جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
samin ba
دنیای خودرو
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

[ مقاله تکمیلی : بررسی سیستم های واحد کنترل الکترونیکی خودرو پژو 206 ]

معنای لغوی مالتی پلکس، چندجزیی بودن است و به هر مجموعه که دارای تعدادی عضو همراستا در یک هدف مشخص باشد، مالتی پلکس گفته می‌شود. این اعضا باید خصوصیت مشترکی دارا باشند که در عین مجزا بودن و عملکرد مستقل، مفهوم مشترکی را ظاهر کنند.

هدف کلی از شبکه سازی برق خودرو، کاهش زمان و هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش ظرفیت تولید و همچنین افزایش کیفیت و قابلیت‌های الکترونیک خودرو و ایجاد سهولت در عیب‌یابی آن است.

multiplex206

خودروی پژو 206‌، اولین خودروی مجهز به سیستم مالتی پلکس در تولیدات داخلی ایران است.

كليه دستوراتي كه راننده صادر مي‌كند، به يك واحد مركزي الكترونيكي (BSI) ارسال و از آن جا، فرمان لازم براي عملگر مربوطه صادر مي‌شود. در حال حاضر از شبكه مالتي‌پلكس روي خودروهايي نظير سمند و سورن نيز به جاي دسته‌سيم معمولي استفاده مي‌شود. اين سيستم در اواخر دهه 1980 توسط شركت آلماني بوش ابداع شد.

هوشمند شدن فرامين برقي و الكترونيكي در خودرو با استفاده از ارسال يك‌سري كد در شبكه، باعث مي‌شود كه خودروساز بتواند علاوه بر تسهيل فرايند عيب‌يابي و كمك به بخش خدمات پس از فروش، عملكردها و حالات و يا همان فيچرهاي مختلف را براي رفاه، ايمني و امنيت راننده و سرنشينان طراحي كرده و مهيا سازد. در پژو 206 كه از ابتدا تاكنون به صورت مالتي‌پلكس توليد مي‌شود، ريزه‌كاري‌هاي فني و الكترونيكي پيش‌بيني شده است كه فعال و غيرفعال شدن آن از طريق برقراري ارتباط با BSI خودرو قابل اجراست.

auto networks

 

BSI يك واحد الكترونيكي است كه ارتباط ميان كليه واحدهاي الكترونيكي يا اصطلاحا ECUهاي موجود در بخش‌هاي مختلف خودرو از قبيل موتور، گيربكس اتوماتيك، ترمز ضدقفل، تهويه مطبوع خودكار و امثالهم را برقرار و مديريت مي‌كند. تغيير در تنظيمات BSI كه توسط دستگاه عيب‌ياب يا همان دياگ صورت مي‌گيرد، در تمام نمايندگي‌هاي ايرا‌ن‌خودرو و نيز تعميرگاه‌هاي مجهز به اين دستگاه قابل انجام است. 

در طی دو دهه گذشته پیچیدگی سیستم‌های سیم‌کشی مدرن به طور پیوسته افزایش یافته است و در سال‌های اخیر این افزایش به‌شدت چشمگیر شده است. اکنون کار به جایی رسیده است که اندازه و وزن دسته سیم به مشکل مهمی تبدیل شده است. تعداد سیم‌های لازم در مورد اتومبیل‌های رده بالا به حدود 1200 رشته می‌رسد.

دسته سیم لازم برای کنترل همه کارکردهایی که به در سمت راننده مربوط می‌شود ممکن است تا 50 رشته سیم داشته باشد و سیستم‌های واقع در ناحیه داشبورد ممکن است به‌تنهایی بیش از 100 رشته سیم و اتصال داشته باشند. بنابراین آشکار است که گذشته از مشکل بدیهی اندازه و وزن دسته سیم، با افزایش اتصال‌ها و سیم‌ها، احتمال بروز عیب هم بیشتر می‌شود. تخمین زده می‌شود که هر 10 سال پیچیدگی سیم‌کشی اتومبیل دوبرابر می‌شود.

لزوم استفاده از مالتی پلکس

- افزایش بیش از حد استفاده از قطعات الكترونیكی در خودرو
- ساده‌سازی استفاده از سیم‌كشی و ساده‌سازی دسته سیم‌ها
- بالا رفتن تعداد ارتباط میان ECU با سایر اجزا اتومبیل و نیاز به هماهنگی داده‌ها
- بالا بردن كیفیت ایمنی و آسایش در خودروها
- تغییر روش‌های عیب‌یابی خودرو و نیاز به ساده‌كردن كار با دستگاه‌های عیب‌یابی و خود مجموعه وسایل داخل خودرو

سیستم مالتی پلکس یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترن سیستم‌های جامع برقی در خودرو می‌باشد . سیستم مالتی پلکس قابلیت تشخیص عیب یابی را دارد . در این سیستم ، با توجه به کیفیت و عملکرد سیستم برقی خودرو ، تحول اساسی در سیستم الکترونیک خودرو ایجاد شده است .

این سیستم علاوه بر این که رله‌ها ، فیوزها ومزایای سیستم هشداردهنده قبلی و دیگر قطعات برقی را به صورت یکپارچه دربر دارد ، از نظر کیفی شرایط الکترونیک خودرو را نیز ارتقاء داده و به دلیل ارتباط سیستم‌های برقی با نرم افزار مربوطه قابلیت‌های جدیدی از قبیل اعلام وضعیت لامپهای خودرو در جلو آمپر و … را نیز شامل می‌شود.

از نقاط مثبت این سیستم می‌توان به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو، افزودن آسان قابلیت‌های جدید و صرفه جویی در زمان مونتاژ وخدمات پس از فروش اشاره نمود.

در روش سنتی سیم‌کشی خودرو، جهت فعال کردن هر یک از بارهای الکتریکی، نیازمند وجود رشته سیم مستقل هستیم که با قطع و یا وصل مستقیم تغذیه، بار مذکور فعال و یا غیرفعال می‌شود. این مسأله با توجه به افزوده شدن بارهای الکتریکی جدید سبب افزایش شدید حجم دسته سیم در خودروهای امروزی گردیده است. لازم به ذکر است که به تبع نیاز به اعمال کنترل دقیق در قسمت‌های مختلف خودرو، کاربرد یونیت‌های کنترل کننده الکترونیکی و سنسورهای مرتبط با آن‌ها نیز افزایش یافته است.

