معرفی ، نقد و بررسی چانگان ایدو , Google-icon جستجو در تمام متون کارگیک
فن خودرو
دنیای خودرو
این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

شرکت چانگان، برخلاف بسیاری از شرکت‌های چینی دیگر، سابقه ای طولانی مدت دارد. 152 سال پیش چانگان با تولید اسلحه شروع به کار کرد و البته ساخت خودرو را در دهه 50 میلادی و با مونتاژ جیپ آغاز نمود. در سال 2009 چانگان جدید با اتحاد هافی و چانگی به وجود آمد و در سال 2010 با تولید بیش از 2.3 میلیون خودرو، تبدیل به چهارمین خودروساز بزرگ چین شد. محصولات فورد و مزدا بخش عمده ای از خودروهای چانگان را تشکیل می‌دهند. در سال 2012، چانگان به دو پاره چانگان فورد و چانگان مزدا تقسیم شد.

Saipa Changan Eado 00

سدان ایدو توسط مرکز طراحی ایتالیایی این شرکت چینی طراحی شده است. ویژگیهای آن چراغ‌های تیز و اسپرت و برجستگی‌های کاپوت و صندوق عقب نسبتاً کوتاه می‌باشد که ترکیبی پویا و جالب به آن داده است. با این حال مثل هر طرح چینی، می‌توانید انبوهی از شباهت‌ها به سایر خودروهای مطرح را در این خودرو نیز بیابید. اگر جلوپنجره این خودرو را با سوناتا تغییر دهید، بسیاری را به اشتباه خواهید انداخت. متأسفانه اندازه کوچک چرخ‌ها نشان دهنده یک خودروی تقلبی و ضعیف در زیر پوسته ای قدرتمند است.

طراحی این مدل مربوط به سال 2012 است و اخیراً مدلهای هاچ بک و هیبریدی آن با فیس لیفت به نمایش درآمده‌اند.

ابعاد ایدو، 4620×1820×1490 طول و عرض و ارتفاع است. فاصله بین محورهای جلو و عقب هم 2660 میلی متر است. بنابراین با یک سدان متوسط و کمی جمع و جور طرفیم.

Saipa Changan Eado 01

پیشرانه چانگان ایدو یک موتور 1.6 لیتری 124 اسبی و 160 نیوتن متری است. این ارقام چندان بد به نظر نمی‌رسند. برای انتقال نیرو هم از گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته تیپ ترونیک استفاده می‌شود.


تست و بررسی چانگان ایدو در ایران

Saipa Changan Eado 02

معرفی و تاریخچه شرکت چانگان :

از ابتدای ورود چینی‌ها به شهر و دیارمان، جماعت پرنخوت آریایی را کمترین التفاتی به آنان نبود و کمتر کسی را می‌یافتی که دوستدارشان باشد و نیز راغب و هواخواهشان. در آن دوره، خرد و کلان، مالکان این خودروها را فریب‌خورده می‌پنداشتند و سزاوار سرزنش و ترحم. اما کم‌کم این احوال دگرگون گشت؛ زیرا از سویی متصدیان خودروساز در بستری خوش آرمیدند و از طرفی نیز طایفه زردفامان زمین و زمان را درنوردیدند. این‌ها همه موجب شد که ساخته‌های این قوم اندکی بیشتر مورد پسند قرار گیرند و از حدت و شدت تخاصم‌ها و بدگمانی‌ها نیز رفته‌رفته کاسته گردد.

از نیم دهه پیش بدین سوی، برندهای چینی شیوه نوینی را آغاز کردند و از کپی‌های نامأنوس و طراحی‌های اسباب‌بازی گونه عبور نموده و به‌مانند همتایان شرقی و غربی خود جدیت را وجه همت خویش قرار داده‌اند. شاید بتوان ارائه خودروهایی مانند جیلی امگرند و چانگان ایدو را نقطه شروع این روند دانست؛ امری که روزبه‌روز هم تحول بیشتری یافته و موانع قوی‌تری را از سر می‌گذراند. بی‌شک این مدل‌ها قابل قیاس با رقبای شرقی و غربی خود نیستند و بدین لحاظ یک دهه از آنان عقب‌ترند، ولی در عین حال گواهی هستند بر پیشرفتی سترگ، که قابل انکار هم نیست. چنانچه در آتیه‌ای نه‌چندان دور، برندهای چینی به‌مانند همتایان کره‌ای خویش مزه استقلال را تجربه نمایند و افسار تکنولوژی را مهار زنند، بی‌تردید زنگ خطر با شدت هر تمام‌تر برای مدل‌های ارزان‌تر کره‌ای و ژاپنی به صدا در خواهد آمد.

