جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
samin ba
دنیای خودرو
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

مطمئنا خیلی ها سردرمدارآفرودرهای دنیا والبته سلطان بیایان را تویوتا لندکروزر بدانند که مسلما هم همینطور است اما چند سالی است که یک نیمچه رقیب هم خانواده که برخی آنرا با نام هامرژاپنی هم خطاب می کنند درتورهای بیابانی درسراسردنیا درحال نشان دادن تواناییهای خودش است پیدا شده و قاعدتا با این مشخصات تمامی سرها به سمت اف جی کروزر برمی گردد که موفق شدیم با وجود قیمت نه چندان منطقی حدود 100 میلیون تومان یک دستگاه آنرا درارتفاعات کوهستانی شمال غربی تهران مورد بررسی فنی قراردهیم.

آغاز داستان

تویوتا درسال 2003 ودرنمایشگاه خودروی شیکاگو بود که یک خودروی کانسپت شاسی بلند با استایل Retro که هم مدرن بود و هم کلاسیک رونمایی کرد که سبک طراحی آن که به گفته کارشناسان آن زمان ترکیبی ازلنکروزر دهه 90 و البته مدل FJ40 دهه 60 بود.این خودرو همان FJ کروزر نام داشت که درحال اضافه شدن به جمع خانواده شاسی بلندهای تویوتا ازجمله 4 Runner ،تاکوما ،هایلوکس و لندکروزر و پرادو بود که با طراحی پلت فرم آن از روی هایلوکس و سود بردن از سیستم تعلیق مشترک که روی لندکروزر هم بود از سال 2006 شروع به تولید آن درHino موتورز ژاپن نمود.البته FJ که هم اکنون درچین و فیلیپین نیز مونتاژمی شود با یک مدل پیشرانه پایه 6 سیلندر خروجینی 4 لیتری ،دو نوع قوای محرکه دو چرخ عقب و4 چرخ و البته با 2نوع جعبه دنده 5 سرعته خودکار و 6 سرعته دستی تولید می شود.

آزمایش فنی تویوتا اف جی کروز (Toyota FJ Cruiser) 

نمای بیرونی اف جی کروزرو مخصوصا جلو پنجره آن برای شما یاد آورترکیبی از حجمهای بدنه هامر،لندکروزردهه 90 و البته چراغ و جلوپنجره لندکروزرهای دهه 60 که درکشورمان بدلیل حضورشان در8 سال دفاع مقدس آنرا با نام لندکروزرجبهه ای می شناسیم.طراحی بیرونی اف جی نتیجه اسکچ کردنهای " جین وون کیم" جوان کره ای (که سال 2001 از آکادمی هنر درپاسادنا فارق التحصیل شد) و طراحی داخلی این مدل به واسطه خلاقیتهای ویلیام چرگوسکی شکل گرفت.

این خودروعلی رقم اینکه بخشهای زیادی ازقطعات پلت فرم وبدنه اش از تویوتا 4runner با آن سواری خشک گرفته شده اما برعکس برادرژاپنی اش، سواری بسیار نرمی داشته و درجاده و مناطق سنگ لاخی اصلا آزرا دهنده نیست،البته ضرباتی که به فرمان منتقل می کند زیاد بوده و سبب ایجاد لرزش می گردد که همین مسئله شما را مجاب می کند دائما درطول رانندگی و البته اگر هم درمناطق کوهستانی باشید با دودستتان فرمان را محکم بگیرید، البته سواری آن و کشش موتورش آنقدر به شما اعتماد به نفس می دهد که می توانید هرکجا که خواسته رفته و هرکاری بکنید،اگرچه نحوه حرکات خودرو درحین راندن در برخی مواقع مواج و در دماغه با کمی دایو مواجه می شود و این مسئله سبب می گردد تا چنانچه بیش از از فشار جانبی 70 صدم جی در سر پیچها اگر به آن وارد شود با از دست رفتن تعادل روبرو خواهد شد که البته به نسبت نسل اول این خودرو که سواری آن را از نظرشناوربودن همانند رولزرویس می دانند به مراتب بهتر شده ،ولی به این مسئله باید دید کم جلو و اطراف بدلیل ضخامت زیاد ستونهای چپ و راست را اضافه نمود.

دقیقا فضای داخلی اطاق آن با تمامی آرامشی که دارد بدلیل سقف کوتاه و حجم جعبه ای و استفاده از قطعات عضلانی شکل ضمخت مثل دستگیره لوله شکل درها،فرمان گوشتی،کنسول کاملا مربع مستطیلی شما را یاد هامر H3 می اندازد با این تفاوت که کم بودن دید دراطراف بدلیل ارتفاع و طول کم پنجره های چپ و راست درهردو ردیف تا حدود زیادی جسارت مانور کردن را در تجربه های اول و دوم رانندگی که با این خودرو خواهید داشت از شما می گیرد و به قولی ملکه ذهن شدن زوایا برایتان نیاز به ممارست فراوان دارد که حتی نداشتن نمایشگر بزرگ در کنسول میانی و تنها کفایت کردن سازنده به نمایش تصویر عقب خودرو دربخش چپ و کوچک آینه وسط ( با توجه به اینکه دید شیشه عقب هم کافی نیست) درهنگام دنده عقب رفتن کار راننده را با دشواری مواجه می کند و درکل این مسئله سبب شده تا پارک کردن آن درفضای های کم با دشواری صورت پذیرد.