در صورت استفاده از روش معمول سیم‌کشی در درخت سیم، این امر موجب می‌شود تعداد سیم‌های موجود در آن افزایش یابد. 

در دهه اخیر این رشد به نحوی بوده است که به طور متوسط از سال 1985 تا 1995، سالیانه 10 درصد، حجم و وزن درخت سیم خودرو افزایش یافته است. پیش بینی وضع نابسامان درخت سیم خودرو در آینده‌ای نزدیک، شرکت های خودروساز را به چاره جویی افکند و در نهایت، این تلاش‌ها منجر به ابداع فناوری مالتی پلکس درخت سیم خودرو گردید.

Car Multiplex System 1

در این روش، برای انتقال همه سیگنال‌ها، تنها به دو رشته سیم (مشترک بین تمام یونیت‌های الکترونیکی) نیاز است و مصرف کننده‌هایی نظیر سیستم‌های روشنایی، شیشه بالابرها، سیستم صوتی و ... توسط نزدیک‌ترین یونیت‌های الکترونیکی محلی که از آن‌ها به عنوان نود (Node) یاد می‌شود، کنترل و تغذیه می‌شوند.
این نوع سیم کشی را سیستم برق رسانی حلقوی نیز می نامند.

مزایای سیستم مالتی پلکس از نظر فنی :

- افزایش ضریب اطمینان و کیفیت
- حفاظت بهتر بارهای الکتریکی
- حفاظت کامل سیمها در مقابل اتصال کوتاه
- افزایش طول عمر لامپها
- مدیریت مصرف توان الکتریکی در خودرو
- حذف جعبه فیوز و ادغام فیوزها

هوشمند شدن فرامين برقي و الكترونيكي در خودرو با استفاده از ارسال يك‌سري كد در شبكه، باعث مي‌شود كه خودروساز بتواند علاوه بر تسهيل فرايند عيب‌يابي و كمك به بخش خدمات پس از فروش، عملكردها و حالات و يا همان فيچرهاي مختلف را براي رفاه، ايمني و امنيت راننده و سرنشينان طراحي كرده و مهيا سازد.

از مزایای بارز سامانه مالتی پلکس درخت سیم خودرو می توان موارد زیر را برشمرد:
1- کاهش حجم و وزن درخت سیم (تا 60 درصد).
2- کاهش قیمت تمام شده.
3- رهاسازی نسبی نرم افزار از قید مکانی سخت افزار مرتبط.
4- ایجاد قابلیت عیب یابی الکترونیکی (on board).
5- ایجاد قابلیت مدیریت انرژی در خودرو.
6- پخش زمانی مصرف کننده ها در جهت کاهش جریان لحظه ای.
7- انعطاف پذیری در دسته سیم در برابر تغییرات آتی.
8- بهبود کیفیت عملکردی اجزای مصرف کننده.
9- کاهش زمان مونتاژ هر خودرو (تا 15 دقیقه).
10- حفاظت کامل سیمها در مقابل اتصال کوتاه.
11- کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو.

سیستم مالتی پلکس

بسیاری از حسگرهایی که برای یک واحد کنترل الکتریکی، داده فراهم می‌کنند بین همه واحدها یا بعضی از آنها مشترک‌اند. یکی از راه‌های ممکن، استفاده از یک کامپیوتر برای کنترل همه‌ی سیستم‌هاست اما تولید این کامپیوتر به تعداد کم بسیار پرهزینه است. راه دوم استفاده از گذرگاه مشترک داده‌هاست؛ بدین ترتیب ارتباط بین مدول‌ها برقرار می‌شود و اطلاعات دریافتی از حسگرهای وسایل مختلف در دسترس همه‌ی وسایل قرار می‌گیرد. حال این فکر را کمی توسعه می‌دهیم؛ اگر بتوان داده‌ها را از طریق یک سیم انتقال داد و به همه‌ی بخش‌های اتومبیل رساند، آنگاه می‌توان سیم‌کشی اتومبیل را به سه رشته سیم کاهش داد.

این سیم‌ها عبارت خواهند بود از:
- سیم برق
- سیم اتصال بدنه
- سیم سیگنال فکر

استفاده از یک سیم برای انتقال چندین سیگنال، فکر تازه‌ای نیست و سال‌هاست که در عرصه‌هایی مانند مخابرات راه دور بکار می‌رود.

برای تجسم طرز کار این سیستم رویدادهایی را که هنگام روشن و خاموش کردن چراغ‌های بغل رخ می‌دهند را در نظر بگیرید. ابتدا وقتی راننده کلید چراغ را می‌زند، سیگنال منحصر به‌فردی روی گذرگاه داده قرار می‌گیرد. این سیگنال را فقط گیرنده‌های خاصی تشخیص می‌دهند که جزئی از هر مجموعه چراغ هستند. این گیرنده‌ها به نوبه خود بین سیم برق و چراغ‌ها اتصال برقرار می‌کنند. در هنگام خاموش کردن چراغ‌ها نیز عملیاتی به‌همین ترتیب انجام می‌شود، با این تفاوت که این‌بار رمزی که وارد گذرگاه داده می‌شود متفاوت است و فقط گیرنده‌های مقتضی آن‌را به‌عنوان رمز خاموشی شناسایی می‌کنند.

استانداردهای سیستم مالتی پلکس

كشورهای مختلف استانداردهای خاص و نام‌های خاصی را برای كاربرد این سیستم بكار می‌برند كه از جمله معروف‌ترین آنها عبارتند از:

استاندارد Can: ساخت آلمان كه در خودروهای بنز، ب.ام.و، فیات و ولو بكار می‌رود.
استاندارد Van: ساخت كشور فرانسه و روی محصولات رنو و پژو این كشور مورد استفاده است.
استاندارد j1850 : ساخت كشور آمریكا می‌باشد كه بر روی محصولات تولید كرایسلرفورد و جی ام مورد استفاده می‌باشد.
استاندارد proprietary: تولید كشور ژاپن است كه بر روی محصولات این كشور مورد استفاده می‌باشد.
استاندارد Absus: محصول آلمان و مورد استفاده بر روی محصولات گروه فولكس واگن.
در میان استانداردهای بالا Can از موفق‌ترین آنها به‌حساب می‌آید و بیشتر خودرو سازان از این استاندارد بر روی محصولاتشان استفاده می‌كنند.