Saipa Changan Eado 03

چانگان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در چین امروز است که دفتر مرکزی آن در شهر چونگ کینگ مستقر می‌باشد. این شرکت تحت مالکیت دولت بوده و عمده تولیداتش را هم خودروهای سواری، ون، میکروون و خودروهای تجاری تشکیل می‌دهند. بنا بر ادعای شرکت، سرآغاز فعالیت این مجموعه به سال 1862 میلادی برمی‌گردد؛ هنگامی که شخصی به نام لی هونگ ژانگ نمایندگی فروش سلاح‌های کمری را در شهر شانگهای تأسیس نمود. اما اینکه چه ارتباطی بین این موضوع و وضعیت فعلی چانگان وجود دارد چندان روشن نیست.

پیش از این، در سال 1950 میلادی، متصدیان پیشین این مجموعه به مونتاژ خودروهای جیب تحت نام YANGTZE RIVER(رودخانه یانگ تسه) می‌پرداختند. در سال 1980 میلادی نیز این مجموعه به تولید کامیونت و ون‌های تجاری مشغول بود. شاید این‌طور بتوان گفت که حرکت جدی این خودروساز در اوایل دهه 80 میلادی آغاز شد و آن‌هم زمانی بود که این خودروساز جهت اخذ تکنولوژی‌های پیشرفته شروع به همکاری با شرکت سوزوکی نمود. این همکاری از سال 1983 میلادی آغاز شد و تا به امروز هم ادامه یافته است. بعدها نیز این مجموعه سازندگانی چون فورد، مزدا و سیتروئن را به لیست شرکای خود اضافه نمود. چانگان دو کمپانی داخلی را هم در سال 2009 میلادی ضمیمه خود نمود یکی از آن‌ها HAFEI نام دارد و دیگری CHANGHE. از سال 2010 میلادی، ساخت و فروش جنگ‌افزار نیز به عنوان یکی از منابع کسب درآمد مورد توجه این شرکت قرار گرفت. همچنین در این سال چانگان با تولید 2.38 میلیون خودرو به عنوان چهار تولیدکننده برتر کشور چین شناخته شد. در حال حاضر مراکز تحقیق و توسعه این کمپانی در دیترویت آمریکا، ناتینگهام بریتانیا، تورین ایتالیا و یوکوهاما ژاپن دایر است. از مهم‌ترین بازارهای صادراتی این کمپانی نیز می‌توان به ممالکی همچون روسیه، برزیل، شیلی، آفریقای جنوبی، مالزی، کویت و فیلیپین و... اشاره نمود.


خط تولید و تست های چانگان ایدو

اگر بخواهیم تاریخچه کوتاهی از چانگان داشته باشیم:

