تغییر در اندازه فاق لاستیک چه تاثیری بر خشکی و نرمی حالت رانندگی خودرو می گذارد؟ , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

بدون شک انتخاب لاستیک مناسب تاثیر بسزایی در سواری، فرمان پذیری و البته استهلاک بخش های مختلف شاسی و سیستم تعلیق دارد، به طوری که آگاهی از نحوه انتخاب لاستیک استاندارد برای هر خودرویی می تواند علاوه بر آنکه باعث یک سواری بهتر شود، عمر و هزینه های خودروی شما را نیز کاهش دهد؛ مساله ای که شاید کم تر کسی در جامعه ما به آن توجه می کند و یا حتی از آن آگاه است.

تغییر در اندازه فاق لاستیک چه تاثیری بر خشکی و نرمی حالت رانندگی خودرو می گذارد؟ , 1396063116382568817774310

مساله ای که عده ای از افراد جامعه بدون آگاهی از آنکه کوتاه و یا بلند بودن دیواره لاستیک چه تاثیری در عملکرد آن و سواری خودرو دارد و تنها تحت تاثیر زیبایی خودرو و یا به اصطلاح برای اسپرت کردن آن دست به استفاده از لاستیک های دیواره کوتاه می زنند. به همین دلیل در این قسمت بر آن شدیم تا هر چند مختصر اما به صورت علمی نگاهی به تاثیر ابعاد دیواره لاستیک و به طور کلی نکات لازم در انتخاب لاستیکی با نسبت ابعادی مناسب بپردازیم.

لفظ دیواره (فاق) لاستیک یا نسبت اندازه آن به پهنای تایر که بیان علمی درست آن نسبت منظری Aspect Ratio است یکی از مهم ترین مواردی به شمار می رود که در خرید لاستیک برای خودرو باید به آن توجه شود. در این جا این سوال ممکن است پیش بیاید که اصلی ترین تاثیر نسبت ابعادی لاستیک ها بر روی سواری و عملکرد خودرو چیست؟ در پاسخ باید اشاره کرد که در لفظ کلی نسبت ابعادی یا دیواره لاستیک به صورت مستقیم با فرمان پذیری خودرو در ارتباط است و در بیش تر موارد به این دلیل دست به استفاده از لاستیک هایی با نسبت ابعادی مختلف می زنند.

هر چند این پارامتر بر روی موارد دیگری چون سواری خودرو، ویژگی های خود لاستیک، عمر لاستیک و نوع لاستیک برای مسیرهای گوناگون تاثیر دارد. اما در لفظ خاص و یا علمی تر تاثیر نسبت ابعادی لاستیک بر روی تنش ها و تغییر شکل ایجاد شده ناشی از توزیع تنش در سطح و درون لاستیک باعث شده است تا این پارامتر یکی از اصلی ترین مواردی باشد که می تواند خصوصیات و ویژگی های یک لاستیک را تعیین کند.

اما این عبارت چگونه تعریف می شود؟ نسبت ابعادی عبارت است از نسبت ارتفاع لاستیک به پهنای آن. در واقع با کاهش ارتفاع دیواره یا همان کاهش نسبت ابعادی یک لاستیک به دلیل افزایش سطح تماس آن با زمین در در شعاع چرخش کم تر باعث می شود تا فرمان پذیری و چسبندگی خودرو به خصوص در سر دورها افزایش یابد. این موضوع باعث شده است تا روز به روز شرکت های خودروسازی به سمت استفاده از لاستیک هایی با نسبت ابعادی کم تر روی بیاورند و دینامیک رانندگی محصولات شان را افزایش دهند. اما باید توجه داشت که کاهش نسبت ابعادی یک لاستیک به معنی کاهش راحتی سواری خودرو خواهد بود و لاستیک هایی با دیواره بلندتر سواری نرم تری را به ارمغان می آورند.

خودروسازان برای حل این مشکل معمولا به ارتقا و اعمال تغییرات مختلف در سیستم تعلیق خودرو و شاسی آن دست می زنند. بدین معنی که هر سازنده ای برای لاستیک خودروی خود یک ابعاد استاندارد را در نظر می گیرد و سیستم تعلیق خودرو را با توجه به آن از لحاظ مهندسی تنظیم می کند. حال با وجود آن که انحراف جزئی از این استاندارد تاثیر چندانی در عملکرد خودرو ندارد اما انتخاب لاستیکی با پهنای بیش از حد و نسبت ابعادی بسیار کم می تواند نه تنها بر کیفیت سواری بلکه بر سلامت شاسی و سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر بگذارد.

