جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks_b2
Dkhodro_nba
carworks_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

هیدرولیک ، به معنی استفاده مهندسی از مایعات و خاصیت های فیزیکی آن ها بصورت گسترده در انواع ماشین آلات از جمله خودرو برای انتقال و افزایش قدرت استفاده شده است.مثال های استفاده از آن در خودروهای سواری متداول ترمز ، فرمان هیدرولیک هستند که امروزه تقریباً همه خودروها از آن ها استفاده می کنند.

هیدرولیک (به انگلیسی: Hydraulics) یک مبحث مهندسی بین‌رشته‌ای است که به روش‌های کاربردی استفاده از سیالات تحت فشارمی‌پردازد.

سامانه‌های هیدرولیک که یکی از ۲ زیرمجموعه کلی سامانه‌های انرژی سیالات هستند (نوع دیگر پنوماتیک (خواص فیزیکی گازها) است)، برای انتقال انرژی استفاده می‌شوند.مزیت هیدرولیک نسبت به روش‌های انتقال انرژی مکانیکی و الکتریکی، قابلیت افزایش نیرو در حین انتقال و تغییر سریع جهت حرکت است؛ از آنجا که در هیدرولیک انتقال انرژی با کمک یک سیال هیدرولیک انجام می‌شود و سیالات به طور کلی قابلیت شکل‌پذیری دارند و می‌توان آن‌ها را از مسیرهای دلخواه عبور داد.

بدلیل ساده تر بودن سیستم ترمز برای توضیح عملکرد هیدرولیک این سیستم را برای بررسی انتخاب کردیم ، وقتی پدال ترمز زیر پا را فشار می دهید مراحل ذیل اتفاق می افتند :

- کاسه یا دیسک چرخ در حالت عادی حرکت  با چرخ در حال گردش است.
- با فشردن پدال ترمز ، نیروی پای راننده بوسیله بوستر ترمز و با بهره گیری از وکیوم ایجاد شده توسط موتور روشن تقویت و تسریع می شود.
- فشار نهایی بوستر ترمز ، سیلندر اصلی سیستم ترمز را که به مخرن روغن ترمز متصل است برخلاف مقاومت فنرهای آن به جلو فشار می دهد و باعث ایجاد فشار روغن در مجاری و لوله های روغن ترمز متصل به چرخها می شود.
- روغن پرفشار وارد شده از طریق لوله های ترمز به کالیپر یا سیلندر کفشک های کاسه ترمز ، لنت ها را به جلو فشار می دهد و باعث ایجاد اصطکاک با فشار شدید پشت آن بین لنت/کفشک و کاسه/دیسک می شود که موجب ایجاد مقاومت در چرخش چرخ می گردد.

Hydraulic_disc_brake_diagram

در اینجا از وکیوم موتور برای تقویت بوستر ترمز استفاده شده است و سیستم هیدرولیک وظیفه انتقال آنی فرمان پدال ترمز و تقویت آن را پشت لنت ها برعهده دارد.

شرح سیستم هیدرولیک ترمز 




مروری بر قانون پاسکال و استاتیک شاره‌ها یا هیدرواستاتیک

مایعات تقریباً تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود. به این ویژگی و همچنین دانش مطالعه این ویژگی هیدرولیک گفته می‌شود.

استاتیک شاره‌ها یا هیدرواستاتیک، (به انگلیسی: Fluid statics) زیرشاخه‌ای از علم مکانیک شاره‌ها است که به بررسی شاره‌ها و معادلات حاکم  بر آن در حالت سکون می‌پردازد.

به علت ماهیت شاره‌ها یک سیال در اثر تنش برشی نمی‌تواند ساکن بماند . اما شاره‌ها می‌توانند فشار نرمال (عمودی) را به هر سطح در تماسی  اعمال کنند . اگر یک جزء مکعبی بسیار کوچک از سیال را در نظر بگیریم این جزء(المان) از اصل تعادل پیروی می‌کند یعنی فشار وارده بر هر وجه این مکعب باید مساوی باشد . اگر اینطور نبود این المان در حال حرکت در جهت نیروی خالص اعمالی به المان خواهد بود که با ساکن بودن سیال در تناقض است . بنابراین فشار وارده بر سیال در حال سکون ایزوتروپیک (دارای شدت برابر از هر سو ) است.این خاصیت است که به سیال اجازه انتقال نیرو را در  طول لوله‌ها میدهد یعنی نیروی وارد شده به سیال در یک سر لوله به وسیله سیال به سر دیگر منتقل میشود.