  • 1862: تاسیس دفتر فروش اسلحه های خارجی شانگهای به وسیله لی هونگ زانگ
  • 1865: تغییر نام به دفتر کارخانه ماشین سازی جین لینگ و تغییر مکان به نان جینگ
  • 1929: تغییر نام به زرادخانه جین لینگ و تغییر مکان به چونگ کین به دلیل جنگ با ژاپن (سالهای 1937-1945)
  • 1949: بعد از تغییر رژیم چین به جمهوری، زرادخانه به زیر مجموعه ای از وزارت صنایع نظامی تبدیل شد.
  • 1957: زرادخانه چونگ کین اولین جیپ چینی با نام چانگ ژیانگ 46 (Changjiang-46) را تولید کرد، بین سالهای 1957 تا 1963 در کل تعداد 1390 دستگاه از این مدل تولید شد.
  • 1984: تولید اولین مدل مینی تراک با برند چانگان.
  • 1993: در 8 ژوئن این سال قرارداد جوینت ونچر چانگان-سوزوکی در چونگ کین بسته شد.
  • 1996: قرار گرفتن در لیست شنزن با نام تجاری صنایع اتومبیل سازی چانگان چونگ کین در 13 اکتبر.
  • 1998: مینی ون چانا استار به فروش رفت.
  • 2001: قرار داد چانگان- فورد در 25 آپریل و همین طور کارخانه موتورسازی در 16 ژانویه.
  • 2002: تاسیس برند هبی (Hebi) در 8 جولای.
  • 2003: در 28 مارس، شروع ساخت خط تولید جدید در نان جینگ.
  • 2004: خط تولید جدید چانگان- فورد در ماه ژانویه.
  • 2005: مدل سویفت از سوزوکی و فوکوس از فورد به بازار عرضه شد، چانگان- فورد- مزدا در ماه سپتامبر خط تولید موتور های بلوکور را افتتاح کردن، برند لندوایند با عرضه مدل فشین متولد شد.
  • 2006: شروع به ساخت مزدا3 در ماه فوریه.
  • 2007: شروع به تولید مزدا2 و همین طور اولین مدل هیبرید.
  • 2008: تاسیس مرکز طراحی در ژاپن، عقد قرارداد با گروه خودرو سازی سایپا.
  • 2009: عرضه مدل آلسوین، ادغام برندهای هافی و دونگان و چانگی به چانگان.
  • 2010: نمایش مدل CX30 و عرضه مدلهای CX20 و ون تائرو استار.
  • 2011: عقد قرار داد جوی نت و نچر با گروه پژو سیتروئن فرانسه.
  • 2012: معرفی مدلهای ایدو در 27 مارچ و CS35 در 30 اکتبر.
  • 2013: معرفی مدل CS75 در نمایشگاه فرانکفورت آلمان.

همکاری های شرکت چانگان با خودروسازان بزرگ دنیا:

شرکت مزدا: همکاری چانگان با این شرکت از سال 2005 میلادی آغاز شد و تاکنون نیز ادامه یافته است؛ در حال حاضر این دو کمپانی در تولید خودرو ونیز پیشرانه با یکدیگر مشارکت دارند. هم‌اکنون در مجموعه‌های تحت کنترل چانگان خودروهای مزدا 3 نسل اول با نام CLASSICAL، نسل دوم با نام XINGCHENG و نسل سوم با نام ALEXA تولید می‌شود. همچنین مدل‌های مزدا 2 و CX5 هم در این مجموعه تولید می‌شوند.شرکت فورد: این شراکت از سال 2012 میلادی شروع شده است؛ در حال حاضر انواع مدل‌های فورد از جمله اسکورت، فیستا سدان و هاچ بک، فوکوس، موندئو، اکو اسپرت و نیز کوگا و C-MAX توسط چانگان تولید می‌شود.

شرکت سوزوکی: همکاری بین این دو کمپانی از سال 1983 میلادی آغاز شده است؛ در آغاز چانگان خودروهای تجاری ارزان قیمت را تحت لیسانس سوزوکی تولید می‌کرد. پس از مدتی این دو مجموعه به طور جدی دست به شراکت زدند و در سال 1993 میلادی شرکت جدیدی را تحت نام خودروسازی «چونگ کینگ چانگان سوزوکی» تشکیل دادند. به موازات آن نیز چانگان خودروهایی را نیز با برند خود تولید نمود که تکنولوژی آن‌ها برگرفته از سوزوکی بود. در حال حاضر در مجموعه‌های تحت کنترل چانگان انواع مختلف سوزوکی از جمله آلتو، سوئیفت،ALVIO ،SX4 (سدان، هاچ بک، کراس‌اوور) و خودروی مشترک LINQYANG تولید می‌شود.

شرکت PSA (پژو – سیتروئن): این همکاری از سال 2010 میلادی شروع شده است، که ماحصل آن تشکیل شرکتی جدید به نام CAPSA بوده است؛ سهام آن نیز به‌صورت مساوی و 50/50 بین دو کمپانی تقسیم شده است. در حال حاضر، این دومین سرمایه‌گذاری PSA در چین می‌باشد؛ پیش از آن نیز این کمپانی با شرکت دانگ فنگ مشارکت داشته است. هم‌اکنون در مجموعه‌های زیر نظر چانگان خودروهای لوکس سیتروئن از جمله DS 5،DS 5LS و کراس‌اوور DS6 تولید می‌شود.

