گاز بهتر است یا بنزین ؟
آنچه می خواهید درمورد CNG بدانید
زمان سوخت گیری :
زمان سوخت گیری سریع در پمپ گاز بین 5 تا 6 دقیقه و آهسته آن 5 تا 8 ساعت طول می کشد.
ایمنی :
گاز طبیعی از بنزین ایمن تر است . چون گاز طبیعی برخلاف بنزین درزمان تصادف و حوادث پیش بینی نشده درهوا پراکنده می شود ولی بنزین روی زمین حوضچه هایی ایجاد می کند که هرلحظه ممکن است به آتش سوزی های مهیب منجر شود . کپسول های ذخیره گاز هم بسیار محکم تر از تانک های سوخت بنزینی هستند . طراحی این کپسول ها منوط به اجرای شدیدترین آزمون های ایمنی نظیر حرارت ، فشارهای بسیار زیاد ، تیراندازی و برخوردهای شدید است . عموماً احتمال آتش سوزی درشرایط عادی کارکرد ، بسیار کم است . به علت سبک تربودن گاز CNG نسبت به هوا ، درفضا پراکنده می شود . اما بخار LPG از هوا سنگین تراست و به تشکیل حوضچه درنزدیکی زمین تمایل دارد.
ارزش حرارتی :
میزان انرژی گازطبیعی درحدود 47 مگاژول برکیلوگرم و یا 40 مگاژول برمترمکعب است که این مقایسه برای بنزین 60 مگاژول برکیلوگرم یا 46 مگاژول برمترمکعب است . به عبارتی یک کیلوگرم گاز معادل 33/1 لیتر بنزین یا 22/1 لیتر گازوئیل است .
رانندگی درارتفاعات :
در ارتفاعات ، هوا رقیق ترشده و موتور با ترکیب سوخت غنی تری ( نسبت بیشتری از سوخت به هوا ) کار میکند . بهمین خاطر قدرت موتور به دلیل کاهش تنفس موتور و تامین اکسیژن کمتر و همچنین جریان غنی تر شدیدتر سوخت افت می کند . دراین حالت چون موتور گازسوز به علت اینکه گاز درحدود 12 درصد حجم ورودی را تشکیل داده و با کاهش چگالی هوا براثررقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید ، توان موتور 12 تا 14 درصد افت می کند . پس درصورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است درارتفاعات از سوخت بنزین استفاده شود.
عوامل موثر بربازده سوخت :
دربسیاری از کشورها CNG دارای بهترین ارزش است . پس از آن گازوئیل . LNG و درنهایت بنزین قراردارند. چنانچه یک موتور بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده دست پیدا نخواهد کرد چون ضریب تراکم درسطح مورد نیاز برای سوخت بنزین باقی می ماند . بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط در خودروهای باموتورهای اصلی سوخت LNG امکان پذیراست . برحسب قدرت ، وسایل نقلیه دوگانه سوز (CNG) درحدود 10 تا 12 درصد قدرت خود را به علت اینکه گاز طبیعی جای اکسیژن درمحفظه احتراق موتور را می گیرد ، ازدست میدهند.
موتورگازسوز داغ تر از بنزین :
موتورهای گازسوز که ازعملکرد بنزینی تبدیل به موتور گاز سوز شده اند دارای اگزوزهایی با درجه حرارت بیشتر هستند . از طرفی درموتورهای بنزینی ، بنزین تاثیر خنک کننده ای درسیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد . این مساله درمورد گاز اتفاق نمی افتد . باید توجه داشت که یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد و ممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپ ها بازهم درحال سوختن باشد.
کوبش موتورهای گازسوز :
کارکرد موتور درشرایط جوی بادرجه حرارت بالا ، زمان بندی نادرست ، احتراق تغییرات آنالیز و ترکیب شیمیایی گاز مهمترین علل کوبش درموتورهای گازسوز هستند.
بنابراین این گاز طبیعی بادرصد متان بالا ، کوبش موتورهای گازسوز را تاحد زیادی کاهش می دهد.
سئوالات عمومی درمورد CNG :
این پرسش ها توسط مردم درهنگام سوخت گیری از پمپ گاز مطرح شده اند . پاسخ به این پرسش ها درجهت هرچه سریعتر شدن روند گازسوزکردن خودروها خالی از لطف نخواهد بود.
فرق گاز طبیعی با CNG چیست ؟ :
CNG همان گاز طبیعی است که ما روزانه آن را درخانه ، محل کار خود و یا کارخانجات با فشار پایین استفاده می کنیم . بدیهی است ذخیره سازی گاز درچنین فشاری به واسطه حجم زیاد مورد نیاز به صرفه نیست . از طرفی به خاطر تراکم آن درصورت استفاده درخودرو ، زمان های تجدید سوخت گیری فوق العاده کوتاه خواهد شد. درصورتی که گاز طبیعی (NG) تافشار حدود 3600 PS تراکم شود ، ما CNG خواهیم داشت .
آیا به هنگام استفاده از CNG ، بوی گاز درون خودرو می پیچد ؟ :
خودروهای CNG سوز نظیر خودروهای بنزین سوز بدون بو هستند . درصورتی که درخودروهای CNG سوز بوی گاز احساس کردید ، سریعا باید مدار سوخت رسانی را از نظر نشست احتمالی مورد بازرسی قرار دهید.
تبدیل خودرو به CNG سوز چگونه تمام می شود ؟ :
باک مخصوصی در صندوق عقب خودرو شما نصب میشود و مداراتی که بتواند گاز را درجهت احتراق به سمت موتورها هدایت کند ، به آن مرتبط می شود.
