جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
Dkhodro_nba
carworks_b2
carworks_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

فرایند اتصال دو قطعه به یکدیگر از طریق ذوب و انجماد یک آلیاژ زود ذوب را لحیم‌کاری می‌گویند.

در لحیم کاری (برخلاف جوشکاری) فلز پایه ذوب نمی شود و فقط فلز لحیم یا پرکننده ذوب می شود.

کاربرد فلز مذاب برای چسباندن سطح یک فلز جامد به سطحی دیگر با استفاده از پدیده نفوذ انجام شده و به کمک یک محلول شیمیایی عملی می‌شود.لحیم‌کاری بر دو نوع نرم و سخت انجام می‌پذیرد که اختلاف ایندو در دمای انجام‌است.

How-to-Solder-Header

لحیم کاری به عملی می گویند که ضمن آن دو فلز قابل لحیم کاری را در گرمای مناسب به وسیله ذوب کردن قلع به هم وصل می کنند.این عمل با کمک ابزاری به نام هویه یا Soldering Ironانجام می شود.برای انجام کارهای الکترونیکی هویه با قدرت ۳۰ یا ۴۰ وات کافی است.برای لحیم کاری مدارهای الکترونیکی قلع ۶۰ درصد را به صورت مفتول هایی به قطر حدود یک میلی متر به نام “سیم لحیم” در می آورند.در مغز سیم های لحیم سوراخ هایی ایجاد کرده اند که از “رزین” مخصوصی پر شده است.با ذوب شدن سیم لحیم در موقع لحمیکاری “رزین” داخل آن نیز ذوب شده و در محل لحیم کاری جاری می شود،ایم ماده شیمیایی سبب می گردد تا لحیم کاری به بهترین نحو انجام شود و با روش ذوب کردن قلع در محل لحیم کاری نیازی به روغن لحیم نیست.

لحیم آلیاژی است از دو یا چند فلز مختلف که در اتصال ثابت فلزات، به‌ویژه سیمها و کابلها به یکدیگر به کار می‌رود. ترکیب‌های اصلی لحیم قلع و سرب هستند، نسبت بین این دو عنصر می‌تواند نقطهٔ ذوب لحیم را مشخص کند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که اگر نسبت قلع و سرب در حدود ۶۳٪ قلع و ۳۷٪ سرب باشد، نقطهٔ ذوب در کمترین حد خود و حدود ۱۹۰ درجه سلسیوس خواهد بود.

مروری کوتاه بر لحیم کاری قطعات روی برد SMD 



لحیم کاری آی سی فلش با خمیر قلع و هویه و هیتر



آموزش پاک کردن قلع اضافی از روی برد و پایه قطعات در لحیم کاری

ابزار لحیم کاری :

هویه :

هویه یکی از مهمترین و معروف ترین ابزار کار الکترونیک است. کمتر کسی است که هویه را نشناسد یا آن را ندیده  باشد.

از هویه برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی روی برد (مدار چاپی) استفاده می شود و برای این منظور علاوه بر هویه به وسایل جانبی دیگری مانند قلع، روغن لحیم، فلاکس، پایه هویه مورد نیاز است.

هویه در انواع و اقسام گوناگونی یافت می شود. ساده ترین و ارزان ترین هویه ها، هویه هایی هستند که امکان تنظیم دما را ندارند و با یک توان ثابت کار می کنند.

هویه ها را در توان متفاوتی مانند :30 وات یا 40 وات و یا 60 وات و یا حتی بیشتر میسازند. بسته به کاربرد و نیاز میتوان از هویه های با وات متفاوتی استفاده کرد در کارهای الکترونیکی معمولا از هویه های 30 یا 40 وات استفاده میشود در بعضی موارد نیز میتوان از هویه های 60 وات هم استفاده کرد. 

نوک هویه:

محل تمرکز حرارت که با قرار گرفتن در کنار لحیم آن را ذوب می کند؛ اکثر هویه ها قابلیت تعویض نوک را دارند و بسته به استفاده ای که داریم می توانید از نوک مناسب استفاده کنید. تعویض نوک هویه بسیار آسان است و با باز کردن دو پیچ انجام می شود تا در صورت خراب شده نوک هویه، به سهولت بتواند آن را جایگزین کنید.
نوک هویه خوب باید از آلیاژ ضد اکسید و ضد چسبندگی باشد.

