جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
samin ba
فن خودرو
carworks
دنیای خودرو
CarGeek | کارگیک

چری آریزو5 1

خودروسازان چینی در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و این اواخر خودروهای قابل قبولی را معرفی کرده‌اند. بعلاوه چینی‌ها به‌شدت به بازار خودروی ایران توجه داشته و خودروهای فراوانی را راهی کشورمان کرده‌اند. نفوذ چینی‌ها در صنعت خودروسازی ایران به‌قدری گسترده شده است که دو قطب اصلی خودروسازی ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا را نیز درگیر کرده‌اند. علاوه بر این حتی بخش کامیونت‌ها، کامیون‌ها، کشنده‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها نیز از نگاه تیزبین چینی‌ها در امان نمانده است.

بپردازیم به موضوع اصلی مطلب یعنی بررسی یکی از تازه‌واردترین چینی‌های بازار ایران یعنی چری آریزو 5. شرکت مدیران‌خودرو را می‌توان اولین شرکتی دانست که به سراغ خودروهای چینی رفت و با عرضهٔ چری QQ یا همان ام‌وی‌ام 110 برای اولین بار پای چینی‌ها را به بازار خودروی ایران باز کرد. سپس این شرکت محصولات دیگر چری را نیز بانام‌های ام‌وی‌ام 530، 315، X33 و 550 به بازار عرضه نمود؛ اما چندی است مدیران‌خودرو تصمیم گرفته محصولات گران‌قیمت‌تر و به‌اصطلاح لوکس چری را در ایران با همان نام و برند چری عرضه کند. اولین خودرویی که از سوی این شرکت با برند چری عرضه شد، کراس‌اوور تیگو 5 بود. حال مدیران‌خودرو از سدان کامپکت آریزو 5 نیز در نمایشگاه شیراز رونمایی کرد که دومین خودرویی است که با برند چری در بازار ایران عرضه می‌گردد. در ادامه به بررسی اجمالی این نورسیدهٔ چینی می‌پردازیم.

معرفی آریزو5 (Chery Arrizo 5)


تیزر معرفی آریزو5

آریزو 5 یکی از سدان‌های جدید چری بشمار می‌رود که بین مدل‌های آریزو 3 و آریزو 7 قرارگرفته و در نمایشگاه گوانگژو 2015 رونمایی شد. تولید این سدان کامپکت در سال 2016 آغازشده و شیلی اولین کشوری بود که آریزو 5 به‌عنوان بازار صادراتی در آن عرضه گردید. غیر از ایران و شیلی، کشورهای روسیه، مصر و برزیل نیز از دیگر بازارهای صادراتی این خودرو هستند.

چری آریزو5 4

طراحی خارجی چری آریزو 5

چینی‌ها همواره به کپی کاری و تقلید در طراحی خودروهایشان مشهورند که آریزو 5 هم از این قاعده مستثنی نیست. بااین‌حال در قسمت جلو شاهد تقلید چندانی نیستیم و آریزو 5 چهره‌ای تقریباً خاص خودش را دارد؛ اما با نگاه به قسمت عقب خودرو با طراحی آشنایی روبرو می‌شویم چراکه طراحی این قسمت و بخصوص چراغ‌ها با نگاهی کامل به محصولات هیوندای به‌ویژه مدل الانترا انجام‌گرفته است. البته طراحی چراغ‌های عقب آریزو 5 تا حد زیادی به نسخهٔ هاچبک الانترا شباهت دارد. در کل طراحی آریزو 5 بااینکه در قسمت عقب کپی فاحشی از هیوندای الانترا هاچبک است اما مدرن و زیبا بوده و شیوهٔ طراحی جدید چری را نشان می‌دهد. آریزو 5 با طول، عرض و ارتفاع 4.53، 1.81 و 1.48 متر ازلحاظ ابعاد در حد و اندازهٔ هیوندای الانترا است.

چری آریزو5 2

در شرایطی که اکثر خودروهای اقتصادی، ظاهر ارزان قیمت و طراحی زشتی دارند، آریزو 5 به عنوان یک سدان اقتصادی سایز متوسط، ظاهر فوق العاده ای دارد و به سختی می توان به آن ایراد گرفت. حتی مهندسان اروپایی چری با دقت از بکار بردن قطعات براق طرح کروم نیز خودداری کرده اند تا جزییات طراحی خودرو به رقبای اروپایی و آمریکایی نزدیک تر شود.
البته در یک نگاه کاملا مشخص است که شمای کلی بدنه با الگو برداری از محصولات کیا و هیوندای و حتی دوج شکل گرفته است و برای مثال می توانید نمای جانبی آریزو 5 را با خودروهای اخیر هیوندای مقایسه کنید، اما نمای جلو کاراکتر آسیایی پر رنگی ندارد و اتفاقا نزدیک به نسل فعلی دوج دارت به نظر می رسد.
آریزو 5 برخلاف بسیاری خودروهای چینی دیگر از هماهنگی ابعادی فوق العاده ای برخوردار است. نسبت طول کاپوت به صندوق عقب، ارتفاع سقف، نسبت ارتقاع شیشه به ارتفاع درب ها در نمای جانبی و از همه مهمتر بزرگی سایز چرخ های 16 اینچی که برخلاف بسیار خودروهای چینی دیگر، کاملا متناسب و زیبا به نظر می رسد و به هیچ عنوان احساس مواجه با یک خودرو اقتصادی ارزان قیمت را به بیننده منتقل نمی کند.

