ایمنی تندر90 , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Renault Logan 2007 Safty

ایمنی در خودرو های ابتدائی با ایجاد سختی در ساختار آن ایجاد می شد که این باور غلط منجرب تلفات زیادی در جهان شد . در گذشته این گونه تصور می شد که ضربه حاصله از تصادف باید در سطوح اولیه برخورد جذب و دفع شود و حال آنکه سختی زیاد نیروی حاصل از برخورد را مستقیما ً و بدون کاستی به سرنشین وارد می کرد ، ورود قطعات بدنه مثل درب ، موتور به داخل سالن نیز از شایع ترین آنها بود پیوستگی و در هم تنیدگی اجزاء بدنه به صورتی بود که با ضربه کوچکی از جلو گاهی جابه جائی در اجزاء عقبی بدنه ایجاد می شد و فرضا ً ضربه ای که به گل گیر سمت راست وارد می شد گل گیر چپ عقب را د فورمه کرده و با عث جلوگیری از باز شدن درب صندوق عقب می شد . آزمون و خطا و تحقیقات محققین در این زمینه امروزه تمامی تصورات خودرو سازان ابتدائی را عکس کرده ، در این مقاله به بررسی ایمنی تندر ۹۰ محصول اواخر دهه ۹۰ میلادی که خود فاصله زیادی با ایمنی روز دارد می پردازیم .

Crash Test تندر90

لوگان به عنوان جانشین Dacia 1300 (که مدل رومانیایی اتومبیل رنو ۱۲ فرانسه بود) طراحی گردید. با توجه به اهداف شرکت داچیا برای بازاریابی و فروش در کشورهای اتحادیه اروپا، بایستی طراحان اتومبیلی جادار، راحت، اسپورت و مهمتر از آن کم هزینه طراحی میر کردند. داچیا در طراحی لوگان سعی کرده به غیر از در نظر گرفتن انتخاب‌های اقتصادی، اتومبیلی با کیفیت بالا و قابل اطمینان طراحی کند. از ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تحمل در هر نوع شرایط آب و هوایی، اقلیم، انواع جاده‌ها، خیابان‌های سنگفرش و راههای صحرایی.
- طراحی کلی بدنه در کشورهای کمتر توسعه یافته که کمبود پارکینگ دارند.
- راحتی در تعمیر.
- مطابق استانداردهای اروپایی یورو III و یورو IV.
- رعایت استانداردهای انتشار گازهای گلخانه‌ای و گازهای آلودکننده.
- بازیافت ۹۵٪ درصدی اتومبیل.

سال ۲۰۰۴این اتومبیل برای اولین بار در رومانی تحت برند Dacia عرضه گردید، اما در برخی کشورها تحت برند رنو و در برخی نیز تحت برند نیسان عرضه می گردد. این اتومبیل در نتیجه بر پایه پلاتفرم پروژه ایکس نود تحت هدایت Louis Schweitzer طراحی و به مرحله تولید رسیده است. قیمت فروش این اتومبیل در ابتدا ۵۰۰۰ یورو بوده ولی قیمت فعلی آن در رومانی ۶۲۸۰ یورو (در ۹ ژوئیه ۲۰۰۶) و در فرانسه ۷۶۰۰ یورو است. قیمت تمام شده این اتومبیل ۳۸۰۰ یورو اعلام شده است.

تندر ۹۰ موفق در تست های Euroncap موفق به دریافت ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی شد . اهمیت این موضوع در مقایسه با خودرو های هم کلاس خود مشخص می شود . ۳ ستاره ایمنی و ایمنی بالای کودکان در این خودرو تندر ۹۰ را به عنوان خودروی ایمن برای خانواده معرفی کرد . مهندسین طراح رنو بیشترین تلاش خودرا برای ایجاد ایمنی و در عین حال عدم افزایش قیمت خودرو به کاربرده اند . ژاک فور مسئول بخش ایمنی غیر فعال رنو ( بدنه ) لوگان را خودروئی عال از جهت ایمنی نسبت به خودرو های هم کلاس خود می داند . ساختار اتاق خودرو به صورتی طراحی شده که حفاظت موثری در مقابل بر خورد ایجاد می کند تا به داخل سالن خودرو حداقل آسیب وارد شود . طراحی اتاق به گونه ایست که حداقل صدا و تنش از موتور و بیرون به داخل اتاق نفوذ می کند . در تست های تصادف بر روی مانکن ها نشان می دهد که مکانیسم نگه داری سر نشینان برای جلو گیری از آسیب به اعضای حیاتی بدن به طور موثر و فعالی عمل می کند . لوگان از شیوه خاص رنو در مقاوت در برابر ضربه و پخش انرژی جنبشی بهره برده ، طراحی اچ شاسی باعث انتقال نیروی حاصله از برخورد از یک نقطه به چند نقطه می شود و منجربه دفع درصدی از نیروی وارده به خارج خودرو . در تصادف از جلو چیدمان موتور طوری انجام شده که به آنها اجازه فشرده شدن را بدهد . در بالای خودرو نیرو از سایبان ، ستون و بدنه درب ها گذشته ، در قسمت میانی ، نیرو به وسیله لایه عرضی گرفته می شود و بالاخره در قسمت پائینی خودرو این نیرو از طریق یک زیر چارچوبی که در ۴ نقطه به لونژرون ( قطعاتی که در طول شاسی قرار می گیرند ) متصل است جذب می شود .

