Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
carworks_b2
Dkhodro_nba
carworks_nba
samin_ba
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

سفیر یک خودروی نظامی چندمنظوره ۴×۴ ساخت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. این خودرو ساخت صنایع خودرویی فتح می‌باشد.

 Safir_Car_IRmil

از این خودرو در سال ۲۰۰۸ به طور رسمی رونمایی شد. وزیر دفاع ایران در مراسم رونمایی خودروی سفیر گفت که طی امسال ۳۰۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده است و صنایع فتح هر سال ۵۰۰۰ دستگاه دیگر از این خودرو را تحویل خواهد داد.

طراحی این خودرو در کلاس تاکتیکی یک و 4 دهم تن به گونه ای است که با اندک تغییراتی در ظاهر خودرو، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک انداز 106 میلی متری، موشک انداز تاو، راکت انداز 107 میلی متری، موشک انداز مالیوتکا و نارجک انداز GMG فراهم می شود.

714px-SafirVehicle3

همچنین با نصب تجهیزات مختصری روی خودروی سفیر، این خودرو به صورت خودروی فرماندهی، آتلیه مخابراتی و آمبولانس، در میدان های رزم و عملیاتی قابل استفاده است.

790px-SafirVehicle4

قطعات خودروی سفیر کاملا در کشور تولید می شود و در مقایسه با خودروهای مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنه ای مستحکم، از برترین این خودروها محسوب می شود.

در تولید این نوع خودرو، به استانداردهای کیفی روز دنیا توجه ویژه شده و پس از انجام آزمایش های مختلف در شرایط مختلف جغرافیایی ایران و مناطق متعدد عملیاتی، هم اکنون در خط تولید انبوه قرار گرفته است.

استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل های پرقدرت از ویژگی های این خودرو است.

سفیر پس از انجام آزمایش های مختلف در شرایط متنوع جغرافیایی ایران و مناطق متعدد عملیاتی، هم اکنون در خط تولید انبوه قرار گرفته است و با استفاده از آن، ساختار حمل و نقل نیروهای مسلح و توان رزمی این بخش افزایش یافته و از این پس جابجایی ادوات و نیروهای انسانی با سرعت بیشتری انجام می شود.

تاریخچه

اما اجازه دهید تا در خصوص تاریخچه ی خودروی سفیر کمی برای شما توضیح دهم. تقریبا در سال 1385 بود که طرحی مبتنی بر ساخت یک خودروی تاکتیکی به وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران داده شد. پس از موافقت با طرح مذکور، نمونه های اولیه از این خودرو ساخته شد تا تحت آزمایشات و تست های میدانی قرار گیرند. پس از آنکه خودروی سفیر در آزمایشات خوب عملکرد و توانست رضایت وزارت دفاع را به خود جلب کند، در سال 1387 بود که برای اولین بار از این خودرو رونمایی گردید. در سال 87 صنایع خودرو سازی فتح وابسته به وزارت دفاع ایران خبر از تولید انبوه این خودروی تاکتیکی را داد تا زمانی که وزیر دفاع وقت ازعان داشت که در حال حاضر 3 هزار دستگاه از این خودرو در طی سال جاری تولید شده و به نیرو های مسلح کشور تحویل داده می گردد، پس از آن نیز برنامه ای تدوین کرده ایم تا هر سال 5 هزار دستگاه از آن تولید گردد.

معرفی

خودروی تاکتیکی سفیر ایران دارای یک پیکربندی 4×4 می باشد، یعنی شاسی و بدنه روی دو محور که در مجموع 4 چرخ آن را به حرکت در می آورد، سوار می گردد. خودروی سفیر در حال حاضر در اختیار کشور های مختلفی از جمله لبنان، سودان، آفریقای مرکزی، عراق و ... قرار دارد و توانسته تا حدود زیادی موفق عمل کند. زیرا هزینه نگهداری آن در مقایسه با دیگر خودرو های کاربردی بسیار بسیار پایین و از قطعات در دسترس و فراوانی بهره می برد که همین امر موجب شده است تا این خودروی کاربردی را مناسب استفاده ی همگان سازد.