چری آریزو5 3

وقتی پای فروش و تجارت در میان باشد، چینی ها هوش خود را نشان می دهند. صنعت گران شرق دور که روزگاری به کپی کاری های ضعیف عادت داشتند، بسیار سریعتر از قدیمی ترین خودروسازان جهان به اهمیت طراحی بدنه پی برده اند.
در شرایطی که بسیاری خودروسازان بزرگ و نامدار جهان زیبایی را فدای سنت گرایی می کنند، چینی ها به سراغ طراحان نامدار اروپایی می روند تا خودروهای دلربایی را به خط تولید بفرستند.


مروری بر داخل و خارج چری آریزو5

طراحی داخلی چری آریزو 5

در قسمت داخلی آریزو 5 بازهم با طراحی الهام گرفته از محصولات هیوندای مواجه می‌شویم. بااین‌حال در این قسمت هم با طراحی زیبا و اسپرتی طرف هستیم که هرچند ازلحاظ کیفیت هنوز به‌پای کره‌ای‌ها نمی‌رسد اما داشبورد و ادوات داخلی کیفیت بالاتری نسبت به ساخته‌های گذشتهٔ چری دارند. علاوه بر این، جزئیاتی چون دوخت قرمزرنگ برجستۀ روکش فرمان، صندلی‌ها و کنسول وسط موجب شده داخل خودرو اسپرت و پویا به نظر برسد.

داخل چری آریزو5

همانطور که احتمالا می دانید، چینی ها برای فاصله محوری و فضای پای وسیع برای سرنشینان عقب اهمیت زیادی قائل هستند. بنابراین اصلا راجع به این مسئله نگرانی نداشته باشید، طراحی صندلی های جلو خوب انجام شده اما تکیه گاه صندلی عقب بیش از حد عمودی احساس می شود، ارگونومی فضای کاری راننده نیز از بهترین هاست، البته برای افرادی با قد متوسط، محدودیت تنظیم ارتفاع فرمان کمی مشکل ساز است.

کابین چری آریزو 5 با کیفیت تر از بسیاری خودروهای دیگر به نظر می رسد و حتی توان رقابت با خودروهای گران قیمت تر از خود (نظیر لیفان 820) را هم دارد. هرچند استفاده از پلاستیک در کابین فراگیر است اما در مدل فول صندلی های چرمی و طراحی ظاهری چشم نواز از بسیاری رقبا پیشی می گیرد.
به عنوان یکی از معدود اشتباهات فاحش در طراحی می توان به موقعیت کلید قفل مربوط به داخل درب های عقب اشاره کرد که برخلاف سایر خودروها نزدیک به ستون وسط نیست و در مجاورت ستون C قرار گرفته است، از این رو کشیدن این کلید (برای باز کردن درب و خروج از خودرو) با دست راست عملا امکان پذیر نیست.

طراحی کلی داشبورد به خصوص در قسمت دریچه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع، شباهت زیادی به محصولات هیوندایی دارد و البته این الگو برداری دقیق به مدیریت خوب هوای خنک کولر در کابین منجر شده است.
طراحی مجموعه پشت آمپر تا حد زیادی اسپرت و فانتزی انجام شده و قرار گرفتن یک صفحه نمایشگر کوچک در حد فاصل دور موتور و سرعت سنج از جمله نکات خاص در این مجموعه است.

در این صفحه اطلاعات کلی نظیر میانگین مصرف سوخت، کارکرد خودرو، حجم بنزین باقی مانده، دنده پیشنهادی برای رانندگی اقتصادی (مدل دنده دستی) و اموری از این دست به نمایش در می آید و عملا یک نمایشگر ساده اما کارآمد است.

دنده عقب آریزو5

محدود ردلاین دور موتور از حدود 7000 دور در دقیقه مشخص شده و موتور به راحتی تا حدود 6500 دور می خورد که نکته جالبی در یک خودرو چینی است و می تواند رضایت ماشین دوستان دو آتشه را در پی داشته باشد.

همچنین قابلیت خواباندن صندلی برای تمامی مدل های آریزو 5 در نظر گرفته شده است که کارایی فوق العاده ای برای حمل اشیا حجیم دارد.

chery arrizo5 2016

قوای محرکه و مشخصات فنی و ایمنی چری آریزو5

چری برای این خودرو دو پیشرانه ارائه کرده است. یک نمونهٔ 1.2 لیتری توربو با 130 اسب بخار قدرت و 212 نیوتن متر گشتاور و یک واحد 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاور که نمونهٔ دوم برای عرضه در ایران انتخاب‌شده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد 116 اسب بخار قدرت برای جثهٔ 1355 کیلوگرمی آریزو 5 کم باشد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو دو گیربکس 5 سرعتهٔ دستی و CVT ارائه‌شده که هر دو نوع در ایران قابل خریداری هستند. شتاب صفرتا صد آریزو 5 در برخی منابع با موتور 1.5 لیتری 11 ثانیه اعلام‌شده است که باید با شک و تردید به آن نگریست زیرا پژو 206 تیپ 5 با قدرتی تقریباً مشابه و 300 کیلوگرم وزن کمتر، شتاب 11.6 ثانیه دارد.


تست فنی آریزو5

ظاهرا پلت فرم کلی خودرو، شباهت هایی به MVM 315 دارد و شاهد این مدعا مشخصات موتور و گیربکس، فاصله محوری و آرایش سیستم فنربندی است اما در جهت افزایش قدرت موتور نسبت به موتور 1.5 لیتری مدل 315، شاهد افزایش نسبت تراکم تا مرز 11 به 1 هستیم.این راه حل هم اکنون توسط بزرگترین خودروسازان جهان هم اجرا می شود و بسیاری از موتورهای مُدرن فاقد توربو، نسبت تراکمی بیش از 11 به 1 دارند اما نتیجه امر نیاز این پیشرانه ها به بنزین سوپر و با اکتان بالاست.