ECU:
سیستم‌های الکترونیکی خودرو که دارای یک میکرو کنترلر هستند، واحد کنترل الکتریکی یا ECUنامیده می‌شوند.

ECU مخفف عبارت Electronic Control Unit می باشد. یکECU شامل مجموعه‌ای از سخت افزار و نرم افزار است که وظیفه نظارت (Monitoring) ، تنظیم (Regulating) یا کنترل (Controlling) کارکرد ویژه‌ای را در خودرو به عهده دارد.

آغاز تکنولوژی ECU به سیستم انژکتوری شرکت بوش(Bocsh) آلمان به نام JETronic باز می‌گردد که در سال 1968 در خودروی فولکس‌واگن VW 1600TL نصب شد.

نحوه کار ECU:

واحد کنترل الکترونیکی به طور معمول داده‌های لازم را به وسیله حسگرها(Sensors) از محیط پیرامون می‌گیرد و پس از فرمان پردازش آنها، فرمان‌های مناسب را به کنشگرها(Actuators) منتقل می‌کند.

کنشگرها به نوبه خود، مطابق فرمان‌هایی که از واحد کنترل الکترونیکی می‌گیرند، کار ابزار مکانیکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی یا الکتریکی مورد کنترل را هدایت می‌کنند.

Multiplexer 3 1 ECU

ساختار سخت‌افزاریECU ها:

هر ECU در مولتی‌پلکس دارای یک سری پایه‌های Input و Output و یک اوسیلاتور تولید فرکانس (که می‌تواند مبنای RC و یا کوارتز باشد)، یکVAN و یاCAN کنترلر (بر مبنای این که ECU مربوطه به شبکه CAN یاVAN متصل باشد) و یک پورت ترانسیورTransceiver فرستنده و گیرنده است که همزمان می‌تواند اطلاعات ارسالی را دریافت نماید. تمامی ECU ها در هنگام ارسال و دریافت اطلاعات توسط ECU دیگر قادر به مشاهده اطلاعات روی گذرگاه داده‌ها (که شامل دو سیم اطلاعاتی به هم پیچیده است) می‌باشند و از این طریق می‌توانند اطلاعات مربوطه را ارزیابی نموده و در صورت مرتبط بودن با اطلاعات از آن استفاده نمایند.

BSI چیست؟

یكی از مهم‌ترین قطعات در سیستم‌های مولتی پلكس می‌باشد. این ECU در واقع سرور شبكه می‌باشد و اطلاعاتی كه بین ECU‌های دیگر رد و بدل می‌شود را منتقل می‌كند، همچنین یكی از واسطه‌ها بین سیستم Van هست كه برق سیستم فعال‌سازی و در نهایت كنترل و نظارت بر این شبكه بر عهده این ECU می‌باشد. وقتی‌که شما ECU‌های خودرو رو عیب‌یابی می‌كنید درواقع سیستم BSI در این بین نقش واسطه را ایفا می‌كند.

carMultiplex

گذرگاه داده مالتی پلکس

برای انتقال داده‌های مختلف از طریق یک خط باید چندین معیار را به‌دقت تعریف و بر سر آنها توافق کرد. این تعریف معیارها را قرارداد ارتباطی می‌نامند. بعضی از متغیرهایی که باید تعریف شوند به‌قرار زیرند:
- روش نشانی دادن
- ترتیب انتقال
- سیگنال‌های کنترل
- خطایابی
- سرعت یا آهنگ انتقال

محیط مادی را نیز باید تعریف و بر سر آن توافق کرد. محیط مادی شامل موارد زیر است:
- واسطه انتقال، مثلا سیم مسی تار نوری و غیره
- نوع رمز گذاری برای انتقال، مثلا قیاسی و یا رقمی
- نوع سیگنال، مثلا ولتاژ جریان فرکانس و غیره

مدار مورد استفاده برای برآورده‌کردن معیارهای بالا را مدار فصل مشترک گذرگاه می‌نامند و غالبا به صورت یک آی‌سی است. در بعضی موارد این آی‌سی مدارهای اضافی مثلا به‌صورت حافظه دارد، اما با توجه به این‌که تعداد زیادی از این تراشه‌ها در اتومبیل مصرف می‌شود، می‌توان آنها را به قیمت ارزان تولید کرد. مانند هر سیستم قراردادی دیگر انتظار می‌رود که بتوان از فقط یک قرارداد استفاده کرد اما همیشه هم این طور نیست.

انواع هندسه شبکه مولتی‌پلکس

انواع هندسه شبکه‌های اطلاعاتی مولتی‌پلکس به شرح زیر است:
1- شبکه Star: پیکربندی ستاره که در آن تمامیECU ها به طور جداگانه به یکECU مرکزی متصل می‌شوند.
2- شبکهBus : در این شبکه تمامیECU ها به طور جداگانه پس از اتصال به دو خط گذرگاه داده‌ها به یکدیگر متصل شوند.
3- شبکهTree : این شبکه مجموعه‌ای از شبکه‌هایStar وBus می‌باشد.
4- شبکه Ring : در این شبکه هرECU حد فاصل بین دوECU دیگر است.
5- شبکه Lattice : در این شبکه ارتباط بینECU ها به صورت رندوم برقرار می‌شود.

انتقال اطلاعات در سیستم شبکه مالتی پلکس خودرو:

انتقال اطلاعات در سیستم های شبکه و مولتی پلکس در هفت لایه اطلاعاتی صورت می گیرد. این هفت لایه (مدل OSI) هر یک گوشه ای از بار اطلاعات را به دوش گرفته و به هنگام ارسال اطلاعات بین ECU ها نقش خود را بازی می کنند . نقش اصلی این لایه ها تعریف دریچه های ورودی و خروجی اطلاعات، تیین مسیر عبور اطلاعات، تعیین عناصر ارسال کننده و مصرف کننده اطلاعات، الویت های ارسال اطلاعات، ... و در نهایت تعریف پروتکل ارتباط ECU های خودرو با یکدیگر است.

