جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
samin ba
فن خودرو
carworks
دنیای خودرو
CarGeek | کارگیک

tiba

مقدمه و معرفی سایپا تیبا

اگر بخواهیم بازار خودروهای موجود در کشورمان را از نظر در دسترس بودن برای عموم بررسی کنیم، رنج قیمتی زیر 25 میلیون تومان یکی از پررونق‌ترین بازارهاست چرا که اکثریت افراد توان خرید در این سطح را دارند و حتی برخی از طبقه مرفه‌تر هم برای ماشین دوم و به اصطلاح دم‌دستی بعضاً گذرشان به این بازار می‌افتد. اما متاسفانه در کشور عزیز ما این رده‌ی قیمتی در عین حال که بسیار پر رونق و پر مشتری است، یکی از کم تنوع‌ترین بازارها نیز به حساب می‌آید و برای خرید خودروی صفر کیلومتر در این رنج، جز چند انتخاب محدود گزینه زیادی در دسترس نیست.

معرفی ،نقد و بررسی سایپا تیبا در روسیه

یکی از این گزینه‌های محدود که با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان قابل خریداریست، تیبا نام دارد. خودرویی که توسط یکی از دو غول تولید و مونتاژ خودرو ایران یعنی سایپا چند سالی است قدم به خیابان‌های کشورمان گذاشته و احتمالاً همه هموطنان از دور یا نزدیک با این سدان کوچک شهری ملاقاتی داشته‌اند. اتومبیلی که در ابتدا با انتقادات نسبتاً زیادی روبرو شد اما در بازار تشنه‌ی تنوع خودروهای ارزان قیمت، خیلی زود جایگاهش را در میان مردم پیدا کرده و با قیمت نسبتاً مناسب توانسته به موفقیت خوبی در فروش دست پیدا کند.

مقایسه سایپا تیبا و تویوتا یاریس

نگاهی کلی به پروژه تیبا

بر خلاف شعار تبلیغاتی "زیبای ایرانی" که زمانی برای این اتومبیل انتخاب شده بود، تیبا نه خیلی زیباست و نه کاملاً ایرانی! البته با داشتن رقبایی مثل ام‌وی‌ام 110 و پراید، طراحی تیبا قابل قبول است و در نمونه‌ی هاچ‌بک حتی جذابیت‌هایی هم دارد (هرچند مدل هاچ‌بک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج می‌شود) اما در کل سخت است که بخواهیم یکی از ویژگی‌های بارز تیبا را زیبایی‌اش بدانیم!

TIBA2Catalog

منظور از بیان 100 درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم نادیده گرفتن زحمات مهندسین هموطن در پروژه‌ی تیبا نبوده و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری نسبتاً زیادی از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیل‌ها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفاده‌ی مناسب از این قبیل موقعیت‌ها می‌توان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور بهره جست.

saipa tiba poster1

طراحی سایپا تیبا

طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) بهمراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته. در نمای جلو سعی شده با استفاده از خطوط برجسته‌ی روی کاپوت و طراحی خاص چراغ‌ها اتومبیل لوکس‌تر از چیزی که هست نشان داده شود اما جلو پنجره و سپر بسیار ساده، تیبا را از رسیدن به این هدف بازداشته است! خطوط کناری روی گلگیرهای جلو و عقب تا حدودی از سادگی نمای جانبی کاسته ولی طراحی آیینه‌ها و سپر عقب چنگی به دل نمی‌زند. از نمای پشت شباهت‌های کلی با مزدا 323 احساس می‌شود اما با توجه به کوچک‌تر بودن سایز تیبا و تفاوت در سایر جزئیات، علیرغم شباهتی که دارد هرگز به جذابیت مزدا نرسیده است.

در داخل کابین نیز خلاقیت خاصی به چشم نمی‌آید و با طرحی بی‌روح و بسیار ساده روبرو هستیم. خط پایینی داشبورد با انحنایی قرینه به کنسول میانی پیوسته و در آنجا کلید‌هایی بزرگ (از جمله فلاشر) خودنمایی می‌کنند. فرمان در نهایت سادگی طراحی شده و خطوط داشبورد که با هدف چشم نوازی بیشتر شکل گرفته‌اند، چندان جذاب به نظر نمی‌آیند! در طراحی داخلی تیبا هر چند دادن نمره یکسان با پراید بی‌انصافی است اما از آن برتری که انتظار داشتیم هم خبری نبود. پایین بودن کیفیت مواد اولیه استفاده شده برای داشبورد نیز در کاهش زیبایی آن بی تاثیر نبوده است به شکلی که حتی قبل از لمس داخل درب‌ها و داشبورد می‌توان به جنس خشک و نامرغوب آن پی‌برد.

