جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
Dkhodro_nba
carworks_b2
carworks_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

اکثر رانندگان با اصطلاح قفل دیفرانسیل آشنا هستند یا حداقل یک بار این اصطلاح به گوششان خورده، اما عموماً از نحوه عملکرد و کمک غیر قابل تصور این سیستم در مواقع خاص و بحرانی بی اطلاع هستند.

قبل از آنکه بخواهیم به قفل دیفرانسیل و مسائل مربوط به آن بپردازیم ابتدا باید به خود دیفرانسیل را بشناسیم.

1. دیفرانسیل چیست؟

واژه‌ی دیفرانسیل از ریشه تفاوت، تفاضل و اختلاف می‌آید. هنگامی که در مسیری غیر از مسیر مستقیم  در حال حرکت در جاده های  پر پیچ و خم  هستیم، مسافتی طی شده در  چرخ های سمت راست یا چپ با هم فرق دارند.

چرا که شعاع گردش هر سمت خودرو باهم متفاوت بوده و در نتیجه چرخ‌هایی که سمت بیرون پیچ قرار دارند روی محیط دایره‌ای بزرگتر حرکت کرده و مسافت بیشتری را طی می‌کنند. حال تصور کنید که در محور محرک خودرو نیروی موتور بین چرخ‌های چپ و راست به صورت برابر تقسیم شود و چرخ‌ها مجبور باشند در هنگام عبور از پیچ‌ها با سرعت یکسان بچرخند، نتیجه‌ی این امر وارد آمدن فشار بسیار زیاد به تمام اجزای سیستم انتقال قدرت توأم با صدای زیاد تایرها و وارد آمدن آسیب جدی به سیستم‌ها خواهد بود.
مکانیزم داخلی دیفرانسیل به شکلی طراحی شده که مثل یک جعبه تقسیم هوشمند عمل کرده و تشخیص می‌دهد کدام چرخ قابلیت دریافت سرعت یا دور بیشتر را دارد و از این رو انرژی جنبشی ورودی را به این نسبت تقسیم می‌کند.
ولی ایراد این سیستم زمانی نمایان می‌شود که یکی از چرخ‌ها اتکای خود را از سطح زمین از دست بدهد. به عنوان مثال اگر یکی از چرخ‌های محور محرک خودرو را با کمک جک از سطح زمین جدا کنید یعنی شرایطی همچون گیر کردن یکی از چرخ‌ها در شن و ماسه، روی یخ و یا گل را شبیه‌سازی کرده‌اید. در این صورت خواهید دید که چون چرخی که روی زمین قرار ندارد انرژی بسیار زیادی نسبت به چرخ های دیگر را دارد و هیچ محدودکننده‌ای بر آن فشار وارد نمی‌کند، دیفرانسیل تمام خروجی موتور را به سمت چرخ آزاد فرستاده و چرخ دیگری که روی زمین است عملا تبدیل به چرخ غیر محرک و یا مرده خواهد شد.
در این شرایط است که قفل دیفرانسیل وارد به کمک راننده آمده و مکانیزم داخلی طبیعی دیفرانسیل را از مدار خارج کرده، و سبب می‌شود نیروئی که به یک محور وارد می شود بین هردو محور سمت راست و چپ فارق از شرایط چرخ‌ها به میزان برابر تقسیم شود.

توضیح انواع دیفرانسیل و قفل دیفرانیسل


2. انواع قفل دیفرانسیل

ایده‌ های مختلفی جهت قفل کردن مکانیزم داخلی دیفرانسیل  طراحی شده که ابتدا به بررسی انواع آن پرداخته و معایب و مزایای آن را شرح می دهیم.

2.1. دیفرانسیل‌های لغزشی محدود (LSD)

شاید جا دادن این نوع دیفرانسیل در بین مجموعه‌های قفل‌دار کار درستی نباشد ولی صحبت در باره آن قطعا مفید خواهد بود. همانطور که میتوان حدس زد از این نوع معمولاً با عنوان دیفرانسیل قفل دار نام برده نمی‌شود. زیرا مکانیزم داخلی آن و چینش هوشمندانه چرخ‌دنده‌ها به نوعی است که اختلاف سرعت (دور) دو سمت را محدود می‌کند و مثل قفل دیفرانسیل معمولی دو طرف را به هم کوپل نمی‌کند. در بسیاری از مواقع  از آن برای محور جلو استفاده می‌شود به این دلیل که نه تنها نیازمند دخالت راننده به منظور فعال و غیر فعال شدن نیست بلکه همیشه درگیر است و در عین حال فشار زیادی به محور جلو که به مراتب از محور عقب حساس‌تر است وارد نمی شود.

