جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
دنیای خودرو
فن خودرو
carworks
samin ba
CarGeek | کارگیک

در رانندگی شما مي بايستي دنده تعويض كنيد.چه سنگين كردن دنده و چه سبك كردن آن.در نظر داشته باشيد كه اين اصول براي خودرو هاي با گيربكس دستي و منوماتيك صادق بوده و در خصوص گير بكس هاي فول اتوماتيك كه امكان تعويض دستي دنده وجود ندارد،صرفا آشنايي با حالات مختلف گيربكس كافي است كه مختصرا با آن اشاره مي كنيم.

دسته دنده را صحيح بگيريم

همان طور كه در مقاله اول به آن اشاره كرديم ، گرفتن دسته دنده از اصول اوليه رانندگي حرفه است دسته دنده را به مانند شکل در دست بگیرید . دنده هایی که از شما دور است ( دنده های 1 , 3 و 5 ) را با کف دست هول دهید و دنده های که نزدیک شما قرار دارند ( دنده های 2 , 4 , 6 ) را با 4 انگشت خود بکشید . همین . به این نکته توجه کنید که در هیچ شرایطی نباید کتف شما از صندلی جدا شود .

لطفا , لطفا و لطفا از روش های نا متعارف هنگام تعویض دنده استفاده نکنید و همیشه و در همه حال بخاطر داشته باشید که خودرو با کدام دنده در حال حرکت است.

در هر لحظه از وضعيت دنده خود مطلع باشيدو بدانيد كه با كدام دنده خودرو در حال حركت است.شايد اين مطلب ساده به نظر آيد اما زماني كه شما با سرعت رانندگي مي كنيد تمامي اين موارد حياتي هستند.

آشنایی اولیه

هر دنده ای دامنه حرکت و سرعت موثری دارد که به دامنه دور موتور آن اتومبیل بستگی دارد . هر چه دور موتور بیشتر باشد , خودرو شما سریعتر می تواند به نقطع تعویض دنده برسد . در بین سرعت های کاربردی یک موتور , دامنه موثری وجود دارد که آن " دامنه نیرو " می گویند . این بازه جایی است که سریعترین سرعت گیری در آن انجام می گیرد .

اغلب گیربکس های به نحوی طراحی شده اند که بازه های مشترکی نیرویی در دنده های مختلف را فراهم می شود . نگاهی به شکل ذیل بیاندازید .

correct gear change 1

برای مثال در قسمتی که ما بین دنده های یک و دو مشخص شده است , بهترین بازه برای تعویض دنده است که در بیشتر مواقع دقیقا قبل از بازه خطر دور موتور در خودرو های مختلف است که اغلب با قرمز مشخص می شوند .

تنظیم دور موتور( REV MATCHING )

نرم دنده تعویض کردن به واقع یکی از اساسی ترین تکنیک هایی است که بسیاری از رانندگانی که حتی در مسابقات شرکت می کنند از آن اطلاع کامل نداشته و به واقع از اعمال آن در رانندگی نا توان هستند .

نرم تعویض کردن دنده نه تنها به کاهش استرس رانندگی و سر نشینان کمک می کند بلکه باعث افزایش عمر گیربکس و فشار کمتر به آن می شود و جلوگیری از انتقال وزن نا خواسته به قسمت جلو خودرو می شود .

حالا قصه این Rev Matching چیست . اجازه دهید مثالی بزنم . با دنده 3 در حال حرکت هستید و دور موتور روی 3000 دور بر دقیقه . با همان سرعت به دنده 2 بروید . دور موتور تا نزدیکی 5000 دور بر دقیقه بالا می آید . شما می بایستی این فاصله را با گاز دادن ( زمانی که گیر بکس در گیر نیست ) پوشش داده و پا را از روی کلاچ بر دارید . با این تکنیک شما این اجازه را خودرو نمی دهید که از ترمز موتور استفده کند و به اصطلاح برخی رانندگان قدیمی از کله کردن خودرو جلوگیری خواهید کرد .

