جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
samin ba
فن خودرو
carworks
دنیای خودرو
CarGeek | کارگیک

German Leopard


لئوپارد 1

لئوپارد ۱ نوعی تانک اصلی میدان نبرد است که در دهه ۱۹۶۰ در آلمان غربی طراحی و تولید شد. این تانک نخستین بار در سال ۱۹۶۳ توسط شرکت کراوس-مافی برای وزارت دفاع آلمان غربی تولید شد و بیش از ۶ هزار دستگاه از آن برای نه کشور عضو ناتو شامل آلمان، هلند، بلژیک، یونان، ترکیه، ایتالیا، کانادا، نروژ و همچنین استرالیا تولید شد.

Leopard1 Bundeswehr 1983

سلاح اصلی این تانک یک قبضه توپ ۱۰۵ میلی‌متری بود که با استفاده از یک پایدارکننده توپ و گردش‌نمای (ژیروسکوپی) الکترونیکی و هیدرولیکی از قابلیت شلیک دقیق در حال حرکت بهرمند بود. لئوپارد ۱ همچنین به دو ردیف پرتابگر نارنجک دودزا بر روی برجک به عنوان یک ترفند دفاعی مجهز بود و قدرت حفاظت از خود در مقابل تشعشات بمب‌های شیمیایی-میکروبی و اتمی را داشت. این تانک با نصب لوازم اضافی و آماده‌سازی کناره‌های رودخانه توانایی حرکت در زیر آب و گذر از رودخانه‌ها را هم داشت. لئوپارد ۱ به عنوان تانکی با حداقل نیاز به تعمیر طراحی شده و تعویض کامل موتور آن در صورت نقص فنی موتور فقط در سی دقیقه انجام می‌شد.

inside Leopard1

لئوپارد ۲ در آغاز دهه ۱۹۸۰ جای لئوپارد ۱ را به عنوان تانک اصلی ارتش آلمان گرفت. از سال ۱۹۹۰ به بعد تانک‌های لئوپارد ۱ در بیشتر ارتش‌ها نقش‌های فرعی را بر عهده گرفته‌اند ضمن اینکه آلمان نیز بسیاری از لئوپاردهای دست دوم خود را به کشورهای دیگر فروخت. ارتش آلمان در سال ۲۰۰۳ این تانک را به طور رسمی از خدمت نظامی خارج کرد تا لئوپارد ۲ تنها تانک اصلی میدان نبرد این ارتش باشد. البته خودروهای زرهی طراحی شده بر اساس لئوپارد ۱ هنوز مورد استفاده هستند.

طراحی این تانک به پروژه مشترک آلمان غربی و فرانسه در دهه ۱۹۵۰ می‌رسد. این همکاری ناموفق بود و با پایان آن لئوپارد ۱ در آلمان وآام‌ایکس-۳۰ در فرانسه ساخته شد. طراحی لئوپارد ۱ در سال ۱۹۶۵ نهایی شده و به سفارش ارتش آلمان تولید انبوه آن شروع شد.

Brazilian Leopard 1 tank

در مجموع ۶۴۸۵ لئوپارد ۱ تولید شد که ۴۷۴۴ دستگاه آن تانک جنگی و بقیه خودروهای زرهی مشتق از آن مثل انواع ضدهوایی و تعمیر و بازیابی و مهندسی بود. علاوه بر این هشتاد پیش‌نمونه از مدل‌های مختلف نیز ساخته شده و قبل از آغاز تولید انبوه هم تعدادی تانک ساخته شده بود. لئوپارد ۱ تا اواخر دهه ۱۹۷۰ در پنج مدل لئوپارد۱، لئوپارد۱آ۱، لئوپارد۱آ۲، لئوپارد۱آ۳، لئوپارد۱آ۴ تولید شد. از سال ۱۹۸۰ مطالعه‌ای برای بهینه‌سازی این تانک آغاز شده و در سال ۱۹۸۷ اولین تانک‌های بهینه‌سازی شده با استاندارد لئوپارد۱آ۵ تحویل داده شد و از آن‌جا که تقریباً تمام ارتش‌ها بیشتر تانک‌های لئوپارد ۱ خود را به استاندارد آ۵ ارتقا دادند، آ۵ مدل استاندارد لئوپارد ۱ محسوب می‌شود. تانک‌های هلندی هم ارتقای مشابهی را انجام دادند که حاصل آن لئوپارد۱ وی نامیده می‌شد.

سیاست‌های سختگیرانه صادرات سلاح آلمان غربی باعث شد تا برخی از کشورهای مشتری لئوپارد ۱ نتوانند این تانک را خریداری کنند. ایران که مشتری این تانک بود در پی رد درخواست خود تانک چیفتن انگلیسی را انتخاب کرده[۲] و شیلی و اسپانیا هم آام‌ایکس-۳۰ فرانسوی را به جای آن به خدمت گرفتند.

ویژگی‌های لئوپارد۱

لئوپارد ۱ به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شد. موتور در عقب خودرو قرار داشت و با یک دیواره ضدآتش از قسمت جلو، که خدمه تانک در آن قرار می‌گرفتند، جدا می‌شد. راننده در قسمت جلو و سمت راست می‌نشست. در جلوی دریچهٔ خروج راننده سه پیرامون‌بین (پریسکوپ) تعبیه شده بود که یکی از آن‌ها از دید مادون قرمز برای رانندگی در شب بهره می‌برد. فرمانده و توپچی در سمت راست و گلوله‌گذار در سمت چپ برجک می‌نشستند. هشت پریسکوپ برای دید همه‌جانبه در اختیار فرمانده تانک بود. جایگاه توپچی از یک پریسکوپ و یک دوربین نشانه‌روی برخوردار بود و یک مسافت‌یاب و یک تلسکوپ موازی با توپ اصلی در اختیار داشت. گلوله‌گذار تانک هم دو پریسکوپ داشت.

در سمت چپ برجک دریچه‌ای برای رساندن مهمات به تانک تعبیه شده بود. در بسیاری از مدل‌ها در خارج و پشت برجک یک سبد ذخیره قرار داشت. یک نورافکن بر روی توپ اصلی قرار داشت که برخی آن را برداشته و پشت برجک می‌گذاشتند. دید مادون قرمز تانک ۱۲۰۰ متر و دید نور سفید آن ۱۵۰۰ متر را پوشش می‌داد. در لئوپارد ۱آ۱آ۲ هم یک تلویزیون سطح نور پایین برای مشاهده و نشانه‌روی قرار داشت. تعداد چرخ‌های این تانک هفت عدد در هر طرف با فاصله مساوی و سه چرخ کمکی بود. دامن زرهی دندانه‌دار یا معوج و شیب قسمت‌های کناری بدنه تانک به سمت مرکز از ویژگی‌های ظاهری بارز این تانک است. شکل برجک هم در مدل آ۲ مدور و در مدل‌های آ۳ و آ۴ زاویه‌دار و مکعب‌مانند است.

