جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
carworks
samin ba
دنیای خودرو
فن خودرو
CarGeek | کارگیک

peykan2پـِیکان نام گونه‌ای خودروی سواری ایرانی است که شرکت ایران خودرو تولید آن را از سال ۱۳۴۶ خورشیدی آغاز کرد و در حدود ۴۰ سال آن را ادامه داد. از سال ۱۳۴۶ پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک. ودرنهایت تولیدآن درسال ۱۳۸۳ به اتمام رسید وپروندهٔ پیکان خودروی محبوب هر ایرانی بسته شد. عده‌ی بسیاری از مردم نیز معتقدند با وجود نقص هایی که پیکان دارد اگر هنوز هم پیکان تولید میشد آن را به پراید ترجیح میدادند و در مقایسه با پیکان و پراید خودروی پیکان را خریداری مینمودند.

تاریخچه پیکان در ایران :

بعد از چندین تلاش ناموفق برای ساخت اتومبیل‌های فیات در اوایل دهه ۱۳۴۰، قرارداد مونتاژ پیکان (آخرین مدل هیلمن هانتر؛ مدل ۱۹۶۶) در ایران بین شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو کنونی) و گروه صنعتی روتس (Group Rootes)انگلستان، که در حال ورشکستگی بود، بسته شد و تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد.

peykanDelux

طراحی اصلی پیکان کاری از شرکت تالبوت از زیر مجموعه‌های گروه روتس بود. یک سال بعد در سال ۱۳۴۷ شرکت آمریکایی کرایسلر توانست گروه صنعتی روتس را بخرد که تاثیری بر روند تولید پیکان در ایران نداشت و مدل‌های مختلف پیکان در ایران تولید می‌شد. در سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) طراحی معروف کرایسلر بود در ایران آغاز شد. روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن‌ها را مونتاژ می‌کرد، و در کنار آن قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شدند. در سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف شد و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد و درنتیجه ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ سقوط کرد.

LastPeykanدر این سال کارخانه پژو موافقت کرد ایران خودرو با بکار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، به تولید پیکان ادامه دهد که این روند در حدود شش سال دوام آورد. پس از آن با ساخت قطعات لازم در ایران، پیکان۱۶۰۰ در شهریور ماه ۱۳۷۱ تولید شد و تولید آن تا ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴، در حدود ۱۳ سال، ادامه داشت. در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد. پس از آن خط تولید این خودرو با سمند (خودرو) و رنو ال ۹۰ (لوگان) جایگزین شد.

مدل‌های پیکان

- کارلوکس؛ تولید آن از سال ۱۳۴۶ آغاز شد و دارای حجم موتور ۱۷۲۵ سی‌سی بود. این مدل مجهز به نوارهای فلزی و آب کروم کاری در جای کنار بدنه، داشبورد چوبی، سپرهای استیل کوتاه بود.
- دولوکس؛ تولید آن از سال ۱۳۴۶ آغاز شد.
- استیشن
- وانت
- تاکسی
- اتوماتیک سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد

پیکان جوانان (هیلمن هانتر جی‌تی)

استقبال ایرانیان از پیکان سبب شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان نیز که دارای حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی، قدرت موتور بیشتر و دو کاربراتور بود به خط تولید پیکان اضافه شود.

دولوکس فیس‌لیفت

از سال ۱۳۵۹ پیکان با تغییری که کرایسلر در فرم ظاهری هانتر بوجود آورد، شامل تغییر کامل چراغ‌های جلو وعقب (به فرم بزرگ و یکپارچه کاملاً مستطیل)، پانل نشانگرهای مقابل راننده، تولید شد (این مدل در سال‌های ابتدایی تولید به پیکان چراغ بنزی معروف بود).

پیکان پژویی

در سال ۱۳۷۰ ایران خودرو با استفاده از سیستم تعلیق و موتور ۱۸۰۰ سی سی، پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، نوع جدیدی از پیکان را که در ایران به پیکان پژویی معروف شد تولید نمود و تا ۶ سال به تولید آن ادامه داد.

پیکان ۱۶۰۰

تولید آن از شهریور ۱۳۷۱ با تولید موتور ۱۶۰۰ سی سی مگاموتور در ایران و استفاده از گیربکس‌هایی (از کشورهای آلمان آرژانتین و سرانجام تولید داخل) اکسل‌های تولید ایران، آغاز شد و برای ۱۳ سال ادامه یافت.

