Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
carworks_nba
samin_ba
carworks_b2
Dkhodro_nba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطمئنا خیلی ها سردرمدارآفرودرهای دنیا والبته سلطان بیایان را تویوتا لندکروزر بدانند که مسلما هم همینطور است اما چند سالی است که یک نیمچه رقیب هم خانواده که برخی آنرا با نام هامرژاپنی هم خطاب می کنند درتورهای بیابانی درسراسردنیا درحال نشان دادن تواناییهای خودش است پیدا شده و قاعدتا با این مشخصات تمامی سرها به سمت اف جی کروزر برمی گردد که موفق شدیم با وجود قیمت نه چندان منطقی حدود 100 میلیون تومان یک دستگاه آنرا درارتفاعات کوهستانی شمال غربی تهران مورد بررسی فنی قراردهیم.

ToyotaFJCruiser1

آغاز داستان

تویوتا درسال 2003 ودرنمایشگاه خودروی شیکاگو بود که یک خودروی کانسپت شاسی بلند با استایل Retro که هم مدرن بود و هم کلاسیک رونمایی کرد که سبک طراحی آن که به گفته کارشناسان آن زمان ترکیبی ازلنکروزر دهه 90 و البته مدل FJ40 دهه 60 بود.این خودرو همان FJ کروزر نام داشت که درحال اضافه شدن به جمع خانواده شاسی بلندهای تویوتا ازجمله 4 Runner ،تاکوما ،هایلوکس و لندکروزر و پرادو بود که با طراحی پلت فرم آن از روی هایلوکس و سود بردن از سیستم تعلیق مشترک که روی لندکروزر هم بود از سال 2006 شروع به تولید آن درHino موتورز ژاپن نمود.البته FJ که هم اکنون درچین و فیلیپین نیز مونتاژمی شود با یک مدل پیشرانه پایه 6 سیلندر خروجینی 4 لیتری ،دو نوع قوای محرکه دو چرخ عقب و4 چرخ و البته با 2نوع جعبه دنده 5 سرعته خودکار و 6 سرعته دستی تولید می شود.

آزمایش فنی تویوتا اف جی کروز (Toyota FJ Cruiser) 

نمای بیرونی اف جی کروزرو مخصوصا جلو پنجره آن برای شما یاد آورترکیبی از حجمهای بدنه هامر،لندکروزردهه 90 و البته چراغ و جلوپنجره لندکروزرهای دهه 60 که درکشورمان بدلیل حضورشان در8 سال دفاع مقدس آنرا با نام لندکروزرجبهه ای می شناسیم.طراحی بیرونی اف جی نتیجه اسکچ کردنهای " جین وون کیم" جوان کره ای (که سال 2001 از آکادمی هنر درپاسادنا فارق التحصیل شد) و طراحی داخلی این مدل به واسطه خلاقیتهای ویلیام چرگوسکی شکل گرفت.

ToyotaFJCruiser2

این خودروعلی رقم اینکه بخشهای زیادی ازقطعات پلت فرم وبدنه اش از تویوتا 4runner با آن سواری خشک گرفته شده اما برعکس برادرژاپنی اش، سواری بسیار نرمی داشته و درجاده و مناطق سنگ لاخی اصلا آزرا دهنده نیست،البته ضرباتی که به فرمان منتقل می کند زیاد بوده و سبب ایجاد لرزش می گردد که همین مسئله شما را مجاب می کند دائما درطول رانندگی و البته اگر هم درمناطق کوهستانی باشید با دودستتان فرمان را محکم بگیرید، البته سواری آن و کشش موتورش آنقدر به شما اعتماد به نفس می دهد که می توانید هرکجا که خواسته رفته و هرکاری بکنید،اگرچه نحوه حرکات خودرو درحین راندن در برخی مواقع مواج و در دماغه با کمی دایو مواجه می شود و این مسئله سبب می گردد تا چنانچه بیش از از فشار جانبی 70 صدم جی در سر پیچها اگر به آن وارد شود با از دست رفتن تعادل روبرو خواهد شد که البته به نسبت نسل اول این خودرو که سواری آن را از نظرشناوربودن همانند رولزرویس می دانند به مراتب بهتر شده ،ولی به این مسئله باید دید کم جلو و اطراف بدلیل ضخامت زیاد ستونهای چپ و راست را اضافه نمود.

