Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
nAMEG_7301
carworks_nba
Dkhodro_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

با وجود توسعه‌ی انواع فناوری‌های پاک برای استفاده در خودروها، همچنان شاهد بکارگیری گسترده‌ی موتورهای احتراقی در خودروهای تولیدی هستیم. خودروسازان در کنار توسعه‌ی خودروهای هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی، روی ساخت موتورهای احتراقی را نیز کار می‌کنند. یکی از این نمونه‌ها، موتور احتراقی بدون پیستون تویوتا با قابلیت تولید انرژی الکتریکی است.

toyota_new_motor_XL

 با توجه به نبود امکانات و فناوری‌های مورد نیاز برای تولید و استفاده از خودروهای تمام الکتریکی در گستره‌ی وسیع جغرافیایی، همچنان شاهد تولید انبوه موتورهای احتراقی هستیم. در راستای کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله بنزین و گازوئیل که مصرف بالایی در صنعت حمل و نقل دارند، خودروسازان در پی استفاده از موتورهای درون‌سوز در ترکیب با موتورهای الکتریکی برای بالابردن دامنه‌ی حرکتی موتورهای الکتریکی هستند.

تویوتا راهکار جالب توجهی را برای استفاده‌ی بهینه از سوخت و بالا بردن دامنه‌ی حرکتی خودروهای الکتریکی انجام داده است. این شرکت که در حال حاضر با تولید سالیانه ۱۰ میلیون دستگاه خودرو، لقب بزرگ‌ترین خودروساز جهان را به خود اختصاص داده، از ترکیب موتورهای احتراقی بدون پیستون با موتور القایی خطی بهره برده است. این موتور FPEG نام دارد که برگرفته از Free Piston Engine Linear Generator به معنای ژنراتور القایی خطی با موتور بدون پیستون است.

ایده‌ی استفاده از موتور القایی خطی چندان جدید نیست و دانشمندان در سال‌های اخیر انواع مدل‌های آن را تولید کرده‌اند.

در موتور‌های موسوم به بدون پیستون، میل‌لنگ حذف شده و به‌جای استفاده از چندین سیلندر در کنار هم، از یک محفظه برای انفجار استفاده می‌شود. داخل این محفظه‌ها، پیستون قرار دارد که به سمت جلو و عقب حرکت می‌کند. پروسه‌ی احتراق در این موتور بسیار شبیه موتورهای احتراق داخلی چهار مرحله‌ای است.

شاید از خود بپرسید که در این موتور که میل‌لنگ حذف شده، چگونه پیستون به حالت اولیه‌ی خود باز می‌گردد؟ وظیفه‌ی جلو بردن پیستون پس از انفجار به عهده‌ی گازی است که در مرحله‌ی بعد آتش خواهد گرفت. همانطور که در تصویر فوق می‌بینید، ابتدا گاز از قسمت پشتی، پیستون را به سمت جلو هدایت می‌کند، سپس گازی که در مرحله‌ی قبل وارد محفظه‌ی احتراق شده، آتش گرفته و پیستون را به عقب می‌برد، همزمان با خروج گاز سوخته شده، گازی که در مرحله‌ی قبل پیستون را به جلو برده بود وارد محفظه‌ی احتراق می‌شود. تنها مزیت وجود میل‌لنگ تبدیل حرکت رفت و برگشت پیستون به نیروی دورانی و انتقال آن به چرخ‌ها برای حرکت خودرو بود، اما در موتور FPEG تویوتا از انرژی جنبشی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شود.

وظیفه‌ی تولید انرژی الکتریکی بر عهده‌ی پیستون مورد استفاده در این موتور است که علاوه بر عقب و جلو رفتن، انرژی الکتریکی نیز تولید می‌کنند. در صورتی که پیستون را برش دهیم، ساختار W شکل آن را مشاهده می‌کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، دندانه‌ی وسط پیستون W شکل با محفظه‌ی احترق تعامل دارد، دو دندانه‌ی طرفین برای جلو بردن پیستون در حال ورود گاز به محفظه‌ی پشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سطح پیستون از مواد مغناطیسی پوشیده شده و دیواره‌ی اطراف نیز سیم‌پیچی شده است. با استفاده از این سازوکار یک موتور القایی خطی ایجاد می‌شود که در اثر رفت و برگشت پیستون، انرژی الکتریکی تولید می‌شود.