تست تصادف تندر90

در برخورد های جانبی ستون مرکزی ( ستون B ) به همراه مقاوت جانبی صندلی ها و بالشتک درب ها از لگن محافظت می کند . در برخورد های عقب با قرار دادن باک بنزین در کف خودرو و به دور از اجزاء ساسپنشن قرار دارد که خطرات احتمالی ناشی از سوراخ شدن باک را به حداقل می رساند . به کارگیری لایه عرضی در قسمت عقب نیز خطر ورود اجسام به داخل کابین را محدود می کند .

تندر90 بدلیل ستون ضخیم سقف معمولاً امکان نصب سانروف ندارد.

روش های ساخت داشبورد نیز در برخورد های از جلو اهمیت فراوانی دارد ، ساختار لانه زنبوری داشبرد که از پلی پرو لین جاذب نیرو ساخته شده در ضربه از جلو خطر آسیب به زانو را کاهش می دهد . زاویه دار بودن قسمت زیرین داشبرد و درب آن به صورتی است که نیرو را روی پا ، ساق ، زانو ها و قوزک سرنشین پخش می کند و این در شرایطیست که ساختار صندلی ها لگن را در موقعیت مناسبی برای تحمل تصادفات احتمالی قرار می دهد ، وجود بالش زیر پائی برای صندلی های جلو محافظ دیگری برای پاها ایجاد می کند .

تندر90 ایمنی سرنشین را با قد و اندازه های مختلف با استفاده از کمر بند هائی با سه نقطه اتکا و تکیه گاه سر برای تمام صندلی ها و قابلیت تنظیم ارتفاع کمر بند تامین می کند .

با استفاده از ایربگ های با کنترل نیروی وارده بر سرنشین ، شاهد عمل کرد بهتر کیسه های هوا هستیم . صندلی کودک با قابلیت اتصال از جلو یا عقب قابلیت اتصال به تمامی صندلی های خودرو را دارد و در صورت اتصال به صندلی جلو می توان ایربگ مقابل صندلی را با استفاده از سوئیچی روی داشبرد غیر فعال کرد که در این حالت چراغ آن در نمایشگر روشن می شود .

رنو از شاخص ترین کمپانی های خودرو ساز جهان در ایمنی می باشد و ایمنی از مهمترین استراتژی های رنو محسوب می شود . این کمپانی سالانه ۱۰۰ میلیون یورو جهت تحقیقات ایمنی و ارتقاء آن هزینه می کند همچنین ۶۰۰ کارشناس مجرب در این زمینه مشغول به کارند .

رنو همچنین به دنبال روش های نوینی در بالا بردن سطح آگاهی مردم خصوصا ً کودکان و جوانان در زمینه ایمنی راه می باشد . امروزه تمامی خودرو های تولیدی این کمپانی خصوصا ً گروه مگان با ۵ ستاره ایمنی از ایمن ترین خودروهای جهان می باشند .

استفاده از پلیمرها در قطعات بدنه ، تغییرات طراحی بدنه ، کلاف اتاق و شاسی ، محل قرار گرفتن و کیفیت مخزن سوخت ، سیستم های ایمنی در سوخت رسانی ، تغییراتی در ادواتی مثل فرمان ، بهره گیری از سیستم های فعال ایمنی همچون ترمز ، ایربگ ها و همین طور طراحی قطعات متصل به خودرو همچون مجوعه ساسپنشن و چرخ ها ، طراحی صندلی ها و پشت سری ها ، متد های جدید در کمر بند ایمنی و شیشه های خودرو از جمله موارد بهنیه سازی ایمنی در خودروها می باشد .

دیدگاه‌ها  

+3 #1 محمد 1395-05-17 23:58
سمند نسبت به 405 و پارس و پراید ایمنتر است
اما نسبت به تندر 90 و 206 خیر.