دقیقا فضای داخلی اطاق آن با تمامی آرامشی که دارد بدلیل سقف کوتاه و حجم جعبه ای و استفاده از قطعات عضلانی شکل ضمخت مثل دستگیره لوله شکل درها،فرمان گوشتی،کنسول کاملا مربع مستطیلی شما را یاد هامر H3 می اندازد با این تفاوت که کم بودن دید دراطراف بدلیل ارتفاع و طول کم پنجره های چپ و راست درهردو ردیف تا حدود زیادی جسارت مانور کردن را در تجربه های اول و دوم رانندگی که با این خودرو خواهید داشت از شما می گیرد و به قولی ملکه ذهن شدن زوایا برایتان نیاز به ممارست فراوان دارد که حتی نداشتن نمایشگر بزرگ در کنسول میانی و تنها کفایت کردن سازنده به نمایش تصویر عقب خودرو دربخش چپ و کوچک آینه وسط ( با توجه به اینکه دید شیشه عقب هم کافی نیست) درهنگام دنده عقب رفتن کار راننده را با دشواری مواجه می کند و درکل این مسئله سبب شده تا پارک کردن آن درفضای های کم با دشواری صورت پذیرد.

ToyotaFJCruiser3

این کمبود دید حتی درهنگان تعویض خطوط نیزسبب می شود کمی محتاط عمل کنید ولی خوب آینه های بسیار خوب که بواقع پوشش دهنده محیط بسیاروسیعی هم دراطراف خودرو هستند جور این حجم پوف کرده را می کشد.

همچنین بدلیل موتور V6 اما 4 لیتری 260 اسبی قدرت مانوربالایی دارید و مثل یک قوچ سرحال وقتی آنرا درحال 4L یعنی قفل نیرو درهر4 چرخ قرار داد براحتی شیب 40 درجه را اف جی بالا می رود ولی درتست یک شیب 50 درجه ناکام ماندیم و چرخها شروع به هرزگردی کرد که البته نباید هم از اف جی توقع صعود درچنین شرایطی راداشت ،زیرا آنوقت هامر H2 و لندکروزر عملا پس از سالهای مهندسی فنی که رویشان صورت پذیرفته باید صحنه را ترک کنند.اما عکس العمل خودرو در دماغه درصعود به سربالایی و البته مسیرهای مستقیم درحین حرکت اولیه جالب بوده و با توجه به وزن حدودی 1.9 تن همانند قایقهای موتوری با فشردن پدال گاز دماغه از زمین بلند شده و گشتاور 368 نیوتن متری اش را به رخ می کشد که با توجه به تعریف کردن 93 نیوتن مترگشتاور درهر لیتر حجم موتور و درنظرگرفتن 7.4 ازوزن به یک اسب بخار در زمانی حدود 8.5ثانیه ( 7.3 ثانیه بصورت استاندارد) عقربه روی 100 ،در 25.5 ثانیه روی 160 کیلومتر و ثبت 400 متر روی 16 ثانیه با سرعت 135 کیلومترحاصل می شود،البته سیستم تعلیق آن به خوبی که درآفرود عمل می کند درشهر اینگونه نبوده و دست اندازههای کوچک رادرخود بروز می دهد.

