جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
samin ba
فن خودرو
carworks
دنیای خودرو
CarGeek | کارگیک

در ابتدا لازم بذکر است فنر و کمک فنر 2 جزء مستقل از سیستم تعلیق خودرو هستند که وظیفه فنر تحمل وزن اتاق روی سیستم تعلیق و وظیفه کمک فنر جذب ضربات ناشی از حرکت خودرو روی جاده است.

car spring system

به طورکلی سیستم تعلیق خودرو از پنج قسمت مختلف شامل (1)فنر،(2)کمک فنر،(3)سیبک، (4) بوش،(5)طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند که در این جا به فنر و کمک فنر خودرو می پردازیم.

فنر (‌ Spring ) خودرو :

قسمتی از سیستم تعلیق می باشد که وزن خودرو را ساپورت کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نیز دفع می نماید .فنرها که اغلب میله ها یا حلقه های فولادی انعطاف پذیری هستند ، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو ، دست اندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد .

فنر بندی برای خودروهایی که با شتاب نسبی زیادی حرکت می کنند به دلایل زیر ضروری میباشد :
الف: جذب ضربات چرخ که از جاده وارد می شود و کاستن انتقال ان به اتاق و سرنشینان
ب: استهلاک ضربات چرخ ها و جلوگیری از انتقال ان ها به اتصالات و مفصل ها
ج: فشردن دائم چرخ ها به سطح زمین و نتیجه افزایش نیروی کششی چرخ ها محرک
د: تماس چرخ های جلو با سطح جاده و تسلط راننده بر هدایت و کنترل بهتر خودرو

ضریب فنر

شاخص نرمی یا سختی فنر را ضریب فنر می نامند. ضریب فنر باری است که برای جابجا کردن فنر، به اندازه معین، لازم است ضریب فنری که به صورت یکنواخت فشرده می شود(ضریب فنر خطی) باری است که برای فشردن فنر به اندازه 25 میلیمتر لازم است اگر وزنه 250 کیلوگرمی بتواند این فنر را به اندازه 75 میلیمتر فشرده کند ، وزنه 500 کیلوگرمی آن را به اندازه 150 میلیمتر فشرده کند.

فنرهای ضریب متغیر با آهنگ ثابت حرکت نمی کند یا تغییر طول نمی دهند . هر گاه فنر لول بااستفاده از مفتول مخروطی پیچیده شود ضریب آن متغیر خواهد بود ضریب فنر از مقدار اولیه 29 ر1 کیلوگرم بر میلیمتر (2ر72 پوند بر اینچ) تا 92ر2 کیلوگرم بر میلیمتر (5ر163 پوند بر اینچ) تغییر می کند. در نوع دیگری از فنر لول ضریب- متغیر، پیچه ها در بالای فنر، نسبت به پایین فنر به هم نزدیک ترند ، یا به صورت مخروط یا بشکه پیچیده شده اند.

کنترل کار فنر

فنری برای سیستم تعلیق خودرو ایده آل است که ضربه دست انداز را به سرعت جذب کند و سپس به آهستگی به وضعیت عادی خود بر گردد اما ساخت چنین فنری دشوار است اگر فنر خیلی انعطاف پذیر یا نرم باشد، بیش از اندازه تغییر طول می دهد . اگر فنر خیلی سفت یا سخت باشد، خودرو نرم حرکت نمی کند وضعیت مطلوب با استفاده از یک فنر متوسط و یک کمک فنر تامین می شود. کمک فنر مانع تداوم نوسان فنر می شود. منظور از تداوم نوسان فنر ادامه یافتن حرکتهای آن پس از عبور از خودرو از دست انداز است.

با توجه به این که فنر ها چگونه به چرخ ها و بدنه خودرو متصل شوند مهندسین و متخصصین خودروسازی بحثی را پیش کشیدند به نام جرم فنر بندی شده و جرم فنربندی نشده unsprung mass. جرم فنر بندی شده خودرو آن قسمتی از خودرو است که وزن آن روی فنر بندی قرار می گیرد در حالیکه قسمتی از خودرو را که بین جاده و فنر قرار می گیرد جرم فنر بندی نشده می گویند. میزان سختی فنر مشخص می کند که جرم فنربندی شده در برابر دست انداز ها و هنگام رانندگی چگونه عمل کند فنری که نسبت به جرم فنربندی شده سختی کمتری دارد سبب نرمی سواری می شود مانند خودروی های لوکس شهری مانند مدل های لوکس لینکلن. چنین خودروهایی سواری فوق العاده نرمی دارند اما چنین فنر بندی تمایل زیادی به خوابیدن و بلند شدن هنگام ترمز گرفتن و شتاب گرفتن دارد و هنگام دور زدن و پیچیدن چرخش بدنه آنها را می توان با چشم دید. اما در سمت دیگر خودرو های اسپرت هستند مانند مزدا مایاتا که در دست انداز ها سواری خشک تری دارند اما با به حداقل رساندن حرکت های بدنه به شما کمک می کند با اطمینان و سرعت بیشتری پیچ ها را طی کنید.

وزن فنر بندی شده : وزن قسمت هایی از خودرو که روی فنرها قرار دارد را گویند
وزن فنر بندی نشده : وزن قسمت هایی از خودرو که زیر فنرها قرار دارد
فنر سخت شونده : فنری که با نیروی کم تغییرات طولی زیادی داشته باشد و با افزایش نیرو تغییرات طولی ان کاهش یابد فنر سخت شونده گویند این فنردر خودروهای سنگین کاربرد دارد
فنر نرم شونده : فنری که ابتدا در مقابل بار کم دارای تغییرات طولی کم و سپس با افزایش بار دارای تغییرات طولی زیادی باشد فنر نرم شونده گویند

انواع فنر خودرو :

الف : فنرهای فولادی : این نوع فنر از فولادهایی با الیاژ منگنز . سیلیسیم . کوروم و غیره می باشد فنرهای فولادی به صورت شمشی و مارپیچی و پیچشی در تعلیق خودروها به کارمی رود.
ب: فنرهای غیر فولادی : فنرهای غیر فولادی به صورت لاستیکی . پنوماتیکی . روغنی و گازی میباشد.

car spring types

فنر شمشی یا برگه ای (Leaf spring) :

این نوع از فنر بندی از چند لایه شمش فلزی تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده اند و مانند یک واحد عمل می کنند. به این نوع فنر لیف هم می گویند. این نوع فنر ابتدا در گاری هایی که با اسب کشیده می شد استفاده شد و در سال 1985 در خودروهای آمریکایی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این نوع فنر بندی هنوز در بیشتر خودروهای باری و برخی از خودروهای سنگین وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

LeafSpring1

بیشتر در خودرو های سنگین و سواری مثل پیکان و آریا که اکسل ان ها یک پارچه است در جهت طولی نصب میشود و مقداری از وزن را تحمل می نماید برای زیاد کردن نیروی فنر از چند شمش که روی هم بسته می شوند استفاده می کنند. البته تداد شمش ها تابع نیرویی است که به محور جلو یا عقب خودرو وارد میشود. بزرگترین فنر را شاه فنر گویند که دو سر آن قوس بیشتری دارد از این رو برای بستن آن ها روی هم باید نیروی زیاد تری مصرف کرد و توسط یک پیچ و مهره بلندی به نام سنتر بولت یعنی پیچ وسط و بست ها یا گیره های مخصوص در طرفین مهار می شوند.

LeafSpringDiagram

برای نصب این نوع فنرها در قسمت جلو به شاسی از طریق قامه فنر و یک پیچ و مهره و بوش قامه فنر که از جنس برنج است استفاده می شود و در طرف دیگر توسط گوشواره به رام وصل می گردد. برای جلوگیری از سایش اتصالات گریس کاری می شوند وظیفه گوشواره این است که امکان تغییر طول فنر در اثر نوسانات خودرو را فراهم می کند بین لایه های فنر ها فیلمی از روغن گرافیت قرار می دهند تا لایه ها به راحتی بتوانند روی هم بلغزند و خاصیت نوسان گیری ان زیاد شود و همچنین از زنگ زدگی فنر ها جلوگیری می شود اخیرا به جای گریس با گذاشتن ورقه های مخصوص از جنس پلاستیک بین لایه های فنرها این کار را انجام می دهند.

LeafSpring3

فنر مارپیچی یا لوله ای (helical Spring - Coil Spring) :

CoilSpring

این فنرها در بیشتر خودرو های سواری کاربرد دارند زیرا فضای کمتری را اشغال می کنند، همچنین وزن کمتر و نیاز به مراقبت و نگهداری کمتر از محاسن آن ها است.تنها عیبی که این فنرها دارند این است که نیروی کششی یا فشاری را نمی توانند منتقل نمایند به همین جهت باید حتماً در سیستم تعلیق به کار روند که نیروهای عرضی به کمک طبق با اهرمی به شاسی منتقل شود. دو انتهای فنرهای مارپیچی مسطح اند تا در بشقابک های مخصوص در طبق یا محل خود بهتر مستقر شوند فنرهای مارپیچی فاقد خاصیت ضربه گیری هستند و باید مکمل ان یک کمک فنر باشد تا بتواند نوسانات خودرو را به سرعت گرفته و راحتی سفر را فراهم نماید.

helicalSpring

فنر پیچشی (torsion bar) :

Torsion Bar with load

میله های پیچشی یا تورشن بارها : تورشن بار از خواص پیچشی یک میله فولادی استفاده می کند تا عملکردی مانند فنر داشته باشد. تورشن بار در حقیقت یک میله فولادی یک تکه است که از یک سمت به شاسی خودرو متصل است و از سمت دیگر می تواند حرکت کند. تورشن بار می تواند به صورت عرضی نصب شود یا مانند پژو 205 یا رنو 16 به صورت اریب نصب شود یا به صورت طولی مانند فنربندی جلوی خودروی موریس ماینر نصب شوند. حرکت فنری تورشن بار در اثر مقاومت میله های فولادی در برابر پیچش ایجاد می شود.

