Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
samin_ba
Dkhodro_nba
carworks_nba
nAMEG_7301
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

تزريق آب يا Water–Injection فن آوري جديدي نيست. اين تكنيک سالها در هواپيماهاي جنگی استفاده می شده، اما به مرور زمان در ساختار خودروهاي مسابقه‌ای يا توربوشارژرها راه يافته است.

water-injection-system

تزریق آب امری معمول برای خنک کاری قطعات مختلف خودرو است که سال‌ها قدمت دارد. ایده آن از جت‌های جنگنده جنگ جهانی دوم شروع شد و امروزه به یک راه حل ساده تبدیل شده است.

تزریق آب به داخل محفظه ورودی احتراق موجب به بخار شدن آن می‌شود. به محض به بخار تبدیل شدن آب، خود فرآیند تبخیر به خنک کاری هر موردی کمک می‌کند. این عمل موجب خنک‌تر شدن عملیات احتراق می‌شود. هر چه دمای احتراق پایین‌تر باشد می‌توان از سوختی که دارای عدد اکتان پایین‌تری است استفاده شود، درنتیجه تراکم بیشتر می‌شود و قدرت هم افزایش می‌یابد. تمام این مزیت‌ها بدون ایجاد کوبش (Knocking) در پیشرانه‌ی احتراق داخلی رخ می‌دهد. اساساً هر چه احتراق موجود در پیشرانه‌ها خنک‌تر صورت پذیرد، موجب تولید توان بیشتر خواهد شد.

همانطور كه مي‌دانيم جهت افزايش قدرت، در موتورهای Turbocharger هوا با فشار بالا به مانيفولد تزريق مي‌شود و متناسب آن سوخت نيز افزايش يافته و موتور با قدرت بيشتري كار می كند. هرچه هوا با فشار و تقویت بالاتری وارد مانيفولد شود دمای هوای ورودی بالاتر رفته و بنابراين دمای محفظه احتراق افزايش می يابد كه اين مطلب سبب می شود كه سوخت دچار خود-احتراقی ‌شده و موتور به ضربه (Detonation) بيفتد.

جهت جلوگيري ازاين مشكل دو كار می توان انجام داد؛ يا از يک سوخت با اكتان بالا استفاده كرد و يا آنكه زاويه آوانس را كاهش داد كه راه حل دوم خود موجب كاهش توان موتور می گردد. بنابراين مجبوريم، اكتان سوخت را بالا ببريم.

تزريق آب در مانيفولد سبب می شود كه دماي محفظه احتراق به ميزان 65 درجه سانتيگراد كاهش يافته و احتمال خود احتراقی نيز پايين بيايد. بنابراين تزريق آب به طور غير مستقيم و به واسطه امکان افزايش زاويه آوانس مناسب قدرت موتور را افزايش میدهد.

P90189081-highRes

بی‌ ام‌ و تکنولوژی تزریق آب را معرفی و تجاری‌سازی کرده است تا بار دیگر قدرت بالای خود را به رخ بکشد. خنک کاری قطعات خودرو با آب امری طبیعی است اما خنک کاری محفظه احتراق پیشرانه خودرو با آب کمی عجیب و پیچیده به نظر می‎رسد.

2015-BMW-M4-Coupe-MotoGP-safety-car-at-2015-Geneva-Motor-Show

خودروی جدید بی ام و M4 GTS بسیار گران قیمت است و نزدیک به ۱۰۰.۰۰۰ دلار گران‎تر از نمونه‌ی استاندارد M4 است. قسمتی از این افزایش قیمت به دلیل اضافه کردن سیستم تزریق آب (Water Injection System) است.

water-injection-quatt-oct-2015

Water injection (engine) (anti-detonant injection (ADI)) Theory :

In internal combustion engines, water injection, also known as anti-detonant injection (ADI), can spray water into the incoming air or fuel-air mixture, or directly into the cylinder, in order to cool certain parts of the induction system where "hot points" could produce premature ignition. In jet engines it is used to increase the thrust of the engine at low speeds and at takeoff.

Water injection was used historically to increase the power output of military aviation engines for short durations such as dogfights or takeoff, however it has also been used in motor sport and notably in drag racing. In Otto cycle engines the cooling effects of water injection also allow for greater compression ratios by reducing the problem of engine knocking (detonation). Alternately this reduction in engine knocking in Otto cycle engines means that in some applications significant performance gains can be obtained when water injection is used in conjunction with a supercharger, turbocharger and/or other modifications such as a more aggressive ignition timing.

Depending on the engine, improvements in power and fuel efficiency can also be obtained solely by injecting water.Water injection may also be used to reduce NOx or carbon monoxide emissions.

Water injection is also used in some turbine engines and in some turboshaft engines, normally when a momentary high-thrust setting is needed to increase power and fuel efficiency.

Water has a very high heat of vaporization. As the ambient temperature water is injected into the engine, heat is transferred from the hot cylinder head/ intake air into the water. This causes it to evaporate, cooling the intake charge. A cooler intake charge means it is more dense (higher volumetric efficiency) and also will have a lower tendency to knock. However the water vapor will displace some air, negating some of the denser intake charge benefit. Knocking is generally more of a problem in forced induction engines rather than naturally aspirated so this can be a useful aid in its prevention. On electronic ignition systems the ignition timing is generally retarded to prevent knock from occurring but with water injection it can be advanced closer to Maximum Brake Torque (MBT) timing for additional power.

