جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
samin ba
دنیای خودرو
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

تعریف تیک آف (TakeOff) :

به هرز گردی چرخ های خودرو قبل از شروع حرکت تیک آف گویند که در ابتدا با صدای جیغ لاستیک ها و بعد دود برخاسته شده از لاستیک ها همراه است که هیجان وافری را برای راننده و بینندگان به ارمغان می آورد.

carTakeoff1

تیک آف در اتومبیل ها برای جلب توجه ، ایجاد هیجان ، تولید دود ، تولید صدا و در مجموع برای نمایش اتومبیل انجام می شود. یک تیک آف طولانی نشان دهنده ی مهارت راننده و قدرت بالای اتومبیل است.

تیک آف به این دلیل بوجود می آید قدرت موتور بسیار زیادتر از آن مقدار که برای شروع حرکت لازم است به چرخ ها می رسد.این قدرت که به صورت آنی به چرخ ها منتقل می شود باعث بوجود آمدن هرزگردی و کم شدن تماس بین لاستیک و جاده می شود و با ادامه یافتن و حرکت کردن خودرو از این هرزگردی کاسته شده و اتصال بین چرخ و جاده برقرار می شود.یک تیک آف طولانی نشان از مهارت راننده و قدرت زیاد خودرو دارد.

تیک آف (TakeOff) چرا اتفاق می افتد؟

با توجه به عرض لاستیک ، وزن روی چرخ ، جنس آسفالت و ... هر اتومبیلی می تواند مقدار خاصی قدرت را در لحظه آغاز به حرکت تحمل کند. در صورتی که قدرت موتور به صورت آنی به چرخ منتقل شود برای چند لحظه شاهد تیک آف خواهیم بود که دلیل آن بیشتر بودن گشتاور چرخ از مقدار نیروی قابل انتقال به سطح است. با نزدیک شدن سرعت حرکت به سرعت چرخ ، چسبندگی افزایش یافته و تیک آف تبدیل به حرکت می شود.

carTakeoff3

خودرو مناسب برای تیک آف (TakeOff) :

تقریبأ با تمام اتومبیل ها می توان تیک آف کرد اما هرکدام شیوه خاص خود را دارند. نوع گیربکس ، محور انتقال نیرو ، و سیستم های کنترل پایداری ، و هرزگردی عواملی هستند که باید برای تشخیص شیوه تیک آف بررسی شوند. بهترین اتومبیل ها برای تیک آف ، اتومبیل اسپرت و قدرتمند با موتور جلو و دیفرانسیل عقب هستند. اتومبیل های اسپرت دیفرانسیل جلو با ترمز دستی روی چرخ های عقب نیز مناسب هستند.

اصولا بهترین خودرو برای تیک آف خودرویی است دارای قدرت موتور بالا و محرک عقب باشد.خودروی مورد نظر باید ساختاری قوی داشته باشد تا نیروی مخالف حاصل از تیک آف به قوای محرکه آن صدمه نزند.خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند مثل خانواده پراید و محصولاتی نظیر پژو 405 و آردی نمونه های مناسبی برای تیک آف نیستند.البته این موضوع بدان معنا نیست که با خودروهای تولید داخل نمی توان تیک آف زد بلکه این خودروها ساختار ضعیفی دارند و احتمال بوجود آمدن خرابی پس از چند بار عمل تیک آف فراوان است.البته استثنا هم وجود دارد و ممکن است فردی همیشه با خودروهای داخلی عمل تیک آف را انجام دهد و خودرو آسیب نبیند!

carTakeoff2

آموزش تیک آف (TakeOff) زدن :

برای این کار قبل از هر چیز اگر خودروی شما به سیستم های کنترل پایداری مثل ESP و TCS مجهز است آن ها را خاموش کنید زیرا این سیستم ها مانع از هرزگردی چرخ ها می شوند.

در صورتی که اتومبیل دارای سیستم های کنترلی مانند DSC ، TC و ESP است باید آن را خاموش کنید.