این کمبود دید حتی درهنگان تعویض خطوط نیزسبب می شود کمی محتاط عمل کنید ولی خوب آینه های بسیار خوب که بواقع پوشش دهنده محیط بسیاروسیعی هم دراطراف خودرو هستند جور این حجم پوف کرده را می کشد.

همچنین بدلیل موتور V6 اما 4 لیتری 260 اسبی قدرت مانوربالایی دارید و مثل یک قوچ سرحال وقتی آنرا درحال 4L یعنی قفل نیرو درهر4 چرخ قرار داد براحتی شیب 40 درجه را اف جی بالا می رود ولی درتست یک شیب 50 درجه ناکام ماندیم و چرخها شروع به هرزگردی کرد که البته نباید هم از اف جی توقع صعود درچنین شرایطی راداشت ،زیرا آنوقت هامر H2 و لندکروزر عملا پس از سالهای مهندسی فنی که رویشان صورت پذیرفته باید صحنه را ترک کنند.اما عکس العمل خودرو در دماغه درصعود به سربالایی و البته مسیرهای مستقیم درحین حرکت اولیه جالب بوده و با توجه به وزن حدودی 1.9 تن همانند قایقهای موتوری با فشردن پدال گاز دماغه از زمین بلند شده و گشتاور 368 نیوتن متری اش را به رخ می کشد که با توجه به تعریف کردن 93 نیوتن مترگشتاور درهر لیتر حجم موتور و درنظرگرفتن 7.4 ازوزن به یک اسب بخار در زمانی حدود 8.5ثانیه ( 7.3 ثانیه بصورت استاندارد) عقربه روی 100 ،در 25.5 ثانیه روی 160 کیلومتر و ثبت 400 متر روی 16 ثانیه با سرعت 135 کیلومترحاصل می شود،البته سیستم تعلیق آن به خوبی که درآفرود عمل می کند درشهر اینگونه نبوده و دست اندازههای کوچک رادرخود بروز می دهد.

صدای موتور نیز مثل سایرمحصولات تویوتا آنچنان به گوش نرسیده و با این حجم تداعی کننده نوای لندکروزر است اما درسرعت بالا صدای باد جایگزین صدای موتور درداخل کابین می شود که می توان یکی از دلایل آنرا اطاق جعبه ای والبته زوایه 90 درجه ستونها و شیشه جلو با اطاق دانست که درسرعتهای بالا بدلیل کمتر سود گرفتن از خاصیتهای آیرودینامیک درحال مواجهه با باد است.درداخل اطاق و ردیف جلو هم با وجود صندلیهای نرم واسپورت که به خوبی بدن را درخود می گیرند تسلط خوبی روی فرمان بشدت نرم آن خواهید داشت که البته رانندگی با چنین خودرویی که همانطور که گفته شده دید جلو واطراف واقعا بدی داشته و داشبورد آنهم بلند است برای افراد کوتاه قد مثل نشستن داخل کارتن بلند یخچال 12 فوت است!ردیف عقب نیز برای 3 سرنشین با قد ماکزییم 185 سانتی متر مناسب بوده و جای پا ( زانو) تا صندلی جلو دقیقا مماس است ولی اگر راننده تصمیم بگیرد کمی راحت بنشیند برای سرنشین عقبی بهترین حالت چهار زانو نشستن است!

البته یکی از مسائلی که می تواند جزونکات منفی باشد این بوده که بازکردن درب عقب و وارد شدن سرنشین عقبی به داخل اطاق متضمن بازکردن درب جلو والبته باز کردن کمربند ایمنی بود و با هر بار سوار و پیاده شده سرنشیننان عقبی در هر دو طرف باید این کار انجام شود.فضای بار عقب هم آنچنان بزرگ و مخصوص یک سفر جانانه نیست ،پس یعنی تعریفی که ازاین خودرو می توان داشت این بوده که شما تنها با حدود 25 هزار دلارمی توانید تجربه یک آفرود سواری بی نظیر را داشته باشد ودربعد اقتصادی یعنی با کمترین بودجه بیشترین استفاد را بکنید اما درکل حس سواری آن کاملا متفاوت ویک تجربه جدید بوده همه چیزاین خودرو ازطراحی و فضا و سواری و...متفاوت، غیرمعمول و البته جذاب است که دقیقا وجه تمایزآن با لندکروزر با توجه به نزدیک بودن رنج قیمتی می توان لندکروزر را جادار تر،نرم تر،مناسب یک خانواده و البته قابل استفاده درشهرو کوهستان با آپشنهای و امکانات بیشتری دانست که خوب اف جی برخلاف این موارد عمل کرده و یک اس یو وی مناسب آفرود برای سپری کردن یک روز پرهیجان و جذاب با گروهی از دوستان درخارج از شهر بوده که گفته می شود احتمال آنکه تویوتا تا سال 2013 به تولید آن خاتمه دهد وجود دارد ولی اف جی کروزر نشانگر آن بوده که تویوتا براحتی می تواند با جرات و اعتماد به نفس تمام وارد پروسه تولید یک خودروی تازه شود که می تواند درآفرود بازهم بدرخشد.

