جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
samin ba
دنیای خودرو
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

من در شهریور 91 یک دستگاه خودروی لیفان 620 تلنت با موتور 1800 را تحویل گرفتم. در مدتی که تا امروز (آذر 93) مالک این خودرو بودم، بیش از 43 هزار کیلومتر با این خودرو رانندگی کردم و با معایب و مزایای این خودرو و مشکلاتی که احیاناً ممکن است برای مالکان محترم این خودرو ایجاد شود تا حدودی آگاهی دارم. بنابراین تصمیم گرفتم که یک بررسی دقیق و به دور از تعصب از این خودرو ارائه دهم تا افرادی که قصد خرید و یا آشنایی با این خودرو را دارند بتوانند اطلاعات جامع، صحیح و معتبری از این خودرو داشته باشند.

 

در ابتدا قصد دارم به‌عنوان مقدمه‌ای کوتاه نگاهی به صنعت خودروسازی چین و وضعیت لیفان در این صنعت داشته باشم. در ادامه به شرکت مونتاژ کننده و نحوه خدمات‌رسانی آن خواهم پرداخت و سپس بررسی جامعی از این خودرو در اختیار علاقه‌مندان خواهم گذاشت. امیدوارم که این بررسی برای خوانندگان مفید باشد. 

نگاهی به صنعت خودروسازی چین

طبق آمار رسمی [1] در سال 2013 چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا، که از سال 2008 این مقام را در اختیار دارد، با تولید بیش از 22 میلیون خودرو، تولیدی برابر مجموع تولید خودرو کشورهای آمریکا، ژاپن و کره جنوبی داشته است که رده‌های دوم، سوم و پنجم جدول تولید خودروها را به خود اختصاص داده‌اند. اما بخش اعظم این عدد به مونتاژ خودروهای خودروسازان بزرگ دنیا اختصاص دارد و کمتر از 50 درصد از آن مربوط به برندهای چینی می‌باشد. طبق آمار فقط 3/44 درصد از بازار چین در اختیار برندهای چینی می‌باشد [2].

از جمله خودروسازان بزرگ چین می‌توان از سایک موتور، چانگان، دانگ فنگ و فاو نام برد [3]. این خودروسازان بیشترین سهم از بازار چین را در اختیار دارند و اغلب به صورت دولتی و نیمه‌دولتی اداره می‌شوند. خودروسازان دیگری هم مانند جیلی، BYD، گریت وال، چری، جک و لیفان هم در این کشور وجود دارند که سهم بسیار کمتری از بازار را در اختیار دارند.

لازم به ذکر است که بیشتر خودروهای تولیدی این خودروسازان در خود کشور چین فروخته می‌شوند. اما با این وجود خودروسازان چینی برای صادرات بهای ویژه‌ای قائل هستند. بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی وسایل نقلیه چینی به ترتیب کشورهای آمریکا، ژاپن، روسیه و ایران هستند [4].

جایگاه شرکت لیفان در صنعت خودروسازی چین

لیفان یک شرکت خصوصی تازه‌وارد و نوپا در صنعت خودروی چین می‌باشد. لیفان در سال 1992 میلادی تأسیس شد و محصولات آن شامل موتورسیکلت، خودرو، ون‌های کوچک، موتورهای بنزین سوز و کامیون‌های کوچک می‌شود. اولین خودروی تولیدی این شرکت لیفان 520 بود که در سال 2005 معرفی گردید [5] و پس از مدت اندکی مونتاژ آن در ایران هم آغاز شد. سایر محصولات این شرکت شامل مدل‌های 620، 720، i520، 530، X60، X50 و آخرین محصول آن نیز لیفان 820 می‌باشد که در نمایشگاه سال 2014 رونمایی گردید [6]. با توجه به سیر سریع محصولات این شرکت از مدل 520 تا 820 می‌توان آینده بسیار درخشانی را برای این شرکت در نظر گرفت. 


لیفان 820

لیفان خودروهایش را در بازارهای 50 کشور دنیا ارائه می‌کند. این شرکت در سال 2013 با صادرات 60 هزار خودرو در مقام سوم صادرات خودروی چین ایستاد [7]. 


شبکه فروش لیفان

کرمان موتور

مونتاژ کننده خودروهای لیفان در ایران شرکت کرمان موتور است. این شرکت با ارائه محصولات باکیفیتی مانند دوو سیلو و ماتیز در گذشته،‌ به همراه خدمات پس از فروش مناسب، توانست خاطره خوبی در ذهن مصرف‌کنندگان ایرانی به جا بگذارد. اما با اتفاقاتی که برای این شرکت افتاد، کرمان موتور تا مرز ورشکستگی پیش رفت و حتی برای مدت‌ها محصولی را ارائه نمی‌کرد. تا اینکه همکاری با شرکت لیفان توانست شروعی دوباره برای این شرکت مونتاژگر وطنی باشد.

لیفان 620

مدل 620 لیفان به‌نوعی فرشته نجات کرمان موتور بود. این شرکت پس از ناکامی‌های فراوان و عرضه نه‌چندان مناسب لیفان 520، نیاز به یک شوک قوی داشت تا دوباره به روزهای اوج خود برگردد و 620 همان شوک بزرگ بود. در چین این خودرو فقط با موتور 1600 (در دو نوع ترایتک و LF841Q3) و سه مدل اکونومی، کامفورت و لاکچری عرضه می‌شود که به نظر می‌رسد در ابتدا مدل کامفورت با موتور 1600 سی‌سی ترایتک وارد ایران شد.

لیفان 620 که در سال 2009 به بازار عرضه شد، در چین، برزیل، روسیه، ویتنام و چندین کشور دیگر به فروش می‌رسد. در روسیه این خودرو با نام لیفان سولانو (Solano) مونتاژ می‌شود و به فروش می‌رسد. شرکت ایتالیایی مارتین موتورز (Martin Motors) هم این خودرو را جهت عرضه در بازارهای اروپایی با عنوان MM620 در سایت خود که در تونس واقع است به تولید می‌رساند.

لیفان 620 در سال 89 به ایران وارد شد و در ابتدای ورود به ایران ظاهر جذاب و مدرن به همراه موتور کم‌مصرف و امکانات رفاهی مناسب توانست برگ‌های برنده این ماشین باشد و به‌سرعت فروش آن رو به افزایش رفت. 

به دلیل امکانات پایین و قدرت کم موتور 1600 سی‌سی، کرمان موتور تصمیم به عرضه مدل 1800 سی‌سی با کد LFB479Q و تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) در سطح امکانات لاکچری گرفت. همچنین با افزایش امکانات رفاهی، لیفان 620 را به‌عنوان یک محصول ویژه در بازار کم تنوع و پر از مدل‌های قدیمی و تکراری ایران مطرح کرد.

