جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
Dkhodro_nba
carworks_b2
carworks_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

با وجود توسعه‌ی انواع فناوری‌های پاک برای استفاده در خودروها، همچنان شاهد بکارگیری گسترده‌ی موتورهای احتراقی در خودروهای تولیدی هستیم. خودروسازان در کنار توسعه‌ی خودروهای هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی، روی ساخت موتورهای احتراقی را نیز کار می‌کنند. یکی از این نمونه‌ها، موتور احتراقی بدون پیستون تویوتا با قابلیت تولید انرژی الکتریکی است.

toyota_new_motor_XL

 با توجه به نبود امکانات و فناوری‌های مورد نیاز برای تولید و استفاده از خودروهای تمام الکتریکی در گستره‌ی وسیع جغرافیایی، همچنان شاهد تولید انبوه موتورهای احتراقی هستیم. در راستای کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله بنزین و گازوئیل که مصرف بالایی در صنعت حمل و نقل دارند، خودروسازان در پی استفاده از موتورهای درون‌سوز در ترکیب با موتورهای الکتریکی برای بالابردن دامنه‌ی حرکتی موتورهای الکتریکی هستند.

تویوتا راهکار جالب توجهی را برای استفاده‌ی بهینه از سوخت و بالا بردن دامنه‌ی حرکتی خودروهای الکتریکی انجام داده است. این شرکت که در حال حاضر با تولید سالیانه ۱۰ میلیون دستگاه خودرو، لقب بزرگ‌ترین خودروساز جهان را به خود اختصاص داده، از ترکیب موتورهای احتراقی بدون پیستون با موتور القایی خطی بهره برده است. این موتور FPEG نام دارد که برگرفته از Free Piston Engine Linear Generator به معنای ژنراتور القایی خطی با موتور بدون پیستون است.

ایده‌ی استفاده از موتور القایی خطی چندان جدید نیست و دانشمندان در سال‌های اخیر انواع مدل‌های آن را تولید کرده‌اند.

در موتور‌های موسوم به بدون پیستون، میل‌لنگ حذف شده و به‌جای استفاده از چندین سیلندر در کنار هم، از یک محفظه برای انفجار استفاده می‌شود. داخل این محفظه‌ها، پیستون قرار دارد که به سمت جلو و عقب حرکت می‌کند. پروسه‌ی احتراق در این موتور بسیار شبیه موتورهای احتراق داخلی چهار مرحله‌ای است.

شاید از خود بپرسید که در این موتور که میل‌لنگ حذف شده، چگونه پیستون به حالت اولیه‌ی خود باز می‌گردد؟ وظیفه‌ی جلو بردن پیستون پس از انفجار به عهده‌ی گازی است که در مرحله‌ی بعد آتش خواهد گرفت. همانطور که در تصویر فوق می‌بینید، ابتدا گاز از قسمت پشتی، پیستون را به سمت جلو هدایت می‌کند، سپس گازی که در مرحله‌ی قبل وارد محفظه‌ی احتراق شده، آتش گرفته و پیستون را به عقب می‌برد، همزمان با خروج گاز سوخته شده، گازی که در مرحله‌ی قبل پیستون را به جلو برده بود وارد محفظه‌ی احتراق می‌شود. تنها مزیت وجود میل‌لنگ تبدیل حرکت رفت و برگشت پیستون به نیروی دورانی و انتقال آن به چرخ‌ها برای حرکت خودرو بود، اما در موتور FPEG تویوتا از انرژی جنبشی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شود.

وظیفه‌ی تولید انرژی الکتریکی بر عهده‌ی پیستون مورد استفاده در این موتور است که علاوه بر عقب و جلو رفتن، انرژی الکتریکی نیز تولید می‌کنند. در صورتی که پیستون را برش دهیم، ساختار W شکل آن را مشاهده می‌کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، دندانه‌ی وسط پیستون W شکل با محفظه‌ی احترق تعامل دارد، دو دندانه‌ی طرفین برای جلو بردن پیستون در حال ورود گاز به محفظه‌ی پشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سطح پیستون از مواد مغناطیسی پوشیده شده و دیواره‌ی اطراف نیز سیم‌پیچی شده است. با استفاده از این سازوکار یک موتور القایی خطی ایجاد می‌شود که در اثر رفت و برگشت پیستون، انرژی الکتریکی تولید می‌شود.