سبک کرده دنده

همان طور که خود در رانندگی شهری نیز با آن مواجه شده اید , تعویض دنده برای سبک سازی آن( برای مثال از دنده یک به دنده 2 ) , به مراتب راحت تر و کم دغدغه تر از سنگین کرن آن است . شما کافی است دنده ها را در حداکثر دامنه نیرویی خود تعویض کرده و کمی با بازی کردن با پدال گاز دور موتور را برای دنده بعدی آماده کنید تا امکان تعوض دنده در حداقل زمان فراهم شود . لازم به توضیح است که در مسابقات , دنده ها تا در نهایت دامنه نیرو خود ( دقیقا قبلا از رد لاین دور موتور) تعویض می شوند .

سنگین کردن دنده

شما در دو حالت دنده را سنگین می کنید

1-خودرو با دور موتوری کمتر از بازه اعمال نیرو مورد نیاز راننده در حال حرکت است ( در اصطلاح سنتی دنده مرده )
2-شما به پیجی نزدیک شده اید و سرعت خودرو زیاد است و شما در حین ترمز گیری احتیاج به دنده سنگین تر برای عبور از پیچ دارید .

در خصوص مورد اول که تکلیف مشخص است , شما با یک تنظیم دور موتور ساده به شرح ذیل به دنده سنگین تر می روید .

1.1 خودرو با دنده 3 در حال حرکت است .
1.2 پا را روی کلاچ گذاشته
1.3 دنده را به از 3 به 2 می آوریم
1.4 پا فشردن پدال گاز , دور موتور را به میزان هماهنگی می رسانیم
1.5 پا را از روی کلاچ بر می داریم

اما در مورد قسمت دوم کمی اوضاع پیچیده تر است .

اول وضعیت موجود شما را بررسی می کنیم . با سرعت ( حرکت روی لیمیت ) نزدیک پیچ می شوید ,دنده 3 , اقدام به ترمز گیری کرده و به دنده 2 رفته و پا را به آرامی از روی کلاچ بر می دارید . به علت استفاده خودرو از ترمز موتور , وزن بیش از پیش به جلو منتقل شده و وارد پیچ می شوید و به علت توزیع وزن نا مناسب , احتمال بیش فرمانی ( سر خوردن عقب خودرو ) بسیار بالا می رود و ...

راه حل چیست ؟

اگر هنوز به حد یک راننده حرفه ای نشده اید , در ابتدا از رانندگی با سرعت زیاد پرهیز کرده و قبل از پیچ سرعت را به حد مناسب رسانده و سپس دنده را سنگین کرده و با یک تنظیم دور موتور ساده به دنده سنگین تر بروید . اما این فرآیند در دنیای حرفه ای امکان پذیر نیست . فرآیندی زمان گیر که به شما اجازه استفاده از تمام مسیر شتابگیری را نمی دهد .

استفاده از تکنیک پاشنه – پنجه ( Heel and Toe ) در تعویض دنده :

حالا بیاید یک حرفه ای باشیم .شرایط مشابه قبل را آنالیز می کنیم ( انتخاب دنده ها به منظور فهم بهتر بوده و صرفا یک مثال می باشد )

1-شتابگیری با دنده 3

correct gear change 2

2-به پیچ نزدیک شده و در نقطه ترمزگیری اقدام به شتابگیری منفی ( ترمز ) می کنیم.

correct gear change 3

3 -دور موتور و سرعت به حدی رسیده که می توان دنده را کاهش داد. حالا پاشنه پای راست خود را با حفظ پنجه پا روی ترمز , با پا چرخش مچ پایتان , پاشنه پا را به سمت پدال گاز می بریم و کلاچ را می فشاریم .

correct gear change 4

4 -گاز را با پاشنه می فشاریم تا دور موتور به حد تنظیم دور موتور .

correct gear change 5

5- به دنده 2 می رویم .

correct gear change 6

6-حالا همزمان پاشنه پای راست و پای چپ را از روی پدال های گاز و کلاچ برمی داریم

correct gear change 7

7-حال اگر ترمز گیری همچنان احتیاج بود که وضعیت فشرده پدال ترمز را حفظ می کنیم . و در غیر این صورت باز هم اقدام به شتابگیری کرده و از پیچ عبور می کنیم .

