جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
Dkhodro_nba
carworks_b2
carworks_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مبدل کاتالیستی وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می کند. البته این مبدل ها انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام از آن ها بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش های اکسیداسیون انجام می شود. طی این واکنش ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می شوند. اگرچه مبدل های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

catalytic-converter-01

در سال 1970 ، دولت آمریکا پس از آنکه گزارش آژانس کنترل آلودگی هوای کالیفرنیا را بررسی کرد ، اصلاحیههوای تمیز را از تصویب گذراند و بدین ترتیب تولید کننده های آمریکایی به شدت دست به کار شده و مطابققوانین ضدآلودگی وضع شده ، کمبودهای خود را برطرف کردند . در سال 1975 قوانینی مصوب گردیدکه اکثریتکمپانی های خودرو سازی ، مجبور به استفاده از سیستم مبدل کاتالیتیکی در خودروها شدند . به طور خلاصهطرز کار این سیستم بدین صورت بود که با انجام واکنش های شیمیایی گازهای سمی را به دی اکسید کربن وبخارآب تبدیل می کرد .نصب مبدل کاتالیتیکی از همین سال در سراسر آمریکا اجباری گردید و در اروپا نیز از سال1993 مورد بهره برداری قرار گرفت .

catalytic-converter-02

در ایران استفاده از اين قطعه برای خودروهاي ساخت داخل از نيمه دوم سال 1381 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اجباری شده است و بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا، آزمون صحت کاتالیست در معاینات فنی خودروها به منظور صدور برگه و بر چسب معاینه فنی از ابتدای سال 1391 اجباری می باشد.شرکت‌های خودروسازی در ایران از سال ۱۳۸۲ نصب کاتالیست را در خودروهای داخلی آغاز کردند و قبل از این تاریخ خودروها فاقد استاندارد بوده‌اند و به همین دلیل آلایندگی این خودروها بیش از ۳۰ برابر سایر خودروها است و براین اساس خروج خودروهای مدل ۱۳۸۲ به پایین در سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه شده است. احتمال می‌رود در تعدادی از خودروهای تولیدی سه ماهه آخر سال ۱۳۸۶ نیز قطعه کاتالیست نصب نشده باشد.به موجب طرح جامع کاهش آلودگی هوا «آزمون صحت کاتالیست کانورتور و کربن کنیستر در معاینات فنی خودروها به منظور صدور برگه و برچسب معاینه فنی از ابتدای سال ۹۱ اجباری است».

عملکرد سیستم تخلیه ، اگزوز و کاتالیزور در خودرو

کاتالیست تا ۹۰٪ گازهای سمی را بی‌اثر می‌کند به‌گونه‌ای که هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خارج می‌شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می‌کند بنابراین کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است. طول عمر مفید کاتالیست ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتر است. مبدل‌های کاتالیست که هم اکنون بر روی خودروهای تولیدی در ایران نصب می‌شود تا میزان آلایندگی آنها را کاهش دهد پس از ۸۰۰۰۰ کیلومتر پر شده و عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد و میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش می‌یابد.متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود ۴ سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.

عمر اين قطعه با انسداد منافذ اسفنجي و یا پوشیده شدن سطح موثر آن به پایان رسیده و در این مرحله این قطعه قادر به کاهش آلاینده های خروجی از اگزوز نخواهد بود. حرارت بالا، سمی شدن به وسیله مواد خروجی از موتور و ضربه های مکانیکی خارجی، باعث چسبندگی و انسداد منافذ و سطوح کاتالیست ها و در نتیجه، کاهش اثردهی آنها می شود. علاوه بر آن، بدسوزی موتور به دلیل خرابی شمع ها، وایرها و انژکتورها نیز می تواند سوخت نسوخته را وارد این قطعه نموده، عمر آن را کاهش دهد. عمر مفید واکنشگر های کاتالیستی خودروها در حدود80،000 کیلومتر است. کاهش کارایی و انسداد منافذ کاتالیست و یا عدم استفاده آن در خودرو، باعث احتراق ناقص در موتور خودرو گردیده که این امر سبب افزایش غلظت آلاینده های خروجی از اگزوز و فرسایش قطعات موتور مي شود.

catalytic-converter-05

برداشتن این قطعه بسیار موثر در کاهش آلودگی خودرو و یا عدم تعویض به موقع آن پس از پایان یافتن عمر مفید آن می تواند صدمات جدی به هوایی که تنفس می کنیم وارد آورد و سبب افزایش آلودگی هوا شود.