درصورتی که ذخیره CNG درخودرو تمام شود ، می توان هنوز از بنزین استفاده کرد ؟ :
بله ، زمانی که شما خودروی مورد نظرتان را برای استفاده از CNG تبدیل می کنید ، هنوز کاربراتور ، باک بنزین و مدارسوخت رسانی جهت بنزین را روی خودرویتان دارید . بنابراین به سادگی با زدن یک کلید روی داشبورد ، می توانید مسیر بنزین ، به سمت موتور را برقرار کنید ، اما به هرحال استفاده از CNG برای شما ارزان ترخواهد بود.
آیا لازم است که هرچند وقت یک بار حتی درصورت عدم نیاز اجباری از بنزین استفاده شود ؟ :
بله این مساله ، یعنی استفاده هرچند وقت یک بار از بنزین باعث روانکاری مکانیزم کاربراتور و آمادگی بهتر سیستم سوخت رسانی بنزین درواقع لازم خواهد شد.
نصب کیت مخصوص و تبدیل خودرو به CNG سوز چقدر زمان می برد ؟ :
انجام این تبدیل 4 یا 5 ساعت بیشتر وقت نمی گیرد ، اما افزایش روزافزون تقاضا برای انجام این تغییرات می تواند به واسطه ازدحام باعث طولانی تر شدن زمان انتظار مشتری شود.
با یک باک پر CNG ، به طور معمول 10 تا 15 لیتر بنزین ، گازطبیعی رادرخود ذخیره می کند . بدیهی است اگر میزان مصرف خودروی تان را با واحد Km/Litr دراین عدد ضرب کنید ، میزان مسافت پیمودن با یک باک پراز CNG به دست می آید . برای مثال برای یک خودرو متوسط با حجم سیلندر 1300 سی سی این مسافت چیزی در حدود 155 کیلومتر خواهد بود درصورت نیاز باافزودن تعداد باک می توان این مسافت را افزایش داد.
آیا استفاده ازگاز طبیعی فشرده درخودرو ایمن است ؟ :
بله CNG به خاطر سه ویژگی مهم از سوخت های بنزین ، گازوئیل و LPG ایمن تر است . اول آنکه وزن مخصوص CNG برابر 587/0 است این به آن معنا است که این گاز از هوا نیز سبک تراست . بنابراین درصورتی که نشست کند ، درجو صعود کرده و محو میشود . دوم اینکه درجه حرارت خود اشتغالی CNG برابر 700 درجه سانتیگراد است ، درحالی که درجه حرارت خود اشتغالی بنزین 455 درجه سانتیگراد است . سومین مورد ، این که باک های ذخیره CNG ازفولادهای آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطوح ایمنی ساخته می شوند که بسیار محکم تر و ایمن ترازباک های بنزین خودروها هستند.
آیا باک ذخیره CNG درخودرو با چنین فشار بالای گاز درون آن ایمن است ؟ :
به ، باک های ذخیره CNG ازفولادهای آلیاژی خاص و به صورت کاملا یکپارچه ساخته می شوند . هیچ نوع جوشی درساخت این باک به کار نرفته و باک براساس استاندارهای معتبر بین المللی قبل از نصب مورد تست قرار می گیرد . به علاوه این باک ها به دیسک های پاره شونده ضد انفجار (Burst disc) مجهز هستند که درصورت افزایش بیش از حد فشار یا به هنگام آتش سوزی این دیسک ها پاره شده و فشار مخزن به شدت افت کرده و بخش اعظم گاز خارج می شود.
CNG سال ها است که درکشورهایی چون نیوزیلند ، ایتالیا ، آرژانتین و آمریکا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار می گیرد و تمام این کشورها آن را ایمن تراز بنزین شناخته و اعلام کرده اند.
آیا استفاده از CNG برای موتور خودرو ضرری نداشته و به آن آسیب نمی زند ؟ :
خیر به هیچ عنوان بالعکس عمر برخی از قطعات موتور درصورت استفاده CNG افزایش خواهد یافت . به عنوان مثال عمر مفید روغن موتور تاحد زیادی افزایش می یابد ، چرا که CNG باعث آلودگی یا رقیق شدن روغن موتور نمی شود . از طرفی چون هیچ گونه سربی به همراه این سوخت نیست رسوبات سخت سرب روی شمع های ایجاد نشده و عمر مفید شمع ها نیز تاحد چشمگیری افزایش می یابد . همچنین از آنجا که CNG سوختی گازی است ، هیچ کربنی به عنوان محصول احتراق تشکیل نشده و سطح داخلی موتور تمیز باقی می ماند.
چرا دود و مه خروجی از اگزوز خودروهای CNG سوز کم و محدود است ؟ :
زیرا CNG درعمل سوختی پاک و تاحد بسیار زیادی عاری از آلاینده های زیست محیطی است ازانجام که عمده ترکیب اصلی گاز طبیعی را متان تشکیل می دهد خروجی اگزوز خودروهای CNG سوز شامل بخار آب و جز کوچکی موتوکسید کربن است .
باتوجه به اینکه کربن یا ذرات دیگری درخروجی اگزوز وجود ندارد دود خروجی از اگزوز بسیار جزئی و قابل اغماض است . به دلایل فوق خودروهای CNG سوز به راحتی و بدون به کارگیری هرنوع تجهیزات جانبی و خارجی ( نظیر مبدل های کاتالیستی درخودروهای بنزینی سوز ) قادر خواهند بود برآورده کننده کلیه الزامات مشخص شده دراستانداردهای زیست محیطی باشند.