صدای موتور نیز مثل سایرمحصولات تویوتا آنچنان به گوش نرسیده و با این حجم تداعی کننده نوای لندکروزر است اما درسرعت بالا صدای باد جایگزین صدای موتور درداخل کابین می شود که می توان یکی از دلایل آنرا اطاق جعبه ای والبته زوایه 90 درجه ستونها و شیشه جلو با اطاق دانست که درسرعتهای بالا بدلیل کمتر سود گرفتن از خاصیتهای آیرودینامیک درحال مواجهه با باد است.درداخل اطاق و ردیف جلو هم با وجود صندلیهای نرم واسپورت که به خوبی بدن را درخود می گیرند تسلط خوبی روی فرمان بشدت نرم آن خواهید داشت که البته رانندگی با چنین خودرویی که همانطور که گفته شده دید جلو واطراف واقعا بدی داشته و داشبورد آنهم بلند است برای افراد کوتاه قد مثل نشستن داخل کارتن بلند یخچال 12 فوت است!ردیف عقب نیز برای 3 سرنشین با قد ماکزییم 185 سانتی متر مناسب بوده و جای پا ( زانو) تا صندلی جلو دقیقا مماس است ولی اگر راننده تصمیم بگیرد کمی راحت بنشیند برای سرنشین عقبی بهترین حالت چهار زانو نشستن است!

ToyotaFJCruiser4

البته یکی از مسائلی که می تواند جزونکات منفی باشد این بوده که بازکردن درب عقب و وارد شدن سرنشین عقبی به داخل اطاق متضمن بازکردن درب جلو والبته باز کردن کمربند ایمنی بود و با هر بار سوار و پیاده شده سرنشیننان عقبی در هر دو طرف باید این کار انجام شود.فضای بار عقب هم آنچنان بزرگ و مخصوص یک سفر جانانه نیست ،پس یعنی تعریفی که ازاین خودرو می توان داشت این بوده که شما تنها با حدود 25 هزار دلارمی توانید تجربه یک آفرود سواری بی نظیر را داشته باشد ودربعد اقتصادی یعنی با کمترین بودجه بیشترین استفاد را بکنید اما درکل حس سواری آن کاملا متفاوت ویک تجربه جدید بوده همه چیزاین خودرو ازطراحی و فضا و سواری و...متفاوت، غیرمعمول و البته جذاب است که دقیقا وجه تمایزآن با لندکروزر با توجه به نزدیک بودن رنج قیمتی می توان لندکروزر را جادار تر،نرم تر،مناسب یک خانواده و البته قابل استفاده درشهرو کوهستان با آپشنهای و امکانات بیشتری دانست که خوب اف جی برخلاف این موارد عمل کرده و یک اس یو وی مناسب آفرود برای سپری کردن یک روز پرهیجان و جذاب با گروهی از دوستان درخارج از شهر بوده که گفته می شود احتمال آنکه تویوتا تا سال 2013 به تولید آن خاتمه دهد وجود دارد ولی اف جی کروزر نشانگر آن بوده که تویوتا براحتی می تواند با جرات و اعتماد به نفس تمام وارد پروسه تولید یک خودروی تازه شود که می تواند درآفرود بازهم بدرخشد.

درخاتمه جا دارد ازمالک محترم خودرو جناب آقای امید منصورفلاح و همچنین همکاری آقای مصطفی سلطانی درطول تست تشکرنماییم.

مشخصات فنی تویوتا اف جی کروزر مدل 2012

گنجایش موتور وسیلندر: 6 سیلندر خورجینی 3956 سی سی
قدرت موتور:260 اسب در دورموتور 5600
گشتاور:368 نیوتن متر دردور موتور4400
شتاب اولیه :7.3 ثانیه
جعبه دنده :5 سرعته خودکار
مصرف سوخت در100 کیلومتر شهری:15.5 لیتر
گنجایش مخزن سوخت:71 لیتر
طول/عرض/ارتفاع/فاصله محورها:4671 / 1905/1829/2690
رینگ و تایر:265/ 70 R17 " دیسکاورر کوپر"

تست ونوشته:مسیح فرزانه
عکس: آرش شیخ الاسلامی

چاپ شده درمجله ماشین شماره 347

{mp4remote}http://hn6.asset.aparat.com/aparat-video/9a90d9febf7c382a2dbbec8022afe0ae1614594__54487.mp4{/mp4remote}
معرفی تویوتا اف جی کروزر مدل 2014 از Performance Drive