این موتور احتراقی-الکتریکی مزایای زیادی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به سهولت در خنک کردن و روغنکاری آن اشاره کرد.فشار گاز ورودی را نیز که برای جلو عقب بردن پیستون مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان تغییر داد.

سایز کوچک این موتور، امکان استفاده از آن را برای تامین نیروی مورد نیاز خودروهای الکتریکی در مسافت‌های طولانی فراهم می‌کند. نمونه‌ی آزمایشی این پیشرانه که توسط تویوتا توسعه یافته، ۱۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.  بکارگیری دو دستگاه از این پیشرانه منجر به رسیدن به سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌شود.

ToyotaMotorInt

در مقایسه با موتورهای احتراقی معمول، این خودرو بسیار بهینه‌تر عمل می‌کند. استفاده از این نوع موتورها لرزش‌هایی را در پی دارد که می‌تواند به بدنه‌ی خودرو منتقل کند. در صورت استفاده از یک موتور خطی دیگر در جهت عکس و بصورت افقی می‌توان مشکل را نیز خنثی کرد.

هنوز راه درازی تا توسعه‌ی خودروهای مبتنی بر این موتور باقی است، اما چنین فناوری‌هایی نقشه‌ی راه آینده را در صنعت خودروسازی تعیین می‌کنند.

منبعزوم ایت

دیدگاه‌ها  

+2 #1 سید رضا 1394-09-11 23:05
عالی بود. ممنون
نقل قول کردن
-2 #2 امین 1395-02-30 09:01
خسته نباشید
نقل قول کردن
+5 #3 محمد 1395-04-30 09:24
عالی بود ممنون .... چه زیباست نشر علم در جامعه ای که فرهنگ بخل دارد
نقل قول کردن
-1 #4 مصطفی 1395-06-02 15:43
این متوری که ساخته اید سوپاپ های ان چه گونه بالا پایین می رود
نقل قول کردن
+1 #5 دانیال 1395-09-11 21:39
به نقل از مصطفی:
این متوری که ساخته اید سوپاپ های ان چه گونه بالا پایین می رود