عملکرد و کارایی CNG درمقایسه با بنزین دریک خودروی تبدیل شده به دوگانه سوز چگونه است ؟ :
هنگام استفاده از CNG شتاب حرکت خودرو درمقایسه با بنزین اندکی کمتر خواهد بود که این مساله به واسط افت 5 تا 15 درصدی موتور به هنگاماستفاده از CNG است . شایان ذکر است این میزان افت توان موتور را می توان با تنظیم کیت CNG به حداقل رساند و درشرایط معمول رانندگی درشهر این میزان افت قدرت ، محسوس نخواهد بود.
آیا تجهیزات و سیستم سوخت رسانی CNG نصب شده روی خودرو نیاز به تعمیر یا سرویس خاصی دارد ؟ :
به طور کلی این سیستم سوخت رسانی سیستم پیچیده ای نیست و به راحتی می تواند سال ها بدون اشکال کارکند اما برای آنکه همواره درشرایط حداکثر کارایی خود قرار داشته باشد بازدید دوره ای تجهیزات مربوط به آن بعد از هریک هزار کیلومتر کارکرد پیشنهاد می شود که ترجیحا می باید نزد همان تکنسین مجازی که خودرو را گازسوز کرده انجام شود.
آیا خودروهای دیزل را نیز می توان CNG سوز کرد ؟ :
بله می توان خودروهای دیزل را هم به CNG سوز هم به دوگانه سوز (Dual Fuel) برای مصرف CNG و گازوئیل تبدیل کرد.
باوجود مزایای بسیار استفاده از CNG چرا کشورهای توسعه یافته از آن استفاده نمی کنند ؟ :
بدنیست بدانیم که CNG درسطح جهان سوخت جدیدی نیست و خودروها از دهه 1920 میلادی تاکنون از این سوخت استفاده کرده اند . درحال حاضر ایتالیا 240 جایگاه عرضه CNG ، بیش از 300 هزار خودروی CNG سوز دارد . درنیوزیلند نیز حدود 250 هزار خودرو در سال های اخیر CNG سوز شده اند و حدود 250 جایگاه ، عرضه CNG دراین کشور را برعهده دارند. آرژانتین نیز درچند ساله اخیر برنامه ریزی گسترده ای را برای استفاده CNG طرح ریزی کرده و درحال حاضر 700 هزار خودروی CNG سوز دارد. سومین مورد اینکه باک های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و بارعایت بالاترین سطح ایمنی ساخته می شوند که بسیار مستحکم تر و امن تر از پلاک های بنزین خودروها هستند.
دیدگاهها
ممن یه پراید 95 دارم
می خواستم دوگانه اش کنم
توی صفحه کیلومترم ، چراغ های CNG رو داره
می خواستم بدونم میشه اونا رو به جای اون کیتی که نمایشگر مقدار گاز تو مخزن هست رو فعال کرد؟
چون ماشین با گاز روشن نمیشه
با بنزین باید روشن بشه و کمی کار کنه
برای همین تو طول مدت محسوسی...
میبینید که بنزینم کم میشه (اما اگه خیلی داره کم میشه.دلیل دیگه ای داره.ببرید نشون بدید)
چند وقته پژو405 مدل 89 گازسوزکارخانه خود به خود به خود از گاز به بنزین پرش میکنه و بدون دخالت من تعویض سوخت میشه .
اگه میشه بگید دلیلش چیه و چکار کنم
سلام
اینمیتونه از شکستگی دندانه های سنسور سرعت خودرو تون باشه یا بوبین های سیستمcng
لطفا ایندو مورد را کنترل کنید
به نقل از مجید:
[wiki]نه به چند دلیل ۱- رگلاتور سی ان جی فشار گاز ۲۰۰ بار رو در سه مرحله کم میکنه ولی رگلاتور ال پی جی فشار گاز حدود ۴۰ بار رو در دو مرحله کم میکنه ۲- شیر سر مخزن سی ان جی چون گاز فشرده هست لوله رابط داخل مخزن نذارد ولی ال پی جی بدلیل مایع بودن باید لوله رابط داخل مخزن داشته باشد این دو موزد مهم است [/wiki]
خراب کلید - شیر سر مخزن گاز رو ارسال نمیکنه- شیر برقی های رو رگلاتور وشیر برقی گاز ورودی رگلاتور عمده ترین هستند
من یه 405دوگانه کارخانه مدل91 دارم . سوخت خودرو از بنزین به گاز تغییر می کنه بدون دخالت من . لطفا راهنمایی کنین .
لطفا راهنمایی کنید...
میخواستم بدونم زمانی که من از رو بنزین
میزنم رو گاز پمپ بنزین باید خاموش بشه
یا نه کار کنه مدام ؟؟
بعد تمام شدن تاریخ انقضا چکار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مثلا سال 2022 تمام میشود.