لایه 1، لایه فیزیکال Physical:
وظیفه این لایه انتقال نهایی اطلاعات بر روی خطوط انتقال اطلاعات یا همان شبکه مولتی پلکس است. این لایه تنها لایه فیزیکی بوده و اطلاعات را به سیگنال های الکتریکی و یا سیگنال های الکتریکی روی شبکه را به بیت های اطلاعاتی جهت انتقال به داخل ECU تبدیل می کند. این لایه شامل تعاریفی مبتنی بر موارد زیر است:
1- تعریف چگونگی حالات سیگنال ها.
2- تعریف خطوط انتقال و کانال های ارتباطی.
3- تعریف مدهای مختلفارتباط به کانال ارتباطی ( Connector ها و ... ).

لایه 2، لایه ارتباطLink :
شامل زیرلایه های (Medium Access Control ) MAC و (Logical Link Control) LLC می باشد و به ترتیب، موارد زیر را پوشش می دهد:
1- مدیریت ارتباط منطقی و تسهیم اطلاعات بین ECU های مختلف.
2- تعریف رفتار شبکه ( زمان بندی ، مسیر یابی و ... ).
3- آشکارسازی خطاها ی لایه اول.
4- تصحیح خطاهای لایه اول.

لایه 3، لایه شبکه Network :
تعیین مسیر اطلاعات برای مقصد نهایی شامل:
1- تعیین مسیر عبور اطلاعات در شبکه.
2- تعریف وظایف Contention ها و کنترل جریان اطلاعات ما بین ECU های مسیر.

لایه 4، لایه انتقال Transport :
این لایه حد واسط بین انتقال اطلاعات و عملکرد بر روی اطلاعات به شرح زیر است:
1- تقسیم پیام ها به پیک های کوچک.
2- کنترل پیک های از دست رفته و یا دو بار فرستاده شده.
3 - تصحیح خطاهای لایه های قبلی.

لایه 5 ، لایه هماهنگی Session:
این لایه وظیفه سازمان دهی و سنکرون کردن اطلاعات مابین اطلاعات انتقالی بینECU های مختلف را به شرح زیر بر عهده دارد :
1- ایجاد محدودیت های لازم جهت انتقال اطلاعات یک ECU خاص بر روی شبکه.
2- سنکرون سازی مجدد هنگام قطع سیم.

لایه 6 ، لایه آماده سازی اطلاعات Presentation :
این لایه شکل نهایی اطلاعات تغییر یافته را تعیین می کند و شامل موارد زیر است :
1- تبدیل اطلاعات به کد شامل استانداردهای Motorola , Intel , ASCI , EBCIDIC ، ...
2- تعیین میزان ایمنی اطلاعات.
3- شناسایی ECU هایی که از این اطلاعات باید استفاده کرده و تعیین میزان سطح دسترسی آن ها به اطلاعات در شبکه.

لایه 7 ، لایه کاربرد Application :
این لایه ، سرویس های برنامه های کاربردی را بر عهده دارد:
1- سازمان دهی اطلاعات ساده کاربردی.
2- انتقال فایل های اطلاعات.
3 - سازمان دهی پیام های صنعتی.

محدودیتهای سیستم سیمکشی معمولی خودرو

در طی دو دهه گذشته پیچیدگی سیستمهای سیمکشی مدرن به طور پیوسته افزایش یافته است و در سالهای اخیر این افزایش به شدت چشمگیر شده است اکنون کار به جایی رسیده است که اندازه و وزن دسته سیم به مشکل مهمی تبدیل شده است تعداد سیمهای لازم در مورد اتومبیلهای رده بالا حدود 1200 رشته می رسد دسته سیم لازم برای کنترل همه کارکردهایی که به در سمت راننده مربوط می شود ممکن است تا 50 رشته سیم داشته باشد و سیستمهای واقع در ناحیه داشبورد ممکن است به تنهایی بیش از 100 رشته سیم و اتصال داشته باشند.

بنابراین اشکار است که گذشته از مشکل بدیهی اندازه و وزن دسته سیم با افزایش اتصالها و سیمها احتمال بروز عیب هم بیشتر می شود تخمین زده می شود که هر 10 سال پچیدگی سیم کشی اتومبیل دو برابر می شود تعداد سیستمهای که به صورت الکترونیکی کنترل می شود پیوسته رو به افزایش است هم اکنون استفاده از بعضی از این سیستمها متداول شده است و استفاده از بعضی دیگر نیز رو به افزایش است به عنوان نمونه چند تا از این سیستمها را نام می بریم :

1- سیستم اداره موتور
2- سیستم ترمز قفل نشو
3- سیستم کنترل کشش
4- سیستم متغیر تنظیم زمانی سوپاپ
5- سیستم کنترل جعبه دنده
6- سیستم تعلیق فعال

همه این سیستمها کار خود را انجام می دهند اما به یکدیگر هم مربوط اند بسیاری از حسگرهای که برای یک واحد کنترل الکتریکی داده فراهم می کنند بین همه واحد یا بعضی از انها مشترک اند یکی از راههای ممکن استفاده از یک کامپیوتر برای کنترل همه سیستم هاست اما تولید این کامپیوتر به تعداد کم بسیار پرهزینه است را دوم استفاده از گذرگاه مشترک دادهاست بدین ترتیب ارتباط بین مدولها برقرار می شود و اطلاعات دریافتی از حسگرهای وسایل مختلف در دسترس همه وسایل قرار می گیرد حال این فکر را کمی توسعه می دهیم اگر بتوان دادها را از طریق یک سیم انتقال داد و به همه بخشهای اتومبیل رساند ان گاه می توان سیمکشی اتومبیل را به سه رشته سیم کاهش داد این سیمها عبارت خواهند بود از یک سیم برق یک سیم اتصال بدنه و یک سیم سیگنال فکر استفاده از یک سیم برای انتقال چندین سیگنال فکر تازه ای نیست و سالهاست که در عرصه های مانند مخابرات را دور به کار می رود برای (مالتی پلکس) کردن چندین سیگنال روی یک سیم از دو راه اصلی استفاده می شود این راها عبارت اند از مالتی پلکس کردن تقسیم فرکانسی و مالتی پلکس کردن تقسیم رادیویی است اگر بیش از حد ساده کردن موضوعی پیچیده قابل قبول باشد میتوان گفت که نوعی از مالتی پلکس کردن تقسیم زمانی معمولا در انتقال سیگنالهای رقمی به کار می رود.