وقتی که چرخ به سمت بالا حرکت می کند این حرکت عمودی با استفاده از اهرم ها به تورشن بار منتقل می شود و تورشن بار حول محورش می پیچد تا نیروی فنری لازم را ایجاد کند. این سیستم فنربندی بیشتر در خودروهای اروپایی برای چرخ های عقب مورد استفاده قرار می گیرد و البته خودرو ساز معروف آمریکایی کرایسلر هم در دهه های 50 و 60 میلادی از این سیستم در خودروهای خود استفاده می کرد.

torsionbar example

این نوع فنر معمولا با پیچش حول محور طولشان تغییر فرم می دهد و به شکل میله یا تسمه ای هستند در خودروهایی مثل فولکس واگن کاربرد دارند به این صورت است که فنر داخل یک پوسته ای یاتاقان شده که از یک طرف به کمک هزار خاری محکم میشود و از طرف دیگر به کمک اهرمی به چرخ متصل و نهایتا موجب پیچش فنر میگردد فنرهای جلوی فولکس واگن به شکل تسمه ای هستند که داخل دو پوسته محکم شده اند و این فنرها درجهت عرضی خودرو قرار گرفته اند ولی میتوان آنها را در جهت طولی هم به کار برد.

torsions

کاربرد فنر پیچشی :
الف : به صورت فنر بندی عادی در خودروها استفاده میشود.
ب: از این فنرها برای اهرم های طولی و عرضی وپانارد و ضد غلتش استفاده میکنند اهرم ضد غلتش که به غلط به ان موج گیر می گویند وقتی که خودرو در حال پیچیدن است در اثر نیروی گریز از مرکز چرخ های خارج پیچ به فرو رفتن در زمین و چرخ های داخل پیچ به بلند شدن از زمین متمایل می شوند یک سر میله ضد غلتش به یک طبق و سر دیگر ان با میله ی قابل تنظیمی بر طبق دیگر وصل می شود وسط میله به وسیله ی بوش به زیر شاسی طوری وصل می شود که امکان چرخش را به ان بدهد وقتی که چرخ پیچ از روی زمین بلند می شود در این میله انرژی پتانسیل ذخیره می شود و با برخاستن میله مخالفت می کند این نیروی بالا برنده که باعث مقاومت پیچشی در میله ی ضد غلتش می شود در سر دیگر ان نیروی پایین اورنده تولید می کند و بدنه را که تمایل نزدیک شدن به زمین را دارد از زمین بلند می کند از معایب فنر پیچشی این است که برای نرم عمل کردن فنر باید طول فنر بلند انتخاب شود لذا گشتاور زیادی در تکیه گاه فنر ایجاد میشود و به کف سازی نیرومندی نیاز است. 

فنر پنوماتیکی :

از خاصیت تراکم پذیری هوا و گازها ی دیگر به جای فنر در تعلیق خودروها استفاده می شود.

pneumatic spring suspension

فنر های هوایی که از اتاقک های هوای استوانه ای شکل و پیستون تشکیل شده اند بین چرخ و بدنه نصب می شود و با استفاده از خاصیت تراکم پذیری هوا می تواند نوسانات چرخ را جذب کند. این ایده بیش از یک قرن عمر دارد و در گاری های قدیمی که با اسب کشیده می شد چنین فنر بندی وجود داشت این نوع فنر بندی از دیافراگم هایی که از چرم ساخته شده و با هوای فشرده پر شده بود تشکیل شده بود، درست مانند یک دمنده آهنگری و از سال 1930 میلادی به بعد انواع لاستیکی آن وارد بازار شد.

این روش که بیشتر در خودروهای سنگین و گاهی هم در خودروهای سبک کاربرد دارد دارای نرمش خوبی است دستگاه فنر هوایی از کمپرسور و محفظه با کیسه هوایی و لوله های انتقال هوا و رگلاتور تنظیم فشار تشکیل شده است. طرز کار این سیستم به این شرح است که اهرم متصل به شاسی نسبت به ارتفاع آن بالا و پایین میرود، با حرکت اهرم رگلاتور به بالا یا پایین سوپاپ های رگلاتور باز و بسته می شود با حرکت اهرم سوپاپ ورودی باز شده هوای فشرده از مجرا به کیسه های فنر ارسال می شود. وقتی که اهرم در جهت مخالف حرکت کند سوپاپ ورودی بسته و سوپاپ خروجی باز می شود در این موقع باد کیسه فنر تا حدی خالی می شود که اهرم در حالت وسط قرار بگیرد. بنابراین نسبت به افزایش بار خودرو فشار باد در کیسه های هوایی زیاد می شود و با کاهش بار فشار هوای فنر کاهش پیدا می کند .

با این وصف می توان فنرهای هوایی را نوع ایده آل دانست زیرا در حالت سبک بودن شاسی فنر نرم است و در حالت سنگین بودن مانند فنر سخت عمل می کند برای اندازگیری فشار موثر باد فنرها از رگلاتور تنظیم فشار استفاده می کنند رگلاتور روی شاسی بسته شده اهرم آن به محور خودرو وصل می شود با افزایش بار خودرو شاسی به طرف محور چرخ نزدیک می شود، در این حالت شیر هوای فشرده به کیسه باز می شود تا ارتفاع مجازی که رگلاتور را تنظیم کرده اند شاسی را بالا ببرد وقتی شاسی به اندازه ای لازم بالا رفت رگلاتور شیر را می بندد در هنگام خالی شدن باد خودرو شاسی از محور چرخ دور می شود در این اهرم شیر دیگری را باز کرده مقداری از هوای کیسه ی فنر را به خارج باز می کند.

pneumatic spring suspension 2

کمک فنر ( Shock Absorber یا Damper ) خودرو :

در صورتی که خودرویی تنها مجهز به فنر باشد ، زمانی که باری اضافه بر روی فنرها اعمال شود یا وسیله نقلیه با یک دست انداز روبرو شود ، فنر با جمع شدن آنرا جذب می نماید ، اما زمانی که یک فنر جمع می شود ، مقداری انرژی در خود ذخیره می کند که برای تخلیه این انرژی ، فنر باز شده و انرژی وارده را به شکلی غیر قابل کنترل رها می سازد و از آنجائیکه فیزیک یک فنر با نوسان و ارتعاش آمیخته است پس از باز شدن دوباره جمع شده و سپس دوباره باز می شود ، و این حرکت تا زمان تخلیه کامل انرژی ادامه می یابد ، البته هر بار با فرکانسی کمتر از بار قبل . این سیکل باعث جدا شدن چرخ از سطح جاده ، خارج کردن کنترل خودرو از دست راننده و از بین بردن نرمی و راحتی سواری و ایجاد حالتی مشابه قایق سواری ، می گردد.suspension damper

کمک‌فنر (به انگلیسی: Shock absorber) وسیله مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می شود تا نوسانات فنرها را کنترل یا میرا کند. یک سر کمک‌فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می شود و سر دیگر آن به قطعه‌ای متحرک از سیستم تعلیق، مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است. در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک‌فنر می شود.

suspension system in automobile how car springs and dampers work how a car works

هدف از بکارگیری کمک فنر میراکردن نوسانات فنر است. کمک‌فنر زیر بار وزن خودرو نیست و بر ارتقاء خودرو هم اثر نمی‌گذارد بعضی از کمک‌فنرها می‌توانند این کارکردها را نیز داشته باشند.

کمک فنری که در شرایط مناسب قرار داشته باشد به سیستم تعلیق اجازه می دهد تا نوسان به وجود آمده را به یک یا دو سیکل تقلیل داده ، حرکت بیش از حد را تعدیل نموده و وزن وارد بر چرخها را در حالت تعادل و چسبیده به جاده قرار دهد . با کنترل فنر و حرکات سیستم تعلیق ، اجزاء دیگر سیستم نظیر Tie Rod ها نیز در وضعیت درست خود فعالیت خواهند کرد و همین امر تنظیم چرخهارا نیز به صورت ثابت در حالت صحیح خود ، نگه می دارد.

کمک فنر در سیستم تعلیق موازی با فنر بسته می شود و مانند فنر نیروی محوری را جذب می کند در موقع جمع شدن کمک فنر به سهولت منقبض شده اما در موقع باز شدن کمک فنر مقاومت می نماید و با کندی باز می شود.

همانطور که قبلا ذکر شد ، بر خلاف تفکر عامه ، کمک فنر وزن خودرو را ساپورت نمی کند بلکه وظیفه اصلی آن کنترل نوسانات فنرها و حرکات سیستم تعلیق و نگه داشتن چرخ به صورت چسبیده به جاده می باشد . این کار با تبدیل انرژی جنبشی حاصل از نوسانات فنر و سیستم تعلیق و تبدیل آن به انرژی گرمایی ( حرارتی ) در کمک فنر انجام می گردد .

