جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
samin ba
دنیای خودرو
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

چراغ جلو، همانطور که از نام آن پیداست، چراغی است که در قسمت جلوی وسایل نقلیه گرفته و از کاسه و لنز مخصوص تشکیل شده است و وظیفه آن، روشن کردن مسیر پیش روی راننده در تاریکی، شرایط بد جوی، و دیگر مواردی که منجر به کاهش دید می‌شوند، می‌باشد. گفتنی است، نور ساطع شده از این چراغ ها نباید به گونه ای باشد که دید رانندگان روبه رو را مختل کند. چراغ های جلو نخستین بار در اواخر دهه 1880 میلادی معرفی شدند. جالب است بدانید که چراغ های جلوی الکتریکی در سال 1898 توسط کمپانی Electrical Vehicle واقع در هارتفورد کانکتیکات آمریکا و به عنوان یکی از تجهیزات سفارشی روانه بازار شدند؛ تا پیش از آن زمان، نور این چراغ ها با استفاده از استیلن یا نفت تامین می‌شد. چراغ های جلوی گرد هفت اینچی نخستین بار در آمریکا و در سال 1940 به صورت استاندارد بر روی خودروها نصب شدند و به تدریج در کشورهای دیگر از جمله استرالیا، ژاپن و انگلستان رواج پیدا کردند.

مقایسه چراغهای هالوژن، زنون، LED و لیزری


مقایسه چراغ خودرو هالوژن / زنون / LED


همان طور که گفته شد، این چراغ ها به عنوان یکی از مهمترین بخش های سیستم روشنایی وسایل نقلیه وظیفه تامین نور را در تاریکی بر عهده دارند. از دیگر وظایف سیستم روشنایی خودرو می‌توان به آگاه سازی دیگر رانندگان از ابعاد و جهت حرکت خودروی شما اشاره کرد. این چراغ ها بر اساس لامپ مورد استفاده به سه دسته اصلی هالوژن، زنون و LED تقسیم بندی می‌شوند. گفتنی است، تکنولوژی به کار رفته در تامین نور نیز، می‌تواند مبنای تقسیم بندی چراغ ها قرار بگیرد.

چراغ هالوژنی

در جدول مندلیف، هالوژن به گروهی متشکل از 5 ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر و سمی اطلاق می‌شود که در دسته نافلزها قرار گرفته اند.

لامپ های هالوژن که به طور گسترده در چراغ های جلوی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از یک رشته نازک تنگستن و یک حباب شیشه ای حاوی گاز هالوژن تشکیل شده‌اند. با هر بار روشن کردن چراغ، گاز هالوژن موجب داغ شدن رشته تنگستن و در نتیجه تولید نوری سفید رنگ می‌شود. 

چراغ های زنون

زنون، گازی بی رنگ، بی بو و واکنش ناپذیر است که در مقادیر بسیار کم در اتمسفر یافت می‌شود و استفاده از آن در چراغ های جلو، در حال گسترش است.

این لامپ ها به دلیل ساطع کردن نوری سفید رنگ ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود، از محبوبیت خاصی بین خودروسازان برخوردارند.

چراغ های LED

LED که مخفف عبارت "Light Emitting Diode" و به معنای "دیود ساطع کننده نور" می‌باشد، دیودی نیمه رسانا است که با دریافت ولتاژ روشن می‌شود.

اما اگر دقت کرده باشید، تنها قسمت بالایی آن روشن می‌شود و نیمه پایینی آن باید خنک بماند. به همین دلیل، ساختار این لامپ های کوچک با لامپ های هالوژن و زنون کاملا متفاوت است. 

مزایا و معایب لامپ های هالوژن، زنون و LED

هر یک از این لامپ ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام یک بهترین هستند؛ انتخاب هر یک از آنها، به نیازها و اولویت های خریدار بستگی دارد. با نگاهی به جدول زیر که در آن مهمترین مزایا و معایب این لامپ ها ذکر شده‌اند، متوجه می‌شوید که هیچ یک از آنها بر دیگری برتری ندارد و انتخاب آنها از سوی هر فرد، کاملا سلیقه ای است. 