به نقل از مهرداد:
داداش باک پیکان از کی تا حالا 60 لیتر میگیره
سلام روی مخزن سی ان جی سمت شیر دستی یا ته مخزن کلیه مشخصات مخزن حک شده مانند تاریخ تولید و انقضاء فشار گاز وحرارت و... واگر بیش از فشار تعیین شده تزریق شود سوپاپ فشاری عمل کرده وباعث تخلیه میشود
سلام دوسته عزیز من ماشینم رو سه ماهه تحویل گرفتم تحقیق کردم از آدمهایی که بلد بودن و استاد بودن گفتن مارک شهاب ببند همه چی رو یکم گرون تر هست اما جواب میده من دیروز گاز سوز کردم خیلی راضی هستم کولر روشن با گاز 120از قزوین تا کرج رفتم فقط یکم سربالایی مشکل داره که کولر رو خاموش میکردم تو سربالایی جواب میداد
تک رو کجا دوگانه سی ان جی میکنن؟؟؟؟؟
دوست عزیز درهنگام استفاده از گاز بنزین هم مصرف میشه ولی خیلی کم حدودا هر ۱۵۰ کیلومتر ۳لیتر بنزین مصرف میشه
داداش شما باید شمع و شمع وایرتون رو عوض کنید
سلام ال۹۰ مدل ۹۰ دوگانه کارخانه دارم هر هفته یکبار چراغ cng چشمک زن میشه و روی گاز نمیره دوستان راهنمایی کنن ودر ضمن موقع خ طاش دیاگ سنسور فشار رو نشون میده و بعد پاک کردن خطا راه میفته
پیچ های رگلاتور رو صفت کنید . یه کوچولو نشتی داره
یه سوال خلاصه شده ..
پراید ۱۳۱ تک سوز
رو میشه دوگانه سوز کرد ولی دوسوخته باشه
منظورم اینه جوری درست شه مثه کارخونه بنزین هم باش بسوزه
همچین چیزی میشه ؟؟
من بصورت ناگهانی حجم مخزن گازم نصف شده .
یعنی تا حالا 8 کیلو گاز می زدم اما دو بار اخر که رفتم 4 کیلو و خورده ای که زدم مخزنم پر شد . در صورتی که مخزنم خالی بود .
ماشین پراید 79 کاربراتی که دستی گازسوز شده .
من یه پراید انژکتور دوگانه دست دارم هر وقت روی گاز هست و تو سرعت زیاد رانندگی می کنم تو سرازیری موقت میره روی بنزین و بعد از سرازیری میاد روی گاز . این حالت هر وقت که گاز رو کم می کنم هم بوجود میاد.
میخواستم بدونم علت چیه و چطور رفع میشه؟
با تشکر
این موضوع کاملا طبیعی است ... و جای نگرانی نیست ... موقع تقلیل فشار در رگلاتور گاز رگلاتور بشدت سرد میشه ... این موضوع مثل اسپری کردن روی دست میمونه که احساس سرما بما دست میدهد ... در ماشینهای دوگانه سوز یک مسیر اب گرم از رادیاتور به درون رگلاتور جهت جلو گیری از یخ زدگی رگلاتور بر قرار میباشد ... در فصل زمستان و سرد بودن مسیر اب در ابتدای روشن کردن خودرو و استفاده از گاز در این صورت رگلاتور سریعا یخ زده و مسیر گاز قطع میشود اما با گرم شدن اب و بلطبع گرم شدن رگلاتور مشکل مرتفع میشود ...
روغن جمع میشه وباید تخلیه بشه
بله می توانید از کورکن شیر مخزن استفاده کنید
از طرفی هم اگه ماشین تم گانه بخرم باید یه تومن خرج دوگانه سوز کردنش بکنم..نظرتون چیه؟ دوگانه بخرم ؟یا بخرم دوگانه اش کنم خودم...یا اینکه اصن دوگانه نکنم.چون میگن اگه دوگانه بخری بعد اینکه یه سال ماشین رو روندی باید دوتومن خرج موتورش کنی و...
ممنون از راهنمایی
ایا راه حل داره ؟؟
ممنون میشم جواب بدین
از اول وقتی خونه گاز به 3 می رسید میرفت رو بنزین
کیت رگلاتور را کامل عوض کردن
حالا ی مدتی رو خونه آخر که میرسه میره رو بنزین خونه آخر چشمک زن باقی می مونه
و حدود 1کیلو گاز داخل تانک
مشکل از کجاست ممنون از دوستانی که راهنمایی کنن
چکار کنمٰ لطفا راهنمایی کنید.
با تشکر
دوستان ی پراید مدل ۸۹ دارم ک ی هفته ای میشه از سمت رگلاتورش تو موتور بوی گاز میده جوری تو اتاقک ماشین هم حس میکنم البته وقتی گاز داشته باشه ماشین و از بنزین استفاده کنم بو قط میشه و مورد دوم اینه ک از زیر رگلاتور هوا خارج میشه
چگونه شیر سر مخزن را تعویض کنیم؟
b ham marboot nemishan,bak`aa kamelan jodast
کارخونه بهتره .