ثبت‌نام و تحویل لیفان 620 تلنت :

من در اسفند سال 1390 یک دستگاه لیفان 620 تلنت 1800 ثبت‌نام کردم. زمان تعین شده برای تحویل خودرو مرداد 91 بود که با اندکی تأخیر در اوایل شهریور خودرو خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که قیمت تمام شده خودرو برای من 23 میلیون تومان بود که به صورت دومرحله‌ای و پرداخت 13 میلیون تومان در زمان عقد قرارداد و 10 میلیون باقیمانده در زمان دعوت‌نامه، انجام گرفت. خودروی ما جزو اولین سری خط تولید 1800 بود و بنده هم جزو اولین مالکان این خودرو بودم. از آن زمان تا به امروز من در شرایط مختلف جاده‌ای و آب هوایی با این خودرو رانندگی کرده‌ام و بسیاری از صفحات سایت‌ها و انجمن‌های اینترنتی را مطالعه کردم و یا از نزدیک با بسیاری از مالکان این خودرو صحبت کرده‌ام. بنابراین از نقاط ضعف و قوت این خودرو به‌خوبی اطلاع دارم و وظیفه خود میدانم که به اطلاع‌رسانی به سایرین، نقشی هرچند کوچک در آگاهی عمومی نسبت به این خودرو داشته باشم. پس با گفتن تمامی این مقدمه‌ها، به بررسی خودرو می‌پردازم.

بررسی خودرو لیفان 620 تلنت :

وقتی‌که به ظاهر این خودرو نگاه می‌کنیم می‌توانیم نشانه‌های یک خودروی مدرن و امروزی را در طراحی آن ببینیم. چراغ‌های LED، آینه‌های راهنمادار، نبودن ضربه‌گیرهای پلاستیکی روی درها که سالهاست از دنیای طراحی خودروها حذف شده‌اند، دستگیره‌های خارجی کروم، رینگ‌های آلومینیومی و بسیاری دیگر از المان‌های طراحی یک خودروی زیبا و مدرن که در طراحی این خودرو رعایت شده‌اند. چراغ‌های جلوی این خودرو به طور غیر قابل انکاری شبیه بعضی از مدل‌های BMW هستند و چراغ‌ها عقب نیز ما را به یاد بنزهای کلاس E و C نسل قبل می‌اندازد. علاوه بر این‌ها نمای کلی خودرو نشان از شباهت بسیار زیاد آن به تویوتا کرولا نسل قدیم (2005) دارد. به طوری که یک روز ماشینم را کنار یک تویوتا کرولا همرنگ آن پارک کرده بودم و با دوستم به سمت ماشین می‌رفتیم و دوستم که بارها سوار ماشین من شده بود، به اشتباه به سمت کرولا رفت و وقتی‌که گفتم ماشین من آن یکی است، از شباهت بین دو ماشین حیرت‌زده شده بود!

علاوه بر این موارد، در داخل خودرو هم طراحی فرمان شبیه برخی از مدل‌های مرسدس و داشبورد هم شبیه برخی از مدل‌های نسبتاً قدیمی BMW است. البته لازم به ذکر است که شباهت‌های این ماشین به بنز و BMW و تویوتا فقط در همین موارد ظاهری است، نه بیشتر!‌ اما برای قشر متوسط ایرانی که توانایی خرید مدل‌های اصلی بنز و BMW و حتی تویوتا را ندارند، داشتن خودرویی که شباهت‌هایی به این نام‌های بزرگ دارد هم گزینه بدی نیست. خود شرکت لیفان هم ابایی از بیان شباهت‌های خودروهایش با محصولات خودروسازان بزرگ دنیا ندارد. البته نباید فراموش کنیم که کشور ما با سابقه بسیار بیشتر از چین در زمینه خودروسازی، حتی توانایی کپی کاری از روی محصولات بزرگ دنیا را ندارد و در تمام طول حیات خود همواره یک مونتاژکار صرف بوده است. به‌گونه‌ای که روزی محصولات هیلمن انگلیسی (پیکان) و شورولت آمریکایی (در شمار بسیار محدود) را مونتاژ می‌کردیم و بعدها به مونتاژ پژو و رنو و نیسان و مزدا و سوزوکی و دوو و کیا و پروتون و … رو آوردیم و امروزه هم با قدرت در حال مونتاژ چینی‌هایی هستیم که برخی از آن‌ها عمر کارخانه‌شان به اندازه عمر محصولات جدید خودروسازان ماست! 

گذشته از این بحث‌ها، به نظر می‌رسد که شرکت لیفان توانسته است به امضای خاصی در طراحی محصولاتش برسد. مثلاً جلوپنجره کرومی با آرم لیفان در وسط و یا چراغ‌های LED جلو و چراغ عقب که یک مستطیل توخالی با لبه‌های گرد را نشان می‌دهد و این عناصر هم در مدل 620 و هم X60 و 720 قابل مشاهده است. در مجموع لیفان 620 می‌تواند از نظر ظاهری نمره خوبی کسب کند و انصافاً در بین خودروهای داخلی ما جزو زیباترین خودروهاست. 

با کشیدن دستگیره خارجی کرومی، درب راننده باز می‌شود و طرح روشن و کرم رنگ زیر داشبورد و صندلی‌های چرم مصنوعی چشم را نوازش می‌دهد. وقتی روی صندلی راننده می‌نشینیم در مقابل خود یک فرمان بسیار خوش‌دست را می‌بینیم که همرنگ با سطح بالای داشبورد به رنگ طوسی است. مابین دو رنگ طوسی و کرم داشبورد نیز با پلاستیک طرح چوب پرشده است که ظاهرش بسیار بهتر از طرح چوب‌های سمند است. در وسط کنسول یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده این ماشین دیده می‌شود که سیستم صوتی و تصویری لمسی این خودرو است. این سیستم قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. از جمله پخش انواع فرمت‌های صوتی و تصویری، اتصال به یو اس بی و آی‌پاد، اتصال به بلوتوث گوشی همراه جهت مکالمه و پخش آهنگ، قابلیت پخش سی دی و دی‌وی‌دی و … . تصویر دوربین دید عقب نیز بر روی این مانیتور نمایش داده می‌شود. کیفیت صدایی که از طریق 6 بلندگوی این خودرو شنیده می‌شود واقعاً قابل‌قبول است و رضایت مصرف‌کننده‌ها را به همراه خواهد داشت. این سیستم توانایی پخش تلویزیون را هم دارد. ولی آنتن این خودرو که در داخل شیشه عقب تعبیه شده است اصلاً مناسب دریافت امواج تلویزیون نیست و تصویر بسیار بد و برفکی است. برای حل این مشکل نمایندگی‌ها گیرنده‌های دیجیتال مخصوص خودرو را در ازای مبلغی در حدود 300 هزار تومان بر روی خودرو نصب می‌کنند تا تصویر دریافتی در همه حالات و در حرکت شفاف و مناسب باشد. 

با نگاهی به ابعاد کابین لیفان متوجه می‌شویم که اگر قد شما بالای 185 سانتی‌متر باشد احتمالاً با مشکل کمبود جا برای سر مواجه خواهید بود! صندلی لیفان برای شخصی مثل من با قد 170 سانتی‌متر بسیار مناسب است ولی افراد بسیار بلندقد احتمالاً با ارتفاع صندلی آن دچار مشکل خواهند بود. جنس صندلی‌ها هم زیاد نرم نیست و نمی‌توان لقب “راحت” را به آن نسبت داد اما بد هم نیست و در کل جنس صندلی‌های لیفان متوسط است. 

