بشه نه دوستان هر ecu خودرو یه برنامه داره که تمام مراحل کار خودرو را تحت نظر داره و اینم بگم خدمتتان با این برنامه اصلی که خودرو سازها میذارن رو خودرو یه سری محدودیت ها را لحاظ کردند این ریمپ یا چیپ تیونینگ این برنامه را با شرایطی که توان خودرو را بالا ببرد و مصرف خودروتان کمتر شود و دمای آب رادیاتور را در دمایی پایین تر از حد لازم تنظیم مینمایند که در موقع فشار به خودرو فن عمل کنه واگر نه واشر سر سیلندر خودرویتان میسوزد ریمپ خودرو کار هر تعمیرکاری نیست باید کسی باشه که از کد هگز سر در بیاره که معمولا مکانیک های ما اصلا نمیدونن چیه در کل اینو بگم که ارزشش رو داره برای نصب بر روی تمام خودروها خیلی تاثیر داره موفق باشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S5
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S7
جزوه و راهنمای آموزشی برق خودرو تندر90
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری رانا
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری دنا پلاس
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری H30 Cross
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
راهنمای استفاده از پایه های رله در برق خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
مشکلات متداول کولر خودرو و دلایل آن ها
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
rahro

آخرین آگهی ها

آموزش تخصصی موتور و گیربکس اتومات ، al4 , پژو ، ال 90 و 20 ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...
آموزش تخصصی تعمیرات کلیه ایسیو ها داخلی و خارجی و ماشین سنگی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش حرفه ای بازرَسی وکنترل بدنه اتومبیل ویژه کار ...
مجتمع مهارتهای نو دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای با اراِ ...