تستهای تصادفی که ایرانخودرو از سمند و سایپا از پراید ارائه می کنه تقلبی و جعلی هستند.
نقل قول کردن
+2 #2 محسن 1395-11-11 22:48
به نقل از محمد:
سمند نسبت به 405 و پارس و پراید ایمنتر است
اما نسبت به تندر 90 و 206 خیر.

تستهای تصادفی که ایرانخودرو از سمند و سایپا از پراید ارائه می کنه تقلبی و جعلی هستند.


دقیقا
موتور سمند در تصادفات وارد اتاق می شود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
نحوه برداشتن موم برای تعمیرات ECU
آموزش استفاده از هیتر و هویه و لحیم کاری در تعمیرات ECU
نمونه سئوالات آزمون کار با دستگاه عیب یاب (دیاگ)
نمونه سئوالات آزمون انژکتور پراید
نمونه سئوالات آزمون کتبی مهارت کاربراتور
10 خودروی گران قیمت محافظتی برتر در جهان
بازکردن کاپوت خودرو و مکانیزم آن
آموزش نصب کیت زنون چراغ جلو خودرو
آموزش نصب IC فلش روی ایسیو SSAT
نگه داری و سرویس صحیح گیربکس اتوماتیک لیفتراک
معرفی و آموزش کار با ابزار مخصوص پمپ های پیستونی لینده آلمان برای درآوردن بیرینگ سر شافت اصلی پمپ هیدرولیک
آسیب پذیری ریموت ها و سیستم Keyless Entry و سرقت خودروهای مدل بالا
نقشه های الکتریکی تجهیزات دنا
آموزش پنچرگیری لاستیک خودرو
آشنایی با سنسور اکسیژن خودرو و تشریح عملکرد و نقش آن
آموزش نصب برچسب دودی شیشه خودرو
تبلیغ پراید 131 ، سایپا اسطوره اعتماد به نفس
آموزش پاک کردن بخار و آب‌بندی چراغ خودرو
عملکرد موتور 4 زمانه احتراق داخلی سوپاپ با چرخه اتو
تشریح نحوه کارکرد موتورهای 4زمانه احتراق داخلی متداول
تلفظ صحیح برندهای خودرو مشهور آلمانی
آشنایی با سیستم های هوشمند ، BSI و آپشن های غیرفعال در پژو 206
آموزش برق خودرو : چراغ های خودرو (مدارهای چراغ های روشنایی جلو ، خطر عقب و راهنما)
نقد و بررسی و مشخصات فنی و امکانات هایما اس 7 (Haima S7)
نقد و بررسی 3 نسل اخیر تویوتا کمری در ایران
معرفی نقد و بررسی تویوتا آریون (TOYOTA Aurion)
معرفی رله دوبل و دیاگرام داخلی و عملکرد
انواع سوکت ها و کانکتورهای برق و الکترونیک پژو-سیتروئن
اگر خودرو یکباره خاموش کرد چه مواردی باید بازبینی گردند؟
تشریح نحوه کارکرد سیستم انتقال قدرت دستی و نقش گیربکس ، دنده ها و کلاچ
انواع مدل های متداول در گیربکس خودرو
آموزش سرویس روغن و فیلتر پژو 405 ، پژو پارس و سمند و ...
نکات جازدن بوش سیلندر موتور بلدوزر
آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور
آموزش تغییر کیلومتر کارکرد خودرو از روی IC صفحه کیلومتر
آموزش تعمیر گیربکس و دیفرانسیل اتومبیل پراید
اندازه گیری لقی طولی میل لنگ با ساعت اندیکاتور
آموزش صاف کردن سپر خودرو با حرارت
تهران، تقاطع سئول : صادرات سودآور یا بازاریابی ضررآفرین برای خودروی ایرانی؟- قسمت9
تهران، تقاطع سئول : وقتی قوانین سخت گیرانه هم کیفیت خودروی داخلی را بالا نبرد- قسمت8

آخرین آگهی ها

تعمیرگاه مرکزی اتوچک تعمیرات تخصصی برق و مکانیک بنز و بی.ام ...
بهبود عملکرد گیربکس در تعویض دنده‌ها افزایش کات اف حذف محد ...
آموزش فوق تخصصی تعمیرات الکترونیکی اسکانیا طبق سرفصل ماموت ...
ما در آموزشگاه فن خودرو اولویت خود را بر روی کیفیت آموزشی و ...
ابزار شناسی - دینام - استارت - سیم کشی - رله ها - برف پاک کن ...
آموزشگاه پیشتازان دیزل اصفهان برگزار کننده دوره های موتور گی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
لوازم یدکی و خدمات خودرو عسگری عرضه کننده قطعات سایپاو ایرا ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
فروش ابزار آلات خصصی تعمیرگاهی خودورو موتورسیکلت ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...