جستجو در تمام متون و مستندات کارگیک
samin ba
فن خودرو
carworks
دنیای خودرو
CarGeek | کارگیک

peykan



پیکان در ایران :

پـِیکان نام گونه‌ای خودروی سواری ایرانی است که شرکت ایران خودرو تولید آن را از سال ۱۳۴۶ خورشیدی آغاز کرد و در حدود ۴۰ سال آن را ادامه داد. از سال ۱۳۴۶ پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک. ودرنهایت تولیدآن درسال ۱۳۸۳ به اتمام رسید وپروندهٔ پیکان خودروی محبوب هر ایرانی بسته شد. عده‌ی بسیاری از مردم نیز معتقدند با وجود نقص هایی که پیکان دارد اگر هنوز هم پیکان تولید میشد آن را به پراید ترجیح میدادند و در مقایسه با پیکان و پراید خودروی پیکان را خریداری مینمودند.

Jeremy Clarkson

دیدگاه‌ها  

+5 #1 جواد 1394-01-30 11:31
ساکت باش. :zzz
نقل قول کردن
-6 #2 حسین 1394-05-10 11:29
من این پیکان رو به هزار ماشین گوراز خارجی نمی دم
نقل قول کردن
+4 #3 بهروز 1394-10-18 15:47
هیچ ماشینی به جون سختی وکم خرجی پیکان نیست اگرهنوز تولید می شد بازار بعضی خودرو های داخلی مشابه کساد میشد با این قیمت کم وکارایی بالا برای ما ایرانی های کم درآمد ایده ال بود. مصرفش هم خیلی با پژو وسمند وپارس فرقی ندارد.
نقل قول کردن
-2 #4 شهرام 1395-04-22 15:01
درود بر پیکان دوستان
دوستان و هم میهنان عزیز
بیاید با هم فکرهامون را روی هم بگزاریم و دوباره پیکان اینبار تولید کنیم نه مونتاژ
البته باید تغییراتی در موتور و ضریب آیرودنامیک و سیستم تعلیق و ترمز و غیره اش بدهیم البته فراموش نکنیم شکلش زیاد بد نشود و همون شکل پیکان تا اندازه ای حفظ شود و قطعاتش ارزون و با کیفیت و از همه ممهمتر مساله سگ جونی حفظ شود و اینطور نباشد تسمه تایم مزخرف را به جای زنجیر تایمش قرار دهیم با تعداد سوپاپهاشم افزا
نقل قول کردن
0 #5 مجتبی 1395-06-25 18:33
با سلام
مهمترین وجه برتری پیکان بر سایر خودروهای تولید داخل استفاده از سیستم چرخ زنجیر بجای تسمه تایم است که قابلیت اطمینان موتور را بالا میبرد. امروزه شرکت تویوتا هم استفاده از چرخ زنجیر بجای تسمه تایم را در برنامه خود قرار داده است. من خودم یه روآی سال مدل89 خریدم که بعد از 6 رسال بدون هیچ خرج خاصی مثل روز اولش کار میکنه. فقط حیف که تو سربالایی ها آدم رو ضایع میکنه! وگرنه در کفی دست کمی از 405 نداره. اگه ایران خودروی ... بجای تولید محصولات چرت و پرت پژو روی همین پیکان کار میکرد و آن را ارتقا میداد الان یه خودروی قابل اطمینان و کم خرج برای کسب های ضعیف و متوسط داشتیم. فقط کافی بود گشتاور دور پایین موتور OHVG2 را بالاتر ببرند. اونوقت با بنز عوضش نمی کردید.
نقل قول کردن
+2 #6 شهرام 1395-11-30 09:07
منم میگم پیکان زنجیر تایم که داره اونو حذف نکن و به جاش تسمه تایم مزخرف بگزارند
یک نگاهی به موتور S14B20 BMW می اندازیم این موتور هم دور مجازش بالاست هم آلمانیه هم با حجم کم موتور توان تولیدیش بالاست و گشتاورش زیاده
حجم موتورش 1990cc
بیشنه توانش یا حداکثر قدرتش 189 اسب بخار ( 192 ps ) در دور 6900 موتور در دقیقه است
