Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
carworks_nba
samin_ba
carworks_b2
Dkhodro_nba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

2014-Hyundai-Azera

نقد و بررسی تخصصی هیوندای آزرا 2014 (Hyundai Grandeur)

مقدمه و معرفی هیوندای آزرا 2014 (Hyundai Grandeur)

از زمان حضورش در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفت و به لطف پیشرانه قدرتمند، طراحی شکیل و امکاناتی مناسب توانست نام خود را به سرعت بر سر زبان‌ها بیندازد. اولین مدل‌های هیوندای آزرا که وارد بازار ایران شدند، در واقع نسل چهارم آن به حساب می آمدند و محصول سال 2006 میلادی بودند و تا سال 2011 روی خط تولید هیوندای قرار داشتند. البته در این بین و در سال 2011 و تنها کمی قبل از معرفی نسل جدید و پنجم از آزرا، یک جراحی کوچکی روی آن انجام شد و فیس‌لیفت آن نیز برای مدت بسیار کوتاهی به بازار عرضه شد. اما هیوندای برای نسل جدید آزرا (که در برخی از بازارها به آن گرنجور نیز می‌گویند) فکرهای جدیدی در سر داشت و با صرف وقت بیش از سه سال و پرداخت هزینه‌ای در حدود 450 میلیون دلار، خودرویی با طراحی و نگرشی جدید را معرفی کرد و برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی خودروی لس‌آنجلس در سال 2011 به نمایش عموم گذاشت. این نسل از آزرا نیز به سرعت وارد بازار ایران شد و در اوایل آن را گرنجور (Grandeur) صدا می‌کردند که حتی در بعضی از مدل‌ها روی آن Grandeur نیز نوشته شده و بعضی افراد آن را آزرا گرنجور می‌نامند(!). استقبال بالا از این خودرو و فروش بسیار خوب آن در همان ابتدای عرضه‌اش، ما را بر آن داشت تا یکی از اولین مدل‌های وارد شده به کشور را مورد بررسی قرار دهیم و از نزدیک با آن ملاقاتی داشته باشیم تا متوجه شویم که این کره‌ای خوش‌بخت چه امکانات و تجهیزاتی دارد و عملکرد آن در جاده چگونه است.

طراحی هیوندای آزرا 2014 (Hyundai Grandeur)

نسل پنجم هیوندای آزرا کاملاً دگرگون شده و نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر تجهیزات و امکانات نیز در سطح بسیار بالاتری نسبت به نسل گذشته قرار دارد. در نمای جلو و در نگاه اول چراغ‌های بزرگ و کشیده آزرا جلب توجه می‌کند که در بین آن‌ها نوارهای افقی کرومی رنگی قرار دارند و وسط آن لوگوی هیوندای قرار گرفته است. فرم درپوش موتور و دو خطی که به صورت موازی در وسط آن قرار دارند و در امتداد آن جلو پنجره آزرا را تحت تاثیر قرار داده‌اند، ما را به یاد طراحی این قسمت از برادر کوچک‌تر آزرا یعنی سوناتا می‌اندازد.

هیوندای آزرا از نمای کناری طرحی سیال دارد و خطوط بکار رفته در آن کاملاً هماهنگ هستند. همانطورکه می‌توان در این قسمت مشاهده کرد یک خط از چرخ جلو شروع و با امتداد از دستگیره درب‌ها به چراغ عقب امتداد پیدا کرده است. همچنین به غیر از خط دیگری که از بالای دستگیره عقب شروع می‌شود و در امتداد درب صندوق عقب ادامه پیدا می‌کند، یک نوار ساده کرومی در پایین هر دو درب قرار دارد که باعث شده‌ در کنار رینگ‌های 18 اینچی 10 پره که به صورت استاندارد روی آن نصب شده، طرح این قسمت از آزرا کاملاً به روز و مدرن جلوه کند.

اما می‌رسیم به نمای عقب آزرا، جایی که در اولین نگاه می‌توان چراغ‌های به هم پیوسته آن را دید که از نسل گذشته به ارث رفته و اینبار با فرمی بزرگ‌تر و پخته‌تر در این قسمت قرار گرفته‌اند. سپر آزرا بزرگ، ساده و یک تکه است اما فرم خروجی‌های اگزوز باعث شده تا کمی از این سادگی خارج شود و چهره‌ای نسبتاً اسپرت و در عین حال باوقار به این قسمت بدهد.