هشدار ایساكو نسبت به برداشتن كاتالیست اگزوز خودرو

نظر به برخی محدودیت‌ها در بازار و با توجه به برخی حساسیت‌ها بر روی این قطعه استراتژیك، ایساكو تمهیدات لازم برای تامین آن در شبكه نمایندگان را در نظر گرفته و در صورت تقاضا نیز در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و هم اكنون قطعه كاتالیست كانورتور در اكثر نمایندگی‌های مجاز شركت خدمات پس از فروش ایران خودرو(ایساكو)، قابل تهیه است.
این قطعه در برخی موارد و بنا به مشاوره غیر صحیح برخی تعمیركاران خودرو به مشتریان از سوی آنها برداشته می‌شود، این در حالی است كه این كار علاوه بر معایبی كه در بلندمدت برای خودرو به وجود می‌آورد، برای محیط زیست نیز مضرات زیادی به همراه خواهد داشت كه با توجه به وضعیت كنونی هوای تهران، این مساله اهمیت بیشتری می‌یابد.
البته احتمال می‌رود با توجه به موضوع هدفمندی یارانه‌ها این موضوع اهمیت بیشتری یابد؛ چرا كه بودن این قطعه بر روی اگزوز موجب كمتر شدن مصرف سوخت می‌شود.
البته مشتریان باید بدانند كه متوسط عمر این قطعه چیزی حدود چهار سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.

عملکرد سیستم تخلیه ، اگزوز و کاتالیزور در خودرو

همانطور که می دانید همه خودرو های دارای موتور احتراقی دارای قطعه ای به نام اگزوز هستند. اگزوز نقش خارج کننده دود حاصل از فرایندهای شیمیایی داخل سیلندر به هوای خارج را دارد. اِگزوز قطعه ای در خودرو و دیگر وسایل نقلیه است که دود حاصل از واکنش شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می شود به خارج از خودرو انتقال می دهد.

car-exhaust-system-muffler-catalytic-converter

این تعریف اگرچه بیانگر عمده کار اگزوز می باشد اما امروزه ویژگیهای اگزو گسترش یافته و وظایف دیگری نیز بر عهده دارد. سه وظیفه عمده اگزوز :کاهش آلایندگی، کاهش صدا، کاهش دما. اگزوز از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی ساخته می شود که در این میان کاتالیست به دلیل نیاز به دمای 800 درجه سانتیگراد در قسمت اول تعبیه می گردد و بخشهای دوم و سوم در کاهش دما و صدا موثرند. این وسیله می تواند برای کاهش خروج گازهای خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت تاثیر بسزایی داشته باشد. 

واکنشگر های کاتالیستی سه راهه، قطعه ای سرامیکی و یا فلزی با مقاومت حرارتی بالا می باشد که در مسير گازهاي خروجي اگزوز قرار مي گيرد و باعث تبدیل سه گاز سمي و آلوده كننده شامل منواکسیدکربن ، هیدروکربن های حاصل از احتراق ناقص و اکسید نیتروژن به گازهای غیرسمی بخار آب، نیتروژن و دی اکسید کربن می گردد. واکنشگر كاتاليستی خودرو داراي يك حسگر اكسيژن است كه تنظیم کننده نسبت هوا به سوخت براي احتراق کامل در موتور می باشد.

catalytic-converter-06

 

گازهای آلایندۀ خروجی از موتور

اصولاً گازهای خروجی از اگزوز شامل: پارافین ها، اولفین­ها، ترکیبات آروماتیک (که هرسه به عنوان هیدروکربن­ های نسوخته شناخته می­ شوند)، بخار آب، منو اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، نیتروژن، اکسیژن و دی اکسید کربن می­باشد که از میان آنها سه آلاینده اصلی زیانبار و خطرناک : منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدرو کربن­ های نسوخته هستند.

 catalytic-converter-21

به طور مثال: منو اکسید کربن که گازی است بیرنگ و بی بو، با میل ترکیـبی زیاد که از احتراق ناقـص سوخت های فسیـلی به وجود می­ آید می­تواند تا 250 بار سریعتر از اکسیژن با هموگلوبین خون ترکیب شود که اثرات آن از سردرد تا مرگ می ­باشد. از دیگر زیان­های گازهای خروجی از اگزوز می­توان به تولد نوزادهای ناقص یا انواع سرطان­های ریه و... اشاره کرد.

