جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks_b2
Dkhodro_nba
carworks_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

تزريق آب يا Water–Injection فن آوري جديدي نيست. اين تكنيک سالها در هواپيماهاي جنگی استفاده می شده، اما به مرور زمان در ساختار خودروهاي مسابقه‌ای يا توربوشارژرها راه يافته است.

water-injection-system

تزریق آب امری معمول برای خنک کاری قطعات مختلف خودرو است که سال‌ها قدمت دارد. ایده آن از جت‌های جنگنده جنگ جهانی دوم شروع شد و امروزه به یک راه حل ساده تبدیل شده است.

تزریق آب به داخل محفظه ورودی احتراق موجب به بخار شدن آن می‌شود. به محض به بخار تبدیل شدن آب، خود فرآیند تبخیر به خنک کاری هر موردی کمک می‌کند. این عمل موجب خنک‌تر شدن عملیات احتراق می‌شود. هر چه دمای احتراق پایین‌تر باشد می‌توان از سوختی که دارای عدد اکتان پایین‌تری است استفاده شود، درنتیجه تراکم بیشتر می‌شود و قدرت هم افزایش می‌یابد. تمام این مزیت‌ها بدون ایجاد کوبش (Knocking) در پیشرانه‌ی احتراق داخلی رخ می‌دهد. اساساً هر چه احتراق موجود در پیشرانه‌ها خنک‌تر صورت پذیرد، موجب تولید توان بیشتر خواهد شد.

همانطور كه مي‌دانيم جهت افزايش قدرت، در موتورهای Turbocharger هوا با فشار بالا به مانيفولد تزريق مي‌شود و متناسب آن سوخت نيز افزايش يافته و موتور با قدرت بيشتري كار می كند. هرچه هوا با فشار و تقویت بالاتری وارد مانيفولد شود دمای هوای ورودی بالاتر رفته و بنابراين دمای محفظه احتراق افزايش می يابد كه اين مطلب سبب می شود كه سوخت دچار خود-احتراقی ‌شده و موتور به ضربه (Detonation) بيفتد.

جهت جلوگيري ازاين مشكل دو كار می توان انجام داد؛ يا از يک سوخت با اكتان بالا استفاده كرد و يا آنكه زاويه آوانس را كاهش داد كه راه حل دوم خود موجب كاهش توان موتور می گردد. بنابراين مجبوريم، اكتان سوخت را بالا ببريم.

تزريق آب در مانيفولد سبب می شود كه دماي محفظه احتراق به ميزان 65 درجه سانتيگراد كاهش يافته و احتمال خود احتراقی نيز پايين بيايد. بنابراين تزريق آب به طور غير مستقيم و به واسطه امکان افزايش زاويه آوانس مناسب قدرت موتور را افزايش میدهد.

P90189081-highRes

بی‌ ام‌ و تکنولوژی تزریق آب را معرفی و تجاری‌سازی کرده است تا بار دیگر قدرت بالای خود را به رخ بکشد. خنک کاری قطعات خودرو با آب امری طبیعی است اما خنک کاری محفظه احتراق پیشرانه خودرو با آب کمی عجیب و پیچیده به نظر می‎رسد.

2015-BMW-M4-Coupe-MotoGP-safety-car-at-2015-Geneva-Motor-Show

خودروی جدید بی ام و M4 GTS بسیار گران قیمت است و نزدیک به ۱۰۰.۰۰۰ دلار گران‎تر از نمونه‌ی استاندارد M4 است. قسمتی از این افزایش قیمت به دلیل اضافه کردن سیستم تزریق آب (Water Injection System) است.

water-injection-quatt-oct-2015

Water injection (engine) (anti-detonant injection (ADI)) Theory :

In internal combustion engines, water injection, also known as anti-detonant injection (ADI), can spray water into the incoming air or fuel-air mixture, or directly into the cylinder, in order to cool certain parts of the induction system where "hot points" could produce premature ignition. In jet engines it is used to increase the thrust of the engine at low speeds and at takeoff.

Water injection was used historically to increase the power output of military aviation engines for short durations such as dogfights or takeoff, however it has also been used in motor sport and notably in drag racing. In Otto cycle engines the cooling effects of water injection also allow for greater compression ratios by reducing the problem of engine knocking (detonation). Alternately this reduction in engine knocking in Otto cycle engines means that in some applications significant performance gains can be obtained when water injection is used in conjunction with a supercharger, turbocharger and/or other modifications such as a more aggressive ignition timing.

Depending on the engine, improvements in power and fuel efficiency can also be obtained solely by injecting water.Water injection may also be used to reduce NOx or carbon monoxide emissions.

Water injection is also used in some turbine engines and in some turboshaft engines, normally when a momentary high-thrust setting is needed to increase power and fuel efficiency.

Water has a very high heat of vaporization. As the ambient temperature water is injected into the engine, heat is transferred from the hot cylinder head/ intake air into the water. This causes it to evaporate, cooling the intake charge. A cooler intake charge means it is more dense (higher volumetric efficiency) and also will have a lower tendency to knock. However the water vapor will displace some air, negating some of the denser intake charge benefit. Knocking is generally more of a problem in forced induction engines rather than naturally aspirated so this can be a useful aid in its prevention. On electronic ignition systems the ignition timing is generally retarded to prevent knock from occurring but with water injection it can be advanced closer to Maximum Brake Torque (MBT) timing for additional power.