Soldering_Iron_Types

هیتر یا هویه هوای داغ(Hot Air Blower)

هیتر یا هویه هوای گرم نام یکی دیگر از ابزار آلات لحیم کاری است که بیشتر از آن در کار با قطعات نصب سطحی SMD استفاده می شود . هیتر ها از دو قسمت دستگاه مرکزی و دسته هیتر تشکیل شده که به طور معمول المنت حرارتی در داخل دسته قرار می گیرد و دستگاه مرکزی وظیفه تولید باد را به کمک یک کمپرسور داخلی بر عهده دارد . نحوه کار هیتر به این صورت است که المنت دمای مد نظر را تولید می کند و با دمیده شدن باد در داخل دسته هیتر ، باد گرم از نازل دسته هیتر خارج می شود . با استفاده از نازل های مختلف می توان فشار باد را نیز متمرکز یا پخش نمود . زمانی که قصد داریم یک قطعه الکترونیکی نصب سطحی SMD را بر روی برد لحیم نماییم ، کافی است مقداری خمیر قطع را بر روی اتصالات تزریق کنیم و سپس باد گرم را با فاصله مناسب و در طول چند ثانیه در جهت اتصالات قرار بدهیم  .  با این کار خمیر قلع که همان آلیاژ لحیم به صورت خمیر مانند است ذوب شده و باعث اتصال پایه قطعه با برد می شود . همچنین از هیتر برای جدا کردن قطعات SMD از برد نیز استفاده می شود که این کار توسط این ابزار بسیار ساده صورت می گیرد .

Digital-SMD-Hot-Air-Rework-Station-Solder

سیم لحیم (قلع) :

یکی از نکاتی که خیلی روی کیفیت کار تاثیر می گذارد کیفیت سیم لحیم است. سیم لحیم آلیاژی از قلع و سرب است که در انواع مختلف ساخته میشود . سیم لحیم الیاژی مخصوصی است که برای لحیم کاری دو فلزی که باید به یکدیگر متصل شوند را به یکدیگر میچسباند . که برای این کار باید سیم لحیم توسط هویه ذوب شود سپس به محل اتصال هدایت شود و وقتی که خنک شود دو فلز به یکدیگر میچسبند.

solder_sizes

روی قرقره سیم لحیم دو عدد دیده می شود، بطور مثال ۶۰/۴۰ این به آن معنا است که لحیم فوق دارای ۶۰ درصد قلع و ۴۰ درصد سرب می باشد. برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی باید از سیم لحیمی استفاده شود که در صد قلع آن حدود ۶۰ باشد. دلیل آن این است که نقطه ذوب قلع کمتر است بنابراین برای ذوب آن به دماهای خیلی بالا نیازی نیست و این بخصوص در لحیم کاری نیمه هادی ها بر روی برد یک مزیت محسوب می شود چرا که درجه حرارت بالا میتواند باعث آسیب دیدن قطعات حساس و بخصوص نیمه هادی ها شود و حتی به فیبر مدار چاپی صدمه بزند. بهترین نوع سیم لحیم ، سیم لحیم ۶۳ درصد است که در بازار به همین نام یافت می شود .

برخی سیم های لحیم آغشته به مقدار کمی روغن لحیم و یا فلاکس هستند که نیاز به استفاده همزمان از روغن لحیم را نیز مرتفع می سازند.

سیم لحیم سربدار و بدون سرب:

از گذشته آلیاژ لحیم عموما از قلع و سرب تشکیل می شد، سرب فلزی ارزان قیمت است، به وفود در طبیعت یافت می شود و نقطه ذوب پایینی دارد در نتیجه استفاده از آن برای لحیم کاری بسیار مناسب است. اما از زمانی که مضرات سرب برای سلامتی انسان مشخص شد، برخی شرکت ها و کشور ها مصرف آن را کاهش دادند تا نهایتا در سال 2006 اتحادیه اروپا استاندارد RoHs را تصویب نمود که طی آن استفاده از قلع در تولیدات صنایع الکترونیک محدود شد. لزرا هر محصولی که در این کشور ها تولید می شود یا وارد می شود، باید دارای استاندارد RoHs باشد.
لحیم بدون سرب بسیار شبیه نمونه سرب دار است و در آن به جای سرب از فلزاتی مانند مس و نقره استفاده می شود. شرکت های تولید کننده لحیم های دارای این استاندارد، علامت RoHs را بر روی محصول خود درج می کنند. متاسفانه با اهمیت کمی که در کشور ما برای سلامت قائل هستیم، بدون رعایت هیچ یک از نکات ایمنی از محصولات حاوی سرب استفاده نموده و دود مسموم آن را با کمال میل استشمام می کنیم!