حال سیستمهای سیمکشی ماتی پلکس را برای کاربرد اتومبیل بررسی می کنیم این نوع سیمکشی را سیستم برق رسانی حلقوی نیز می نامند استفاده از سیستمهای سیم کشی مالتی پلکس سالهای متمادی بررسی شده است و در اواخر دهه 1970 لوکاس سیستمی را ابداع کرد که برای آزمایش روی اتوبوسهای لیلاند نصب شد قبلا همین سیستم را روی رور 2000 ازومده بودند در مالتی پلکس گذرگاه داده و کابلهای برق رسانی باید به همه نواحی سیستم برقی اتومبیل سرکشی کنند.

برای تجسم طرز کار این سیستم رویدادهایی را که هنگام روشن و خاموش کردن چراغهای بغل رخ می دهند در نظر بگیرید ابتدا وقتی راننده کلید چراغ را میزند سیگنال منحصر به فردی روی گذرگاه داده قرار می گیرد این سیگنال را فقط گیرندهای خاصی تشخیص می دهند که جزئی از هر مجموعه چراغ هستند این گیرندها به نوبه خود بین سیم برق و چراغها اتصال برقرار می کنند.

در هنگام خاموش کردن چراغها نیز عملیاتی به همین ترتیب انجام می شود با این تفاوت که این بار رمزی که وارد گذرگاه داده می شود متفاوت است و فقط گیرندهای مقتضی ان را به عنوان رمز خاموشی شناسایی می کنند.

مثال طرز کار سیستم مالتی پلکس :

برای تجسم طرز کار این سیستم، رویدادهایی را که هنگام روشن و خاموش کردن چراغهای بغل رخ می دهند، در نظر بگیرید. ابتدا وقتی راننده کلید چراغ را می زند سیگنال منحصر به فردی روی گذرگاه داده قرار می گیرد. این سیگنال را فقط گیرندهای خاصی تشخیص می دهند که جزئی از هر مجموعه چراغ هستند این گیرندها به نوبه خود بین سیم برق و چراغها اتصال برقرار می کنند. در هنگام خاموش کردن چراغها نیز عملیاتی به همین ترتیب انجام می شود ؛ با این تفاوت که این بار رمزی که وارد گذرگاه داده می شود متفاوت است و فقط گیرندهای مقتضی آن را به عنوان رمز خاموشی شناسایی می کنند.

bywire1

[ مقاله تکمیلی : بررسی سیستم های واحد کنترل الکترونیکی خودرو پژو 206 ]

منابع:
کارگیک
خودروبانک

خودرو.نت
وب سوار
خرم گستر
خودروها


4 1 1 1 1 1 Votes 4.00 (797 votes)

دیدگاه‌ها  

+6 #1 داود البرز 1395-01-25 09:53
سلام من یک سال است که یک پژو پارس سال خریدم وحدود دوماه است که سیستم برق خودرو درهنگام حرکت در اتوبان به یکباره کل برق خودرو قطع شده و نهایتن منجر به ایست کامل خودرو شده و با توجه به ارجاع به نمایندگی و با توجه به تعویض جعبه فیوض ماشین که تشخیص ابتدائی نمایدگی بود اما بعد از بیست روز دوباره برق خودرو در حرکت به طور کامل قطع شد البته بعد از چند ساعت مجددا خودرو روشن میشو د لذا خواهشمندم اینجانبرا راهنمایی کنید که ایا این مشکل ربطی به سیستم مالتی پلکس دارد یا نه از کمک شما سپاس گذارم. البرز 09123465745
نقل قول کردن
+4 #2 مجید 1395-01-27 11:33
به نقل از داود البرز:
سلام من یک سال است که یک پژو پارس سال خریدم وحدود دوماه است که سیستم برق خودرو درهنگام حرکت در اتوبان به یکباره کل برق خودرو قطع شده و نهایتن منجر به ایست کامل خودرو شده و با توجه به ارجاع به نمایندگی و با توجه به تعویض جعبه فیوض ماشین که تشخیص ابتدائی نمایدگی بود اما بعد از بیست روز دوباره برق خودرو در حرکت به طور کامل قطع شد البته بعد از چند ساعت مجددا خودرو روشن میشو د لذا خواهشمندم اینجانبرا راهنمایی کنید که ایا این مشکل ربطی به سیستم مالتی پلکس دارد یا نه از کمک شما سپاس گذارم.

