Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
carworks_b2
Dkhodro_nba
carworks_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

کاربرد سیستم نظارت بر فشار باد تایر یا TPMS در خودروی شما این است که به شما هشدار دهد حداقل یک یا چند تایر به طور محسوسی کم‌باد هستند و امنیت خودرو را به خطر می‌اندازند.

tpms

به نقل از جام جم آنلاین، کاربرد سیستم نظارت بر فشار باد تایر یا TPMS در خودروی شما این است که به شما هشدار دهد حداقل یک یا چند تایر به طور محسوسی کم‌باد هستند و امنیت خودرو را به خطر می‌اندازند. چراغ نشان‌دهنده کم‌بودن فشار باد تایر در این سیستم یک علامت زردرنگ است که به شکل سطح مقطع یک تایر (شبیه نعل اسب) که یک علامت تعجب نیز داخل آن است در صفحه پشت آمپر داشبورد روشن می‌شود.

تاریخ پیدایش این چراغ در خودروها به سال‌ها قبل بر می‌گردد. سال‌ها شک و تردید درباره فشار صحیح باد تایر و بسیاری تصادفات شدید که اگر رانندگان از کم‌بودن فشار باد تایر خود مطلع بودند شاید چنین تصادفاتی رخ نمی‌داد. حتی اکنون تخمین زده می‌شود که تعداد قابل‌توجهی از خودروها هر روز با تایرهای کم‌باد وارد جاده‌ها می‌شوند. با این ‌حال نگهداری صحیح از تایر به کمک سیستم نظارت بر فشار باد تایر قطعا در پیش‌گیری از بروز بسیاری از تصادفات شدید موثر است.

قبل از اینکه استفاده از چراغ نشانگر فشار باد تایر در خودروها رواج یابد برای اطلاع از اینکه فشار باد تایرها به سطح خطرناکی رسیده است یا نه باید از خودرو پیاده می‌شدید، زانوهای خود را خم می‌کردید و از گیج سنجش فشار باد تایر استفاده می‌کردید. به جز در چند مورد که استثنا وجود داشت، این گیج تنها ابزار بررسی فشار باد تایر بود که مصرف‌کنندگان عادی همراه خود داشتند.

در واکنش به افزایش ناگهانی تصادفاتی که در اثر کم‌بودن فشار باد تایر رخ می‌داد دولت ایالات‌متحده لایحه گسترش فراخوان حمل‌ونقل، مسئولیت‌پذیری و مستندسازی را تصویب کرد. یکی از پیامدهای این قانون این است که اکثر خودروهایی که از سال 2007 در ایالات‌متحده فروخته شدند مجهز به نوعی سیستم نظارت بر فشار باد تایر هستند.

تمام سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر عملکرد یکسانی ندارند. روشن‌شدن چراغ کمبود فشار باد تایر آخرین مرحله برای شناسایی مستقیم یا غیرمستقیم‌بودن سیستم TPMS است.

سیستم TPMS غیرمستقیم چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم TPMS غیرمستقیم براساس داده‌های حاصل از سنسورهای سنجش سرعت چرخ عمل می‌کند که سنسور ضدقفل ترمز نیز از همین سنسورها استفاده می‌کند. این سنسورها سرعت چرخش هر یک از چرخ‌ها را می‌سنجند و سیستم‌های کامپیوتری خودرو سرعت چرخ‌ها را نسبت به یکدیگر و نسبت به دیگر اطلاعات مربوط به عملکرد خودرو مانند سرعت مقایسه می‌کنند.

indirect_tpms

کامپیوتر می‌تواند براساس سرعت چرخش هر چرخ اندازه نسبی تایرهای خودرو را تعبیر ‌کند. وقتی سرعت چرخش یکی از چرخ‌ها بیش از حد انتظار افزایش می‌یابد کامپیوتر براساس محاسبات خود متوجه می‌شود که فشار باد تایر مربوط به آن چرخ کم شده است و براساس آن به راننده هشدار می‌دهد. درواقع کم‌شدن فشار باد تایر باعث کاهش قطر و محیط لاستیک می‌شود و لاستیکی که قطر آن کمتر باشد باید نسبت به تایرهای دیگر با سرعت بیشتری بچرخد تا سرعتش با آنها یکسان باشد.