الکترو مغناطیسی با نیروی برق و کنترل کامپیوتر سوپاپها را باز و بسته میکنه
نقل قول کردن
-2 #6 مصطفی 1395-10-03 01:59
خیلی جالب بود تشكر
نقل قول کردن
+5 #7 اسماعیل گوجانی 1396-08-26 20:08
باتشکر خیلی خوب بود فقط اونجا که نوشته شده بدون پیستون این موتور پیستون دارد فقط میل لنگ ندارد همچنین کارکرد آن شبیه موتورو های دو زمانه است نه چهار زمانه. این طراحی بسیار پیش پا افتاده است و بنظر نمیرسد تویوتا روی همچین موتوری سرمایه گذاری کند . حتی بازده عملی آن بسیار پایین است هر احتراق حدود یک و نیم تن فشار تولید می کند که این نیرو فقط از طریق دوران قابل دریافت است در هیچ سیم پیچ الکتریکی این انرژی قابل دریافت نمی باشدمگر آنکه انرژی از طریق میل لنگ دریافت شود و توسط گیر بگس قدرت آن به سرعت تبدیل شود و به دینام داده شود همچنین در بحث بالانس کردن این موتور اتصال دو سیلندر آن به یکدیگر جهت خنثی کردن لرزش از جهت هماهنگ سازی آن بوسیله گاز به دلیل ارتجاع پذیری فرآوان گاز و تغییرات حجمی گاز در مجاورت دمای موتور کاری تقریبا غیرممکن است. بنده طراح موتورهای احتراقی درونسوز می باشم .
نقل قول کردن
-2 #8 ابی 1396-11-18 19:38
خوب بودبرای اینکه انرژی فسیلی بسیارالوده کننده است طراحان گامهایی دراین رابطه برداشته اند
نقل قول کردن
-1 #9 Assad 1397-02-28 06:09
بعید میدونم مافیای خودرو درجهان حالا حالا ها اجازه توسعه وجایگزینی این فن اوری را بدهند
نقل قول کردن
-3 #10 داوود 1397-08-30 20:49
سلام خیلی خوب بود ولی این چجوری خنک میشه؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
چینی ها چگونه تسلا S را هک کردند؟
سمند سورن توربوشارژ
آموزش تعمیر ترک و نشتی بخش های پلاستیکی رادیاتور خودرو
Toyota Builds Open-Source Car-Hacking Tool : PASTA (Portable Automotive Security Testbed)
آسیب پذیری ریموت ها و سیستم Keyless Entry و سرقت خودروهای مدل بالا
راهنمای سیستم ایموبیلایزر ضدسرقت رنو کپچر
راهنمای تعمیرات سیستم کلاچ نیسان پاترول
راهنمای تعمیرات سیستم فرمان نیسان پاترول
راهنمای تعمیرات ترمز نیسان پاترول
نقشه ها و تصاویر قطعات یدکی پراید صبا
نقشه های الکتریکی کیا سراتو (2009–2007)
راهنمای سیستم شبکه LAN نیسان مورانو
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور نیسان مورانو
ویدئو معرفی موتور TCe 120 استفاده شده در رنو کپچر و رنو کلیو
تشریح کامل تعاریف و عملکرد چرخ ، رینگ و لاستیک
معرفی و تست سیستم راننده خودکار تسلا
پرونده کامل پژو پارس ، مشخصات فنی ، امکانات و معرفی و مقایسه مدل های مختلف آن
تعمیرات ایسیو زیمنس بایفیول
آشنایی با یاتاقان ، بلبرینگ و رولبرینگ
کوروش منصوری،مهاجری از چالوس ، سلطان دنیای تیونینگ خودرو
چگونه یک خودرو را برقی کنیم؟
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
تشریح عملکرد مدار فن خودرو
نقد ، بررسی و مقایسه کیا اپتیما و هیوندایی سوناتا نسل قدیم و جدید از اسب بخار
بررسی و شناخت موتور XU7 و اجزاء، سنسورها و عملگرهای آن (پژو۴۰۵ ،پژوپارس ،سمند ،سورن)
مستند امداد خودرو ایران در نوروز (اسب بخار)
دستورالعمل عیب یابی گیربکس BE
راهنمای تعمیرات موتور زانتیا
نکات و آموزش تعویض آب و هواگیری رادیاتور خودرو
زتروس ، چهره خشن مرسدس بنز
معرفی و آزمایش فنی مرسدس بنز E250 + مقایسه با BMW 528
جدول مقایسه فنی و امکانات تیپ های مختلف پژو 206
آموزش استفاده از هیتر و هویه و لحیم کاری در تعمیرات ECU
لحیم کاری برد SMD و نکات آن
شرح عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
موتور احتراقی بدون پیستون و میل لنگ تویوتا برای تولید انرژی الکتریکی
معرفی و عیب یابی سیستم سوخت رسانی و جرقه Bosch MP 7.3 پژوپارس ELX و سمند سریر
تشریح فناوری های موتور دیزل با فیلم ها و انیمیشن های کوتاه
آفرود در کویر مرکزی ایران
کامپیوترهای مکانیکی کنترل آتش

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
دیاگ کاترپیلار و پرکینز Cat ET3
دیاگ دوو دوسان Doosan
دیاگ ماشین آلات کشاورزی و موتورهای هیتاچی Hitachi DR-ZX ...
دیاگ ماشین آلات لیبهر Liebherr
دوره تخصصی جامع تقویت و تیونینگ خودرو در آموزشگاه فن خودرو ...
آموزش تخصصی و فوق تخصصی کامل کامیون ها واتوبوس های نسل جدیدد ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش های تخصصی تعمیرات خودرو شامل:تعمیرات ecu تست موتور ...
الکتروصنعت پارس مبین ، تولید کننده لوازم و تجهیزات تعمیرگاهی ...
ما در آموزشگاه فن خودرو اولویت خود را بر روی کیفیت آموزشی و ...