Australian Leopard AS1 tank forest

سلاح لئوپارد1

سلاح اصلی این تانک یک قبضه توپ ۱۰۵ میلی‌متری ال۷ بود که اواخر دهه ۱۹۵۰ در انگلیس طراحی شده و توپ استاندارد تانک‌های ناتو در آن دوران بود. طول این توپ ۵۱ برابر کالیبر آن بود. در مدل‌های ابتدایی لئوپارد ۱ شصت گلوله برای آن حمل می‌شد که ۱۳ گلوله در برجک و ۴۷ گلوله دیگر در شاسی نگهداری می‌شد. در مدل‌های متاخرتر تعداد گلوله‌های شاسی به ۴۲ عدد کاهش یافت. سلاح‌های ثانویه تانک هم دو مسلسل ام‌ژ۳ با ۵۵۰۰ فشنگ بودند که یکی هم‌محور توپ اصلی و دیگری روی برجک در قسمت فرمانده قرار می‌گرفتند.

قدرت تحرک لئوپارد۱

امتیاز اصلی لئوپارد ۱ قدرت تحرک بالای آن بود. در واقع این تانک پیرو نظریه‌ای نظامی طراحی شده بود که بر اساس آن با پیشرفت راکت‌ها وموشک‌های ضدتانک سنگین‌ترین و مقاوم‌ترین زره‌ها نیز آسیب‌پذیر خواهند شد و در نتیجه بایستی با بهبود قدرت تحرک و چابکی و قدرت آتش تانک از هدف قرار گرفتن آن توسط دشمن جلوگیری کرد.

لئوپارد ۱ در حالت عادی توانایی حرکت در آب‌هایی به عمق ۱٫۲۵ متر، با آماده‌سازی در آب‌هایی به عمق ۲٫۲۵ متر و با اسنورکل توان حرکت در آب‌های ۴ متری را داشت. این تانک می‌توانست از خندق‌هایی به عمق سه متری و موانع عمودی به ارتفاع ۱٫۱۵ متر بگذرد و در شیب ۶۰ درجه حرکت کند.

زره لئوپارد۱

ضخامت زره لئوپارد۱ مدل آ۱ در بخش‌های مختلف به این شرح است (البته زره اضافی را نیز می‌توان بر روی آن نصب کرد):

- قسمت جلو بدنه: ۷۰ م‌م
- بخش فوقانی قسمت‌های کناری بدنه: ۳۵ م‌م
- بخش تحتانی قسمت‌های کناری بدنه: ۲۵ م‌م
- عقب بدنه: ۲۵ م‌مکف بدنه: ۱۵ م‌م
- سقف بدنه: ۱۰ م‌م
- جلو برجک: ۵۲ م‌م
- بخش‌های کناری برجک: ۶۰ م‌م
- عقب برجک: ۶۰ م‌م
- سقف برجک: ۳۹ م‌م

مقایسه لئوپارد1 با تانک‌های هم‌دوره

 ام۶۰ آ۳ پاتونلئوپارد ۱آام‌ایکس-۳۰تی-۵۵تی-۶۲چیفتن
وزن ۵۵.۶ تن ۴۲.۲ تن ۳۶ تن ۳۶ تن ۴۰ تن ۵۶ تن
توپ توپ خان‌دار ۱۰۵ م‌م/۵۳ ال۷ توپ خان‌دار ۱۰۵ م‌م/۵۳ ال۷ توپ خان‌دار ۱۰۵ م‌م/۵۶ اف۱ توپ خان‌دار ۱۰۰ م‌م/۵۲ دی۲۰ توپ بدون خان ۱۱۵ م‌م توپ خان‌دار ۱۲۰ م‌م/۵۵
ظرفیت حمل مهمات ۶۳ گلوله ۵۵ گلوله ۵۰ گلوله ۴۳ گلوله ۴۰ گلوله ۶۲ گلوله
برد عملیاتی ۴۸۰ کیلومتر ۶۰۰ کیلومتر ۶۰۰ کیلومتر ۵۰۰ کیلومتر ۴۵۰ کیلومتر ۵۰۰ کیلومتر
قدرت موتور ۷۵۰ اسب بخار (۵۶۰ کیلووات) ۸۳۰ اسب بخار (۶۲۰ کیلووات) ۶۸۰ اسب بخار (۵۱۰ کیلووات) ۵۸۰ اسب بخار (۴۳۰ کیلووات) ۵۸۰ اسب بخار (۴۳۰ کیلووات) ۷۵۰ اسب بخار (۵۶۰ کیلووات)
حداکثر سرعت (جاده) ۵۰ کیلومتر بر ساعت ۶۲ کیلومتر بر ساعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت
زره (جلوی برجک) ۲۵۴ م‌م ۶۰ م‌م مدور ۸۱ م‌م ۲۰۳ م‌م ۲۴۲ م‌م ۱۹۵ م‌م با زاویه ۶۲ درجه
زره (جلوی بدنه) ۲۶۷ م‌م (در خط دید) ۷۰ م‌م در زاویه ۶۰ ۷۹ م‌م (در خط دید) ۹۷ م‌م در زاویه ۵۸ درجه ۱۰۲ م‌م در زاویه ۶۰ ۱۷۲ م‌م در زاویه ۷۲ درجه

کاربران لئوپارد 1

Leopard 1 operators

کاربران کنونی و سابق لئوپارد ۱ عبارتند از:

  •  استرالیا: ۹۱ دستگاه لئوپارد ۱ از آلمان غربی خریداری شد که تحویل آن‌ها از سال ۱۹۷۶ آغاز شد. لئوپارد ۱ به عنوان جایگزین تانک قدیمی انگلیسی سنتوریون انتخاب شده و در آزمایش‌ها بر ام۶۰ پاتون ترجیح داده شد. در سال ۲۰۰۴ با ۵۹ دستگاه ام۱ آبرامز جایگزین شدند.
  •  یونان: ۵۲۰ دستگاه در خدمت نظامی است. قرار است تعدادی به خودروهای پشتیبانی تبدیل شده و بقیه اوراق شوند.
  •  برزیل: ۱۲۸ دستگاه از مدل آ۱ و ۲۵۰ دستگاه از مدل آ۵ فعال است.
  •  لبنان: ۴۳ لئوپارد۱آ۵ دست دوم از بلژیک خریداری کرده است.
  •  ترکیه: ۳۳۷ دستگاه. تانک‌های دست دوم ارتش آلمان غربی که در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ خریداری شده یا به عنوان کمک نظامی دریافت شدند.
  •  آلمان غربی: ۲۴۳۷ دستگاه که همه با لئوپارد ۲ جایگزین شده‌اند.
  •  هلند: ۴۶۸ دستگاه که با لئوپارد۲ جایگزین شد.
  •  نروژ: ۱۷۲ دستگاه که فقط ۵ دستگاه به همراه تعدادی از خوردوهای تعمیر و بازیابی و پل‌ساز در خدمت نظامی مانده‌اند.
  • Flag of Belgium.svg بلژیک: ۳۳۴ دستگاه خریداری شدند که پس از پایان جنگ سرد حدود ۹۰ دستگاه به برزیل فروخته شد. ۱۳۲ دستگاه فعال باقی مانده و قرار است بجز ۴۰ دستگاه بقیه فروخته شوند.
  •  ایتالیا: ۷۲۰ دستگاه که تعدادی از آن‌ها با مجوز آلمان در کارخانه اتومرالا در ایتالیا تولید شدند. در سال ۲۰۰۸ همگی بازنشسته شده و با تانک ایتالیایی آریته جایگزین شدند. مدل‌های مهندسی، تعمیرگر و پل‌ساز لئوپارد ۱ باقی مانده‌اند و ۱۲۰ دستگاه در نیروی ذخیره هستند.
  •  کانادا: ۱۲۷ دستگاه لئوپارد سی۱ (معادل آ۳ همراه با مسافت‌یاب لیزری) خریداری شد. ۱۱۴ دستگاه آن‌ها از سال ۲۰۰۰ در یک برنامه بهینه‌سازی به ارزش ۱۳۹ میلیون دلار کانادا به استاندارد سی ۲ ارتقا یافتند. ۶۶ دستگاه فعال مانده‌اند که به تدریج با تانک‌های لئوپارد ۲ دست دوم هلندی جایگزین می‌شوند.
  •  شیلی: ۲۰۲ دستگاه که ۱۲۰ دستگاه باقی مانده‌اند. پس از خرید ۱۳۶ لئوپارد ۲ دست دوم از آلمان، ۳۰ دستگاه از لئوپارد۱ احتمالاً به قیمت نیم میلیون دلار برای هر دستگاه به اکوادور فروخته شد.
  •  دانمارک: ۲۳۰ دستگاه لئوپارد۱آ۵ در اختیار داشت که با لئوپارد۲ جایگزین شده‌اند و فقط ۱۶ تانک تعمیرگر و ۱۰ تانک پل‌ساز باقی مانده‌اند.
  •  اکوادور: ۳۰ لئوپارد۱وی از شیلی خریداری شد.

لئوپارد 2

tanks panzer leopard 2 main battle tank german

لئوپارد-۲ (به آلمانی: Leopard 2 به معنی پلنگ ۲) تانکی است که توسط شرکت Krauss-Maffei در اوایل دهه ۱۹۷۰ برای ارتش آلمان غربیتوسعه یافت. این تانک برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ وارد خدمت شد و جایگزین لئوپارد-۱ تانک قبلی آلمانی‌ها شد. مدل‌های مختلفی از اینتانک در نیروهای مسلح آلمان و دوازده کشور اروپا دیگر و همچنین چندین کشور غیر اروپایی خدمت کرده‌است. بیش از ۳٬۴۸۰ تانک لئوپارد-۲ تولید شده‌است. اولین جنگ واقعی این تانک به همراه ارتش آلمان در نبرد کوزوو بوده و همچنین به همراه نیروهای ایساف کانادایی ودانمارکی در افغانستان نیز به عملیات پرداخته‌است.

Leopard2A6M Canada 01

طراحی این تانک از زمانی آغاز شد که آلمان از پروژه ام‌بی‌تی-۷۰ کنار کشید. این پروژه در دهه ۱۹۶۰ به طور مشترک با آمریکا برای طراحی یک تانک پیشرفته جدید انجام می‌شد و با وجود هزینه بسیار تنها به تولید چند پیش‌نمونه منتهی شد اما از دستاوردهای آن در طراحی لئوپارد ۲ در آلمان و ام۱ آبرامز در آمریکا استفاده شد. وزن لئوپارد ۲ در ابتدا قرار بود حداکثر ۵۰ تن باشد اما پس از اینکه در جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۷۳برتری تانک‌های دارای زره قوی‌تر مشخص شد وزن تانک به ۶۰ تن افزایش یافت.

ریشه ساخت تانک لئوپارد۲ به یک پروژه مشترک بین امریکا و آلمان غربی در دهه ۱۹۶۰ بر میگردد.در ان زمان امریکای ها برای جایگزین تانک ام ۴۸ و در اینده ام۶۰ نیاز به یک تانک جدید داشتند و آلمانها هم تانک میخواستند. در سال ۱۹۶۳ بین دو دولت قرار دادی برای توسعه تانکی جدید با نام ام بی تی ۷۰ بسته شد که دارای یک توپ با گلوله گذاری خودکار بود.این پروژه به دلیل اختلافاتی در سال ۱۹۶۹ بعد از ساخت ۵ پیش نمونه لغو شد تا امریکایها به دنبال ام۱ ابرامز و آلمانها به دنبال لئوپارد ۲رفتند.

آلمانها در سال ۱۹۷۰ به دنبال پروژه جدید رفتند که نام ان لئوپارد ۲ گذاشتند و از برخی ویژگی ها طرح ام بی تی ۷۰ بهره می برد. ساخت چندین پیش نمونه مورد تصویب قرار گرفت که و تانک جدید بین سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت. تانک دارای توپ ۱۰۵ م م بود ولی توپ که قرار بود در خدمت روی ان نصب شود توپ ۱۲۰ م م بود و از زره فولادی استفاده می کرد و سامانه تعلیقی پیشرفته تر از ام بی تی ۷۰ داشت .شش پیش نمونه ساخته شد که بین سال های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ تحویل داده شد.

Leopard 2 A5 der Bundeswehr

در سال ۱۹۷۳ بر اساس تجارب نبرد یوم الکیپور نسل دوم پیش نمونها مجهز به زره بیشتر ولی اینبار از جنس سرامیک تولید شد و منجر به طراحی بدنه و برجک از دوباره شد که وزن تانک را به بیش از ۵۰ تن رساند.تانک دارای سامانه آتش دید حرارتی نسل اول، مسافت یاب لیزری و رایانه کنترل آتش بود .