فلاکس و روغن لحیم:

فلاکس مایعی شیمیایی است که در اثر حرارت موجب پاک شدن سطح اکسید شده می شود. در لحیم کاری به روش صنعتی همیشه قبل از لحیم کاری به کف برد فلاکس پاشیده و در عملیات پیش گرمایش، سطح اکسید شده برد را تمیز می کنند. استفاده از فلاکس باعث اتصالات بهتر و لحیم کاری تمیز تر خواهد شد. در روغن لحیم هم همین نوع مواد وجود داشته و خاصیت تمیز کردن سطح اکسید از برد را داراست.

هرگاه دو قطعه را بخواهند بوسیله لحیم ، اتصال دهند بایستی كاملا تمیز و از هرگونه چربی ، رنگ و اكسید پاك گردند . بنابراین در زمان لحیم چون درجه حرارت بالا است سبب می شود در سطح خود لایه ای اكسید بوجود آید و پس از لحیم كاری ممكن است این لایه اكسید مانع از تماس الكتریكی بین آن دو شود . برای جلوگیری از این كار از روغن لحیم استفاده می كنند . این روغن از ماده ای به نام كلوفون تشكیل شده و حل كننده اكسید و هر مواد زائد است .

smd_flux

طرز كار با روغن لحیم :

قبل از لحیم كاری باید محل اتصال به این روغن آغشته شود و بعد عمل لحیم كاری صورت گیرد. با انجام این كار روغن، مواد زاید بر روی اتصال را در خود حل كرده و هنگامی كه هویه داغ به محل اتصال نزدیك می شود ، روغن را كنار زده و محل اتصال را از ماده های خارجی خالی می نماید . امروزه لحیمهای در الكترونیك مورد استفاده می گردد كه در داخل خود روغن لحیم دارند لذا نیازی به روغن لحیم جداگانه ندارند اصطلاحأ به این نوع لحیم ، سیم لحیم با مغزی روغن می گویند. بهر صورت در هنگام لحیم كاری بایستی از تمیز بودن محل اتصال ، اطمینان حاصل شود .

قلع کش (مکنده لحیم):

این ابزار کارآمد هم با مکش هوا قلع اضافی را به داخل خود می کشد و برای باز کردن قطعات از روی برد وسیله ای ضروری است.

smd_vaccum

مانند یک سرنگ عمل کرده و با فعال کردن آن برای یک لحظه هوا را با فشار زیاد از نوک باریک خود به داخل می کشد و قلع ذوب شده را به داخل محفظه خود می کشد( به مانند یک پمپ از طریق ایجاد فشار خلأ٬ لحیم را از روی سطوح برمی دارد) .

در صورتی که قصد خرید یکی از این قلع کش ها ( یا همان مکنده قلع) را دارید، در خرید آن دقت کنید که نوک آن حتما از نوع نسوز باشد، چرا که در لحظه مکش نوک قلع کش با نوک هویه برای چند لحظه تماس پیدا می کند و در صورتی که نوک قلع کش از نوع نسوز با کیفیت مناسب نباشد، پس از چند بار استفاده، عملا دیگر بدردتان نخواهد خورد!

فتیله لحیم (فتیله ی مسی) یا قلع پلک کن :

حتما برای شما پیش آمده هنگام لحیم کاری اشتباها مسیر های مسی روی برد با لحیم به هم متصل شوند و سعی کنید با نوک هویه آن را بردارید. ابزار اصلی این کار یعنی پاک کردن قلع اضافی از سطح برد، قلع پاک کن است. این ابزار در واقع یک برس ریز از تار و پود مس است که با شما کمک می کند پس از حرارت دادن قلع، لحیم اضافی را پاک کنید.

فتیله لحیم یک مس بافته شده است که لحیم های قدیمی به آن می چسبند. فتیله لحیم از مکنده لحیم گران تر بوده و یک وسیله مصرفی است. بنبراین٬ توصیه نمی کنم که از آن استفاده کنید. با این حال٬ در برخی از کارها استفاده از فتیله بهتر است زیرا حاصل کار بسیار تمیزتر درمی آید. هر دو ابزار لحیم زدایی دارای نقاط قوت خاص خود هستند و تفاوتشان این است که در هر کار خاص باید از یکی از آن ها استفاده کنید. برخورداری از محیط لحیم کاری تمیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا باعث کسب بهترین نتیجه شده و میزان خطر را به حداقل می رساند.

