جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]      [ telegram گروه گفتگو و پرسش و پاسخ کارگیک در تلگرام ]      [ aparat کانال رسمی ویدیوهای کارگیک در آپارات ]

carworks_b2
samin_ba
Dkhodro_nba
carworks_nba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

هیدرولیک ، به معنی استفاده مهندسی از مایعات و خاصیت های فیزیکی آن ها بصورت گسترده در انواع ماشین آلات از جمله خودرو برای انتقال و افزایش قدرت استفاده شده است.مثال های استفاده از آن در خودروهای سواری متداول ترمز ، فرمان هیدرولیک هستند که امروزه تقریباً همه خودروها از آن ها استفاده می کنند.

هیدرولیک (به انگلیسی: Hydraulics) یک مبحث مهندسی بین‌رشته‌ای است که به روش‌های کاربردی استفاده از سیالات تحت فشارمی‌پردازد.

سامانه‌های هیدرولیک که یکی از ۲ زیرمجموعه کلی سامانه‌های انرژی سیالات هستند (نوع دیگر پنوماتیک (خواص فیزیکی گازها) است)، برای انتقال انرژی استفاده می‌شوند.مزیت هیدرولیک نسبت به روش‌های انتقال انرژی مکانیکی و الکتریکی، قابلیت افزایش نیرو در حین انتقال و تغییر سریع جهت حرکت است؛ از آنجا که در هیدرولیک انتقال انرژی با کمک یک سیال هیدرولیک انجام می‌شود و سیالات به طور کلی قابلیت شکل‌پذیری دارند و می‌توان آن‌ها را از مسیرهای دلخواه عبور داد.

بدلیل ساده تر بودن سیستم ترمز برای توضیح عملکرد هیدرولیک این سیستم را برای بررسی انتخاب کردیم ، وقتی پدال ترمز زیر پا را فشار می دهید مراحل ذیل اتفاق می افتند :

- کاسه یا دیسک چرخ در حالت عادی حرکت  با چرخ در حال گردش است.
- با فشردن پدال ترمز ، نیروی پای راننده بوسیله بوستر ترمز و با بهره گیری از وکیوم ایجاد شده توسط موتور روشن تقویت و تسریع می شود.
- فشار نهایی بوستر ترمز ، سیلندر اصلی سیستم ترمز را که به مخرن روغن ترمز متصل است برخلاف مقاومت فنرهای آن به جلو فشار می دهد و باعث ایجاد فشار روغن در مجاری و لوله های روغن ترمز متصل به چرخها می شود.
- روغن پرفشار وارد شده از طریق لوله های ترمز به کالیپر یا سیلندر کفشک های کاسه ترمز ، لنت ها را به جلو فشار می دهد و باعث ایجاد اصطکاک با فشار شدید پشت آن بین لنت/کفشک و کاسه/دیسک می شود که موجب ایجاد مقاومت در چرخش چرخ می گردد.

Hydraulic_disc_brake_diagram

در اینجا از وکیوم موتور برای تقویت بوستر ترمز استفاده شده است و سیستم هیدرولیک وظیفه انتقال آنی فرمان پدال ترمز و تقویت آن را پشت لنت ها برعهده دارد.

شرح سیستم هیدرولیک ترمز 




مروری بر قانون پاسکال و استاتیک شاره‌ها یا هیدرواستاتیک

مایعات تقریباً تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود. به این ویژگی و همچنین دانش مطالعه این ویژگی هیدرولیک گفته می‌شود.

استاتیک شاره‌ها یا هیدرواستاتیک، (به انگلیسی: Fluid statics) زیرشاخه‌ای از علم مکانیک شاره‌ها است که به بررسی شاره‌ها و معادلات حاکم  بر آن در حالت سکون می‌پردازد.

به علت ماهیت شاره‌ها یک سیال در اثر تنش برشی نمی‌تواند ساکن بماند . اما شاره‌ها می‌توانند فشار نرمال (عمودی) را به هر سطح در تماسی  اعمال کنند . اگر یک جزء مکعبی بسیار کوچک از سیال را در نظر بگیریم این جزء(المان) از اصل تعادل پیروی می‌کند یعنی فشار وارده بر هر وجه این مکعب باید مساوی باشد . اگر اینطور نبود این المان در حال حرکت در جهت نیروی خالص اعمالی به المان خواهد بود که با ساکن بودن سیال در تناقض است . بنابراین فشار وارده بر سیال در حال سکون ایزوتروپیک (دارای شدت برابر از هر سو ) است.این خاصیت است که به سیال اجازه انتقال نیرو را در  طول لوله‌ها میدهد یعنی نیروی وارد شده به سیال در یک سر لوله به وسیله سیال به سر دیگر منتقل میشود.

این موضوع اولین بار توسط پاسکال فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی به طور مختصر فرمول بندی شد و بعدها به عنوان قانون پاسکال شناخته شد . این قانون کاربردهای فراوانی در هیدرواستاتیک دارد.بصورت خلاصه :

۱) فشار سرتاسر سیال در حال سکون یکسان است .(با صرف نظر از وزن سیال)
۲) در هر لحظه فشار استاتیکی در تمام جهات یکسان است.
۳) فشار سیال در تماس با سطوح بصورت عمودی وارد می‌گردد.