منفیش احتمالا از پشت آمپر قطع می شه.
نقل قول کردن
+5 #3 سعید 1395-02-13 21:03
سلام من سمند مولتی پلکی مدل 93دارم چند وقته که برق تمام شیشه بالا برها و آینه ها به یکباره قطع شده.با مراجعه به نمایندگی نتونستن مشکل رو پیدا کنم و مشکل همچنان باقیست .لطفا اگر کسی اطلاعاتی در این مورد داره منو راهنمایی کنه.ممنون
نقل قول کردن
+7 #4 هوشیاری 1395-03-04 00:42
با سلام و خسته نباشید
بنده یه رانا94دارم می خواستم بدونم سیستم مالتی پلکس داره یا نه چون می خوام یه گیربکس اتوماتیک al4 روش نصب کنم که مثل 206اس دی اتوماتیک بشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر
نقل قول کردن
+8 #5 مجید 1395-04-02 16:07
سلام
من یک سمند lx مولتی پلکس مدل 94 دارم که یکی دو ماهی است که به شکل غیر ارادی گاه گاه گاز میخوره استپر و پتانسیومتر و ecu هم تعویض شده ولی مشکل حل نشده لطفا راهنمایی بفرمایید
نقل قول کردن
0 #6 محمد نیک 1395-04-04 23:18
سلام
من سورن elx با موتور ef7 گرفتم اردیبهشت 95 هر دو سه روز یکبار چراغ چک چشمک زنان روشن میشه و بعد از ثابت شدن دور موتور از کار میافته و سپس امپر بنزین و در نهایت امپر اب همگی از کار میافتن ولی موتور خوب کار میکنه و خاموش نمیشه بردم نمایندگی نرم افزار رو عوض کردن فایده نداشت لطفا راهنمایی بفرمایید
نقل قول کردن
+23 #7 میثم 1395-04-17 22:02
سلام علیکم
علت امپر کشیدن خودروی سمند مولتی پلکس مدل 95 در سینه کشی چیست؟؟؟؟
همه چیز هم عوض کردیم شمل:سر رادیات_ترموستات_مهره آب
نقل قول کردن
-1 #8 اردشیر محسنی 1395-05-13 17:34
سلام من یک مگان1600 دنده ای دارم بهنگام گرم شدن موتور ناگهان فن دور تند عمل میکند و همزمان کمپرسور بطور خودکار روشن میشود(یا برعکس) و بار میکشد و خودرو اگر در حرکت نباشد خاموش میشود یا دور موتور افت میکند.
درضمن موتور هم تک کار میکند هر جا نشان دادم علت اصلی را نفهمیدن یکی میگه سیم کشی مورد داره-یکی میگه سرسیلندره-یکی میگه پمپ بنزینه و...گاهی اوقات خودش اتوماتیک خوب میشه گاهی و بیشتر اوقات ریپ میزنه و موتور بد کار میکنه.حاضرم جایزه خوبی بدم که فقط مشکلش را بدونم که 1-برق 2-سوخت 3-تعمیر موتور 4-اتصال سیم کشی 5-خرابی شبکه مالتی پلکس
لطفآ راهنمایی
نقل قول کردن
+2 #9 ایمان 1395-06-06 09:50
مشکل سه کار کردن در بعضی مواقع یکی از انژکتورهات خراب باید بندازی تو دستگاه تا معلوم شه کدوم خرابه . ممنون از سایتدخوبتون .
نقل قول کردن
+1 #10 شایان 1395-06-25 23:56
اردشیر جان مشکل از سرسیلندر یا پمپ بنزین نیست راه های زیادی هست که ثابت میکنه مثلا با ماشینت تو کفی تخت گاز برو اگه بیشتر از یه حدی نتونستی سرعت بری مشکل از پمپ بنزینه. مورد بعدی میتونه از استپر موتور یا سنسور آب یا سنسور دور موتور که همه این ها رو دیاگ مشخص میکنه پهلو مکانیک نبر ببرش تنظیم موتور.....ممنون از مدیریت سایت
نقل قول کردن
-1 #11 سیامک 1395-08-05 13:08
با درود.من ماشین پارس tu5 خریدم. چگونه میتونم بفهمم ماشین مالتی پلکس هست یا نه ؟ چون نه نمایندگی پاسخ میده نه در مدارک ماشین هست.راهنماییم کنید ممنون میشم. سپاسگزارم
نقل قول کردن
-2 #12 امیر 1395-08-25 18:58
به نقل از سیامک:
با درود.من ماشین پارس tu5 خریدم. چگونه میتونم بفهمم ماشین مالتی پلکس هست یا نه ؟ چون نه نمایندگی پاسخ میده نه در مدارک ماشین هست.راهنماییم کنید ممنون میشم. سپاسگزارم

سلام ببیند اگه با ریموت ماشینو باز کنید باید چراغ راهنما بزنه یا ابنکه دنده عقب بگیری باید صداش دراد
نقل قول کردن
-1 #13 امیر ارسکان 1395-10-29 01:09
سلام وقتتون بخیر ممنون بابت این همه اطلاعات خوبتون . ببخشید من دزدگیر وصل کردم رو ماشین سمندم که سیستم مالتی پلکسه بعد الان راهنمای سمته راننده یه سره روشن میمونه علتش چیه دوستان ؟
نقل قول کردن
+1 #14 رضا 1395-12-11 23:05
سلام تو پارس tu5 به محض اینکه سوییچ رو باز میکنم یه صدایی مثل صدای فن لب تاب میاد این صدایه چیه؟؟
نقل قول کردن
+1 #15 amir 1396-02-13 22:52
به نقل از هوشیاری:
با سلام و خسته نباشید
بنده یه رانا94دارم می خواستم بدونم سیستم مالتی پلکس داره یا نه چون می خوام یه گیربکس اتوماتیک al4 روش نصب کنم که مثل 206اس دی اتوماتیک بشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر
بله سیستم مالتی پلکشس داره همه خودرو های انژکتوری دارای سیستم مالتی پلکس می باشند.
نقل قول کردن
+1 #16 پيمان 1396-03-29 14:27
با سلام/من يك سمند مولتي پلكس موتور معمولي مدل 95 دارم.خودرو بنده عيبي كه داره:
1-خودرو خيلي دما بالا كار ميكنه به حدي كه در سر بالايي از 90 درجه هم رد ميشه.
2-چراغ كوچيك هاي ماشين بعد نيم ساعت كاركرد ماشين گاهي اوقات به صورت خودكار روشن ميشود.
علت چيست؟
نقل قول کردن
0 #17 CNA 1396-08-16 10:58
به نقل از رضا:
سلام تو پارس tu5 به محض اینکه سوییچ رو باز میکنم یه صدایی مثل صدای فن لب تاب میاد این صدایه چیه؟؟


اگه بعد چند ثانیه قطع میشه طبیعیه. صدای پمپ بنزین هست.
نقل قول کردن
+2 #18 محمود 1396-08-23 14:00
با سلام بنده سمند سورن جدید با سیستم مالتی پالکس گرفتم مشکلی که داره وقتی در ب قفل میشه باید با زدن مجدد دکمه قفل شیشه ها بالا بره و آیینه ها جمع بشه ولی در ماشین بنده فقط شیشه سمت راننده بالا میره و آیینه ها هم جمع میشه ولی سه شیشه دیگه پایین میمونه
نقل قول کردن
+2 #19 مهدی ۹۶ 1396-08-25 19:58
به نقل از محمود:
با سلام بنده سمند سورن جدید با سیستم مالتی پالکس گرفتم مشکلی که داره وقتی در ب قفل میشه باید با زدن مجدد دکمه قفل شیشه ها بالا بره و آیینه ها جمع بشه ولی در ماشین بنده فقط شیشه سمت راننده بالا میره و آیینه ها هم جمع میشه ولی سه شیشه دیگه پایین میمونه