این کار در خودروهایی با گیربکس دستی به این شکل است که کلاچ را تا انتها فشار داده گیربکس را در دنده و گاز بدهید و به صورت ناگهانی کلاچ را رها کنید و گاز دادن را افزایش دهید.

در اتومبیل های دنده ای ، فقط کافیست کلاچ را تا انتها گرفته ، اتومبیل را در دنده قرار داده و گاز دهید سپس به صورت ناگهانی کلاچ را رها کرده و بر گاز بیفزایید.  

در اتومبیل های اتوماتیک باید اتومبیل را در حالت N قرار داده و گاز دهید و سپس به صورت ناگهانی دنده را در حالت D قرار دهید. بعضی اتومبیل های اتوماتیک در صورت بالا بودن دور موتور در دنده قرار نمی گیرند و یا دور موتور را کاهش می دهند. 

این عمل باید چندی و چند بار صورت گیرد تا میزان سرعت رها کردن کلاچ و مقدار گاز دادن برای شما نمود بیشتری پیدا کند.

در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک نیز کافی است زمانیکه دسته دنده در وضعیت N (خلاص) قرار دارد پدال گاز را فشرده کرده و سپس دسته دنده را در وضعیت D (حرکت) قرار دهید.

در خودروهای سوپر اسپرت و یا اسپرت های پر قدرت تخته گاز کردن در ابتدای حرکت با هرزگردی فراوانی همراه است.در این گونه از خودروهای کافی است شما در ابتدای حرکت پدال گاز را تا انتها فشار دهید.

در اتومبیل های بسیار قوی تخت گاز کردن برای انجام تیک آف کافی است.

روش دیگری که در اکثر خودروها با جیغ بسیار بلند لاستیک ها همراه است بدین شکل است که در ابتدا با خودرو دنده عقب حرکت کرده و ناگهان گیربکس را در دنده مستقیم قرار دهید.البته در این روش گیربکس تحت بالاترین میزان تنش قرار می گیرد.

 در اتومبیل های بسیار ضعیف نیز می توان با دنده عقب حرکت کرد سپس اتومبیل را به صورت ناگهانی در دنده یک گذاشته و پدال گاز را انتها نگه داشت.

تیک آف (TakeOff) طولانی:

برای تیک آف طولانی در ابتدا باید با خودروی خود آشنایی کاملی داشته باشید تا سرعت رها کردن کلاچ و مقدار گاز دادن برای شما آشکار شود.هم چنین مسئله ای که مهم است این که برای افزایش زمان تیک آف باید اصطکاک بین لاستیک و جاده کم شود.برای این منظور می توانید روی جاده خیس و یا مسیر های لغزنده مثل جاده سیمانی عمل تیک آف را انجام دهید.

carTakeoff5

برخی از افراد اقدام به ریختن روغن در محل انجام تیک آف برای طولانی تر شدن هرزگردی می کنند که در نهایت به آتش گرفتن لاستیک ها می انجامد که بسیار خطرناک بوده و در شرایط عادی به هیچ وجه توصیه نمی گردد و همان سطح خیس برای تیک آف خیلی بهتر است!

آخرین راه نیز استفاده از خودرویی است که چرخ های محرک و چرخ هایی که ترمز دستی روی آن قرار دارد با هم متفاوت باشند و یا استفاده از خودرویی که ترمزهای چرخ های محرک آن ضعیف تر از ترمزهای محور دیگر باشد.مثلا ترمز نوع کاسه ای به مراتب ضعیف تر از نوع دیسکی است و استفاده از خودرویی که در چرخ های محرک آن از ترمز کاسه ای و در محور دیگر آن از نوع دیسکی استفاده شده باشد بهتر است.