مدتی ست ماشین با گرفتن ترمز خاموش می شد،
به همین خاطر وایر شمع و شمع ها رو عوض کردم و فیلر گیری هم انجام شد و دستگاه دیاگ هم زده شد و خطایی نداشت به جز خطای موقت سنسور میل لنگ، که اونم گفتن مهم نیست و خطا رو پاک کرد اما برای اطمینان سنسور رو عوض کردم
اما جالبه بعد از تمام این کارها هم وقتی ترمز می گیری خاموش میشه و هم وقتی کلاچ میگیری برای تعویض دنده مخصوصا از دنده سبک به سنگین صدایی شبیه موقعی که با دکمه دستی تغییر وضعیت از گاز به بنزین یا عکس رو شنیده میشه و یهو دور موتور کم میشه و یا خاموش میشه
لطفا راهنمایی بفرمایید
مدتیه CNG خودرو قطع و وصل میشه . یعنی چند روز اصلن صفح نمایشش خاموشه . و گاهی خودبخود وصل میشه . در ضمن اگر هم وصل بشه و رو گاز بره خیلی زود لامپش چشمک زن سریع میشه و میره رو بنزین . تعمیرکارا میگن از ایسیو گازش شاید باشه . در ضمن ایسیوش هم از نوع ساکس 500 هست . ممنون اگه راهنماییم کنید . در ضمن امکان تعمیر ایسیو هست ؟
من یه 405 دارم مدل 89 دوگانه فابریک
وقتی گاز می زنم مخصوصا وقتی کپسول رو پر می کنم ماشین در حین حرکت وقتی دور ماشین نزدیک 3 میشه از روی گاز میاد بیرون و می ره رو بنزین و تا ماشین رو خاموش و روشن نکنم دوباره روی گاز نمی ره
مشکل چیه
پژو ۴۰۵ با گاز مایع دارم
وقتی مخزن تقریبا خالی میشه
بعد از توقف صدای تق تق از داخل مخزن میاد که به طور واضح از داخل ماشین شنیده میشه
میخواستم دلیلشو بدونم
ممنون
ماشینم بدون دخالت دستی در حال حرکت از رو حالت گاز به بنزین وسریع دوباره به حالت گاز میره
وماشین یه تکون بدی میخوره
دلیلش چی میتونه باشه
ممنون میشم جواب بدید
من پراید ۸۷ دوگانه کارخانه دارم، چند وقت پیش وقتی گیج روغن رو کشیدم بیرون که روغن رو چک کنم، متوجه وجود قطرات آب روی گیج و لایه های ارده ای مانند روی گیج شدم، بردم نشون مکانیک دادم که گفت واشر سرسیلندرش سوخته و باید عوض بشه. لذا سرسیلندر رو باز کرد و پس از کف تراشی و تعویض واشر دوباره بستش، ولی متاسفانه مشکل همچنان بقوت خودش باقیه، تصمیم گرفتم چند روز از گاز استفاده نکنم، متوجه شدم در حالت مصرف بنزین اون لایه ارده ای دیگه تشکیل نمیشه، آیا ممکن آب رگلاتور گاز نشتی پیدا کنه و وارد روغن موتور و کارتل بشه؟؟؟؟؟؟؟!
جهت گرفتن معاینه فنی به مشکل برخوردم و کپسول گاز رو هم در وسترس ندارم.
میخواستم راهنمایی کنین که چجوری معاینه فنی بگیرم.
با تشکر
سلام
معمولا این ایراد از سنسور اکسیژنه ببر یه تون آپ کار خوب یه دستگاه بزنه واست ,منم این مشکل و داشتم ایراد سنسور اکسیژن داد عوضش کردم عالی شد از صفرشم بهتر
ماشین م روشنش میکنی میره روگاز هرچی دکمه روفشارمیدم نمیره روبنزین میشه کمکم کنی راحل شوپیداکنم
سیستم گاز من omlv هست رو گاز ک میزدم بلافاصله برمیگشت بنزین دیاگ زدن سنسور فشار گاز و سنسور دمای اب رو نشون داد سنسور خلا رو عوض کرد حالا میره رو گاز اما بشدت نامیزان کار میکنه رگلاتور تنظیمه و فیلتر گاز تمیزه اینجا سر در نمیارن لطفا راهنمایی کنین درستش کنم
سلام دوست عزیز فرقش این که ماشین دوگانه کارخانه بخاطر اینکه ecu جدا و انژکتور گاز داره و فیلر موتور ماشین نسبت به استفاده گاز بسته شده فوقالعاده صاف کار میکنه و شتاب خوبی هم داره و مشکلاتش هم کمتر
پراید مدل 84 دارم گاز سوز دستیه موقعی که یه 200یا 300 متر که میره اتومات خودش باید بره رو حالت گاز که یه صدای تق هم میده ..اماجدیدا بیشتر وقتها موقعی که میره رو حالت گاز بنزین قطع میشهمتور پرت و پرت میکنه ولی صدای تق نمیاد وگاز هم وصل نمیشه .گاز توی سیستم وصل نمیشه وماشین وسط چهارراه خاموش میکنه
ممنون میشم راهنماییم کنید
با تشکر
به نقل از محمد:
سلام برادر اگر منظورت از تق تق زیاد اینه که صدای قطع و وصل آفتامات میاد دلیلش قطع شدن اتصال بدنه کلید هستش. شما از سیم منفی قطع کن گاز روی ریگلاتور یک اتصال به یکی از پیچهای روی ریگلاتور بزن
سلام دستت درد نکنه میشه یکم کامل تر واسم توضیح بدی، رفتم منفیه قطع کن گاز رو نگاه کردم دیدم همونطور که گفتی یه انشعاب ازش گرفتن و با یه پیچ بستنش به بدنه ی ماشین، دیگه چه دلایلی داره ..؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مدت یک هفته است که خودرو پژو 405 را دوگانه سوز کردم .
کپسول 82 لیتری گذاشتم با رگلاتور شهاب
به گفته نصاب باید حداقل 200 کیلومتر راه بره .
ولی نهایت 120 کیلومتر روی گاز میتونم را برم و اینجوری مصرفش از بنزین هم بیشتره .
رگلاتور رو هم عوض کردم و درست نشده . نشتی هم ندارد .
البته شمع و وایر تک پلت بود که اون رو گفتند اگر عوض کنم مقدار خیلی کمی تاثیر دارد .