این دقیقا همان مساله ای است که بسیاری از جوانان ایرانی بدون توجه به آن دست به تعویض لاستیک استاندارد خودروی خود با لاستیک های بسیار پهن و با دیواره کوتاه می زنند و البته این افراد در بسیاری از موارد پس از مدتی پی به اشتباه خود می برند، چرا که کاهش شدید کیفیت سواری تا حدی که حتی عبور از کوچک ترین دست انداز در درون خودرو حس دیدن رینگ خودرو(در صورتی که رینگ مناسب برای آن لاستیک دیواره کوتاه انتخاب نشده باشد) و حتی عمر کم خود لاستیک ها (به دلیل محیط نامساعد آن ها و کیفیت پایین خیابان های شهر ما برای چنین لاستیک هایی) مواردی هستند که فارغ از زیبایی نسبی خودرو هر راننده ای را آزار می دهند. هر چند فرمان پذیری بهتر خودرو تنها نکته ای است که می تواند راننده را متقاعد کند. البته اگر به صورت علمی و در واقع مهندسی شده و بر حسب استاندارد در خودرویی از لاستیک های دیواره کوتاه و پهن تر استفاده شود قطعا نه تنها چنین مشکل هایی پیش نمی آید بلکه می توان شاهد تاثیر مثبت در کیفیت سواری خودرو نیز بود. مساله ای که در مورد بسیاری از خودروها به خصوص خودروهای تولید داخل نیازمند تقویت سیستم تعلیق و فرمان است تا استفاده از لاستیک های به اصطلاح اسپرت تر تاثیر منفی بر عملکرد و سلامتی آن ها نگذارد.

به صورت علمی مطالعات نشان داده اند زمانی که نسبت ابعادی یک لاستیک کاهش می یابد (ارتفاع دیواره آن کم می شود) تنش در سیم های کمربندی لاستیک افزایش و تنش های در طول سیم های لاشه لاستیک و همچنین تنش های محیطی کاهش می یابند. به علاوه در این حالت توزیع تنش ها بسیار مناسب تر و یکسان تر از حالتی است که دیواره لاستیک بلند باشد. در نتیجه در لاستیک هایی با نسبت ابعادی کم تر و به بیان ساده تر در لاستیک های دیواره کوتاه، کاهش ارتفاع دیواره پیوستگی ساختاری لاستیک را بهبود می بخشد و استحکام شعاعی، جانبی و محیطی آن را نیز افزایش می دهد. این افزایش استحکام جانبی باعث بهبود فرمان پذیری در سر پیچ ها می شود. در حالی که افزایش استحکام محیطی باعث بهبود فرمان پذیری در هنگام شتاب گیری و یا کاهش سرعت به خصوص در سر پیچ ها می شود. از سوی دیگر لاستیک هایی با دیواره کوتاه تر این امکان را به وجود می آورند تا بدون تغییر قطر خارجی بیرونی لاستیک قطر رینگ را افزایش داد.

قطر بیش تر رینگ تاثیر مثبتی در عملکرد سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS دارد. اما همان طور که گفته شد باید در نظر داشت که دیواره کوتاه تر باعث انتقال سریع تر و مستقیم تر دست اندازها به سیستم تعلیق و داخل کابین می شود که عوارض مختص به خود را دارد. با توجه به موارد فوق و در نظر گرفتن مزایا و معایب استفاده از لاستیک هایی با دیواره کوتاه تر و یا بلندتر برای خودروی خود، خریداری لاستیک می تواند راحت تر باشد. هر چند نوع خودرو و تکنولوژی سیستم تعلیق، فرمان و شاسی آن تاثیر بسزایی در انتخاب نسبت ابعادی استاندارد برای لاستیک خودرو دارند اما هرگز نباید فراموش کرد که ناهمواری و دست اندازهای مسیر حرکت خودرو نیز خود یکی از عوامل بسیار مهم در این خصوص است. چرا که هر چند هم سیستم تعلیق و شاسی خودروی شما با قدرت بوده و تکنولوژی آن امکان استفاده از لاستیک هایی اسپرت تر و با دیواره کوتاه تر را می دهد اما ناهمواری ها و دست اندازهای شهری هزینه های هنگفتی را در صورت استفاده از چنین لاستیک هایی به شما تحمیل می کند. در خاتمه ضمن اشاره به این که بهتر است پیش از ایجاد هرگونه تغییر در نسبت ابعادی استاندارد لاستیک خودروی خودتان با یک کارشناس خودرو که اطلاعات لازم را در این موضوع دارد مشورت کنید، رعایت استانداردها در این زمینه می تواند کمک شایانی به هزینه های نگه داری خودروی شما و عمر لاستیک آن کند.