{mp4remote}http://hw1.asset.aparat.com/aparat-video/2cc55e12fe6fc2ed9b9910957eecc90b653859__46177.mp4{/mp4remote}
تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) از Auto Trader

{mp4remote}http://hw4.asset.aparat.com/aparat-video/a6c0db0c12decf7c4eb57f932dd10b32932420__78931.mp4{/mp4remote}
فیلم واقعیت افزوده درباره سیستم الکتریکی قفل دیفرانسیل عقب در خودروی Toyota FJ Cruiser

{mp4remote}http://hw3.asset.aparat.com/aparat-video/d3873074faf182fa2afdcf2657946b9f930244__33683.mp4{/mp4remote}
Toyota FJ Cruiser VS Hummer H۳

{mp4remote}http://hn7.asset.aparat.com/aparat-video/97aae1a6289c79611f071457a7b5500e947690__60117.mp4{/mp4remote}
تست آفرود تویوتا اف جی کروزر در چاله ها و مسیرهای گلی

{mp4remote}http://hw5.asset.aparat.com/aparat-video/4b29c9ce4610bb9cd4fb758a5a45dda2636279__70293.mp4{/mp4remote}
عبور تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) از خیابان های آب گرفته

{mp4remote}http://hw5.asset.aparat.com/aparat-video/9c9a48021fe53a19c52ce0268336e07d837885__59341.mp4{/mp4remote}
عبور تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) از شالیزارهای عمیق برنج

{mp4remote}http://hn12.asset.aparat.com/aparat-video/38dd9d4b25d0892958a114e3b5568c29844057__63136.mp4{/mp4remote}
عبور تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) از میان صخره های ناهموار

{mp4remote}http://hw3.asset.aparat.com/aparat-video/34ffd7cf8bdd8e4078bae16d44521da6639011__55699.mp4{/mp4remote}
تست تصادف تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser)

{mp4remote}http://hn8.asset.aparat.com/aparat-video/607d88a0fffefcb85bb29d435e28275a104124__23353.mp4{/mp4remote}
تست تصادف جانبی تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser)

{mp4remote}http://hn12.asset.aparat.com/aparat-video/680b1a1857b8a91dc3e39f6013e29ee21476366__91174.mp4{/mp4remote}
حرکات نمایشی با تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) - تعویض 2 چرخ سمت راننده در حال حرکت

{mp4remote}http://hn13.asset.aparat.com/aparat-video/e611a41221470f40de3c936c72e47e4b730808__13138.mp4{/mp4remote}
خط تولید تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) قسمت 1

{mp4remote}http://hw2.asset.aparat.com/aparat-video/a6ec8472fe406dd84cf762d414945158730804__45812.mp4{/mp4remote}
خط تولید تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) قسمت 2

{mp4remote}http://hw5.asset.aparat.com/aparat-video/59f03f26f8471a46ec7eaf5ef3326e21730791__23212.mp4{/mp4remote}
خط تولید تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) قسمت 3

دیدگاه‌ها  

+7 #1 مهستی منصوری 1395-03-02 16:49
بهترین ماشینی ک دوسش دارم اف جی کوروزره.ی روزی میخرمممممم
نقل قول کردن
0 #2 احمد 1396-07-15 11:46
سلام.
من ی ه ۲۰۱۷ دارم هیچکدوم ازین مشکلاتی که نوشته ندارم.بهترینو نرمترین ماشینی که تا الان داشتم.حتی از خیلی سدان ها هم نرمتره.بنظرم تنها رقیبش لندکروزر ۲۰۱۶به بالاست.درسته آپشنی نداره ولی صدای استارتش وهمه چیو جیران میکنه.بینظیره.عااااااشقشم
نقل قول کردن
+1 #3 مهدی 1396-07-19 22:32
به نقل از احمد:
سلام.
من ی ه ۲۰۱۷ دارم هیچکدوم ازین مشکلاتی که نوشته ندارم.بهترینو نرمترین ماشینی که تا الان داشتم.حتی از خیلی سدان ها هم نرمتره.بنظرم تنها رقیبش لندکروزر ۲۰۱۶به بالاست.درسته آپشنی نداره ولی صدای استارتش وهمه چیو جیران میکنه.بینظیره.عااااااشقشم

