جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
samin ba
دنیای خودرو
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

رنگ خودروها، ساعت تردد، روشن بودن چراغ اتومبیل در روز، پوشیدن کفش پاشنه بلند یا دمپایی و ... تا چه میزان در بروز تصادفات تاثیر دارد؟!
آیا می‌دانید آمار تصادف در روزهای «عادی و کاملاً آفتابی» به مراتب بیشتر از روزهای «بارانی یا برفی» است؟ آیا می‌دانید کدامیک از زنان راننده بیشتر از دیگر خانم‌ها تصادف می‌کنند؟ آیا عطسه در هنگام رانندگی، احتمال تصادف را بالا می‌برد؟

car safety

شاید باور کردنی نباشد ولی نگاهی گذرا و اجمالی به تصادفات رخ داده در کشور نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات منجر به جرح و مرگ، توسط رانندگان‌ «مجرب» و «باسابقه» رخ داده است؛ این بدان معنا است که داشتن گواهینامه و آنچه همگان از رانندگی می‌دانند، نمی‌تواند پشتوانه محکمی در برابر حوادث در کمین رانندگان باشد؛ از این رو توجه به آنچه بسیاری از رانندگان، از آن بی اطلاعند و در عین حال نکات کلیدی و مهمی را در بر دارند، به مثابه تجهیز شدن به ابزار کارآمد دانش است؛ ابزاری که در کارآمدی آن قطعاً هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

1- تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که با افزایش هر 5 کیلومتر بر ساعت، احتمال بروز تصادف برای خودرویی که با 60 کیلومتر بر ساعت می‌راند، 2 برابر می‌شود.

2- تحقیقات نشان داده که خودروهای با رنگ نقره‌ای، به دلیل قابلیت بهتر رویت از سوی رانندگان وسائل نقلیه دیگر و حتی عابرین پیاده، کمتر تصادف می‌کنند.

3- به طور متوسط افزایش سرعت بیش از سرعت مطمئنه و به ازای هر یک کیلومتر بر ساعت، 5 درصد بر احتمال بروز تصادف منجر به فوت می‌افزاید و در عین حال، 3 درصد بر مصدومیت سرنشینان اضافه می‌کند.

4- خطر برخورد شما با عابر پیاده و مرگ وی، با افزایش سرعت خودرو از 30 به 50 کیلومتر بر ساعت، 8 برابر می‌شود.

5- تحقیقات علمی انجام شده اثبات کرده است که حرکت با چراغ روشن در روز، می‌تواند به کاهش 10 الی 15 درصدی تصادفات بیانجامد.

6- آزمایش‌های انجام شده نشان داده است که در هنگام بروز بحران در رانندگی، استفاده از کفش‌های مناسب این امکان را به راننده می‌دهد که در زمانی معادل «نیم ثانیه» عکس العمل مناسب نشان دهد و پایش را از روی پدال گاز بر روی پدال ترمز بفشارد ولی همین آزمایشات مشخص کرده‌اند که استفاده از کفش‌های «پاشنه‌بلند»، «چکمه‌های بلند» و «دمپایی» زمان عکس العمل راننده را طولانی‌تر کرده و زمان فشار پا بر روی پدال ترمز به دنبال رها کردن پدال گاز را از 0.5 ثانیه به «0.7» افزایش می‌دهد.

7- خطر تصادفات وابسته به خستگی شبانه، 10 برابر بیش از روز است.

8- طبق تحقیقات به عمل آمده، از زمان تصمیم گیری برای توقف خودرو در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت «19 متر»، در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت «58 متر» و در سرعت 140 کیلومتر بر ساعت، «153 متر»، مسافت طی می‌شود تا خودرو کاملاً متوقف شود.

9- بر اساس شواهد به دست آمده، رانندگانی که از تلفن همراه در هنگام رانندگی استفاده می‌کنند، 4 بار بیش از دیگر رانندگان در معرض خطر تصادف قرار دارند؛ این در حالی است که تحقیقات محققان نشان داده است که استفاده از نلفن همراه، زمان واکنش راننده به اتفاقات پیرامونی خود را از 0.6 ثانیه به 1.4 ثانیه افزایش می‌دهد و این یعنی خطر!