به هرحال قدرت 116 اسب بخاری و گشتاور 141 نیوتن متری، آریزو 5 را در ردیف خودروهایی چون تندر 90، پژو 206 تیپ پنج، ساندرو و بسیاری خودروهای چینی قرار می دهد، بنابراین انتظار عملکردی نزدیک به خودروهای رقیب دور از ذهن نیست.

هرچند آریزو 5 اساسا قدرت خود را در دور بالایی ارائه می دهد و بسیاری رانندگان اصولا عادت به رانندگی با دور موتور بالای 4000 RPM که محدوده تولید قدرت و گشتاور این موتور است، را ندارند و از طرف دیگر وزن آریزو 5 نیز اندکی بیش از رقباست و به حدود 1350 کیلوگرم می رسد.

chery arrizo5 موتور

چری آریزو 5 ارائه شده به یک موتور 1.5 لیتری مجهز است که حداکثر توان خود (116 اسب بخار) را در دور فوق العاده بالای 6150 دور بر دقیقه ارائه می دهد و گشتاوری 141 نیوتن متر را در دور 3800 آزاد می کند، گیربکس اتوماتیک CVT یا 5 سرعته دستی و سیستم تعلیق ساده نیمه مستقل برای محور عقب، مشخصات فنی مهم آریزو 5 را تشکیل می دهند.
نسبت تراکم پیشرانه در حدود 11 به 1 است که می تواند نیاز موتور به بنزین سوپر را در پی داشته باشد.

شتاب صفر تا صد یا حداکثر سرعت رسمی توسط شرکت سازنده اعلام نشده است اما بر اساس اندازه گیری های ما در سطح دریا، صفر تا صد مدل اتوماتیک حدود 16 ثانیه است و نمونه دستی نیز برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دقیق (حدود 110 کیلومتر از روی پشت آمپر) به زمانی در حدود 14 ثانیه نیاز دارد.
در کاتالوگ های رسمی شاهد ثبت 5 ستاره به نشان کسب حداکثر ایمنی در تست تصادف موسسه ایمنی چین هستیم، اما تاکنون اطلاعات یا تصاویری از جزییات این تست منتشر نشده است.وجود شش کیسه هوا (مدل فول)، سیستم ESP (مدل های فول) و چند سیستم کمکی برای ترمز های چهار چرخ دیسک نیز از دیگر ویژگی های مثبت فنی آریزو 5 محسوب می شوند.
نکته امید بخش در این رابطه این است که احتمالا در سال آینده در پی واردات مدل توربو همین پیشرانه (با قدرت حدودی 155 اسب بخار) شاهد حل شدن این مشکل خواهیم بود.

chery arrizo5 suspension

تیپ‌ها و تجهیزات چری آریزو 5

مدیران‌خودرو آریزو 5 را در سه تیپ ساده، Luxury و Excellent عرضه کرده است که تیپ ساده با گیربکس دستی و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک CVT ارائه می‌شوند. تیپ پایهٔ آریزو 5 دارای تجهیزاتی چون ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، شیشه‌های برقی چهاردر، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، رادار و سنسور عقب و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان است درحالی‌که در بالاترین تیپ، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کولر برقی، سانروف و صفحه‌نمایش لمسی 7 اینچی به خودرو اضافه می‌گردند. بااین‌حال کمبود برخی تجهیزات چون تهویه برای سرنشینان عقب، GPS، تهویه دیجیتال و... کاملاً احساس می‌شود.

چری آریزو5 پوستر

قیمت و رقبا آریزو5

قیمت تیپ پایه، لاکچری و اکسلنت آریزو 5 به ترتیب 59,700,000، 66,700,000 و 71,700,000 تومان از سوی مدیران‌خودرو اعلام‌شده که آن‌را در بازهٔ قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان قرار می‌دهد. در این رنج قیمتی از خودروهای داخلی خبری نیست اما هم‌وطنان آریزو 5 حضور قدرتمندی در آن دارند. سایپا آریو یا همان زوتی Z300، چانگان ایدو و جک J5 اتوماتیک را می‌توان از رقبای آریزو 5 در بازار این روزهای خودروی ایران برشمرد. البته باکمی اغماض می‌توان کیا سراتو 1600 مونتاژ سایپا را نیز تا حدودی به‌عنوان یکی از رقیبان آریزو 5 به‌حساب آورد.

بر اساس شنیده ها و گمانه زنی های اولیه، آریزو 5 در نسخه فول با قیمتی در حدود 70 میلیون تومان راهی بازار می شود که رقم قابل توجهی است اما پیش بینی می شود با وجود پیشرانه نسبتاً ضعیف، به لطف طراحی ظاهری دلچسب، امکانات رفاهی مناسب و تبلیغات وسیع، به نمونه ای موفق در بازار راکد این روزها تبدیل شود، با توجه به رقبا می توان گفت که آریزو 5 می تواند خود را به عنوان یک خودروی اقتصادی بازار مطرح کند، چرا که مهندسی این مدل با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت و دست یابی به استاندارد های ایمنی انجام شده اما در عین حال امکانات و کیفیت آن در سطح قیمتی خود حرف هایی برای گفتن دارد.
از طرف دیگر گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری می تواند دلگرمی باشد برای اکثر خریدارانی که تا چندی پیش ناچار به انتخاب خودروهای دست دوم یا نمونه های تولید داخل با کیفیت ضعیف بودند، حالا می توانند آریزو 5 را به عنوان یک خودروی جدید و صفر کیلومتر با گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب انتخاب کنند. اگرچه این موضوع را نیز باید مدنظر داشته باشیم که در این رنج قیمتی حضور رقبای سرسخت ژاپنی بازار دست دوم نوید رقابتی سخت بین این چینی تازه وارد با کهنه کاران ژاپنی را دارد.
بنابراین برای افرادی که تجربه خوبی از خریدن خودروهای دست دوم یا تولید داخل ندارند، چینی ها حالا محصولی را عرضه کرده اند که راهی تازه را برای کاهش ریسک خرید مصرف کننده ایرانی باز می کند. توجه به نیاز مشتری ایرانی؛ نکته مهمی که متاسفانه دو خودروساز بزرگ کشورمان سال هاست از آن غافل مانده اند.