خودروی سفیر ایران همانطور که در بالا نیز ذکر شد، توسط صنایع خودرو سازی فتح تولید انبوه شده است و در بخش خودرو های تاکتیکی، در دسته بندی سبک قرار می گیرد. خودروی تاکتیکی استاندارد سفیر در حال حاضر در نیرو ی زمینی ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران، خودروی تاکتیکی چریک های مقاومت لبنان، ارتش سودان، جیش الشعبی عراق، خودروی نظامیان جمهوری آفریقای مرکزی قرار دارد که تسلیحات مختلفی بنا به ماموریت محوله روی آن نصب می شود. لازم به ذکر است که خودروی سفیر مبتی بر خودروی آمریکایی Jeep M-38 است که ایران آن را دوباره طراحی نموده است. کشور سودان نیز از وزارت دفاع ایران خط تولیدی از سفیر را با نام Karaba VTG01 را در کشور خودش برای نیرو های مسلح نظامی اش به تولید می رساند.

تجهیزات

خودروی سفیر دارای 1.5 تن وزن استاندارد می باشد که در صورت بارگذاری به صورت کامل، این مقدار به 2.48 تن می رسد. همچنین خودروی سفیر قادر است تا با سیستم های موشک انداز چند منظوره 107 میلیمتری، توپ 106 میلیمتری بدون پس زنی، موشک های ضد تانک و نارنجک انداز های 40 میلیمتری مجهز شود. البته در ایران و کشور های دیگر این نوع چیدمان تجهیزات و تسلیحات متفاوت است. ممکن است استاندارد نیرو های مسلح ما با دیگر کشور ها در خصوص چگونگی مسلح کردن این خودروی تاکتیکی متفاوت باشد و این بدین معناست که لزوما هر چیزی که برای این خودرو ذکر می شود به صورت الزام نیست و می تواند متفاوت باشد.

خودروی تاکتیکی سفیر علاوه بر اینکه می تواند با خود تسلیحات حمل کند، قادر به حمل 6 نفر می باشد که از این 6 نفر 1 راننده و 5 سرنشین است که 4 نفر از آنها در عقب و یک نفر نیز در جلو و در کنار راننده قرار می گیرد. خودروی سفیر با استفاده از بهبود سازی هایی که روی آن صورت گرفته است، راحتی نسبتا خوبی را برای سرنشینان فراهم کرده تا بتوانند مسافت طولانی را در طی نواحی بیابانی، کوهستانی یا جنگلی تحمل کنند. همچنین قابلیت های افزوده شده به آن موجب شده تا عملکرد خوبی در میدان نبرد در خصوص مانور دهی داشته باشد. خودروی سفیر علاوه بر حمل سیستم موشک انداز چندمنظوره فجر 1 و توپ بدون پس زنی 106، قادر به حمل موشک انداز طوفان که یک موشک هدایت شونده ضد تانک (نمونه ی ایرانی Tow) است، می باشد.

طراحی و حفاظت

خودروی سفیر دارای یک پیکربندی 4×4 است که 1.5 تن وزن دارد. این خودرو به علت ویژگی تاکتیکی بودنش دارای وزن کمی نسبت به دیگر خودرو های نظامی ترابری است و تا 2.5 تن نیز توانایی ارتقاء وزن دارد، یعنی می تواند تا 1 تن با خود بار یا تجهیزات حمل کند. این خودرو که همانند دیگر خودرو های تاکتیکی روباز است، می تواند به وسیله ی کاور های مخصوص پوشانده شود. از لحاظ حفاظتی، خودروی تاکتیکی سفیر ایران در قسمت های شاسی و بدنه دارای زره جوش داده شده است تا حفاظت نسبی در برابر تهدیدات به وجود آورد.

800px-Safir4Vehicle

نیرو محرکه

خودروی تاکتیکی سفیر 4×4 دارای یک موتور بهینه سازی شده ی Z24 کمپانی نیسان می باشد که با تغییرات صورت گرفته روی آن قادر به تولید 105 اسب بخار نیرو می باشد. خودروی تاکتیکی سفیر دارای نسبت رانش به وزن 44.68 می باشد که برای این وزن و این موتور مقدار مناسبی می باشد. این خودرو می تواند با یک باک پر سوخت مسافت حدود 500 کیلومتر را با حداکثر سرعت 130 کیلومتر در جاده طی نماید. سیستم تعلیق به کار رفته در سفیر فنر پیچشی یا لول می باشد که در هر چهار چرخ به کار رفته است.