درخاتمه جا دارد ازمالک محترم خودرو جناب آقای امید منصورفلاح و همچنین همکاری آقای مصطفی سلطانی درطول تست تشکرنماییم.

مشخصات فنی تویوتا اف جی کروزر مدل 2012

گنجایش موتور وسیلندر: 6 سیلندر خورجینی 3956 سی سی
قدرت موتور:260 اسب در دورموتور 5600
گشتاور:368 نیوتن متر دردور موتور4400
شتاب اولیه :7.3 ثانیه
جعبه دنده :5 سرعته خودکار
مصرف سوخت در100 کیلومتر شهری:15.5 لیتر
گنجایش مخزن سوخت:71 لیتر
طول/عرض/ارتفاع/فاصله محورها:4671 / 1905/1829/2690
رینگ و تایر:265/ 70 R17 " دیسکاورر کوپر"

تست ونوشته:مسیح فرزانه
عکس: آرش شیخ الاسلامی

چاپ شده درمجله ماشین شماره 347


معرفی تویوتا اف جی کروزر مدل 2014 از Performance Drive


تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) از Auto Trader


فیلم واقعیت افزوده درباره سیستم الکتریکی قفل دیفرانسیل عقب در خودروی Toyota FJ Cruiser


Toyota FJ Cruiser VS Hummer H۳


تست آفرود تویوتا اف جی کروزر در چاله ها و مسیرهای گلی


عبور تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) از خیابان های آب گرفته


عبور تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) از شالیزارهای عمیق برنج


عبور تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) از میان صخره های ناهموار


تست تصادف تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser)


تست تصادف جانبی تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser)


حرکات نمایشی با تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) - تعویض 2 چرخ سمت راننده در حال حرکت


خط تولید تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) قسمت 1


خط تولید تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) قسمت 2


خط تولید تویوتا اف جی کروزر (Toyota FJ Cruiser) قسمت 3


4 1 1 1 1 1 Votes 4.00 (1742 votes)

دیدگاه‌ها  

+10 #1 مهستی منصوری 1395-03-02 16:49
بهترین ماشینی ک دوسش دارم اف جی کوروزره.ی روزی میخرمممممم
نقل قول کردن
0 #2 احمد 1396-07-15 11:46
سلام.
من ی ه ۲۰۱۷ دارم هیچکدوم ازین مشکلاتی که نوشته ندارم.بهترینو نرمترین ماشینی که تا الان داشتم.حتی از خیلی سدان ها هم نرمتره.بنظرم تنها رقیبش لندکروزر ۲۰۱۶به بالاست.درسته آپشنی نداره ولی صدای استارتش وهمه چیو جیران میکنه.بینظیره.عااااااشقشم
نقل قول کردن
+2 #3 مهدی 1396-07-19 22:32
به نقل از احمد:
سلام.
من ی ه ۲۰۱۷ دارم هیچکدوم ازین مشکلاتی که نوشته ندارم.بهترینو نرمترین ماشینی که تا الان داشتم.حتی از خیلی سدان ها هم نرمتره.بنظرم تنها رقیبش لندکروزر ۲۰۱۶به بالاست.درسته آپشنی نداره ولی صدای استارتش وهمه چیو جیران میکنه.بینظیره.عااااااشقشم

اره احتمالا چون ماشینت 2017 مشکل نداره ماشالله 2017 خیلی خوب زدن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
مشکلات متداول کولر خودرو و دلایل آن ها
راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری موتور لیفان 820
راهنمای تعمیرات سیستم روغنکاری لیفان 820
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور لیفان 820
اطلاعات عمومی تعمیرات لیفان 820
راهنمای تنظیمات خودرو پژو 206 مالتی پلکس
Lithium-Ion Batteries A Machine-Generated Summary of Current Research
روش کالیبراسیون دریچه گاز سوزوکی گرندویتارا
دستورالعمل عیب یابی عملکرد نامناسب موتور در دور آرام تندر90
آموزش تست سیم کشی و شبیه سازی سنسورهای خودرو
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...
آموزش تخصصی تعمیرات کلیه ایسیو ها داخلی و خارجی و ماشین سنگی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش حرفه ای بازرَسی وکنترل بدنه اتومبیل ویژه کار ...
مجتمع مهارتهای نو دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای با اراِ ...
فروش و نصب ردیاب خودرو dno برروی تمامی خودروهای ایرانی و ...