Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
carworks_nba
samin_ba
carworks_b2
Dkhodro_nba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

synthetic-vs-conventional_oil_Comparision

انواع روغن موتور

همان‌طور که گفتیم، روغن در کنار روانسازی قطعات و کاهش اصطکاک آنها، در خنک‌سازی پیشرانه و جمع کردن رسوب و براده‌های فلزی ناشی از کار موتور و دوده‌های احتراق درون آن نیز کارایی دارد. برای همین است که روغن‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند.

روغن موتور از ترکیب روغن‌های پایه و افزودنی‌ها به دست می‌آید. روغن‌های پایه‌ای که برای تولید روغن موتورها استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را به پنج گروه دسته‌بندی کرد. روغن‌های پایه معدنی یا مینرال (Mineral)، روغن‌های پایه سنتتیک (Synthetic) یا روغن‌های مصنوعی، روغن‌های نیمه سنتتیک که ترکیبی از روغن‌های پایه معدنی و روغن‌های سنتتیک هستند، روغن‌های پایه گروه ۳GII که به روغن‌های پایه نسل جدید معروفند و به نوعی از بهینه‌سازی روغن‌های پایه معدنی به دست می‌آیند و آخرین گروه نیز روغن‌های پایه تصفیه‌ای هستند که در ایران جهت تولید روغن موتورهای مونوگرید و روغن‌هایی با سطح کیفیت پایین استفاده می‌شوند.

با توجه به کارکرد‌های مختلف و مهم روغن می‌توانیم آن را خون خودرو بدانیم. روغن موتور‌ها به 3 دسته کلی از نظر ساختار ترکیبی و کارایی تقسیم‌بندی می‌شوند که همه ما کم و بیش آنها را دیده و یا نامشان را شنیده‌ایم منظورمان روغن‌های مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک است.

روغن‌های مینرال

روغن‌های مینرال یا ارگانیک یا پایه معدنی که بر پایه نفت خام ساخته می‌شود، شناخته‌شده‌ترین نوع روغن برای ما هستند و از گذشته در خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌‌اند.

روغن‌هایی که از دو نوع گفته شده دیگر نباشند، از این دست خواهند بود و معمولا روی جعبه و ظرف روغن‌های مینرال، چیزی از مینرال بودن آنها نوشته نشده که نشانگر مینرال بودن آن روغن است که با این حساب و کمی دقت، درمی‌یابیم که درصد بسیار بالایی از روغن‌های موجود در بازار از نوع مینرال هستند.

synthetic-vs-conventional_oil_Behran

روغن‌های سنتتیک

روغن‌های سنتتیک یا همان نوع روغن‌های ساختنی، برخلاف نمونه قبلی که از تصفیه نفت خام و در جریان پالایش آن به دست می‌آیند، نبوده و یک نوع ساختنی هستند.

مزایای روغن موتور سینتتیک (مصنوعی)

به این معنی که این نوع روغن از ترکیبات شیمیایی و با استفاده از خواصی که به هیدروکربن‌ها داده می‌شود، ساخته می‌شوند و به همین دلیل است که با توجه به ساختار و مشخصاتی که هر کمپانی سازنده روغن موتور به کار می‌گیرد، تفاوت‌هایی با محصول کمپانی‌های دیگر در آن ایجاد می‌شود و هر کدام از انواع روغن‌های ساخت شرکت‌های گوناگون، به خاطر تفاوت در همین مواد تشکیل‌دهنده و ساختار، دارای خواص مخصوص به خود می‌شوند. در میان همه این روغن‌ها، دسته‌ای از آنها که بر پایه و اساس Poly Alpha Olefins (یا به اختصار PAO) ساخته می‌شوند، به خاطر داشتن ترکیبات Ester‌ها، کارکرد بالاتری دارند و برای استفاده در خودروهایی که با روغن مینرال سازگار شده‌اند، از انواع دیگر سنتتیک‌ها بهترند. روغن‌های سنتتیک دارای کارکرد به خصوصی هستند و در خودرو‌هایی که استفاده از این روغن‌ها برایشان سفارش شده است، باید مورد استفاده قرار بگیرند و استفاده از انواع دیگر، برای پیشرانه می‌تواند مضر باشد.

