تزریق آب به محفظه احتراق موتور (water injection or anti-detonant injection (ADI) , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

تزريق آب يا Water–Injection فن آوري جديدي نيست. اين تكنيک سالها در هواپيماهاي جنگی استفاده می شده، اما به مرور زمان در ساختار خودروهاي مسابقه‌ای يا توربوشارژرها راه يافته است.

water injection system

تزریق آب امری معمول برای خنک کاری قطعات مختلف خودرو است که سال‌ها قدمت دارد. ایده آن از جت‌های جنگنده جنگ جهانی دوم شروع شد و امروزه به یک راه حل ساده تبدیل شده است.

تزریق آب به داخل محفظه ورودی احتراق موجب به بخار شدن آن می‌شود. به محض به بخار تبدیل شدن آب، خود فرآیند تبخیر به خنک کاری هر موردی کمک می‌کند. این عمل موجب خنک‌تر شدن عملیات احتراق می‌شود. هر چه دمای احتراق پایین‌تر باشد می‌توان از سوختی که دارای عدد اکتان پایین‌تری است استفاده شود، درنتیجه تراکم بیشتر می‌شود و قدرت هم افزایش می‌یابد. تمام این مزیت‌ها بدون ایجاد کوبش (Knocking) در پیشرانه‌ی احتراق داخلی رخ می‌دهد. اساساً هر چه احتراق موجود در پیشرانه‌ها خنک‌تر صورت پذیرد، موجب تولید توان بیشتر خواهد شد.

همانطور كه مي‌دانيم جهت افزايش قدرت، در موتورهای Turbocharger هوا با فشار بالا به مانيفولد تزريق مي‌شود و متناسب آن سوخت نيز افزايش يافته و موتور با قدرت بيشتري كار می كند. هرچه هوا با فشار و تقویت بالاتری وارد مانيفولد شود دمای هوای ورودی بالاتر رفته و بنابراين دمای محفظه احتراق افزايش می يابد كه اين مطلب سبب می شود كه سوخت دچار خود-احتراقی ‌شده و موتور به ضربه (Detonation) بيفتد.

جهت جلوگيري ازاين مشكل دو كار می توان انجام داد؛ يا از يک سوخت با اكتان بالا استفاده كرد و يا آنكه زاويه آوانس را كاهش داد كه راه حل دوم خود موجب كاهش توان موتور می گردد. بنابراين مجبوريم، اكتان سوخت را بالا ببريم.

تزريق آب در مانيفولد سبب می شود كه دماي محفظه احتراق به ميزان 65 درجه سانتيگراد كاهش يافته و احتمال خود احتراقی نيز پايين بيايد. بنابراين تزريق آب به طور غير مستقيم و به واسطه امکان افزايش زاويه آوانس مناسب قدرت موتور را افزايش میدهد.

P90189081 highRes

بی‌ ام‌ و تکنولوژی تزریق آب را معرفی و تجاری‌سازی کرده است تا بار دیگر قدرت بالای خود را به رخ بکشد. خنک کاری قطعات خودرو با آب امری طبیعی است اما خنک کاری محفظه احتراق پیشرانه خودرو با آب کمی عجیب و پیچیده به نظر می‎رسد.

2015 BMW M4 Coupe MotoGP safety car at 2015 Geneva Motor Show

خودروی جدید بی ام و M4 GTS بسیار گران قیمت است و نزدیک به ۱۰۰.۰۰۰ دلار گران‎تر از نمونه‌ی استاندارد M4 است. قسمتی از این افزایش قیمت به دلیل اضافه کردن سیستم تزریق آب (Water Injection System) است.

water injection quatt oct 2015

Water injection (engine) (anti-detonant injection (ADI)) Theory :

In internal combustion engines, water injection, also known as anti-detonant injection (ADI), can spray water into the incoming air or fuel-air mixture, or directly into the cylinder, in order to cool certain parts of the induction system where "hot points" could produce premature ignition. In jet engines it is used to increase the thrust of the engine at low speeds and at takeoff.