اره احتمالا چون ماشینت 2017 مشکل نداره ماشالله 2017 خیلی خوب زدن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش طراحی دوبعدی و سه بعدی در SolidWorks
آموزش گام به گام طراحی 3بعدی خودرو در Blender
آموزش برطرف کردن مات شدگی چراغ های جلو
آموزش مهندسی خودروهای خودران
قانون خودرو متعارف ؛ خسارت تصادف با پورشه كمتر از خسارت تصادف با رنو ساندرو و 207
بررسی لنت ترمز و انواع آن و معرفی اجمالی سیستم ترمز خودرو
هیدرولیک و عملکرد آن در سیستم ترمز خودرو
روش نصب سنسور دنده عقب سراتو
راهنمای فن خنک کننده و فلپ های کنترلی رنو کپچر
نحوه رگلاژ ترمزدستی خودروهای برلیانس H300
روش رفع ایراد کپ کردن موتور در خودروهای با EMS SSAT
راهنمای تعمیرات اکسل جلو تندر90
راهنمای تعمیرات موتور 4G6 میتسوبیشی گالانت و لنسر
تحقیق گازسوز کردن خودرو
جزوه سیستم سوخت رسانی و برق و انژکتور خودرو
جزوه راهنمای سیستم سوخت رسانی بنزینی کاربراتوری
نقشه و Pin Layout و استراتژی سیستم سوخت رسانی SSAT و SSAT Bifuel
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4
آموزش پنچرگیری لاستیک خودرو
مقدمه ای بر تعمیرات نرم افزاری و برنامه ریزی ECU
معرفی شمع های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم
استرات بار (استرس بار) و مزایای آن برای هندلینگ و تعلیق خودرو
آموزش کاربردی طراحی قطعات الکترو-مکانیکال با SOLIDWORKS - طراحی کوادکوپتر
آموزش تکنیک های حرفه ای طراحی در SOLIDWORKS
معرفی و تشریح اجزاء و نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک/تیپ ترونیک AL4
مبانی و مفاهیم عملکرد گیربکس اتوماتیک
Bertha Benz: the journey that changed everything
آموزش تنظیم (رگلاژ) عقربه‌های پشت آمپر پژو ۲۰۶
ساختار ایستگاه های سوخت رسانی CNG
تشریح ریمپ ECU و شرح Remap ایسیو ساژم S2000
آشنایی و شرح عملکرد موتور دیزل
دستورالعمل بازدید دستکاری صفحه کیلومتر در خودروهای X100 و X200
دستورالعمل عیب یابی و تعویض مجموعه کویل ، وایر و شمع انواع پراید
آموزش یادگیری عمیق ، شبکه های عصبی و پردازش تصویر برای خودروهای خودران
شرح و آموزش پولیش رنگ و بدنه خودرو
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی : پراید گران نیست، با قیمت‌های بالاتر صادر می‌کنیم
معرفی و آموزش عیب یابی ، تمیز کردن ، بازکردن و تعمیر استپر موتور
آموزش بازدید و تعویض دیسک و لنت ترمز تویوتا کمری (2006 تا 2015)
Classroom Manual for Automotive Electricity And Electronics
راهنمای کامل مدارهای الکتریکی چانگان CS35

آخرین آگهی ها

آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
قیمت دستگاه شارژ گاز کولر خودرو وکیوم اتوماتیک گاز کولر خرید ...
مشخصات ،قیمت و خرید لاستیک در ار برند برایت پولی پرزان پاریز ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
پروگرامر ایسیو نگار خودرو قیمت دستگاه پروگرام ای سی یو با ...