برای تیک آف طولانی تر اولین و مهم ترین مسئله مهارت است . شما باید اتومبیل خود را شناخته و تمرین کنید. مقدار گاز اولیه قبل از رها کردن کلاج و سرعت رها کردن کلاج مهم هستند. راه های دیگر تیک آف طولانی با کاهش اصطکاک سطح میسر می شوند. برای مثال در سطح خیس تیک آف کنید ، بر روی سطح موزاییک یا سیمان مانند کف پارکینگ ها اینکار را بکنید. در اتومبیل هایی که ترمز دستی و انتقال نیرو در دو محور مختلف هستند با آزاد نکردن ترمز دستی می توان زمان تیک آف را طولانی تر کرد. آخرین راه حل هم که فقط در حرکات نمایشی و محیط های کنترل شده انجام می شود ریختن روغن بر روی لاستیک و زمین است. اینکار تیک آف های بسیار طولانی همراه با دود را امکان پذیر می کند. اینکار بسیار خطرناک است و فقط در شرایط نمایشی انجام می شود زیرا به آتش گرفتن لاستیک می انجامد!

چطور بعضی از اتومبیل ها تیک آف های بسیار طولانی می کنند؟

همانطور که اشاره شد مهارت راننده و قدرت اتومبیل فاکتورهای اصلی هستند اما بعضی رانندگان روش های جالبی برای نگهداشتن هرزگردی برای مدت طولانی پیدا کرده اند. بعضی رانندگان با اتومبیل هایی که ترمز دیسکی قوی در جلو و ترمز کاسه ای در عقب هستند از روش گاز و ترمز همزمان استفاده می کنند. این روش که در اتومبیل های آمریکایی مرسوم است عبارت است از گاز دادن ناگهانی برای تولید تیک آف اولیه و سپس نگهداشتن پدال گاز تا انتها و پدال ترمز تا نصف. با اینکار ترمزهای قوی جلو از حرکت اتومبیل جلوگیری می کنند و ترمزهای ضعیف عقب به چرخ های عقب اجازه چرخش سریع می دهند. در اتومبیل های قوی دیفرانسیل جلو نیز ترمزدستی قوی کشیده شده و سپس در دنده و با گاز زیاد کلاج رها می شود.

چرا در هنگام تیک آف (TakeOff) طولانی از لاستیک دود بلند می شود؟

زیرا سطح لاستیک و آسفالت با سرعت بالا روی هم دیگر کشیده شده و گرمای شدیدی ایجاد می شود. این دمای بالا باعث سوختن و دود شدن لاستیک می شود. در حرکات نمایشی که دود تولید شده بسیار زیاد است مایع مخصوصی روی چرخ ریخته می شودکه با داغ شدن لاستیک بخار شده و حجم دود را بسیار زیاد می کند. با اتومبیل های قدرتمند می توان با تیک آف حرفه ای سطح آسفالت را نیز به دمایی رساند که قیر موجود در آن ذوب شده و بسوزد!

carTakeoff4

آیا تیک آف (TakeOff) باعث حرکت سریع تر می شود؟

خیر ، بعضی ها به اشتباه تصور می کنند در آغاز یک مسابقه تیک آف باعث حرکت سریع تر می شود. تنها مزیت تیک آف اندکی گرم شدن لاستیک است که در مقابل زمان از دست رفته برای این حرکت ناچیز است. در مسابقات حرفه ای تمام سیستم های الکترونیکی و تمام مهارت راننده در این است که با هرزگردی ناچیز از حالت سکون خارج شود. بعضی اتومبیل های اسپرت جدید آنقدر قوی هستند که حرکت بدون هرزگردی با آنها سخت است به همین دلیل کلیدی به نام Launch control در آنها تعبیه شده است که راننده قبل از حرکت آن را فشار داده و سیستم های الکترونیکی اتومبیل مقدار گشتاوری که لاسنیک می تواند تحمل کند را محاسبه کرده و به همان میزان از موتور گشتاور می گیرد تا تیک آف اتفاق نیفتد.

آیا هر نوع هرزگردی تیک آف (TakeOff) نام دارد؟

خیر ، تیک آف فقط به هرزگردی در ابتدای حرکت گفته می شود.

در صورتی که هرزگردی در هنگام حرکت و در خط مستقیم انجام شود (تعویض دنده در اتومبیل های قوی) به آن wheelspin گفته می شود.

