Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
Dkhodro_nba
samin_ba
nAMEG_7301
carworks_nba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Renault_Logan_2007_Safty

ایمنی در خودرو های ابتدائی با ایجاد سختی در ساختار آن ایجاد می شد که این باور غلط منجرب تلفات زیادی در جهان شد . در گذشته این گونه تصور می شد که ضربه حاصله از تصادف باید در سطوح اولیه برخورد جذب و دفع شود و حال آنکه سختی زیاد نیروی حاصل از برخورد را مستقیما ً و بدون کاستی به سرنشین وارد می کرد ، ورود قطعات بدنه مثل درب ، موتور به داخل سالن نیز از شایع ترین آنها بود پیوستگی و در هم تنیدگی اجزاء بدنه به صورتی بود که با ضربه کوچکی از جلو گاهی جابه جائی در اجزاء عقبی بدنه ایجاد می شد و فرضا ً ضربه ای که به گل گیر سمت راست وارد می شد گل گیر چپ عقب را د فورمه کرده و با عث جلوگیری از باز شدن درب صندوق عقب می شد . آزمون و خطا و تحقیقات محققین در این زمینه امروزه تمامی تصورات خودرو سازان ابتدائی را عکس کرده ، در این مقاله به بررسی ایمنی تندر ۹۰ محصول اواخر دهه ۹۰ میلادی که خود فاصله زیادی با ایمنی روز دارد می پردازیم .

Crash Test تندر90

لوگان به عنوان جانشین Dacia 1300 (که مدل رومانیایی اتومبیل رنو ۱۲ فرانسه بود) طراحی گردید. با توجه به اهداف شرکت داچیا برای بازاریابی و فروش در کشورهای اتحادیه اروپا، بایستی طراحان اتومبیلی جادار، راحت، اسپورت و مهمتر از آن کم هزینه طراحی میر کردند. داچیا در طراحی لوگان سعی کرده به غیر از در نظر گرفتن انتخاب‌های اقتصادی، اتومبیلی با کیفیت بالا و قابل اطمینان طراحی کند. از ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تحمل در هر نوع شرایط آب و هوایی، اقلیم، انواع جاده‌ها، خیابان‌های سنگفرش و راههای صحرایی.
- طراحی کلی بدنه در کشورهای کمتر توسعه یافته که کمبود پارکینگ دارند.
- راحتی در تعمیر.
- مطابق استانداردهای اروپایی یورو III و یورو IV.
- رعایت استانداردهای انتشار گازهای گلخانه‌ای و گازهای آلودکننده.
- بازیافت ۹۵٪ درصدی اتومبیل.

سال ۲۰۰۴این اتومبیل برای اولین بار در رومانی تحت برند Dacia عرضه گردید، اما در برخی کشورها تحت برند رنو و در برخی نیز تحت برند نیسان عرضه می گردد. این اتومبیل در نتیجه بر پایه پلاتفرم پروژه ایکس نود تحت هدایت Louis Schweitzer طراحی و به مرحله تولید رسیده است. قیمت فروش این اتومبیل در ابتدا ۵۰۰۰ یورو بوده ولی قیمت فعلی آن در رومانی ۶۲۸۰ یورو (در ۹ ژوئیه ۲۰۰۶) و در فرانسه ۷۶۰۰ یورو است. قیمت تمام شده این اتومبیل ۳۸۰۰ یورو اعلام شده است.

تندر ۹۰ موفق در تست های Euroncap موفق به دریافت ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی شد . اهمیت این موضوع در مقایسه با خودرو های هم کلاس خود مشخص می شود . ۳ ستاره ایمنی و ایمنی بالای کودکان در این خودرو تندر ۹۰ را به عنوان خودروی ایمن برای خانواده معرفی کرد . مهندسین طراح رنو بیشترین تلاش خودرا برای ایجاد ایمنی و در عین حال عدم افزایش قیمت خودرو به کاربرده اند . ژاک فور مسئول بخش ایمنی غیر فعال رنو ( بدنه ) لوگان را خودروئی عال از جهت ایمنی نسبت به خودرو های هم کلاس خود می داند . ساختار اتاق خودرو به صورتی طراحی شده که حفاظت موثری در مقابل بر خورد ایجاد می کند تا به داخل سالن خودرو حداقل آسیب وارد شود . طراحی اتاق به گونه ایست که حداقل صدا و تنش از موتور و بیرون به داخل اتاق نفوذ می کند . در تست های تصادف بر روی مانکن ها نشان می دهد که مکانیسم نگه داری سر نشینان برای جلو گیری از آسیب به اعضای حیاتی بدن به طور موثر و فعالی عمل می کند . لوگان از شیوه خاص رنو در مقاوت در برابر ضربه و پخش انرژی جنبشی بهره برده ، طراحی اچ شاسی باعث انتقال نیروی حاصله از برخورد از یک نقطه به چند نقطه می شود و منجربه دفع درصدی از نیروی وارده به خارج خودرو . در تصادف از جلو چیدمان موتور طوری انجام شده که به آنها اجازه فشرده شدن را بدهد . در بالای خودرو نیرو از سایبان ، ستون و بدنه درب ها گذشته ، در قسمت میانی ، نیرو به وسیله لایه عرضی گرفته می شود و بالاخره در قسمت پائینی خودرو این نیرو از طریق یک زیر چارچوبی که در ۴ نقطه به لونژرون ( قطعاتی که در طول شاسی قرار می گیرند ) متصل است جذب می شود .