با توجه به آلاینده­های موجود در گازهای خروجی از موتور، هدف تبدیل گازها از طریق واکنش اکسایش و کاهش در کاتالیست­ها به مواد کم ضرر و یا به طور عمده بی ضرر برای محیط زیست و موجودات زنده می­ باشد.

 catalytic-converter-22

انواع مبدل کاتالیست

به طور کلی، در مبدل های کاتالیستی بسته به نوع مبدل، یکی از واکنش های دو مرحله ای یا سه مرحله ای انجام می شود که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم.
(1) مبدل های کاتالیستی مبتنی بر واکنش های دو مرحله ای: طی این واکنش، مونو اکسید کربن و هیدروکربن های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شوند.
(2) مبدل های کاتالیستی مبتنی بر واکنش های سه مرحله ای: طی این واکنش، پس از اکسیداسیون اکسیدهای نیتروژن به گاز نیتروژن و اکسیژن، مونو اکسید کربن و هیدروکربن های ناشی از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شوند.

۱) مبدل کاتالیست دوگانه

این نوع از کاتالیزورها به طور عمده ای در موتورهای دیزلی برای کاهش آلاینده های مونوکسیدکربن و هیدروکربن های نسوخته به کار می روند. به علت عدم توانایی اینگونه از کاتالیست ها در کاهش آلاینده های اکسید نیتروژن، امروزه در موتورهای بنزینی از این نوع کاتالیست ها استفاده نشده و به جای آنها از کاتالیست های سه گانه بهره برده می شود. کاتالیزور دوگانه دو عمل را به طور همزمان انجام می دهد:

آ) اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن: CO + 0.5O2 → CO2
ب) اکسیداسیون هیدروکربن های نسوخته و تبدیل آنها به دی اکسید کربن و آب: CxH2x+2 + [(3x+1)/2] O2 → xCO2 + (x+1) H2O

۲) مبدل کاتالیست سه گانه

مبدل کاتالیستی سه گانه سه وظیفه زیر را انجام می دهد:

آ) کاهش اکسیدهای نیتروژن به اکسیژن و نیتروژن: 2NOx → xO2 + N2
ب) اکسیداسیون مونوکسیدکربن به دی اکسید کربن: CO + 0.5O2 → CO2
پ) اکسیداسیون هیدروکربن های نسوخته و تبدیل آنها به دی اکسید کربن و آب: CxH2x+2 + [(3x+1)/2] O2 → xCO2 + (x+1) H2O

نکته بسیار مهم در رابطه با این نوع از کاتالیست ها این است که زمانی این کاتالیست ها بالاترین راندمان را دارند که گازهای خروجی از موتور و ورودی به کاتالیست به مقدار کمی بالاتر از نقطه استوکیومتری باشند. این بدان معناست که نسبت وزنی هوا به سوخت در مخلوط ورودی به کاتالیست در موتورهای بنزینی در حدود ۱۴/۶ تا ۱۴/۸ باشد.

catalytic-converter-07

گفتنی است، علاوه بر واکنش های اصلی مبدل کاتالیستی که منجر به تولید محصولات غیرسمی می شوند، یک سری واکنش های ناخواسته نیز صورت می گیرند که سبب تولید مقادیر بسیار کمی از محصولات سمی نظیر سولفید هیدروژن (H2S) و آمونیاک (NH3) می شود. این نوع واکنش های ناخواسته معمولاً در مبدل های کاتالیستی مبتنی بر واکنش های سه مرحله ای بروز می یابند. اگرچه حذف چنین واکنش هایی به طور کامل امکان پذیر نیست، اما با اعمال یک سری تغییرات در ماهیت ماده کاتالیست و لایه اکسیدی می توان از بروز این واکنش ها تا حد امکان جلوگیری کرد. به طور مثال، جهت جلوگیری از تولید سولفید هیدروژن می توان به لایه اکسید فلزی، نیکل یا منگنز اضافه کرد؛ زیرا این فلزات نسبت به جذب گوگرد حساس هستند مانع از جذب آن توسط لایه اکسیدی می شوند. به عبارت بهتر، سولفید هیدروژن زمانی تولید می شود که گوگرد در دمای پایین توسط لایه اکسیدی جذب شده باشد. پس از جذب گوگرد در دمای پایین، در مرحله بعد در دمای بالا آزاد می شود و پس از ترکیب با هیدروژن، گاز سولفید هیدروژن تشکیل می شود.

catalytic-converter-10

انواع مبدلهای كاتاليستی براساس نوع جنس :

كاتاليستها براساس نوع جنس به سه نوع عمده:
- گلوله ای
- سراميكی
- فلزی
تقسيم ميشوند.