جمع بندی

در انتها باید ذکر کرد هرچند خودروی تاکتیکی سفیر برای کشوری مثل ایران شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما به عنوان یک پیش زمینه مناسب به نظر می رسد و نمی توان گفت بهترین است اما بدترین نیز نخواهد بود. چرا که کشور ما هنوز در ابتدای کار است و باید با گذر زمان در این زمینه تجربه کسب کند. خودروی تاکتیکی سفیر نیز اگر به آن رسیدگی شود طرح خوبی است که می تواند پیشرفت های بزرگی داشته باشد. این خودرو برای انجام امور معمولی مناسب است اما برای کار های بزرگ تر و همچنین عملیات های گسترده تر، احتیاج به یک نسخه ی قوی تر با شرایط بهتر هست که به نظر نمی رسد کشور ما برای آن برنامه ای داشته باشد.

800px-SafirVehicle6

تجربه یک سرباز :

"سلام،
من توي خدمت براي مدتي راننده بودم ، سفير تحويلم بود ، به نظر خودروي خيلي خوبيه ، من هم با جيپ KM هم تويوتا F3 و هم با تويوتا F4.5 رانندگي كردم ، تويوتا F4.5 بسيار خودروي نرم و قوي اي هست ، بطوري كه توي دست انداز اصلا تكاني حس نمي شه ، وقتي هم ماشين روشنه صداي موتور داخل كابين نمياد ، كه برام خيلي جالب بود چون ماشين قديمي بود اما فوق العاده بود ، اما در مورد سفير ، خودروي بسيار خوبيه ، توي مدتي كه سفير تحويلم بود خيلي جاها رفتم و هيچ وقت كم نياوورد ، هر جايي كه فكرش رو بكنيد باهاش رفتم ، از مناطق كوهستاني تا كوير و جاده ، حتي يك بار هم پيش نيومد كه احتياج به دنده كمك داشته باشه ، حتي توي يه ماموريت باسرعت 120 كيلومتر هم باهاش رفتم ، به نظر من قدرت موتور سفير نصبت به وزن اتاقش بيش از حد زياده ، موتور كوچيك جمع و جور و قوي داره ، با تمام اين اوصاف يك مشكل داره ، كه اونم مربوط ميشه به سرعت بالا ، اين خودرو از سرعت 90 كيلومتر به بالا فرمون مي زنه و هر چي سرعت بيشتر مي شه شدت فرمان زدن هم بيشتر مي شه و حتي ممكنه تا جايي برسه كه كنترل وسيله غير ممكن بشه ، به نظر من سيفك هاي فرمان اين ماشين يه مشكلي بايد داشته باشه ، حالا يا توي طراحيش مشكل وجود داره يا توي نصبش ، جالب اينكه تا جايي كه من فهميدم تمام سفير ها اين مشكل رو دارن بدون استثناء .
موفق باشيد"

خودروی تاکتیکی سفیر دارای نسخه های متعددی می باشد که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

- نسخه ی مجهز به راکت انداز چند منظوره ی فجر 1 که شامل 12 تیوب راکت 107 میلیمتری می باشد.
- نسخه ی مجهز به توپ بدون پس زنی 106 میلیمتری به جهت نابود سازی خودرو های زرهی دشمن.
- نسخه ی مجهز به موشک انداز طوفان (نسخه ی ایرانی Tow) به جهت نابود سازی تانک های دشمن.
- نسخه ی مجهز به موشک انداز ضد تانک مالیوتکا.
- نسخه ی مجهز به موشک انداز ضد تانک ایرانی توسن.
- نسخه ی مجهز به نارنجک انداز.
- خودروی سرفرماندهی.
- خودروی آمبولانس پزشکی.
- خودروی ساتع کننده ی امواج رادیویی.

800px-SafirVehicle5

مشخصات خودرو تاکتیکی سفیر :

سازنده : صنایع خودروسازان فتح ( سازمان صنایع دفاع )
خانواده : جیپ 1.4- تن
طراحی و ساخت اولین نمونه : پژوهشکده علوم خودرویی سال 1384
تولید انبوه : صنایع خودروسازان فتح از سال 1385
ظرفیت تولید اسمی سال اول : 600 دستگاه
ظرفیت تولید اسمی سال دوم به بعد : 1250 دستگاه
تایید کننده نهایی : ستاد کل نیروهای مسلح
مشتریان : نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
موتور : نیسان مدل Z-24 کاروانی
سازنده موتور : مگا موتور
گیربکس : مکانیکی / سینکرونیزه / F4W81A
کمک گیربکس : مکانیکی / T130 A
سازنده گیربکس و کمک گیربکس : شرکت چرخشگر
اکسل جلو : صلب / فرمان پذیر / فعال / تمام شناور / C 200
اکسل عقب : صلب / فعال / تمام شناور / H233 B
سازنده اکسل ها : مگا موتور
فرمان : هیدرولیکی - معمولی
شاسی : U شکل
سازنده شاسی و بدنه : خودروسازان فتح