تست تصادف تندر90

در برخورد های جانبی ستون مرکزی ( ستون B ) به همراه مقاوت جانبی صندلی ها و بالشتک درب ها از لگن محافظت می کند . در برخورد های عقب با قرار دادن باک بنزین در کف خودرو و به دور از اجزاء ساسپنشن قرار دارد که خطرات احتمالی ناشی از سوراخ شدن باک را به حداقل می رساند . به کارگیری لایه عرضی در قسمت عقب نیز خطر ورود اجسام به داخل کابین را محدود می کند .

تندر90 بدلیل ستون ضخیم سقف معمولاً امکان نصب سانروف ندارد.

روش های ساخت داشبورد نیز در برخورد های از جلو اهمیت فراوانی دارد ، ساختار لانه زنبوری داشبرد که از پلی پرو لین جاذب نیرو ساخته شده در ضربه از جلو خطر آسیب به زانو را کاهش می دهد . زاویه دار بودن قسمت زیرین داشبرد و درب آن به صورتی است که نیرو را روی پا ، ساق ، زانو ها و قوزک سرنشین پخش می کند و این در شرایطیست که ساختار صندلی ها لگن را در موقعیت مناسبی برای تحمل تصادفات احتمالی قرار می دهد ، وجود بالش زیر پائی برای صندلی های جلو محافظ دیگری برای پاها ایجاد می کند .

تندر90 ایمنی سرنشین را با قد و اندازه های مختلف با استفاده از کمر بند هائی با سه نقطه اتکا و تکیه گاه سر برای تمام صندلی ها و قابلیت تنظیم ارتفاع کمر بند تامین می کند .

با استفاده از ایربگ های با کنترل نیروی وارده بر سرنشین ، شاهد عمل کرد بهتر کیسه های هوا هستیم . صندلی کودک با قابلیت اتصال از جلو یا عقب قابلیت اتصال به تمامی صندلی های خودرو را دارد و در صورت اتصال به صندلی جلو می توان ایربگ مقابل صندلی را با استفاده از سوئیچی روی داشبرد غیر فعال کرد که در این حالت چراغ آن در نمایشگر روشن می شود .

رنو از شاخص ترین کمپانی های خودرو ساز جهان در ایمنی می باشد و ایمنی از مهمترین استراتژی های رنو محسوب می شود . این کمپانی سالانه ۱۰۰ میلیون یورو جهت تحقیقات ایمنی و ارتقاء آن هزینه می کند همچنین ۶۰۰ کارشناس مجرب در این زمینه مشغول به کارند .

رنو همچنین به دنبال روش های نوینی در بالا بردن سطح آگاهی مردم خصوصا ً کودکان و جوانان در زمینه ایمنی راه می باشد . امروزه تمامی خودرو های تولیدی این کمپانی خصوصا ً گروه مگان با ۵ ستاره ایمنی از ایمن ترین خودروهای جهان می باشند .

استفاده از پلیمرها در قطعات بدنه ، تغییرات طراحی بدنه ، کلاف اتاق و شاسی ، محل قرار گرفتن و کیفیت مخزن سوخت ، سیستم های ایمنی در سوخت رسانی ، تغییراتی در ادواتی مثل فرمان ، بهره گیری از سیستم های فعال ایمنی همچون ترمز ، ایربگ ها و همین طور طراحی قطعات متصل به خودرو همچون مجوعه ساسپنشن و چرخ ها ، طراحی صندلی ها و پشت سری ها ، متد های جدید در کمر بند ایمنی و شیشه های خودرو از جمله موارد بهنیه سازی ایمنی در خودروها می باشد .