این روغن‌ها به خاطر داشتن ترکیبات پلیمری، عمر بالاتری دارند و به همین دلیل نیاز به تعویض آنها در کیلومتر‌های بالاتر اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه دمای تحمل و سوختن بالاتری دارند و در دما‌های بالا، کمتر خاصیتشان دچار تغییرات می‌شود که از مهم‌ترین نتایج آن، میزان ناچیز تبخیر شدن آن در برابر روغن‌های دیگر است.

ضمن اینکه اکسیداسیون پایین‌تر این روغن‌ها، خورندگی آنها را به شدت پایین می‌آورد. این روغن‌ها، غیر سمی هستند و به راحتی در مسیر روغن کاری، جاری می‌شوند و همچنین به خاطر طراحی خاصشان، با وجود روانکاری عالی، اصطکاک کمتری با قطعات دارند و به همین علت مصرف سوخت خودرو را نسبت به نمونه‌های معمولی، پایین می‌آورند.

synthetic-vs-conventional_oil

در کنار مزایای استفاده از این روغن‌ها مشکل قیمت بالا و سازگار نبودن با تمامی پیشرانه‌ها، به خصوص موتور‌های قدیمی از مهم‌ترین عیوب این دسته از روانکار‌هاست.

مقایسه روغن سنتتیک و روغن معمولی

روغن‌های نیمه سنتتیک

این روغن‌ها بین روغن‌های مینرال و تمام سنتتیک قرار می‌گیرند و در اصل ترکیبی از آنها هستند که عملکردشان نه مانند روغن‌های مینرال ساده‌اند و نه دارای خواص سنتتیک‌ها هستند. اما به خاطر داشتن ترکیبات اضافه‌ای نسبت به مینرال‌ها، در دماهای بالا و شرایط سخت مانند دورهای بالای موتور، توانایی و تحمل بالاتری از خود نشان می‌دهند.

منظور از تحمل، مقاومت در برابر گرمای ناشی از کار زیاد و پاره شدن فیلم نازک پرده روغن است که روی یاتاقان‌ها و بین رینگ و پیستون قرار دارد.

باید توجه داشته باشیم که روغن‌های سنتتیک، مینرال و نیمه سنتتیک، درست شبیه به بنزین سوپر و معمولی هستند. شما در خودرویی که سفارش شده است تا در آن فقط از بنزین سوپر استفاده کنید، در صورت ریختن بنزین معمولی به مشکل بر خواهید خورد و کارکرد پیشرانه خودرو به هم خواهد ریخت.

اما در خودرویی که باید در آن بنزین معمولی استفاده شود، اگر بنزین سوپر ریخته‌شود، مشکلی پیش نمی‌آید. برهمین اساس استفاده از روغن مینرال یا نیمه سنتتیک درون پیشرانه‌ای که باید در آن روغن تمام سنتتیک ریخته شود، ایجاد خرابی و اشکال می‌کند اما استفاده از روغن‌های سنتتیک یا نیمه سنتتیک درون پیشرانه‌های قدیمی که با روغن مینرال سازگار شده‌اند، از نظر مکانیکی اشکالی ندارد.

اما به خاطر دلایل فنی بهتر است که این کار انجام نشود؛ چرا که روغن‌های سنتتیک ممکن است با واشر‌ها و کاسه نمد و آب‌بند‌های این پیشرانه‌ها سازگاری نداشته باشد و باعث خرابی آنها شود. این روغن‌ها دارای ضخامت فیلم روغن کمتری هستند و ممکن است به همین خاطر در قسمت‌هایی مثل یاتاقان‌های خودرو‌های معمولی، نتوانند به خوبی روانکاری کنند.

پس همواره باتوجه به خودرو خود از روغن مناسب استفاده کنید. بهترین منبع هم برای آنکه بدانید از چه نوع روغنی استفاده کنید، دفترچه راهنمای خودرو است.

