جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]      [ telegram گروه گفتگو و پرسش و پاسخ کارگیک در تلگرام ]      [ aparat کانال رسمی ویدیوهای کارگیک در آپارات ]

carworks_b2
samin_ba
Dkhodro_nba
carworks_nba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

بیش از ۶۰ سال قدمت، برای نیسان اسکای لاین موفقیت بزرگی است، خودرویی که امروزه با نام GT-R و با لقب گودزیلا، سوپراسپرت‌های میلیون دلاری جهان خودرو را به چالش می‌کشد.

nissan-gt-r-nissan-alluring-wallpaper

هرچند نیسان GT-R مدرن از سال ۲۰۰۸ ظهور کرد و با شکستن رکوردهای سرعت در جای‌جای جهان بر سر زبان‌ها افتاد و از طرفی مدل قبلی آن در سری فیلم‌های سریع و خشن Fast and Furious چشم‌ها را خیره کرد؛ اما به‌ این راحتی نمی‌توان از تاریخچه‌ی آن صرف نظر کرد.

از سویی دیگر باید این واقعیت را قبول کرد که تا قبل از سال‌های ۲۰۰۰، نزدیک به ۴۰ سال، نیسان GT-R صرفا یک خودروی سریع روی جلد مجله‌های ژاپنی بود و هوادارانی به این اندازه مشتاق، در سطح جهانی نداشت.

فیلم معرفی نسل های نیسان جی-تی-آر

نسل اول نیسان اسکای‌لاین ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴

Nissan_GTR_1st_Generation 

اولین نیسان با نام اسکای‌لاین در سال ۱۹۵۷ عرضه شد. در آن دوران نیسان زیر سایه خودروسازان بزرگ ژاپن همچون تویوتا قرار داشت و تولید اسکای‌لاین برای این برند، آغازگر فصل تازه‌ای بود. در آن روزها هدف این کارخانه، صرفا بقا در بازار بود و ساخت خودرویی اسپرت و پرشتاب در برنامه‌های آن دیده نمی‌شد.

اسکای‌لاین اولیه، با نام کامل Prince Skyline ALSID بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴ بیش از ۳۳ هزار دستگاه فروش داشت و برای نیسان یک موفقیت کامل محسوب می‌شد. خودرویی الهام گرفته از نمونه‌های آمریکایی هم‌کلاس خود که با فضایی مناسب برای سرنشینان و پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری در زمان خود، برای اقشار متوسط جامعه مناسب و مورد‌پسند واقع شد. از دیگر نکات مهم در این خودروی کلاسیک ژاپنی، همکاری طراح بزرگ ایتالیایی آقای جیووانی میچلوتی Giovanni Michelotti بود که بعد‌ها طرح‌های افسانه‌ای ایشان در فراری، مازراتی و خصوصا بی‌ام‌و مدل ۲۰۰۲، او را به چهره‌ای جاودانه در تاریخ خودروسازی جهان تبدیل کرد.

نسل اول جی‌تی‌آر ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲

Nissan_GTR_2d_Generation 

ترکیب GT-R به‌عنوان لقبی برای یک خودروی اسپرت و اهل مسابقه، برای اولین بار روی نسل دوم اسکای‌لاین که از ۱۹۶۹ تولید شد، قرار گرفت. موتورشوی توکیو ۱۹۶۸ فرصتی برای نمایش این خودرو بود که بعد‌ها با داشتن ۲ در به جای ۴ در و حالتی کوپه‌مانند در بدنه عرضه شد. قلب تپنده این درنده ژاپنی را پیشرانه ۲‌‌‌‌‌ لیتری ۶‌‌‌‌‌ سیلندر خطی به قدرت ۱۶۰ اسب بخار تأمین می‌کرد که با کد S20 شناخته می‌شد. این خودرو، هاکوسوکا Hakosuka لقب گرفت که مخفف ژاپنی واژه‌های جعبه و اسکای‌لاین (به معنی خط افق) است.