این موضوع اولین بار توسط پاسکال فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی به طور مختصر فرمول بندی شد و بعدها به عنوان قانون پاسکال شناخته شد . این قانون کاربردهای فراوانی در هیدرواستاتیک دارد.بصورت خلاصه :

۱) فشار سرتاسر سیال در حال سکون یکسان است .(با صرف نظر از وزن سیال)
۲) در هر لحظه فشار استاتیکی در تمام جهات یکسان است.
۳) فشار سیال در تماس با سطوح بصورت عمودی وارد می‌گردد.

Hydraulic_brake_Diagram

ماخذ متون هیدرواستاتیک : ویکیپدیا

دیدگاه‌ها  

+5 #1 علی 1396-11-22 16:52
بسیار عالی و آموزنده بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
نقد و بررسی فنی رنو مگان 2000
نقد و بررسی تخصصی رنو فلوئنس در ایران
معرفی ، نقد و بررسی آئودی Q5
معرفی و آشنایی با پلتفرم سمند
فلوچارت عیب یابی ترک شیشه جلو خودرو
فلوچارت عیب یابی زوزه فن بخاری
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی سایپا 132
راهنمای تعمیرات و سرویس مدارهای الکتریکی سایپا 132
راهنمای سیستم تجهیزات الکتریکی سایپا 111
راهنمای تعمیرات و سرویس مدارهای الکتریکی سایپا 111
راهنمای تعمیرات تجهیزات الکتریکی پراید 141
راهنمای تعمیرات مدارهای الکتریکی پراید 141
راهنمای گیربکس اتوماتیک AL4 پژو 206
فلوچارت عیب یابی برف پاک کن خودرو خوب عمل نمی کند
کارکرد دیفیوزر ، اسپویلر و اسپلیتر در خودرو
سیستم تعلیق خودرو و اجزاء و انواع آن
آموزش برق خودرو : مبحث کامل دینام و آلترناتور در خودرو
برگزیده ای از مسابقات درگ سوپر اسپرت ها تا HP +2000 و 300+ km/h
فیلم آموزشی بازکردن و وتعمیر اکسل عقب پژو 206
معرفی دانشکده مهندسی خودرو و رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران
فیلم آموزشی تعویض چراغ های جلو پژو 206
نرخ نامه رسمی تعمیرات خودرو - تهران
فیلم واقعی داخل سیلندر موتور چهارزمانه در حال کار
سری کامل مستند World's Most Dangerous Roads
آسیب به موتور خودروهای لوکس بر اثر بنزین غیراستاندارد
آموزش گام به گام Autodesk Inventor 2017
دوره آموزشی خودروهای خودران
آموزش بازکردن، سرویس و عیب یابی، بستن و تنظیم موتور zm مزدا ۳۲۳
فنر و کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو
تست تصادف از روبرو و جانبی پژو 206 و پژو 207
کتاب Advanced Vehicle Technology از Heinz Heisler
ابرچالش‌های صنعت و بازار خودرو در سال 98
جزوه معرفی انواع پمپ
لغت نامه انگلیسی اصطلاحات صنعت خودرو
جزوه درسی سوخت و احتراق
سری ویدئوهای رسمی آموزشی رنو تالیسمان
آموزش تست سیم کشی و شبیه سازی سنسورهای خودرو
معرفی و آموزش کامل کار با مولتی متر
kavoshtools

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک


[ aparat کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ facebook کانال رسمی کارگیک در فیسبوک ]

forsat
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
تستر باطری تست دینام خرید اینترنتی تستر باطری دیجیتال قیمت د ...
ایزی دیاگ 3 قیمت ایزی دیاگ لانچ قیمت دیاگ لانچ x431 pro ن ...
شرکت مهندسی موتور اسکن برگزاری دوره های آموزشی برق خودرو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
325_photo_2019-01-02_10-32-35_thsآیکو دیاگ
4 روز و 19 ساعت قبلابزارکارالبرز
دیاگ اصلی آیکو/پشتیبانی از طرف گروه چراغ چک ...
پک آموزشی ECU بیش از 100 فیلم اموزشی ،مجموعه آموزش ECU فنی ...
سرویس وتعمیر انواع خودروهای سواری تعمیرات تخصصیef7.tu5 دا ...
تعمیرگاه مرکزی اتوچک تعمیرات تخصصی برق و مکانیک بنز و بی.ام ...
پروگرامر و دیاگ TNM / پشتیبانی توسط گروه چراغ چک ...
آموزش دوره هاي تخصصي فني خودرو در مجهزترين مركز آموزشي شمالغ ...
آموزش تعميرات تخصصي خودرو در مجهزترين مركز آموزشي شمالغرب با ...
بهینه شده نمونه فابریک با جنس بهتر برای سمند ، پارس ، 405 ، ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...