آشنایی با نفربر زرهی رخش , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

در سال 84 ایران یک نفر بر به نام رخش را برای صادرات معرفی کرد. این نفر بر که از نوع نفر بر های چرخدار 4x4 می باشد دارای یک موتور 4 سیلندر دیزلی با قدرت 155 اسب بخار می باشد و در مدل های اولیه ی آن برجکی مانند برجک نفر بر براق روی آن نصب شده است.مدل های دیگر با برجکی مانند نفر بر BMP-1 روسی نیز دیده شده. رخش طبق گفته ی وزیر دفاع وقت در مجتمع شهید کلاه دوز صنایه دفاع ساخته شده است.

rakhsh Armored Vehicle 0

نفربر زرهی رخش، یک خودروی زره پوش با قابلیت حمل نفر است که توسط وزرات دفاع توسعه یافته است. این نفربر زرهی 4×4 در سال 2006 رونمایی شد و بلافاصله مورد استقبال نیروهای مرزبانی قرار گرفت و همچنین به تعدادی نیز صادر شد. از کاربران اصلی محصول می‌توان به نوپو، مرزبانی و ارتش سودان اشاره کرد.

در خودروی رخش از یک موتور 4 سیلندر 155 اسب بخاری MAN D0824 LF09 استفاده شده که با سوخت یورو 2 کار می‌کند و با توجه به ابعاد و وزن خودرو میتواند رخش را به سرعتی معادل 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

MAN D0824 LF09

جنگ نامتقارن در حال حاضر جزو ابتکارات نیروی مسلح کشور ماست و ما با این حالت توان ضربه زدن به یک ارتش عظیم تر از خود را دارا می باشیم (مثل آمریکا) دراین جنگ یک نفرکار یک تیپ را انجام میدهد یعنی منطقه ای که از قبل رفتار با آن را یافته و آموزش دیده و حال این توان را دارد درآن جا با روحیه کامل جنگ کند و به علت بودن در شرایط سخت وآموزش متعدد در زمینه ی پیش گیری ازحوادث، جنگ در هنگام وقوع حادثه، ضدحمله در صورت قرار گرفتن در بعد ازحادثه این مهارت را دارد درمقابل مسائل کاملا باهوش و درایت انجام وظیفه کند. 

خوشبختانه این شیوه ی جنگی در 8 سال دفاع گرامی و مقدس ایران به کارگرفته شد که ازجمله ی آن عملیات های متعدداست، دریکی ازعملیات ها عراق با تجهیزات بسیار مدرن و تانک های آمریکاییM60,m49 و با تانک های برزیلی (ئی ئی تی1) و با سایر تجهیزات از جمله کلاش های روسی، موشک های فرانسوی ،اطلاعات نظامی فراگرفته شده توسط انگلیس، مشاورهای نظامی کره ای، مواد شیمیایی کشنده ازسوییس، شنود مخابره ای ازکشورهای دیگر، خبرچینی ازکشورهای آسیای شرقی، هزینه گیری از عربستان به عنوان بزرگترین حامی عراق از لحاظ تهیه ی سلاح حمایت شدید در محافل عرب از طرف بحرین و کویت، حمایت از عراق درشورای امنیت توسط اعضای وتو و...درجنگ مقابل ایران که شدیدترین تحریم ها و خیانت ها به او شده بود ایستاد.
درمقابل این قدرت ایران باید عملیاتی انجام می داد تا هنوز داشته های خود را تثبیت کند. ایران درمقابل آن همه تجهیزات و برای خنثی کردن آن فقط یک کار را انتخاب کرد: "منطقه ی عملیات" ،منطقه ی عملیاتی از طرف ایران طوری بود که عراق توان آوردن تانک را نداشت زیرا درلجن زار تانک های m60 - m49 -abram - eiei ti1 کارایی نداشت پس نزدیک به 500 تانک در این انتخاب اول از کار افتاده بودند، دوم این که رزمندگان جایی را برای حرکت انتخاب کردند که اصلا نفربر ها توان عبور یا حرکت مداوم و سریع را نداشتند و در نتیجه به راحتی توسط ایران به عنوان هدف بی خطر منهدم می شدند، پس نفربر نیز رخت بربست، در ضمن ایران جایی را انتخاب کرد که جنگ تن به تن باشد و جبهه ایجاد نگردد و درنتیجه افراد در نزدیکی هم بودند و عملا موشک ها و بمب های شیمیایی از کار افتادند چون اثرات سو آن زیادتر از منفعت آن بود.