در ردیف عقب جا برای 3 سرنشین درشت‌هیکل، کم است و فضای صندلی عقب بیشتر مناسب دو نفر است. در مجموع کابین لیفان جزو خودروهای خیلی جادار نیست و این مسئله را بیان می‌کند که طراحان چینی ابعاد کابین و صندلی‌ها را بر اساس ابعاد جثه خودشان طراحی کرده‌اند!

اما در زمینه صندوق عقب داستان کاملاً متفاوت است. صندوق این خودرو با بیش از 600 لیتر ظرفیت، واقعاً مناسب لقب جادار است. جالب است که در اولین برخورد من با لیفان نکته‌ای که باعث تعجب من شده بود حجم صندوق عقب این خودرو است. حجم صندوق عقب این خودرو 650 لیتر است که این یعنی حدود 200 لیتر بیشتر از پژو 405. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که هنگام مسافرت وسایل زیادی با خود می‌برید و یا اینکه قصد قاچاق اتباع بیگانه در صندوق عقب خودرو را دارید، این خودرو برای شما طراحی شده است! 

اما نکته ناراحت‌کننده در صندوق عقب، لولاهای نگه‌دارنده درب صندوق هستند و به گونه طراحی شده‌اند که در هنگام بستن درب، عملاً بخشی از فضا را بلااستفاده می‌کنند. اما با این وجود،باز هم صندوق عقب لیفان واقعاً جادار و مناسب افراد پر وسیله است.

پس از بررسی صندوق عقب، حال نوبت به بررسی زیر کاپوت خودرو می‌رسد. با باز کردن کاپوت اولین چیزی که توجه آدم را جلب می‌کند فضای خالی اطراف موتور است. به‌گونه‌ای که اگر موتور را در یک گوشه از کاپوت جمع می‌کردند جا برای یک موتور دیگر هم باز می‌شد! 

البته وجود فضای باز زیاد در موتور علاوه بر اینکه به خنک شدن موتور کمک می‌کند، باعث می‌شود که تعمیرات آن بسیار ساده‌تر شده و به‌اصطلاح جا دست خوبی داشته باشد. این فضاهای خالی موتور در مقایسه با موتور 206 که برای تعویض لامپ چراغ آن باید دو سه قسمت باز شوند، واقعاً نعمتی است!

اما می‌رسیم به قلب تپنده ماشین یعنی موتور!‌ همان‌طور که قبلاً ذکر شد، مهندسین توانمند وطنی موتور 1600 سی‌سی طراحی شده توسط BMW و کرایسلر را با موتور 1800 سی‌سی ساخت لیفان که با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان طراحی شده است تعویض کرده‌اند. این موتور در اصل برای لیفان X60 و 720 طراحی شده که وزن به‌مراتب بیشتری از مدل 620 دارند. بنابراین با این تغییر شتاب خودرو افزایش قابل‌ملاحظه‌ای نداشته اما کشش آن به‌مراتب بیشتر شده است و این خودرو را به خودرویی مناسب برای جاده‌های پر پیچ‌وخم کوهستانی آن‌هم با صندوق عقب پر و کولر روشن تبدیل کرده است. کشش این خودرو در مقایسه با رقیبانش بدون شک بسیار خوب و راضی کننده است و این کشش مخصوصاً در دنده‌های بالا که انتظار می‌رود کشش بالایی نداشته باشند تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی در جاده‌های شیب‌دار و کوهستانی را فراهم می‌کند و نیاز به دنده معکوس را به حداقل می‌رساند.

نکته ثبت دیگر موتور لیفان علاوه بر ایجاد توان و گشتاور بالا، مصرف سوخت مناسب چه در شهر و چه در جاده است. مصرف سوخت این خودرو طبق تجربه درازمدت من حدود 8.7 در شهر و حدود 7 در جاده می‌باشد. البته این اندازه‌گیری‌ها در شرایط استاندارد نبوده و معمولاً با حضور سرنشین و بار و با رانندگی معمولی و سرعت‌های بالاتر از استاندارد تعریف شده برای اندازه‌گیری مصرف خودروها بوده است.

اما نکته منفی این موتور صدای زیاد آن است که به همراه عدم عایق‌بندی مناسب (علیرغم وجود نمد کاپوت) باعث نفوذ صدایی نسبتاً زیاد در داخل کابین خودرو است. اگر بخواهم در مورد صدای موتور بیشتر توضیح بدهم باید بگویم که صدای موتور در حالت درجا بسیار کم است. به‌گونه‌ای که گاهی افرادی که تجربه رانندگی با لیفان را ندارند پشت فرمان می‌نشینند ممکن است در روشن بودن خودرو شک کنند و دوباره استارت بزنند! صدای موتور تا محدوده دور موتور 2000 تقریباً ناچیز است و در بازه 2000 تا 2500 صدای وارد شده به خودرو بیشتر شده و در دور موتورهای 2500 به بالا صدا با تابعی نمایی افزایش پیدا می‌کند! البته صدای موتور اسپرت و گوش‌نواز است و به راننده احساس قدرت می‌دهد. اما اگر به مدت طولانی در دور موتور بالا رانندگی کنید (چیزی که در رانندگی در جاده با سرعت‌های بالای 100 اتفاق می‌افتد) صدای موتور قطعاً باعث آزار خواهد شد. به‌گونه‌ای که من‌بعد از 4 ساعت رانندگی در سرعت‌های 130 به بالا مدتی ماشین را در حالت خلاص قرار دادم تا حداقل برای چند ثانیه از شر صدای گوش‌نوازی که حالا گوش‌خراش شده است، در امان باشم! درنتیجه توصیه می‌کنم اگر به صدای موتور خیلی حساس هستید و عادت به رانندگی طولانی‌مدت با سرعت‌های بالاتر از حد مجاز را دارید، در تصمیمتان برای خرید این خودرو بیشتر تأمل کنید.

ایراد دیگری که می‌توان از موتور این خودرو گرفت این است که در اکثر لیفان های 1800 هنگامی که دور موتور به عدد خاصی در حدود 3000 می‌رسد لرزش و صدایی از سمت موتور احساس می‌شود. این لرزش نسبتاً خفیف است و فقط در بازه بسیار کوچکی از دور موتور اتفاق می‌افتد و با افزایش یا کاهش دور موتور از بین می‌رود. مراجعه به نمایندگی هم دردی دوا نمی‌کند و مالکان معمولاً با این لرزش می‌سازند. اما طبق تجربه من با افزایش کارکرد ماشین، این لرزش به‌تدریج کمتر و کمتر شده و بعد از مدتی تقریباً محو می‌شود. بنابراین این لرزش کوچک مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. البته بعضی از مالکان با تعویض دسته موتور نتایج مثبتی در رفع این صدا گرفته‌اند اما چون به‌شخصه تجربه‌ای در مورد این قضیه ندارم نمی‌توانم این کار را تأیید کنم.