correct gear change 8

شما هم اکنون بدون از دست دادن زمان و افزایش طول فاصله ترمزگیری و مهمتر از آن درگیر کردن ترمز موتور و در نهایت بر هم زدن تعادل خودرو دنده را سنگین کرده اید. در نظر داشته باشید که این تکنیک در برخی موارد بصورت ترتیبی برای چند دنده استفاده می شود ( از 5 به 4 / 4به 3 و ... )

خیلی ساده نیست اما با تمرین کردن به آن می رسید . در مقاله بعدی با " تکنیک های ترمز گیری" آشنا خواهید شد ; پس فعلا از سرعت کاسته و به تمرین افزایید . سرعت بخش نهایی یک رانندگی حرفه است .

نویسنده : بابک چهارباشیان


4.5 1 1 1 1 1 Votes 4.50 (1518 votes)

دیدگاه‌ها  

-6 #1 رضا 1395-09-29 08:06
عالی بود
نقل قول کردن
+22 #2 بهنام جهانبازی 1395-12-08 11:27
به زبان ساده توضیح داده نشده بود. مثلا در دنده های مختلف در خودروهای مختلف چه دور موتوری مناسبتره
نقل قول کردن
+6 #3 badsector 1395-12-18 05:07
سلام
خیلی خوب بود
این مطلب رو من تقریباً 12سال پیش انجام میدادم با تویوتا كورولا سال 1990
البته یک نکته هم اینکه تو رانندگی حرفه ای ترمز گیری معمولاً همراه با گاز دادن انجام میشه که اگر ماشین تون دیفرانسیل عقب باشه با فشار دادن گاز همراه با ترمز، جلوی ماشین بهطرف داخل پیچ و عقب ماشین به طرف خارج از پیچ منحرف میشه ( که بهش میگن DRIFT )در این صورت باید بی وقفه فرمان رو به طرف خارج از پیچ چرخانده تا مانع از بهم خوردن تعادل ماشین بشیم ....

در ضمن این توضیح مخصوص مسابقات اتومبیلرانی بود

و به علت نداشتن استاندارد در جاده‌ها ی شهری و برون شهری کشورمان ایران از این کار جداً بپرهیزید

در صورتیکه از این دستور پیروی كردید بعلت نداشتن ترمز های حرفه‌ای و تقویت شده و موتور خودروی تقویت شده و حرفه‌ای دچار سانحه جوان ناکام می‌شوید

البته این توضیحات تجربی بوده که اگه علاقه مند به دیدن ویدیو این توضیحات دارید تو انیمیشن ماشینها شماره یكش هست
نقل قول کردن
0 #4 پیام 1396-01-03 21:36
به نقل از بهنام جهانبازی:
به زبان ساده توضیح داده نشده بود. مثلا در دنده های مختلف در خودروهای مختلف چه دور موتوری مناسبتره

جایی که دیگه باافزایش دورموتورسرعت اضافه نشه
نقل قول کردن
0 #5 مهدی 1396-05-10 13:55
به نقل از پیام:
جایی که دیگه باافزایش دورموتورسرعت اضافه نشه


وقتی ب اون مرحله از دور دنده برسی ماشین یه حالت ساکن و بی شتاب خاصی پیدا میکنه ک خودت هم متوجه میشی ماشین دیگ شتاب گیری مفید نداره و صدای ماشین از غرش با صدای بم به صدای زیر تغییر پیدا میکنه...مثلا برای پژو ۴۰۵ بین ۴/۵ تا ۵ بهترین زمان تعویض دنده هستش...هرچند این ماشین قدرت رسیدن ب دور بالاتر هم داره ولی بهترین این زمانه...ماشین های دیگ هم متفاوت هستن باید تجربه کنی تو دنده یکمهدی
نقل قول کردن
-1 #6 رضا 1396-06-06 12:13
میگم میشه مثلا دنده رو از پنج رفت به دو؟ پرش از دنده تو چه مواقعی مجازه؟
نقل قول کردن
+3 #7 محمد قوام 1396-08-13 00:05
سلام من گاز میدم مرم دنده دو .قرچه میکنه .کلاجم تا ته میگیرم دور موتور هم خوبه .چکار کنم ؟
نقل قول کردن
+1 #8 سینا 1396-09-07 15:02
به نقل از محمد قوام:
سلام من گاز میدم مرم دنده دو .قرچه میکنه .کلاجم تا ته میگیرم دور موتور هم خوبه .چکار کنم ؟