استفاده از روغن مینرال یا نیمه سنتتیک برای موتوری که فقط استفاده از روغن سنتتیک در آن توصیه شده است، می‌‌تواند برای موتور خطرآفرین باشد، اما در مقابل استفاده از روغن‌های سنتتیک یا نیمه سنتتیک برای موتورهایی که برای استفاده از نوع مینرال طراحی شده‌اند مانند موتورهای قدیمی با تمهیدات خاصی، از نظر تولیدکنندگان روغن‌های سنتتیک بلامانع است.

اما بسیاری از متخصصان این کار را نیز اشتباه و مضر می‌‌دانند که در ادامه به دلایل آن می‌پردازیم.

هر یک از انواع مختلف روغن‌های سنتتیک با توجه به فرمول شیمیایی، قابلیت تطابق با برخی انواع لاستیک‌ها و الاستومرها را دارند، در نتیجه اگر از روغن سنتتیکی با فرمول خاصی برای موتورهای با واشرها و درزبندهایی که با آن فرمول روغن سازگار نباشد، استفاده شود باعث نشتی روغن و مسائلی از این قبیل خواهد شد.

روغن‌های مینرال سبب تورم واشرها و جلوگیری از نشتی آنها می‌شوند، اما روغن‌های سنتتیک در مورد برخی انواع واشرها فاقد این خاصیت هستند و حتی بعضی از آنها باعث خورده شدن برخی از انواع واشرها می‌‌شوند.

حتی استفاده از روغن سنتتیک با مواد تشکیل دهنده‌ای متفاوت با مندرجات دفترچه راهنمای خودرو، برای خودروهایی که با این نوع روغن کار می‌کنند نیز می‌‌تواند خطرساز باشد، چه برسد به استفاده از این نوع روغن‌‌ها در موتورهایی که بر پایه استفاده از روغن مینرال طراحی شده ‌اند.

به عنوان مثال روغن سنتتیک بر پایه‏Poly glycol‏ با پلی استرها، پلی کربنیک‌ها، ‏ABS، پلی ونیل کلرین‌ها ‏Poly phenylene Oxide‏ همگی پلاستیک هستند و ‏Buna S، بوتیل، ‏Neoprene‏ و لاستیک طبیعی که همگی الاستومر هستند، سازگاری خوبی ندارد یا روغن سنتتیک بر پایه‏PAO‏ نیز که بیشتر روغن‌های سنتتیک موجود در بازار بر این پایه هستند، سازگاری ضعیفی دارد. ‏

روغن‌‌های سنتتیک در مقایسه با روغن‌های مینرال با لایه نازک تری روی قطعات موتور می‌‌نشیند و به همین دلیل فاصله قطعات ثابت و متحرک موتورهایی که با روغن سنتتیک کار می‌‌کنند، کمتر است. بنابراین استفاده از این نوع روغن برای موتورهایی که براساس تکنولوژی قدیمی مینرال طراحی شده‌‌اند، باعث نشتی پیستون خواهد شد.

البته این مورد از طرف سازندگان روغن‌های سنتتیک، با دلایل قابل قبول، رد می‌‌شود اما در عمل این مشکل در خودروهای قدیمی دیده شده است.

اگر سال‌ها است از روغن مینرال استفاده می‌‌کنید و خودرویتان دارای تکنولوژی قدیمی است، از این نوع روغن‌ها استفاده نکنید، اما در صورتی که خودرویی با تکنولوژی نسبتاً جدید دارید و از بی‌ خطر بودن تعویض روغن از مینرال به سنتتیک یا نیمه سنتتیک مطمئن هستید، از نوعی که برپایه ‏PAO‏ ساخته شده است استفاده کنید و این موضوع را نیز از یاد نبرید که با تعویض روغن از مینرال به سنتتیک، رسوبات پخته شده روغن‌‌های مینرال از روی قطعات موتور کنده و در موتور غوطه‌ور می‌شوند و پس از مدتی موتور از کار می‌افتد.

به همین علت قبل از این تعویض باید موتور را یا به طور کامل رسوب زدایی یا از روغن‌‌های فلاشینگ (‏Flush Oil‏) استفاده کنید.

* مهم : نوع flush oil استفاده شده باید با نوع آلیاژموتور سازگار باشد.