کابین و امکانات هیوندای آزرا 2014 (Hyundai Grandeur)

با وارد شدن به کابین اولین چیزی که جلب توجه می‌کند طراحی مدرن و X شکل کنسول میانی است که به خوبی توانسته انبوهی از امکانات را در خود جای دهد. باید گفت که به هر قسمتی از کابین آزرا که نگاهی بیندازید، چند دکمه‌ای برای فعال و یا غیر فعال کردن یک سیستم وجود دارد. از درب کنار راننده شروع می‌کنیم که روی آن به غیر از دکمه شیشه‌های برقی می‌توان صندلی را به صورت برقی تنظیم و در دو حالت مختلف ذخیره کرد. همچنین می‌توان آینه‌های کناری را به صورت برقی تنظیم و یا جمع کرد.
در بالای کنسول میانی یک صفحه نمایش رنگی قرار دارد که نمایشگر اطلاعات سیستم صوتی Infinity است و به کمک 12 بلندگو و یک ساب‌ووفر کیفیت بسیار خوبی را به سرنشینان ارایه می‌دهد. در ادامه سیستم تهویه مطبوع خودکار و جداگانه برای سرنشینان جلو است که نه تنها کیفیت هوا را به صورت خودکار بررسی می‌کند بلکه برای سرنشینان عقب نیز دو خروجی تعبیه شده است.

برای صندلی‌های جلو گرمکن و سردکن قرار دارد و برای صندلی راننده ماساژور با دو حالت مختلف در نظر گرفته شده است. برای سرنشینان عقب و غربالک فرمان نیز گرمکن قرار دارد. در اطراف اهرم دنده چندین دکمه قرار دارد که می‌توان به کمک آن‌ها سنسورهای پارک، پرده عقب، ترمز برقی و گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو را فعال کرد.

از دیگر امکاناتی که روی این کره‌ای نصب شده می‌توان به سقف دو تکه پانوراما، پرده برای درب‌های عقب، 9 کیسه هوا در 13 نقطه (2 عدد در جلو، 4 عدد جانبی، 6 عدد پرده‌ای و 1 عدد برای زانوی راننده)، سیستم‌های پایداری ESP، CBC، TCS، BAS، ABS، EBD، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسور نور و باران، کروز کنترل و بلوتوث اشاره کرد.

تجربه رانندگی با هیوندای آزرا 2014 (Hyundai Grandeur)

دکمه استارت را زده و پیشرانه 6 سیلندر 24 سوپاپه آزرا که دقیقاً 2999 سی‌سی حجم دارد را روشن می‌کنیم. این پیشرانه حداکثر می‌تواند 250 اسب‌بخار در 6400 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 284 نیوتن‌متر در 5000 دور در دقیقه را تولید کند. ترمز را که به صورت برقی و از کنار دسته دنده غیر فعال می‌شود آزاد کرده و شروع به حرکت می‌کنیم. موتور بسیار آرام و بی‌سر و صداست و در عین حال آزرای 1751 کیلوگرمی به راحتی شروع به حرکت می‌کند. با شروع رانندگی اولین نکته‌ای که به نظر می‌رسد ابعاد کم شیشه‌ها است که باعث شده دید خوبی به اطراف نداشته باشید. یعنی نه تنها شیشه جلو به اندازه کافی بزرگ نیست، بلکه ستون و شیشه‌های کناری به صورتی هستند که باعث شده نسبت به ابعاد خودرو آنچنان که باید تسلط نداشته باشید. همچنین در عقب نیز اوضاع وخیم‌تر است و با توجه به اندازه و زاویه شیشه دید کمی را به راننده می‌دهد و در حین پارک کردن باید از دوربین عقب نیز کمک گرفت.