در سال ۱۹۷۶ نوزدهمین پیش نمونه به امریکا فرستاده شد تا با پیش نمونه ایکس ام ۱ (ابرامز) در رقابتی شرکت کند. در این رقابت نقطه ضعف های هر دو طرح به زودی مشخص شد. در این رقابت مشخص شد که ابرامز زره بیشتر نسبت به لئوپارد ۲داشت . در مجموع ۱۷۷ مورد تست انجام شد که در ۴۸ مورد ابرامز برتر بود و در ما بقی موارد لئوپارد ۲٫ با وجود این دو طرف تلاش کردند برخی از نواقص طرح های خود را با کمک دیگری حل کنند. برای نمونه در ازمایشات مشخص شد توپ۱۲۰ م م نصب شده روی لئوپارد۲ برتری کامل نسبت به توپ ۱۰۵ م م ابرامز بود از این رو قرار شد توپ ۱۲۰ م م ال۴۴ آلمانی بر روی ابرامز نصب شود و در امریکا تحت امتیاز تولید شد و همچنین آلمانها دست به نصب مسافت یاب لیزری ابرامز بر روی لئوپارد ۲ زدند زیرا در خط تولید بود و ارزانتر از نسخه آلمانی .

همچنین قرار شد لئوپارد۲ به موتور توربین گازی ابرامز مجهز شود ولی از انجایی که لئوپارد ۲در مراحل اخر طراحی بود این برنامه لغو شد. وزارت دفاع آلمان در سال ۱۹۷۷ خواهان دریافت ۱۸۰۰ لئوپارد ۲ شد و در همان سال نیز به نمایش عمومی قرار داده شد.

inside Leopard2

لئوپارد۲ تانکی است با طول ۹٫۹ متر و وزن ۶۲ تا ۶۸ تن که دارای چهار خدمه است.

تانک لئوپارد 2 امروزه عنوان قوی‌ترین تانک جهان را با خود به یدک می‌کشد تانکی که ساخته دست متخصصان آلمانی است. و به‌عنوان اصلی‌ترین تانک آلمانی در ارتش این کشور در حال خدمت است.

قابلیت‌های این تانک به قدری فراوان است که کشورهای قدرتمندی نظیر فرانسه و انگلستان و سوئد و 12 کشور دیگر در دنیا این تانک را برای ارتش خود سفارش داده‌اند. این تانک با بهره بردن از زره کامپوزیتی مقاوم می‌تواند در مقابل حملات شیمیایی و اتمی به راحتی در میدان جنگ به کار خود ادامه دهد.

این تانک هم اکنون در جنگ افغانستان حضور دارد. و کمک شایانی به نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این کشور کرده است. حال می‌خواهیم به معدودی از قابلیت‌های این تانک بپردازیم. این تانک 57 تنی مجهز به یک موتور 12 سیلندر دیزلی 47,600cc توئین توربو است که توانایی تولید 1500 اسب بخار قدرت و 5000 نیوتون بر متر گشتاور را داراست.

باک سوخت لئوپارد گنجایش 1300 لیتر سوخت را داشته و زره این تانک مخوف ساخته شده از سومین نسل کربن سرامیک با کامپوزیت فشرده و استیل سخت می‌باشد که به راحتی می‌تواند در برابر راکت‌های RPG-7 و بازوکا و Hellfire رقابت کند. این تانک کاملاً ضد آب است و می‌تواند کاملا در زیر آب فرو رفته و به مأموریت خود ادامه دهد.

نهایت سرعت این تانک آلمانی 71 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. این تانک به عنوان کم‌مصرف‌ترین تانک نیز شناخته می‌شود به طوری که با باک پر 1160 لیتری می‌تواند 650 کیلومتر را طی کند.

این تانک مجهز به قوی‌ترین توپ‌های ضد زره و ضد بتن 155mm می‌باشد. که قادر است در زمانی کوتاه و با هدف‌گیری لیزری دقیق موانع میدان جنگ را منهدم کند.

Leopard 2A4 Munitionsbunker Turmheck

قیمت این تانک با تجهیزات کامل 7 میلیون دلار می‌باشد.قابلیت‌های این تانک آلمانی به حدی بالاست که در رده‌ای بالاتر از تمام رقبای خود همچون آبراماز آمریکا، مرکاوا اسرائیل، T-120 روسیه و چلنجر انگلستان قرار می‌گیرد تا بار دیگر متخصصان آلمانی توانایی خود را در ساخت خودروهای نظامی همچون خودروهای معمولی نشان دهند.

راننده در جلو تانک سمت راست قرار دارد و میتواند از طریق یک دریچه در بالای سرش از تانک خارج شود. دارای سه پیرسکوپ برای دید رو به بیرون بر روی دریچه بالای سرش است .

توپچی در برجک سمت راستی در جلو برجک قرار میگیرد (جلو فرمانده و پاینتر) و دارای یک سایت هدفگیری EMES 15 در بالای برجک(در قسمت جلوی برجک سمت راست) که شامل یک مسافت یاب لیزری با برد ۹۹۹۰ متر با دقت ۱۰ متر می شد که البته برای تیر اندازی تا برد ۴۰۰۰ متری کاربرد دارد.سامانه دارای یک حالت دید حرارتی نسل دوم است که توان درشت نمایی ۱۲ ایکس را دارد. این نمونه از نوع WBG-X در سال ۱۹۸۳ روی این تانک نصب شد.تا قبل از این نسخه نخست تنها یک سامانه دید حرارتی نسل اول غیر فعال داشت.

Leopard 2 mbt

فرمانده نیز در سمت راست برجک پشت سر توپ چی کمی بالاتر قرار دارد و بر بالای سرخود یک دریچه برای خروج دارد که دور تا دور ان پیرسکوپ های برای دید سریع به بیرون وجود دارد . فرمانده دارای یک سایت پانرماتیک PERI R17 میباشد که دید ۳۶۰ درجه به فرمانده میدهد . این نمونه به فرمانده حتی اجازه درگیری مستقل از توپچی میدهد.این سامانه توان درشت نمایی هشت ایکس دارد.

فرمانده میتواند تصاویر سایت هدفگیری توپچی را نیز دریافت کنند و ببیند . در نسخه PERI R17A2 که بر روی نسخه ای ۵ نصب شد دارای یک حالت دید حرارتی نیز بود که تصاویر ان به صورت جدا از سامانه اپتیکی روزانه در نمایشگری جدا به نمایش در می اید . این سامانه بعدها در چند کشور ارتقائاتی به خود دید و در نسخ لئوپارد ای۷ مجهز به یک سامانه دید حرارتی نسل سوم شد که کیفیت رنگها افزایش یافته و برد و دقت به خوبی بالا رفته است.