علیرغم تمام این صحبت‌ها با یادآوری قیمت پرداخت شده برای این محصول سطح توقع خود را پایین آورده و در نتیجه نکات مثبتی مثل بی‌سر و صدا بودن داشبورد بعد از 20 هزار کیلومتر کارکرد و صندلی‌هایی که بدن را بخوبی در بر گرفته، بیشتر نظرمان را جلب می‌کند.

ابعاد این سدان کوچک در طول 4105، عرض 1641 و ارتفاع 1484 میلیمتر می‌باشد که در مقایسه با پراید کمی کشیده‌تر، پهن‌تر و دارای ارتفاع بیشتر است. رینگ‌های تیبای مورد تست از نوع 14 اینچی آلومینیومی با لاستیک‌های پهن‌تر (14/60/195) بودند اما تیبا در مدل‌های پایه با رینگ فولادی 13 اینچی و لاستیک‌هایی به پهنای 175 و فاق 70 در دسترس است. بد نیست بدانید در ساخت این خودرو جهت کاهش هزینه‌ی تولید به غیر از قطعات مشترک فراوان با پراید، از ریو و حتی تندر 90 هم استفاده شده. به عنوان مثال محورهای تیبا از خودرو ریو با کاهش 70 میلیمتری طول شاسی برگفته شده است.

تعلیق و جلوبندی تیبا :

سیستم تعلیق جلو تیبا از گونه مکفرسون و کاملاً مشابه ریو است. این سیستم نسبت به تعلیق پراید از پایداری و عملکرد بهتری برخودار است و بر خلاف پراید، میل موج گیر و میل کششی به صورت مستقل از هم می باشند. قطعات زیادی از تعلیق و اکسل جلو تیبا با ریو مشترک است که از این جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

- کمک فنرها (Dampers)
- اتصالات لاستیکی و بوشهای تعلیق (Rubber Mountings and Bushes)
- طبق (Control Arm)
- توپی (Hub)
- بلبرینگ ها (Bearings)
- رینگ و تایر (wheel and Tires)
- میله کششی (Tension Rod)

قطعاتی از تعلیق تیبا نیز کاملاً شبیه ریو است ؛اما به دلیل تفاوت جزئی امکان جایگزینی با یکدیگر را ندارند که از این جمله میتوان موارد زیر را نام برد:

- میل موج گیر (Stabilizer)
-سگدست (knuckle)
- فنر (Coil Spring)

سیستم تعلیق و اکسل عقب نیز از نوع تیر پیچشی نیمه مستقل semi-independent و مشابه اکسل عقب خودروهای تندر، دوو سیلو وپراید... می باشد؛ ضمن اینکه قطعات ریو در قسمت هایی از آن دیده می شود.

saipa tiba poster2

پیشرانه و موتور سایپا تیبا

موتور تیبا در واقع همان موتور 8 سوپاپ تنفس طبیعی پراید بوده که توسط مگاموتور با همکاری شرکت FEV آلمان دست خوش تغییراتی از قبیل افزایش حجم از 1323 به 1503 سی‌سی و تغییر در نسبت تراکم شد تا بتواند قدرتی معادل 80 اسب‌بخار تولید کند که این رقم 17 اسب از موتور پراید بالاتر می‌باشد (البته به نظر می‌آید موتور پراید و تیبا بعد از بهینه‌سازی مجدد به ترتیب دارای 69 و 87 اسب‌بخار شده‌اند). همچنین با ارتقاء صورت گرفته گشتاور نیز نسبت به قبل با افزایش حدود 18 درصدی مواجه شده و از 106 به 126 نیوتن متر رسیده است. این تغییرات در کنار جعبه دنده بهینه شده و تغییرات در ضرایب گیربکس، تیبا را علیرغم وزن بیشترش نسبت به پراید (حدود 80 کیلوگرم) از نظر شتابگیری و سرعت در موقعیتی بهتر قرار می‌دهد و از این لحاظ راننده حداقل برای استفاده شهری از واکنش پدال گاز رضایت کافی خواهد داشت. ضمناً استاندارد زیست محیطی مسافر امروز ما یورو 4 بوده که برای دوستداران محیط زیست هم خبر خوبی به حساب می‌آید.