پس از کمی رانندگی با سرعت کم تصمیم به شتاب‌گیری و فشار آوردن به موتور حجیم آزرا می‌کنیم. به محض فشار روی پدال گاز، موتور حجیم آزرا بدون تاخیر عکس‌العمل نشان می‌دهد و این کره‌ای بزرگ با قدرت به سمت جلو شتاب‌گیری می‌کند. همانطورکه از این پیشرانه توقع داریم شتاب آزرا بسیار خوب است و به راحتی شما را راضی می‌کند اما این نکته را هم باید در نظر داشت که در ازای شتاب و قدرت بالایی که در اختیار راننده قرار گرفته، مصرف سوخت این خودرو نیز در شهر بسیار بالاست به طوریکه حتی صاحب خودرو نیز از این موضوع گلایه داشت. البته برای اینکه راننده در هر لحظه مراقب بنزین‌هایی که در حال سوختن هستند باشد، در پشت غربالک فرمان و بین کیلومترشمار و دورشمار موتور، مصرف سوخت لحظه ای به صورت نواری دایره‌ای شکل و در وسط آن میانگین مصرف سوخت نیز گزارش می‌شود.

در مورد سیستم تعلیق خودرو نیز باید گفت که هیوندای آزرا در دست‌اندازهای شهر تهران بسیار خوب عمل می‌کند و به خوبی ضربات را جذب می‌کند. حتی سرنشینان عقب نیز ضربات ناشی از سطح جاده را آنچنان حس نمی‌کنند و می‌توانند با آرامش از تجهیزاتی مانند گرمکن‌های صندلی عقب استفاده کنند.

قیمت و نتیجه‌گیری درباره هیوندای آزرا 2014 (Hyundai Grandeur)

این روزها هیوندای آزرا در بازار آزاد قیمتی بین 210 تا 250 میلیون تومان دارد و باید گفت با این قیمت آنچنان هم تنها به نظر نمی‌رسد. آزرا در بازار ما رقیبانی مانند کیا کادنزا 6 سیلندر 3.5 لیتری با قیمت 240 تا 250 میلیون تومان و یا لکسوس ES250 با موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری و قیمت 265 تا 280 میلیون تومان را پیش رو دارد اما باید گفت که یکی از اصلی‌ترین رقیبان این خودرو در بازارهای جهانی تویوتا آوالون است که متاسفانه هنوز راهی بازار ایران نشده است. در هر صورت با این رنج قیمت بعضی به هیوندای آزرای 6 سیلندر 3 لیتری روی می‌آورند که انبوهی از امکانات روی آن نصب شده و بعضی دیگر حاضرند از خیر موتور قدرتمند بگذرند و به سوی گزینه‌های با کیفیت آلمانی و یا ژاپنی مثل لکسوس ES250 بروند که اگرچه پیشرانه‌ای ضعیف‌تر دارند اما از نظر کیفیتی در سطحی بالاتر از آزرا قرار می گیرند.

منبع متون تجربه رانندگی : خودروبانک

مشخصات تولید کننده

کارخانه تولید کننده هیوندای
کشور تولید کننده کره جنوبی
نام و مدل اتومبیل هیوندای آزرا - گرنجور
شرکت گارانتی/خدمات دهنده آسان موتور

مشخصات فنی بدنه

کلاس بدنه سدان
کلاس اتومبیل E Segment
ابعاد
وزن 1635 - 1735 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 245/45 R 18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 245/45 R 18

مشخصات فنی موتور

حجم موتور 2999 cc
نوع موتور بنزین سوز
تعداد سیلندرها 6
تعداد سوپاپ ها 24
آرایش قرار گیری سیلندرها خورجینی V شکل
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک 70 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 250 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 288 نیوتون متر در 5200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 83 اسب بخار بر لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

نوع جعبه دنده جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو) 6
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

نوع سیستم ترمز دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

نوع سیستم تعلیق سیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب سیستم چندگانه ( چند پیوندی )
کمک فنرهای جلو کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع
کمک فنرهای عقب کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع
نوع سیستم فرمان قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت

عملکرد اتومبیل

حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 8 ثانیه
مصرف سوخت شهری
مصرف سوخت جاده ایی
سیکل ترکیبی مصرف سوخت 9.6 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو 5
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP 5