10- هر اندازه سرعت خودرو بیشتر شود، مسافت خط ترمز نیز به صورت نمایی افزایش می‌یابد، به این معنا که اگر سرعت 2 برابر شود، خط ترمز 4 برابر می‌شود

11- آهنگ مرگ و میر رانندگی در ساعت 6 تا 8 صبح،‌ 2 برابر دیگر ساعات شبانه روز است.

12- قدرت بینایی راننده در شب،‌ یک ششم روز است.

13- خیره شدن به نور خودروهای عبوری روبرویی، بینایی را به مدت 9 ثانیه مختل می‌کند.

14- پژوهش‌های مرکز پزشکی قانونی دانشگاه کیسن آلمان نشان می‌دهد که به دلیل کُند شدن اعمال فیزیولوژی بدن در زنان بارداری که 5 ماه از بارداری آنها می‌گذرد، احتمال بروز تصادف برای این زنان در هنگام رانندگی وجود دارد و رانندگی این افراد در 6 هفته آخر بارداری، همراه با کاهش کنترل و تسلط آنها بر وسیله نقلیه‌شان است.

15- تحقیقات نشان داده است که عطسه زدن به عنوان یک عمل غیرارادی و تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر، در هنگام رانندگی تاثیر بسیاری در بالا رفتن احتمال تصادف دارد و از این رو توصیه می‌شود تا رانندگان در هنگام عطسه، به آرامی پای خود را از روی پدال گاز بردارند و فرمان را آرام‌تر بگیرند چراکه محکم گرفتن فرمان در هنگام عطسه، می‌تواند باعث انحراف خودرو شود.

16- انتقام گیری،‌ تلافی کردن و پاسخ مشابه به رفتار ناشایست رانندگان دیگر از عوامل موثر در بروز تصادفات است به طوریکه پژوهشگران دریافتند، 67 درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی و 33 درصد جراحت‌های ناشی از این تصادفات، بر اثر پرخاشگری رانندگان است.

17- 84 درصد از تصادفات رانندگی رخ داده در کشورمان، در روزهای «معمولی و کاملاً آفتابی»، 7 درصد در روزهای «بارانی»، 6 درصد در هوای «ابری» و یک درصد در «وضعیت برفی» به وقوع پیوسته است.

18- آمار تصادفات بین راهی در ایران نشان می‌دهد، در بروز تصادفات، عامل «طراحی» به میزان 2 درصد، «وسیله نقلیه» 13 درصد، «جاده» 22 درصد و «عامل انسانی» 63 درصد نقش دارند.

19- گوش دادن به صدای عادی رادیو در هنگام رانندگی باعث می‌شود تا واکنش راننده در هنگام بحران، با تاخیر 0.8 ثانیه‌ای مواجه شود و این در حالی است که زمان رفلکس راننده به بحران‌ها در شرایط مطلوب، 0.75 ثانیه است.

20- پژوهشگران مرکز پژوهش حمل و نقل انگلستان دریافتند که خطای ادراکی (کم اهمیت پنداشتن خطر و بیش از واقعیت پنداشتن توانایی)، عامل موثر در بروز 30 درصد از تصادفات رانندگی است.

منبع : تسنیم


4.5 1 1 1 1 1 Votes 4.50 (1697 votes)

نوشتن دیدگاه


براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S5
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S7
جزوه و راهنمای آموزشی برق خودرو تندر90
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری رانا
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری دنا پلاس
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری H30 Cross
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
راهنمای استفاده از پایه های رله در برق خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
مشکلات متداول کولر خودرو و دلایل آن ها
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
rahro

آخرین آگهی ها

آموزش تخصصی موتور و گیربکس اتومات ، al4 , پژو ، ال 90 و 20 ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...
آموزش تخصصی تعمیرات کلیه ایسیو ها داخلی و خارجی و ماشین سنگی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش حرفه ای بازرَسی وکنترل بدنه اتومبیل ویژه کار ...
مجتمع مهارتهای نو دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای با اراِ ...