پیکان‌سواران نامدار

نخست وزیر امیرعباس هویدا بیش‌تر کالاهای ایرانی را می‌پسندید و راننده نیز نداشت و با پیکان خود به سر کار می‌رفت.اولین مصرف کننده نامدار پیکان امیرعباس هویدا، نخست وزیر ایران بود که تا آخرین روزهای صدارت، اتومبیل مرسدس بنز ضدگلوله خود را سوار نشد و پیکان سرمه‌ای رنگش را ترجیح داد و او بود که جمله «به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد» را وارد تاریخ ایران کرد.

همچنین سرلشگر سید عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در دهه 90 شمسی با وجود انواع خودروهای موجود در بازار پیکان سوار می شود.

 peykanIran

Ataollah Salehi Car
21فروردین1396

فیلم مستند خط تولید پیکان در دهه 50 شمسی

 


4.5 1 1 1 1 1 Votes 4.50 (623 votes)

دیدگاه‌ها  

+39 #1 ARROW 1394-10-06 21:17
پیکان تیری بود که در کمان معیوب ایران خودرو به هدف نخورد. ای کاش پایان سی وهشت سال خدمت پیکان چیز دیگری می شد.
نقل قول کردن
+24 #2 امیرمهدی 1395-05-02 01:44
عشق است پیکان
نقل قول کردن
+13 #3 mani 1395-05-28 20:40
تمامي مطرح ترين كارخانجات خودرو سازي سعي به توليد نسل هاي بعدي يك نمونه نوستالژيك خود دارند اما....
نقل قول کردن
+25 #4 بهمن 1395-08-24 12:37
سلام پيكان يك اتومبيل نبود يك عشق بود كه متاسفانه مثل تمام عشقهاي ديگر عاقبت خوبي نداشت ولي خاطرات خوب و دلپسندي از خود بجا گذاشت
نقل قول کردن
+12 #5 محسن 1395-09-05 21:28
سلار تمام جاده ها .حيف...........
نقل قول کردن
+10 #6 قاسم 1395-09-19 22:18
پیکان درنوع خودش ماشین ایمن وخوبی بود ولی کشور ما باتوجه به سابقه 50 ساله مونتاژ اتومبیل کاش گامی هم در جهت طراحی وساخت اتومبیل برمیداشت مونتاژ تاکی؟
نقل قول کردن
+4 #7 امید 1395-10-12 12:24
یک زمانی در باب مزایای پیکان می‌گفتند: لوازم یدکی اش در هر بقالی پیدا میشه و پیکان پول نقده!
نقل قول کردن
+10 #8 رامین 1395-12-11 17:58
پیکان ی عشق بود نفس بود خاطره بود،برای من که ی دنیا زندگی بود
نقل قول کردن
+8 #9 محسن 1396-02-23 13:30
با سلام
پیکان در نوع خودش و با توجه به سال تولیدش یک ماشین بینظیر بود کاش با یک سری تغییرات ظاهری و نصب کولر و هیدرولیک تولیدش ادامه داشت چون هنوز خیلیا عاشقشن و قبولش دارند.
نقل قول کردن
+8 #10 علی 1396-03-05 00:45
پیکان سالار باپیکانم رفیقم هیچ ماشینی رودستش ندیدم
نقل قول کردن
+11 #11 im 1396-05-13 00:23
سلام
من عاشق پیکانم کاش تولیدش ادامه داشت هنوزم که هنوزه عاشق این ماشین پرخاطره ام ما1تاکسی پیکان 57داشتیم که چندین سال باهاش خاطره داریم وقتی یادش میفتم گریه ام میگیره وقتی اون روبه اسقاطی دادیم تمام اعضای خونوادمون ناراحت شده بودیم کاش بازم تولیدبشه
نقل قول کردن
+6 #12 پروانه 1396-12-06 10:52
من یه پیکان اتوماتیک مدل ۵۹ داشتم ۲۳ سال برام کا ر کرد تا روز آخر تقریبا تمام لوازم فابریک خودش بود
خاطرات خیلی خوبی باهاش داشتم
در عرض چند ساعت فروش رفت
خریدار چند بار آورد ببینمش
کلی هم ازش رضایت داشت
نقل قول کردن
0 #13 احمد راستگو 1397-06-11 15:05
با سلام
داييم يه پيكان ثبت نام كرده بود به خاطر ديركرد تو تحويل، بهش از مجموعه لوكس ايرانخودرو كه تو سر يادگار امام ميدان ازادي پيكانش رو دادن، تو دوزيش تمام چرم بود با دوخت قرمز، ٥ دنده بود، ما هم پيكان دولوكس مدل ٧٢ داشتيم خدايي جر ميداديم خودمون رو بهش نميرسيديم، تو جاده مشهد ١٨٠ تا باهاش ميرفت پيرايد به پاش نميرسيد،