اولين نوع مبدلهاي كاتاليستي، گلوله هایی بودند كه از كرههاي پرسوراخ آلومينا (AL2O3) كه فلزات گرانبها (PM) در داخل آنها كاشته شده بود، تشكيل ميشدند . قطر اين گلوله ها بين 10/1 تا 8/1 اينچ بود كه درون محفظهاي فلزی، زير خودروها قرار ميگرفتند. اين نوع مبدلها براي موتورهاي با حجم زياد، سرعت پايين و دماي پايين، همچون كاميونها استفاده ميشدند.

كاتاليستهاي نوع دوم، از ديواره هاي نازک سراميكی لانه زنبوری تشكيل يافته و مونوليتهاي سراميكي هستند. اين ديواره ها، محل نشستن فلزات گرانبها نيستند (شكل 3). بلكه فلزات گرانبها براي داشتن سطوح تماس بيشتر بر روي لايه خارجي به نامwashcoat قرار ميگيرند كه اين لايه، شامل اكسيد فلزات (BMO) همچون آلومينا (Al2o3) و سريا (CeO2) است.

car_catalytic_converter_12 

ساختمان اصلي کاتاليستهای سراميکی معمولا از طريق اكستروژن ماده سراميكي كوردريت5 2.Al2O3-5.SiO2-2.MgOساخته ميشود.

كاتاليست نوع سوم كه كمتر از نوع دوم مورد استفاده قرار ميگيرد، مونوليتهاي نوع فلزي است كه از آلياژ فلزات با مقاومت حرارتي بالا تشكيل يافته است. مونوليتهاي فلزي نيز مانند سراميكي، از سوراخهاي بسياري تشكيل شده كه از ورق هاي فنري مانند فرم يافته كنار هم ساخته ميشوند.

catalytic-converter-04

مزاياي كاتاليستهاي سراميكي نسبت به فلزي عبارت است از: توليد آسانتر، پوششدهي راحتتر و ارزانتر بودن، قدرت نگهداري دما و بازيافت راحتتر. مزاياي نوع فلزي نسبت به سراميكي، مقاومت بالاتر در برابر ضربه و حرارت، قابليت كاهش ضخامت ديواره (داراي تعداد سوراخ بيشتر يا cpsi بالاتر) و افت فشار كمتر و گرم شدن سريعتر است.
هماكنون، كاتاليست رايج commercial catalyst، كاتاليست سراميكي است كه حدود 85 درصد از كل توليدات مبدل كاتاليست را تشكيل ميدهد.

شرایط عملکرد مبدل کاتالیستی

گازهای خروجی در یک موتور بنزینی در حد 300 درجه تا 400 درجه سانتیگراد حرارت دارند در حالیکه ممکن است که این درجه حرارت در حالت عمل با بار کامل به 900 درجه سانتیگراد هم برسد

در حالیکه شاخص درجه حرارت برای یک مبدل در شرایط خوب که طیفی بین 500 تا 600 درجه باید باشد بنابراین مبدل ها باید نوری ساخته شوند که طیفی بین 400 تا 800 درجه را بتوانند تحمل کنند.

اگر درجه حرارت مبدل در اگزوز برای مدتی به 800 درجه تا 100 درجه برسد فلز اصلی مبدل و پوشش لایه ای آن به تف جوشی رسیده و در نتیجه به فرسودگی آن کمک می شود کار یک مبدل در شرایط ایده آل در حدود 100000 کیلومتر عمر مفید می باشد.

زور بیش از حد به موتور و در نتیجه هدر رفتن انرژی ممکن است که در اثر احتراق ناقص در اثر سرعت های غیر معقول و یابار بیش از حد در شرایط غیر عادی به وجود بیاید که این می تواند موحد بالا رفتن درجه حرارت گازهای خروجی از اگزوز گردد که اگر این حرارت 1400 درجه سانتی گراد بالاتر رود موجب ذوب شدن لایه های زیرین به کار رفته در مبدل می شود و در نتیجه خرابی مبدل ها را در پاساژهای شانه عسلی بدنبال دارد .

در حالیکه در درجه حرارت ثابت بالای 300 درجه سانتی گراد قابلیت یک ظرف مبدل نو در مورد مونو اکسید کربن ها 68% تا 99 % و برای هیدروکربن ها 95% می باشد .

اگر چه در درجه حرارت خیلی پائین تر از 300 درجه سانتیگراد مبدل ها قابلیت خود را از دست می دهند .

در درجه حرارتی که مبدل ها به قابلیت و کارایی 50% می رسند اصطلاحا درجه حرارت عطف و یا شاخص اطلاق می شود .