دور موتور باز هم کمتر کنید
نقل قول کردن
+2 #9 آرام 1396-10-05 10:12
سلام وقتتون بخير تيبا2مدل 93 دارم دنده 1تو حركت به سختي جا ميخوره بعضي وقتا انگار گيرميكنه تو مسير جا خوردن،درحاليكه وقتي ماشين ثابته و قبل حركت چنين مشكلي نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد ايراد از كجاست و براي رفعش بايد چكار كنم؟متشكرم
نقل قول کردن
+4 #10 اردوان 1396-10-14 16:58
وقتی صدای زوزه و ناله موتور رو شنیدیم یعنی انرژی موتور به جای اینکه به حرکت تبدیل بشه داره به صورتهای دیگه(گرمایی و غیره) در میاد.  رانندگی در این حالت باعث می شه موتور زود مستهلک شه،  اگه با دور موتور پایین یا اصطلاحا دنده مرده رانندگی کنیم. بازم موتور زود مستهلک می شه. برای رانندگی خودرو  با موتور tu5 ( روی سطح صاف و سرعت ثابت، دو نفر سواره، مدت زمان بیشتر از 10 دقیقه) در دنده 1 و 2 بهتره  دور موتور حدود 2500  باشه، دنده 3 حدود 2800 ، دنده 4  بین   3100 تا 3500 ، دنده 5 بین 3200 تا 4000.  برای رفتن از دنده 1 به دنده 2 دور موتور را تا 3500 بالا می بریم تا بعد از رفتن به دنده 2 دور موتور به 2500 افت کنه برای رفتن به دنده 3 دور موتور تا4000 بالا می بریم تا بعد رفتن به دنده 3 دور موتور به 2800 برسه به همین ترتیب برای رفتن به دنده 4 و   5 باید دور موتور رو حداقل تا 4000 بالا ببریم
نقل قول کردن
-8 #11 عرفان 1396-12-14 23:05
سلام در ماشینهای جدید ایران خودرو ب نظر شما بهترین زمان تعویض دنده دورمتور باید چند باشه مثلا سمند با متور پژو من خودم تمام دندهارو روی ۴.۵تا ۵ گاهی وقتا۵.۵ تعویض میکنم خواستم ببینم برای متور ماشین مشکل ساز نمیشه ممنون از راهنمایتون
نقل قول کردن
0 #12 H 1397-01-14 16:18
به نقل از آرام:
سلام وقتتون بخير تيبا2مدل 93 دارم دنده 1تو حركت به سختي جا ميخوره بعضي وقتا انگار گيرميكنه تو مسير جا خوردن،درحاليكه وقتي ماشين ثابته و قبل حركت چنين مشكلي نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد ايراد از كجاست و براي رفعش بايد چكار كنم؟متشكرم

به نقل از آرام:
سلام وقتتون بخير تيبا2مدل 93 دارم دنده 1تو حركت به سختي جا ميخوره بعضي وقتا انگار گيرميكنه تو مسير جا خوردن،درحاليكه وقتي ماشين ثابته و قبل حركت چنين مشكلي نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد ايراد از كجاست و براي رفعش بايد چكار كنم؟متشكرم

همه ماشینا همین طورین...مشکلی نداره طبیعیه...شما اگه نیاز به معکوس داری همون 2کافیه نیازبه1نیست اگه نیاز به1باشه با زبون خوش جا میخوره...
نقل قول کردن
0 #13 مهرداد 1397-01-28 16:55
به نقل از آرام:
سلام وقتتون بخير تيبا2مدل 93 دارم دنده 1تو حركت به سختي جا ميخوره بعضي وقتا انگار گيرميكنه تو مسير جا خوردن،درحاليكه وقتي ماشين ثابته و قبل حركت چنين مشكلي نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد ايراد از كجاست و براي رفعش بايد چكار كنم؟متشكرم