این نوع روغن فقط مخصوص تمیزکردن موتور است، به این ترتیب که روغن مینرال را بدون تعویض فیلتر تخلیه و روغن فلاشینگ را جایگزین کنید و اجازه دهید موتور 20 دقیقه در جا کار کند، پس از آن می‌‌توانید روغن فلاشینگ را تخلیه، فیلتر را تعویض و روغن سنتتیک یا نیمه سنتتیک را جایگزین کنید.‏

روغن موتور خوب

یک روغن موتور خوب باید غلظت مناسبی داشته باشد یعنی نه بسیار روان باشد و نه بسیار غلیظ. لایه فیلم روغن روان سریع‌تر پاره می‌شود و زودتر دچار کاویتاسیون (حباب زدن و تبخیر شدن) می‌شود. از طرفی روغنی که غلظت بالایی دارد، به سختی در مسیر‌های روغن‌کاری جاری می‌شود و به اجزای سیستم مثل اویل پمپ (‌پمپ روغن‌) فشار می‌آورد.

دیگر ویژگی روغن موتور خوب این است که باید به تدریج در موتور سیاه شود یعنی ظرفیت دریافت ناخالصی‌ها و دوده‌های حاصل از احتراق کم کم در بین مولکول‌های آن قرار بگیرد. عده‌ای بر این باورند که روغن موتور خوب باید زود سیاه شود تا نشان از کارایی بالایش باشد و یا بر عکس دیر یا حتی اصلا سیاه نشود که نشانگر مقاومت بالایش باشد.

در صورتی که روغن باید با دریافت ناخالصی‌ها تغییر رنگ دهد و آرام آرام سیاه شود. درمورد زمان تعویض روغن هم توجه کنید که روغن موتور را معمولا هزار کیلومتر زودتر از زمانی که برایش ذکر شده است، تعویض کنید؛ چرا که خودرو مدت زمان زیادی را نیز در ترافیک و به صورت درجا روشن است و کار می‌کند درحالی در کیلومتر ماشین محاسبه نمی‌شود.

فیلتر روغن هزینه‌ای ندارد، پس با هر بار تعویض روغن، آن را نیز نو کنید و از یکی در میان کردن تعویض آن خودداری نمایید. فیلتر محل جمع شدن ناخالصی‌هاست، پس هرچه سریع‌تر باید با نمونه سالم عوض شود تا در کیفیت روغن جدید نیز اثری نگذارد. از موادی که به روغن موتور اضافه می‌شوند تا غلظت آنها را بالا ببرد، جدا پرهیز کنید.

این مواد کارایی نداشته و شاید حتی با روغن موتور شما نیز ناسازگار باشد. از ترکیب چند روغن با هم خودداری کنید. ممکن است روغن‌ها دارای تفاوت‌هایی با هم باشند و در کارایی هم اختلال ایجاد کرده و اثر نامطلوبی بر جای بگذارند.

نکته بعدی هم این است که از روغن‌های تصفیه شده به هیچ وجه استفاده نکنید. این روغن‌ها برای خودرو‌های امروزی مناسب نیستند و تقلب‌های گسترده‌ای در بازار از آنها صورت می‌گیرد.

دیدگاه‌ها  

+5 #1 محمدحسن 1395-07-02 15:25
عالی بود مرسی از تلاش شما دوستان
نقل قول کردن
+11 #2 علی 1395-07-09 15:41
با سلام و تشکر از سایت خوب و مفید شما
در دفترچه راهنما پژو 405 ایرانخودرو با موتور xu7-l3 1800 سی سی 8 سوپاپ روغن موتور با درجه 10-40 روغن مناسب جهت استفاده ذکر شده در حالی که روغن با این درجه نیمه سنتتیک فقط تولید می شود اما تمام تعمیرکاران و روغن فروشان روغن 20-50 که معدنی هست را پیشنهاد می دهند به نظر شما کدام روغن موتور مناسب تر است و در صورتیکه ازاین پس بخواهم به جای روغن معدنی ، نیمه سنتتیک استفاده کنم چه نوع فلاش اویلی باید استفاده کنم با تشکر
نقل قول کردن
+6 #3 محمد پارس 1395-07-29 08:53
به نقل از علی:
با سلام و تشکر از سایت خوب و مفید شما
در دفترچه راهنما پژو 405 ایرانخودرو با موتور xu7-l3 1800 سی سی 8 سوپاپ روغن موتور با درجه 10-40 روغن مناسب جهت استفاده ذکر شده در حالی که روغن با این درجه نیمه سنتتیک فقط تولید می شود اما تمام تعمیرکاران و روغن فروشان روغن 20-50 که معدنی هست را پیشنهاد می دهند به نظر شما کدام روغن موتور مناسب تر است و در صورتیکه ازاین پس بخواهم به جای روغن معدنی ، نیمه سنتتیک استفاده کنم چه نوع فلاش اویلی باید استفاده کنم با تشکر

