زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو , car-suspension-photo

تنظیم زوایای چرخ‌ها از عوامل بسیار مهم در ایمنی خودرو و عمر تایر است. هم ترازی و بالانس صحیح چرخ‌ها، استواری و پایداری خودرو و بیشینه کردن تماس تایر با سطح جاده را تضمین می‌کند. زوایایی که موقعیت چرخ را بیان می‌کنند به سه زاویه کمبر (Camber)، کستر (Caster) و تئو (Toe) تقسیم می‌شود.

ویدئوی آموزشی سیستم تعلیق و زوایای چرخهای خودرو

کمبر Camber :

زاویه کمبر را شاید بیشتر از دو زاویه دیگر شنیده باشید. زاویه‌ای است که حاصل از امتداد خط عمود بر سطح جاده و امتداد تایر (با دید از جلو به خودرو) مشاهده می‌شود. در صورتی که تایرها کاملاً عمود بر روی سطح جاده باشند، زاویه کمبری وجود نخواهد داشت (کمبر صفر). زاویه کمبر مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت فوقانی تایر به سمت خارج خودرو منحرف شده باشد و زاویه کمبر منفی زمانی حادث می‌شود که قسمت فوقانی تایر به سمت داخل خودرو متمایل باشد. (با دید از جلو به خودرو)

زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو , wheel-camber

زاویه کمبر مثبت برای حالنی که نیاز به بارگذاری روی خودرو است مورد استفاده واقع می‌شود. در این صورت، زمانی که خودرو دارای بار کامل می‌باشد، زاویه کمبر صفر می‌گردد. زاویه کمبر منفی به علت داشتن جلوه زیباتر نسبت به زاویه کمبر مثبت و البته بیشتر به خاطر داشتن مشخصه‌های بهتر خوش‌فرمانی، بیشتر مورد استفاده خودروهای اسپرت قرار می‌گیرد. اکثر رانندگان ماهر به دلیل چسبندگی و چنگ زدن خودرو به کف جاده در هنگام پیچیدن‌های سنگین، زاویه کمبر منفی را ترجیح می‌دهند. هرچند در مواقعی که خودرو در مسیر مستقیم در حال شتاب گیری است زاویه کمبر منفی زاویه تماس خودرو با کف جاده را کاهش می‌دهد.


متأسفانه زاویه کمبر منفی منجر به پدیده‌ای به نام فشار (ضربه) کمبر می‌شود (Camber Thrust). هنگامی که هر دو تایر به صورت کمبر منفی نصب شده‌اند تا زمانی که ارتباط هر دو چرخ با سطح جاده برقرار است، به یکدیگر فشار می‌آورند که تا اینجای کار مشکلی دیده نمی‌شود. هنگامی که یکی از تایرها ارتباط خود را به هر دلیلی با جاده از دست می‌دهد تایر دومی دیگر نیروی مخالفی به تایر اولی وارد نمی‌کند و نتیجه آن از دست رفتن نیروی ترکشن (جلوبرنده) است.

زاویه کمبر صفر باعث ساییدگی بیشتر تایر در مدت زمان طولانی می‌شود. هر چند عملکرد مناسبی سر پیچ بر ما به ارمغان نمی‌آورد. در انتها باید خاطر نشان کنم که زاویه کمبر بهینه وابسته به نوع رانندگی شما و شرایطی که خودرو در آن قرار دارد، است.

کسترCaster :

تصور زاویه کستر شاید کمی مشکل باشد ولی به زاویه‌ای خطاب می‌شود که امتداد محور فرمان با محور عمودی تایر می‌سازد. کستر مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که امتداد محور فرمان در قسمت فوقانی تایر به سمت خودرو باشد و کستر منفی هم زمانی اتفاق می‌افتد که امتداد محور فرمان در قسمت فوقانی تایر به سمت خارج خودرو متمایل باشد.

زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو , alignment_caster

زاویه کستر مثبت خودرو را در سرعت‌های بالا بسیار پایدارتر و همچنین تمایل تایر را به چسبندگی بیشتر می‌کند. این عامل سبب فرمان گیری بیشتر هم می‌شود.


اکثر خودروها دارای کراس-کستر هستند. کراس-کستر کمی با زاویه کمبر و کستر متفاوت است. عاملی که سبب دریفت خودرو به سمت راست در هنگام غلتیدن (رول) خودرو می‌شود، همین کراس-کستر است. این یک ویژگی ایمنی است که هنگامی که راننده کنترل فرمان خودروی خود را از دست می‌دهد به سمت راست جاده کشیده می‌شود تا از رویارویی با ترافیک پیش رو جلوگیری به عمل آید.

تئو Toe:

شاید راحت‌ترین تصور در بین دو زاویه دیگر همین زاویه تئو باشد. تئو از امتداد تایرها با خط موازی با راستای امتداد اصلی تایر (با دید از بالا به خودرو) تشکیل می‌شود. انتخاب درست زاویه تئو می‌تواند در عمر تایر و ساییدگی عاج تایر تأثیر به سزایی داشته باشد. درهرصورت، زمانی که تایرها به سمت داخل یا خارج اشاره می‌کنند ساییدگی عاج تایر حتماً رخ می‌دهد هر چند برای عملکرد بهتر خودرو و پایداری بیشتر فدا شدن عاج تایر چندان مورد بحث قرار نمی‌گیرد.

زاویه تئو مثبت زمانی است که هر تایر طرفین یکدیگر را در اصطلاح نگاه کنند! زاویه تئو مثبت هر دو تایر را مجاب می‌کند تا نیروی مخالف همدیگر تولید نمایند که در واقع قابلیت دور زدن را کاهش می‌دهد. هر چند مثبت بودن این زاویه مشخصه‌های رانندگی مستقیم‌الخط را بهبود می‌بخشد.

زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو , wheel-alignment-toe-illustration-in

به طور معمول تایرهای عقب دارای زاویه تئو مثبت هستند تا اینکه مقاومت در برابر رول خودرو را کم کند. زاویه تئو منفی معمولاً در تایرهای جلو مورد استفاده قرار می‌گیرد و دقیقاً بر عکس دلایل قبلی حاکم است.

زاویه تئو منفی قابلیت دور زدن با سرعت‌های بالای خودرو را افزایش می‌دهد. هنگام دور زدن چرخ‌های داخل پیچ زاویه بیشتری به خود می‌گیرند، در نتیجه شعاع گردش چرخ‌های داخلی بیشتر از چرخ‌های خارجی می‌شود و این عامل دقیقاً موجب پیچیدن بهتر خودرو می‌شود.

در نهایت زاویه تئو منفی قابلیت‌هایی که یک خودرو در هنگام رانندگی مستقیم نیاز دارد را کاهش می‌دهد. باعث می‌شود هر گونه تغییری در جهت حرکت می‌تواند باعث تمایل خودرو از جهتی به جهت دیگر شود.

زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو , wheel_alignment

انواع سائیدگی لاستیک در حالات مختلف

زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو , tire-align


* توضیحات از پدال اقتباس شده اند.