1396032013381776816859810

توضیح دیفرانسیل لغزش محدود


توضیح دیفرانسیل Torsen

2.2. قفل‌های غیر اتوماتیک

این دسته از قفل‌ها با توجه به نحوه‌ی درگیر شدن قفل شامل انواع زیر هستند:
- نیوماتیک (هوای فشرده یا پنوماتیک)
- سیمی مشابه سیم کلاچ (مکانیکی)
- برقی
در تمام موارد بالا فعال و یا غیر فعال کردن قفل دیفرانسیل توسط راننده صورت می‌پذیرد که می‌بایست بعد از خروج از وضعیتی که نیاز به قفل بوده راننده حتما قفل را غیر فعال نماید. فراموش کردن این عمل موجب وارد آمدن صدمات جدی به دیفرانسیل و اجزای داخلی اکسل به علاوه چرخ‌ها خواهد شد. در صورتی که قفل دیفرانسیل در حالت فعال باشد و راننده بیش از 40 کیلومتر سرعت داشته باید و وارد پیچ شود به احتمال زیاد کنترل خودرو را از دست راننده خارج و خودرو دچار حادثه خواهد شد. امروزه اکثر خودروها به این نوع از قفل دیفرانسیل مجهز هستند.

2.3. قفل‌های اتوماتیک

این دسته از قفل‌ها نیازمند دخالت راننده در فرآیند درگیر شدن و آزاد شدن قفل نیستند. و خود به دو دسته همیشه درگیر و همیشه آزاد تقسیم می‌شوند.

2.3.1. قفل‌های اتوماتیک همیشه درگیر (دیترویت لاکر)

1396032013391867216859910

این قفل‌ها معمولا در خودروهای مسابقه (علی‌الخصوص مسابقات درگ) و خودروهای    OFF ROAD که پیمایش بسیار کمی را در جاده دارند استفاده می شود. قفل‌های همیشه درگیر مکانیزم بسیار ساده و ابتدایی، درعین حال کاربردی و با دوام بالا هستند. در این نوع قفل ها از یک فنر در سمت راست و چپ برای درگیر کردن چرخ‌دنده‌ها یعنی همان قطعه دندانه دار انتهای پولوس به کرانویل استفاده می‌شود. ساختار ذکر شده موجب می‌شود چرخ‌های دو سمت به تبع پولوس‌ها دائماً به هم متصل باشند ولی سختی و طول فنر به نوعی طراحی می‌شود که در هنگام دور زدن فنر متصل به چرخ بیرون پیچ، نمی‌تواند نیروی کافی جهت حفظ شتاب جانب مرکز قطعه دندانه‌دار را تأمین کند و در نتیجه به چرخ متصل به این دندانه نیرویی وارد نمی‌شود.
همانطور که گفته شد این سیستم مناسب خودروهای مسابقه و تماماً آفرود است و برای یک خودروی جاده‌ای نیازمند دور زدن و پارک کردن با سرعت بسیار کم مناسب نمی‌باشد.

2.3.2. قفل‌های اتوماتیک همیشه آزاد

1396032013395617516860010


همانطور که از اسم این سیستم پیداست در مواقع عادی و غیر ضرور خودروی شما دارای یک دیفرانسیل کاملاً معمولی و ساده است که رفتار کاملا عادی را دارد و حتی ممکن است فراموشتان شود که خودروی شما مجهز به قفل دیفرانسیل است ولی در هنگام ضرورت با تشخیصی که توسط خود دیفرانسیل صورت می‌گیرد قفل فعال شده و تا زمانی که خودرو به شرایط معمولی بازنگردد فعال خواهد ماند.
تفاوت فاحش این سیستم با یک سیستم قفل دار برقی که امروزه در  بسیاری  از شاسی بلند‌ها وجود، دارد تمام اتوماتیک و تماماً مکانیکی بودن آن است که ضریب اطمینان را بسیار بالا برده و به علاوه از آسیب‌های شدید بعدی  ناشی از فراموشی در غیر فعال کردن قفل برقی جلوگیری می‌شود زیرا به محض رهائی از شرایط نامناسب خود بخود غیر فعال می‌شود.
به بیانی دیگر در این حالت خودرو دارای یک دیفرانسیل هوشمند مکانیکی است که در هر زمانی بسته به شرایط به بهترین نحو ممکن عمل کرده و حتی یک راننده معمولی نیز می‌تواند از آن نهایت استفاده را داشته باشد. لازم به ذکر است امروزه اکثراً خودروسازهای آمریکایی جهت محصولات دو منظوره (جاده‌ای و آفرود)  و حتی تماماً آفرود از این نوع دیفرانسیل استفاده می‌کنند.