برای ورود به بحث نحوه عملکرد یک کمک فنر ، ابتدا به زبان ساده و بدور از جزئیات به بررسی اساس کار آن پرداخته و سپس به تشریح کلی و تحصصی عملکرد ، اجزا و انواع آن خواهیم پرداخت ؛ یک کمک فنر شامل پیستونی است که در سطح مقطعش سوراخهای ریزی ( این سوراخها را Orifice می نامند ) تعبیه شده و به یک میله فولادی ( Piston Rod ) متصل است ، این پیستون درون یک محفظه بسته ( تیوپ ) فلزی که حاوی یک سیال هیدرولیکی ( عموما روغن ) است ، حرکت می نماید . اطراف محل حرکت میله به داخل و خارج محفظه به وسیله یک کاسه نمد کاملا آب بندی شده و سیال تحت فشار ، امکان خروج از محفظه را دارا نیست .

وقتی کمک فنر فشرده می شود روغن از سوراخهای درشت تر سوپاپ آن جابجا می شود و لذا به سهولت تغییر مکان می دهد اما وقتی حالت انبساط آن فرامیرسد برگشت روغن به محل اولیه خود از مجاری کوچکتر میسر می گردد. در اثر برگشت روغن از مجاری کوچک نیروی اصطکاک روغن بالا رفته و انرژی مکانیکی به انرژی حرارتی تبدیل می گردد سپس گرما روغن در فضا پخش می گردد.

متداول ترین ارتعاش گیرها نوع تلسکوپی است که از دو سیلندر یک طرف بسته ساخته شده و قسمت بسته آن به پوسته محور چرخ متصل می شود طرف باز سیلندر به سمت بالا قرار داشته و در داخل ان یک پیستون با دسته پیستون حرکت می کند. دسته پیستون به شاسی بسته می شود البته سیلندر های نوع دو جداره هم بکاررفته است که در روی پیستون دو نوع سوپاپ وجود دارد نوع مجرا درشتان هنگام فشرده شدن و نوع مجرا ریز آن در موقع باز شدن در معبر روغن قرار می گیرد.
کمک فنرهای تلسکوپی یک لوله ای یا دو لوله ای می باشد که در نوع دو لوله ای روغن بین دو جداره و در نوع یک لوله ای روغن در طرفین پیستون جابجا می شود.

زمانی که نیرویی بر یک کمک فنر وارد شود ، کمک فنر به اصطلاح در سیکل فشرده شدن قرار گرفته و پیستون می خواهد به سمت پایین ، درون محفظه حرکت نماید ، اما از آنجا که سیال قابلیت فشرده شدن ندارد در مقابل این نیرو مقاومت می کند و چون برای رهایی از این فشار منفذی جز سوراخهای پیستون وجود ندارد ، برای دفع فشار وارده سیال از سوراخهای ریز درون پیستون عبور کرده و به پشت ( بالای )پیستون خواهد رفت ، این حرکت نیز بدلیل ریز بودن Orifice ها به کندی و با تولید حرارت انجام می گردد . همین کاهش سرعت جلوی نوسان فنر را گرفته و تعادل خودرو را برقرار می نماید . برای باز کردن کمک فنر فشرده شده ( سیکل بازشدن ) نیز عملیاتی مشابه سیکل فشرده شدن انجام می شود با این تفاوت که این بار سیال از بالای پیستون می خواهد به زیر پیستون منتقل شود .

میزان مقاومتی که یک کمک فنر از خود نشان می دهد بستگی به سرعت سیستم تعلیق ( دست اندازهای جاده ) همچنین تعداد و سایز Orifice ها دارد.

car suspension

اما ساختمان کمک فنرهای امروزی تا حدی پیچیده تر از آن چیزی است که در بالا ذکر شد ، تقریبا تمامی کمک فنرهای مدرن امروزی از نوع حساس به سرعت ( Velocity Sensitive ) می باشند ، بدین معنا که در سرعتهای بالای سیستم تعلیق ( جاده های پر دست انداز ) ، کمک فنر مقاومت بیشتر و برعکس در سرعتهای پایین مقاومت کمتری از خود نشان می دهد که این امر نرمی و راحتی رانندگی را بسیار بیشتر می نماید . اما در سیستمی که در بالا بطور ساده بررسی شد یک مشکل بزرگ به چشم می خورد ؛ حجم سیال پایین پیستون ، در هنگامی که پیستون تا انتها بالا آمده ، با حجم سیال بالای پیستون در زمانی که پیستون تا انتها پایین رفته مساوی نیست ، دلیل آن هم وجود میله کمک فنر در بالای پیستون می باشد .

اما این مشکل نیز به روشهای مختلفی در انواع کمک فنرهای موجود حل شده است.

سیکل فشرده شدن ( Compression Cycle ) :

در هنگام فشرده شدن یا همان حرکت رو به پایین کمک فنر ، مقداری از سیال از طریق Orifice ها از قسمت B به قسمت A رفته و مقداری نیز از طریق سوپاپ فشردگی ( Compression Valve ) که در کف محفظه کمک فنر قرار دارد به تیوپ ذخیره ( Reserve Tube ) وارد می شود ، دلیل وجود تیوپ ذخیره اختلاف حجم دو قسمت A و B بدلیل وجود میله کمک فنر در قسمت B می باشد ، از اینرو مقدار سیالی که در قسمت B قرار دارد قابل جایگزینی در قسمت A کمک فنر نمی باشد . پس در اثر فشار وارده ، سوپاپ فشردگی باز شده و مقداری از سیال وارد تیوپ ذخیره که در گرداگرد محفظه اصلی و جدای از آن قرار دارد ، وارد می شود .

همانگونه که در ابتدا ذکر شد کمک فنرهای امروزی مجهز به سیستم حساس به سرعت می باشند ، این سیستم برای کنترل جریان سیال در سرعتهای محتلف سیستم تعلیق دارای قطعاتی اضافه در پیستون و سوپاپ فشردگی می باشد ، این قطعات ساده که شامل چند دیسک ( واشر ) ، یک فنر و ... می باشد باعث می شوند تا کمک فنر به نسبت سرعت ضربه اعمال شده در ۳ مرحله از خود واکنش نشان دهد ؛ اگر سرعت پایین باشد ، دیسکها در مقابل جریان روغن مقاومت می نماید ، این امر باعث عبور جریان آرامی به صورت نشتی از Orifice ها ، از قسمت B به قسمت A خواهد شد . در سرعتهای بیشتر ، فشار جریان روغن افزایش یافته پیستون را به سمت قسمت B فشار می دهد که باعث باز شدن اندک دیسکهای موجود در پیستون از روی کف پیستون می گردد و سیال با سرعت کم از درون Orifice ها عبور می کند ، اما در سرعتهای بسیار زیاد ، دیسکها تحت فشار وارده باز مانده و سیال نیز با سرعت زیاد از درون Orifice ها عبور می نماید ، اما همزمان با پیستون ، سوپاپ فشردگی موجود در محفظه نیز که عملکرد و ساختمانی مشابه با پیستون دارد ، در همان ۳ مرحله ، حجمی از سیال که قابل جایگیری در قسمت A نیست ( بدلیل وجود میله ) را تحت فشار وارده به تیوپ ذخیره در گرداگرد محفظه اصلی منتقل می نماید .

shock absorbers and air springs cycles

سیکل باز شدن ( Extension Cycle یا Rebound ) :

باز شدن یا کشش کمک فنر تحت نیروی پتانسیل ذخیره شده در فنر جمع شده ، انجام می گیرد و در اصل این فنر می باشد که با باز شدن خودش کمک فنر را نیز باز کرده و به حالت اولیه اش بر می گرداند . در این سیکل زمانیکه پیستون به سمت بالا کشیده می شود طی همان ۳ مرحله و بر حسب سرعت حرکت سیستم تعلیق ، سیال موجود در قسمت A از طریق Orifice ها به قسمت B منتقل شده و از آنجا که مقدار سیال موجود در قسمت A برای جایگزینی در قسمت B ناکافی است باید مقدار سیالی که در سیکل فشردگی در تیوپ ذخیره ،‌ جمع آوری شده ، وارد عمل شود . از آنجاییکه در این زمان فشار سیال موجود در تیوپ ذخیره بالاتر از فشار سیال موجود در قسمت B می باشد ، باعث باز نمودن سوپاپ فشردگی در کف کمک فنر می گردد و در پی آن سیال از تیوپ ذحیره جریان یافته و وارد قسمت B می گردد تا این قسمت را بطور کامل پر نماید ( باز شدن سوپاپ در این مرحله نیز حساس به سرعت و ۳ مرحله ای است ).

کمک فنرهای مختلف ساختارها و مکانیزم های مختلفی دارند که در این مقاله به بررسی 6 نوع کمک فنر می پردازیم:

damer types

کمک فنر روغنی (هیدرولیکی): Hydraulic Shock Absorber

در این نوع از کمک فنرها، یک سیلندر پر از روغن وجود دارد که یک پیستون داخل آن در حرکت است. پس از اعمال نیرو به پیستون، روغن از سوراخ هایی که روی پیستون محدود است، در هنگام حرکت پیستون مقاومت زیادی وجود دارد در نتیجه پیستون به آهستگی حرکت خواهد کرد و نوسانات را از بین می برد.

Rear Shock Absorber 12.11

هر چه تعداد سوراخ های پیستون کمتر و اندازه ی آن ها کوچکتر باشد، ضریب میرایی کمک فنر بیشتر خواهد بود و بر عکس هر چه تعداد سوراخ ها بیشتر و سایز آن ها بزرگتر باشد، ضریب میرایی کمک فنر کمتر است.