نکته دیگری که در زیر کاپوت این ماشین جلب توجه می‌کند این است که به مانند اکثر خودروهای جدید سینی موتور از این ماشین حذف شده است. این امر جهت گردش هوای بهتر در موتور و خنک شدن بهتر آن است. اما برخی افراد و نمایندگی‌های سودجو جهت افزایش سود خود سینی موتور را برای این خودرو به فروش می‌رسانند این در حالی است که اگر موتور خودرو را به‌دقت بررسی کنید متوجه می‌شوید که وجود سینی نقش زیادی در افزایش امنیت موتور خودرو در برابر برخورد با اشیاء نخواهد داشت. زیرا ارتفاع موتور بالاتر از سپر و لوله اگزوز و سایر قطعات زیر ماشین است و درنتیجه هر برآمدگی که بخواهد با موتور برخورد کند ابتدا به آن قطعات برخورد خواهد کرد. علاوه بر آن چرخ‌ها با گلگیر و شلگیر پوشانده شده‌اند و احتمال اینکه سنگ یا شئ دیگری از زیر چرخ در رفته و به موتور برخورد کند وجود ندارد. درنتیجه اگر کارخانه تولید خودرو قطعه‌ای را بر روی ماشین نصب نکرده است احتمالاً نیازی به آن وجود ندارد. آن هم قطعه‌ای که ارزش مادی زیادی نداشته و نصب آن بر روی خودرو برای کارخانه کار دشواری نیست. طبق تجربه من، یکی از آشنایآن‌که‌ام‌وی‌ام 315 خریداری کرده بود در نمایندگی اقدام به نصب سینی موتور کرد و تنها فرقی که ایجاد شد این بود که در کوچک‌ترین برآمدگی جاده، خود سینی به زمین‌گیر می‌کرد و صدای بسیار بدی ایجاد می‌کرد. درنتیجه ایشان مجبور بود که قبل از هر سرعت‌گیر کوچکی ایست کامل کرده و با سرعت بسیار پایین از روی سرعت‌گیر عبور کند که این امر باعث نارضایتی شدید ایشان گردیده بود و این نتیجه نصب قطعات غیر استاندارد بر روی خودرو می‌باشد.

اما با بستن کاپوت نوبت به تجربه رانندگی با لیفان می‌رسد. وقتی‌که پشت فرمان خودرو بنشینید مشکل زیادی در پیدا کردن جای سوئیچ نخواهید داشت. زیرا دور آن با چراغ ظریفی روشن شده است که پیدا کردن آن را در شب‌ها بسیار راحت‌تر می‌کند. استارت خودرو نرم است و اگر هوا خیلی سرد نباشد، موتور به نرمی و با صدای آرامی شروع به کار می‌کند. با جا زدن دنده حرکت خودرو آغاز می‌شود. کورس کلاچ و دنده این خودرو بسیار کم است و این مسئله حس اسپرت بودن خودرو را در راننده القا می‌کند. دنده‌ها به نرمی عوض می‌شوند و سرعت افزایش می‌یابد. البته کلاچ اندکی سفت است که در ترافیک‌های طولانی‌مدت می‌تواند باعث خستگی پای راننده شود.

نکته‌ای که در اولین دفعات رانندگی با این خودرو احساس می‌شود، تأخیر اندکی در دریچه گاز آن است. به این معنی که هنگامی که پدال گاز را فشار می‌دهید، دور موتور با تأخیری در حد چند دهم ثانیه بالا می‌رود. این تأخیر یک عیب محسوب نمی‌شود و مربوط به برقی بودن دریچه گاز لیفان است و راهی هم برای بهبود آن وجود دارد. درنتیجه رانندگانی که برای اولین بار با لیفان رانندگی می‌کنند، حتی اگر تجربه زیادی هم داشته باشند، باز هم ممکن است به دلیل عادت نداشتن به این تأخیر، خودرو را خاموش کنند. البته با اندکی رانندگی با لیفان، قلق آن به دست راننده خواهد آمد و این مسئله کاملاً برایش عادی خواهد شد. برای جلوگیری از خاموش شدن خودرو کافی است قبل از اینکه پای چپ کاملاً از روی کلاچ برداشته شود، پدال گاز را فشار دهیم تا این تأخیر جبران شود.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد با بالا رفتن دور موتور صدای وارد شده به کابین هم زیادتر می‌شود. در حین حرکت به نظر می‌رسد که صدای وارد شده به کابین بیشتر از حد انتظار است و این مسئله به عایق‌کاری نه‌چندان مناسب و همچنین استفاده از لاستیک‌های خشک برمی‌گردد. لاستیک‌های خودروی من از نوع یزد تایر و مدل اورانوس است که علاوه بر خشک بودن و ایجاد صدای زیاد در حرکت بر روی آسفالت، در مواقع بارانی به‌سادگی بر روی خط‌کشی‌های آسفالت لیز می‌خورد. بنابراین توصیه می‌شود که در ابتدای تحویل گرفتن این خودرو لاستیک‌های آن را با نوع مرغوب خارجی تعویض کنید تا علاوه بر نرمی بیشتر و صدای کمتر، ایمنی بیشتری نیز داشته باشید. اینجاست که با خود آرزو می‌کنیم که ای‌کاش خودروسازان دست به داخلی سازی خودروهای خارجی نمی‌زدند و باعث کاهش کیفیت آن‌ها نمی‌شدند. کیست که نداند کیفیت پراید و پژوهایی که در سالهای دور با قطعات اصلی تولید می‌شد به‌مراتب بالاتر از کیفیت تولیدات امروزی کارخانه‌ها است و این مسئله واقعاً جای تأسف دارد که صنعتی که حمایت بسیار زیاد دولت و ایجاد تعرفه‌های بسیار بالا و غیرمنطقی بر واردات خودروهای خارجی و انحصار بسیار زیاد به اینجا رسیده است چنین کارنامه کیفی ضعیفی دارد. همین امر باعث شده است که انجمن مدیریت کیفیت ایران به صنعت خودروی کشور نمره 6 از 20 بدهد! [9]

با رسیدن سرعت خودرو به سرعت‌های بالای 80 کم‌کم صدای ضعیف سوت باد از کنار راننده به گوش می‌رسد. این صدا با افزایش سرعت بیشتر می‌شود. منشأ این صدا به طراحی آینده‌های این خودرو برمی‌گردد. به‌گونه‌ای که اگر در حال حرکت آینه راننده را بخوابانید این صدا کاملاً رفع می‌شود. به نظر می‌رسد که با حرکت ماشین، باد به داخل درز بین آینه و محل اتصال آینه به بدنه نفوذ کرده و تولید صدای سوت می‌کند. به نظر می‌آید که با پر کردن این درز، این صدا نیز از بین خواهد رفت.