بنابراین سیستم TPMS از نوع غیرمستقیم درواقع فشار باد تایر را نمی‌سنجد. این سیستم همان مقادیری که در یک گیج فشار باد تایر مشاهده می‌کنید به صورت الکترونیکی پردازش می‌کند. سیستم TPMS غیرمستقیم سرعت چرخش تایرهای خودرو را می‌سنجد و براساس آن سیگنال‌هایی به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند که وقتی در سرعت چرخش چرخ‌ها اشتباهی رخ دهد چراغ اخطار فشار باد تایر را روشن می‌کند.

مزیت‌های سیستم TPMS غیرمستقیم:

نسبت به سیستم‌های مستقیم نسبتا ارزان هستند.
به مرور زمان نسبت به سیستم‌های مستقیم به برنامه‌ریزی و نگهداری کمتری نیاز دارد.
اجزای آن درمجموع نسبت به نمونه‌های مستقیم مشابه به نگهداری کمتری نیاز دارند.

معایب سیستم TPMS غیرمستقیم:

اگر تایری با اندازه بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نصب کنید ممکن است دقت سیستم کاهش یابد.
هنگامی که فرسایش تایرها نابرابر باشد ممکن است عملکرد سیستم قابل‌اعتماد نباشد.
بعد از اینکه فشار باد هر یک از تایرها به درستی تنظیم شد باید سیستم دوباره از نو تنظیم شود.
درصورت جابه‌جایی تایرهای جلو و عقب که یک برنامه همیشگی است باز هم باید سیستم از نو تنظیم شود.

سیستم TPMS مستقیم چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم TPMS مستقیم از سنسورهای نظارت بر فشار باد تایر که درون هر یک از تایرها قرار دارند بهره می‌برد که سطح خاصی از فشار باد تایر را کنترل می‌کنند و برخلاف سیستم‌های غیرمستقیم فقط سرعت چرخش چرخ‌ها را از سیستم ضدقفل ترمز دریافت نمی‌کند.

direct_tpms

این سنسورها حتی ممکن است دمای تایرها را نیز نشان دهند. سیستم TPMS مستقیم تمام این اطلاعات را به یک واحد کنترل مرکزی ارسال می‌کند که در آنجا اطلاعات تحلیل و بررسی می‌شوند و اگر فشار باد تایر کمتر از حد مجاز باشد مستقیما باعث روشن‌شدن چراغ اخطار فشار باد تایر در صفحه پشت ‌آمپر می‌شود. معمولا سیستم TPMS مستقیم تمام این اطلاعات را به صورت بی‌سیم ارسال می‌کند. هر سنسور یک شماره سریال منحصربه‌فرد دارد. به‌این‌ترتیب نه تنها این سیستم از سیستم‌های خودروهای دیگر متمایز می‌‌شود بلکه فشار باد هر یک از تایرها را از یکدیگر تشخیص می‌دهد.

بسیاری از تولیدکنندگان این سیستم‌ها که بسیار تخصصی هستند از قانون مالکیت فناوری استفاده می‌کنند بنابراین برای تعویض سیستم TPMS مستقیم به نحوی که سازگار و هماهنگ با خودروی شما باشد به یک تکنسین باتجربه و آگاه نیاز دارید.

مزیت‌های سیستم TPMS مستقیم:

- نمایش فشار باد لحظه‌ای داخل تایر
- جابه‌جایی یا تعویض تایرها در دقت آن تاثیری نمی‌گذارند.
- پس از جابه‌جایی یا تعویض تایر تنظیم دوباره آن آسان است.
- باطری‌های داخل سنسورها معمولا تا 10 سال عمر می‌کنند.
- احتمال دارد این سیستم در تایر زاپاس خودرو نیز وجود داشته باشد.

معایب سیستم TPMS مستقیم:

- درمجموع گران‌تر از سیستم TPMS غیرمستقیم است.
- با اینکه تنظیم دوباره آنها آسان است ولی ممکن است به ابزار گران‌قیمتی نیاز داشته باشد.
- باطری‌های آنها قابل سرویس و استفاده مجدد نیست و اگر باطری تمام شود باید کل سنسور را عوض کرد.
- نصب، سرویس و تعویض سیستم‌هایی که حق مالکیت فناوری دارند برای مصرف‌کنندگان و تعمیرکاران سردرگمی ایجاد می‌کند.
- سنسورها هنگام نصب یا بازکردن آسیب‌پذیر هستند.

direct_vs_indirect_tpms

فشار باد تایر و مبحث ایمنی

با اینکه طرز کار این دو سیستم متفاوت است ولی هر دو کار یکسانی انجام می‌دهند و درصورت کم‌بودن فشار باد تایر هر دو یک چراغ یکسان را روشن می‌کنند. گرچه سیستم TPMS اگر درست نگهداری شده باشد می‌تواند دقیق و به‌موقع به راننده هشدار دهد ولی باز هم 100 درصد جایگزین بازدید فشار باد تایر به صورت دستی نیست. بنابراین این ابزار را به عنوان وسیله‌ای الزامی در جعبه ابزار خودرو در نظر بگیرید.