Safir has a modular build and has many models. These include:

- version equipped with 12 Fajr 1 107 mm rocket tubes.
- version equipped with a 106 mm recoilless rifle for use against enemy armored vehicles
- model equipped with a Toophan anti tank missile launcher to counter enemy tanks
- model equipped with 9K11 Malyutka anti tank missiles (Probably Iranian produced Ra'ad)
- model equipped with Towsan anti tank missiles
- variant equipped with a Grenade launcher
- Command vehicle
- Ambulance
- Radio wave emitter

Safir can greatly enhance Iran's ability to transport its units across the country and also improves the maneuverability of the Iranian forces across the battlefield. Also it acts as fast transporter of Fajr 1 rockets, 106 mm recoilless rifle and Toophan anti tank missile.

منابع:
- iran-armory.ir
military.ir
irartesh.ir

دیدگاه‌ها  

+1 #1 مهرداد 1395-08-06 23:19
ناین حرفها چیه تو سایتت مینویسی یا مردم را ...... فرض کردی یا خودت را خدای ناکرده من خودم نظامی ام خودرو سفیر اشغالترین خودرو نیروهای مسلح است ان هم زمانی که یک تویوتا 4.5 با40 میلیون خریده میشود ولی قیمت سفیر 130 میلیون تویوتا 40 سال عمر میکنه ولی سفیر 5 سال وبعد بدرد اشغالدونی میخوره فقط دزدی بود که پای سفیر و پازن رو به نیروهای مسلح باز کرد حرف اخر یک نیسان مگه میتونه خودرو نظامی بشه و عالی هم باشه من که خودم نظامی هستم ندیدم شاید شما بهتر بدونید
نقل قول کردن
-1 #2 مصطفی 1395-08-07 20:43
به نقل از مهرداد:
ناین حرفها چیه تو سایتت مینویسی یا مردم را ...... فرض کردی یا خودت را خدای ناکرده من خودم نظامی ام خودرو سفیر اشغالترین خودرو نیروهای مسلح است ان هم زمانی که یک تویوتا 4.5 با40 میلیون خریده میشود ولی قیمت سفیر 130 میلیون تویوتا 40 سال عمر میکنه ولی سفیر 5 سال وبعد بدرد اشغالدونی میخوره فقط دزدی بود که پای سفیر و پازن رو به نیروهای مسلح باز کرد حرف اخر یک نیسان مگه میتونه خودرو نظامی بشه و عالی هم باشه من که خودم نظامی هستم ندیدم شاید شما بهتر بدونید