روغن 20.50 بسیار بسیار بی کیفیت و بد هست و صدای موتور رو بالا میبره و به استارت ماشین هم به وضوح فشار بیشتری وارد میکنه من اول از 20.50 استفاده میکردم ولی الان دارم 10.40 استفاده میکنم و باید بگم اصلا 10.40 با 20.50 قابل مقایسه نیست و مطمئنم اگر کسی از 20.50 استفاده میکرده و الان 10.40 استفاده کنه دیگه محاله دور 20.50 بره
نقل قول کردن
+1 #4 علی 1395-07-29 18:02
به نقل از محمد پارس:
روغن 20.50 بسیار بسیار بی کیفیت و بد هست و صدای موتور رو بالا میبره و به استارت ماشین هم به وضوح فشار بیشتری وارد میکنه من اول از 20.50 استفاده میکردم ولی الان دارم 10.40 استفاده میکنم و باید بگم اصلا 10.40 با 20.50 قابل مقایسه نیست و مطمئنم اگر کسی از 20.50 استفاده میکرده و الان 10.40 استفاده کنه دیگه محاله دور 20.50 بره

از راهنمایی ممنون
شما از روغن چه شرکتی استفاده می کنی؟
میزان کم کردن روغن 10-40 نسبت به 20-50 بیشتر نیست ؟
با تشکر
نقل قول کردن
+3 #5 علی 1395-08-12 11:03
این سایت فوق العاده است. مدتها بود دنبال همچین سایتی میگشتم دمتون گرم و خسته نباشی.
اگه راهکاری داشته باشید برای اینکه ما هم بتونیم مقالاتمون رو براتون ارسال و شما در سایت قرار بدید به نظرم برای سایتتون مفیدتر میشه.
نقل قول کردن
+8 #6 حسین 1395-09-24 01:32
سلام ممنون از سایت خوبتون سوالم اینکه من یه 111صفر دارم تا الانم دوبار روغن عوض کردم الف و سوپر پیشتاز میخاستم بدونم چ نوع روغنی خوبه و باید سنتتیک باشه یا نیمه سنتتیک اگه میشه ی روغن خوب با مشخصاتی ک باید داشته بهم معرفی کنین مرسی[/vimeo]
نقل قول کردن
+1 #7 عباس 1395-11-21 19:40
سلام،دست شما درد نکنه - سایت خوبی دارید انشا الله موفق باشید
نقل قول کردن
+2 #8 حسین 1395-12-27 17:06
باسلام کاش دقیقا یکی مب گفت موتور XU7L3قدیمی محسوب می گردد و باید روغن معدنی در آن استفاده کرد یا استفاده روغن موتور نیمه سینتیک یا سینیتیک در آن بلامانع است
نقل قول کردن
+5 #9 محمد 1396-02-09 09:26
سلام...من یه ای اف سون گرفتم...تا الان از روغنهای 40 -10 معمولی توش استفاده میشده...الان میخوام نیمه سنتتیک یا تمام سنتتیک بریزم...میخوام مطمئن شم که ضرری نداره برای موتور....
نقل قول کردن
+4 #10 صادق 1396-02-12 22:36
سلام می خواستم از روغن فوسر استفاده کنم لطفا راهنمایی ام کنید ؟