درقسمت موتور و گیربکس، این خودرو تماماً مدیون پراید است. موتور این خودرو، تقویت شده موتور پراید در شرکت FEV آلمان می باشد. با همکاری این شرکت، حجم موتور پراید از ۱۳۰۰ سی سی به ۱۵۰۰ سی سی و نسبت تراکم آن، از ۸/۵ به ۹/۷ افزایش یافته است و حداکثر توان آن به ۸۰ اسب بخاررسیده است که توان خروجی پایینی برای یک موتور ۱۵۰۰ سی سی می باشد. این موتور توانسته است استاندارد آلایندگی یورو۳ را از آن خود کند. اما پس از تقویت موتور، سیستم انتقال قدرت پراید، توان مقاومت در برابر نیروی جدید موتور را نداشت. بنابراین، دنده دو گیربکس پراید را تغییر و فنر کلاچ را تقویت کردند. به همین دلیل سیستم کلاچ آن از پراید سفت تر می باشد.

خوب تا همین جای کار به نظر می‌رسد پرداخت حدود 3 تا 4 میلیون تومان پول بیشتر برای خودرویی که از بسیاری جهات (چه ظاهری و چه فنی) نسبت به پراید بهبود یافته منطقی و معقولانه است. حال ببینیم درادامه بررسی نیز این خودروی ارزان قیمت ارزش در برابر بهای پرداختی را نسبت به سایر رقبا به رخ خواهد کشید یا خیر.

تجهیزات رفاهی و ایمنی سایپا تیبا

سیستم ترمز تیبا

سیستم ترمز این خودرو مشابه سیستم ترمز ریو است که در این زمینه نیز از شرکت بوش آلمان کمک گرفته شده است.

از خودرویی در این سطح انتظار امکانات لوکس و رفاهی زیادی نداریم و شاید همین تجهیزات معمولی و بعضاً ابتدایی مثل کیسه هوای سرنشین و راننده، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، ترمز ABS، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، پخش MP3 و شیشه‌های برقی جلو برای این قیمت به نوعی غنیمت محسوب شود!

هرچند علاوه بر این موارد آپشن‌هایی از قبیل آیینه‌های برقی، شیشه برقی عقب، کیت گازسوز و ... هم در لیست تجهیزات اختیاری در ازای پرداخت پول بیشتر قابل سفارش است و می‌توان کمی به تجهیزات استاندارد تیبا اضافه نمود.

تجربه رانندگی با سایپا تیبا

پشت فرمان سایپا تیبا همان حس خودروی ارزان قیمت و اقتصادی که انتظار داریم برایمان تداعی می‌شود، هیچ قطعه با کیفیت یا طراحی زیبا وجود ندارد که شما را غافلگیر کند، اما همین که در اتومبیلی هستیم که نام ارزان‌ترین خودرو کشور را به دوش نمی‌کشد و یک پله از آن بالاتر است، کمی به اعتماد به نفسمان افزوده و سعی می‌کنیم با دید مثبت بررسی را ادامه دهیم. کیفیت مونتاژ بی‌نقص نیست و در صورت دقت بیشتر در مونتاژ و افزایش کیفیت قطعات تیبا می‌تواند موفقیتی بیش از پیش را در بازار تجربه کند.

صندلی‌ها کمی سفت هستند اما حداقل برای سرنشینان جلو به خوبی طراحی شده چرا که کناره‌های بدن را در بر می‌گیرند و فاصله‌ی سر تا سقف هم مناسب است. اما در صندلی‌های عقب سرنشینان راحتی نفرات جلویی را نخواهد داشت و برای افراد قد بلند ارتفاع کم سقف آزار دهنده می‌باشد. البته در خودروی مورد آزمایش استفاده از روکش مناسب کمی از سفتی صندلی‌ها کاسته است.