کمک فنر تلسکوپی: Telescopic Shock Absorber

این کمک فنر مدل خاصی از کمک فنرهای روغنی است، در هنگام خروج روغن از پیستون، روغن از سوراخ های بزرگتری خارج می شود و در این هنگام مقاومت کمتر است ولی موقع بازشدن کمک فنر روغن باید از سوراخ های کوچکتری عبور کند، پس با مقاومت بیشتری مواجه هستیم. در این نوع کمک فنر، جمع شدن به آسانی انجام می شود تا ضربه در همان ابتدا خوب جذب می شود ولی هنگام بازشدن از خود مقاومت زیادی نشان می دهند تا نوسانات را از بین ببرد.

Direct double Acting Telescopic Shock Absorber

این کمک فنرها از دو یا سه لوله هم محور تشکیل شده است.اگر کمک فنر سه لوله ای باشد خارجی ترین لوله گردگیر است طرز کار این کمک فنر در موقع باز شدن به این صورت می باشد که روغن داخل محفظه بالای پیستون به طرف پایین و به داخل محفظه زیر پیستون رانده می شود روغن پس از عبور از گذرگاه های نگهدارنده سوپاپ برگشت از میان دیسک سوپاپ برگشت با فشار خارج شده و از میان کلیه سوراخ های پیستون عبور می کند در طی کورس باز شدن روغنی که در محفظه بالای پیستون تحت فشار قرار گرفته به محفظه زیر پیستون جریان می یابد این عمل برای جبران حجم جابجا شده میل پیستون است زمانی که میل کمک فنر به بالا کشیده می شود فنر سوپاپ مکش در مجموعه سوپاپ فشاری به واسطه عبور روغن بلند شده به طوری که سوپاپ دیسکس فشاری و سوپاپ نگهدارنده اجازه عبور روغن را می دهد در ضمن مرحله جمع شدن کمک فنر عکس مرحله باز شدن می باشد.

کمک فنر هیدرو استاتیکی:Hydrostatic Shock Absorber

در کمک فنرهای روغنی، ممکن است وقتی روغن با سرعت از سوراخ ها عبور می کند، هوا بگیرد و کف کند. برای از بین بردن این مشکل، درون محفظه سیلندر معمولاً گاز نیتروژن فشرده وارد می کنند. این گاز معمولاً در کیسه لاستیکی قرار می گیرد تا با روغن ترکیب نشود.

کمک فنر بادی - گازی :Air Shock Absorber

در کمک فنر بادی، محفظه هوای فشرده آب بندی شده وجود دارد که هوای فشرده ی آن توسط یک کمپرسور تأمین می شود. برای کنترل فشار هوای داخل سیلندر، سوپاپ های کنترل ورودی و خروجی هوا وجود دارد.

spring car air

بزرگترین امتیاز کمک فنر گازی نسبت به کمک فنر هیدرولیکی در انتقال سریع حرارت می باشد چون لوله خارجی ان در تماس مستقیم با هوا است لذا انتقال حرارت سریع تر انجام میشود این نوع کمک فنر ها در درجه حرارتی بیش از 200 درجه سانتی گراد به خوبی کار می کند معمولا طراحی ان ها از یک یا دو لوله هم محور ساخته شده و کاربرد وسیعی در صنایع خودرو سازی دارند برای مثال در صندوق عقب بعضی از خودروهاسواری و اتوبوس ها و حتی تخت خوابهای بیمارستان و صندلیهای دندان پزشکی کاربرد دارد در ضمن در درون کمک فنراز گاز تنها استفاده نشده بلکه از گاز و روغن استفاده شده که این روغن و گاز در دو محفظه جدا از هم قرار دارند و هر یک وظیفه خاص خود را در موقع جمع شدن و باز شدن کمک فنرانجام می دهد.

کمک فنرهای قابل تنظیم: Adjustable Shock Absorber

ضریب میرایی این کمک فنرها، قابل تنظیم است. امکان تغییر ضریب میرایی و ثابت فنر وجود دارد تا متناسب با شرایط، واکنش از خود نشان دهد. به عنوان مثال، وقتی خودرو با سرعت زیاد از روی دست انداز عبور می کند، ضربه ای شدید در زمان کوتاه به سیستم تعلیق وارد می شود، در این حالت باید کمک فنرها نرم تر کار کنند در حالی که اگر خودرو آهسته از همین دست انداز عبور کند، باید کمک فنر سفت تر باشد.

در این کمک فنر ها سنسورهایی وجود دارد که شرایط حرکت خودرو مانند سرعت، شتاب و نیروهای وارده را دریافت کرده و پس از پردازش این اطلاعات، باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را کنترل می گیرد. از این طریق، ورود و خروج مقدار روغن و یا هوا، میزان سختی کمک فنرها، متناسب با شرایط تنظیم می شود.

کمک فنر اهرمی: Lever Shock Absorber

در این مدل، نیرو توسط یک اهرم به داخل سیلندر منتقل می شود. در این حالت پیستون ها به یک سمت و روغن در جهت مخالف جریان می یابد. وقتی فنر جمع شود، روغن از درون مجراهای درشت عبور کرد هنگام باز شدن فنر، روغن از مجراهای ریز عبور می کند. این موضوع در کمک فنر، ایجاد حالت مقاومت در برابر حرکت کرده و باعث از بین رفتن نوسانات می شود.

انواع کمک فنرها:

spring car types

دو تیوپه
تک تیوپه
با مخزن بیرونی

کمک فنر دو تیوپه :

در این مدل از کمک فنر ، که همان نوع بررسی شده در بالاست ، یک تیوپ اصلی وجود دارد که پیستون در آن حرکت می نماید و تیوپ دوم که تیوپ ذخیره نام دارد ، در گرداگرد تیوپ اصلی قرار گرفته تا سیال مازاد را در خود جای دهد .
کمک های دو تیوپه انواع متنوعی دارند ، که برخی از لحاظ تکنولوژی منحصر به یک یا چند کارخانه بوده و دارای قیمتهای بالا و کارآییهای خاصی نیز می باشند ، اما انواع متداول آن به شرح زیر می باشند :

کمک فنر دو تیوپه گازی :

گسترش کمک فنرهای گازی باعث ایجاد برتری عمده ای در رانندگی با خودروهای مجهز به این نوع کمک فنر گردیده . این نوع از کمک فنر به مشکلات موجود در کنترل و هدایت خودروهایی که مجهز به شاسی و بدنه یکپارچه هستند یا فاصله چرخهایشان کم است یا نیاز به فشار بالای باد تایرها دارند ، خاتمه بخشیده . این کار تنها با افزودن مقداری گاز نیتروژن با فشار کم در تیوپ ذخیره انجام می گیرد . این در حالی است که تصور عامه بر این است که در کمک های گازی تنها از نوعی گاز استفاده می شود و از روغن خبری نیست . اما چنین نیست ، در این نوع کمک فنر ، گاز ( نیتروژن ) تنها حجم بسیار کمی از حجم مواد موجود در کمک را شامل می شود . فشار نیتروژن درون تیوپ ذخیره نیز ما بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ psi می باشد .
یکی دیگر از محاسن نیتروژن جلوگیری از ایجاد کف در کمک فنر است ، این کف ( Foam ) که حاصل ترکیب شدن روغن با هوا ( در کمک فنرهای دو تیوپه هیدرولیکی بجای نیتروژن ، هوا وجود دارد ) است ، قابل فشرده شدن می باشد ، از اینرو باعث اخلال در کار کمک شده و نرمی و راحتی رانندگی را از بین می برد همچنین واکنشهای کمک فنر را با تاخیر مواجه می کند . اما در انواع گازی ، نیتروژن تحت فشار قابلیت ترکیب شدن با روغن را دارا نیست . در صورتی هم که مقادیر کمی هوا در پروسه تولید یا در حین کارکرد کمک وارد آن شده باشد ، بدلیل وجود فشار نیتروژن تنها به صورت حباب در روغن پخش می شود .
دیگر مزیت کمک فنرهای گازی ، بازگشت جزئی آنها پس از فشرده شدن است ، این امر که بدلیل بیشتر بودن سطح مقطع زیر پیستون نسبت به سطح بالای پیستون ( بدلیل وجود میله )‌ و وجود فشار بالای نیتروژن وارد بر سطح بزرگتر ( زیر پیستون ) اتفاق می افتد ، باعث بالا رفتن ضریب فنر شده ، و تا حدی از پایین رفتن سر خودرو هنگام ترمز گیری ، پایین رفتن عقب خودرو در هنگام شتاب گیری و چپ شدن و انحراف خودرو جلوگیری می نماید.

کمک فنر دو تیوپه هیدرولیکی :

عینا مشابه نوع گازی می باشند ، با این تفاوت که در آنها بجای نیتروژن تحت فشار کم ، از هوا در فشار معولی استفاده می شود ، که مشکلاتی نظیر ایجاد کف در آنها اجتناب ناپذیر است ( نوع هیدرولیکی ، نسل اول کمک فنرهای دو تیوپه محسوب می شوند ، که همینک جای خود را به انواع گازی سپرده اند ) .

کمک فنر دو تیوپه Foam Cell :

در این نوع بجای اینکه اجازه داده شود گاز نیتروژن در تماس با سیال هیدرولیکی ( روغن ) قرار گیرد ، سلولهایی از نیتروژن اشباع شده بکار می رود ، این نوع نیز همانند نوع گازی ، از ایجاد کف هوا و روغن جلوگیری می نماید ، اما در صورتی که در دماهای بسیار بالا قرار گیرد ( کارکرد در جاده های با دست انداز بسیار زیاد در مدت زیاد ) پس از سرد شدن دیگر کیفیت اولیه خود را باز نخواهد یافت .
یکی از اشکالات کمک های دو تیوپه ، نداشتن قابلیت نصب شدن به صورت زاویه دار و یا سر و ته می باشد ، این امر باعث می شود ، در مواردی که سازنده با کمبود جا مواجه است امکان استفاده از این نوع کمک را نداشته باشد ، دیگر اشکال کمک های دو تیوپه نیز دفع نشدن کافی گرما به خارج می باشد ، چرا که تیوپ ذخیره مانعی بر سر خروج گرمای تولیدی در پیستون بوده و گرما نیز باعث کاهش ویسکوزیته روغن می گردد ، که این امر کارآیی کمک فنر را کاهش می دهد ( این مشکل در نوع گازی کمتر بوجود می آید ) . کمک های دو تیوپه در اکثر خودروهای سواری ، وانتها ، SUV ها و کامیونهای سبک بکار می رود .