Hydraulic_brake_Diagram

ماخذ متون هیدرواستاتیک : ویکیپدیا

دیدگاه‌ها  

+5 #1 علی 1396-11-22 16:52
بسیار عالی و آموزنده بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
فیلم سیاه و سفید و قدیمی آشنایی با دیفرانسیل از شورولت موتورز
کدام اسب بخار؟اسب بخار روی فلایویل در مقابل اسب بخار روی چرخ
عیوب شمع و دلایل آن ها
دستورالعمل تنظیم و رگلاژ کابل کلاچ پراید، تیبا، ساینا، کوییک
لیست قطعات اواپراتور و بخاری سایپا پراید ، تیبا ، ساینا ، کوییک
راهنمای آموزشی انبارگردانی، کنترل موجودی و سفارشات
Design of Automotive Engines (Kolchin-Demidov)
نقد و بررسی 3 نسل اخیر تویوتا کمری در ایران
خودروهای انژکتوری - روش های پیشرفته عیب یابی با دستگاه دیاگ-اسکنر
قوانین پارک کردن در کوچه ها
نمونه ای از طراحی اولیه یک خودرو
آموزش تعمیر BSI پژو 206
ایمنی تندر90
معرفی و نقد و بررسی لکسوس GS250 F-Sport
مبانی آداب تعمیرکار خودرو و نحوه خدمات دهی مطلوب به مشتری
مقایسه عملکرد گیربکس اتوماتیک در برابر گیربکس CVT در رانندگی توسط نیسان
راهنمای آموزشی بازرسی مراحل پیش و پس از تبدیل CNG
راهنمای آموزشی بازرسی مخازن CNG
آموزش تست سیم کشی و شبیه سازی سنسورهای خودرو
راهنمای کامل پایه های BSI و BM34 پژو 206
راهنمای آموزشی سیستم عیب یاب Borneo3 و CLIP رنو
جزوه آموزشی کلاس دزدگیر اتومبیل
فیلم آموزشی دمونتاژ و مونتاژ گیربکس پژو RD طرح نیرو محرکه
فیلم آموزشی عیب یابی ، تعمیرات و باز و بست گیربکس پیکان
تایرهای بدون باد آینده + فیلم تست و مقایسه و نحوه تولید
راهنمای اطلاعات عمومی تعمیرات سراتو
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم SRS و پیش کشنده سراتو
راهنمای نگه داری پیکاپ ریچ
راهنمای تعمیرات و سرویس فرمان الکتریکی چانگان CS35
محدود کردن صادرات مواد کمیاب سلاح استراتژیک چین در برابر آمریکا
آموزش نصب پاور ویندو و پاور سانروف جک J5
راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور TU5-JP4 پژو405، پارس و سمند
راهنمای تکمیلی تعمیرات موتور خودرو چانگان CS35 و EADO
نحوه بررسی دقیق و اصلاح علت خطای Miss Fire
راهنمای چراغ های صفحه داشبورد خودرو
معرفی سیستم انتقال قدرت دابل کلاچ
آشنایی با عملکرد گیربکس دابل کلاچ 6 سرعته BYD
بازسازی موتور 80ساله 8سیلندر وانت فورد
نمونه سئوالات آزمون مهارتی گازسوز کار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون کارشناس فنی ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی مکانیک ایساکو
راهنمای عیب یابی و تعویض فنرلول و کمک فنر عقب برلیانس H200/H300/Cross
دیکشنری لغات و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی/فارسی مکانیک
راهنمای عیب یابی و پیکربندی سیستم مالتی پلکس SMS سمند با ایکودیاگ

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک


[ aparat کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ facebook کانال رسمی کارگیک در فیسبوک ]

skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزش دوره های کاملا تخصصی تعمیرات خودرو پویا پدید در تبریز ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
دیپلم فنی وحرفه ای آموزشگاه علم وصنعت ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
آموزش برق خودرو تنظیم موتور ECU مکانیک مالتی پلکس ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش مکانیک و برق خودرو تنظیم موتور ایسیو ...
پخش لوازم یدکی پژو، پراید، پیکان، ۲۰۶ ...
پخش محصولات سمن شیمی – سوخت اما – شمع بوش – شمع نور – قالپاق ...
آموزش کامل صفر تا صد برق و دیاگ کامیون ها از پایه با مدرک بی ...
فروش انواع دستگاه های اصلی اسکانیا ولوو البرز ایسوزو با نازل ...
آموزش کامل صفر تا صد برق و دیاگ کامیون ها از پایه با مدرک بی ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
تعمیرات موتور گیربکس های اتومات و خودرو های هیبرید خودرو ها ...
تعمیرات موتور گیربکس های اتومات و خودرو های هیبرید خودرو ها ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش گیربکس اتومات برق مکانیک خودرو تنظیم موتور ...