تیزر تبلیغاتی آریزو5

آریزو5 چین

تجربه رانندگی چری آریزو5

در طول سفر به شمال از طریق جاده چالوس، امکان بررسی هر دو نمونه دستی و اتوماتیک وجود داشت و بنابراین شرایط برای مقایسه هر دو خودرو فراهم بود.
در نتیجه این بررسی باید گفت که مدل اتوماتیک علیرغم مکث و تاخیر اولیه در آغاز حرکت، هماهنگی بهتری را بین موتور و گیربکس به خصوص در سرعت های بالا ارائه می کرد و حتی می توانست شتاب میانی بهتری را نسبت به مدل دستی ثبت کند.
اما مدلی دستی نیز به لطف امکان رانندگی در دور موتورهای بالا، لذت رانندگی ویژه خود را داشت، به شکلی که پیچ و تاب های جاده چالوس پیشرانه می توانست حداکثر توانمندی های خود را در دور 4000 الی 6000 به نمایش بگذارد و حس راندن یک خودرو با موتور دور بالا را به نحو احسنت به راننده منتقل کند.
آریزو 5 البته از نظر هندلینگ، خودرو قابل قبولی به نظر می رسد و مقدار نسبتاً ناچیز کم فرمانی نیز به راحتی توسط ESP مهار می شود. کیفیت سواری این سدان چری در کلاس خودروهای سدان سایز متوسط واقعاً خوب است و بخش عمده ای از ناهمواری ها و اعوجاج جاده به خوبی جذب می شوند، البته در زمان مواجه با چاله های عمیق یا سرعت گیر های ساندویچی باید انتظار ورود ضربه به کابین را داشته باشید. هرچه باشد کمتر خودرویی می تواند در جذب تمامی فجایع موجود در جاده های کشورمان موفق ظاهر شود.

دقت و سنگینی فرمان آریزو 5 نیز مناسب است و حتی فارغ از قدرت و کشش موتور، می توان رانندگی با این مدل را در جاده نسبتا لذت بخش توصیف کرد. عملکرد ترمز هم با شاسی و موتور هماهنگ است و حداقل در خودروهای مورد آزمایش که کارکردی کمتر از 1000 کیلومتر داشتند، ترمز توان ایستایی خوبی را از خود نشان می داد.
در مسیرهای اتوبانی شمال شرایط فراهم شد تا پایداری خودرو در سرعت های بالا (تا حدود 170 کیلومتر در ساعت) سنجیده شود و در چنین سرعتی به لطف آیرودینامیک خوب، اثر چندانی از سبک شدن وزن دیده نمی شد.
در نهایت باید نمونه فعلی آریزو را خودرویی هماهنگ (از نظر مشخصات فنی و شاسی) اما کمی کُند و مناسب برای رانندگی اقتصادی توصیف کرد و شاید اگر به دنبال خودروی تند و سریع از نظر شتاب می گردید، آریزو 5 نمی تواند پاسخگوی این نیاز شما باشد. مشخصات موتور و گیربکس به نوعی است که به جای رکورد شکنی در پیست مسابقه، به فکر شکستن رکورد مصرف سوخت در جاده های کفی باشید.
در طول تست مصرف نمونه اتوماتیک بین 0.5 الی 1 لیتر در صد کیلومتر بیشتر از نمونه دستی بود. با این حال می توان عددی حدود 8.5 الی 11 لیتر را (بسته به نوع رانندگی) به شکل میانگین برای سفر به شمال اعلام کرد.
البته ذکر این نکته واجب است که در طول سفر هر دو خودرو از بنزین معمولی استفاده می کردند و در صورت استفاده از بنزین سوپر ممکن است شرایط اندکی متفاوت باشد.

تست آریزو5

تجربه رانندگی طولانی مدت با چری آریزو5

معمولا در مورد خودروهایی که به موتور های کم حجم مجهزند، نمونه های دنده دستی عملکرد بهتری را نسبت به نمونه اتوماتیک ارائه می دهند و اساسا خودروهای هیجان انگیز تری (حداقل برای علاقه مندان به رانندگی) محسوب می شوند، اما با قاطعیت باید بگوییم که چری آریزو 5 موفق شده تا این اصل کلی را نقض کند.