یک مبدل کاتالیستی هنگامی کارایی خود را از دست می دهند که مواد فعال در آ در معرض درجه حرارت گازهای اگزوز قرار بگیرند بین معنی که مواد تشکیل دهنده فعال در یک کانورتور کارائی خود را در اثر حرارت زیاد و تف جوشی خاصیت خود را از دست بدهند و این شرایط در اثر قرار گرفتن رویه فعال به مدت طولانی در معرض شرایط گفته شده و در نتیجه از دست دادن خاصیت جذب گازهایی که از پاساژ فعال عبور می کند حاصل می شود تماس طولانی با عناصر مداخله کننده مانند عنصر ضد ضربه انفجار در اثر احتراق ( سرب ) و فسفرهای افزوده در روغن ها باعث بسته شدن سایت فعال در کانورتورها و در نتیجه جلوگیری از تاثیر مواد شیمیایی فعال در کانورتور می شود به این عمل سمی شدن مواد شیمیایی در کنورتور گفته می شود که این عمل در مورد بنزین های بدون سرب در طولانی مدت نیز ممکن است اتفاق بیفتد .

مبدل های کاتالیست باید با کمترین حرارت مواد فعال آنها نسبت به منواکسید کربن ها و هیدروکربت ها فعال شوند که این مدت باید زیر یک دقیقه و حتی در حدود 30 ثانیه باشد و این مهم با قرار دادن کونوتو در نزدیکترین محل به مانیفولد موتور بدست می آید .

اگر چه نزدیکی زیاد بهلوله چند راهه اگزوز باعث می شود که گازهای اگزوز ( در شرایط خاص) و حرارت آنها از درجه مناسب بالاتر رود و بدین ترتیب به فلز اصلی و لایه های فعال کانورتور زیان رسانده و در نتیجه عمر مفید کانورتور را پایین بیاورد باید در شرایط نسبی استاکیومتری نسبت سوخت به هوای ، خوب کار بکند .

broken-ca_catalyst

تولید اکسید های نیتروژن نسبت زیادی با بار موتور بخصوص ترکیب سوخت و هوای آن بخصوص اگر این نسبت در حدپائین استاکیومتری باشد دارد و این نکته اهمیت ترکیب سوخت و هوارا بخصوص نزدیکی آن به نقطه ایده آل استوکیومتری می رساند چون در این حالت تصاعد گازهای مضر به حداقل می رسد .

به دلیل آنکه ECU خودروها با وجود کاتالیست کالیبره می­ شود، هر گونه تغییر در کاتالیست و یا حذف آن، اگر چه ممکن است در ابتدا موجبات شتاب بیشتر خودرو را فراهم سازد اما در نهایت منجر به کارکرد نامناسب موتور و افزایش مصرف سوخت خواهد گردید.

علاوه بر این از کاربراتور یا انژکتور در موتور انتظار می­ رود سوخت و هوا را به نسبت درستی مخلوط کند. هرگونه خطا در عملکرد کاربراتور یا انژکتور می­ تواند به طور مستقیم بر استوکیومتری واکنش در سیلندرها تأثیر گذاشته و در نتیجه سبب افزایش میزان آلاینده­ ها گردد.

مواد موجود در سوخت نیز می­ تواند به طور مستقیم بر روی میزان آلاینده­ ها و عملکرد کاتالیست تأثیر گذار باشد. به عنوان مثال گوگرد موجب مسمومیت پایدار در کاتالیست می گردد، بدین صورت که با واکنش با سطح فعال کاتالیست، مانع ایجاد واکنش تصفیه شده و کاتالیست را از کار می اندازد.

با توجه به استانداردهای اروپا (98/69/EC و 8/2002/EC) غلظت گوگرد و سرب برای سوخت بنزین مطابق جدول زیر می باشد:

catalytic-converter-023

عوامل خرابی و از بين رفتن كارایی مبدل کاتالیست عبارتند از:

1. حرارت بالا
2. سمي شدن بهوسيله مواد خروجي از موتور
3. خرابي مكانيكي مبدل

دماي بسيار بالا، باعث چسبيدن فلزات گرانبها به هم و كاهش سطوح محل اثر آنها در كاتاليستها و در نتيجه، كاهش اثردهي آنها ميشود. معمولاً دماي 800 تا 1000 درجه سانتيگراد به بالا، باعث تهنشيني و چسبيدن فلزات گرانبها ميشود. عامل اصلي در افزايش دما عدم جرقه زنی شمع هاست.