دیدگاه‌ها  

+2 #1 کرمی 1396-07-03 14:43
بهترین سایز لاستیک باتوجه به مطالب بالا برای پارس چیست؟تاچه رنجی میتوان انرا تغییر داد؟
نقل قول کردن
+2 #2 محسن 1396-07-03 15:05
به نقل از کرمی:
بهترین سایز لاستیک باتوجه به مطالب بالا برای پارس چیست؟تاچه رنجی میتوان انرا تغییر داد؟

205/15
نقل قول کردن
+5 #3 جواد 1396-07-06 20:52
سلام
خسته نباشید. سایتتون خیلی معرکه اس
واسه سمند چه سایزی پیشنهاد میکنید؟
نقل قول کردن
0 #4 جواد 1396-07-15 01:51
خسته نباشید با این سایتتون
ازتون تعریف کردم حداقل جواب میدادین بی جنبه ها
بی جنبه ها
مرسی عه...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
تشریح فناوری های موتور دیزل با فیلم ها و انیمیشن های کوتاه
آفرود در کویر مرکزی ایران
کامپیوترهای مکانیکی کنترل آتش
مونتاژ موتور 4 زمانه احتراق داخلی 4 سیلندر
مقایسه آنرود و آفرود هیوندای ix35 و سوزوکی گرندویتارا
ماجرای ماشین خریدن جناب خان
معرفی موتور فرمول 1 رنو
نقد و بررسی تخصصی کیا اپتیما جدید در ایران
ترمزگیری صحیح در مسابقات رانندگی
آموزش تشخیص عیب و تعویض باتری
توضیح مکانیزم عملکرد گیربکس دستی دیفرانسیل عقب
معرفی BMW M4 GTS
قدرت میدان مغناطیسی موتور الکتریکی تویوتا پریوس
نمایش و توضیح عملکرد گیربکس روی گیربکس بازشده پراید
آموزش بازدید مجموعه کمک فنر و تعلیق خودرو
آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپایدک
آموزش بازکردن ، عیب یابی ، کنترل ابعادی و بستن موتور B3 پراید و رنو P.K
نحوه صحیح چیدمان دهانه رینگ ها در هنگام جا زدن پیستون
آموزش عیب یابی لقی و دمونتاژ و مونتاژ بلبرینگ اکسل جلو پراید
آموزش بازکردن داشبورد و ملحقات پژو 405 و پارس
10 روش برتر متداول و اقتصادی برای تقویت خودرو
10 روش برتر متداول و اقتصادی برای تقویت خودرو
آموزش تعویض تسمه تایم موتور K4M رنو (تندر90،مگان،داستر،ساندرو)
آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور
انواع و عملکرد چند نمونه متداول از پمپ های هیدرولیک
2019 Toyota New Engine and CVT Transmission for 2.0-liter Class Based on TNGA
تست مرگ تویوتا هایلوکس توسط جرمی کلارکسون
تشریح زوایای چرخ ها و اثر پیچیدن خودرو بر چرخ
آموزش تنظیم زوایای چرخ های خودرو
انتقال قدرت هیدرواستاتیکی و مزایای آن
فیلم آموزشی تعمیر تاکومتر (دورسنج موتور) پژو 206 + معرفی و آشنایی با تاکومتر
نگاهی به موشک سوخت مایع و پیشرانه آن
بررسی و مقایسه تسلا S و مرسدس بنز S550
بهبود ضریب درگ (آیرودینامیک) مزدا3 هاچ بک
مقایسه تویوتا یاریس و سایپا تیبا
جدول اقدامات مرتبط با ایراد عدم نمایش صحیح مقدار بنزین خودروهای پراید و تیبا
کتابچه راهنمای نقشه های الکتریکی 206 فرانسوی
راهنمای تعمیرات بخاری و کولر نیسان پاترول
راهنمای تعمیرات شاسی و بدنه نیسان پاترول
راهنمای کامل تعمیرات MVM315

آخرین آگهی ها

آموزش تخصصی و فوق تخصصی کامل کامیون ها واتوبوس های نسل جدیدد ...
آموزشگاه فنی پیشتازان صنعت خودروهای دیزل باهدف برگزاری آموزش ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
با توجه به پیچیدگی های کدینگ و پروگرامینگ خودروهای آئودی و ف ...
دستگاه تنظیم فشار باد وای دی 409 ، ساخت کمپانی یانتک میباشد ...
یکی از با اهمیت ترین موارد داشتن دستگاه تستر ایسیو این هست ک ...
خدمات صافکاری و نقاشی.تعمیرات تخصصی برق و الکترونیک. ...
فروش ای سی یو ، جعبه فیوز ، نودها و ABS انواع خودروهای داخل ...
دوره تخصصی جامع تقویت و تیونینگ خودرو در آموزشگاه فن خودرو ...
تعمیرات بردهای الکترونیکی خودرو
فروش ابزار آلات خصصی تعمیرگاهی خودورو موتورسیکلت ...