نقل قول کردن
+2 #11 ولی 1396-02-13 13:25
با سلام . برا موتوری که با روغن معدنی تست شده و در حال کار میباشد روغن سنتتیک و نیمه سنتتیک به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود . البته ممکنه خیلی از تولید کننده های روغن با این موضوع مشکلی نداشته باشن ولی در کاربرد موتور به مشکل خورده . چون افزودنی های موجود در سنتتیک با فیلم روغن نازکترذی نسبت به روغن معدنی کار میکنن.
نقل قول کردن
+1 #12 JAKE 1396-05-01 05:07
دوستان گرامی با سلام
به نظر بنده بهترین منبع برای اینکه چه نوع روغنی در موتور خودرو استفاده کنیم همان دفترچه راهنمای خودرو بوده هیچگاه روغن های مختلف رو امتحان نکنید
نقل قول کردن
+2 #13 امیر 1396-08-19 14:52
سلام.ممنون طلاعات مفیدی رو ارائه دادید.
من برای موتور سیکلت از روغن تمام سنتیک استفاده میکنم .به مرور زمان راندمان کاری انجین موتور به طور محسوس بهتر و بهتر شده. امروز دوباره تعویض رو انجام روغن انجام دادم.بعد از استارت زدن حس سوار شدن موتور صفر کیلومتر رو داره.
البته برای دوستانی که میخوان برای موتور سیکلت استفاده کنن تغییر و تقویت قطعات برقی و غیره و سرویس و نگهداری نقش به سزایی داره
نقل قول کردن
+5 #14 جلال . مهدوی 1396-08-23 18:38
عدم ترجمه ویدئو ها تامل برانگیز است ...!
نقل قول کردن
+1 #15 محمد رضایی 1396-09-22 18:09
با سلام .لطفا برای مرسدس E320مدل 2007 روغن موتور مناسب معرفی فرمایید
نقل قول کردن
+2 #16 محمد 1396-12-21 14:57
با سلام .
این رو فراموش نکنین :
روغنی که بوی گازوئیل میده بنجله . و بوی گازوئیل هر چه بیشتر باشه پس اون روغن بنجلتره .
قبل از خرید , گالنهای خالیِ داخل مغازه رو بو کنید . اگه بوی گازوئیل میده نخرید .
روغن باکیفیت یا بی بو هست یا بوی بسیار ملایم و مخصوصی داره
نقل قول کردن
+2 #17 مراد 1397-02-22 01:42
سلام بنده پارس تیوفایو دارم قبلا روغن توتال میریختم ولی الان روغن توتال گیرنمیاد روغن نیمه سنتیک خوبه یا واسه تیوفایو ممنون از سایتی که درست کردید
نقل قول کردن
+2 #18 مصطفی 1397-03-11 14:47
به نقل از مراد:
سلام بنده پارس تیوفایو دارم قبلا روغن توتال میریختم ولی الان روغن توتال گیرنمیاد روغن نیمه سنتیک خوبه یا واسه تیوفایو ممنون از سایتی که درست کردید