SolderWicking-3-300x243

فتیله ی مسی از چند رشته مس به هم بافته شده تشکیل شده که لحیم ذوب شده به آن می چسبد.تکه ای از فتیله به طول حدود 2 سانتی متر را بر روی قسمت اضافی لحیم قرار دهید و با نزدیک کردن هویه، لحیم را ذوب کنید. پس از استفاده از فتیله ی مسی، قسمت استفاده شده را با سیم چین ببرید.

دست سوم:

وقتی هویه در یک دست و سیم لحیم در دست دیگرتان باشد باید به نحوی برد را ثابت نگه دارید. این ابزار ساده به شما کمک می کند از حرکت برد جلوگیری کنید.

third_hand_smd_soldring

در تصویر زیر نحوه صحیح لحیم کاری و ایراداتی که ممکن است با آن مواجه شوید توضیح داده شده:

soldering_shapes

 

دیدگاه‌ها  

0 #1 امیر سجادمنصوری 1397-11-06 21:09
سلام بسیار عالی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
نمونه سئوالات آزمون مهارتی گازسوز کار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون کارشناس فنی ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی مکانیک ایساکو
راهنمای عیب یابی و تعویض فنرلول و کمک فنر عقب برلیانس H200/H300/Cross
دیکشنری لغات و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی/فارسی مکانیک
راهنمای عیب یابی و پیکربندی سیستم مالتی پلکس SMS سمند با ایکودیاگ
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم گرمایش و تهویه هوا (خنک کننده) X33
تور درون کارخانه Koenigsegg
دوره آموزشی کولر خودرو
هیولای داکار (پژو 2008 DKR)
معرفی و مشخصات موشک بالستیک ذوالفقار
معرفی و شرح برخی سیستم های خودرو سنگین دیزل کراز
راهنمای تعمیرات و کدهای خطای سیستم های الکتریکی مزدا3
نمایش تفاوت عملکرد 206rc با استفاده از سیستم ESP/ASR و بدون آن
جزوه دوره آموزش گارانتی ایساکو
راهنمای تعمیرات موتور دوو سیلو
دستورالعمل عیب یابی و تعویض قطعات کولر برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض دینام آلترناتور برلیانس
دستورالعمل عیب یابی و تعویض استارتر برلیانس
نمونه سئوالات آزمون مهارتی تعلیق و جلوبندی ایساکو
آموزش نحوه بازبینی و تست وایر شمع خودرو
فیلم دوربین مداربسته از سرقت کامپیوتر پژو 206
معرفی، نقد و بررسی لیفان 820
مقدمه ای بر سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده (AMT)
نمونه سئوالات آزمون مهارت شغلی مکانیک ایساکو
جدول عیب یابی CNG
نمونه سئوالات آزمون مهارتی برقکار ایساکو
آشنایی با موتور الکتریکی
راهنمای تعمیرات و سرویس مجموعه موتور BM15L خودروهای گروه H200وH300 سایپا
انواع قفل دیفرانسیل
شرح دیفرانسیل و عملکرد انواع آن
جزوه آموزشی سیستم صفحه نمایش Head Up Display پژو 508
راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور TU5-JP4 پژو405، پارس و سمند
کتاب درسی کاربرد و سرویس تراکتور
کارکرد دیفیوزر ، اسپویلر و اسپلیتر در خودرو
آموزش ترمیم صندلی چرمی خودرو
رقابت HUMMER H1 و تانک لئوپارد
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
راهنمای تعمیرات و عیب یابی تهویه مطبوع H30 Cross
راهنمای تعمیرات و تفاوت های موتور EF7 TC (توربوشارژ)
چک لیست عیب یابی کلاچ و گیربکس دستی
راهنمای تعمیرات سیستم تعلیق جلو و عقب پژو 405 وپارس و سمند و دنا
راهنمای ایمنی و سرویس سیستم CNG
فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک


[ aparat کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ facebook کانال رسمی کارگیک در فیسبوک ]

skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
دوره های علمی و تخصصی فنی اسکانیا
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
دیاگ همراه و هوشمند I-MAX محصول جدید شرکت ماشین سافت میباشد ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
سامانه خدمات خودرو در محل كاپيتان كار ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
اموزش تخصصی برق خودرو -تعمیرات ECU-مالتی پلکس-تنظیم موتور- م ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پخش انواع شمع های ایرانی و خارجی خودرو به قیمت کارخانه ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
قیمت دستگاه تنظیم باد دیجیتال فروش درجه سنجش باد اتوماتیک خ ...
این فایل ، فایل ریمپ خودرو پژو 207i با موتور 1600cc گیربکس ا ...