 

دیدگاه‌ها  

+5 #1 HOSEIN 1395-01-21 16:46
با سلام تبریک به مدیریت قدر سایت بابت مطالب توپ و همه جورش.دمت گرم
نقل قول کردن
+5 #2 محمود 1395-07-26 21:54
عالیه
نقل قول کردن
+5 #3 علمدار 1395-11-08 08:42
خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتون
نقل قول کردن
+2 #4 ALIREZA 1395-11-10 21:24
سلام و خسته نباشید.با تشکر از شما اساتید بزرگوار که این اطلاعات دقیق و فنی در اختیارمان میگذارید.باز هم ممنونم
نقل قول کردن
+2 #5 محمدعلی ربیعی 1396-11-14 18:47
باسلام.
ممنون از اطلاعاتتون که در اختیار گذاشتین ولی اگر امکانش هست و براتون مقدور هست اطلاعات جامعتر و دقیقتری از نوع پاشش و زمان و جای پاشش آب را بیشتر شرح داده و امکان استفاده از این فناوری را توضیح دهید و آیا بصورت خلاقانه و آزمایشی میتوان ازآن روی خودروها استفاده و آزمایش کرد زیرا تعدادی ایده در این مورد دارم که چنانچه اطلاعات جامعتری بدست بیاورم میخواهم از آنها حتی شده یکبار بصورت آزمایشی روی برخی موتورهای معمولی به انجام برسونم ....
نقل قول کردن
+3 #6 یحیی بیرانوند 1397-01-12 12:00
با سلام تشکر از مطالب جدیدتون خیلی عالیه . لطف میکنید از تکنولوژی گاز هیدروژن که از تبخیر کردن اب بوجود میاید بذارید باتشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
معرفی سیستم های ایمنی غیرفعال گروه پراید X100
راهنمای تعمیرات و وسرویس کیسه هوا (ایربگ) پراید X100
فلوچارت عیب یابی گیرکردن کلید داخل مغزی سوئیچ
جزوه آموزشی سوزوکی گرندویتارا فیس لیفت
Turbocharger Matching Methodology for Improved Exhaust Energy Recovery
مبانی الکترونیک در خودرو
رالی های شبانه و شرط بندی زیرزمینی در تهران
راهنمای آموزشی ایمنی و بهداشت محیط کار
نقد و بررسی فنی رنو مگان 2000
نقد و بررسی تخصصی رنو فلوئنس در ایران
معرفی ، نقد و بررسی آئودی Q5
معرفی و آشنایی با پلتفرم سمند
فلوچارت عیب یابی ترک شیشه جلو خودرو
فلوچارت عیب یابی زوزه فن بخاری
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی سایپا 132
راهنمای تعمیرات و سرویس مدارهای الکتریکی سایپا 132
راهنمای سیستم تجهیزات الکتریکی سایپا 111
راهنمای تعمیرات و سرویس مدارهای الکتریکی سایپا 111
راهنمای تعمیرات تجهیزات الکتریکی پراید 141
راهنمای تعمیرات مدارهای الکتریکی پراید 141
راهنمای گیربکس اتوماتیک AL4 پژو 206
فلوچارت عیب یابی برف پاک کن خودرو خوب عمل نمی کند
کارکرد دیفیوزر ، اسپویلر و اسپلیتر در خودرو
سیستم تعلیق خودرو و اجزاء و انواع آن
آموزش برق خودرو : مبحث کامل دینام و آلترناتور در خودرو
برگزیده ای از مسابقات درگ سوپر اسپرت ها تا HP +2000 و 300+ km/h
فیلم آموزشی بازکردن و وتعمیر اکسل عقب پژو 206
معرفی دانشکده مهندسی خودرو و رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران
فیلم آموزشی تعویض چراغ های جلو پژو 206
نرخ نامه رسمی تعمیرات خودرو - تهران
فیلم واقعی داخل سیلندر موتور چهارزمانه در حال کار
سری کامل مستند World's Most Dangerous Roads
آسیب به موتور خودروهای لوکس بر اثر بنزین غیراستاندارد
آموزش گام به گام Autodesk Inventor 2017
دوره آموزشی خودروهای خودران
آموزش بازکردن، سرویس و عیب یابی، بستن و تنظیم موتور zm مزدا ۳۲۳
فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو
تست تصادف از روبرو و جانبی پژو 206 و پژو 207
kavoshtools

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک


[ aparat کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ facebook کانال رسمی کارگیک در فیسبوک ]

forsat
rahro

آخرین آگهی ها

- نصب قطعه نرم کننده پدال کلاچ - پدال کلاچ به نرمی پدال گاز ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزش تخصص تعمیرات کامیون و اتوبوس های جدید در بخش دیاگ مکان ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
تستر باطری تست دینام خرید اینترنتی تستر باطری دیجیتال قیمت د ...
ایزی دیاگ 3 قیمت ایزی دیاگ لانچ قیمت دیاگ لانچ x431 pro ن ...
شرکت مهندسی موتور اسکن برگزاری دوره های آموزشی برق خودرو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
325_photo_2019-01-02_10-32-35_thsآیکو دیاگ
1 هفته و 19 ساعت قبلابزارکارالبرز
دیاگ اصلی آیکو/پشتیبانی از طرف گروه چراغ چک ...
پک آموزشی ECU بیش از 100 فیلم اموزشی ،مجموعه آموزش ECU فنی ...
سرویس وتعمیر انواع خودروهای سواری تعمیرات تخصصیef7.tu5 دا ...
تعمیرگاه مرکزی اتوچک تعمیرات تخصصی برق و مکانیک بنز و بی.ام ...