نوع لامپ جلو

مزایامعایب

هالوژن

نور سفید و شفاف، طول عمر زیاد، هزینه تعویض کم

تولید گرمای زیاد، اتلاف انرژی، هنگام تعویض حباب باید دقت زیادی به خرج دهید، در صورت تماس با مایعات به سرعت واکنش نشان می‌دهند

زنون

نور بسیار مناسب، مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتر در مقایسه با لامپ های هالوژن

گران قیمت، به دلیل ایجاد نور خیره کننده ممکن است سبب آزار راننده مقابل شوند

LED

اندازه کوچک، مصرف انرژی بسیار کم، ساختار متفاوت

گران قیمت، به دلیل تولید گرمای زیاد بیشتر از لامپ های هالوژن و زنون باید خنک شوند

 


4.5 1 1 1 1 1 Votes 4.50 (1400 votes)

دیدگاه‌ها  

+57 #1 امین 1394-12-04 07:55
در مورد گزینه آخر در متن باید اشاره کنم که بازده LED ها بسیار بیشتر از دو مورد دیگر است. و اینکه در جدول ذکر شده "به دلیل تولید گرمای زیاد بیشتر از لامپ های هالوژن و زنون باید خنک شوند" جمله درست نیست. گرمای تولید شده در ال ای دی ها اصلا قابل مقایسه با گرمای تولید شده توسط هالوژن و زنون نیست چون خیلی کمتره...اما سطح تحمل مدار LED برای حرارت خیلی کمه و با اندک حرارتی از پا در میاد. پس به مراقبت حرارتی نیاز داره...
نقل قول کردن
+8 #2 شمشیری 1395-02-20 13:01
دوست عزیز برای چراغ 405 slx چه پیشنهادی دارین هم نور پایین و هم بالا البته عدسی داره و نور رو متمرکز میکنه
نقل قول کردن
+8 #3 عرفان 1395-07-08 13:05
سلام من چراغ سفید بستم رو ماشینم دود میکنه مشکل خاصی داره
نقل قول کردن
-18 #4 هوشنگ 1395-07-30 03:50
سلام.من لامپ زنون بستم رو ماشینم ولی شتاب ماشین کم شده.چرا؟
نقل قول کردن
+3 #5 omid 1395-11-22 23:31
به نقل از شمشیری:
دوست عزیز برای چراغ 405 slx چه پیشنهادی دارین هم نور پایین و هم بالا البته عدسی داره و نور رو متمرکز میکنه



می تونید از لامپ های led که بهش هدلایت میگن استفاده کنید،خودم از هدلایت t2 استفاده کردم، و راضیم
نقل قول کردن
-6 #6 عرفان 1395-12-21 00:27
من از چراغ زنون ۱۰۰ وات رنگ متمایل به ابی از نظر من نور اش کم چرا
نقل قول کردن
+5 #7 محمد 1396-01-14 22:29
سلام دوست من ماشین من پراید نور بالا و نور پایینش ضعیفه چه پیش نهادی میدین که نورش قوی بشهچه نوع لامپی ببندم
نقل قول کردن
0 #8 امیر 1396-02-12 04:07
سلام
دوست عزیز من میخوام از دبی لامپ زنون خرید کنم ولی نمیدونم از کدوم بازار باید بخرم. لطفا راهنمایی میکنید .
ممنونم
نقل قول کردن
+2 #9 علی 1396-04-04 03:23
سلام.من هدلایت t4گرفتم برای 405.وقتی روشن میکنم بعد 7 دقیقه کار کردن خود به خود میره رو نور بالا مشکلش چیه؟چطور رفعش کنم؟
نقل قول کردن
+10 #10 پژمان 1396-06-10 12:24
تا اونجایی که ما خوندیم ال ای دی مصرف پایینتری داره و گرمای کمتری تولید میکنه.
شما تو قسمت مزایا و معایب نوشتین مصرف پایین و تولید گرمای بیشتر! این دوتا باهم تناقض دارن...
نقل قول کردن
+2 #11 علیرضا 268 1397-02-16 13:09
بی شک لامپ زنون بهمراه استفاده در لنزهای موسوم به اسپرت بالاترین درجه نوردهی هست.
استفاده از لامپ زنون در مه شکن به ترتیب 3000 و 4300 و همچنین در چراغ اصلی 4300 ، 5000 و 6000 کاربردی هستن بقیه طیف ها جنبه تزئینی دارند... ترانس در مقدار روشنائی بسیار مهم هست مقدار وات مهم نیست بلکه جنس و اصالت ترانس مهمه
در حال حاضر اسرام55، توبی75 و بولت 60 گزینه های مناسبی هستن .
نقل قول کردن
+3 #12 هادی 1397-04-10 17:17
به نقل از omid:


می تونید از لامپ های led که بهش هدلایت میگن استفاده کنید،خودم از هدلایت t2 استفاده کردم، و راضیم

یه سوال این هدلایت ها جریمه داره ؟
نقل قول کردن
+3 #13 ابوالفضل 1397-04-14 02:07
برای چی سر لامپ هالوژن رو رنگ میکنن؟
نقل قول کردن
+3 #14 رضا 1397-04-24 23:24
به نقل از ابوالفضل:
برای چی سر لامپ هالوژن رو رنگ میکنن؟

چون نور مستقیم ساطع نکنه و نور از کاسه به جلو منعکس بشه..وگرنه نور پایین معنی نمیده
نقل قول کردن
+2 #15 pishro 1398-01-16 19:10
دوست عزیز مگه نمگید led نور بیشتری داره خوب پس دماژ بیشتری هم داره که نور بیشتر تولید میکنه شما اشتباه متوجه شدید منظور از دما دمای حرارتی نیست منظور دمای رنگ هست که بیشتر تولید میکنه یه پیشنهادم بدم کسایی که دنبال نور قوی هستن حتما زنون ببندن ولی خوب حتما راظی میشن و کسایی که دنبال زیبایی هستن هدلایت
نقل قول کردن
+2 #16 علی 1398-02-06 19:29
سلام ماشین من پراید هست میخوام چراغ جلو بخرم یه مدلی هست که نور بالا و نور پایین جداس نور بالاش عدسی داره.بنظرتون عدسی نور بیشتری میده؟
نقل قول کردن
0 #17 میلاد 1398-05-01 18:41
به نقل از هوشنگ:
سلام.من لامپ زنون بستم رو ماشینم ولی شتاب ماشین کم شده.چرا؟

سلام شما باید اتصال بدنه رو تقویت کنید با کابل مناسب از منفی باتری به سرسیلندر و از سرسیلندر به بدنه اتصال بدید در ضمن رله هم برای چراغها بذارید بهتره
نقل قول کردن
0 #18 دوجی 1398-06-21 14:09
به نقل از عرفان:
من از چراغ زنون ۱۰۰ وات رنگ متمایل به ابی از نظر من نور اش کم چرا

با سلام لامپ فلیپش 60-55 استفاده کن ضرر نمیکنی.100وات نورش زیاد نیست سوکت للمپتو خراب یادسته چراغت رو خراب میکنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S5
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S7
جزوه و راهنمای آموزشی برق خودرو تندر90
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری رانا
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری دنا پلاس
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری H30 Cross
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
راهنمای استفاده از پایه های رله در برق خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
مشکلات متداول کولر خودرو و دلایل آن ها
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
rahro

آخرین آگهی ها

آموزش تخصصی موتور و گیربکس اتومات ، al4 , پژو ، ال 90 و 20 ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...
آموزش تخصصی تعمیرات کلیه ایسیو ها داخلی و خارجی و ماشین سنگی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش حرفه ای بازرَسی وکنترل بدنه اتومبیل ویژه کار ...
مجتمع مهارتهای نو دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای با اراِ ...