این موتور احتراقی-الکتریکی مزایای زیادی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به سهولت در خنک کردن و روغنکاری آن اشاره کرد.فشار گاز ورودی را نیز که برای جلو عقب بردن پیستون مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان تغییر داد.

سایز کوچک این موتور، امکان استفاده از آن را برای تامین نیروی مورد نیاز خودروهای الکتریکی در مسافت‌های طولانی فراهم می‌کند. نمونه‌ی آزمایشی این پیشرانه که توسط تویوتا توسعه یافته، ۱۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.  بکارگیری دو دستگاه از این پیشرانه منجر به رسیدن به سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌شود.

ToyotaMotorInt

در مقایسه با موتورهای احتراقی معمول، این خودرو بسیار بهینه‌تر عمل می‌کند. استفاده از این نوع موتورها لرزش‌هایی را در پی دارد که می‌تواند به بدنه‌ی خودرو منتقل کند. در صورت استفاده از یک موتور خطی دیگر در جهت عکس و بصورت افقی می‌توان مشکل را نیز خنثی کرد.

هنوز راه درازی تا توسعه‌ی خودروهای مبتنی بر این موتور باقی است، اما چنین فناوری‌هایی نقشه‌ی راه آینده را در صنعت خودروسازی تعیین می‌کنند.

منبعزوم ایت

دیدگاه‌ها  

+2 #1 سید رضا 1394-09-11 23:05
عالی بود. ممنون
نقل قول کردن
-2 #2 امین 1395-02-30 09:01
خسته نباشید
نقل قول کردن
+4 #3 محمد 1395-04-30 09:24
عالی بود ممنون .... چه زیباست نشر علم در جامعه ای که فرهنگ بخل دارد
نقل قول کردن
-1 #4 مصطفی 1395-06-02 15:43
این متوری که ساخته اید سوپاپ های ان چه گونه بالا پایین می رود
نقل قول کردن
+1 #5 دانیال 1395-09-11 21:39
به نقل از مصطفی:
این متوری که ساخته اید سوپاپ های ان چه گونه بالا پایین می رود