همانطور که پیشتر گفته شد موتور آریزو 5 حداکثر قابلیت های خود را در دورهای بسیار بالا ارائه می دهد.
از این رو ضرایب سنگین دنده در رسیدن به چنین دورهای نقش مهمی ایفا می کنند، اما مهندسان چری در واقع مسائل اقتصادی و مصرف سوخت را اولویت خود قرار داده اند و ضرایب دنده های 4 و 5 را بسیار بسیار سبک در نظر گرفته اند.
به نوعی که در ارتفاع تهران که منجر به افت توان نسبت به سطح دریا می شود، عملا رانندگی با دنده 5 توجیهی ندارد، چرا که موتور در حالت دنده مُرده قرار می گیرد.
ضریب دنده 4 هم چندان تعریفی ندارد و عملا در نقش اوور درایو عمل می کند، به عبارت دیگر، در صورت نیاز به سبقت گیری و شتاب گیری کاملا معمولی، بهتر است به سراغ دنده 3 بروید که ضریب سنگین تری دارد.
اما فاصله این دنده هم تا دنده 2 بسیار زیاد است، به نوعی که دور موتور 6500 در دنده 2 عملا به حدود 4000 در دنده 3 تبدیل می شود و این اختلاف زیاد انجام معکوس هایی از 3 به 2 را بسیار سخت می کند، چرا که فشار زیادی به موتور وارد می شود.
از طرف دیگر در زمان شتاب گیری نیز پس از رسیدن به ردلاین با دنده 2 ، شاهد افت بسیار شدید دور موتور و خارج شدن از محدوده حداکثر توان هستیم که به سکته کردن خودرو در روند شتاب گیری منجر می شود.
این وضعیت به گونه ای بغرنج است که برای سبقت گرفتن در مسیرهای پر شیب جاده چالوس، ناچار هستید تا بیشتر اوقات دنده 2 خودرو را حفظ کنید و موتور در دقایق متمادی در دور های بین 4000 تا 6000 دور فریاد می کشد.
در رانندگی اتوبانی نیز شرایط چندان بهتر نیست. مگر آنکه کاملا از خیر شتاب گیری و سبقت گیری بگذرید و بخواهید با دنده 4 کروز کنید تا مصرف سوخت به حداقل خود کاهش یابد.
البته با رسیدن به شمال به سبب کاهش ارتفاع و افزایش فشار هوا، شرایط کمی بهتر می شود و ضعف قدرت موتور کمتر به دید می آید اما مسلما جز خطه شمالی و جنوبی کشورمان که ارتفاعی نزدیک به سطح آب های آزاد دارند، در سایر نقاط کشور کمبود توان و سبک بودن ضرایب دنده برای خریداران آریزو 5 دستی کاملا ملموس و آزار دهنده خواهد بود.

موتور آریزو5

طبیعتا در نسخه اتوماتیک نیز شرایط چندان بهتر نیست اما به لطف وجود گیربکس CVT با گستره وسیع تری از ضرایب انتقال نیرو مواجه هستیم و مشکل ناهماهنگی میان دنده ها که در نسخه دستی بسیار چشمگیر است، برای مدل اتوماتیک وجود ندارد.در مقابل نسخه اتوماتیک یک ضعف کاملا محسوس دارد که به کُندی حرکت در آغاز شتاب گیری مربوط می شود، در واقع گیربکس نسبت به هر فشار ناگهانی بر روی پدال گاز، واکنش ضعیفی دارد و این نقص ظاهرا به ایراد ذاتی گیربکس CVT مربوط می شود. چرا که در این سیستم، پولی ها به چند لحظه زمان برای تنظیم فاصله خود نیاز دارند و نمی توانند کاملا سریع و دقیق واکنش نشان دهند.

چنین مشکلی به هدر رفت زمانی در حدود 2 ثانیه در ابتدای حرکت (شتاب گیری صفر تا صد) منجر می شود و در زمان نیاز به سبقت گیری نیز، پیش بینی دقیق واکنش گیربکس آسان نیست.

جالب تر آنکه علیرغم مکث اولیه، در شتاب گیری شاهد هستیم که مدل اتوماتیک می تواند زودتر از مدل دستی به سرعت 140 کیلومتر در ساعت دست یابد و این مسئله مستقیما به ضریب بسیار سبک دنده 3 مدل دستی و ذکاوت گیربکس CVT نسخه اتوماتیک در حفظ حداکثر دور موتور مربوط می شود.

بنابراین در حالی که در صفر تا صد برتری با مدل دنده ای بود، اما در شتاب گیری میانی (80 تا 140 کیلومتر در ساعت) که اتفاقا برای سبقت گیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نسخه اتوماتیک کاملا سریعتر ظاهر می شد.

تست آریزو5 2

شاید تصور کنید که پرداختن زیاد به معقوله شتاب برای چنین خودرویی صحیح نیست، اما کافیست بدانید که در طول تست در جاده چالوس، کم نمانده بود همین مشکلات به ظاهر کم اهمیت، به وقوع تصادف منجر شود، چرا که مکث و تاخیر مدل اتوماتیک و مشکلات مهندسی گیربکس مدل دستی، فرار از موقعیت های خطرناک را با آریزو 5 بسیار مشکل می کند.این سدان سایز متوسط چینی البته از نظر هندلینگ، دقت فرمان و کیفیت سواری در مواجه با جاده های زبر عملکرد درخشانی از خود نشان می دهد.

البته بخشی از هندلینگ خوب به دقت سامانه ESP مربوط می شود که می تواند کم فرمانی را بسیار سریع تشخیص داده و از تشدید آن جلوگیری کند.طبیعتا در نسخه های غیر فول که ESP وجود ندارد، تمایل خودرو به کم فرمانی در پیچ های بزرگ و بیش فرمانی در مانورهای ناگهانی دور از ذهن نخواهد بود.اما به دلیل سادگی سیستم تعلیق، شتاب جانی قابل تحمل توسط این خودرو چندان بالا نیست و در سطح سایر خودروهای موجود در بازار قرار می گیرد و در زمان مواجه با چاله های عمیق یا سرعت گیر های باریک، سادگی تعلیق عقب مانع جذب کامل تکان های ناگهانی می شود.

از این رو تا زمانی که با دست انداز های ناجور یا مسیرهای سربالایی مواجه نباشید، می توان از سواری و رانندگی با آریزو 5 رضایت داشت.

تنها نکته ای که در طول سفر کمی نگران کننده به نظر می رسید، افت و خیز قدرت ترمز مدل اتوماتیک بود که گاها در سرعت های پایین کمی نامطمئن ظاهر می شد و پدال ترمز حالتی شبیه به چوب شدن (ناشی از اشکال در بوستر) را از خود نشان می داد و یا در انتهای سفر، از قدرت ترمز گیری مدل اتوماتیک کاسته شده بود. اشکالی که می توانست به دلیل ضعیف شدن لنت های ترمز باشد.