گفته شده لوپارد توان آتش در ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ متری در روز و تا ۲۵۰۰ متر در شب را دارد.

leopard 2 a5 main battle tank 03011

لئوپارد ۲ از موتور دیزل آلمانی ام تی یو ام بی ۸۷۳ با توان ۱۴۷۹ اسب بخار قدرت می گیرد.این موتور ۴۷٫۵ لیتری چند سوخته و دارای اگزوز توربو شارژ است که داغ نشده و از این امواج فروسرخ از خود به جا نمی گذارد. دارای گیربکس ۶ دنده چهار دنده رو به جلو و دو دنده رو به عقب است و بیشترین سرعت آن در جاده ۶۸ کیلومتر بر ساعت و در خارج جاده ۳۱ کیلومتر بر ساعت است. با در نظر گرفتن وزن ۶۳ تنی لئوپارد ای۶ این تانک دارای رانش به وزن ۲۴٫۱ اسب بخار بر تن است که عدد قابل قبولی است

موتور دارای مصرف ۳۰۰ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر در جاده و ۵۰۰ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر در خارج جاده است و با داشتن ۱۱۶۰ لیتر سوخت دارای برد ۵۰۰ کیلومتر است. همچنین میتواند برای عبور از رودخانه با یک لوله هوا تا چهار متر زیر اب حرکت کند.

سلاح اصلی تانک ، توپ ۱۲۰ م م ال ۴۴ در نسخه های ای ۰ تا ای ۵ بود. این توپ که بر روی بسیاری از تانک نصب شد به دلیل قدرت و دقت بالا شهرت بسیار دارد. توپ بدون خان است که در برجک کوتاه ولی کشیده نصب شده است. توپ توان حرکت تا ۲۰ درجه به طرف بالا و ۹ درجه به طرف پایین را دارد و میتواند انواع مهمات های مختلف خرج گود، انرژی جنبشی و انفجار قوی ضد زره را شلیک کند. توپ دارای لود دستی است از این رو تانک دارای یک نفر گلوله گذار در سمت چپ برجک است که دارای یک دریچه در بالای سرش و یک مسلسل ۷٫۶۲ م م برای استفاده است.سرعت آتش بین ۱۰ تا۱۳ گلوله بر دقیقه برای توپ اصلی است. بر روی لئوپارد ، بر روی یک نمونه ازمایشی یک توپ ۱۴۰ م م با گلوله گذاری خودکار نیز تست شد. هدف از این تست بررسی این مطلب بود که در صورت نصب توپ های بزرگتر از توپ ۱۲۵ م م روی تانک های روسی ایا میتوان روی لئوپارد ۲ یک توپ ۱۴۰ م م برای رقابت نصب کرد که جواب مثبت بود .

در نسخه ای ۶ و ای ۷ از توپ ال ۵۵ بهره می برد که در واقع همان ال ۴۴ ولی با لوله بلند تر است. این توپ زمانی برای طرحی با نام لئوپارد ۳ طراحی شد که با فروپاشی شوروی لغو شد. ال۵۵ میتواند مهمات های انرژی جنبشی را با سرعت بیشتر و دقت بالاتری از لوله پرتاب میکند.

توپ اصلی دارای ۴۲ گلوله در تانک است که از این میان ۲۷ گلوله در درون بدنه تانک در بخش ویژه ای قرار دارد و ۱۵ گلوله در پشت برجک دم دست گلوله گذار برای لود توپ.


جدول مهمات های پرتابی از لئوپارد ۲

نام نوع مهمات وزن سرعت برد موثر میزان نفوذ توضیحات
دی ام۱۲ خرج گود ۲۳٫۲ کیلوگرم ۱۱۱۴ متر بر ثانیه ۲۶۰۰ متر ؟ سال ۱۹۷۹
دی ام ۱۳ انرژی جنبشی ؟ ۱۶۵۰ متر بر ثانیه ۳۲۰۰ متر ۳۲۰ م م در ۲۰۰۰ متر ۱۹۷۹
دی ام ۲۳ انرژی جنبشی ؟ ۱۶۵۰ متر بر ثانیه ۳۵۰۰ متر ۴۷۰ م م در ۲۰۰۰ متر ۱۹۸۳
دی ام ۳۳ انرژی جنبشی ۱۹ کیلوگرم ۱۶۵۰ متر بر ثانیه ۳۵۰۰ متر ۵۵۰ م م در ۲۰۰۰ متر ۱۹۸۷
دی ام ۴۳ انرژی جنبشی ۲۰ کیلوگرم ۱۷۴۰ متر بر ثانیه ۳۵۰۰ متر ۵۹۰ م م در ۲۰۰۰ متر ۱۹۹۴
دی ام ۵۳ انرژی جنبشی ۲۱ کیلوگرم ۱۶۷۰ متر بر ثانیه در صورت پرتاب از توپ ال ۴۴ و ۱۷۵۰ متر بر ثانیه در صورت پرتاب از توپ ال۵۵ ۴۰۰۰ متر ۷۶۰ م م در ۲۰۰۰ متر در نسخه پرتابی از توپ ال ۵۵ ۱۹۹۸
دی ام۶۳ انرژی جنبشی ؟ ۱۷۵۰ م م .توسعه یافته برای ال ۵۵ ۴۰۰۰ متر ۷۲۰ م م ۲۰۰۶
دی ام۱۱ انفجاری ترکش شونده ۱۹ کیلوگرم ۹۵۰ متر بر ثانیه برای ال ۴۴ و ۱۱۰۰ متر بر ثانیه برای ال۵۵ ۵۰۰۰ ضد ساختمان و تاسیسات ثابت

همچنین لئوپارد ۲ میتواند موشک لوله پرتاب هدایت لیزری لهد ساخت اسرائیل با برد ۸۰۰۰ متر را نیز پرتاب کند ولی به صورت عملیاتی از ان روی این تانک استفاده نمیشد.

leopard 2a6 fires during an exercise in germany

همچنین تانک دارای یک مسلسل ۷٫۶۲ م م هماهنگ با برجک اصلی برای شلیک توسط توپچی و یک مسلسل ۷٫۶۲ م م بر روی برجک است.ارتش آلمان و برخی دیگر از ارتشهای دارنده لئوپارد۲ بر روی برجک نیز از مسلسل متوسط ۷٫۶۲ بهره میبرند این در حالی است که اکثر تانکها در این قسمت دارای مسلسل سنگین ۱۲٫۷ م م هستند. این دو مسلسل ۷٫۶۲ م م در مجموع ۴۷۵۰ گلوله حمل میکنند.