ولی برای اینکه این نیرو پس از انجام دادن عملیات آمادگی برای انجام عملیات دیگر را در جایی دیگر داشته باشند یا به اردوگاه خود حرکت کنند تا بدون تلفات به محل مورد نظر برسند باید نفربری زرهی وقوی ودارای توانایی آنها را حمل کند پس ایران به طور جدی دراین زمینه قدم برداشت و علاوه بر تعمیرات اساسی و نگهداری عالی از زرهی های خود توانست نفربرهای زرهی تولید شده در خارج را درقدم اول تولید کند سپس درپی آن نفربر زرهی ابتکاری خود را در قدم دوم تولید کند.اصولا بحث های مربوط به انتقال سریع نیروها, جابجایی کماندوها در وضعیتهای واکنش سریع, غافلگیری نیروهای دشمن و ... همواره ارتش های حرفه ای را بر آن داشته تا به طراحی انواع جنگ افزار های مربوطه بپردازند.

rakhsh Armored Vehicle 2

این نفربر ظرفیت جابجایی ۱۰ نفر با تجهیزات کماندویی را داراست. نیز رخش مجهز به یک مسلسل تمام اتوماتیک ۷/۱۲ میلی متری می باشد. این زره پوش تمام اطراف خود را به وسیله دوربین های مدار بسته مشاهده می کند. این ویژگی به هدایت کنندگان رخش امکان این را می دهد که از حمله های ناگهانی و نیز نصب مین های چسبان از طرف دشمن و... مطلع و آن را دفع نمایند.

بدنه این ماشین زرهی از آلیاژهای ضد حرارتی و چند لایه سبک تشکیل شده و مقاومت این نفر بر را در مقابل انواع راکتها بالا برده است .از دیگر مشخصات این نفر بر می توان به دارا بودن نارنجک های دودزا، سیستم محافظت ش.م.ر و زره اضافی سرامیکی برای دفاع در مقابل گلوله های کالیبر 14.5 میلیمتری اشاره کرد. همچنین این نفر بر دارای سه در در کناره ها و عقب می باشد تا ورود و خروج نیرو ها را آسان تر کند. گنجایش رخش دو نفر خدمه (راننده و مسلسل چی) و هشت نفر سرباز است. و وزن آن در صورت کاملا پر بودن 7.5 تن است که با استفاده از قدرت موتورش می تواند به سرعت 80 کیلومتر بر ساعت برسد.

مسلسل نصب شده روی برجک نوع اولیه ی رخش یک مسلسل 12.7 میلیمتری اتوماتیک است ولی میتوان روی برجک مکان هایی برای نصب انواع سلاح های دیگر نیز ایجاد کرد.

این نفر بر قبل از رونمایی به سودان صادر شده بود. زمانی که در سال 84 سودان در سرکوب تضاهرات از آنها استفاده کرد کسی نمیدانست این نفر بر های ساخت ایرانند. عده ای تعداد دستگاه های صادر شده به سودان را 24 عدد می دانند. عده ای دیگر نیز می گویند سودان خود تحت لیسانس ایران آنها را با نام "امیر" ساخته است.

rakhsh Armored Vehicle 1

نفربر رخش از محصولات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکنون در 2 نسل و چندین نمونه ارائه شده است. نسل نخست این نفربر در مرزبانی کشور به کار گرفته شده و تاکنون چندین مدل مختلف از آن از جمله مجهز به توپ 23 میلیمتری و نمونه افزایش زره یافته (UpArmored) رویت شده است.

نسل دوم این نفربر با طراحی جدیدتر و بهتر و قابلیت های بیشتر (عمدتا قابلیت های سفارشی و انتخابی بیشتر) ارائه شد که بعضا صادر هم شد. اما مسئله ای که در مورد نفربر رخش مطرح است این است که این نفربر عمدتا از نسل اول و در یگان های مرزبانی کشور در خدمت است و نه یگان هایی از نیروی زمینی ارتش و سپاه.

نسل دوم این نفربر چنانچه با گزینه های انتخابی و به صورت اصطلاحا آپشنال ساخته شود و از سطوح حفاظتی سرامیکی و کامپوزیتی برخوردار باشد که حفاظت خودرو را در برابر مهمات کالیبر 12.7 و 14.5 بالا ببرد ، گزینه ای مناسب جهت به کارگیری در واحد های نیروی زمینی ارتش و سپاه است. البته میتوان تغییراتی در این طرح اعمال کرد و مواردی از جمله ماژول های رزمی و برجک های سبک را به خودرو اضافه کرد که از تسلیحات مختلفی نیز برخوردار باشند. در حال حاضر رخش آن هم عمدتا از نسل نخست در واحد های مرزبانی به کار گرفته میشود که البته استفاده از این نفربر در واحد های مرزبانی نیز چندان گسترده نیست از این جهت در حوزه زرهی نیروهای مسلح ایران این نفربر در حال حاضر نقش چندانی ندارد.