سلام.سر باطری رو یک ۱۰ دقیقه ای بردارید و مجدد بذارید سر جاش ان شاءالله درست میشه
نقل قول کردن
0 #20 ابراهیم 1396-09-13 01:04
سلام وقت بخیر ۲۰۷ مولتی پلکس جدید مدل ۹۶ گرفتم
رفتم پاور ویندوز نصب کنم برق کار اشنا بود
گفتن ن دزدگیر نصب کن ن سیستم صوتی ن پاور ویندوز
نه زنون که اگر برق ماشینت قاطی کرد زمین گیرت میکنه
ایا واقعا اینطوریه؟
نباید نصب کرد؟
ایا دزدگیر تصویری مخصوص برق مولتی پلکس میباشد؟
ایا پاور ویندوز بدون نیاز به تبدیل برق هستش؟
نقل قول کردن
-1 #21 محمود 1396-10-30 19:01
به نقل از محمود:
با سلام بنده سمند سورن جدید با سیستم مالتی پالکس گرفتم مشکلی که داره وقتی در ب قفل میشه باید با زدن مجدد دکمه قفل شیشه ها بالا بره و آیینه ها جمع بشه ولی در ماشین بنده فقط شیشه سمت راننده بالا میره و آیینه ها هم جمع میشه ولی سه شیشه دیگه پایین میمونه

سلام .باید شیشه ها را تااخرین حد بالازده وکلید را به مدت
3ثانیه نگه داریم وسپس به سمت پایین برده ودرانتهای مسیر کلید را 3ثانیه نگه داریم این کاررا برای همه شیشه ها انجام میدهیم تمام این کارهارا درحالت سویچ باز انجام میدهیم.انشاله مشکل حل شده باشد
نقل قول کردن
+1 #22 گل گهر سیرجان 1396-11-28 16:06
به نقل از مجید:
منفیش احتمالا از پشت آمپر قطع می شه.

سلام دوست عزیز موتور خودرو چی هستش ؟ TU5 یا XU7
نقل قول کردن
+1 #23 علیرضا 1397-02-12 02:41
سلام.لامپهای سقف وچراغ کوچک عقب وجلو را فقط وفقط ال ای دی انداختم.پشت امپر نوشته لامپ لود انگلیسی و علامت اچار زرد رنگ روشن شده.دیاگ بخوره درست میشه یا نه.سمند مولتی پلکس 96
نقل قول کردن
-1 #24 یاسر 1397-03-10 10:50
به نقل از سعید:
سلام من سمند مولتی پلکی مدل 93دارم چند وقته که برق تمام شیشه بالا برها و آینه ها به یکباره قطع شده.با مراجعه به نمایندگی نتونستن مشکل رو پیدا کنم و مشکل همچنان باقیست .لطفا اگر کسی اطلاعاتی در این مورد داره منو راهنمایی کنه.ممنون

شما سر باطری هارو در بیار به مدت ۵ دقیقه و سپس وصل کن،به طور خودکار عیب یابی صورت میگیرد
نقل قول کردن
0 #25 یاسر 1397-03-10 10:53
درود
سمند مالتی پلکس مدل ۹۰ دارم،ارور سیگنال بنزین میده،مشکلش از چیه،سپاس
نقل قول کردن
0 #26 محسن 1397-04-14 10:00
سلام خسته نباشید
سمندمالتی پلکس۹۶دارم سوبالا کارنمیکنه نمایندگی بردم درست نشد ،میخواستم بدونم آیا هدلایت روشون جواب نمیده وچجوری عیب یابی کنم چون منفی سوبالاقطعه؟
نقل قول کردن
0 #27 مهدی 1397-05-12 01:15
با سلام و خسته نباشید سورن مدل 91 دارم یه مدت که با روشن شدن موتور فنها میرن رو دور تند بردم تنظیم موتور دیاگ زد درست نشد بردم پیش باتری ساز رله سمت راست رو عوض کرد بازم مشکل پا برجاست سپاس فراوان اگه راهنمایی کنید سپاس
نقل قول کردن
-1 #28 الياس 1397-05-31 15:27
به نقل از سعید:
سلام من سمند مولتی پلکی مدل 93دارم چند وقته که برق تمام شیشه بالا برها و آینه ها به یکباره قطع شده.با مراجعه به نمایندگی نتونستن مشکل رو پیدا کنم و مشکل همچنان باقیست .لطفا اگر کسی اطلاعاتی در این مورد داره منو راهنمایی کنه.ممنون

به نقل از میثم:
سلام علیکم
علت امپر کشیدن خودروی سمند مولتی پلکس مدل 95 در سینه کشی چیست؟؟؟؟
همه چیز هم عوض کردیم شمل:سر رادیات_ترموستات_مهره آب

منم مشكل بالا رفتن امپر آب رو دارم بايد چيكار كنم؟
نقل قول کردن
0 #29 عباس 1397-06-26 15:29
سلام،من یه سمند مولتی پلاس مدل93 دارم،بوقش قطع شده،چراغ سمنت شاگرد خاموش،چراغ چک روشن،میگن ،باید دیگه بزنی،نظر شما چی؟تشکر
نقل قول کردن
0 #30 مراد 1397-07-19 22:53
سلام تفاوت ظاهری سیستم بوش و-زیمنس در سمند ای اف سون چیه کدام بهتره 'داخل صفحه کیلومتر درج شده spco
نقل قول کردن
0 #31 احسان 1397-09-06 10:45
سلام دوستان سیستم مولتی پلکس در صورت اشکال حتما باید با دستگاه بروز رسانی بشه یعنی باید ماشین رو جایی ببری دیاگ بزنی که برنامه مخصوص مولتی پلکس رو داشته باشه تا بروز رسانی بشه اونوقت مشکل حل میشه.چراغ چک چراغ ای بی اس همه خاموش میشه وماشین بدون ایراد میشه.
نقل قول کردن
0 #32 احسان 1397-09-06 10:48
برید جایی دستگاه بزنید که برنامه مولتی پلکس رو داشته باشن تا سیستم ماشینتون رو بروز رسانی کنن اونوقت همه مشکلات حل میشه.
نقل قول کردن
+1 #33 Abolfazl 1397-10-02 18:08
سلام من سمند Ef7 مولتی پلکس مدل۹۴دارم که سیستم برق به کلی قطع میشه دو باره این مشکل پیش آمده.....مورد بعدی سیستم قفلی که بعد حرکت درها قفل میشن.هم قطع شده....از چیه این ها. ممنون.
نقل قول کردن
0 #34 موسوی 1397-11-02 23:31
به نقل از هوشیاری:
با سلام و خسته نباشید
بنده یه رانا94دارم می خواستم بدونم سیستم مالتی پلکس داره یا نه چون می خوام یه گیربکس اتوماتیک al4 روش نصب کنم که مثل 206اس دی اتوماتیک بشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر

سلام. کلا رانا برق مالتی پلکس هست. گیربکس AL4 خیلی خوب نیست. نصب نکن. موتور TU5 کشش گیربکس اتومات نداره
نقل قول کردن
0 #35 امیر 1397-11-29 05:02
به نقل از سعید:
سلام من سمند مولتی پلکی مدل 93دارم چند وقته که برق تمام شیشه بالا برها و آینه ها به یکباره قطع شده.با مراجعه به نمایندگی نتونستن مشکل رو پیدا کنم و مشکل همچنان باقیست .لطفا اگر کسی اطلاعاتی در این مورد داره منو راهنمایی کنه.ممنون

سلام دوست من.. یک بار ریست کتید یا دانلود بزنید اگه نشد مشکل از bsiهستش
نقل قول کردن
0 #36 فرهاد 1397-12-05 23:03
سلام،سمند مالتی پلکس نوع sms چند وقتی هست چراغ نور زمینه کلید بالابرهای شیشه جلو هر دو سمت(راننده و سمت شاگرد ) خاموش شده اند ولی کلیدهای عقب نه .و تازگی ها هم کلید بالابر شیشه سمت راست راننده پایین آوردنی از سمت راننده عمل نمی کنه، ولی بالا اوردنی مشکل نداره و سمت شاگرد سالم هستش. دوستان راه حل این مشکل رو می دونن راهنمایی کنن. ممنون
نقل قول کردن
0 #37 مهدی 1398-04-19 22:38
سلام 206 تیپ 5 مدل 96 دارم یک ماه هست که در حین حرکت گاز نمی خوره و در صورت روشن بودن کولر فن پی در پی کار می کنه به نظر خودم مشکل از ای سی یو هست نمیدونم کسی راه حل این مشکل رو میدونه یا نه
نقل قول کردن
0 #38 یوسف 1398-05-08 13:19
به نقل از اردشیر محسنی:
سلام من یک مگان1600 دنده ای دارم بهنگام گرم شدن موتور ناگهان فن دور تند عمل میکند و همزمان کمپرسور بطور خودکار روشن میشود(یا برعکس) و بار میکشد و خودرو اگر در حرکت نباشد خاموش میشود یا دور موتور افت میکند.
درضمن موتور هم تک کار میکند هر جا نشان دادم علت اصلی را نفهمیدن یکی میگه سیم کشی مورد داره-یکی میگه سرسیلندره-یکی میگه پمپ بنزینه و...گاهی اوقات خودش اتوماتیک خوب میشه گاهی و بیشتر اوقات ریپ میزنه و موتور بد کار میکنه.حاضرم جایزه خوبی بدم که فقط مشکلش را بدونم که 1-برق 2-سوخت 3-تعمیر موتور 4-اتصال سیم کشی 5-خرابی شبکه مالتی پلکس
لطفآ راهنمایی

سلام مشکل شما در سیم اتصال بدنه است سیمی که یکسرش به باتری و یک سرش به بدنه وصل میشه را تعویض بفرمائید انشاءالله که مشکل تون حل میشه
نقل قول کردن
0 #39 یوسف 1398-05-08 13:23
به نقل از علیرضا:
سلام.لامپهای سقف وچراغ کوچک عقب وجلو را فقط وفقط ال ای دی انداختم.پشت امپر نوشته لامپ لود انگلیسی و علامت اچار زرد رنگ روشن شده.دیاگ بخوره درست میشه یا نه.سمند مولتی پلکس 96

داداش گلم سیستم مولتی پلکس جز لامپهای فابریک دیگه روش جواب نمیده فابریکش رو بنداز ارور لامپها حذف میشه و اما از علامت آچار که مربوط به سرویس دوره ای هر بار که روغن و فیلترای ماشین و عوض می کنی باید پشت آمپر برا سیستم تعریف کنی و کیلومتر قبلی سرویس و حذف کنی به این صورت که پشت آمپر دوتا شاسی هست بوسیله اونا
نقل قول کردن
0 #40 امیر 1398-05-14 18:34
من ۲۰۶ مولتی پلکس دارم کولر که روشن میکنم راهنما که میزنم کولر به همراه چراغ راهنما خاموش و روشن میشه خیلی منو گرفتار کرد تا یه برقکار میگه از کامپوتر ccmهست میخواستم ببینم تو شیراز کسی هست تعمیر کنه؟؟؟
نقل قول کردن
0 #41 عماد 1398-05-23 13:04
سلام یه پارس تیو فایو مولتی پلکس دارم که چند مدت قبل برقش مشکل پیدا کرد و کولرش کار نمیکرد که بردم ایران خودرو گفتن bsi خرابه و عوضش كردن الان بعد تقریبا یه سال دوباره کولرش از کار افتاد با چراغ هاش بجز سکن و چراغ نور پایین میشه راهنمایی کنید مشکل از کجاس
نقل قول کردن
0 #42 امین 1398-05-24 20:24
سلام دوستان عزیز من سمند ال ایکس مولتی پلس دارم ر چند نفر گفتن ک روش دزد گیر نصب نمیشه ایا امکانش تحت هیچ شرایطی نیست ک دزدگیر نصب نم روش یا ن ممنون میشم اطلاعی اگر دارید بدید چون نداشتن دزد گیر خطر ناکه لرای شخص من
نقل قول کردن
0 #43 احمد 1398-06-17 18:24
به نقل از مجید:
سلام
من یک سمند lx مولتی پلکس مدل 94 دارم که یکی دو ماهی است که به شکل غیر ارادی گاه گاه گاز میخوره استپر و پتانسیومتر و ecu هم تعویض شده ولی مشکل حل نشده لطفا راهنمایی بفرمایید

از اسپری انژکتور شوی در دهانه ی دریچه گاز استفاده کنید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S5
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S7
جزوه و راهنمای آموزشی برق خودرو تندر90
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری رانا
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری دنا پلاس
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری H30 Cross
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
راهنمای استفاده از پایه های رله در برق خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
مشکلات متداول کولر خودرو و دلایل آن ها
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
rahro

آخرین آگهی ها

آموزش تخصصی موتور و گیربکس اتومات ، al4 , پژو ، ال 90 و 20 ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...
آموزش تخصصی تعمیرات کلیه ایسیو ها داخلی و خارجی و ماشین سنگی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش حرفه ای بازرَسی وکنترل بدنه اتومبیل ویژه کار ...
مجتمع مهارتهای نو دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای با اراِ ...