دیدگاه‌ها  

+6 #1 رضا 1395-07-23 23:13
خیلیس خوبه فقط منوی دانلود بزارید تا دانشجوها بتونند دانلود کنند فایل هارو
نقل قول کردن
+5 #2 پیام 1396-01-23 23:39
اول اینکه خیلی ممنون از سایت خیلی خوبتون ..
خیلی ممنون میشم مثلا خیلی واضح در یک مبحث مثلا جلوبندی پژو 405 کدوم پیچ مثلا چپوقی فرمان زاویه کمبر میده یا مثلا ....برای کستر منفی به کار میرود
من مقالات کمک و سیستم تعلیق رو مطالعه کردم متاسفانه ندیدم خیلی ممنون میشم کمک کنیید با تشکر از مطالبتون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
تشریح فناوری های موتور دیزل با فیلم ها و انیمیشن های کوتاه
آفرود در کویر مرکزی ایران
کامپیوترهای مکانیکی کنترل آتش
مونتاژ موتور 4 زمانه احتراق داخلی 4 سیلندر
مقایسه آنرود و آفرود هیوندای ix35 و سوزوکی گرندویتارا
ماجرای ماشین خریدن جناب خان
معرفی موتور فرمول 1 رنو
نقد و بررسی تخصصی کیا اپتیما جدید در ایران
ترمزگیری صحیح در مسابقات رانندگی
آموزش تشخیص عیب و تعویض باتری
توضیح مکانیزم عملکرد گیربکس دستی دیفرانسیل عقب
معرفی BMW M4 GTS
قدرت میدان مغناطیسی موتور الکتریکی تویوتا پریوس
نمایش و توضیح عملکرد گیربکس روی گیربکس بازشده پراید
آموزش بازدید مجموعه کمک فنر و تعلیق خودرو
آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپایدک
آموزش بازکردن ، عیب یابی ، کنترل ابعادی و بستن موتور B3 پراید و رنو P.K
نحوه صحیح چیدمان دهانه رینگ ها در هنگام جا زدن پیستون
آموزش عیب یابی لقی و دمونتاژ و مونتاژ بلبرینگ اکسل جلو پراید
آموزش بازکردن داشبورد و ملحقات پژو 405 و پارس
10 روش برتر متداول و اقتصادی برای تقویت خودرو
10 روش برتر متداول و اقتصادی برای تقویت خودرو
آموزش تعویض تسمه تایم موتور K4M رنو (تندر90،مگان،داستر،ساندرو)
آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور
انواع و عملکرد چند نمونه متداول از پمپ های هیدرولیک
2019 Toyota New Engine and CVT Transmission for 2.0-liter Class Based on TNGA
تست مرگ تویوتا هایلوکس توسط جرمی کلارکسون
تشریح زوایای چرخ ها و اثر پیچیدن خودرو بر چرخ
آموزش تنظیم زوایای چرخ های خودرو
انتقال قدرت هیدرواستاتیکی و مزایای آن
فیلم آموزشی تعمیر تاکومتر (دورسنج موتور) پژو 206 + معرفی و آشنایی با تاکومتر
نگاهی به موشک سوخت مایع و پیشرانه آن
بررسی و مقایسه تسلا S و مرسدس بنز S550
بهبود ضریب درگ (آیرودینامیک) مزدا3 هاچ بک
مقایسه تویوتا یاریس و سایپا تیبا
جدول اقدامات مرتبط با ایراد عدم نمایش صحیح مقدار بنزین خودروهای پراید و تیبا
کتابچه راهنمای نقشه های الکتریکی 206 فرانسوی
راهنمای تعمیرات بخاری و کولر نیسان پاترول
راهنمای تعمیرات شاسی و بدنه نیسان پاترول
راهنمای کامل تعمیرات MVM315

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
با توجه به پیچیدگی های کدینگ و پروگرامینگ خودروهای آئودی و ف ...
دستگاه تنظیم فشار باد وای دی 409 ، ساخت کمپانی یانتک میباشد ...
یکی از با اهمیت ترین موارد داشتن دستگاه تستر ایسیو این هست ک ...
خدمات صافکاری و نقاشی.تعمیرات تخصصی برق و الکترونیک. ...
فروش ای سی یو ، جعبه فیوز ، نودها و ABS انواع خودروهای داخل ...
دوره تخصصی جامع تقویت و تیونینگ خودرو در آموزشگاه فن خودرو ...
تعمیرات بردهای الکترونیکی خودرو
فروش ابزار آلات خصصی تعمیرگاهی خودورو موتورسیکلت ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...