موتور را روشن کرده و شروع به حرکت می‌کنیم، دنده‌ها تقریبا نرم تعویض می‌شوند، صدای موتور تیبا زیاد و در دورهای بالا با خشونت به داخل کابین نفوذ می‌کند. حتی اضافه شدن نمد زیر کاپوت هم خیلی به درمان این قضیه کمک نکرده است. معمولاً استفاده از پلاستیک خشک در داخل کابین باعث به صدا افتادن زود هنگام داشبورد می‌شود ولی تا اینجای کار بعد از یک سال و نیم و 20 هزار کیلومتر کارکرد صدای اضافه‌ای از آن به گوش نمی‌رسد و به نظر قطعات داشبورد به خوبی سر جایشان فیکس شده‌اند. ستون A یا همان ستون جلویی کمی پهن است و زاویه دید را محدود نموده ولی به نظر می‌رسد این کار با هدف افزایش ایمنی این قسمت (حداقل نسبت به پراید) طراحی شده و در این صورت باید گفت علیرغم کاهش دید ارزشش را دارد. فرمان تقریباً کوچک و خوش دست است اما شعاع چرخش تیبا کمی زیاد به نظر می‌آید و علیرغم جثه‌ی کوچکش قدرت مانور مناسبی به هنگام دور زدن در کوچه‌های باریک ندارد.

کمی پدال گاز را فشرده تا موتور 1.5 لیتری این اتومبیل کوچک توانایی واقعی‌اش را به ما نشان دهد. شاید ظاهر تیبا نشان ندهد ولی موتور 80 اسبی (بر اساس منابع جدیدتر 87 اسبی) آن حتی از خودروهایی مثل 206 تیپ 2 و دوو سیلو قوی‌تر است و با توجه به وزن نه چندان زیاد باید شتابگیری چشمگیری داشته باشد اما با فشردن پدال گاز شتابی معمولی را تجربه کردیم که هرچند از پراید بهتر بود اما به میزان توقع ما هم نرسید. در استفاده از کولر بدلیل همین موتور نسبتاً قوی افت توان کمتری حس می‌شود و در سرعت‌های بالای 100 هم هر چند پیوسته از شتاب کاسته شده و سواری‌اش به شکلی است که در سرعت‌های بالا حس امنیت به سرنشین القا نمی‌کند اما با توجه به قیمت و کلاس این خودرو، توانایی حرکتی قابل قبول است.

ابعاد کوچک تیبا برای رانندگی در شهرهای شلوغ که در آن معضل جای پارک از دغدغه‌های هر راننده‌ای محسوب می‌شود، مناسب است و همچنین ارتفاع زیاد و سیستم تعلیق نسبتاً نرمش برای کشور پر دست انداز ایران نکته‌ی مثبتی به حساب می‌آید اما نباید توقع تعادل و هندلینگ بالا از این خودرو یک تُنی داشته باشید. در یک نگاه کلی به سیستم تعلیق با اینکه با حالت ایده‌آل فاصله دارد اما تفاوت با پراید کاملاً مشخص است، ضربه‌ها را بهتر جذب کرده و سرنشینان حس راحتی بیشتری در عبور از دست‌اندازها خواهند داشت.

ترمزهای این آهوی رام شده که در جلو از نوع دیسکی، عقب کاسه‌ای و مجهز به سیستم ضد قفل هستند عملکردی معمولی دارند که در مقایسه با رقبای قیمتی قابل قبول است اما نباید از چاشنی احتیاط غافل شد.

برای فردی که به دنبال یک اتومبیل ارزان قیمت و اقتصادی است مصرف سوخت پایین همواره یکی از فاکتورهای اساسی بوده و براساس رقم اعلامی کارخانه (یعنی 6.7 تا 7 لیتر در صد کیلومتر برای سیکل ترکیبی)، تیبا علیرغم موتور بزرگتر و وزن سنگین‌تر از نظر مصرف سوخت تفاوت چندانی با برادر ضعیف‌ترش نداشته که این رقم هر چند از استانداردهای جهانی برای یک اتومبیل کوچک شهری فاصله دارد اما نسبت به پراید و چندین اسب اضافه‌ای که افسارشان اینجا در دستان شماست، مناسب است.