دیدگاه‌ها  

+3 #1 محمد 1395-05-17 23:58
سمند نسبت به 405 و پارس و پراید ایمنتر است
اما نسبت به تندر 90 و 206 خیر.

تستهای تصادفی که ایرانخودرو از سمند و سایپا از پراید ارائه می کنه تقلبی و جعلی هستند.
نقل قول کردن
+2 #2 محسن 1395-11-11 22:48
به نقل از محمد:
سمند نسبت به 405 و پارس و پراید ایمنتر است
اما نسبت به تندر 90 و 206 خیر.

تستهای تصادفی که ایرانخودرو از سمند و سایپا از پراید ارائه می کنه تقلبی و جعلی هستند.


دقیقا
موتور سمند در تصادفات وارد اتاق می شود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
مزایای روغن موتور سنتتیک در مقابل روغن های پایه معدنی مرسوم
چینی ها چگونه تسلا S را هک کردند؟
سمند سورن توربوشارژ
آموزش تعمیر ترک و نشتی بخش های پلاستیکی رادیاتور خودرو
Toyota Builds Open-Source Car-Hacking Tool : PASTA (Portable Automotive Security Testbed)
آسیب پذیری ریموت ها و سیستم Keyless Entry و سرقت خودروهای مدل بالا
راهنمای سیستم ایموبیلایزر ضدسرقت رنو کپچر
راهنمای تعمیرات سیستم کلاچ نیسان پاترول
راهنمای تعمیرات سیستم فرمان نیسان پاترول
راهنمای تعمیرات ترمز نیسان پاترول
نقشه ها و تصاویر قطعات یدکی پراید صبا
نقشه های الکتریکی کیا سراتو (2009–2007)
راهنمای سیستم شبکه LAN نیسان مورانو
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور نیسان مورانو
ویدئو معرفی موتور TCe 120 استفاده شده در رنو کپچر و رنو کلیو
تشریح کامل تعاریف و عملکرد چرخ ، رینگ و لاستیک
معرفی و تست سیستم راننده خودکار تسلا
پرونده کامل پژو پارس ، مشخصات فنی ، امکانات و معرفی و مقایسه مدل های مختلف آن
تعمیرات ایسیو زیمنس بایفیول
آشنایی با یاتاقان ، بلبرینگ و رولبرینگ
کوروش منصوری،مهاجری از چالوس ، سلطان دنیای تیونینگ خودرو
چگونه یک خودرو را برقی کنیم؟
راهنمای کامل تعمیرات چری تیگو5
تشریح عملکرد مدار فن خودرو
نقد ، بررسی و مقایسه کیا اپتیما و هیوندایی سوناتا نسل قدیم و جدید از اسب بخار
بررسی و شناخت موتور XU7 و اجزاء، سنسورها و عملگرهای آن (پژو۴۰۵ ،پژوپارس ،سمند ،سورن)
مستند امداد خودرو ایران در نوروز (اسب بخار)
دستورالعمل عیب یابی گیربکس BE
راهنمای تعمیرات موتور زانتیا
نکات و آموزش تعویض آب و هواگیری رادیاتور خودرو
زتروس ، چهره خشن مرسدس بنز
معرفی و آزمایش فنی مرسدس بنز E250 + مقایسه با BMW 528
جدول مقایسه فنی و امکانات تیپ های مختلف پژو 206
آموزش استفاده از هیتر و هویه و لحیم کاری در تعمیرات ECU
لحیم کاری برد SMD و نکات آن
شرح عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو
موتور احتراقی بدون پیستون و میل لنگ تویوتا برای تولید انرژی الکتریکی
معرفی و عیب یابی سیستم سوخت رسانی و جرقه Bosch MP 7.3 پژوپارس ELX و سمند سریر
تشریح فناوری های موتور دیزل با فیلم ها و انیمیشن های کوتاه
آفرود در کویر مرکزی ایران

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
دیاگ کاترپیلار و پرکینز Cat ET3
دیاگ دوو دوسان Doosan
دیاگ ماشین آلات کشاورزی و موتورهای هیتاچی Hitachi DR-ZX ...
دیاگ ماشین آلات لیبهر Liebherr
دوره تخصصی جامع تقویت و تیونینگ خودرو در آموزشگاه فن خودرو ...
آموزش تخصصی و فوق تخصصی کامل کامیون ها واتوبوس های نسل جدیدد ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...