زره تانک لئوپارد از نوع مواد ترکیبی است که همچنان ماهیت ان محرمانه باقی مانده ولی ترتیب آن شامل کلار، پلاستیک،سرامیک است و ترکیبی شبیه زره چابهام انگلیسی دارد ولی چابهام نیست.

در نسخه لئوپارد ۲ ای ۵ و ای ۶ تانک در قسمت های جلو و دو طرف برجک دارای زره ماژولار است. این زره برای افزایش مقاومت در برابر خرج گود و ایجاد یک فاصله تا زره اصلی روی تانک نصب شد اگرچه تاثیر بسیار نیز بر روی پرتاب انرژی جنبشی داشت.این قسمت زره را میتوان در عرض چند دقیقه باز و تعویض کرد و این گونه زره ها از ویژگی های این تانک مدرن است. همچنین میتوان به راحتی بر روی نسخه های ای ۵ به بعد روی تانک زره توری شکل برای مقابل با راکت های ضد تانک نصب کرد . در نسخه ای ۵ در پشت برجک یک سپر برای ایجاد فاصله تا پشت برجک که مخل ذخیره مهمات توپ است وجود دارد . همچنین تانک در برخی مدل ها دارای چهار نارنج انداز دود زا در دو طرف بدنه است اگرچه برخی مدلها شش و یا هشت نارنجک انداز در هر طرف قرار دارد.

leopard 2a6 fires germany

در جدول زیر میزان مقاومت زره تانک در مدل های مختلف امده است. در این جدول اعداد میزان مقاومت در بخشهای مختلف بدنه و برجک امده است. شایان به ذکر از مهمان انرژی جنبشی مهماتی است با سرعت بالا فاقد مواد منفجره با شکافتن زره و وارد تانک شدن باعث ایجاد خسارت میشود و مهمات خرج گود مهمات انفجاری ضد زره مانند راکت و موشک های ضد تانک است.

نوع مهمات و محل برخورد لئوپارد۲ ای ۱ تا ای ۳ لئوپارد ۲ ای ۴ لئوپارد۲ ای ۵ لئوپارد۲ ای ۶
جلو بدنه در برابر مهمات انرژی جنبشی ۳۳۰ تا ۵۵۰ م م ۶۰۰ م م ۶۲۰ م م ۶۹۰ م م
جلوی بدنه در برابر مهمات خرج گود ۵۲۰ م م ۶۲۰ تا ۷۱۰ م م ۶۲۰ تا ۷۵۰ م م ۶۹۳ م م
جلوی برجک در برابر مهمات انرژی جنبشی ۵۰۰ تا ۵۵۰ م م ۵۹۰ تا ۶۹۰ م م ۸۵۰ تا ۹۳۰ م م ۱۳۸۰ م م
جلوی برجک در برابر خرج گود ۸۱۰ م م ۸۱۰ تا ۱۲۹۰ م م ۹۸۰ تا ۱۷۳۰ م م ۲۳۰۰ م م

 

مدل های مختلف لئوپارد 2

- لئوپارد ۲ ای وی : پیش نمونه تولیه اولیه که تنها سه عراده از ان ساخته شد.

- لئوپارد ۲ای۰: اولین نسخه تولید بین سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ که در مجموع ۳۸۰ عراده از ان ساخته شد . این نمونه دارای سامانه آتش EMES 15 ، مسافت یاب لیزری، رایانه کنترل اتش، و یک سامانه دید حرارتی نسل اول بود که در بالای بارجک نصب میشد. این مدل همچنین دارای سامانه دید پانورماتیک برای فرمانده بود .

- لئوپارد ۲ ای ۱: از سال ۱۹۸۲ وارد خط تولید شد و ۷۵۰ فروند از ان ساخته شد. این نسخه مجهز به یک سنسور دید حرارتی نسل دوم ، بهبود اگزوز و سامانه برق برجک،هماهنگی با مهمات های استاندارد ناتو

- لئوپارد ۲ ای ۲: یک ارتقا بر روی لئوپارد۲ ای ۰ شامل تعویض سامانه دید حرارتی نسل اول با نسل دوم برای توپچی، اصلاح سامانه سوخت گیری این برنامه ارتقا بین سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ انجام شد

- لئوپارد۲ ای ۰ اولین نسخه تولیدی در تصویر در بالای سر برجک(بالا سر لوله) سامانه دید حرارتی منفعل قابل دیدن است

- لئوپارد ۲ ای ۳: مجهز به رادیویی دیجیتال . ۳۰۰ عراده از این مدل بین سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۵ تولید شد

- لئوپارد۲ ای ۴: این نسخه شاهد یک تغییر بسیار بزرگ بود که شامل سامانه رایانه کنترل آتش برای محاسبه خودکار و آتش خودکار به سمت هدف مشخص شده توسط توپچی ،سیستم کنترل آتش دیجیتال، بهبود زره در بخش برجک شامل نصب نصب تنگستن در این ناحیه،توان شلیک انواع مهمات ۱۲۰ م م ساخت امریکا.

۶۹۵ فروند لئوپارد ۲ ای ۴ ساخته شد و تمامی مدل های قبلی به این مدل ارتقا یافته به صورتی که در سال ۱۹۹۴ آلمان دارای ۲۱۲۴ عراده لئوپارد ۲ ای ۴ در خدمت داشت.

- لئوپارد ۲ ای ۴

- لئوپارد ۲ ای ۵: نسخه بعد که شامل ارتقا در زره برجک در جلو و دو طرف ان شامل نصب زره کامپوزیت ماژولار جهت ایجاد فاصله بین زره جدید تا زره اصلی تانک برای کاهش اثر مهمات خرج گود و یا ایجاد انحراف در مهمات های انرژی جنبشی است. این بخش مژولار به راحتی قابل جدا شدن و تعویض است. همچنین زره اصلی برجک در این مدل نیز ارتقا یافته و مقاومت بیشتری پیدا کرده است. همچنین سایت پانورماتیک فرمانده به یک دید حرارتی ماژولار جدا از دید اپتیکی روزانه تجهیز شده و به عقب دریچه فرمانده منتقل شده .تعدادی از لئوپارد های ۲ ای ۴ به این نسخه ارتقا یافتند. همچنین نسخه ای از این مدل با نام اس تی ار وی ۱۲۲ برای سوئد توسعه یافت که دارای زره بیشتر در قسمت جلو بدنه و برجک است و همچنین از یک سامانه کنترل آتش یکپارچه با توان کنترل خودکار تمامی سنسور های اپتیکی و حرارتی و سامانه های دفاعی تانک است.