منبع : عصرخودرو

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
نمونه سئوالات آزمون مهارتی گازسوز کار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون کارشناس فنی ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی مکانیک ایساکو
راهنمای عیب یابی و تعویض فنرلول و کمک فنر عقب برلیانس H200/H300/Cross
دیکشنری لغات و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی/فارسی مکانیک
راهنمای عیب یابی و پیکربندی سیستم مالتی پلکس SMS سمند با ایکودیاگ
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم گرمایش و تهویه هوا (خنک کننده) X33
تور درون کارخانه Koenigsegg
دوره آموزشی کولر خودرو
هیولای داکار (پژو 2008 DKR)
معرفی و مشخصات موشک بالستیک ذوالفقار
معرفی و شرح برخی سیستم های خودرو سنگین دیزل کراز
راهنمای تعمیرات و کدهای خطای سیستم های الکتریکی مزدا3
نمایش تفاوت عملکرد 206rc با استفاده از سیستم ESP/ASR و بدون آن
جزوه دوره آموزش گارانتی ایساکو
راهنمای تعمیرات موتور دوو سیلو
دستورالعمل عیب یابی و تعویض قطعات کولر برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض دینام آلترناتور برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض استارتر برلیانس
نمونه سئوالات آزمون مهارتی تعلیق و جلوبندی ایساکو
آموزش نحوه بازبینی و تست وایر شمع خودرو
فیلم دوربین مداربسته از سرقت کامپیوتر پژو 206
معرفی، نقد و بررسی لیفان 820
مقدمه ای بر سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده (AMT)
نمونه سئوالات آزمون مهارت شغلی مکانیک ایساکو
جدول عیب یابی CNG
نمونه سئوالات آزمون مهارتی برقکار ایساکو
آشنایی با موتور الکتریکی
راهنمای تعمیرات و سرویس مجموعه موتور BM15L خودروهای گروه H200وH300 سایپا
انواع قفل دیفرانسیل
شرح دیفرانسیل و عملکرد انواع آن
جزوه آموزشی سیستم صفحه نمایش Head Up Display پژو 508
راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور TU5-JP4 پژو405، پارس و سمند
کتاب درسی کاربرد و سرویس تراکتور
کارکرد دیفیوزر ، اسپویلر و اسپلیتر در خودرو
آموزش ترمیم صندلی چرمی خودرو
رقابت HUMMER H1 و تانک لئوپارد
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
kavoshtools

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک


[ aparat کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ facebook کانال رسمی کارگیک در فیسبوک ]

skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
دیاگ همراه و هوشمند I-MAX محصول جدید شرکت ماشین سافت میباشد ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
سامانه خدمات خودرو در محل كاپيتان كار ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
اموزش تخصصی برق خودرو -تعمیرات ECU-مالتی پلکس-تنظیم موتور- م ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پخش انواع شمع های ایرانی و خارجی خودرو به قیمت کارخانه ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
قیمت دستگاه تنظیم باد دیجیتال فروش درجه سنجش باد اتوماتیک خ ...
این فایل ، فایل ریمپ خودرو پژو 207i با موتور 1600cc گیربکس ا ...
فایل ریمپ چیپ آموزش نحوه تیونینگ ریمپ پژو 405 xu7 تقویت موت ...
الکتروصنعت پارس مبین ، تولید کننده لوازم و تجهیزات تعمیرگاهی ...
آموزش باطری سازی کامیون تعمیرات تخصصی اسکانیا ولوو ایسوزو ال ...