سموم رايج در كاتاليستها، عبارتند از: سرب، فسفر و سولفور كه معمولا جزئي از افزودنيهاي معمولي به بنزين و روغن هستند. سرب، معمولا به عنوان عامل ضدصدا، فسفر به عنوان ماده افزودني در روغن و سولفور بهعنوان عامل موجود در بنزين و روغن شناخته شده اند. دو عامل اول، اثر منفي بيشتري بر فلزات گرانبها و عامل سوم، اثر منفي بيشتري بر اكسيد فلزات دارند.

ضربه هاي مكانيكي خارجي وارده بر مبدلهاي كاتاليستي، بويژه كاتاليستهاي كاركردهاي كه حالت تردي پيدا ميكنند، باعث شكستن، گرفتگي و ... در كاتاليستها ميشوند.

هر يك از سه عامل ياد شده، باعث پايين آمدن كارايي كاتاليست در خودروها ميشوند.

catalytic-converter-09

 

دیدگاه‌ها  

+6 #1 Mohammad hesara 1394-10-11 14:51
سلام تشكر از مطالب كامل و خيلي مفيد تون
فقط شما كه زحمت آموزش رو مي كشيد كاش شرايطي فراهم كنيد كه بشه مطالب رو كپي كرد تا سر فرصت و دقيق روي كاغذ پرينت گرفت و استفاده كرد يا مثلا به صورت فايل pdf باشه ما دانلود كنيم، تشكر از زحماتتون
نقل قول کردن
+5 #2 حسين 1395-04-23 15:05
با سلام لطفا جاىي را معرفى کنيد که دوباره
اين مبدلهاى کاتاليست باز سازى وتعمير شوند
من۶۰کيلومتر تمام با باک کاتالىست کار کردم
ايا جا داره که بيشتر کارکنم. متشکرم
نقل قول کردن
+1 #3 هادی 1396-01-21 11:45
عالی
نقل قول کردن
-1 #4 حسین 1396-03-16 22:03
تشکر
نقل قول کردن
+2 #5 كورش 1396-04-11 10:30
سلام دوستان، عارض شم خدمتتون اون سري از افرادي كه نودروهاي مدل قبل از ١٣٩٠ دارند ، نيازي نيست كاتاليزور رو بردارن، چون كلا كاتليزور اين سري ماشينها هيچوقت نميگيره، فقط كاراييشون رو در برابر جذب گازهاى سمى از دست ميدهند و گازهاى سمى وارد هواى شهر ميكنند ، كه اگر دلسوز هستيد اون رو تعويض كنيد، اما در مورد ماشينهاى مدل ١٣٩٠ به بالا، البته خودروهاى توليد داخل، اين خودروها داراى كاتاليزور اسفنجيه ايرانى هستند كه بعد از ٦٠٠٠٠ كيلومتر با حرارت زياد منافذ انتهاى كانليزر ذوب شده و بهم ميچسبند و دوچاره گرفتگى ميشوند و باعث ايجاد اختلال در كاركرد محفظه احتراق موتور اتوموبيل ميشوند.برداشتن كاتاليزور باعث افزايش شتاب ميشه ولي به تبع مصرف بنزين و صداى خودرو افزايش پيدا ميكنه، كاتاليز ماديفاى هم هيچوقت مثل يك كاتاليزر نو جوابگو نخواهد بود، متشكرم
نقل قول کردن
+3 #6 حمیدرجبعلیان 1396-05-04 12:50
خیلی از لحاظ علمی کامل و جامع بود ولی یک نکته وقتی کاتالیزوری خراب میشود در اصل کانوتور آن است که دچار آسیب میشود وکارگاهای وجود دارد که با وارد کردن کانوتور مبادرت به تعویض آن میکنند و مثل نو جواب میدهد و احتیاج نیست هزینه زیادی کرد و کل را عوض کرد
نقل قول کردن
+3 #7 میثم 1396-10-07 23:58
لطفا فایل pdfبزارید ممنون
نقل قول کردن
0 #8 عزیز منافی 1396-10-14 18:30
با تشکر از توضیعات مفیدت
آیا گرفتن این منفذ ها باعث می شود که بخار موتور از منفذ بخار موتور خارج شود چون من نیسان دیزیلی دارم بخار زیاد دارد ،روغن کم نمی کند،ولی بوی بد اگزوز زیاد است
لطفا توضیح دهید با تشکر
نقل قول کردن
+3 #9 جوادیقینی 1396-12-27 00:20
سلام جناب.یه سوال داشتم.دقیقا چه عنصروموادی باعث گرفتگی منافذ کاتالیزور میشن؟روشی برایه تمیز کردن داره یاباید عوض شه منافذ کاتالیزور؟
نقل قول کردن
+4 #10 يوسف فضايلي 1397-01-02 09:08
سلام و ممنون از راهنمايياي بسيار عالي شما
من سوزوكي ويتارا مدل ٨٦ اتوماتيك دارم رفتم معاينه ميگه كاتوليزرت خرابه دوستم كه اگزوز سازه ميگه بيا كاتوليز پژو بهش ميخوره بيا برات ببندم به نظر شما اين كار رو بكنم،و بويي كه ماشين ميده انگار كه خام ميسوزه ايا از كاتوليزر است يا نه؟
با تشكر از لطف شما
نقل قول کردن
+1 #11 روزبه 1397-04-03 19:31
من تندر 90 مدل 90 دارم ، بعد از هفت سال کارکردن ، شتاب ماشین کم شده ، کاتالیزور رو بر نداشتم ، به جاش صفحه کلاچ نو انداختم و شمع سوزنی و فیلتر هواکش آمریکایی K&N انداختم. شتاب شده خفن