با سلام-قیمت تمام شده سفیر 130 میلیون نیست ، اساساً کاربرد نظامی آن با کاربردهای چریکی برخی گروه هایی که از انواع تویوتا استفاده می کنند متفاوت است و قدرت و دوام بالایی دارد.
شما احتمالاً سر پست نگهبانی دیدی از اینا اونجا واسه خودت سناریو ساختی.
نقل قول کردن
-2 #3 نایب 1395-11-01 18:48
من سرباز تعمیر گاه ارتشم. سفیر در حد تعریف های شما نیس مخصوصا از لحاظ موتور و دیسک و صفحه و تو پی چرخ عقب مشکل داره.موتورشم تا جایی که به ما گفتن رده ی چهار چینه نه نیسان ژاپن.اما اکسل زیرش مثل طبق و کمک مال تویوتا هس.از هر ماشین یه چیزی برداشتن.فقط چون دیزل مصرفش کمه.واز لحاظ من که مکانیک هستم وقت طراحیش خیلی کم فک کردن
نقل قول کردن
+2 #4 مهران 1396-01-13 00:24
زمان جنگ از خودروی میول که دقیقا همین شکلی بود برای حمل توپ ۱۰۶ استفاده می شد که به علت عرض کم همیشه خوف چپ شدن آن بود از نظر ظاهری که همونه احتمالا تغییرات جزءی داه شده و تغییر نام پیدا کرده ما که از میول چندان راضی نبودیم
نقل قول کردن
+10 #5 علی 1396-11-25 11:54
جالبه دوستانی که اظهار نظر کردن گویا اطلاع ندارن که موتور z24 دقیقاً موتور نیسان پاتروله که اواخر تولید پاترول در ایران توسط مگا موتور کپی شد و روی پاترول های مدل 80 81 تماماً موتورهای تولیدی مگا موتور هست ، پس تولید موتور بنزینی مگا موتور 100% درسته و اینکه اگه از کیفیت قطعات توی تولید نزده باشن عملاً خود موتور تا 300 کیلومتر در شرایط نگهداری استاندارد هیچ هزینه ای نداره اینو از تمام کسایی که پاترول دو در داشتن میتونید بپرسید ،( فقط اون سرباز تعمییرگاهی که ادعای مکانیک بودن میکنه جالب بود برام که میگه موتور تولید چینه و موتور گازوئیله شما تو هر جای دنیا بپرسی همه میدونن موتور z24 بنزینه و اینکه مگا موتور خیلی قبل تر از سفیر روی پاترول ها نصب میکرد ). اینکه به هیچ وجه در حد و اندازه 4.5f و 3F تویوتا نیست درسته ولی اونا وانت هستن و نیاز به قدرت زیادی دارن و مسلماً تویوتا از صنایع فتح خیلی بهتر ماشین میسازه من خودم چندین ساله دارم آفرود میکنم و میدونم توی آفرود صرفاً قدرت موتور مهم نیست چه بسا خیلی جاها سبک بودن مهمتره که میشه نسبت قدرت موتور به وزن
نقل قول کردن
+4 #6 علی 1396-11-25 11:54
،اینکه فنر لوله خیلی بهتر از فنر تخت یا پارابولیکه ولی بسته به این داره مرکز صقل ماشین کجا باشه خصوصاً به نسبت تجهیزاتی که روش نصب میشه ، به نظر من یه حداقلی هست که لزوماً بد نیست ولی کاش اگه یه ماشینی مثل سفیر و قصد ساختش رو دارین یه فراخوان میزدین خیلی از افراد هستن تو ساخت و بازسازی خودروهای دو دف تخصص و تبهر دارن اگه قراره از هر ماشین یه قطعه ور داریم و ماشین بسازیم حداقل یه قطعه خوب برداریم این ها تجربه هر کسی هست مثلاً کاش برای ایم ماشین یه اتاق حداقل فایبر گلاس مناسب که خیلیا تو گشور تولید میکنن میزاشتن یا یه اتاق آلومینیومی که سرنشینان توی سرما و گرما اذیت نشن و خیلی کارهای دیگه ، من فقط میدونم و مطمئنم که حتی میشه یه امراپ خوب تو کشور تولید کرد با هزینه کم فقط اگه مسئولین بخوان و از غرورشون کم کننو اعتماد کنن به استعداد مردمون دیگه ساختن خودرویی مثل سفیر با امکانات داخلی حداقل کاره من معتقدم با امکاناتمون میتونیم خودروی خیلی بهتر از سفیر رو حتی توی 6 ماه پیش نمونش و بسازیم ما قطعه سازای خوبی داریم ، مسولین بخوان میشه خیلی بهتر ساخت با امکاناتی که دارن
نقل قول کردن
+4 #7 رضا 1397-03-02 22:25
موتور خودرو جیپ سفیر از وانت نیسان گرفته شده که وانت نیسان چندین سال در ایران تولید شده و تغیراتی خوبی روش اعمال شده بعنوان مثال نمونه ژاپنی اش در حدود صدوهیجده مصرف می کرد که با تغیرات خوب در ایران به صدو دوازده و نیم رسید حتی در ایرات نوع دیزلی و نوع انژکتوریش ساخته شده ، خودرو وانت نیسان دیده شده تا چهارتن بار توو جاده تحمل کرده پس کارش خوبه و کاره خوبیه که رو خودرو سفیر نصب شده ... ولی شکل ظاهری سفیر خیلی ابتداییه اصلاً به روز نیست و سرعت 130 کیلومتر برای این خودرو پایینه چونکه در یک مستندی که راجع به جنگ سوریه از سیما پخش شد ، نیروهای ارتش سوریه با تویوتا در یک جاده ایی مجبور بودند تا دویست کیلومتر در ساعت سرعت بروند علت کارشون و اینطور میگفتند ؛ چونکه با سرعت دویست کیلومتر از دست تک تیراندازهای تکفیری درامان می ماندند . همه این موارد در سفیر 2 باید لحاظ بشه یعنی ظاهری بروزتر و خودرویی با سرعت دویست کیلومتد در ساعت .