کمک فنر تک تیوپه :

در این نوع از کمک فنر همانطور که از نامش پیداست ، تیوپ ذخیره وجود ندارد ، در درون تیوپ اصلی ۲ پیستون وجود دارد ؛ پیستون متحرک و پیستون جدا کننده ( معلق ) ، پیستون متحرک که به میله کمک فنر متصل است دقیقا مشابه انواع دو تیوپه عمل می نماید ،‌اختلاف اصلی اینجاست که در این نوع از سوپاپ فشردگی خبری نیست و بجای آن یک پیستون جدا کننده ، محفظه حاوی روغن را از محفظه گاز جدا می نماید ، محفظه زیرین حاوی گاز با فشار ۳۶۰ psi می باشد . در حین کارکرد در سیکل بازشدن ، هنگامی که فشاری بر پیستون متحرک وارد نشود بر اثر فشار نیتروپن زیرین ، بالا آمده و فضای خالی را پر می نماید ، در سیکل فشرده شدن نیز تحت فشار ، پیستون پایین می رود تا کمک تا انتها فشرده شود .
این نوع کمک فنر قابلیت نصب در تمامی حالتها را داراست ، همچنین بدلیل فشار بالای نیتروژن ، بر خلاف دیگر انواع کمک فنر قابلیت ساپورت مقدار کمی از وزن خودرو را نیز دارد . در این نوع بدلیل نبود تیوپ ذخیره مشکل دفع حرارت تولیدی نیز وجود ندارد ، در صورت بروز گرما نیز نه تنها کارآیی آن کاهش نمی یابد بلکه در پی افزایش فشار نیتروژن ( در اثر گرما ) بهبود نیز می یابد . همچنین بدلیل نبود تماس بین روغن و گاز یا هوا مشکل تشکیل کف نیز وجود ندارد ، اما عیب این نوع کمک فنر آسیب پذیری آن است چرا که بدلیل نبود تیوپ ذخیره ، در صورت برخورد شیئی خارجی با پوسته کمک و ایجاد فرورفتگی ، پیستون از حرکت باز می ماند . این نوع کمک فنر در بسیاری از خودروهای سواری ، وانتها ، SUV ها و کامیونهای سبک استفاده می شود ، اما قیمت بالاتری نسبت به انواع تک تیوپه دارد .

کمک فنر با مخزن بیرونی :

این نوع که بهترین نوع کمک فنر محسوب می شود ، برای کارهای برجسته ای چون مسابقات اتومبیلرانی و موتورسیکلت رانی بکار می رود و قیمت بالایی نیز دارد . در این نوع ، از یک کمک فنر تک تیوپه سبک و کوچک استفاده می شود که بوسیله یک لوله به مخزنی که در قسمتی جدای از کمک فنر واقع شده و حاوی سیال و گاز می باشد وصل می شود ، درون مخزن یک پیستون جداکننده و یک سوپاپ فشردگی قرار دارد ، از اینرو می توان این نوع را ترکیبی از دو نوع قبلی یعنی دو تیوپه و تک تیوپه دانست .
اشغال فضای کمتر در پشت چرخ ، بدلیل پرتابل بودن مخزن دوم ( در برخی موارد به تیوپ اصلی چسبانده شده ، اما در اکثر موارد جدا می باشد ) ، خنک شدن بهتر و قابل تنظیم بودن ، از مزایای این نوع کمک فنرها محسوب می شود .

عیب یابی کمک فنرها :

جالب است بدانید ایرادهای احتمالی کمک فنرها برخی قطعات دیگر از قبیل فنر تعلیق، جعبه فرمان، دیفرانسیل، لاستیک چرخ ها، بلبرینگ چرخ ها، بوش های لاستیکی سیستم تعلیق، گیربکس، سیستم تعلیق و مجموعه سیبک های فرمان خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب فرسودگی آنها می شود. از همین رو و با توجه به اهمیت بالای این قطعه از خودرو، نکات زیر شایسته تدقیق و توجه است:

1ـ اگر کمک فنر نشتی دارد، یعنی روغن به شکل مشهود از آن چکه می کند، باید تعویض شود.
2ـ بالا و پایین رفتن خودرو ـ بخصوص در جاده های ناهموار ـ یا شیرجه رفتن خودرو در ترمزهای شدید، ممکن است به دلیل خرابی کمک فنرها باشد.
3ـ اگر سر پیچ، خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی که راننده احساس کند کنترل خودرو دشوار شده است، ممکن است کمک فنر خراب باشد.
4ـ بالاپایین رفتن یا به اصطلاح رقصیدن چرخ ها روی جاده ممکن است منتج از عملکرد ناصحیح کمک فنرهای خودرو باشد.
5ـ اگر بوش های محل نصب کمک فنر ترک خورده یا تغییر شکل داده باشد، نوعی سرو صدا در سیستم تعلیق بخصوص موقع شتاب گرفتن، ترمز کردن یا عبور از ناهمواری های سطح جاده ایجاد می شود و به همین دلیل هرچه زودتر باید نسبت به تعویض بوش ها اقدام شود، در غیر این صورت ایمنی خودرو بشدت کاهش پیدا می کند.
6ـ بار کردن خودرو بیش از ظرفیت آن عامل مهمی در ضعیف شدن سیستم تعلیق از جمله کمک فنرها می شود و این فرآیند بخصوص در زمان حرکت خودرو در ناهمواری ها بیشتر تشدید می شود. ضمن این که اگر سرعت متناسب با جاده و بار نباشد ممکن است اتفاقات بدتری مثل شکسته شدن اتصالات در انتظارتان باشد.
7ـ اگر خودروی شما به یک سمت کشیده می شود احتمالا سیستم تعلیق شامل تایرها، فنرها و کمک فنرهاست ایراد دارد و باید توسط افراد مجرب مورد بازدید قرار گیرد.
8ـ تایرهای فرسوده و جویده شده نشانگر عیب در سیستم تعلیق بخصوص در کمک فنرهاست و حتما باید به آن حساسیت نشان داد.

منابع :
دانش خودرو
خودروها
1car
تبیان
یادبگیر
خودرو.net
ویکیپدیا

دیدگاه‌ها  

+10 #1 mostafa 1394-10-25 11:00
like
نقل قول کردن
+5 #2 عظیم 1394-10-30 21:17
ممنون
نقل قول کردن
+8 #3 امیر 1394-11-10 11:23
ایامیتوان کمک فنر زانتیا رو روی ماشین سمند انداخت
نقل قول کردن
+4 #4 مسعود 1394-11-10 14:07
به نقل از امیر:
ایامیتوان کمک فنر زانتیا رو روی ماشین سمند انداخت