در صورتی که در پیچ و به صورت عمدی با استفاده از فرمان خلاف جهت و بازی با کلاج ، اتومبیل هرزگردی طولانی کند به آن Drift گفته می شود.

در صورتی که در پیچ و به دلیل گاز دادن زیاد اتفاق بیوفتد به آن Power Slide گفته می شود که به حرکت عرضی اتومبیل می انجامد.

اگر هرزگردی چرخ در دایره های حرکتی کوچک و با سرعت پایین انجام شود به آن Burn Out می گویند.

تاریخچه تیک آف (TakeOff) :

شاید بتوان گفت که اولین تیک آف های طولانی و قوی توسط اتومبیل های مسابقات درگ انجام می شد زیرا اتومبیل های عادی قدیمی قدرت لازم برای این کار را نداشتند. اتومبیل های درگ با استفاده از ترمز جلو اتومبیل را نگه داشته و لاستیک های عقب را برای چند لحظه کوتاه به حالت تیک آف می بردند تا لاستیک ها گرم شده و آغاز حرکت سریع تر باشد. با قوی شدن اتومبیل ها از حدود 60 سال پیش تیک آف با اتومبیل های عادی نیز برای نمایش انجام می شد.

تیک آف (TakeOff) و آسیب دیدن خودرو:

تیک آف صدمات بسیار زیادی به اتومبیل وارد می کند. خراب شدن کلاج ، آسیب دیدن شدید گیربکس ، از بین رفتن لاستیک ، شکستن دسته موتور ، آسیب دیدن موتور و آسیب دیدن پلوس و دیفرانسیل فقط بعضی از موارد زیان این حرکت هستند. در اتومبیل های سواری عادی صدمات ناشی از این کار حتی با یک بار انجام این کار قابل درک است. در بعضی موارد خرابی آنی کلاج و گیربکس نیز مشاهده شده است. پس بهتر است این کار را در محیطی امن و با اتومبیلی قدرتمند و اسپرت انجام داد.

از جمله اتفاقاتی که ممکن است برای خودروی شما پس از چند بار تیک آف کردن اتفاق بیفتد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. خورد شدن دنده ها در گیربکس
2. گریپاژ موتور
3. از بین رفتن لاستیک ها
4. از بین رفتن کلاچ
5. خرابی در دیفرانسیل و پولوس

منابع:
پدال
Car&Drive


4.5 1 1 1 1 1 Votes 4.50 (669 votes)

دیدگاه‌ها  

+3 #1 fardin 1394-10-07 03:15
دمتون گرم انصافا سایت با حالی دارین واقعا خسته نباشید ...

حداقل بار علمی مطلب بالا این که ادم خودشو برا خرابی بعد حرکت اماده میکنه .....

و همچنین اسم حرکتی رو که انجام میدیه میدونه و تو جمع ضایع نمیشه ....

دمتون گرم .... ;-)
نقل قول کردن
+4 #2 محسن نظری 1397-01-27 15:41
خیلی عالی بود
ممنون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
مشکلات متداول کولر خودرو و دلایل آن ها
راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری موتور لیفان 820
راهنمای تعمیرات سیستم روغنکاری لیفان 820
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور لیفان 820
اطلاعات عمومی تعمیرات لیفان 820
راهنمای تنظیمات خودرو پژو 206 مالتی پلکس
Lithium-Ion Batteries A Machine-Generated Summary of Current Research
روش کالیبراسیون دریچه گاز سوزوکی گرندویتارا
دستورالعمل عیب یابی عملکرد نامناسب موتور در دور آرام تندر90
آموزش تست سیم کشی و شبیه سازی سنسورهای خودرو
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...
آموزش تخصصی تعمیرات کلیه ایسیو ها داخلی و خارجی و ماشین سنگی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش حرفه ای بازرَسی وکنترل بدنه اتومبیل ویژه کار ...
مجتمع مهارتهای نو دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای با اراِ ...
فروش و نصب ردیاب خودرو dno برروی تمامی خودروهای ایرانی و ...