اولین GT-R توان رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت داشت و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۶ ثانیه طی می‌کرد. از این خودرو بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه تولید شد و در مسابقات جایزه بزرگ JAF (فدراسیون اتومبیل‌رانی ژاپن) موفقیت‌های زیادی کسب کرد.

نسل دوم جی‌تی‌آر ۱۹۷۳

Nissan_GTR_3th_Generation 

نسل دوم GT-R از ۱۹۷۳ معرفی شد و برای اولین بار، صرفا به‌صورت ۲ در کوپه عرضه شد. پیشرانه ۲ لیتری S20 قلب تپنده این خودرو بود و گیربکس ۵ سرعته دستی روی آن قرار می‌گرفت. برخلاف نسخه قبلی، این مدل در امریکا و دیگر نقاط جهان عرضه شد و به دلیل استفاده از ترانه‌ای غربی در تبلیغات آن، به نام «Ken & Mary» (نام خواننده‌های این ترانه) شهرت‌ یافت.

این خودرو فروش خوبی در بازارهای خارج از ژاپن نداشت و در امریکا به دلیل بحران سوخت و در اروپا به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ایمنی آن زمان، عرضه ناموفقی تجربه کرد.

نسل سوم جی‌تی‌آر ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴

Nissan_GTR_4th_Generation

بیش از ۱۶‌ سال گذشت تا نیسان، شکست نسل قبل GT-R را فراموش کند و از ۱۹۸۹ طرحی تازه بر این نام بزند. در این زمان، نیسان دیگر خودروسازی عادی و منحصر به ژاپن نبود و در جای‌جای جهان شهرت خوبی داشت؛ اما در سبد محصولات خود، خودرویی اسپرت و جوان‌پسند را کم داشت.

نسل سوم GT-R با سامانه دودیفرانسیل مدرن ATTESA و سیستم تعلیق بهینه‌سازی شده نیسان حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. پیشرانه توربوشارژ ۲.۶ لیتری، ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت و گشتاور ۳۵۲ نیوتن‌متر تأمین می‌کرد. در آن زمان، شتاب خیره‌کننده‌ی صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۵.۶ ثانیه و توانایی طی مسافت ۴۰۰ متر در ۱۴ ثانیه، برای خودرویی در این کلاس جالب توجه بود. نسخه دیگری از این خودرو برای مسابقات کلاس A فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) در سال ۱۹۹۱ آماده شد که با ۵۵۰ اسب بخار قدرت، رقابت‌های ۲۴ ساعته اسپانیا را فتح کرد.

این نسل از نیسان اسکای‌لاین بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ یک موفقیت تمام‌عیار بود و بیش از ۴۳ هزار دستگاه از آن تولید و فروخته شد.

نسل چهارم جی‌تی‌آر ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷

Nissan_GTR_5th_Generation

نسل بعدی GT-R با همان پیشرانه نسل قبل و با اندکی بهینه‌سازی در بدنه و سیستم تعلیق در سال ۱۹۹۵ با کد R33 عرضه شد. در مدل جدید گشتاور اندکی افزایش و توان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۵ ثانیه کاهش یافته بود. اما زمانی شهرت GT-R عالم‌گیر شد که رکورد ۷ دقیقه و ۵۹ ثانیه را در پیست جهنم سبز آلمان، نوربرگ‌رینگ Nürburgring ثبت کرد.

نسخه دیگری از این خودرو با کد R400 در سال ۱۹۹۷ عرضه شد که به لطف توربوشارژ‌های قدرتمندتر نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این مدل دقیقا ۴ ثانیه اندازه‌گیری شد. تنها ۴۴ دستگاه R400 تولید شده بود؛ اما لقب گودزیلا برای آن در نشریات استرالیایی به کار گرفته شد.