فرمان این خودرو بسیار نرم است و گردش آن نیز بسیار مناسب است که این دو نکته در رانندگی شهری بسیار مفید می‌باشند. کشش خودرو به‌خصوص در سرعت‌های بالا بسیار راضی کننده است. عملکرد سیستم صوتی رضایت‌بخش است و کلیدهای کنترل روی فرمان هم به افزایش رضایت کمک می‌کنند. کلیدهای کنترل سیستم صوتی که بر روی فرمان قرار دارند قابل برنامه‌ریزی مجدد هستند و می‌توان با توجه به نیاز کاربر از داخل سیستم صوتی عملکرد آن‌ها را تغییر داد. برخی از خودروهایی که به مشتریان تحویل می‌شوند در ابتدا تنظیمات کلیدهای روی فرمان برای آن‌ها اعمال نشده است و کلیدهای روی فرمان کار نمی‌کنند. این مسئله با صرف نهایتاً 10 دقیقه و مطالعه دفترچه سیستم صوتی، به‌راحتی قابل حل است.

با وجود کارکرد 43 هزار کیلومتری، لیفان تقریباً مثل روز اول با قدرت و به اصلاح “جاندار” است و گذشت زمان تأثیر زیادی بر روی قدرت و کشش خودرو نداشته است. در هنگام عبور از دست‌اندازها صداهای ریزی از دو سه نقطه کابین به گوش می‌رسد که با توجه به عمر خودرو و نوع استفاده به نظر طبیعی و قابل‌قبول می‌رسد.

اما اگر به گرما بسیار حساس هستید و یا در شهر خیلی گرمی زندگی می‌کنید خبر بدی برایتان دارم. کولر این خودرو بسیار ضعیف است و هم از نظر میزان سرمایش و هم از نظر شدت پرتاب باد عملکردی بسیار ضعیف‌تر از انتظار دارد. به طوری که کولر آن با کولر پراید قابل مقایسه است! البته نمایندگی‌ها با دریافت 21 هزار تومان اقدام به نصب قطعه‌ای برای افزایش قدرت کولر می‌کنند. این قطعه باعث افزایش مدت کار کمپرسور و درنتیجه افزایش سرمایش کولر می‌شود اما باز هم عملکرد آن ضعیف‌تر از خودروهایی مانند 206 خواهد بود. در واقع کولر لیفان در ظهرها و بعدازظهرهای حدود 30 روز از سال (در مناطق معتدل کشور) اصلاً جوابگو نیست. در عوض خبر خوشحال‌کننده این است که در زمستان بخاری این خودرو بسیار مناسب است و به فاصله بسیار کمی از روشن شدن خودرو، باد گرم را تولید می‌کند و شدت گرمای آن به‌سرعت به حدی می‌رسد که مجبور به کم کردن درجه بخاری می‌شوید. درنتیجه به نظر می‌رسید که مهندسان چینی این خودرو را برای نقاط بسیار سردی مانند روسیه طراحی کرده‌اند!

نکته منفی دیگر در مورد سیستم تهویه این خودرو این است که به دلیل عایق‌بندی ضعیف، دود خودروهای مقابل و بوهای محیط به درون خودرو نفوذ می‌کنند و این می‌تواند باعث نارضایتی افرادی شود که به بو و دود خیلی حساس هستند.

در مورد سیستم تعلیق و ترمز لیفان می‌توان گفت که ترمز این خودرو عملکرد بسیار مناسبی دارد. سیستم ABS به‌خوبی وظایفش را ایفا می‌کند و در مواقع اضطراری به نجات راننده می‌شتابد. من بارها با سرعت‌های بالا در حال حرکت بودم که ناگهان مجبور به ترمز شدم و به دلیل فاصله کم و سرعت زیاد خودم را برای وقوع تصادف آماده کرده بودم. اما عملکرد خوب ترمز باعث شد که با اندکی فاصله خودرو کاملاً متوقف شود و هیچ خط ترمزی هم بر جای گذاشته نشد. فنربندی این خودرو نرم است اما تا حدود زیادی ناهمواری‌های جاده را به داخل خودرو منتقل می‌کند. سیستم تعلیق عقب از نوع یکپارچه است این سیستم تعلیق به‌عنوان یک سیستم تعلیق یکپارچه عملکرد بدی ندارد اما ضعفی بزرگ نسبت به رقبایی چون 206، رانا و ام‌وی‌ام 530 می‌باشد. 

با تاریک شدن هوا و یا ورود خودرو به محل‌های تاریکی مانند تونل، چراغ‌های خودرو به صورت خودکار روشن می‌شوند و زمانی که دوباره وارد محل روشن شوید خودبه‌خود خاموش می‌شوند. این آپشن مخصوصاً در جاده‌های کوهستانی که تونل‌های زیادی دارند بسیار جذاب و کاربردی است.

پس از خاموش کردن خودرو دوباره نگاهی به داخل کابین می‌اندازیم و این بار که دقیق می‌شویم ایراداتی در زمینه تزئینات داخلی به چشم می‌خورد. از جمله خشک بودن داشبورد که در صورت برخورد جسم تیز به آن، باعث ایجاد خش بر روی آن می‌شود. علاوه بر آن دستگیره‌های داخلی هم که کرومی رنگ هستند، در واقع با برچسبی کرومی رنگ پوشانده شده‌اند و کیفیت چسب این برچسب بسیار ضعیف است. درنتیجه پس از مدتی این برچسب شروع به کنده شدن می‌کند که من با چسب نواری بی‌رنگ روی آن را پوشانده‌ام تا جلو جدا شدن برچسب را بگیرم. علاوه بر آن، فرمان هم بعد از این کارکرد دچار اندکی سابیدگی شده است.

با پیاده شدن از ماشین و گردشی به دور خودرو، کیفیت پایین رنگ آن جلب توجه می‌کند. در واقعاً رنگ این خودرو یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن می‌باشد. کیفیت رنگ بسیار پایین است و حتی در برخی از درزها می‌توان عدم دقت در رنگ کردن را مشاهده کرد. رنگ با کوچک‌ترین برخورد یا مالشی می‌ریزد که این نشان‌دهنده عمق کم‌رنگ و چسبندگی کم‌رنگ به بدنه می‌باشد. و این واقعاً جای تأسف است که شرکت کرمان موتور که زمانی باکیفیت رنگ بسیار بالای دوو ها معروف بود، امروزه کیفیت رنگ پایین پاشنه آشیل تمامی محصولات آن محسوب می‌گردد. 


جایگاه لیفان 620 تلنت در بررسی رسمی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

طبق آخرین بررسی‌های انجام شده شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) [10] در مهرماه 93 خودروی لیفان 620 با 51.3 امتیاز منفی، وضعیت بهتری نسبت به خودروهایی مانند سمند، پژو پرشیا، پژو 405 و ام‌وی‌ام 530 دارد. این خودرو در کدهای 1،2، 4 و 9 که به ترتیب معرف (فنربندی، تعلیق و فرمان)، (موتور و انتقال قدرت)، (تجهیزات الکتریکی) و (نفوذ آب) هستند هیچ نمره منفی کسب نکرده است که نشان‌دهنده عملکرد بسیار خوب این خودرو در زمینه فنی می‌باشد. بیشترین نمرات منفی این خودرو شامل کدهای 5،6، 7 و 8 می‌باشد که به ترتیب معرف (تزئینات)، (بدنه)، (صداهای غیرعادی) و (عیوب رنگ) هستند. بنابراین این آمار کاملاً با تجربیات من از رانندگی با این خودرو مطابقت دارد. همان‌طور که در آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مشاهده می‌شود، تجهیزات فنی این ماشین تقریباً بدون ایراد هستند اما از نظر تزئینات و رنگ و صداهای غیرعادی وضعیت خوبی ندارد و این به تصمیم مشتریان برمی‌گردد که کدام‌یک از این موارد را به‌عنوان اولویت خود در نظر بگیرند.