پس کاتالیزور رو ولش کنید به حال خودش
نقل قول کردن
+2 #12 هادي 1397-09-02 23:01
سلام ممنون از اطلاعات خوبتون روي پرايد هايي كه كاربراتور هستن امكان نصب هست يا نه و اينكه كارايي دارن يا نه?
نقل قول کردن
+1 #13 رضا 1397-11-16 19:32
به نقل از هادي:
سلام ممنون از اطلاعات خوبتون روي پرايد هايي كه كاربراتور هستن امكان نصب هست يا نه و اينكه كارايي دارن يا نه?

سلام.امکانش هست ولی احتیاجی نیست.چون تولید کننده الزامی نداشته به نصب بهتره نصب نشه
هاشمی اگزوزساز
نقل قول کردن
+1 #14 رضا 1397-11-16 19:36
به نقل از يوسف فضايلي:
سلام و ممنون از راهنمايياي بسيار عالي شما
من سوزوكي ويتارا مدل ٨٦ اتوماتيك دارم رفتم معاينه ميگه كاتوليزرت خرابه دوستم كه اگزوز سازه ميگه بيا كاتوليز پژو بهش ميخوره بيا برات ببندم به نظر شما اين كار رو بكنم،و بويي كه ماشين ميده انگار كه خام ميسوزه ايا از كاتوليزر است يا نه؟
با تشكر از لطف شما

سلام.فکر میکنم کاتالیزور فابریکش موجودباشه
بهتره که فابریکش رو نصب کنید دوباره حداقل 10 بدون ایراد کار خواهد کرد.بله بوی خام سوزی برای کاتالیزور هستش
هاشمی
نقل قول کردن
+1 #15 رضا 1397-11-16 19:39
به نقل از جوادیقینی:
سلام جناب.یه سوال داشتم.دقیقا چه عنصروموادی باعث گرفتگی منافذ کاتالیزور میشن؟روشی برایه تمیز کردن داره یاباید عوض شه منافذ کاتالیزور؟

سلام.منافذ قابل تمیز شدن نیست .چون گرفتگی ایجاد نمیشه مگر به دلیل حرارت بالا منافذ کیپ بشه ،که بایستی تعویض بشه
هاشمی
نقل قول کردن
+1 #16 Arash 1397-11-19 21:22
به نقل از رضا:
سلام.منافذ قابل تمیز شدن نیست .چون گرفتگی ایجاد نمیشه مگر به دلیل حرارت بالا منافذ کیپ بشه ،که بایستی تعویض بشه
هاشمی

سلام.هزینه تعویض کاتالیست اگزوز پراید چقدره؟
نقل قول کردن
+1 #17 هاشمی 1397-11-27 01:23
به نقل از Arash:
سلام.هزینه تعویض کاتالیست اگزوز پراید چقدره؟

سلام.
در حال حاضر AMکد دار مارک ایران دلکو با اجرت نصب 310تومان میشه
نقل قول کردن
+2 #18 هاشمی 1397-11-27 01:30
به نقل از هاشمی:
سلام.
در حال حاضر AMکد دار مارک ایران دلکو با اجرت نصب 310تومان میشه