تعلیق زانتیا اصلاً هیدروپنوماتیکه از بیخ فرق می کنه با سمند.ولی موتور و گیربکس و اگزوز رو میشه زانتیا انداخت.
نقل قول کردن
+12 #5 بابک 1394-11-13 11:10
با سلام و خسته نباشید و تشکر از اطلاعات دقیقی که ارئه دادین .
دو تا سوال دارم :
1-جهت ارتفاع دادن نرمال به سمند (لاستیکها تا لب گلگیر نه بیشتر)چه روشی استاندارد و معقوله ؟ بعضی جاها میگن بهترین روش استفاده از فنر 206 ، آیا میشه از فنر و کمکهای ماشینهای اروپائی استفاده کرد ؟
2-برای نرمی دست اندازها یه قطعه شایع شده بنام ظربه گیر نانو که به فنرها وصل میشه شما توصیه و جهت فروش(چون سایتتون معتبر ) دارید ؟
نقل قول کردن
+6 #6 حسین 1394-11-23 18:09
ممنون از سایت عالی و مطالب عالی ترتون,
میخواستم اگه ممکن باشه نحوه ی نصب فنر پنوماتیکی روی پژو ۴۰۵ و پارس رو به صورت تصویری برامون آموزش بدید, ممنون از لطفتون
نقل قول کردن
+5 #7 مجتبی 1394-12-16 21:04
با سلام و تشکر از سایت خوبتون
اگر ممکنه در مورد سیستم تعلیق روآ و نحوه تعمیرات آن آموزش و یا مرجع ارائه فرمایید.
من روآی سال مدل 89 دارم به غیر از خرج روغن هیچ خرج دیگری تا حالا روی دستم نذاشته (100 هزارتا کارکرد). بر خلاف تبلیغات سوء، اونایی که این ماشین رو دارن میدونن از ماشینای بی کیفیت فعلی داخلی خیلی سرتره. به همین دلیل علاقه مند شدم اونو نگه دارم و تا حدی اصول درست نگه داری خودرو را یاد بگیرم.
نقل قول کردن
+9 #8 محمد 1395-01-07 17:21
ایا میشه کمک عقب های وانت پراید رو قوی کرد
نقل قول کردن
+3 #9 ارین 1395-02-13 12:57
سلام
علت تغییر گام در کمک فنر موتور چیست؟
نقل قول کردن
+2 #10 شاهین 1395-02-16 14:57
من وانت پیکان دارم و اصلا بار نمیزنم ، برای اینکه یه مقدار نرمتر بشه میتونم کمک فنر هارو برشون دارم ؟ نمی خوام برای نرم تر شدن از تعداد لایه های فنر شمش کم کنم ، از یک جهت هم میترسم با برداشتن کمک فنر ها حرکت عرضی اکسل زیاد شه چون در بعضی از اکسل ها خود کمک فنر حرکت عرضی اکسل رو هم محدود میکنه . ممنون
نقل قول کردن
+15 #11 مهدى خسرجی 1395-02-31 03:53
سلام.رانادارم.ميخواستم ببينم اگه پنوماتیک ببندم چقدر هزینه میبره. ممنون
نقل قول کردن
+3 #12 آرمان 1395-03-03 21:12
وزن فنربندی شده عبارت است از وزن قطعاتی از خودرو که بر روی فنر اعمال می شود.
وزن فنر بندی نشده عبارت است از وزن قطعاتی از خودرو که بر روی فنر اعمال نمی شود.
نه اینکه وزنی که بر رو یا زیر فنر قرار دارد.چون امکان دارد ما قطعه ای زیر فنر داشته باشیم اما وزن آن بر روی فنر اعمال شود.
باتشکر
نقل قول کردن
+3 #13 صادق 1395-03-16 21:35
خیلی ممنون ....
نقل قول کردن
0 #14 مجید 1395-04-30 19:16
ممنون از اطلاعات مفیدتون
نقل قول کردن
-7 #15 Kian 1395-05-29 11:10
سلام.من یه پاژن ۴ سیلندراستیشن مدل ۷۸ دارم میخوام فنر هایه جلو و عقب رو فنر لول کنم آیا کسی اطلاع داره کجا و چقدر هزینه داره؟؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنین
نقل قول کردن
+6 #16 مهدی 1395-06-08 21:49
سلام.من ی دوو سیلو دارم.وقتی حتی دونفر سوار صندلی عقب میشن،عقب ماشین خیلی پایین میره طوری که تایر ماشین زیر گلگیر میره.میخاستم بدونم مشکل از کجاست؟راه حل چیه؟
نقل قول کردن
+6 #17 عطا نیک بیان 1395-06-17 16:18
با سلام و عرض ادب و تشکر از مطلب خوبی که گذاشتید.
فقط زمانی که فنر بدون کمک فنر نصب شده باشد، با هربار نوسان که با فرکانس طبیعی آن رخ میدهد، نوسان بعدی با میرایی حدود 5 درصد با "دامنه" کمتر انجام می شود. که در متن به اشتباه گفته شده است فرکانس کمتر. فرکانس نوسان آزاد همیشه به اندازه فرکانس طبیعی سیستم است و عددی ثابت می باشد. ولی دامنه نوسان با گذشت زمان با میرایی طبیعی سیستم خود به خود کاهش می یابد.
متشکرم
نقل قول کردن
+4 #18 احسان 1395-06-19 01:27
با سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت بسیار عالی و مفیدتون
من ی وانت کاپرا دو کابین دارم,هنگامی ک درردستنداز میافته،از قسمت بار صدای قیریچ قوروچ میکنه،ب من گفتن با گازوییل ریختن روی فنر(شمشی)
مشکلتان حل میشود،آیا چنین روشی صحت دارد!!؟
نقل قول کردن
+3 #19 علیرضا 1395-06-19 22:46
سلام دوستان آیا کسی میدونه برای ام وی ام 550 چه کمکی میشه جایگزین کرد .یا اینکه چکار کرد که نکوبه ؟
نقل قول کردن
+2 #20 عطا نیک بیان 1395-07-14 10:44
به نقل از شاهین:
من وانت پیکان دارم و اصلا بار نمیزنم ، برای اینکه یه مقدار نرمتر بشه میتونم کمک فنر هارو برشون دارم ؟ نمی خوام برای نرم تر شدن از تعداد لایه های فنر شمش کم کنم ، از یک جهت هم میترسم با برداشتن کمک فنر ها حرکت عرضی اکسل زیاد شه چون در بعضی از اکسل ها خود کمک فنر حرکت عرضی اکسل رو هم محدود میکنه . ممنون


برداشتن کمک فنر به هیچ وجه توصیه نمیشود، چون اگر خودروی شما وارد دست انداز بشود به جای این که یک بار بالا و پایین بشود، چندین مرتبه به بالا و پایین می رود و برای تعادل خودرو ایجاد مشکل می کند.
راه دیگری هم برای نرم شدن خودروی شما میشناسم، البته این راه از نظر علمی درست است ولی تغییر در مشخصات خودرو کار مناسبی نیست.
شما می توانید لزجت سیال داخل کمک فنر را کمتر کنید. یعنی اگر کمک فنر شما روغنی است و روغن 30 در داخل آن وجود دارد، کمک فنر را باز کنید و روغن آن را تخلیه کنید و روغن 10 یا 5 در داخل آن بریزید و دوباره کمک را مونتاژ کنید. مطمئناً کمک فنر شما میرایی کمتری خواهد داشت و به اصطلاح عامیانه تر، نرم خواهد شد.
نقل قول کردن
+3 #21 مهدی 1395-07-20 11:39
با سلام .من.واقعا از شما تشکر میکنم بخاطر این همه اطلاعات دقیق که همه جور سوالی رو.پاسخ میده .دوستان خسته نباشید.
نقل قول کردن
+3 #22 کاوه 1395-08-19 18:59
با سلام . خسته نباشید
آیا ممکن است که کمک فنر پژو 405 رو روی روا عادی سوار کرد؟
ممنون
نقل قول کردن
+2 #23 فروانی 1395-08-30 08:16
با سلام، ضمن تشکر از اطلاعات مفیدی که گذاشتید. سوالی داشتم و اونم این هست بنده یه پراید دارم که متاسفانه تموم کمکهاش مشکل دارن، میخواستم بپرسم بهترین کمک برای جلو و عقب پراید چ مارکیه، هم تولید داخل و هم خارجی.ضمن اینکه ضمانت دارن یا خیر، ب جلوبندی سازا مراجعه کردم یکی میگه گازی بنداز یکی میگه روغنی، موندم چکار کنم، یه مسئله دیگم موضوع ارتفاع هست میخواستم یه مقداری ماشینم رو ارتفاع بدم اصطلاحا و بیارمش پایین، ایا مبشه فنر رو برید یکم تا ماشین یکم بخوابه؟؟ جلوبندی سازا ک بشدت مخالفن ولی من بخاطر زیبایی خواستم اینکارو بکنم چون رینگمم اسپرته.
ببخشید عرایضم زیاد شد، ممنونم راهنماییم کنید،
نقل قول کردن
+1 #24 mahdi 1395-09-17 19:35
به نقل از فروانی:
با سلام، ضمن تشکر از اطلاعات مفیدی که گذاشتید. سوالی داشتم و اونم این هست بنده یه پراید دارم که متاسفانه تموم کمکهاش مشکل دارن، میخواستم بپرسم بهترین کمک برای جلو و عقب پراید چ مارکیه، هم تولید داخل و هم خارجی.ضمن اینکه ضمانت دارن یا خیر، ب جلوبندی سازا مراجعه کردم یکی میگه گازی بنداز یکی میگه روغنی، موندم چکار کنم، یه مسئله دیگم موضوع ارتفاع هست میخواستم یه مقداری ماشینم رو ارتفاع بدم اصطلاحا و بیارمش پایین، ایا مبشه فنر رو برید یکم تا ماشین یکم بخوابه؟؟ جلوبندی سازا ک بشدت مخالفن ولی من بخاطر زیبایی خواستم اینکارو بکنم چون رینگمم اسپرته.
ببخشید عرایضم زیاد شد، ممنونم راهنماییم کنید،

کمک با ضمانت وجود نداره ، بهترین کار کمک اسپرت انداختن روی ماشین هستش و کوتاه کردن فنر به نسبت خوابوندن ماشین
به هیچ وجه تغییر فنر کار درستی نیس که مثلا فنر عقب رو بندازید جلو چون نرم تره
نقل قول کردن
+1 #25 ali 1395-09-23 22:49
باسلام کسی میدونه برای ولکس 30 چه کمکی میشه جایگزین کرد تا صدا نده لطفا راهنمای کنید
نقل قول کردن
0 #26 حامد 1395-09-24 11:55
خیلی عالی بود ممنون
نقل قول کردن
+4 #27 مهدی 1395-10-03 02:36
سلام دوستان
بهترین کمک فنر جلو و عقب برای سمند چیه؟
نقل قول کردن
+3 #28 فرامرزی 1395-10-15 16:11
سلام