در مجموع آریزو 5 خودرویی مناسب برای رانندگی آرام، قانون مدار و بدور از هیجان است، مشخصات موتور و گیربکس به نوعی است که اجازه پذیرش ریسک های عجیب و غریب برای سبقت گیری در جاده های دوبانده را نمی دهد.مصرف سوخت آریزو 5 به گونه ای است که نمونه اتوماتیک حدود 1 الی 2 لیتر در صد کیلومتر بیشتر از مدل دستی بنزین مصرف می کند. موردی که مستقیما از اتلاف توان گیربکس CVT و ناشی می شود.

مصرف سوخت چری آریزو5

با این حال در شرایط مختلف رانندگی مصرفی میانگینی بین 6.9 الی 14.0 لیتر در صد کیلومتر روی نمایشگر پشت آمپر نقش بسته بود که نسبت به سایر خودروهای موجود در این کلاس، کاملا معمولی به نظر می رسد.

مقایسه مشخصات فنی و امکانات جک J5 در برابر چری آریزو 5

JAC VS CHERY Arizzo5

هنگامی که جک J5 وارد بازار شد را می توان زمان تحول نگرش در مورد خودرو های چینی دانست. ماشین فوق‌العاده ای نبود اما بهتر از محصولات قبلی خود را نشان داد.
مشکلات موجود در این خودرو هنوز معلوم نیست که بطور کامل بر طرف شده باشند اما هنگامی که مدل اتوماتیک این خودرو معرفی شد، خودرویی بر رقیب در رنج قیمت و تجهیزات خود بود.

حال با گذشت زمان، شرکت مدیران خودرو رقیب جدی را برای گرفتن بازار از دست J5 وارد بازار کرده است که آریزو 5 لاکچری نام دارد.

ارزان تر بودن جک (62 میلیون 710 هزار تومان) نسبت به نسخه فول چری آریزو 5 لاکچری (حدود 74 میلیون تومان) کفه ترازو را به سمت جک سنگین می کند، اما پرسش این تفاوت قیمت برای چری آریزو 5 ارزش پرداخت دارد یا نه؟

مقایسه طراحی بدنه و مشخصات ظاهری چری آریزو5 و جک J5

هنگامی که به آریزو 5 لاکچری نگاه می کنید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند این است که چینی ها پیشرفت فوق العاده ای را تا به اینجای کار داشته اند، هرچند که آریزو 5 در مجموع شبیه به برخی مدل های کیا، هیوندای و حتی دوج به نظر می رسد.

در خصوص J5 نیز هنگامی که وارد بازار شد طراحی آن به گونه ای بود که مشتریان را به خود جلب می کرد. پس از گذشت دو سال نیز، طراحی ملایم آن هنوز هم زیبا و کم نقص جلوه می کند.

با این حال در مجموع می توان آریزو 5 را برنده این مقایسه در زمینه طراحی خارجی عنوان کرد چرا که جلوه ای مدرن از یک سدان اسپرت و هماهنگ را ارائه می دهد و در این زمینه از طراحی نسبتا قدیمی جک J5 پیشی می گیرد.

مقایسه طراحی داخلی و آپشن های رفاهی جک J5 و چری آریزو 5

فضای داخلی جک از نظر مصرف کنندگان دلنشین و مناسب است. سبک طراحی ساده و دلنشین با خطوط طراحی ملایمی که در آن به کار رفته است زیباست، اما در طراحی دریچه های گرد و چند ضلعی مربوط به تهویه مطبوع تناسب چندانی دیده نمی شود.

همچنین، در بخش اپشن ها جک امیدوار کننده تر ظاهر شده است که می توان به سیستم تهویه خودکار، سانروف و تودوزی چرم که در آریزو از انها محروم هستید اشاره کرد.

فضای کابین و بخصوص فضای پای سرنشینان عقب را از مزیت های مهم این خودرو می توان دانست. فضای صندوق عقب نیز به اندازه کافی جادار و بزرگ است.

در داخل آریزو 5 با توجه به خطوط طراحی شکسته و اتصالات به کار رفته در ان حس مدرن تری به سرنشینان القا می شود. در کل پایه و اساس طراحی داخلی آریزو 5 برتری قابل ملاحظه ای نسبت به جک دارد اما کیفیت متریال داخل کابین جک حتی علیرغم قیمت کمتر خودرو، مناسب تر به نظر می رسد.

در بخش آپشن ها آریزو در دو تیپ اسپرت و لاکچری ارائه می شود که در نسخه ارزان تر که با جک اختلاف قیمتی کمتری دارد، باید به نبود کروز کنترل، سانروف، تو دوزی چرم و غیره اشاره کرد.

مقایسه مشخصات فنی و هندلینگ جک J5 و چری آریزو 5

علیرغم اینکه ابعاد آریزو 5 از جک مقداری کوچکتر است اما باز هم 32 کیلوگرم سنگین تر است این در حالی است که در مقایسه نسخه های اتوماتیک، آریزو با یک موتور 1.5 لیتری با 116 اسب بخار از طریق یک جعبه دنده CVT به حرکت در می آید و در مورد جک نیز یک موتور 1.8 لیتری با قدرت 140 اسب بخار به وسیله یک جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته انجام این وظیفه را بر عهده دارد.

با وجود اینکه جعبه دنده جک مقداری تنبل و ضعیف عمل می کند، عملکرد فنی دو خودرو تفاوت چندان بارزی با یکدیگر ندارد و هر دو از نظر شتاب گیری صفر تا صد در محدوده 15 الی 18 ثانیه قرار می گیرند که رقم جالب توجهی برای سدان های خانوادگی به حساب نمی آید، همچنین جک J5 می تواند به سبب تکنولوژی نسبتا قدیمی گیربکس، پر مصرف تر از چری آریزو 5 ظاهر شود.