البته همکاران ما تا 400هزارتومن هم قیمت اعلام میکنن ،مه متاسفانه خیلی بی انصاف هستند
نقل قول کردن
+1 #19 سامان 1397-12-01 12:38
سلام .ببخشید ماشینم ۲۰۶ تیپ ۵ .مدتی هست مصرفش بالا رفته بردم ایراد نداشته جاییش .ماشینم کندو شتابش کم شده .وقتی بخاری میزنم بعضی مواقعبوی بدکمی تو ماشین میاد ممکنه از کاتالیست باشه .ممنون میشم کمکم کنید.
نقل قول کردن
+1 #20 شاهرخ زند 1398-01-12 02:13
باسلام و احترام
آیا امکان نصب کاتالیزورپرایدی AMبر روی دوو ماتیز هست؟ بیشتر لخاطر ارزونتر بودنش میگم. اگر هست بخاطر حجم موتور کمش میتونه دمای مدیای کاتالیزور رو به حد مناسب جهت فعالیت برسونه ؟ تجربه نصب تا الان داشتید؟ و اگر نمیرسونه امکان نصب کاتالیزور MVM110با موتور ۸۰۰ یا ۱۱۰۰ سیسی بر روی دوو ماتیز هست؟
نقل قول کردن
0 #21 محسن 1398-02-10 19:58
با سلام و خسته نباشید.
اطلاعاتی راجع به کاتالیست های فلزی میخواستم.
سپاسگزارم...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
نمونه سئوالات آزمون مهارتی گازسوز کار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون کارشناس فنی ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی مکانیک ایساکو
راهنمای عیب یابی و تعویض فنرلول و کمک فنر عقب برلیانس H200/H300/Cross
دیکشنری لغات و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی/فارسی مکانیک
راهنمای عیب یابی و پیکربندی سیستم مالتی پلکس SMS سمند با ایکودیاگ
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم گرمایش و تهویه هوا (خنک کننده) X33
تور درون کارخانه Koenigsegg
دوره آموزشی کولر خودرو
هیولای داکار (پژو 2008 DKR)
معرفی و مشخصات موشک بالستیک ذوالفقار
معرفی و شرح برخی سیستم های خودرو سنگین دیزل کراز
راهنمای تعمیرات و کدهای خطای سیستم های الکتریکی مزدا3
نمایش تفاوت عملکرد 206rc با استفاده از سیستم ESP/ASR و بدون آن
جزوه دوره آموزش گارانتی ایساکو
راهنمای تعمیرات موتور دوو سیلو
دستورالعمل عیب یابی و تعویض قطعات کولر برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض دینام آلترناتور برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض استارتر برلیانس
نمونه سئوالات آزمون مهارتی تعلیق و جلوبندی ایساکو
آموزش نحوه بازبینی و تست وایر شمع خودرو
فیلم دوربین مداربسته از سرقت کامپیوتر پژو 206
معرفی، نقد و بررسی لیفان 820
مقدمه ای بر سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده (AMT)
نمونه سئوالات آزمون مهارت شغلی مکانیک ایساکو
جدول عیب یابی CNG
نمونه سئوالات آزمون مهارتی برقکار ایساکو
آشنایی با موتور الکتریکی
راهنمای تعمیرات و سرویس مجموعه موتور BM15L خودروهای گروه H200وH300 سایپا
انواع قفل دیفرانسیل
شرح دیفرانسیل و عملکرد انواع آن
جزوه آموزشی سیستم صفحه نمایش Head Up Display پژو 508
راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور TU5-JP4 پژو405، پارس و سمند
کتاب درسی کاربرد و سرویس تراکتور
کارکرد دیفیوزر ، اسپویلر و اسپلیتر در خودرو
آموزش ترمیم صندلی چرمی خودرو
رقابت HUMMER H1 و تانک لئوپارد
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
kavoshtools

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک


[ aparat کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ facebook کانال رسمی کارگیک در فیسبوک ]

skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
دیاگ همراه و هوشمند I-MAX محصول جدید شرکت ماشین سافت میباشد ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
سامانه خدمات خودرو در محل كاپيتان كار ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
اموزش تخصصی برق خودرو -تعمیرات ECU-مالتی پلکس-تنظیم موتور- م ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پخش انواع شمع های ایرانی و خارجی خودرو به قیمت کارخانه ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
قیمت دستگاه تنظیم باد دیجیتال فروش درجه سنجش باد اتوماتیک خ ...
این فایل ، فایل ریمپ خودرو پژو 207i با موتور 1600cc گیربکس ا ...
فایل ریمپ چیپ آموزش نحوه تیونینگ ریمپ پژو 405 xu7 تقویت موت ...
الکتروصنعت پارس مبین ، تولید کننده لوازم و تجهیزات تعمیرگاهی ...
آموزش باطری سازی کامیون تعمیرات تخصصی اسکانیا ولوو ایسوزو ال ...