توتال هم خوب نیست
اکثر ماشینهایی که بی روغن میشن و یاتاقان خراب میکنن از روغن توتال استفاده میکنن
نقل قول کردن
+2 #19 رضا 1397-05-07 10:02
با سلام خدمت دوستان عزیز . من برای موتور tu5 از روغن تمام سنتتیک توتال 5w30 استفاده میکنم بسیار بسیار روغن خوبیه و کارایی موتور رو بالا میبره و مصرف سوخت رو پایین آورده و همچنین موتور بسیار بی صدا کار میکنه. ضمنا" روی موتور خودروهای اچ سی کراس هم توصیه شده و لیبل زده 5w30
نقل قول کردن
+2 #20 مجید عکاس ساوه 1397-09-24 13:48
سلام . من اچ سی کراس دارم که از وقتی که از نمایندگی گرفتم موتور و قسمت تسمه ها صدا میداد و موتور بد کار میکرد . شمع ها ی چینی رو با نوع چمپیون آمریکایی اصل عوض کردم و روغن موتور رو هم 5w30 توتال ریختم . ضمنا" روغن هیدرولیک و گیربکس روبا نوع آیسین ژاپنی تعویض کردم . صدا که افتاد هیچ موتور فوق العاده نرم کار میکنه طوری که لذت میبرم از کارکرد موتور
نقل قول کردن
0 #21 علی 1397-12-03 22:48
البته این مهم هم نباید فراموش کرد که میزان گوگرد روغن پایه معدنی بلاخص تو کشور ما خیلی بالاست و همین موضوع تو عملکرد روغن بعلت افزایش TBN یا خاصیت قلیایی روغن خیلی تاثیرگذاره و تشکیل خاکسترسولفات رو هم باید جدی کرفت از جمله خودروهایی که مجهز به after treatment مثل انواع کاتالیست ها هستند !
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش طراحی دوبعدی و سه بعدی در SolidWorks
آموزش گام به گام طراحی 3بعدی خودرو در Blender
آموزش برطرف کردن مات شدگی چراغ های جلو
آموزش مهندسی خودروهای خودران
قانون خودرو متعارف ؛ خسارت تصادف با پورشه كمتر از خسارت تصادف با رنو ساندرو و 207
بررسی لنت ترمز و انواع آن و معرفی اجمالی سیستم ترمز خودرو
هیدرولیک و عملکرد آن در سیستم ترمز خودرو
روش نصب سنسور دنده عقب سراتو
راهنمای فن خنک کننده و فلپ های کنترلی رنو کپچر
نحوه رگلاژ ترمزدستی خودروهای برلیانس H300
روش رفع ایراد کپ کردن موتور در خودروهای با EMS SSAT
راهنمای تعمیرات اکسل جلو تندر90
راهنمای تعمیرات موتور 4G6 میتسوبیشی گالانت و لنسر
تحقیق گازسوز کردن خودرو
جزوه سیستم سوخت رسانی و برق و انژکتور خودرو
جزوه راهنمای سیستم سوخت رسانی بنزینی کاربراتوری
نقشه و Pin Layout و استراتژی سیستم سوخت رسانی SSAT و SSAT Bifuel
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4
آموزش پنچرگیری لاستیک خودرو
مقدمه ای بر تعمیرات نرم افزاری و برنامه ریزی ECU
معرفی شمع های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم
استرات بار (استرس بار) و مزایای آن برای هندلینگ و تعلیق خودرو
آموزش کاربردی طراحی قطعات الکترو-مکانیکال با SOLIDWORKS - طراحی کوادکوپتر
آموزش تکنیک های حرفه ای طراحی در SOLIDWORKS
معرفی و تشریح اجزاء و نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک/تیپ ترونیک AL4
مبانی و مفاهیم عملکرد گیربکس اتوماتیک
Bertha Benz: the journey that changed everything
آموزش تنظیم (رگلاژ) عقربه‌های پشت آمپر پژو ۲۰۶
ساختار ایستگاه های سوخت رسانی CNG
تشریح ریمپ ECU و شرح Remap ایسیو ساژم S2000
آشنایی و شرح عملکرد موتور دیزل
دستورالعمل بازدید دستکاری صفحه کیلومتر در خودروهای X100 و X200
دستورالعمل عیب یابی و تعویض مجموعه کویل ، وایر و شمع انواع پراید
آموزش یادگیری عمیق ، شبکه های عصبی و پردازش تصویر برای خودروهای خودران
شرح و آموزش پولیش رنگ و بدنه خودرو
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی : پراید گران نیست، با قیمت‌های بالاتر صادر می‌کنیم
معرفی و آموزش عیب یابی ، تمیز کردن ، بازکردن و تعمیر استپر موتور
آموزش بازدید و تعویض دیسک و لنت ترمز تویوتا کمری (2006 تا 2015)
Classroom Manual for Automotive Electricity And Electronics
راهنمای کامل مدارهای الکتریکی چانگان CS35

آخرین آگهی ها

آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
قیمت دستگاه شارژ گاز کولر خودرو وکیوم اتوماتیک گاز کولر خرید ...
مشخصات ،قیمت و خرید لاستیک در ار برند برایت پولی پرزان پاریز ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
پروگرامر ایسیو نگار خودرو قیمت دستگاه پروگرام ای سی یو با ...