البته مشکل کُندی گیربکس جک را می توان با یک اپدیت TCU که به شکل رایگان در نمایندگی های کرمان موتور انجام می شود، تا حدودی بر طرف کرد.
در بخش هندلینگ هر دو خودرو قابل قبول ظاهر می شوند اما آریزو فنربندی ساده تری برای محور عقب دارد که البته در نسخه فول به واسطه وجود ESP، ضعف هندلینگ برطرف شده است اما نسخه های فاقد ESP در مجموع ممکن است چسبندگی کمتری نسبت به جک J5 داشته باشند.

نکته جالب تر آنکه در صورت مقایسه نسخه های دستی بازهم شاهد اختلاف قیمت حدود 10 میلیونی جک J5 دستی در برابر آریزو 5 دستی خواهید بود که به ترتیب با قیمت حدودی 52 و 62 میلیون تومان ارائه می شوند.

اما نسخه دستی جک J5 برخلاف مدل اتوماتیک به موتور 1.5 لیتری 105 اسب بخاری مجهز است و از این نظر اختلاف قابل توجهی با موتور 1.5 لیتری آریزو ندارد، بنابراین با توجه به 5 سرعته بودن گیربکس هر دو خودرو (در نسخه دستی)، رقابت عملکردی در شتاب و سرعت بسیار تنگاتنگ می شود.

مقایسه ایمنی و خدمات جک J5 و چری آریزو 5

با توجه به کاتالوگ های منتشر شده از سوی دو شرکت، ایمنی هر دو خودرو در سطح نسبتا خوبی قرار دارند. جک J5 پنج ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی تصادفات چین C NCAP دریافت کرده اما چری در عوض مدعی کسب 5 ستاره ایمنی است که البته هنوز به آزمایش گذاشته نشده است.

از طرف دیگر با توجه به وجود سامانه ارزشمند ESP در نسخه فول، می توان در مجموع آریزو 5 را ایمن تر از جک J5 توصیف کرد.

همچنین چری آریزو 5 با گارانتی 5 ساله و 150 هزار کیلومتر کارکرد ارائه می شود اما جک j5 از گارانتی 2 ساله برخوردار است، با این حساب می توان تخمین زد که با توجه به مصرف کمتر آریزو 5، نگهداری این خودرو در بلند مدت کم هزینه تر از جک جی 5 تمام خواهد شد.

نقدها و ضعف های چری آریزو5

1- کیفیت متریال و پلاستیک استفاده شده در داخل کابین با این برچسب قیمتی تفاوت زیادی با ام وی ام 315 و یا پژو405 ندارد.
2- صفحه کیلومتر شمار نیز با اندکی تفاوت نسبت به ام وی ام 315 حس ارزان بودن را به راننده القا مینماید.
3-پیشرانه کم توان تنفس طبیعی این خودرو به شدت نا امید کننده است به طوری که با خروجی 116 اسب بخار که در 6150 دور در دقیقه به دست می آید و وزن 1350 کیلوگرمی ، آریزو5 را تبدیل به یک چینی تنبل کرده است.
4-گیربکس به کار رفته در نمونه اتوماتیک از نوع CVT ضریب دنده پیوسته میباشد که شتاب گیری اولیه را برای شما تبدیل به یک کابوس مینماید.
5-نبود امکانات مرسومی مانند سانروف و سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ایی و کیسه هوای جانبی در مدل دستی.
6- سیستم کنترل میزان باد تایرها نیز فقط در مدل EXELLENT شاهد آن هستیم.
7- با توجه به قیمت بالای این چینی تازه وارد بازهم شاهد صرفه جویی هایی از طرف مدیران خودرو میباشیم مانند استفاده از روکش پارچه ایی بی کیفیت برای صندلی ها در مدل دستی.
8- طبق بررسی های صورت گرفته چری آریزو5 در ترمز گرفتن به هیچ وجه مطمئن عمل نمیکند و کمی راننده را در مسیر های پر پیچ و خم دچار استرس و وحشت مینماید.
9-بد نیست بدانید که شباهت های انکار ناپذیری در پلت فرم و موتور و گیربکس آریزو5 با ام وی ام 315 وجود دارد و این افزایش قدرت موتور به دلیل بالا بردن نسبت تراکم پیشرانه بوده است.
10-در این بازه قیمتی شما گزینه های جذاب تری مانند رنو سیمبل با برندی اروپایی را پیش رو دارید .

مشخصات چری آریزو 5 مدیران خودرو

مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی آریزو5 :

مشخصات تولید کننده چری آریزو5

کارخانه تولید کننده چری
کشور تولید کننده چین
نام انگلیسی و مدل اتومبیل Chery Automobile Arrizo 5 Luxary
شرکت خدمات دهنده مدیران خودرو

مشخصات فنی بدنه چری آریزو5

کلاس بدنه خودروهای سدان
ابعاد طول 4532 میلی متر عرض 1814 میلی متر ارتفاع 1487 میلی متر
وزن 1387 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 205/55 R16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 205/55 R16

مشخصات فنی موتور چری آریزو5

حجم موتور 1500 سی سی
نوع موتور موتور بنزین سوز انژکتوری
تعداد سیلندرها 4
تعداد سوپاپ ها 16
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک 48 لیتر
حداکثر توان خروجی 116 اسب بخار در 6150 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی 141 نیوتن متر در 3800 دور در دقیقه

مشخصات جعبه دنده ( Transmission ) چری آریزو5

نوع جعبه دنده جعبه دنده اتوماتیک CVT
تعداد دنده (جلو) 5
جعبه دنده اتوماتیک دیفرانسیل جلو FWD