شما هنوز دور موتورت زیاده… برای معکوس به ١ ی خورده بیشتر بذارسرعت و دور موتور پایین بیاد
نقل قول کردن
0 #14 FastZaban.com 1397-01-28 16:56
روش جالبیه ولی تمرین میخواد
نقل قول کردن
0 #15 اشکان 1397-02-03 23:21
عاااالی بود خیلی کامل و پر محتوا
و فوق العاده قشنگ توضبح دادید که راحت قابل فهم بود
نقل قول کردن
0 #16 Kinglet 1397-03-16 19:48
به نقل از آرام:
سلام وقتتون بخير تيبا2مدل 93 دارم دنده 1تو حركت به سختي جا ميخوره بعضي وقتا انگار گيرميكنه تو مسير جا خوردن،درحاليكه وقتي ماشين ثابته و قبل حركت چنين مشكلي نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد ايراد از كجاست و براي رفعش بايد چكار كنم؟متشكرم

با کمی گاز در هنگام کم کردن دنده دور گیربکس با موتور میزان و موجب راحت جا رفتن دنده میشود به اصطلاح گاز خلاصی
نقل قول کردن
0 #17 عارف 1397-03-20 03:46
به نقل از آرام:
سلام وقتتون بخير تيبا2مدل 93 دارم دنده 1تو حركت به سختي جا ميخوره بعضي وقتا انگار گيرميكنه تو مسير جا خوردن،درحاليكه وقتي ماشين ثابته و قبل حركت چنين مشكلي نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد ايراد از كجاست و براي رفعش بايد چكار كنم؟متشكرم

سرعتت زیاده برای ۱ دادن، باید خیلی کم کنی بعد ۱ بدی این قضیه مشکل منم بود
نقل قول کردن
0 #18 مهدی 1397-04-03 01:22
به نقل از آرام:
سلام وقتتون بخير تيبا2مدل 93 دارم دنده 1تو حركت به سختي جا ميخوره بعضي وقتا انگار گيرميكنه تو مسير جا خوردن،درحاليكه وقتي ماشين ثابته و قبل حركت چنين مشكلي نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد ايراد از كجاست و براي رفعش بايد چكار كنم؟متشكرم

تو حرکت دوره موتور بالاست باید تقریبا بایستی دور موتور پایین بیاد تا دنده یک جا بره.
نقل قول کردن
0 #19 حمید 1397-06-05 02:28
سلام
لطفا دنده کشی و بهترین دور متور برای تعویض دنده اتومبیل های سه سیلندر رو هم آموزش بدید.ممنون از شما.
نقل قول کردن
+1 #20 MMM 1397-06-30 12:32
به نقل از آرام:
سلام وقتتون بخير تيبا2مدل 93 دارم دنده 1تو حركت به سختي جا ميخوره بعضي وقتا انگار گيرميكنه تو مسير جا خوردن،درحاليكه وقتي ماشين ثابته و قبل حركت چنين مشكلي نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد ايراد از كجاست و براي رفعش بايد چكار كنم؟متشكرم

هیچ وقت تا ایست کامل نیاز به معکوس رفتن ۲به۱ نیست
نقل قول کردن
+1 #21 naser 1397-10-15 01:00
سلام
پژو 405glxسال 96...بادنده 4میرم 160میزنم دنده 5بیشتر از 160نمیشه مشکلش چیه ممنون میشم راهنماییم کنین
نقل قول کردن
0 #22 امیر 1397-10-24 18:05
به نقل از naser:
سلام
پژو 405glxسال 96...بادنده 4میرم 160میزنم دنده 5بیشتر از 160نمیشه مشکلش چیه ممنون میشم راهنماییم کنین