البته در همین چند ساعت تست، به نظر مصرف سوخت تیبا بسیار بالاتر از رقم اعلامی بود که بخش زیادی از آن بدلیل کیفیت پایین سوخت استفاده شده و توقف‌ها و شتابگیری‌های متعدد جهت انجام آزمایشات قابل درک است. با توجه به ظرفیت باک 41 لیتری و میزان مصرف خارج از شهر، در صورت رانندگی کم تنش در سفر تا حدود 700 کیلومتر نیازی به سوخت‌گیری مجدد نخواهید داشت.

شاید برای یک اتومبیلی در این سایز، فضای صندوق عقب از اولویت‌ها نباشد و توقع زیادی هم از این قبیل خودورها نرود ولی برای مردم ایران که علاقه‌ی زیادی به سفر با خودروی شخصی دارند این مورد چندان هم کم اهمیت نیست، در این خصوص با توجه به ابعاد خودرو و میزان توقع ما حجم صندوق عقب مناسب است و به اصطلاح کار را راه می‌اندازد.

در مورد هزینه نگهداری تیبا چه از نظر ظاهری و بدنه و چه فنی (مگر در قطعات مشترک) هنوز قیمت‌ها به خوبی پراید نیست اما به نظر می‌آید در آینده و با افزایش تولید، تفاوت قیمت قطعات با پراید کمتر شود.

سخن آخر درباره سایپا تیبا

مشخصاً در پروژه تیبا اصل بر این بوده که بدون فاصله گرفتن زیاد از قیمت پراید، خودرویی کمی زیباتر، ایمن‌تر، راحت‌تر و قوی‌تر تولید شود و باید اعتراف کنیم سایپا تا حدود زیادی در رسیدن به این هدف موفق بوده و به نظر می‌آید برای کسی که اتومبیلی با استاندارد کمی بالاتر از پراید را می‌پسندد، پرداخت حدود 3 تا 4 میلیون وجه اضافه و خرید این اتومبیل، کاملاً به صرفه است.

اما در مورد مدل هاچ‌بک یعنی تیبا 2 داستان شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. شاید نبود تنوع در میان هاچ‌بک‌های جوان‌پسند ارزان قیمت باعث شده این اتومبیل به فروش نسبتاً خوبی دست پیدا کند اما واقعیت این است که مدل هاچ‌بک با قیمتی بسیار نزدیک به قیمت سمند SE (با بدنه بزرگتر، موتور قوی‌تر و کلاسی متفاوت) از رنج قیمتی معقولانه‌ی خود فاصله گرفته و همین مسئله باعث شده بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای هاچ‌بک در انتخاب این اتومبیل دچار تردید شوند.

شاید با ایجاد اختلاف قیمت بین این خودروها (که امیدواریم با کاهش قیمت تیبا 2 همراه باشد و نه افزایش قیمت پژو و سمند!) خرید تیبا هاچ‌بک نیز مثل نمونه‌ی صندوقدار توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کرده تا تعداد بیشتری از مردم بخصوص جوانان و خانم‌ها که مشتریان اصلی اتومبیل‌های هاچ‌بک می‌باشند را برای خرید ترغیب نماید.

TIBA1Catalog

مشخصات تولید کننده

کارخانه تولید کننده سایپا
کشور تولید کننده ایران
نام و مدل اتومبیل تیبا 
شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

کلاس بدنه سدان
کلاس اتومبیل B Segment
ابعاد  
وزن 1027 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 175/70 R 13
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 175/70 R 13

مشخصات فنی موتور

حجم موتور 1497 cc
نوع موتور بنزین سوز
تعداد سیلندرها 4
تعداد سوپاپ ها 8
آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک 37 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 80 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 126 نیوتون متر در 3600 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 53.3 اسب بخار به لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

نوع جعبه دنده جعبه دنده دستی
تعداد دنده (جلو) 5
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

نوع سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

نوع سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب نیمه مستقل
کمک فنرهای جلو هیدرولیکی
کمک فنرهای عقب هیدرولیکی
نوع سیستم فرمان قدرت کمکی هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