Water injection was used historically to increase the power output of military aviation engines for short durations such as dogfights or takeoff, however it has also been used in motor sport and notably in drag racing. In Otto cycle engines the cooling effects of water injection also allow for greater compression ratios by reducing the problem of engine knocking (detonation). Alternately this reduction in engine knocking in Otto cycle engines means that in some applications significant performance gains can be obtained when water injection is used in conjunction with a supercharger, turbocharger and/or other modifications such as a more aggressive ignition timing.

Depending on the engine, improvements in power and fuel efficiency can also be obtained solely by injecting water.Water injection may also be used to reduce NOx or carbon monoxide emissions.

Water injection is also used in some turbine engines and in some turboshaft engines, normally when a momentary high-thrust setting is needed to increase power and fuel efficiency.

Water has a very high heat of vaporization. As the ambient temperature water is injected into the engine, heat is transferred from the hot cylinder head/ intake air into the water. This causes it to evaporate, cooling the intake charge. A cooler intake charge means it is more dense (higher volumetric efficiency) and also will have a lower tendency to knock. However the water vapor will displace some air, negating some of the denser intake charge benefit. Knocking is generally more of a problem in forced induction engines rather than naturally aspirated so this can be a useful aid in its prevention. On electronic ignition systems the ignition timing is generally retarded to prevent knock from occurring but with water injection it can be advanced closer to Maximum Brake Torque (MBT) timing for additional power.