تست تصادف لیفان 620

خدمات پس از فروش لیفان 620 تلنت

خدمات پس از فروش چیزی است همواره در ایران مغفول مانده است و خودروسازان و واردکنندگان بیشتر از آن‌که به فکر خدمات باشند، به فکر فروش بیشتر هستند. شرکت کرمان موتور نیز از این قاعده مستثنی نیست. عملکرد نامناسب نمایندگی‌ها و پاسخگو نبودن آن‌ها و ضعف اطلاعات فنی در تعمیرکاران نمایندگی‌ها عواملی هستند که موجبات نارضایتی مصرف‌کنندگان را فراهم کرده‌اند. محصولات کرمان موتور دارای 2 سال یا 50 هزار کیلومتر گارانتی هستند و انصافاً گارانتی شرکت به‌خوبی جوابگوی ایرادات هست. از جمله برای من سیستم صوتی و کمپرسور کولر بدون دریافت هیچ وجه اضافه‌ای تعویض شد و مورد دوم بدون معطلی برای دریافت قطعه انجام شد. البته لازم به ذکر است که معمولاً سیستم‌های صوتی در سری‌های اول دچار مشکلاتی مانند هنگ کردن و نخواندن سی دی می‌شدند که این مشکل با تعویض قطعه کاملاً برطرف شد و سیستم‌های صوتی سری جدید علاوه بر ظاهر بهتر و امکانات بیشتر (از جمله پخش آهنگ از طریق بلوتوث) دارای کیفیت بهتری نیز می‌باشند.

البته کرمان موتور تلاش‌هایی را نیز جهت ارتقا و رفع عیوب محصولاتش انجام می‌دهد. از جمله تعویض موتور لیفان 1600 با موتور پرقدرت 1800 سی‌سی، ارتقای دیسک و صفحه کلاچ که در سری‌های اول مدل 1600 سی‌سی در کیلومترهای پایین نیاز به تعویض پیدا می‌کردند به نمونه ارتقا یافته که تا کیلومترهای بالا موردی از خرابی آن‌ها گزارش نشده، تعویض گیربکس‌های ضعیف لیفان X60 که مشکلات زیادی برای صاحبانشان ایجاد کرده بودند با نمونه بسیار باکیفیت‌تر که هم قدرت بیشتری دارد و هم کیفیت بالاتری دارد و تعویض سیستم صوتی لیفان های 1800 با نمونه باکیفیت‌تر. این تلاش‌ها در کشوری که محصولات قرن بیستمی کره‌ای و فرانسوی باکیفیت بسیار پایین‌تر از زمان عرضه اولیه ارائه می‌شوند قابل تقدیر است. اما اصلاً کافی نیست و نیاز است که با افزایش تعداد نمایندگی‌ها و آموزش بهتر به پرسنل (مخصوصاً آموزش‌های اخلاقی جهت برخورد بهتر با مشتری) کیفیت خدمات را به جایگاهی که شایسته است برسانند. 

نکته‌ای که باید حتماً به آن اشاره کنم این است که سیستم‌های صوتی در سری‌های جدید دارای ساعت هستند که این ساعت با جی‌پی‌اس تنظیم می‌شود. اما به دلیل اینکه منطقه زمانی ایران برای سیستم تعریف نشده، ساعت نیم ساعت جلوتر یا عقب‌تر تنظیم می‌شود. اخیراً شرکت نید که نرم‌افزار جی‌پی‌اس را برای لیفان فراهم می‌کند، افزونه‌ای برای ساعت لیفان ارائه کرده است که با نصب آن مشکل ساعت به‌راحتی رفع می‌گردد. برای اطلاعات بیشتر در مورد رفع ایراد ساعت به مرجع [11] مراجعه کنید. در اینجا جا دارد به‌عنوان یکی از مالکان لیفان از زحمات شرکت نید تشکر کنم که با وجود اینکه حل مشکل ساعت وظیفه آن‌ها نبوده است اما جهت رضایت مشتریان این افزونه را تهیه کرده‌اند و به رایگان در اختیار عموم قرار داده‌اند. علاوه بر این، عملکرد این شرکت در تهیه نرم‌افزار جی‌پی‌اس هم رضایت مشتریان را فراهم آورده است زیرا با فاصله زمانی کمی آپدیت‌های جدید برای نرم‌افزار ارائه می‌شود و در سایت قرار می‌گیرد که این آپدیت‌ها علاوه بر ظاهر و امکانات بهتر، نقشه‌های به‌روزتری را هم دارا می‌باشد. هم‌اکنون نسخه 1.4 نرم‌افزار رهیاب بر روی سایت [12] قرار گرفته است. امیدوارم که این شرکت همچنان این روند خوب را ادامه داده و مانند قبل خدمتگزار مشتریان باشد. 


تیزر تبلیغاتی کرمان موتور

لوازم یدکی لیفان 620 تلنت

از نظر در دسترس بودن لوازم و قطعات یدکی، لیفان نیز به مانند سایر خودروهای جدید تا حدودی ضعف دارد. البته به دلیل مونتاژ این خودرو در کشور و شمار نسبتاً زیاد، لوازم یدکی آن نیز به‌مراتب بهتر از سایر خودروهای جدید در دسترس است. زمانی که من این خودرو را تحویل گرفتم لوازم یدکی آن در خارج از نمایندگی به سختی به دست می‌آمد و حتی برای فیلترهای ماشین باید به نمایندگی مراجعه می‌شد. اما امروز (آذر 93) تعداد فروشندگان لوازم یدکی لیفان مخصوصاً در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر از قبل شده است و بسیاری از تعویض روغنی‌ها هم فیلترهای لیفان را دارند. کرمان موتور در تمامی مراکز استان و اکثر شهرهای کشور نمایندگی دارد و این مسئله خیال مصرف‌کننده را از نظر لوازم مصرفی آسوده می‌کند. البته برخی قطعات اصلی در تمامی نمایندگی‌ها وجود ندارند و معمولاً با ثبت سفارش طی چند روز از تهران به نمایندگی که سفارش داده است می‌رسند. تعداد خیلی کمی از قطعات نیز در نمونه‌های اولیه به تعداد زیاد دارای ایراد هستند (از جمله سیستم‌های صوتی برای سری‌های اول) که باید قطعه بهینه شده به طور کلی از چین وارد شود که این امر مستلزم زمان انتظار چند ماهه می‌باشد.