حداکثر سرعت 0 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 0 ثانیه
مصرف سوخت شهری 9.6 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی 5.6 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت 7.1 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک راننده دارای ترمز ضد قفل ABS
سیستم های امنیتی و حفاظتی دنه تقویت شده ، قفل مرکزی ، سیستم ضد سرقت ، Leveling Switch
سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمک هدیرولیکی
نوع غربیلک غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه
سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع جدید با کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویری CD Player به همراه پورت USB و پخش MP3 و رادیو ، خروجی 4 باند
سیستمهای مولتی مدیا ساعت دیجیتال
سیستم صندلیهای جلو طراحی ارگونومی جدید با قابلیت تنظیم ارتفاع
سیستم صندلیهای عقب طراحی جدید
سیستم آیینه ها آیینه های جانبی تا شونده با قابلیت تنظیم دستی از داخل
سیستم شیشه ها شیشه های جلو با تنظیم برقی
سیستم های سقف  
سیستم روشنایی جلو چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقب چراغ مه شکن عقب به همراه چراغ سوم ترمز
سنسورهای پیش فعال چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور
سیستم های کمک رانندگی  

دیدگاه‌ها  

+5 #1 ايراني 1395-01-15 16:49
اطلاعات خيلي خوبي بود ممنون
نقل قول کردن
+5 #2 بهروز خجسته 1395-03-08 19:19
گریبوکس جدید و قدیم تیبا چه تفاوتی با هم دارند؟
نقل قول کردن
+1 #3 محمود 1395-04-25 00:51
بسیار بسیار عالی کامل دقیق و درست دروود بر شما تمام سوالات ذهنم درمورد تیبا پاسخ داده شد مرسی از اطلاعات خوب شما فقط درمورد موتور جدید M15 تیبا نیز مطالبی انتشار بدید ممنونم پاینده باشید
نقل قول کردن
+1 #4 ب 1395-05-03 00:22
درو برشما اطلاعات خوبی بود
نقل قول کردن
-2 #5 پیمان 1395-05-17 17:46
,با تشکر از اطلاعات بسیار کامل
من تمامی سوالات ذهنم پاسخ داده شد،ومرا برای فروش سمندم وخرید یک تیبای صفر ترغیب کرد...
فقط یه سوال آیا در پشت صندلی های عقب باند ضبط دارد؟
نقل قول کردن
+3 #6 حسین 1395-06-12 23:40
به نقل از پیمان:
,با تشکر از اطلاعات بسیار کامل
من تمامی سوالات ذهنم پاسخ داده شد،ومرا برای فروش سمندم وخرید یک تیبای صفر ترغیب کرد...
فقط یه سوال آیا در پشت صندلی های عقب باند ضبط دارد؟