علاوه بر این‌ها این مدل‌هایی همچون JOICE،REATON، ALVISIN (V3، V5،V7)، BENNI، CX20،CX30، EADO (بنزینی، الکتریکی، هیبریدی)، EADO XT و کراس‌اوورهای CS 35 و CS 75 را نیز تحت برند چانگان تولید می‌شوند.

البته برندها و مدل‌های دیگری نیز توسط چانگان تولید می‌شود که ذکر نام تمامی آن‌ها از حوصله این بحث خارج است.

Saipa Changan Eado 04

یکی از خودروهایی که از مجموعه چانگان روانه بازار کشورمان شده ایدو (EADO ) نام دارد. این مدل برای نخستین بار در مارس سال 2012 میلادی به بازار چین معرفی شد. طرح بدنه آن در مرکز طراحی چانگان در تورین ایتالیا تکوین یافته و از المان‌های خاص اروپایی بهره می‌گیرد. بیشتر منابع خودرویی هم خطوط به کار رفته در بدنه آن را زیبا و متناسب ارزیابی نمودند. شرکت چانگان مدعیست که مدت زمانی معادل 3 سال را صرف توسعه این خودرو نموده است. این خودرو در نمایشگاه خودرو فرانکفورت آلمان هم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

Saipa Changan Eado Interior

کابین این خودرو از طرح نسبتاً مدرنی بهره برده و شاخص‌های اسپرتی نیز در جای‌جای آن قابل مشاهده است. صفحه نمایشگر نسبتاً بزرگی نیز در وسط داشبورد آن قرار دارد و جزییات آلومینیمی بسیاری هم در بخش‌های گوناگون آن به کار رفته است؛ با این حال، برخی از وب‌سایت‌های چینی میزان آلومینیم استفاده شده در فرمان آن را کمی بیش از حد معمول آن ارزیابی نمودند. همچنین این خودرو از صندوق بار نسبتاً بزرگ و وسیعی نیز بهره می‌برد که کاملاً رافع نیازهای یک خانواده 4 نفره می‌باشد.

موتور و پیشرانه چانگان ایدو (changan eado)

Saipa Changan Eado BlueCoreEngine

پیشرانه این خودرو از نمونه 1.6 لیتری می‌باشد که BLUECORE نام دارد. این موتور که توسط خود چانگان توسعه یافته، از شاخص‌های زیست محیطی مطلوبی برخوردار است و یکی از پاک‌ترین موتورهای تولیدی در کشور چین می‌باشد. توان این پیشرانه معادل 120 اسب بخار و خروجی گشتاور آن نیز برابر با 160 نیوتن‌متر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت نیز این خودرو از یک گیربکس 4 دنده خودکار سود می‌برد. با یک نگاه کلی می‌توان مشخصات این مدل را تا حد زیادی مشابه نزدیک‌ترین رقیب آن، یعنی جیلی امگرند دانست.


معرفی تکنولوژی بلوکور

تکنولوژی بلوکور(Blue Core):

پیشینه طراحی تکنولوژی بلوکور (یا هسته آبی) به انجینهای مورد استفاده در موتورسیکلت های یاماها بر میگردد، یاماها در این انجینها با تقویت سه فاکتور اصلی باعث شده تا بازده خروجی افزایش پیداکند:

1- افزایش بازده در مرحله تراکم: که شامل استفاده از فیلترهای هوا با گنجایش هوای عبوری بیشتر و همین طور سیستم تزریق سوخت بهینه سازی شده (همانند آنچه در سیستم VVT استفاده شده) ، طراحی خاص سوپاپها و محیط داخلی سیلندر به جهت پاشش بهینه سوخت و آماده سازی جهت تراکم بهینه.

2- تقویت سیستم تهویه دما: طراحی خاص رادیاتور و محل جایگذاری فن آن، طراحی جدید ترموستات با سوپاپ لوله فرعی: ترموستات زمانی که غیر فعال است جریان آب خروجی را وارد رادیاتور نمیکند و با لوله فرعی تعبیه شده گردش جریان آب بدونه گذر از ترموستات ادامه پیدا میکند که باعث میشود زمان گرم شدن ابتدایی موتور کاهش یابد و استهلاک فن و رادیاتور پایین بیایید، استفاده از آلومینیوم در پوشش بدنه داخلی سیلندر جهت انتقال حرارت بهتر.