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
پاسخ به شایعات و اشتباهات درباره تویوتا هیبریدی
هیدرولیک و عملکرد آن در سیستم ترمز خودرو
استفاده از آب بجای بنزین و روشن کردن خودرو پژو ۴۰۵ بوسیله آب
فهم عملکرد و مزایا و معایب گیربکس CVT
معرفی بخش های مختلف داخل کاپوت جلو پژو 206
چاپ 3بعدی قطعات فلزی با تکنولوژی direct metal laser sintering (DMLS)
کتاب تعمیرکار برق خودرو براساس استاندارد درجه2 فنی و حرفه ای (باتری سازی)
راهنمای تعمیرات اکسل جلو رنو ساندرو
راهنمای سیستم انتقال قدرت و پلوس ساندرو
جزوه امداد خودروهای مدیران خودرو
راهنمای کامل تعمیرات جیلی امرگرند EC7
رالی های شبانه و شرط بندی زیرزمینی در تهران
مقایسه مسیریاب های Waze و نشان
نکاتی درباره سیستم خنک کننده ، رادیاتور و جوش آوردن خودرو
فیلم آموزش بازکردن ، عیب یابی و بستن گیربکس F۲۵MR مزدا۳۲۳ + مستندات اورهال
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
دستورالعمل عیب یابی مجموعه جلو آمپر X100 و X200 (بجز کوئیک و ساینا AT)
جزوه آموزشی سیستم برق خودروی Arizzo5
جزوه برق تیگو 7 موتور 1.5TC و گیربکس DCT
راهنمای تعویض دیسک چرخ عقب برلیانس H300
راهنمای تعویض سنسور نقطه مرگ بالای خودرو وانت زامیاد
راهنمای تعویض موتور پله ای (استپ موتور) دریچه گاز خودرو زامیاد
آموزش برق خودرو : مبحث کامل فن خنک کننده موتور
صنعت خودرو در پسابرجام
آسیب شناسی صنعت خودرو
فیلم آموزشی باز کردن و بستن تجهیزات داخلی و خارجی پژو 206
راهنمای آموزشی دلکو و کویل
راهنمای تعمیرات و عیب یابی ایربگ راننده و کمربند پیش کشنده خانواده خودرو سورن
راهنمای تعمیرات ، عیب یابی و نقشه های ایربگ سرنشین سمند
نقشه های سیم کشی های الکتریکی مزدا 323
آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپایدک
آموزش تعمیر لیفترها و اسبک های هیدرولیکی سرسیلندر تیبا
تاریخچه نیسان GT-R
راهنمای تعمیرات سیستم تعلیق جلو تیبا
کتاب Gasoline Engine Management Systems and Components
توضیحات و آموزش تعویض مایع رادیاتور + فیلم های تعویض آب رادیاتور 405،پارس،سمند،ریو،مزدا3
انواع نقش آج تایر خودرو
مکانیزمهای شگفت انگیز مکانیک
درگ هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر
نحوه رفع ایراد عدم عملکرد فن بخاری بعلت خرابی رزیستور در خودروهای خانواده X200
فراخوان عیب یابی ، تعویض و تنظیم سوئیچ پدال ترمز در خودروهای کوئیک و ساینا اتوماتیک (کدخطای P0504)
آموزش برق خودرو : آموزش کامل سیستم استارتر خودرو
خودروی برقی کوادرو؛تولید شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه آزاد قزوین
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور TU5 پژو 206

آخرین آگهی ها

اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی نشان برتر با سابقه 13 ساله خود در زمینه آموزش ...
آموزشگاه باطری سازی (برق خودرو)
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزش تخصصی برق خودرو -تعمیرات ECU-مالتی پلکس-تنظیم موتور- م ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تعمیرگاه مرکزی اتوچک تعمیرات تخصصی برق و مکانیک بنز و بی.ام ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...