فنر های گازی یا هیدرولیکی چند درصد از وزن اعمال شده روی فنر رو جذب میکنه؟؟

بطور مثال من 80 کیلو وزن روی یک صندلی با پیستون گازی زیرش دارم وقتی 80 کیلو روی این صندلی فشار واردکنیم چند درصد از وزن جذب پیستون میشه و اگر این صندلی رو فارغ از وزن صندلی روی یک ترازو قرار دهیم چند کیلو را نشان خواهدداد ؟ وزن صندلی خالی 15 کیلو و وزن جسم 80 کیلو که جمع ان ها 95 کیلو میشه ایا روی ترازو همین عدد خواهدبود ؟؟؟
نقل قول کردن
+1 #29 احمد 1395-11-04 17:20
سلام سیستم تعلیق پژو پارس از نوع مستقل هست؟ و استفاده از میل تعادل کمکی بهش می کنه؟ ممنونم
نقل قول کردن
+5 #30 آزاد 1395-11-05 23:22
سلام و تشکر از سایت بسیار عالیتون
یه سوال
من وانت پراید دارم و باری که حمل میکنه ثابت حدود 80 کیلو است. و دستگاههای حساسی هستن
میخوام تا جائی که ممکنه نرم بشه و اگه ارتفاع هم بالاتر بره بهتره. چکار کنم؟
نقل قول کردن
+2 #31 علی 1395-11-10 15:15
سلام. من یه پاترول دو در دارم. میخوای فنر شمشی عقب رو گازی کنم. آیا شدنی هست و اینکه به اتاق آسیبی نمیرسه؟؟؟
نقل قول کردن
0 #32 رحیم 1395-11-16 17:21
سلام من یه جیپ شاهباز ۶ سلیندر دارم میخوام کمک فنر لول بندازم واسه عقب و جلوش میشه ؟ اهوازم.اگه میشه راهنماییم کنید ممنون میشم اگه میدونید که کجا و چقدر هزبنش میشه بگید مرسی از سایت خوبتون
نقل قول کردن
0 #33 ابوالفضل 1395-12-11 13:11
سلام نظرتون راجب این ضربه گیر های جدید چیه ؟ممنون
نقل قول کردن
+5 #34 محمد 1395-12-12 07:07
سلام وعرض خسته نباشید
یه ماشین سمند ال ایکس گرفتم که در زمان ترمز گرفتن یا افتادن در نا همواری یه صدای گوپ تو چرخ جلو سمت شاگرد میشه. احتمال از چی میباشه
نقل قول کردن
+2 #35 محمدرضا 1395-12-18 16:28
باسلام و خسته نباشید.
برای خودروی سمند میخوام یه کمک فنر درجه یک بندازم که کلا اتاقش ذیر بصدا بیفته.در ضمن لاستیکهام205 اسپورت هست.په کمک فنری استفاده کنم؟ممنون
نقل قول کردن
+2 #36 بیژن 1395-12-26 19:34
سلام لطفا توضیح کاملی در مورد سیستم تعلیق ماشین های امریکایی کلاسیک و عمدتا مدل های دهه 60 و70 میلادی که سواری نرم و بازی زیادی در موقع حرکت و توقف دارند بدهید خیلی ممنون.
نقل قول کردن
+2 #37 علی 1396-01-23 19:02
سلام من کمک فنر عقب مزدا ۳ نیو سمت شاگرد رو فقط عوض کردم سمت دیگه سالم بود این کار ایجاد اشکال می کند پیشاپیش ممنون بابت پاسخ
نقل قول کردن
+1 #38 جواد 1396-01-23 22:56
سلام از اطلاعاتی که تو سایت گذاشتید تشکر میکنم بسیار مفید بود
نقل قول کردن
+3 #39 ميثم 1396-01-28 10:00
سلام
تعويض كمك گازى-روغنى با كمك روغنى جايز هست يا خير؟
كمك ماشين سر و صدا داره و قصد تعويض دارم
نقل قول کردن
+1 #40 امین 1396-02-03 11:58
به نقل از محمدرضا:
باسلام و خسته نباشید.
برای خودروی سمند میخوام یه کمک فنر درجه یک بندازم که کلا اتاقش ذیر بصدا بیفته.در ضمن لاستیکهام205 اسپورت هست.په کمک فنری استفاده کنم؟ممنون


سلام شما کمک عصام بندازی خوب جواب میده
نقل قول کردن
+2 #41 س.م 1396-03-26 14:47
به نقل از احسان:
با سلام و خسته نباشید
ممنون از سایت بسیار عالی و مفیدتون
من ی وانت کاپرا دو کابین دارم,هنگامی ک درردستنداز میافته،از قسمت بار صدای قیریچ قوروچ میکنه،ب من گفتن با گازوییل ریختن روی فنر(شمشی)
مشکلتان حل میشود،آیا چنین روشی صحت دارد!!؟

بله صدرصد
نقل قول کردن
+4 #42 جلال 1396-04-10 14:36
سلام بهترین روش برای افزایش ارتفاع تویوتا کمری گرند چه روشی است
نقل قول کردن
+3 #43 سعید 1396-05-02 06:05
چقدر دوست داشتم در مورد انواع کمک فنر و نحوه ی کاراییشون بدونم که تو این صفحه زیر و بمش رو توضیح دادید.
ممنون از گردآوری این اطلاعات
نقل قول کردن
+3 #44 moien 1396-05-27 12:29
سلام خسته نباشید
من یه دونه پرشیا من 87 دارم از همه لحاظ عالیه و فنر هاش هم خکبه ولی می خواستم ببینم میشه فنر یه ماشین دیگه مثل کیا یا هیوندای رو روی پرشیا انداخت اگه امکان داره کدوم ماشین ها با چه مدل هایی هستن البته زیاد از این موضوع سر در نمی یارم اگه خنده دار باشه . :lol:
ممنون از اطلاعات خوبتون
نقل قول کردن
+8 #45 یاسین 1396-06-30 10:17
باسلام
بنده یه پراید دارم که چندوقت پیش از سمت چرخ جلو راننده تصادف کردم مجبور شدم کمکشو عوض کنم.بعداز تعویض تو سرعت پایین جلوی ماشین لی لی میزنه مخصوصا سمت راننده.البته کمکشو چک کردم جدیدا روغن داده،تو سرعت بالا مشکلش نامحسوسه ولی تو چرخ صدایه خرخر میاد.ممنون میشم راهنمایی کنید
نقل قول کردن
+2 #46 احمدرضا 1396-07-10 16:06
بسیار جامع و کامله ممنون
نقل قول کردن
+5 #47 حمید عسکری 1396-09-01 10:18
با سلام و ادب
من یک خودرو برلیانس H330 صفر خریده ام که کمک های عقب خیلی در دست اندازها میکوبد
میخواستم بدانم آیا کمک دیگری را میشود جایگزین آن کرد که این مشکل حل شود
ممنونم
نقل قول کردن
+1 #48 علی 1396-09-04 01:28
دلیل خشک شدن(صفت شدن کمم چیه؟
ممنون
نقل قول کردن
+2 #49 جواد 1396-11-26 21:48
سلام من یه پیکان جوانان دارم میخواستم بدونم اگه بخوام کمک بادی گازی بندازم یا قابل تنظیم جواب میده هزینش چقد میشه ممنون از سایتت خوبتون
نقل قول کردن
+3 #50 حمید 1396-11-29 12:33
سلام متاسفانه برندهای جهانی کمک فنر در ماشین های تولید داخل استفاده نمی شود و شرکت های سایپا و ایران خودرو ارزان ترین کمک فنر را در خودروهای تولیدی استفاده میکنند شما انتظار دارید یک کمک فنر 500 هزار تومانی کار یک کمک فنر 5 میلیون تومانی را انجام بدهد اگر ورود کمک فنر برندهای معروف مانند zigato وارد ایران شود چیزی به نام خشکی ماشین معنی ندارد
نقل قول کردن
+3 #51 Arbin 1396-11-30 20:35
سلام ، من پرايدي دارم كه فرمانش سفت هست ، باد تاير تنظيمه ، سيبك ، و طبق هم عوض شده ، فرمان هم ميزانه ، ديگه چطور ميتونم فرمون ماشينمو روانتر كنم ؟
نقل قول کردن
+2 #52 Arvin 1397-01-07 02:15
سلام یه پراید وانت.دارم میخاستم عقب ماشین رو تا سر لاستیک بخوابونم و نرم بشه بهترین کار چیه راهنمایی کنید ممنون میشم
نقل قول کردن
+3 #53 Arvin 1397-01-07 02:17
سلام یه پراید وانت دارم میخاستم عقبش رو تا سر لاستیک بخوابونم ولی نرم بشه بنظر شما بهترین کار چیه؟
نقل قول کردن
0 #54 یعقوب 1397-04-01 02:22
با سلام و خسته نباشید و ممنون از مطالب مفید شما سوالی داشتم ، برای افزایش نرمی و راحتی دنا و رانا که بنظر من سواری خشکی دارند چه توصیه ای دارید ایا با تعویض کمک فنر با نمونه اصل و مرغوب فرانسوی مشکل حل میشود
نقل قول کردن
+1 #55 احسان 1397-05-25 01:51
با سلام
خواستم راهنمایی بگیرم ازشما بابت مشکلی که برای خودرو ام پیش اومده. بنده در 11فروردین سال96 به طرز عجیبی تصادفی از سه کنج سمت راننده داشتم با یک لندکروزر.
جوری که به محض برخورد، تایر بعلت برخورد با رکاب سمت راننده لندکروزر ترکید و چرخ خم شد و به زیر خودرو رفت. بعد از برخورد، خودرو از محل برخورد با سایش بدنه لندکروزر تا انتهای درب عقب سمت راننده متوقف شد. چون در هنگام تصادف دو خودرو عملا در جهت عکس یکدیگر و در حین پیچش بهم برخورد کردند، شدت تصادف تخریب شدیدی در خودرو بنده که 206 هست بوجود نیاورد. فقط بیشترین آسیب متوجه گلگیر سمت راننده بود. البته درب راننده از قسمت لولا اندکی جا خورد. جوری که در قابل باز شدن نبود. ولی باقی قسمتها سالم مانده بود. پس از مراحل صافکاری(شاسی کشی) و مکانیکی و پس از مراجعه به جلوبندی سازی، براساس نظر جلوبندی ساز، سرچرخ دچار کمبر منفی شده و بوسیله یه آچار خیلی بزرگ سرچرخ را بیرون کشید. البته مدتی بعد متوجه شدم که همان کار باعث شد کمک آسیب ببیند و عملا آن کمک را عوض کردم. آیا روشی برای اصلاح مشکل محل نصب کمک از روی بدنه وجود دارد؟
نقل قول کردن
+2 #56 شهرام 1397-06-19 04:15
باسلام
من یه هایما اس ۷ دارم میخوام ماشین نرمتر بشه و کوچکترین دست انداز هارو دیگه نشون نده تعویض کمک مثل تویوتا کمک میکنه؟ یا تعویض لاستیک با فاق بلندتر؟ ممنون میشم پاسخ رو ایمیل کنید
نقل قول کردن
+2 #57 Homayoun 1397-09-06 01:28
اير ميشه درب بالا كمك رو باز كرد و روغن داخل رو تعويض كرد ايا اصلا پرايد داخل كمك روغن داره يا گاز خالي هسته اگه باز كنيم گاز درون كمك بيرون نمياد
نقل قول کردن
+2 #58 محمد مهری 1397-09-09 23:16
عالی بود ممنونم از مطلب مفیدت
نقل قول کردن
+1 #59 کاظم 1397-10-02 01:34
ببخشید یک سوال
آیا کمک فنر در ارتفاع خودرو تاثیر داره یا فقط فنر لول تعین کننده است؟ کمک پوسته کوتاه نسبت به معمولی چه فرقی در ارتفاع داره؟
نقل قول کردن
+1 #60 طیب 1397-10-10 23:54
سلام واقعا ممنون از اطلاعات خوبتون
میخواستم بدون آیا بجای فنر لول جلوی لیفان ۶۲۰. میشه از فنر لول ماشین دیگه ای استفاده کرد چون مال خودش گرونه
نقل قول کردن
+2 #61 علی قاسمی 1397-10-25 16:04
به نقل از امیر:
ایامیتوان کمک فنر زانتیا رو روی ماشین سمند انداخت