3- کاهش اتلاف قدرت خروجی: استفاده از بلبرینگ در محل اتصال اسبک و میل بادامک، کاهش مسیر چرخش میل لنگ به واسطه طراحی مجدد میل لنگ و افزایش افست که باعث می شود پیستون به نیروی کمتری جهت پایین رفتن نیاز داشته باشد، استفاده از دینام بهینه که قدرت موتور را کمتر کاهش میدهد و نیروی الکتریکی را نیز با بهینه گی بیشتری تولید میکند.

ایمنی چانگان ایدو (changan eado)

Saipa Changan EADO crash test

به لحاظ ایمنی نیز این خودرو مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی است و همچنین 5 ستاره را هم از موسسه ایمنی C-NCAP دریافت نموده است. علاوه بر این، خودروی ایدو به مجموعه کاملی از سامانه‌های ایمنی از جمله ABS ،EBD ،BA ،ESP و TCS مجهز است که در این رده قیمتی کمتر قابل مشاهده است و بیشتر در خودروهای گران‌تر کره‌ای و یا ژاپنی یافت می‌شوند.


تست تصادف چانگان ایدو

مشخصات و امکانات چانگان ایدو (changan eado)

ابعاد
طول(mm) 4620
عرض(بدون در نظر گرفتن آيينه ها)(mm) 1820
ارتفاع(mm) 1490
وزن
وزن خالص 1325
مصرف سوخت(lit)
سيكل تركيبي(lit/100km) 7/2
ظرفيت باك(lit) 52
رينگ و تاير
رينگ 16اينچي آلومينيومي
تاير 205/55R 16
گيربكس
نوع گيربكس اتوماتيك AT 4 SPEED
موتور
نوع موتور H16NA-DVVT
تعداد سيلندر - تعداد سوپاپ 4سيلندر خطي-16سوپاپ
حجم موتور cc 1600
حداكثر قدرت 112hp@6000rmp
حداکثر گشتاور 160 Nm/4000-5000rpm
فرمان
نوع فرمان هيدروليك
ترمز
جلو ديسكي 
عقب ديسكي
تجهيزات ايمني و رفاهي
ايربگ راننده و سرنشين
سانروف
كامپيوتر اطلاعات سفر
مجهز به سيستم ضد سرقت (Immobilizer)
مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS+ EBD
مجهز به سيستم ESP/TCS/HBA
سنسور پارك دنده عقب
هشدار دهنده بسته نبودن كمربند ايمني
شيشه بالابر برقي جلو و عقب
غربيلك فرمان چرم/دكمه هاي تنظيم بر روي فرمان/ قابليت تنظيم ارتفاع
چراغهاي جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع
چراغ مه شكن عقب
صندلي چرمي
صندلي عقب مجهز به نگهدارنده صندلي كودك ISOFIX
آينه هاي جانبي برقي
زير آرنجي مركزي عقب
قفل مركزي
ريموت كنترل تاشو
سيستم تهويه مطبوع
كمربندهاي ايمني مجهز به سيستم پيش كشنده و قابل تنظيم ارتفاع
سيستم صوتي مجهز به: رايو + CD Player با قابليت پخش MP3 و
 پورتUSB/ مجهز به 6 بلندگو
باز كننده درب باك و صندوق عقب از داخل