بنظر شما مشکل کجاست ؟
چرا گاز زیاد مصرف می شه ؟
دوست عزیز من هم مشکلی شبیه شما رو داشتم . ایراد از جعبه فیوز کنار باتری بود که اتصالی داشت ... با تعویض ان درست شد . البته سمند بنده ef 7 هستش
تفاوت خودروهای دوگانه شرکتی با دوگانه دستی چیه؟
اگر لطف کنید توضیح بدید ممنون میشم
شاد و سلامت باشید
تنظیم نبودن فشار گاز پشت رگلاتور
من یه سمند ef7 دو گانه دارم که چند روز پیش واسه یه مشکلی پیش اومد که روی بنزین نمی رفت یا واسه چند لحظه میرفت ولی باز روی گاز بر می گشت
خیلی دنبال رفع اشکال گشتم ولی راه حلی پیدا نکردم جایی خوندم که سی ان می با بنزین یورو ۴ سازگار نیست. چند روز قبلش هم بنزین یورو ۴ زده بودم.
ولی امروز بنزین سوپر زدم و مشکل حل شد.
این مطلب رو واسه دوستان گذاشتم شاید بدرد کسی بخوره
ممنون از همگی .
سلام. هیچ ارتباطی به بنزین یورو 4 نداره. بنزین یورو کلا بحثش اینطوریه که آلایندگی گوگردی کمتری ایجاد میکنه و حتی از بنزین معمولی بهتر میسوزه داخل موتور.
مخلصیم...
شما که فرمودید بمب عمل نکرده، یکبار دیگر متن را مرور کنید و ایمنی cng را که در بالا ذکر شده، برای خودتان یادآور شوید. کسی که از کپسول cng هراس دارد چگونه جرأت خواهد داشت روی یک تشت از بنزین مایع که زیر ماشین چسبیده، رانندگی و طی طریق کند؟..!
در اینکه دستی دوگانه سوز شده باشد یعنی کیت و کپسول با استاندارد نا معلوم و شاید ضعیف تری به نسبت کارخانه ای که تحت نظارت و دارای استاندارد ها و پروتکلهای خاص نظارتی است، تهیه میشود و نصب میگردد.
بنده تجربه داشتن خودرو گازسوز(CNG) رو داشتم
تعجب میکنم از نظرات اونایی که میگن خوبه
واقعا یه سوخت مزخرف بدرد نخوره،آشغال آشغال
شما یه سرچ کنید تو اینترنت ببینید این بمبهای متحرک چه حوادث مرگباری رو ایجاد کردن
معایب:
خطر انفجار وحشتناک مخزن
وزن سنگین مخزن که از شتاب خودرو کم میکنه
کشش بسیار پایین خودرو مخصوصا در سربالایی
داغ کردن زیاد موتور و احتمال سوزاندن واشر
استهلاک قطعات داخلی موتور به دلیل خشک کار کردن موتور
مزایا
فقط ارزونه
سمند ef7 موتور پایه گاز سوز مدل96 باشیر گازی برقی و مولتی پلکس می باشد به هنگام سوختگیری گاز در جایگاههای مختلف در سطح شهر محل سکونت خود زمان سوختگیری خودروی من حدودا دو و یا سه برابر خودرو های هم مدل و مشابه من زمان میبرد علیرغم چندین بار مراجعه به نمایندگی های مجاز ایران خودرو متاسفانه نتیجه ایی نگرفته ام لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید
با تشکر از مسؤلین سایت
میخاستم بدونم اگه سیلندرگاز405tu5 رابازکنم درگارانتی ان تاثیری داردتوضیحات کامل بفرمایید
ممنون میشم راهنمایی کنین
صدای سوزنای گاز هستن.دوگانه کارخانه ای دو نوع سوزن داره گاز و بنزین.اون صدای سوزنای گازه
میکسررو چک کن
به تازگی متوجه شده ام که شلنگ آب رفت و برگشت به رگلاتور پژو 405 ام اصلا گرم نیست و بعد از حدود ده دقیقه رانندگی با گاز سی ان جی، ماشین خوب گاز نمیخوره و مجبور به استفاده از بنزین میشم.
لطفا راهنمایی بفرمایید
من سمند ef7 دوگانه سوز مدل97 دارم وقتی با بنزین روشن میکنم میره رو گاز و زمانیکه به بنزین میزنم نمیره
من یه پژو ۴۰۵ مدل ۹۵ دارم که خودکار رو گاز میره ولی چتد روزیه که وقتی اوایل صب رو گاز میره خود به خود خاموش میشه و باید از نوع روشنش کنم تا بره رو بنزین
در حالی که این مشکل تازه براش پیش امده
می خواسم بدونم برا چیه؟؟؟؟
من پژو پارس دوگانه کارخونه دارم.بعد از اینکه مخزن رو دادم برای تست و مجددا بستم مشکلی برام پیش اومده که بعضی وقتا چراغ چک روشن میشه و خطای سنسور ریل سوخت گاز رو میده(مپ سنسور گاز) واز گاز میره روی بنزین ولی بعد از چند لحظه خود به خود چراغ چک خاموش میشه و به حالت اول بر میگرده. صافی گاز رو به احتمال اینکه مخزن کثیف بوده عوض کردم ولی زیاد تاثیری نداشت.حالا سوالم اینه که احتمال داره مشکل شیر مخزن یا نحوه سوار کردن دوباره مخزن باشه؟
چون ادوات داخل موتور اصلا دستکاری نشده.
همیشه از باز کردن مخزن که به صورت فابریکی تنظیم شده بود بخاطر همین مشکلات ترس داشتم و دو سال معاینه نگرفته بودم.
سلام منم همین مشکل رو دارم امروز که رو گاز چشمک زن بود بعد یه ۱۰دقه رانندگی یه صدا مثله انفجار اومد و دیگه رو گاز نرفت
وراخ کنار خروجی شیر مخزن کنار محل اتصال لوله های فولدیبه شیر مخزن چیه
سلام
ریل سوخت گاز بعد از مدتی چربی و روغن میگیره و باعث میشه تا موقعی که حسابی گرم نشده نره رو گاز.