الکترو مغناطیسی با نیروی برق و کنترل کامپیوتر سوپاپها را باز و بسته میکنه
نقل قول کردن
-2 #6 مصطفی 1395-10-03 01:59
خیلی جالب بود تشكر
نقل قول کردن
+5 #7 اسماعیل گوجانی 1396-08-26 20:08
باتشکر خیلی خوب بود فقط اونجا که نوشته شده بدون پیستون این موتور پیستون دارد فقط میل لنگ ندارد همچنین کارکرد آن شبیه موتورو های دو زمانه است نه چهار زمانه. این طراحی بسیار پیش پا افتاده است و بنظر نمیرسد تویوتا روی همچین موتوری سرمایه گذاری کند . حتی بازده عملی آن بسیار پایین است هر احتراق حدود یک و نیم تن فشار تولید می کند که این نیرو فقط از طریق دوران قابل دریافت است در هیچ سیم پیچ الکتریکی این انرژی قابل دریافت نمی باشدمگر آنکه انرژی از طریق میل لنگ دریافت شود و توسط گیر بگس قدرت آن به سرعت تبدیل شود و به دینام داده شود همچنین در بحث بالانس کردن این موتور اتصال دو سیلندر آن به یکدیگر جهت خنثی کردن لرزش از جهت هماهنگ سازی آن بوسیله گاز به دلیل ارتجاع پذیری فرآوان گاز و تغییرات حجمی گاز در مجاورت دمای موتور کاری تقریبا غیرممکن است. بنده طراح موتورهای احتراقی درونسوز می باشم .
نقل قول کردن
-2 #8 ابی 1396-11-18 19:38
خوب بودبرای اینکه انرژی فسیلی بسیارالوده کننده است طراحان گامهایی دراین رابطه برداشته اند
نقل قول کردن
-1 #9 Assad 1397-02-28 06:09
بعید میدونم مافیای خودرو درجهان حالا حالا ها اجازه توسعه وجایگزینی این فن اوری را بدهند
نقل قول کردن
-3 #10 داوود 1397-08-30 20:49
سلام خیلی خوب بود ولی این چجوری خنک میشه؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
نمونه سئوالات آزمون مهارتی گازسوز کار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون کارشناس فنی ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی مکانیک ایساکو
راهنمای عیب یابی و تعویض فنرلول و کمک فنر عقب برلیانس H200/H300/Cross
دیکشنری لغات و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی/فارسی مکانیک
راهنمای عیب یابی و پیکربندی سیستم مالتی پلکس SMS سمند با ایکودیاگ
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم گرمایش و تهویه هوا (خنک کننده) X33
تور درون کارخانه Koenigsegg
دوره آموزشی کولر خودرو
هیولای داکار (پژو 2008 DKR)
معرفی و مشخصات موشک بالستیک ذوالفقار
معرفی و شرح برخی سیستم های خودرو سنگین دیزل کراز
راهنمای تعمیرات و کدهای خطای سیستم های الکتریکی مزدا3
نمایش تفاوت عملکرد 206rc با استفاده از سیستم ESP/ASR و بدون آن
جزوه دوره آموزش گارانتی ایساکو
راهنمای تعمیرات موتور دوو سیلو
دستورالعمل عیب یابی و تعویض قطعات کولر برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض دینام آلترناتور برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض استارتر برلیانس
نمونه سئوالات آزمون مهارتی تعلیق و جلوبندی ایساکو
آموزش نحوه بازبینی و تست وایر شمع خودرو
فیلم دوربین مداربسته از سرقت کامپیوتر پژو 206
معرفی، نقد و بررسی لیفان 820
مقدمه ای بر سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده (AMT)
نمونه سئوالات آزمون مهارت شغلی مکانیک ایساکو
جدول عیب یابی CNG
نمونه سئوالات آزمون مهارتی برقکار ایساکو
آشنایی با موتور الکتریکی
راهنمای تعمیرات و سرویس مجموعه موتور BM15L خودروهای گروه H200وH300 سایپا
انواع قفل دیفرانسیل
شرح دیفرانسیل و عملکرد انواع آن
جزوه آموزشی سیستم صفحه نمایش Head Up Display پژو 508
راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور TU5-JP4 پژو405، پارس و سمند
کتاب درسی کاربرد و سرویس تراکتور
کارکرد دیفیوزر ، اسپویلر و اسپلیتر در خودرو
آموزش ترمیم صندلی چرمی خودرو
رقابت HUMMER H1 و تانک لئوپارد
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
kavoshtools

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک


[ aparat کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ facebook کانال رسمی کارگیک در فیسبوک ]

skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
دیاگ همراه و هوشمند I-MAX محصول جدید شرکت ماشین سافت میباشد ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
سامانه خدمات خودرو در محل كاپيتان كار ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
اموزش تخصصی برق خودرو -تعمیرات ECU-مالتی پلکس-تنظیم موتور- م ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پخش انواع شمع های ایرانی و خارجی خودرو به قیمت کارخانه ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
قیمت دستگاه تنظیم باد دیجیتال فروش درجه سنجش باد اتوماتیک خ ...
این فایل ، فایل ریمپ خودرو پژو 207i با موتور 1600cc گیربکس ا ...
فایل ریمپ چیپ آموزش نحوه تیونینگ ریمپ پژو 405 xu7 تقویت موت ...
الکتروصنعت پارس مبین ، تولید کننده لوازم و تجهیزات تعمیرگاهی ...
آموزش باطری سازی کامیون تعمیرات تخصصی اسکانیا ولوو ایسوزو ال ...