مشخصات نفربر زرهی رخش:

- تعداد سرنشین: 2+8 (دو خدمه، راننده و تیربارچی)
- طول: 6.67 متر
- عرض: 2.40 متر
- ارتفاع: کمی بیش از 3 متر
- وزن: 5600 کیلو
- حداکثر توان جابجایی: 9 تن
- موتور: MAN D0824 LF09
- قدرت موتور: 155 اسب بخار
- انتقال دهنده قدرت: 62s50
- سیستم ترمز: از طریق فشار هوا
- حداکثر سرعت: 100 کیلومتر در ساعت

rakhsh Armored Vehicle

منابع :
irarmy.blog.ir
defapress.ir
military.ir 
mashreghnews.ir
jangaavaran.ir

 

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش پنچرگیری لاستیک خودرو
آشنایی با سنسور اکسیژن خودرو و تشریح عملکرد و نقش آن
آموزش نصب برچسب دودی شیشه خودرو
تبلیغ پراید 131 ، سایپا اسطوره اعتماد به نفس
آموزش پاک کردن بخار و آب‌بندی چراغ خودرو
عملکرد موتور 4 زمانه احتراق داخلی سوپاپ با چرخه اتو
تشریح نحوه کارکرد موتورهای 4زمانه احتراق داخلی متداول
تلفظ صحیح برندهای خودرو مشهور آلمانی
آشنایی با سیستم های هوشمند ، BSI و آپشن های غیرفعال در پژو 206
آموزش برق خودرو : چراغ های خودرو (مدارهای چراغ های روشنایی جلو ، خطر عقب و راهنما)
نقد و بررسی و مشخصات فنی و امکانات هایما اس 7 (Haima S7)
نقد و بررسی 3 نسل اخیر تویوتا کمری در ایران
معرفی نقد و بررسی تویوتا آریون (TOYOTA Aurion)
معرفی رله دوبل و دیاگرام داخلی و عملکرد
انواع سوکت ها و کانکتورهای برق و الکترونیک پژو-سیتروئن
اگر خودرو یکباره خاموش کرد چه مواردی باید بازبینی گردند؟
تشریح نحوه کارکرد سیستم انتقال قدرت دستی و نقش گیربکس ، دنده ها و کلاچ
انواع مدل های متداول در گیربکس خودرو
آموزش سرویس روغن و فیلتر پژو 405 ، پژو پارس و سمند و ...
نکات جازدن بوش سیلندر موتور بلدوزر
آسیب پذیری ریموت ها و سیستم Keyless Entry و سرقت خودروهای مدل بالا + جزئیات فنی و ویدئوهای نفوذ
آموزش سنجش کمپرس سیلندر موتور
آموزش تغییر کیلومتر کارکرد خودرو از روی IC صفحه کیلومتر
آموزش تعمیر گیربکس و دیفرانسیل اتومبیل پراید
اندازه گیری لقی طولی میل لنگ با ساعت اندیکاتور
آموزش صاف کردن سپر خودرو با حرارت
تهران، تقاطع سئول : صادرات سودآور یا بازاریابی ضررآفرین برای خودروی ایرانی؟- قسمت9
تهران، تقاطع سئول : وقتی قوانین سخت گیرانه هم کیفیت خودروی داخلی را بالا نبرد- قسمت8
تهران، تقاطع سئول : وقتی کیفیت خودروی داخلی داد همه را درآورد- قسمت7
تهران، تقاطع سئول : تصمیم مهم کره ای ها برای ادامه بقا در صنعت خودرو- قسمت6
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها با رقبای ۱۰۰ ساله درافتادند- قسمت5
تهران، تقاطع سئول : روزی که نیسان به ایران آمد- قسمت4
تهران، تقاطع سئول : داستان تولد پراید افسانه ای- قسمت3
تهران، تقاطع سئول : وقتی کره ای ها گوی سبقت را در خودروسازی ربودند- قسمت2
تهران، تقاطع سئول : روزی که ایران و کره استارت زدند/ تاریخچه صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی- قسمت1
آموزش رانندگی مربی تازه کار به قهرمان رانندگی Leona Chin
نگاهی به موشک سوخت مایع و پیشرانه آن
معرفی و نکاتی درباره پولیفت یا جرثقیل زنجیری (Lever Hoist)
معرفی، شرح عملکرد و نکاتی درباره جک هیدرولیک روغنی
آموزش روغنکاری بکس بادی (Air Impact Wrench)

آخرین آگهی ها

ما در آموزشگاه فن خودرو اولویت خود را بر روی کیفیت آموزشی و ...
ابزار شناسی - دینام - استارت - سیم کشی - رله ها - برف پاک کن ...
آموزشگاه پیشتازان دیزل اصفهان برگزار کننده دوره های موتور گی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
لوازم یدکی و خدمات خودرو عسگری عرضه کننده قطعات سایپاو ایرا ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
فروش ابزار آلات خصصی تعمیرگاهی خودورو موتورسیکلت ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال 1383 بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش تعمییرات موتور گیربکس برق و دیاگ خودرو های دیزل نسل جد ...
اصول کار کرد موتور و قطعه شناسی -سنسورها و عملگرها - شناخت ا ...
پیشتازی باشید , پیشتاز بمانید