نسل پنجم جی‌تی‌آر ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲

Nissan_GTR_6th_Generation

بعد از موفقیت نسل‌های گذشته، نیسان تصمیم گرفت خودرویی با رویکرد کاملا جدی در بحث توانایی‌های فنی یک ماشین اسپرت به کار گیرد و نسل پنجم GT-R را با کد R34 در سال ۱۹۹۹ عرضه کند. مدل جدید از تأخیر توربوی کمتری بهره‌مند بود و پیشرانه ۲۷۶ اسب بخاری آن، شتاب‌گیری بهتر و گشتاور بالاتری داشت. R34 گیربکس ۵ سرعته مدرن نیسان را در اختیار داشت و در بحث آیرودینامیک فوق‌العاده بود. کاهش وزن خوبی برای آن انجام ‌گرفته بود و بالچه عقب آن از فیبر کربن ساخته می‌شد. کابین این نسل از GT-R فضای مناسبی داشت؛ درحالی‌که نسبت به مدل قبلی طول بدنه آن کاهش یافته بود.

حضور این خودرو در سری فیلم‌های سینمایی سریع و خشن Fast and Furious، شهرت آن را چند برابر و دوستداران خودروهای پرشتاب را متوجه یک ابرخودروی غیرآلمانی و غیر ایتالیایی کرد.

نسل ششم ۲۰۰۸ تا کنون

Nissan_GTR_current_Generation

نسل امروز GT-R بدون شک، افسانه‌ای ماندگار در تاریخ خودروسازی جهان است. خودرویی که بعد از ۶ سال از توقف تولید نسل قبلی، در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد و از هر نظر مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. این خودرو برای سهولت فروش، دیگر اسکای‌لاین نامیده نشد و صرفا عبارت GT-R روی بدنه آن دیده می‌شد. این خودرو با کد R35 و با آستانه قیمت تنها ۷۸ هزار دلار، خیلی زود در بازار امریکا جای خود را باز کرد.

مدل عرضه شد در سال ۲۰۰۸، با پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری مجهز به توربوشارژ دوگانه، قدرت ۴۸۰ اسب بخار و گشتاور ۵۸۳ نیوتن‌متر تأمین می‌کرد و گیربکس ۶ سرعته دستی مدرن نیسان با دو کلاچ به همراه داشت. این خودرو در بحث سیستم‌‌های کامپیوتری کنترلی خصوصا ECU فراتر از انتظار و بسیار هوشمند بوده و تا امروز، بارها ارتقا یافته است.

پس از ۹ سال از عرضه این نسل، نیسان GT-R همچنان تولید می‌شود و مدل پایه آن، با همان پیشرانه ۳.۸ لیتری، ۵۶۵ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر‌ در ساعت ۳.۲ ثانیه فراهم می‌کند. سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت برای این خودرو دست‌یافتنی است و نسخه ارتقا یافته آن با پسوند نیسمو Nissmo و تجهیزات کامل هم‌اکنون با قدرت ۶۰۰ اسب بخار و شتاب صفر تا صد کیلومتر‌ در ساعت ۲.۹ ثانیه، به قیمت ۱۷۶ هزار دلار فروخته می‌شود.