واقعا عجب ماشيني بود
نقل قول کردن
+3 #14 نورمحمد 1397-11-17 07:56
کجایی پیکان ... :sad: :sad: :sad:
نقل قول کردن
+4 #15 سامتین ساجدی 1398-01-23 22:37
کاش تولید پیکان متوقف نمیشد اگر متوقف نمیشد پس از یه مدت دیگه کسی پراید نمیخرید
نقل قول کردن
0 #16 سعید 1398-04-23 05:15
اگه بایهپلتفرم جدید که اون فرم کلاسیک قدیم واداشته باشه تولیدبشه ویه موتور قوی وباتجهیزات به روزساخته بشه چون ایرانیاخاطرخوب ازش دارن فروش خوبی می‌کنه مجدد مثل جیپ که بعداز چند دهه تولید هنوز اون پلتفرم کلاسیک خودشو حفظ کرده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری رانا
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری دنا پلاس
فیلم و دفترچه راهنمای آموزشی مشتری H30 Cross
دفترچه راهنمای رسمی کلیه محصولات ایران خودرو
راهنمای استفاده از پایه های رله در برق خودرو
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
دستورالعمل رفع ایراد عدم انطباق کانکتور کیلومتر شمار تیبا2 و روشن شدن چراغ EBD بجای ABS
دستورالعمل رفع ایراد نفوذ آب به داخل CCN سمند مالتی پلکس
راهنمای کنترل و اصلاح پیکربندی سمند مالتی پلکس SMS
معرفی نودهای سیستم مالتی پلکس SMS سمند و سورن
راهنمای پیکربندی نوع ECU در خودرو Dena SMS MUX Bosch ME17
اصول عملکرد سیستم کروزکنترل ایران خودرو
راهنمای عیب یابی گیربکس اتوماتیک سوزوکی گرندویتارا با تست استال
راهنمای تعمیرات ECU زیمنس ریو
راهنمای تعریف کلید خودرو H30 Cross
بررسی سیستم های VVT و VIS در خودرو
منیفولد هوای ورودی متغییر
راهنمای تعمیرات گیربکس دوکلاچه اتوماتیک جک S5
Cisco Released New Open Source Security Tool to Find Security Vulnerabilities in Modern Cars
Vulnerability in Tesla Model S Let Hackers Clone The Car Key
ليست سرويس هاي دوره ای خودروهای تحت پوشش سایپا
راهنمای تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی پژو RD
روش رفع ایراد عدم عملکرد برف پاک کن در سیستم هوشمند CEC پژو پارس
معرفی سیستم ترمز ABS با مدل Bosch ABS8 و مدل TEVES MK70 پراید
معرفی قطعات EMS جدید SSAT سازه پویش سایپا X100 (پراید)
دستورالعمل شستشوی ریل سوخت وانت نیسان دوگانه سوز
اطلاعیه جابجایی سوکت های انژکتور در دسته سیم انژکتور جهت رفع ایراد MisFiring
مشکلات متداول کولر خودرو و دلایل آن ها
راهنمای تعمیرات سیستم خنک کاری موتور لیفان 820
راهنمای تعمیرات سیستم روغنکاری لیفان 820
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور لیفان 820
آخرین مطالب جدید شده
fn bb 0
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
ریمپ تخصصی - برنامه ریزی و تعمیرات ایسیو - اصلاح محدودیت سرع ...
دوره های آموزشی تخصصی خودرو و دیاگ جی اسکن ...
تعمیرموتور وانواع گیربکس های کره ای،ژاپنی ،چینی و اروپایی ...
آموزش تخصصی تعمیرات کلیه ایسیو ها داخلی و خارجی و ماشین سنگی ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش حرفه ای بازرَسی وکنترل بدنه اتومبیل ویژه کار ...
مجتمع مهارتهای نو دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای با اراِ ...
فروش و نصب ردیاب خودرو dno برروی تمامی خودروهای ایرانی و ...