- لئوپارد ۲ ای ۵

- لئوپارد ۲ ای ۶: این نسخه یک ارتقا برای افزایش قدرت آتش با نصب توپ لول بلند ال۵۵ است که به ان اجازه شلیک مهمات های انرژی جنبشی پر سرعت را با دقت بیشتر در برد بلند تر میدهد . نسخه دیگر از این مدل با نام لئوپارد ۲ایی برای اسپانیا طی یک همکاری بین آلمان و اسپانیا توسعه یافت که دارای حفاظت زرهی بیشتری است.

- لئوپارد ۲ پی اس او: یک نسخه ارتقا یافته برای نبرد شهری شامل دوربین دید حرارتی بهتر برای فرمانده، یک برجک کنترل شونده از درون تانک برای نصب یک سلاح (شامل مسلسل متوسط و یا سنگین و حتی نارنج انداز) با پوشش ۳۶۰ درجه روی برجک که دارای یک اپتیک حرارتی مستقل برای آتش با اهداف مختلف است که توسط فرمانده کنترل می شود و یک تیغه بلدیزر.

- لئوپارد ۲ ای ۷: نسخه ارتقا یافته با حفاظت بیشتر شامل زره ماژولار در در دو طرف بدنه و جلوی ان ، یک سامانه نبرد شبکه محور برای اشتراگ گذاری اطلاعات سامانه اپتیکی با دیگر تانک ها،سامانه قدرت جدید، سیستم تحویه مطبوع جدید،ارتقا سامانه دید حرارتی فرمانده و تجهیز ان به یک سامانه دید حرارتی نسل سوم با توان تعقیب خودکار هدف و روکش حرارتی

لئوپارد ۲ ای ۷+: نسخه برای ارتش آلمان به شدت زره پوش شده افزایش مقاومت زره ماژولار با پوشش ۳۶۰ درجه برای حملات راکتی و موشکی. در این مدل نارنجک انداز ها بر روی برجک ، در جلوی برجک مسلسل هدایت شونده از درون تانک توسط فرمانده نصب شده است

خریداران و کابران لئوپارد 2

بعد از پایان جنگ سرد دو کشور آلمان و هلند هزاران عراده لوپارد ۲ ای ۴ در خدمت داشتند که بیش از نیاز انها بود.برای نمونه آلمان ۲۳۵۰ و هلند ۴۴۵ عراده از این تانک را در خدمت داشت که این دو کشور دست به فروش انها به صورت دست دوم زدند.

Leopard 2 Operators

- اتریش: ۱۱۴ عراده لئوپارد ۲ ای ۴ را دست دوم تحویل گرفت که تا سال ۲۰۱۴ تنها ۵۴ عراده در خدمت باقی مانده بود

- کانادا: این کشور در سال ۲۰۰۷ توانست ۱۰۰ لئوپارد ای۴ از هلند و ۲۰ عراده لئوپارد ای۶ ام نیز برای استقرار در افغانستان از آلمان تحویل گرفت.کانادا که در قابل نیروی های ایساف در افغانستان درگیر بود دست به ارتقاء لئوپاردهای خود با کمک آلمانها زد که شامل ارتقا تعدادی از لئوپارد های ۲ ای ۴ به ۲ای۴ ام بود که شامل نصب زره مژولار مشابه لئوپارد ۲ ای ۷ بر روی برجک بود.همچنین کانادا تعدادی از لئوپارد های ۶ دریافتی را نیز به نسخه ای ۶ ام کال ارتقا داد که شامل توری ضد راکت در دو طرف برجک و بدنه و عقب تانک شد. گفته شده کانادا همکنون ۳۱ عراده ای۴، ۱۲ عراده ای ۴ ام کال و ۱۶ عراده ای ۶ ام در خدمت دارد

- دانمارک:۵۷ عراده لوپارد ای ۵ ای دی کا را در خدمت دارد که از آلمان تحویل گرفته است. این نسخه مجهز به توپ ال ۵۵ است

- فنلاند:این ارتش ۱۲۴ عراده لئوپارد ۲ ای ۴ آلمان را در سال ۲۰۰۴ تحویل گرفت که ۱۲ عراده به تانک پل گذار تبدیل شد و ۱۲ عراده نیز برای تبدیل به لوازم یدکی اوراق شدند. همچنین فنلاند ۱۰۰ عراده لئوپارد۲ ای ۶ از هلند دریافت کرد

- یونان: این کشور ۳۵۳ عراده لئوپارد ۲ در خدمت دارد که از این میان ۱۸۳ عراده نسخه ۲ ای ۴ تحویلی از آلمان به صورت دست دوم و ما بقی نو سال از نوع ۲ ای ۶ است

- اندونزی:۱۰۴ عراده لئوپارد ۲ ای۴ دست دوم از آلمان به دست اورد

- نوروژ :۵۲ عراده لئوپارد ۲ ای ۴ را در خدمت داشت که به لئوپارد ۲ ای۵ ارتقا یافت

لهستان: این کشور به صورت دست دوم ۱۰۵ لئوپارد ای ۵ و ۱۴ عراده لئوپارد ای۴ را از آلمان تحویل گرفت

پرتقال:۳۶ عراده لئوپارد ۲ ای ۶

سنگاپور: ۱۸۲ عراده لئوپارد ای۴ از آلمان تحویل گرفت که تعدادی را به زره کامپوزیت مژولار مجهز شد که به لئوپارد ۲ اس جی شناخته شد

اسپانیا: این کشور ۳۲۷ لئوپارد ۲ را تحویل گرفت که از این میان ۱۰۸ عراده نسخه ای۴ دست دوم از آلمان و ۲۱۶ عراده نسخه لئوپارد ۲ ایی نو ساز میشد.

سوئد:این کشور ۱۲۰ عراده لئوپارد اس تی ار وی ۱۲۲ در خدمت دارد

سوئیس: این کشور ۳۸۰ عراده لئوپارد ۲ ای ۴ از آلمان تحویل گرفت که همکنون همگی ذخیره شده اند

ترکیه: این کشور ۳۴۵ عراده لئوپارد ۲ ای ۴ را تحویل گرفت.این کشور در حال ارتقا لئوپارد ای۴ خود به نسخه ان جی است. این نسخه که توسط شرکت دفاعی ترکیه همچون السان در حال ارتقا است شامل زره ماژولار و سامانه آتش و رایانه کنترل آتش جدید است که بر روی تانک ترکی التای نصب شده است .همچنین این نمونه دارای پکیج قدرت و ارتقاع توپ ال ۴۴ است.

هلند:این کشور بیش از ۴۰۰ لئوپارد داشت که اکثر انها را دست دوم فروخت و امروزه دیگر این تانک را در خدمت ندارد.