شلنگی که به ریل سوخت گاز وصل شده رو باز کن و کمی بنزین بریز توش، بعد ببندش و ماشینو روشن کن و سوخت رو بزن روی گاز. به همین راحتی!
بعد از اینکار، صبح هاحتی در سردترین هوا بعد از چند ثانیه خودرو میره رو گاز
خرابی سنسور سرعت سنج و استپر موتورعلت شایع این اتفاق هستن .
میشه لطف کنید دلیلشو بگید
منم مدل ماشینم عین شماست ببین درجه اب باید بره رو سه اگ هوا خیلی سرد باشه ... اگ هوا خیلی سرد نباشه تو کفی باشی تا اب رو یک بیاد میره رو گاز اما باید سرعتت بالا باشه و تو ترافیک نباشی و الا همون باید ویسی تا اب بره رو سه
خیر مثل بنزین بی خطر است. ما ده ساله داریم
بعضی وقتا دوباره دما بالا میره و پایین میاد چک خاموش میشه و تو ترافیک بعدی دوباره دما بالا و چک روشن میشه ...
سلام میتونید مخزن را یا شیلنگ خروجی گاز را داخل یه ظرف بزگ اب زیر اب باز کنید تا خطر استعال نداشته باشه
لطفا کمکم کنید
پژو 88 یگانه دارم. میخوام گازسوزش کنم از هر متخصصی که میپرسم یه چیز میگه. یکی میگه برای موتور پژو خوب نیست یکی میگه اشکالی نداره
الان توی اصلش شک دارم. بعد اون هم نمیدونم سی ان جی خوبه یه ال پی جی؟
پراید داشتم و ال پی جی بود ولی موتور پراید به سرسلیندر و واشر و ... حساس نیست و خیلی مقاومه ولی پژو ظاهرا مشکلات خاص خودشو داره
لطفا راهنمایی کنید
سلام بوبین گازت خرابه به متخصص نشون بده
مشکل مکنت ژیگلور هست عوضش کن یا خنکش کن با آب
سمند ef7 دوگانه کارخانه وقتی میزنم رو گاز چند ثانیه میمونه بعدش چشمک میزنه و چراغ چک متور روشن میشه و بوی گاز پخش میشه تو ماشین مشکلش چی میتونه باشه ؟
ماشین رو سی ان جی وقتی گاز به ماشین میدم بوق میزنه علتش چی میتونه باشه؟
ممنون
من پژو پارس مدل ۹۰ دوگانه سوز کارخانه دارم انروز پس از ۵ ماه گاز زدم اما وقتیکه اومدم خونه خواستم وسایل از صندوق ماشین بردارم به مخزن گاز که دست زدم دیدم مخزن خیلی داغ شده خواستم بدونم این داغ بودن طبیعی هست یا نه ، آیا خطرناکه؟ علت داغ شدن مخزن گاز چیه؟
من یک سمند EF7 دوگانهسوز دارم. بعضی وقتها وقتی که گاز داخل مخزن تمام میشود و روی بنزین کار میکند، پس از پر شدن مجدد مخزن گاز، ماشین تشخیص نمیدهد که مخزن گاز پر شده و همچنان به استفاده از بنزین ادامه میدهد. الان بار سوم یا چهارمی هست که این اتفاق میافتد. بار اول بعد از گذشت دو سه روز بست سر باتری را چند ساعتی برداشتم و مشکل خود به خود حل شد. بار دیگر هم به صورت خود به خود بدون هیچ کاری خودش درست شد. کسی میدونه مشکل از کجاست؟
سلام
بله طبیعی هست. چون در ابتدای سوختگیری، گاز فشرده منبسط میشود و به تدریج شروع به فشرده شدن میکند. این فرایند باعث گرم شدن مخزن میشود
وقتی ماشین روشن میکنم روبنزین کارمیکنه و یه گاز میدم که بره روی گازcng ماشین خاموش میشه علتش چیه؟؟؟؟؟
من این مشکل رو داشتم .رو گاز بود میزاشتی رو بنزین خفه کار میکرد با ز درس میشد بعد اگه رو گاز خاموش میکردی روشن که میکردی خفه کار میکرد ولی زو بنزین خاموش روشن میکردم خوب یود.مشکل از شناسایی سنسور اکسیژن توسط ایسیو گاز بود که با یه گیت شبیه سازی سنسور اکسیژن توسط مکانیک حل شد.چون ایسیو گازم سنسور اکسیژن رو نمیشناخت و فقط در مواقع تغییر از گاز به بنزین مشکل داشتم ماشین چن دیثه ای خفه بود
پژو 405 مدل 82 انزکتوری دارم
چهار سال پیش LPG روش بستم و به مدت سه سال فقط رو گاز کار میکرد
مدتی پیش از بنزین استفاده کردم ولی ماشین شدیدا دود سیاه دارد اول فکر کردم شاید گاز و بنزین با هم میسوزد به همین خاطر گاز را حذف کردم ولی مشکل به قوت خودش باقی است فرقی نمی کند موتور سرد یا گرم باشد اول روشن شدن شدید دود سیاه داره و بعد یک دقیقه دود خیلی کم میشود اما قطع نمیشود
خواهشمندم اگر کسی تجربه ای در این زمینه دارد من را راهنمایی کند
س÷اسگذارم
سلام، وقتی شیر برقی بنزین قطع هست چطوری بنزین مصرف میشه؟
پژو ۴۰۵ مدل ۹۰ دوگانه دستی
قبلش رو گاز نمیرفت.برد مربوط به گازو تعویض کردم بعد گاز درست شد.بردم دستگاه زد و بعد رو بنزین عالی شد.بعد از یکی دو بار که گاز و بنزین کردم حالا رو بنزین ریپ میزنه و خاموش میشه!