 

دیدگاه‌ها  

+5 #1 HOSEIN 1395-01-21 16:46
با سلام تبریک به مدیریت قدر سایت بابت مطالب توپ و همه جورش.دمت گرم
نقل قول کردن
+5 #2 محمود 1395-07-26 21:54
عالیه
نقل قول کردن
+5 #3 علمدار 1395-11-08 08:42
خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتون
نقل قول کردن
+2 #4 ALIREZA 1395-11-10 21:24
سلام و خسته نباشید.با تشکر از شما اساتید بزرگوار که این اطلاعات دقیق و فنی در اختیارمان میگذارید.باز هم ممنونم
نقل قول کردن
+2 #5 محمدعلی ربیعی 1396-11-14 18:47
باسلام.
ممنون از اطلاعاتتون که در اختیار گذاشتین ولی اگر امکانش هست و براتون مقدور هست اطلاعات جامعتر و دقیقتری از نوع پاشش و زمان و جای پاشش آب را بیشتر شرح داده و امکان استفاده از این فناوری را توضیح دهید و آیا بصورت خلاقانه و آزمایشی میتوان ازآن روی خودروها استفاده و آزمایش کرد زیرا تعدادی ایده در این مورد دارم که چنانچه اطلاعات جامعتری بدست بیاورم میخواهم از آنها حتی شده یکبار بصورت آزمایشی روی برخی موتورهای معمولی به انجام برسونم ....
نقل قول کردن
+3 #6 یحیی بیرانوند 1397-01-12 12:00
با سلام تشکر از مطالب جدیدتون خیلی عالیه . لطف میکنید از تکنولوژی گاز هیدروژن که از تبخیر کردن اب بوجود میاید بذارید باتشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
راهنمای تعمیرات اکسل جلو رنو ساندرو
راهنمای سیستم انتقال قدرت و پلوس ساندرو
جزوه امداد خودروهای مدیران خودرو
راهنمای کامل تعمیرات جیلی امرگرند EC7
رالی های شبانه و شرط بندی زیرزمینی در تهران
مقایسه مسیریاب های Waze و نشان
نکاتی درباره سیستم خنک کننده ، رادیاتور و جوش آوردن خودرو
فیلم آموزش بازکردن ، عیب یابی و بستن گیربکس F۲۵MR مزدا۳۲۳ + مستندات اورهال
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
دستورالعمل عیب یابی مجموعه جلو آمپر X100 و X200 (بجز کوئیک و ساینا AT)
جزوه آموزشی سیستم برق خودروی Arizzo5
جزوه برق تیگو 7 موتور 1.5TC و گیربکس DCT
راهنمای تعویض دیسک چرخ عقب برلیانس H300
راهنمای تعویض سنسور نقطه مرگ بالای خودرو وانت زامیاد
راهنمای تعویض موتور پله ای (استپ موتور) دریچه گاز خودرو زامیاد
آموزش برق خودرو : مبحث کامل فن خنک کننده موتور
صنعت خودرو در پسابرجام
آسیب شناسی صنعت خودرو
فیلم آموزشی باز کردن و بستن تجهیزات داخلی و خارجی پژو 206
راهنمای آموزشی دلکو و کویل
راهنمای تعمیرات و عیب یابی ایربگ راننده و کمربند پیش کشنده خانواده خودرو سورن
راهنمای تعمیرات ، عیب یابی و نقشه های ایربگ سرنشین سمند
نقشه های سیم کشی های الکتریکی مزدا 323
آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپایدک
آموزش تعمیر لیفترها و اسبک های هیدرولیکی سرسیلندر تیبا
تاریخچه نیسان GT-R
راهنمای تعمیرات سیستم تعلیق جلو تیبا
کتاب Gasoline Engine Management Systems and Components
توضیحات و آموزش تعویض مایع رادیاتور + فیلم های تعویض آب رادیاتور 405،پارس،سمند،ریو،مزدا3
انواع نقش آج تایر خودرو
مکانیزمهای شگفت انگیز مکانیک
درگ هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر
نحوه رفع ایراد عدم عملکرد فن بخاری بعلت خرابی رزیستور در خودروهای خانواده X200
فراخوان عیب یابی ، تعویض و تنظیم سوئیچ پدال ترمز در خودروهای کوئیک و ساینا اتوماتیک (کدخطای P0504)
آموزش برق خودرو : آموزش کامل سیستم استارتر خودرو
خودروی برقی کوادرو؛تولید شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه آزاد قزوین
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور TU5 پژو 206
راهنمای تعمیرات داشبورد دو ایربگ پژو 405 و پارس
راهنمای تعمیرات و عیب یابی ایربگ و کمربند ایمنی خودرو رانا
آموزش نصب روکش روی خودرو
مبحث شاسی یا فریم در خودرو
تکنولوژی کاپوت شفاف لندروور (Transparent Hood)
معرفی و آموزش سیستم CLC پراید و رنوPK
نقد و بررسی تخصصی هیوندای آزرا 2014 (Hyundai Grandeur) + تجربه رانندگی در ایران

آخرین آگهی ها

آموزشگاه تخصصی نشان برتر با سابقه 13 ساله خود در زمینه آموزش ...
آموزشگاه باطری سازی (برق خودرو)
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزش تخصصی برق خودرو -تعمیرات ECU-مالتی پلکس-تنظیم موتور- م ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تعمیرگاه مرکزی اتوچک تعمیرات تخصصی برق و مکانیک بنز و بی.ام ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
دیاگ موتور سیکلت موتور برنامه لیست قیمت خرید دستگاه ایرانی خ ...
لاستیک درار اطلس قیمت دستگاه لاستیک درار اطلس لیست قیمت دس ...
عرضه كننده لوازم جانبی خودرو چينی ، فرانسوی ...