Nissan_Godzilla_Rear

نیسان GTR در گذر زمان

نویسنده : محمدرضا اشتری
منبع متن: زومیت

دیدگاه‌ها  

+2 #1 داود سیستم 1397-10-08 22:12
بی نظیره و رویای من به عنوان یه حرفه تو اپشن خودرو شما عاشقش میشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
فیلم سیاه و سفید و قدیمی آشنایی با دیفرانسیل از شورولت موتورز
کدام اسب بخار؟اسب بخار روی فلایویل در مقابل اسب بخار روی چرخ
عیوب شمع و دلایل آن ها
دستورالعمل تنظیم و رگلاژ کابل کلاچ پراید، تیبا، ساینا، کوییک
لیست قطعات اواپراتور و بخاری سایپا پراید ، تیبا ، ساینا ، کوییک
راهنمای آموزشی انبارگردانی، کنترل موجودی و سفارشات
Design of Automotive Engines (Kolchin-Demidov)
نقد و بررسی 3 نسل اخیر تویوتا کمری در ایران
خودروهای انژکتوری - روش های پیشرفته عیب یابی با دستگاه دیاگ-اسکنر
قوانین پارک کردن در کوچه ها
نمونه ای از طراحی اولیه یک خودرو
آموزش تعمیر BSI پژو 206
ایمنی تندر90
معرفی و نقد و بررسی لکسوس GS250 F-Sport
مبانی آداب تعمیرکار خودرو و نحوه خدمات دهی مطلوب به مشتری
مقایسه عملکرد گیربکس اتوماتیک در برابر گیربکس CVT در رانندگی توسط نیسان
راهنمای آموزشی بازرسی مراحل پیش و پس از تبدیل CNG
راهنمای آموزشی بازرسی مخازن CNG
آموزش تست سیم کشی و شبیه سازی سنسورهای خودرو
راهنمای کامل پایه های BSI و BM34 پژو 206
راهنمای آموزشی سیستم عیب یاب Borneo3 و CLIP رنو
جزوه آموزشی کلاس دزدگیر اتومبیل
فیلم آموزشی دمونتاژ و مونتاژ گیربکس پژو RD طرح نیرو محرکه
فیلم آموزشی عیب یابی ، تعمیرات و باز و بست گیربکس پیکان
تایرهای بدون باد آینده + فیلم تست و مقایسه و نحوه تولید
راهنمای اطلاعات عمومی تعمیرات سراتو
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم SRS و پیش کشنده سراتو
راهنمای نگه داری پیکاپ ریچ
راهنمای تعمیرات و سرویس فرمان الکتریکی چانگان CS35
محدود کردن صادرات مواد کمیاب سلاح استراتژیک چین در برابر آمریکا
آموزش نصب پاور ویندو و پاور سانروف جک J5
راهنمای تعمیرات و عیب یابی موتور TU5-JP4 پژو405، پارس و سمند
راهنمای تکمیلی تعمیرات موتور خودرو چانگان CS35 و EADO
نحوه بررسی دقیق و اصلاح علت خطای Miss Fire
راهنمای چراغ های صفحه داشبورد خودرو
معرفی سیستم انتقال قدرت دابل کلاچ
آشنایی با عملکرد گیربکس دابل کلاچ 6 سرعته BYD
بازسازی موتور 80ساله 8سیلندر وانت فورد
نمونه سئوالات آزمون مهارتی گازسوز کار ایساکو
نمونه سئوالات آزمون کارشناس فنی ایساکو
نمونه سئوالات آزمون مهارتی مکانیک ایساکو
راهنمای عیب یابی و تعویض فنرلول و کمک فنر عقب برلیانس H200/H300/Cross
دیکشنری لغات و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی/فارسی مکانیک
راهنمای عیب یابی و پیکربندی سیستم مالتی پلکس SMS سمند با ایکودیاگ

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک


[ aparat کانال رسمی کارگیک در آپارات ]

[ telegram کانال رسمی کارگیک در تلگرام ]

[ facebook کانال رسمی کارگیک در فیسبوک ]

skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزش دوره های کاملا تخصصی تعمیرات خودرو پویا پدید در تبریز ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
دیپلم فنی وحرفه ای آموزشگاه علم وصنعت ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
آموزش برق خودرو تنظیم موتور ECU مکانیک مالتی پلکس ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش مکانیک و برق خودرو تنظیم موتور ایسیو ...
پخش لوازم یدکی پژو، پراید، پیکان، ۲۰۶ ...
پخش محصولات سمن شیمی – سوخت اما – شمع بوش – شمع نور – قالپاق ...
آموزش کامل صفر تا صد برق و دیاگ کامیون ها از پایه با مدرک بی ...
فروش انواع دستگاه های اصلی اسکانیا ولوو البرز ایسوزو با نازل ...
آموزش کامل صفر تا صد برق و دیاگ کامیون ها از پایه با مدرک بی ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
تعمیرات موتور گیربکس های اتومات و خودرو های هیبرید خودرو ها ...
تعمیرات موتور گیربکس های اتومات و خودرو های هیبرید خودرو ها ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش گیربکس اتومات برق مکانیک خودرو تنظیم موتور ...