فشار سوخت و شمع و وایر و سوزنهای انژکتور چک شده
به نظر شما مشکل کجاست؟
من پژو 405 مدل 91 دوگانه سی ان جی دستی دارم
و در حین رانندگی یوقتایی ماشین خود به خود میره رو بنزین و با یه نیش گاز سریعا برمیگرده روی گاز
بیشتر هم موقعی که میخام دنده معکوس بدم و پامو رو گاز بردارم و یا توی سراشیبیا که پامو از روی گاز بر میدارم اینطور میشه
علت رو کسی میدونه؟
به نقل از حسن:
سلام.وقت بخیر
بخاطر اینکه زیاد روی گاز از ماشین استفاده شده،دچار این حالت شده. ببرید جهت تست سوزن بنزین و ...
سلام.حرف های شما جنبه اقتصادی نداره و برای ماها گاز خیلی کمک کار زندگیه.
از طرفی اروپایی ها گتز ندارند که گازسوز کنند.
یا دمای هوا از۱۵+پایین تر می اید ماشین با گاز بد کار می کند
و زمانی که گاز ماشین را رها می کنیم ماشین خف می کند
وباید حتما از بنزین استفاده کنیم تا ماشین خامموش نشود
هر چی هست مربوط به سردی هوا می شود چون در
هوای گرم ماشین مثل ساعت کار می کند ممنون میشم
حتما جواب من را بدید متشکرم
ماشین تازه گازسوز شده!یه مرحله بردم سی ان جی کار یه رله کمکی واسم نصب کرد که تا یه مدت خوب بود ولی الان دوباره ریپ میزنه.
پژو پارس دوگانه سوز کارخونه دارم موتورxu7 معمولی۱۸۰۰ هستش وقتی تو گاز میرونم چراغ چک روشن میشه و خطای سنسور ضربه و عدم احتراق در سیلندر۲و۳ رو میندازه وقتی دو باره تو بنزین میرونم بعد چند ساعت چراغ چک خاموش میشه ولی خطاهارو دستگاه دیاگ نشون میده لازم به ذکر هست که تو بنزین هرچه میرونم هیچ خطایی نمیده و فقط تا گاز خطا میده
سلام اره باید مدلای موتور hp+ باشه که با دوگانه شدن سازگاره
پراید 83دارم وقتی میندازم روی گاز چراغ چک شروع میشه. رفتم شبیه سازم نصب کردم ولی باز روشن میشه
لطفا راهنمایی کنید
من یک خودرو پژو روا سال گازسوز کارخانه ایی دارم که کلید تبدیل سوخت خراب شده ایا بایدکلیدروعوض کنم که ازحالت کارخانه ایی به دستی تبدیل شه؟
ایا کلید تبدیل سوخت دربازارموجود هست؟
لطفا راهنمایی کنید
متشکرم ازتون
من سمند LX مدل ۹۵ دارم
می خوام گازسوز کنم
واقعا نمیدونم چکار کنم
اولا نمی دونم اصلا گاز سوز کنم یا نه ؟؟
بعدش نمی دونم Lpg ببندم یا cng ??
پراید ۸۶
چند سالی از گاز استفاده نمیکردم رگلاتورش رو درست کردم اما با اینحال بیشتر از ۳.۵ کیلو جا نمیگیره( دوتا مخزن داره) شیر مخزن بالا هم هم بازه مشکل از کجاست
Lpg
دروغه من ساینای 97 سی ان جی کارگاهی گذاشتم عادی عادیه چراغ چکم روشن نمیشه
ماشین من ۲۰۶ sd مدل ۸۷ دوگانه کارخانه هستش که یه ماهه خریدم مشکل اینجاست وقتی که شیر مخزن رو باز میکنم و سوئیچ رو باز میکنم سوزن ها شروع به پاشش گاز میکنن که صدای سوزنها ها تا چهار پنج مترمیاد وقتی هم استارت میزنم دیگه روشن نمیشه باید شیر مخزن رو بنندم و هی استارت بزنم تا با بنزین روشن بشه چند جا هم بردم نتیجه نگرفتم بوبین مخزن رو عوض کردم جعبه فیوز عوض کردم بردم پیش یه مندسی که کارش تعمیر ecu بود اونم بدون اینکه ecu رو تست کنه گفت مشکل از ecu نیست ممنون میشم راهنمایی بکنید
انگار برق cng مستقیمه وقتی که سوئیچ رو میچرخونی شروع میکنه به پاشش
سمند ef7 مدل 90 دارم
تا ماشین گرم نیوفته روی گاز نمیره
و چراغ چک روشن
بعد گرم شدن چک خاموش میشه
یعنی آمپر باید 1 خط بالا بیاد
اگر مجدد ماشین جایی خاموش کنم
کمی خنک بشه و آمپر بیاد پایین 1 خط
روی گاز نمی ره
باید بمونم گرم بشه
بعد خاموش کنم
مجدد استارت
تا روی گاز بره
دستگاه زدم.ولی مجدد همینطوره
سلام آب جمع نمیشه روغنی که در جایگاههای سی ان جی هست بعد از 70 هزار کیلومتر حدود 2 لیتر داخل مخزن جمع میسه که باید تخلیه شد
لطفا بفرمائید که آیا CNG روی دنا و سورن توربو جواب میده؟
ممنون.