بله
نقل قول کردن
+3 #7 حسن 1395-06-24 21:22
سلام
می بخشید، واحد پول грн نشان داده شده در فیلم معرفی پراید مربوط به کشور اکراین است و نه روسیه و با این قیمت های معرفی شده در فیلم و با نرخ های کنونی برابری ارز، معادل آن قیمت های اعلام شده 9 تا 10 میلیون به پول ایران است!
نقل قول کردن
+5 #8 احمد 1395-10-01 14:03
من حدود سه سال است که تیبا 1 دارم. و خیلی ازش راضی هستم. نسبت به پراید ارزش خرید داره واقعا. تو شتاب هم اصلا کم نمیاره.
نقل قول کردن
0 #9 آرزو 1395-12-18 08:31
اصلا نخرید
من تیبا هاچ بک 94 دارم و صفر خریدم
از لحظه ای که خرید تا الان همش خرابه اصلا اصلا خریدش رو توصیه نمی کنم
قفل مرکزی، سنسور سوپاپ ، سنسور اکسیژن ، باک بنزین، رادیات، استپر موتور، ایربگ راننده، انژکتور، دیسک و صفحه و ... خراب بوده و همچنان هم مشکل داره
نقل قول کردن
+6 #10 سینا 1396-06-02 16:09
سلام
از تجربه شخصی خودم میگم
از82 تیبا1 رو دارم، کاملا کم مصرف، تازه لنت جلو رو عوض کردم و دوبار هم سنسور مپ که یکبارش شامل گارانتی بود، علت سوختنش هم بنزین بی کیفیته که باید هر 20 هزارتا فیلتر بنزین رو عوض کرد، توی مدلهای بالاتر از سنسورهای چینی بجای آلمانی استفاده شده که توصیه میکنم در صورت نیاز به تعویض با قطعه آلمانی تعویض بشه، تیبا رو اگه نترسید میتونید 200 کیلومتر برونید تمام خانواده محترم پژو جلوش تسلیمن، توی جاده قیافه پژو سوارها دیدنیه، کولرش عالیه، از لحاظ صفحه کلاچ بعضی مدلها ضعیفن، شانسیه دیگه.
خریدش رو توصیه میکنم، زیاد به قیافه اهمیت ندین، باطنش خوبه
نقل قول کردن
+3 #11 علیرضا 1396-06-05 20:52
سلام ممنون از اطلاعاتون
دوستان من تیبا دارم مشکلاتی مثله ترمز ش رو بایه لنت ریو یی که کره ای بود درست کردم الان از پارس هم بهتر میگیره درباره شتابش باید گفت که اگه بنزین سوپر تو ش بریزید صفرتاصد رو تو ی ۱۰.۸ دقیق میزه که به اندازه پارس ساله دیگه مگه میخواید چیکارش کنید
نقل قول کردن
+4 #12 حميد 1396-06-24 15:38
سلام من قبلا سمند ای اف سون موتور ملی داشتم فروختم تيبا گرفتم مدل نودحالا پشيمونم چرا سمند گرفتم ای کاش همون اول تيبا گرفته بودم تيبا از همه نظر بهتر ازسمنده چه از نظر هزينه ومخارج چه از نظر سواريش تيبا عاليه هکی ميخواد بخره شک نکنه
نقل قول کردن
+2 #13 رضا 1396-11-25 22:42
منم امروز سمندم رو فروختم میخوام تیبا بگیرم.خیلی مصرفش بالا بود
نقل قول کردن
+1 #14 امیر 1397-05-06 11:21
اصلا به این قیمت نمی ارزه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
مروری بر عملکرد شش ساله هاشم یکه زارع در ایران خودرو
آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور
کلاس شاسی ، بدنه ، تعلیق ، ترمز ، فرمان و انتقال قدرت استاد صیاد نصیری
راهنمای آموزشی موتور XU7 هشت و 16سوپاپ پژو 405 و سمند و پارس
آموزش نحوه استفاده از ابزار مخصوص در تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای کوییک و ساینا
TIBA Injection repair manual
لیست، تصویر و شماره فنی قطعات تیبا
معرفی انواع جک های تعمیرگاهی و نحوه و نکات کار با آن ها
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم سوخت رسانی ساینا اتوماتیک
لئوپارد ، نسخه مهندسی آلمانی زرهی های سنگین میدان نبرد
جدول زوایای فرمان و نوع سیستم تعلیق خودروهای سایپا
لیست ECUها و ICUهای محصولات سایپا (X100 ,X200, زامیاد)
دفترچه راهنمای تویوتا C-HR هیبرید
دستورالعمل بازدید و تعویض رولبرینگ عقب تیبا
دستورالعمل عیب یابی و تعویض ریموت و رسیور سایپا 132 و تیبا و تیبا2
راهنمای آموزشی سیستم های الکترونیکی ترمز رنو
رفع ایراد جوش آوردن خودرو با اصلاح دسته سیم باتری کوییک و ساینا اتوماتیک
معرفی سیستم سوخت رسانی بوش بنزینی و بوش پایه گازسوز پراید
راهنمای سیستم مدیریت موتور UAES خودرو MVM315
آشنایی با قطعات و سیستم مدیریت موتور BOSCH ME 17.9.71 موتور TU5 پژو 206 و پژو207 و پژو405 و پژو پارس
راهنمای سیستم سوخت رسانی و انژکتور H30 Cross
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو
جدول عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض
تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو
آخرین مطالب جدید شده
safety security adb
skp
rahro

آخرین آگهی ها

تعمیر قفل صندوق انواع اتومبیل هیوندا و کیا تعویض زبانه لاک ...
تولید انواع وایر شمعهای پژو405 /پراید/پیکان/زانتیا/نیسان/۲۰۶ ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند :» مکانیک ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش عملی تمامی بردهای الکترونیکی خودروهای سنگین،راهسازی و ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند مکانیک - ا ...
آموزش باطری سازی و مکانیکی کامیون و اتوبوس های نسل جدید اسکا ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پروگرامر و دیاگ TNM (نسخه فول ورژن)
تعمیرات و عیب یابی و تامین قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیر تخص ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
تعمیر تخصصی موتور ، جلوبندی ، تسنه تایم ، آب روغن کلیه خودرو ...