سیستم ترمزهای چری آریزو5

نوع سیستم ترمز ترمز ضدقفل ABS و EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی سالید

سیستم تعلیق و فرمان چری آریزو5

نوع سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ
نوع سیستم فرمان هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل چری آریزو5

حداکثر سرعت -
شتاب 0 الی 100 -
مصرف سوخت شهری 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت -
استاندارد آلایندگی یورو 5
ستاره ایمنی Euroncap C-NCAP 5

امکانات رفاهی و آپشن های چری آریزو5

کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) راننده / سرنشین
سیستم های امنیتی و حفاظتی ایموبلایزر ، قفل مرکزی ، کمربند ایمنی 3 نقطه ای جلو و عقب ، سیستم ورود بدون کلید ، سیستم استارت بدون کلید
سیستمهای تهویه مطبوع دارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک
سیستمهای مولتی مدیا رادیو پخش CD با قابلیت بخش MP3 به همراه ورودی AUX و بلوتوث ، اتصال تلفن همراه به سیستم صوتی ، کنترل صوتی روی فرمان ، صفحه نمایش 7 اینچی
سیستم صندلیهای جلو و عقب تنظیم برقی در 6 جهت
سیستم آیینه ها آینه های تاشو برقی با گرمکن
سیستم شیشه ها شیشه بالابرهای برقی
سیستم های سقف -
سیستم روشنایی جلو و عقب چراغ های روز ، روشنایی اتوماتیک ، چراغ راهنمایی کننده تا درب منزل
سنسورهای پیش فعال -
متفرقه رادار عقب با 3 سنسور ، سیستم کمکی پارک همراه با خطوط کمکی پارک ، کروز کنترل

منابع :
- پدال
- خودرو بانک
- دیجیاتو
- ماشین3
- اروندپلاک

دیدگاه‌ها  

0 #1 پردیی 1396-04-20 19:38
وزن خودروی آریزو 5 در نسخه فول 1265 کیلوگرم است لطفن اصلاح فرمایید سپاسگزارم
نقل قول کردن
0 #2 آرمان 1396-05-09 15:32
با سلام شما به مصرف سوخت آریزو5 اشاره داشتید بنده با نصب دستگاه استابلایزر جادویی توانستم مصرف سوخت را 30 درصد کم کنم چون در کمترین مصرف ثبت شده تا به حال در مدل اکسلنت فول بنده با 800 کیلومتر کارکرد 5 و بیشترین مصرف 11 بوده است البته همه اش با کولر پس میانگین می شود 8 ولی میانگین شما بر اساس 6.9 و 14 می شود حدود 10.5 شما قضاوت کنید برق خودرو چقدر در کارآیی موتورموثر است.
نقل قول کردن
0 #3 مهدی 1397-12-11 23:12
کاش در نقد و بررسی هاتون در مورد توان موتور و گیربکس و فنربندی مقایسه ای با وضعیت خودروهای رایج بازار مثل سمند و پارس و ۲۰۶ می شد تا موضوع برای خواننده ملموس تر می شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
مروری بر عملکرد شش ساله هاشم یکه زارع در ایران خودرو
آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور
کلاس شاسی ، بدنه ، تعلیق ، ترمز ، فرمان و انتقال قدرت استاد صیاد نصیری
راهنمای آموزشی موتور XU7 هشت و 16سوپاپ پژو 405 و سمند و پارس
آموزش نحوه استفاده از ابزار مخصوص در تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای کوییک و ساینا
TIBA Injection repair manual
لیست، تصویر و شماره فنی قطعات تیبا
معرفی انواع جک های تعمیرگاهی و نحوه و نکات کار با آن ها
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم سوخت رسانی ساینا اتوماتیک
لئوپارد ، نسخه مهندسی آلمانی زرهی های سنگین میدان نبرد
جدول زوایای فرمان و نوع سیستم تعلیق خودروهای سایپا
لیست ECUها و ICUهای محصولات سایپا (X100 ,X200, زامیاد)
دفترچه راهنمای تویوتا C-HR هیبرید
دستورالعمل بازدید و تعویض رولبرینگ عقب تیبا
دستورالعمل عیب یابی و تعویض ریموت و رسیور سایپا 132 و تیبا و تیبا2
راهنمای آموزشی سیستم های الکترونیکی ترمز رنو
رفع ایراد جوش آوردن خودرو با اصلاح دسته سیم باتری کوییک و ساینا اتوماتیک
معرفی سیستم سوخت رسانی بوش بنزینی و بوش پایه گازسوز پراید
راهنمای سیستم مدیریت موتور UAES خودرو MVM315
آشنایی با قطعات و سیستم مدیریت موتور BOSCH ME 17.9.71 موتور TU5 پژو 206 و پژو207 و پژو405 و پژو پارس
راهنمای سیستم سوخت رسانی و انژکتور H30 Cross
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو
جدول عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض
تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو
آخرین مطالب جدید شده
safety security adb
skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش عملی تمامی بردهای الکترونیکی خودروهای سنگین،راهسازی و ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند مکانیک - ا ...
آموزش باطری سازی و مکانیکی کامیون و اتوبوس های نسل جدید اسکا ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پروگرامر و دیاگ TNM (نسخه فول ورژن)
تعمیرات و عیب یابی و تامین قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیر تخص ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
تعمیر تخصصی موتور ، جلوبندی ، تسنه تایم ، آب روغن کلیه خودرو ...
کارشناسی بدنه وفی انواع خودرو در محل،ارائه برگه گزارش نهایی، ...
فروش عمده رله دوبل، رله دوبل شیشه ای، اتوماتیک راهنمای پراید ...
آموزش موتورسازی، باطری سازی،مکانیکی،آپاراتی ...