منابع :
- سایپا
- پدال
- سبقت آزاد
- car.ir
- خودروبانک

نوشتن دیدگاه


این صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

یک ویدیو تصادفی از کانال کارگیک

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
موتور TU5 :معرفی ، مشخصات و فیلم کامل تشریح اجزاء و باز کردن
فیلم کامل آموزش تعویض تسمه تایم و واترپمپ موتور TU5
فیلم آموزشی مونتاژ (بستن) موتور TU3 (موتور 206 تیپ 2)
راهنمای کلی تعمیر و نگه داری مکانیکی و الکتریکی پژو 407
جزوه آموزش گیربکس اتوماتیک تندر 90
راهنمای تعمیرات موتور نیسان ماکسیما
بهبود عملکرد و افزایش ایمنی پراید در پروژه X100 سایپا به همراه فیلم تست تصادف
راهنمای دسته سیم های و نقشه های الکتریکی هایما S7 توربوشارژ
راهنمای دسته سیم های و نقشه های الکتریکی هایما S5 توربوشارژ
معرفی سیستم مدار تامین و حفظ فشار در سیتروئن زانتیا
آموزش تعویض روغن LHM و تستهای رگولاتور ، گوی آكومولاتور و شیر اطمینان سیتروئن زانتیا
تشریح نحوه عملکرد سیستم تعلیق زانتیا
آشنایی با سیستم هیدروپنوماتیک سیتروئن زانتیا
معرفی نحوه عملکرد سیستم ترمز زانتیا
معرفی سیستم فرمان هیدرولیک زانتیا
معرفی لوله های هیدرولیک زانتیا
تعمیر اساسی شیر هیدرولیکی کنترل پینیون فرمان زانتیا
آموزش هواگیری سیستم ترمز سیتروئن زانتیا
معرفی سیستم Activa در تعلیق زانتیا
فیلم آموزشی بازدید سیستم تعلیق ، تنظیم ارتفاع و شارژ كردن گوی ها سیتروئن زانتیا
راهنمای تست و خريد خودرو کارکرده
تعمیر اساسی موتور 4A-F تویوتا
راهنمای کامل آموزشی ایساکو در خصوص تعمیرات دنا (موتور EF7 و XUM)
معرفی موتور XUM (پارس ELX جدید) و مقایسه آن با موتور XU7 (سمند، سورن، 405 و پارس)
آموزش بازدید و سرویس ترمز دیسکی جلو نیسان رونیز
آموزش تعویض کمک فنر جلو نیسان رونیز
شرح سیستم فرمان پرقدرت
عیب یابی خودرو از روی پارامترهای سنسورها و عملگرها با دیاگ
راهنمای کامل آموزشی برق 206 مالتی پلکس
معرفی و آموزش سنسورها و سیستم انژکتور پراید
آموزش تنظیم موتور پراید کاربراتور + آموزش بازکردن،تعمیر و تنظیم کاربراتور و دلکو
معرفی و آموزش سیستم CLC پراید و رنوPK
زوایای چرخهای و انواع ساییدگی لاستیک خودرو
آموزش کامل تعمیرات سیستم تعلیق پراید + لیست عیب یابی تعلیق و جلوبندی
سیستم تعلیق خودرو و اجزا و انواع آن
فیلم آموزشی بازکردن گیربکس اتوماتیک AL4 پژو206 و پارس اتوماتیک
مبانی عملکرد گیربکس اتوماتیک
معرفی و تشریح اجزاء و نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک/تیپ ترونیک AL4
دستورالعمل عیب یابی و تعویض مدولاتور ABS پراید و تیبا و ساینا و کوییک
نحوه تبدیل اعداد هگز به دسیمال بدون ماشین حساب

آخرین آگهی ها

عرضه كننده لوازم جانبی خودرو چينی ، فرانسوی ...
دوره های آموزشی تخصصی مکانیک و برق و انژکتور کیا و هیوندای ...
آموزش تعمییرات موتور گیربکس برق و دیاگ خودرو های دیزل نسل جد ...
بهبود عملکرد گیربکس در تعویض دنده‌ها افزایش کات اف حذف محد ...
آموزشگاه پیشتازان دیزل اصفهان برگزار کننده دوره های موتور گی ...
پیشتازی باشید , پیشتاز بمانید
دوره های آموزشی کاملا تخصصی و عملی ، با اعطای گواهینامه بین ...
آشنایی با گیربکس های هایوک، Al4 و هیوندای و کیا، تعمیرات، خص ...
معرفی قطعات و عیوب آنها عیب یابی قطعات مختلف قطعه شناسی و ...
کاراموتور اولین مرکز برگزاری دوره های تخصصی خودروهای هیوندا ...
آموزش تخصصی فنی خودرو: مکانیک و برق خودرو-ایسیو-مولتی پلکس-C ...
الکتروصنعت پارس مبین ، تولید کننده لوازم و تجهیزات تعمیرگاهی ...