محدوده گارانتی

محدوده گارانتی 60 ماه بدون محدودیت

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) مجهز به 9 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر
سیستم های پایداری و کمک راننده ABS , EBD , ESC , TCS , BA , OCS , VSM
سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید ، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف ، قفل فرمان خودکار
سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی الکترو هیدرولیک EHPS به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت
نوع غربیلک 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 4 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوع دارای سیستم تهویه مطبوع دوگانه برای سرنشینان جلو ، کانالهای تهویه هوا بر روی ستونها و کنسول میانی ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق
سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی حرفه ای Infiniti مجهز به 14 بلندگو قابلیت پخش CD به همراه چنجر ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable
سیستمهای مولتی مدیا دارای نمایشگر 7 اینچی چند منظوره لمسی جهت نمایش فایلهای تصویری ، دارای سیستم نمایش اطلاعات چند رسانه ای از طریق سیستم پیشرفته DIS
سیستم صندلیهای جلو دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی ، دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر
سیستم صندلیهای عقب دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن
سیستم آیینه ها آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی
سیستم شیشه ها تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، سیستم یخ زدای برف پاک کن ، شیشه های سولار
سیستم های سقف سانروف با قابلیت تنظیم در 4 حالت دارای سقف پانوراما دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب
سیستم روشنایی جلو سیستم گردش چراغها در پیچها ، دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها
سیستم روشنایی عقب چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعال مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها
سیستم های کمک رانندگی مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش طراحی دوبعدی و سه بعدی در SolidWorks
آموزش گام به گام طراحی 3بعدی خودرو در Blender
آموزش برطرف کردن مات شدگی چراغ های جلو
آموزش مهندسی خودروهای خودران
قانون خودرو متعارف ؛ خسارت تصادف با پورشه كمتر از خسارت تصادف با رنو ساندرو و 207
بررسی لنت ترمز و انواع آن و معرفی اجمالی سیستم ترمز خودرو
هیدرولیک و عملکرد آن در سیستم ترمز خودرو
روش نصب سنسور دنده عقب سراتو
راهنمای فن خنک کننده و فلپ های کنترلی رنو کپچر
نحوه رگلاژ ترمزدستی خودروهای برلیانس H300
روش رفع ایراد کپ کردن موتور در خودروهای با EMS SSAT
راهنمای تعمیرات اکسل جلو تندر90
راهنمای تعمیرات موتور 4G6 میتسوبیشی گالانت و لنسر
تحقیق گازسوز کردن خودرو
جزوه سیستم سوخت رسانی و برق و انژکتور خودرو
جزوه راهنمای سیستم سوخت رسانی بنزینی کاربراتوری
نقشه و Pin Layout و استراتژی سیستم سوخت رسانی SSAT و SSAT Bifuel
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4
آموزش پنچرگیری لاستیک خودرو
مقدمه ای بر تعمیرات نرم افزاری و برنامه ریزی ECU
معرفی شمع های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم
استرات بار (استرس بار) و مزایای آن برای هندلینگ و تعلیق خودرو
آموزش کاربردی طراحی قطعات الکترو-مکانیکال با SOLIDWORKS - طراحی کوادکوپتر
آموزش تکنیک های حرفه ای طراحی در SOLIDWORKS
معرفی و تشریح اجزاء و نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک/تیپ ترونیک AL4
مبانی و مفاهیم عملکرد گیربکس اتوماتیک
Bertha Benz: the journey that changed everything
آموزش تنظیم (رگلاژ) عقربه‌های پشت آمپر پژو ۲۰۶
ساختار ایستگاه های سوخت رسانی CNG
تشریح ریمپ ECU و شرح Remap ایسیو ساژم S2000
آشنایی و شرح عملکرد موتور دیزل
دستورالعمل بازدید دستکاری صفحه کیلومتر در خودروهای X100 و X200
دستورالعمل عیب یابی و تعویض مجموعه کویل ، وایر و شمع انواع پراید
آموزش یادگیری عمیق ، شبکه های عصبی و پردازش تصویر برای خودروهای خودران
شرح و آموزش پولیش رنگ و بدنه خودرو
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی : پراید گران نیست، با قیمت‌های بالاتر صادر می‌کنیم
معرفی و آموزش عیب یابی ، تمیز کردن ، بازکردن و تعمیر استپر موتور
آموزش بازدید و تعویض دیسک و لنت ترمز تویوتا کمری (2006 تا 2015)
Classroom Manual for Automotive Electricity And Electronics
راهنمای کامل مدارهای الکتریکی چانگان CS35

آخرین آگهی ها

آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
قیمت دستگاه شارژ گاز کولر خودرو وکیوم اتوماتیک گاز کولر خرید ...
مشخصات ،قیمت و خرید لاستیک در ار برند برایت پولی پرزان پاریز ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
پروگرامر ایسیو نگار خودرو قیمت دستگاه پروگرام ای سی یو با ...