داداش مشکلی نیس ایرانخودرو رو ماشینایه مدل بالا چه ۴۰۵ چه سشوار چه دنا محدود کننده گذاشته که بالایه ۱۶۰ ۷۰ نره شما برو محدود کنندتو با یه هزینه خیلی کم بردار راحت ۲۰۰ ۲۰۳ تا ماشین میره بدون هیچ مشکلی منم ۹۷ دارم محدود کنندشو برداشتم عاااالی شده اگه دوس داشتی ریمپ کن که دیگه ماشین گرگه گرگ میشه معرکه میشه به نظرم ۲۱۰ ۲۱۵ با ریمپ بره. وگرنه مشکل از ماشین نیس . علاوه بر این ایرانخودرو دریچه گاز رو تاخیر توش گذاشته که باعث میشه ماشین کند حرکت کنه و این تاخیر تو پژو های مدل پایین نیس بخاطر اینه بعضیا به اشتباه میگن پژو جدید خوب نیس یا سمند جدید خوب نیس ، خوبه فقط این محدود کننده هاش برداشته شه پابه پایه اون مدل پاییناش میره ماله خودم ۹۷عه نع ۴۰۵ ۸۶ حریفم شد نه ای اف دوگانه ۸۸.
نقل قول کردن
0 #23 ابراهيم 1397-11-20 21:33
سلام 206تيپ دو دارم دنده پنج كه به چهار ميخواهم بيام بعضي وقتا جا نميره بعضي وقتا هم با سختي يك موقع هم انگار هيچ مشكلي نداره،عيب از چي ميتونه باشه؟
ممنون
نقل قول کردن
0 #24 محمد 1398-03-20 22:50
سلام من پرشیا 87 دارم تو دنده دو دور موتور رو به 6 هزار برسونم تاز 75تا سرعت میگیره ماشین یکی از دوستام همون مدل 90 تا سرعت میره رو 6 هزار اصلا تقویتم نکرده به نظرتون مشکل ماشینم چیه؟ ممنون.
نقل قول کردن
0 #25 pk 1398-03-23 13:29
خوب بود ممنون.
نقل قول کردن
0 #26 سامان 1398-03-24 18:03
به نقل از محمد:
سلام من پرشیا 87 دارم تو دنده دو دور موتور رو به 6 هزار برسونم تاز 75تا سرعت میگیره ماشین یکی از دوستام همون مدل 90 تا سرعت میره رو 6 هزار اصلا تقویتم نکرده به نظرتون مشکل ماشینم چیه؟ ممنون.

سلام پژو پرشیا مدل 87 جزو بهترین سال های مونتاز ماشین پارس تو ایرانه ک همه چیزش عالیه اگ دنده 1ت تا50 45 میره بالا ولی تو دنده 2 تا 75 مشکل میتونه هم از گیربکست باشه هم از موتورت ببر ی نگاهی بندازن احتمال داره موتورت یه سرویس درستو حسابی بخاد
نقل قول کردن
0 #27 مهدی همتی 1398-05-10 11:39
به نقل از محمد:
سلام من پرشیا 87 دارم تو دنده دو دور موتور رو به 6 هزار برسونم تاز 75تا سرعت میگیره ماشین یکی از دوستام همون مدل 90 تا سرعت میره رو 6 هزار اصلا تقویتم نکرده به نظرتون مشکل ماشینم چیه؟ ممنون.

سلام احتمال 99 درصد مشکل از صفحه کلاچه ماشینت گاز هرز میخوره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری،منیفولد و اگزوز پژو پارس با موتور TU5
گزارش اولین جلسه دادگاه مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا و مرتبطان
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S5
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری هایما S7
جزوه و راهنمای آموزشی برق خودرو تندر90
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری رانا
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری دنا پلاس
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری H30 Cross
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
راهنمای استفاده از پایه های رله در برق خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
Rahroo001

آخرین آگهی ها

تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند :» مکانیک - ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس ک ...
فروش و نصب ردیاب خودرو dno برروی تمامی خودروهای ایرانی و ...
آموزش تخصصی موتور و گیربکس اتومات ، al4 , پژو ، ال 90 و 20 ...
دوره آموزشی جامع تعریف ریموت و تعریف سوئیچ خودروهای داخلی و ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...