سلام
برای اولین بار من این کار رو انجام دادم
و تعلیق سمند رو بصورت هیدرو پنوماتیکی
و با بهره گیری از تکنولوژی سیتروئن طراحی و اجرا کردم
نقل قول کردن
+2 #62 مهران مهرابی 1397-11-16 21:52
به نقل از علی قاسمی:
سلام
برای اولین بار من این کار رو انجام دادم
و تعلیق سمند رو بصورت هیدرو پنوماتیکی
و با بهره گیری از تکنولوژی سیتروئن طراحی و اجرا کردم

باسلام ممنون میشم اگه مقدوره عکس ونتیجه این کارو هم به اشتراک بذارین؟
نقل قول کردن
+2 #63 محمد احمدی 1397-12-23 20:24
سلام خدمت اساتید
من یه 405 دارم میخوام عقبش خیلی نرم بشه
میخوام بدونم بالا بردن ارتفاع چه تاثیری رو نرمی سواری داره
نقل قول کردن
+1 #64 رحمان امیری 1397-12-25 17:14
سلام وقت بخیر
من mvm530 دارم که مشکل معروف این خودروها هم از کمکش هست که میگن کمک ماکسیمایی ببندی کوبشش کمتر میشه اما سوالم اینه که کمک ماکسیمایی چه خصوصیتی داره که کمک فابریکش نداره و اینقدر پیچیدس که نتونستن حلش کنن ؟ ممنون که وقت میزارین
نقل قول کردن
+2 #65 ناصر 1398-01-07 19:44
سلام من کمک های فابریک تندر90 را بعد از 11 سال با کمک های شرکتی گابریل تعویض نمودم و حالا در چاله ها کوبش داره. در ضمن یکی از کمک های قبلی روغن زده بود و یکی در معاینه فنی گفتند 40 درصد کارایی دارد ولی کمک فابریک این مشکل کوبش را نداشت لطفا راهنمایی فرمایید
نقل قول کردن
+2 #66 نجاری 1398-01-18 12:10
سلام و ادب و سپاس
این سایت یکی از بهترین منابع برای یادگیری امور فنی خودرو می باشد
اینجانب همیشه ازاین اطلاعات بهره کافی برده ام و
آرزوی تندرسی و پیروزی برای دست اندرکاران آن دارم
ارادتمند
نقل قول کردن
+1 #67 omid 1398-02-12 10:24
مرسییی
نقل قول کردن
0 #68 محسن 1398-03-12 08:42
سلام ممنون از سایت خودتون
من اف سون ۹۴ دارم جلو ماشین پایین اومده راهش چیه؟؟؟
نقل قول کردن
0 #69 حمید 1398-03-19 00:30
سلام.کمک فنر چه ماشینی با کمک فنر جک اس۵ از نظر فنی و شکل ظاهر شبیه و میشه برای جک اس ۵ استفاده کرد؟ممنونم از راهنمایی .
نقل قول کردن
0 #70 علی امامی 1398-04-02 17:41
سلام من سواری جک s5دارم و نیاز به راهنمایی دارم که چه کمکی لستفاده کنم که مثل بنز و یا زانتیا نرم بشه کمکهای خود جک خشک است حتی نو که انداختم راضی نیستم آیا میشه کمک زانتیا انداخت یا کمک دیگری پیشنهاد میکنید
نقل قول کردن
0 #71 علی 1398-04-19 06:04
ایا پنوماتیک رو وانت میشه باهش بارهم زد یا نه
نقل قول کردن
0 #72 محسن 1398-04-19 17:06
سلام.ممنون برای مطالب ارزشمندی که گزاشتید
یه سوال داشتم که ممنون میشم پاسخ بدید و
راهنماییم کنید. بنده دو عدد کمک فنر تویوتا
لندکروز دارم که از یکی از دوستان خریداری
کردم. میخواستم بپرسم چجور میشه فهمید که
آیا کمک ها روغنی هستن یا گازی روغنی؟منظورم
از روی شکل ظاهریشون هست . متشکر از وقتی
که میزارید برادر
نقل قول کردن
0 #73 علی 1398-04-28 22:56
سلام
کوبش خودروی من در دست اندازها بسیار زیاد وغیر قابل تحمل است. ایراد از کمک فنر است یا فنر و یا هردو؟ عمر خودروی من ۵ سال است.
نقل قول کردن
0 #74 محمدعلی قلی‌خیر 1398-05-23 00:50
تجربه ای که دارم، کلا تغییر در سیستم های فابریک خودرو مخصوصا فنرها و کمک فنرها درست نیست. شاید برای یه مدت کوتاه کمی آدم اقنا بشه ولی بخاطر خلرج کردن خودرو از استاندارد کارخانه بعد از مدتی، خودرو واکنش نشون میده و باصطلاح به طبعش خوش نمیاد. اینو تجربه کردم در تغییر کمک فنر و فنر و لاستیک و حذف کاتال اگزوز و...

ممنون از اطلاعات بسیار مفیدتون
واقعا تشکر از مدیران سایت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
مروری بر عملکرد شش ساله هاشم یکه زارع در ایران خودرو
آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور
کلاس شاسی ، بدنه ، تعلیق ، ترمز ، فرمان و انتقال قدرت استاد صیاد نصیری
راهنمای آموزشی موتور XU7 هشت و 16سوپاپ پژو 405 و سمند و پارس
آموزش نحوه استفاده از ابزار مخصوص در تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای کوییک و ساینا
TIBA Injection repair manual
لیست، تصویر و شماره فنی قطعات تیبا
معرفی انواع جک های تعمیرگاهی و نحوه و نکات کار با آن ها
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم سوخت رسانی ساینا اتوماتیک
لئوپارد ، نسخه مهندسی آلمانی زرهی های سنگین میدان نبرد
جدول زوایای فرمان و نوع سیستم تعلیق خودروهای سایپا
لیست ECUها و ICUهای محصولات سایپا (X100 ,X200, زامیاد)
دفترچه راهنمای تویوتا C-HR هیبرید
دستورالعمل بازدید و تعویض رولبرینگ عقب تیبا
دستورالعمل عیب یابی و تعویض ریموت و رسیور سایپا 132 و تیبا و تیبا2
راهنمای آموزشی سیستم های الکترونیکی ترمز رنو
رفع ایراد جوش آوردن خودرو با اصلاح دسته سیم باتری کوییک و ساینا اتوماتیک
معرفی سیستم سوخت رسانی بوش بنزینی و بوش پایه گازسوز پراید
راهنمای سیستم مدیریت موتور UAES خودرو MVM315
آشنایی با قطعات و سیستم مدیریت موتور BOSCH ME 17.9.71 موتور TU5 پژو 206 و پژو207 و پژو405 و پژو پارس
راهنمای سیستم سوخت رسانی و انژکتور H30 Cross
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو
جدول عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض
تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو
آخرین مطالب جدید شده
safety security adb
skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش عملی تمامی بردهای الکترونیکی خودروهای سنگین،راهسازی و ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند مکانیک - ا ...
آموزش باطری سازی و مکانیکی کامیون و اتوبوس های نسل جدید اسکا ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پروگرامر و دیاگ TNM (نسخه فول ورژن)
تعمیرات و عیب یابی و تامین قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیر تخص ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
تعمیر تخصصی موتور ، جلوبندی ، تسنه تایم ، آب روغن کلیه خودرو ...
کارشناسی بدنه وفی انواع خودرو در محل،ارائه برگه گزارش نهایی، ...
فروش عمده رله دوبل، رله دوبل شیشه ای، اتوماتیک راهنمای پراید ...
آموزش موتورسازی، باطری سازی،مکانیکی،آپاراتی ...