منابع :
- ویکیپدیا
- زومیت
- پدال
- تیونینگ تاک
- فارنت

دیدگاه‌ها  

+3 #1 HOSEIN 1395-01-21 16:46
با سلام تبریک به مدیریت قدر سایت بابت مطالب توپ و همه جورش.دمت گرم
نقل قول کردن
+3 #2 محمود 1395-07-26 21:54
عالیه
نقل قول کردن
+3 #3 علمدار 1395-11-08 08:42
خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتون
نقل قول کردن
+1 #4 ALIREZA 1395-11-10 21:24
سلام و خسته نباشید.با تشکر از شما اساتید بزرگوار که این اطلاعات دقیق و فنی در اختیارمان میگذارید.باز هم ممنونم
نقل قول کردن
0 #5 محمدعلی ربیعی 1396-11-14 18:47
باسلام.
ممنون از اطلاعاتتون که در اختیار گذاشتین ولی اگر امکانش هست و براتون مقدور هست اطلاعات جامعتر و دقیقتری از نوع پاشش و زمان و جای پاشش آب را بیشتر شرح داده و امکان استفاده از این فناوری را توضیح دهید و آیا بصورت خلاقانه و آزمایشی میتوان ازآن روی خودروها استفاده و آزمایش کرد زیرا تعدادی ایده در این مورد دارم که چنانچه اطلاعات جامعتری بدست بیاورم میخواهم از آنها حتی شده یکبار بصورت آزمایشی روی برخی موتورهای معمولی به انجام برسونم ....
نقل قول کردن
+1 #6 یحیی بیرانوند 1397-01-12 12:00
با سلام تشکر از مطالب جدیدتون خیلی عالیه . لطف میکنید از تکنولوژی گاز هیدروژن که از تبخیر کردن اب بوجود میاید بذارید باتشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
فیلم آموزشی مونتاژ (بستن) موتور TU3 (موتور 206 تیپ 2)
راهنمای کلی تعمیر و نگه داری مکانیکی و الکتریکی پژو 407
جزوه آموزش گیربکس اتوماتیک تندر 90
راهنمای تعمیرات موتور نیسان ماکسیما
بهبود عملکرد و افزایش ایمنی پراید در پروژه X100 سایپا به همراه فیلم تست تصادف
راهنمای دسته سیم های و نقشه های الکتریکی هایما S7 توربوشارژ
راهنمای دسته سیم های و نقشه های الکتریکی هایما S5 توربوشارژ
معرفی سیستم مدار تامین و حفظ فشار در سیتروئن زانتیا
آموزش تعویض روغن LHM و تستهای رگولاتور ، گوی آكومولاتور و شیر اطمینان سیتروئن زانتیا
تشریح نحوه عملکرد سیستم تعلیق زانتیا
آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک سیتروئن زانتیا
معرفی نحوه عملکرد سیستم ترمز زانتیا
معرفی سیستم فرمان هیدرولیک زانتیا
معرفی لوله های هیدرولیک زانتیا
تعمیر اساسی شیر هیدرولیکی کنترل پینیون فرمان زانتیا
آموزش هواگیری سیستم ترمز سیتروئن زانتیا
معرفی سیستم Activa در تعلیق زانتیا
فیلم آموزشی بازدید سیستم تعلیق ، تنظیم ارتفاع و شارژ كردن گوی ها سیتروئن زانتیا
راهنمای تست و خريد خودرو کارکرده
تعمیر اساسی موتور 4A-F تویوتا
راهنمای کامل آموزشی ایساکو در خصوص تعمیرات دنا (موتور EF7 و XUM)
معرفی موتور XUM (پارس ELX جدید) و مقایسه آن با موتور XU7 (سمند، سورن، 405 و پارس)
آموزش بازدید و سرویس ترمز دیسکی جلو نیسان رونیز
آموزش تعویض کمک فنر جلو نیسان رونیز
شرح سیستم فرمان پرقدرت
عیب یابی خودرو از روی پارامترهای سنسورها و عملگرها با دیاگ
راهنمای کامل آموزشی برق 206 مالتی پلکس
معرفی و آموزش سنسورها و سیستم انژکتور پراید
آموزش تنظیم موتور پراید کاربراتور + آموزش بازکردن،تعمیر و تنظیم کاربراتور و دلکو
معرفی و آموزش سیستم CLC پراید و رنوPK
زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
سیستم تعلیق خودرو و اجزا و انواع آن
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4 پژو206 و پارس اتوماتیک
مبانی عملکرد گیربکس اتوماتیک
معرفی و تشریح اجزاء و نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک/تیپ ترونیک AL4
دستورالعمل عیب یابی و تعویض مدولاتور ABS پراید و تیبا و ساینا و کوییک
نحوه تبدیل اعداد هگز به دسیمال بدون ماشین حساب
تاثیر تغییر در اندازه فاق لاستیک بر حالت رانندگی
دستورالعمل تعویض مجموعه درب سوپاپ و واشر موتور تیبا

آخرین آگهی ها

عرضه كننده لوازم جانبی خودرو چينی ، فرانسوی ...
دوره های آموزشی تخصصی مکانیک و برق و انژکتور کیا و هیوندای ...
آموزش تعمییرات موتور گیربکس برق و دیاگ خودرو های دیزل نسل جد ...
بهبود عملکرد گیربکس در تعویض دنده‌ها افزایش کات اف حذف محد ...
آموزشگاه پیشتازان دیزل اصفهان برگزار کننده دوره های موتور گی ...
پیشتازی باشید , پیشتاز بمانید
دوره های آموزشی کاملا تخصصی و عملی ، با اعطای گواهینامه بین ...
آشنایی با گیربکس های هایوک، Al4 و هیوندای و کیا، تعمیرات، خص ...
معرفی قطعات و عیوب آنها عیب یابی قطعات مختلف قطعه شناسی و ...
کاراموتور اولین مرکز برگزاری دوره های تخصصی خودروهای هیوندا ...
آموزش تخصصی فنی خودرو: مکانیک و برق خودرو-ایسیو-مولتی پلکس-C ...
الکتروصنعت پارس مبین ، تولید کننده لوازم و تجهیزات تعمیرگاهی ...