نقل قول کردن
0 #8 سید 1397-03-05 03:41
احتمالا کلیه قطعات فنی موتور گیربکس دیفرانسیل اکسل و شاسی متعلق به نیسان پاترول هستند که بعداز برچیده شدن خط تولیدش کار جالبی کردند. ولی بهتر نبود وقت همون اطاق قبلی پاترول رو هم تولید میکردند؟ واقعا سرعت 130 کیلومتر برای 40 سال پیش مناسب بوده نه الان! خیلی راحت میتونستند با یه تغییر کوچیک توی گیربکس اینکار رو بکنن. ضمنا جلو پنجره باندازه کافی راه ورود هوا نداره برای خنک کردن موتور
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
پاسخ به شایعات و اشتباهات درباره تویوتا هیبریدی
هیدرولیک و عملکرد آن در سیستم ترمز خودرو
استفاده از آب بجای بنزین و روشن کردن خودرو پژو ۴۰۵ بوسیله آب
فهم عملکرد و مزایا و معایب گیربکس CVT
معرفی بخش های مختلف داخل کاپوت جلو پژو 206
چاپ 3بعدی قطعات فلزی با تکنولوژی direct metal laser sintering (DMLS)
کتاب تعمیرکار برق خودرو براساس استاندارد درجه2 فنی و حرفه ای (باتری سازی)
راهنمای تعمیرات اکسل جلو رنو ساندرو
راهنمای سیستم انتقال قدرت و پلوس ساندرو
جزوه امداد خودروهای مدیران خودرو
راهنمای کامل تعمیرات جیلی امرگرند EC7
رالی های شبانه و شرط بندی زیرزمینی در تهران
مقایسه مسیریاب های Waze و نشان
نکاتی درباره سیستم خنک کننده ، رادیاتور و جوش آوردن خودرو
فیلم آموزش بازکردن ، عیب یابی و بستن گیربکس F۲۵MR مزدا۳۲۳ + مستندات اورهال
نکات و ترفندهای رله در برق و الکترونیک خودرو
دستورالعمل عیب یابی مجموعه جلو آمپر X100 و X200 (بجز کوئیک و ساینا AT)
جزوه آموزشی سیستم برق خودروی Arizzo5
جزوه برق تیگو 7 موتور 1.5TC و گیربکس DCT
راهنمای تعویض دیسک چرخ عقب برلیانس H300
راهنمای تعویض سنسور نقطه مرگ بالای خودرو وانت زامیاد
راهنمای تعویض موتور پله ای (استپ موتور) دریچه گاز خودرو زامیاد
آموزش برق خودرو : مبحث کامل فن خنک کننده موتور
صنعت خودرو در پسابرجام
آسیب شناسی صنعت خودرو
فیلم آموزشی باز کردن و بستن تجهیزات داخلی و خارجی پژو 206
راهنمای آموزشی دلکو و کویل
راهنمای تعمیرات و عیب یابی ایربگ راننده و کمربند پیش کشنده خانواده خودرو سورن
راهنمای تعمیرات ، عیب یابی و نقشه های ایربگ سرنشین سمند
نقشه های سیم کشی های الکتریکی مزدا 323
آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپایدک
آموزش تعمیر لیفترها و اسبک های هیدرولیکی سرسیلندر تیبا
تاریخچه نیسان GT-R
راهنمای تعمیرات سیستم تعلیق جلو تیبا
کتاب Gasoline Engine Management Systems and Components
توضیحات و آموزش تعویض مایع رادیاتور + فیلم های تعویض آب رادیاتور 405،پارس،سمند،ریو،مزدا3
انواع نقش آج تایر خودرو
مکانیزمهای شگفت انگیز مکانیک
درگ هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر
نحوه رفع ایراد عدم عملکرد فن بخاری بعلت خرابی رزیستور در خودروهای خانواده X200
فراخوان عیب یابی ، تعویض و تنظیم سوئیچ پدال ترمز در خودروهای کوئیک و ساینا اتوماتیک (کدخطای P0504)
آموزش برق خودرو : آموزش کامل سیستم استارتر خودرو
خودروی برقی کوادرو؛تولید شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه آزاد قزوین
راهنمای تعمیرات مکانیکی موتور TU5 پژو 206

آخرین آگهی ها

اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه تخصصی نشان برتر با سابقه 13 ساله خود در زمینه آموزش ...
آموزشگاه باطری سازی (برق خودرو)
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
آموزش تخصصی برق خودرو -تعمیرات ECU-مالتی پلکس-تنظیم موتور- م ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
اموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
تعمیرگاه مرکزی اتوچک تعمیرات تخصصی برق و مکانیک بنز و بی.ام ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...