آلمان:این کشور تعداد زیادی از لئوپارد های خود را به دیگر کشورها فروخت و امروزه ۲۲۵ عراده لئوپارد ۲ از مدل های ای ۶ و ای ۶ ام و جدیدا ۲۰ عراده ای ۷+ در خدمت دارد.

عربستان:عربستان در سال ۲۰۱۱ خواهان ۶۰۰ تا ۸۰۰ تانک لئوپارد ای ۷ + بود(برترین تانک موجود جهان). آلمان در همان سال اعلام کرد عربستان خواهان ۲۰۰ عراده از این تانک است ولی این خبر باعث موجی از اعتراض در جامعه آلمان شد زیرا عربستان حکومتی بسته و به سرکوب مردم بحرین نیز کمک کرده بود. یک سال بعد دوباره عربستان علاقه خود را به دریافت لئوپارد ۷ ای+ ابراز کرد ولی از قرار معلوم در نهایت در سال ۲۰۱۴ به دلیل اختلاف بین مردم و نهادهای حقوق بشری آلمان و پارلمان آلمان برنامه لغو شد.

سوابق رزمی لئوپارد 2

اولین حضور عملیات لئوپارد۲ مربوط به استقرار دو نسخه ای ۴ و ای ۵ در کزوو در دهه ۱۹۹۰ بر میگردد. لئوپارد ها متعلق به ارتش آلمان بود

ولی بزرگترین حضور عملیاتی لئوپارد۲ به داستان حضور نیروی های ناتو در قابل نیروی های ایساف در افغاستان بود. کانادا در سال ۲۰۰۶ دست به استقرار این تانک از سوی نیروی های کانادایی در قندهار شد.از انجای که لئوپارد های ای ۴ مستقر شده نزدیک ۳۰ سال از عمرشان می گذشت کانادا دست به دریافت تانک لئوپارد ۲ ای۶ از آلمان برای اعزام به افغانستان زد.در ۲ نوامبر سال ۲۰۰۷ یکی از لئوپارد های ۲ ای ۶ ام با یک بمب کنار جاده ای برخورد کرد ولی بدون تلفات برای خدمه ولی با اسیب دیدن تانک همراه بود.

دانمارک نیز در سال ۲۰۰۷ دست به استقرار تعداد لئوپارد ای۵ در افغانستان زد . چند بار لئوپارد در افغانستان مورد هدف بمب کناره جاده ای قرار گرفت ولی تنها به زخمی شدن خدمه انجامید

لئوپارد ۲ امروزه از جمله در نسخه ای ۷+ برترین تانک رزمی جهان است که از نظر میزان حفاظت زرهی بی رقیب است. دارای سامانه های آتش پیشرفته و زره ماژولار با توان تعویض سریع در میدان نبرد است.انتظار می رود با وجود ارتقائات انجام شده روی ان تا سال ۲۰۵۰ نیز در خدمت باقی بماند.

نام لئوپارد ۲ ای ۴ لئوپارد ۲ ای ۵ لئوپارد ۲ ای ۶
خدمه چهار نفر
موتور یک دستگاهد موتور دیزل ام بی ۸۷۳ با توان ۱۵۰۰ اسب بخار ۲۶۰۰ دور در دقیقه
طول ۹٫۶ متر ۱۰٫۹ متر
ارتفاع ۲٫۷ متر ۳ متر
وزن خالی ۵۲ تن ۵۷ تن ۵۷٫۶۰ تن
وزن رزمی ۵۵٫۱ تن ۵۹٫۵تن ۵۹٫۹تن
بیشترین سرعت در جاده ۷۲ کیلومتر بر ساعت در خارج از جاده ۳۱ کیلومتر بر ساعت
سوخت ۱۱۶۰ لیتر
سلاح یک توپ ۱۲۰ م م ال ۴۴ و دو مسلسل متوسط یک توپ ۱۲۰ م م ال ۵۵ و دو مسلسل متوسط


منابع :
- ویکیپدیا
- جنگاوران
- آی آر ارتش
- پدال

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور
کلاس شاسی ، بدنه ، تعلیق ، ترمز ، فرمان و انتقال قدرت استاد صیاد نصیری
راهنمای آموزشی موتور XU7 هشت و 16سوپاپ پژو 405 و سمند و پارس
آموزش نحوه استفاده از ابزار مخصوص در تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای کوییک و ساینا
TIBA Injection repair manual
لیست، تصویر و شماره فنی قطعات تیبا
معرفی انواع جک های تعمیرگاهی و نحوه و نکات کار با آن ها
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم سوخت رسانی ساینا اتوماتیک
لئوپارد ، نسخه مهندسی آلمانی زرهی های سنگین میدان نبرد
جدول زوایای فرمان و نوع سیستم تعلیق خودروهای سایپا
لیست ECUها و ICUهای محصولات سایپا (X100 ,X200, زامیاد)
دفترچه راهنمای تویوتا C-HR هیبرید
دستورالعمل بازدید و تعویض رولبرینگ عقب تیبا
دستورالعمل عیب یابی و تعویض ریموت و رسیور سایپا 132 و تیبا و تیبا2
راهنمای آموزشی سیستم های الکترونیکی ترمز رنو
رفع ایراد جوش آوردن خودرو با اصلاح دسته سیم باتری کوییک و ساینا اتوماتیک
معرفی سیستم سوخت رسانی بوش بنزینی و بوش پایه گازسوز پراید
راهنمای سیستم مدیریت موتور UAES خودرو MVM315
آشنایی با قطعات و سیستم مدیریت موتور BOSCH ME 17.9.71 موتور TU5 پژو 206 و پژو207 و پژو405 و پژو پارس
راهنمای سیستم سوخت رسانی و انژکتور H30 Cross
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو
جدول عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض
آخرین مطالب جدید شده
safety security adb
skp
rahro

آخرین آگهی ها

آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش عملی تمامی بردهای الکترونیکی خودروهای سنگین،راهسازی و ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند مکانیک - ا ...
آموزش باطری سازی و مکانیکی کامیون و اتوبوس های نسل جدید اسکا ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پروگرامر و دیاگ TNM (نسخه فول ورژن)
تعمیرات و عیب یابی و تامین قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیر تخص ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
تعمیر تخصصی موتور ، جلوبندی ، تسنه تایم ، آب روغن کلیه خودرو ...
کارشناسی بدنه وفی انواع خودرو در محل،ارائه برگه گزارش نهایی، ...
فروش عمده رله دوبل، رله دوبل شیشه ای، اتوماتیک راهنمای پراید ...
آموزش موتورسازی، باطری سازی،مکانیکی،آپاراتی ...