ایراداتی که ممکن است برای لیفان 620 تلنت پیش بیاید

من با تجربه دو سال رانندگی با لیفان و مطالعه بسیاری از صفحات انجمن‌های اینترنتی پدال و تیونینگ تاک و همچنین گفتگو با سایر مالکان این خودرو در نمایندگی‌ها با برخی از مشکلاتی که ممکن است برای مالکان این خودرو پیش بیاید آشنا شده‌ام و قصد دارم با معرفی آن‌ها به مالکان محترم و افرادی که قصد خرید این خودرو را دارند راهنمایی‌های لازم را بدهم. لازم به ذکر است که این مشکلات احتمالی هستند و ممکن است فقط برخی از آن‌ها یا حتی هیچ کدام از آن‌ها برای مالکان پیش نیاید. همان‌گونه که برخی از مالکان که من با آن‌ها صحبت کرده‌ام غیر از تعویض روغن و فیلترها هیچ مشکل دیگری نداشته‌اند. اما مشکلات زیر، مشکلاتی هستند که شایع هستند. (شایع در اینجا به معنی این اینکه بیش از یک‌سوم موارد از این مشکلات رنج می‌برند). همچنین لازم به ذکر است که این موارد فقط تجربیات شخصی من بوده است و ممکن از راه‌حل‌های ارائه شده در اینجا 100% دقیق و کارآمد نباشند و من هم ادعایی در زمینه‌های فنی خودرو ندارم.

مشکل در سیستم صوتی (مخصوص سری‌های اول): همان‌طور که ذکر شد سیستم‌های صوتی خودروهایی که در سری‌های اول خط تولید بودند (مدل سال 91) مشکل هنگ کردن و نخواندن سی دی را داشتند که با تعویض این قطعه با قطعه مرغوب‌تر با هزینه گارانتی این مشکل حل شد.

مشکل تنظیم نشدن ساعت در سیستم‌های صوتی جدید: این مشکل که قبلاً هم مورد بررسی قرار گرفت و راه حل آن نصب افزونه‌ای است که اخیراً (آبان 93) توسط شرکت نید برای رفع این مشکل ارائه شده است.

عملکرد نامطلوب موتور در هوای سرد صبحگاهی: بسیاری از خودروهای لیفان که در زمستان‌ها در فضای باز پارک شده‌اند و معمولاً از بنزین سوپر استفاده کرده‌اند، صبح‌ها بعد از روشن شدن ریپ می‌زنند و یا اینکه صدای موتور با حالت عادی متفاوت است. این حالت ریپ زدن و صدای بد پس از چند دقیقه که موتور گرم می‌شود از بین می‌رود و بیشتر در خودروهایی اتفاق می‌افتد که از بنزین سوپر استفاده کرده‌اند. دلیل اصلی این حالت کیفیت پایین بنزین‌های داخلی و مخصوصاً بنزین سوپر است که باعث عملکرد نامطلوب موتور در حالت سرد می‌شود. این مسئله به طور کلی زیاد حاد نیست و معمول با تغییر جایگاه سوخت‌گیری و استفاده از بنزین معمولی یا بنزین معمولی به همراه مکمل اکتان تا حدود زیادی بهبود پیدا می‌کند.

طولانی شدن زمان بارگذاری دوربین عقب در مواقع سرمای هوا: دوربین عقب یکی از کاربردی‌ترین آپشن های این خودرو است. در شرایط عادی بلافاصله بعد از جا رفتن دنده عقب دوربین بر روی صفحه نمایش خودرو ظاهر می‌شود. اما در زمان‌هایی که دمای هوا حدوداً به زیر 10 درجه سانتی گراد بالای صفر می‌رسد به نسبت سرد شدن هوا، زمان بارگذاری دوربین بیشتر می‌شود و حتی ممکن است چندین ثانیه طول بکشد تا تصویر دوربین بر روی نمایشگر ظاهر شود. این تأخیر در نمایش کاملاً متناسب با میزان سردی هواست. به طوری که برخی اوقات در جواب افرادی که در مورد تأخیر دوربین سؤال می‌کنند به شوخی می‌گویم: “درست است که این خودرو دماسنج ندارد، اما با توجه به زمان بارگذاری دوربین می‌توان شدت سرمای هوا را با تقریب خوبی حدس زد! “. این مشکل هنوز راه حل خاصی ندارد و نمایندگی‌ها هم جواب خاصی برای آن ندارند و به ذکر اینکه “این مشکل در همه لیفان ها وجود دارد” کفایت می‌کنند و این مسئله یکی از مواردی است که چینی بودن خودرو را به مالک یادآوری می‌کند!

مشکلات مونتاژی: ایراداتی مانند رگلاژ نبودن درب‌ها در هنگام تحویل و کیفیت پایین رنگ و تزئینات خودرو که اغلب به عدم دقت در مونتاژ برمی‌گردند هم در این خودرو وجود دارند. در مورد رگلاژ نبودن درب‌ها منظور این است که برای بستن درهای خودرو باید نیرویی بیشتر از نیروی لازم برای بستن در خودروهای دیگر استفاده کرد و این مسئله ممکن است در طولانی‌مدت باعث بروز صدا در درب‌ها و بدنه خودرو شود. درنتیجه لازم است که پس از تحویل گرفتن خودرو برای رگلاژ درب‌های آن اقدام شود.

مواردی که ذکر شد مهم‌ترین مشکلاتی است که مالک یک خودروی لیفان ممکن است با آن‌ها دست‌به‌گریبان باشد. لازم به توضیح مجدد است که ممکن است خیلی از این ایرادات برای مالکان پیش نیاید و البته ایرادات دیگری هم ممکن است برای مالکان پیش بیاید که به دلیل تعداد کم مواردی که گزارش شده‌اند، نمی‌توان آن‌ها را شایع دانست و به کل تعمیم داد. در کل مسئله خوشحال‌کننده این است که هیچ مشکل فنی و موتوری شایعی در این خودرو وجود ندارد و ایرادات آن معمولاً در مسائل کوچک و با درجه اهمیت پایین‌تر هستند.

جمع‌بندی لیفان 620 تلنت

پس از این متن طولانی نوبت به جمع‌بندی کلی مطالب می‌رسد. به نظر من لیفان 620 خودرویی مناسب برای رانندگی در شهر و جاده است. علاوه بر آن می‌تواند نیازهای یک خانواده کم جمعیت را هم به‌خوبی برآورده سازد. شتاب و کشش بالای آن به همراه تجهیزات رفاهی بسیار زیاد لذت رانندگی با این خودرو را بسیار زیاد می‌کند. اما به‌عنوان خودرویی که هیچ‌گاه پای شما را به نمایندگی باز نکند نمی‌توانید بر روی آن حساب کنید. اگر وقت یا حوصله رفتن به نمایندگی و تعمیرگاه را ندارید بهتر است یک ماشین کره‌ای یا ژاپنی را خریداری کنید که برای این کار لازم است که بودجه خود را حداقل دو برابر کنید و البته در آن رنج قیمت هم در بین ژاپنی‌ها میتسوبیشی لنسر 1600 را پیدا می‌کنید که قدرت موتور و امکاناتش بسیار پایین‌تر از لیفان است (موتور مشابه S300 سایپا) و در سال 2013 با فروشی نا امید کننده، به‌عنوان یکی از بدترین خودروهای دنیا انتخاب شده [13]، و یا کره‌ای‌هایی مانند کیا پیکانتو و هیوندای i20 و اکسنت در دسترس هستند که دو مورد اول در کلاس متفاوتی هستند و در مورد سومی هم تصمیم با خریدار است که آیا نسبت به قیمتش ارزش خرید دارد یا خیر.

در مجموع به نظر من با توجه به وضع فعلی بازار، لیفان خودرویی است که ارزش در برابر خرید بالایی را دارد. این خودرو با داشتن ظاهری به‌روز و زیبا، موتوری قدرتمند و کم‌مصرف، تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی مدرن و به‌روز، می‌تواند با دست پر به مصاف رقیبانش برود و در این رقابت حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. موتور پر قدرت و آپشن های لیفان حتی در خودروهای گران‌قیمت‌تر از آن هم به‌ندرت دیده می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد که لیفان 620 تلنت گزینه‌ای قابل تأمل برای جوانان و خانواده‌های کم جمعیت است. امیدوارم که تمامی مالکان این خودرو از خودرویشان لذت ببرند و بدون دردسر اضافی، خاطرات خوبی را با خودرویشان تجربه کنند و تمامی افرادی که تصمیم به خرید این خودرو گرفته‌اند هیچ‌گاه از تصمیمشان پشیمان نشوند. به امید روزی که خودروهای ایرانی به جایگاهی درخور نام ایران و ایرانی برسند و مردم سراسر دنیا مشتری خودروهای ایرانی شوند و ما هم با افتخار از تجربه رانندگی با خودروهای وطنی بنویسیم.

در پایان مروری کلی بر نقاط قوت و ضعف لیفان 620 تلنت خواهم داشت: 

نقاط ضعف کلی لیفان 620 تلنت :
- کولر ضعیف با قدرت پرتاب پایین
- صدای زیاد موتور
- نفوذ صدا و دود به داخل کابین
- کیفیت پایین رنگ و برخی قطعات تزئینی
- فضای کم سر برای افراد قدبلند
- سیستم تعلیق عقب یکپارچه

نقاط مثبت کلی لیفان 620 تلنت :
- شتاب خوب و کشش بسیار خوب
- امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی بسیار زیاد نسبت به قیمت
- طراحی ظاهری زیبا و به‌روز
- صندوق عقب بسیار جادار
- مصرف پایین نسبت به قدرت موتور


مشخصات فنی لیفان 620 تلنت :

موتور: طراحی شرکت ریکاردو انگلستان

حجم موتور: 1794 سی‌سی

نوع موتور: بنزین سوز، بدون دلکو و به ازاء هر شمع یک کوئل، انژکتور چندنقطه‌ای تحت نظارت و کنترل سیستم الکترونیکی موتور (EFI) با تزریق سوخت کاملاً ترتیبی، 16 سوپاپه و مجهز به دو میل‌سوپاپ از بالا

استاندارد آلایندگی: مطابق استاندارد EURO IV

تعداد سیلندر، سوپاپ‌ها و آرایش میل‌سوپاپ: 4 سیلندر خطی، 16 سوپاپه (2 سوپاپ ورودی و 2 سوپاپ خروجی به ازاء هر سیلندر)، 2 میل‌سوپاپ در سر سیلندر (DOHC) با قابلیت تغییر زمان‌بندی سوپاپ‌ها

ضریب تراکم: 1: 10/0

حداکثر قدرت: (HP/RPM)6000@131

حداکثر گشتاور: (NM/RPM) 4200@160

جعبه‌دنده: 5 سرعته دستی

سیستم فرمان: چرخ‌دنده شانه‌ای (Rack & Pinion)، کمک هیدرولیکی

سیستم ترمز: جلو دیسک دو جداره، عقب دیسک، مجهز به ترمز ضد قفل (A.B.S) در هر 4 چرخ (چهار کاناله)

سیستم تعلیق: جلو، فنر حلقوی با ستون مک فرسون – عقب، تیرچه یک تکه و فنر حلقوی

حجم مخزن سوخت: 58 لیتر

حداکثر سرعت 200 (کیلومتر بر ساعت)

سایز چرخ‌ها: رادیال 15 – 195/60

وزن خالص 1155 کیلوگرم

تجهیزات و امکانات رفاهی لیفان 620 تلنت :

سانروف دو حالته برقی با شیشه چاپ سیلک مانع تابش مستقیم نور خورشید، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره‌ای GPS، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم هشداردهنده باز بودن درب،DVD Player با 6 باند ورودی IPOD/SD Card با پورت USB، سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک، ترمز ABS+EBD، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم، کمربند سرنشینان جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تنظیم چراغ‌ها، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو برحسب نور محیط، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، سیستم تهویه مطبوع، سیستم هشداردهنده وضعیت لنت ترمز، گرم‌کن شیشه عقب، صندلی عقب تاشو، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی اسپرت، چراغ مه شکن جلو، چراغ خطر لادری (4 درب)، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، آیینه‌های جانبی برقی همراه راهنما، چراغ جلو هالوژن عقب LED، صندلی چرمی، کنترل سیستم پخش روی غربیلک فرمان، تنظیم نور صفحه کیلومتر Illumination، مجهز به سیستم Power Windows

مراجع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry
http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_China
http://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Motor
http://www.asrekhodro.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Lifan_Group
http://chinaautoweb.com/car-models/lifan-820/
http://www.lifanmotors.net/
http://www.lifanmotors.net/lifan620_6.html
http://asrekhodro.com
http://www.isqi.co.ir/
http://nid.ir/index.php/lifantimezone
http://www.nid.ir/index.php/users/update
http://www.yjc.ir
نویسنده: علیرضا رحیقی – مهندس برق
آذر 1393

منبع : پدال

کشش دنده ۵ سمند ef۷ با لیفان ۶۲۰

تست کشش دنده ۴ لیفان ۶۲۰ با سمند ef۷

تست شتاب ال۹۰ و لیفان ۱۸۰۰ (0 تا 120)

درگ x۳۳ و لیفان ۱۸۰۰


4 1 1 1 1 1 Votes 4.00 (1336 votes)

دیدگاه‌ها  

+1 #1 علی 1395-02-23 17:09
دوستان فیلم کشش دنده4 و 5 با سمند لیفان 1600 است تو اپارات ببینید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
مشکلات متداول کولر خودرو و دلایل آن ها
راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری موتور لیفان 820
راهنمای تعمیرات سیستم روغنکاری لیفان 820
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور لیفان 820
اطلاعات عمومی تعمیرات لیفان 820
راهنمای تنظیمات خودرو پژو 206 مالتی پلکس
Lithium-Ion Batteries A Machine-Generated Summary of Current Research
روش کالیبراسیون دریچه گاز سوزوکی گرندویتارا
دستورالعمل عیب یابی عملکرد نامناسب موتور در دور آرام تندر90
آموزش تست سیم کشی و شبیه سازی سنسورهای خودرو
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...
آموزش تخصصی تعمیرات کلیه ایسیو ها داخلی و خارجی و ماشین سنگی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش حرفه ای بازرَسی وکنترل بدنه اتومبیل ویژه کار ...
مجتمع مهارتهای نو دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای با اراِ ...
فروش و نصب ردیاب خودرو dno برروی تمامی خودروهای ایرانی و ...