بیشنه گشتاورش یا حداکثر گشتاورش 210 نیوتن متره
این موتور چهار سیلندر در سالهای 1985 تا 1990 میلادی تولید شد
16 سوپاپ داشت
از همه مهمتر زنجیر تایم دوبل داشت که ابدی بود
حالا یک موتور با این قدرت رو به من نشان بدهید
مسئولان همین موتور رابهینه تر بکنند و تولید کنند
میترسم اینهمه بحث موتورهای درون سوز بکنیم دوره اش تمام بشه و از رده خارج شود
نقل قول کردن
-2 #7 عادل 1396-12-14 21:22
همتای موتورپیکان ساخته نخواهدشدموتوری چدنی
وفولادی وانژکتور ی که استیل دربدنه داره وبدنش درانگلستان تست شده گیربکس قدرتی داره که کمی انرژی مصرف میکنه ولی به شما قدرت میده البته بدنه کمی تغییرات میخوادواگروسایل الکترونیکی بروزبه آن اضافه شودکه تکنولوژی روکامل صاحب بودیم
نقل قول کردن
+1 #8 Mohsen Zacki 1397-01-04 18:11
سلام، کلا ما ایرانی ها به جای اینکه اهمیت به کیفیت بدیم به آپشن ها و دکمه های زیاد روی خودرو توجه می‌کنیم و ملاک خرید میشه برامون ، نه پیکان و نه پژو و حتی سمند و امثال اون ۲۰ ساله که تو کشورهای جهان اول اصلا استفاده نمیشه اگر شرکت‌های داخلی بیان به جای اینکه فکر تهیه قطعات از چین بیفتن و اون ها هم از این مورد سو استفاده کنن و خودروهای تولید خودشون رو وارد کشور کنند که البته این خودش رقابت آفرین نیست بیان کیفیت قطعات رو بالا ببرن اصلا کسی دیگه ماشین چینی نمیخره چون متاسفانه اگر توجه کرده به برچسب انرژی باشین ماشین های تولیدی قبل از سال ۹۱ و بعد از ۹۱ چقدر تغییر کرده و پایین تر اومده ولی بازم کسی توجه نمیکنه و البته مجبور میشن همین پراید و پژو و سمند رو بخرن
نقل قول کردن
-1 #9 بهروز 1397-08-16 10:42
من خودم یه کاربراتوری مدل ۸۱دارم.عالیه خیلی عالیه کلارکسون سگ کیه.مرتیکه اعصابمو خراب کرد
نقل قول کردن
0 #10 شهرام 1397-10-01 01:58
دوستان و هم میهنان عزیز
بیاید با هم فکرهامون را روی هم بگزاریم و دوباره پیکان اینبار تولید کنیم نه مونتاژ
البته باید تغییراتی در موتور و ضریب آیرودینامیک و سیستم تعلیق و ترمز و غیره اش بدهیم البته فراموش نکنیم شکلش زیاد بد نشود و همون شکل پیکان تا اندازه ای حفظ شود و قطعاتش ارزون و با کیفیت و از همه مهمتر مساله سگ جونی حفظ شود و اینطور نباشد تسمه تایم مزخرف را به جای زنجیر تایمش قرار دهیم باید تعداسوپاپهایش بی افزاییم و سیستمهای باز و بسته شدن متغییر و پاشش مستقیم سوخت و غیره د. موتورش قرار دهیم
اتاقش با ته چهره پیکان ولی پهنتر و آیرودینامیکتر و محکمتر و بادوامتر درست کنیم
چرا پیکان را اخته کردند و نسل بعدی نداشت
اگر نسل دوم پیکان درست کنند جرمی کلارکسون هم روحش خوشحال میشه
نقل قول کردن
0 #11 دیاکو 1398-04-08 00:58
سلام دوستان تاکسی مدل 83 دارم فقط در نظر بگیرید کدوم ماشین میتونه این همه سال تو گرمای بوشهر کار کنه هنوز شکر خدا سر حال من عاشق پیکان خودم هستم خدایش هر طوری باشه جایی نمیزاره بمونی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


مطالب مرتبط

▼ (اسکرول کنید...)

براساس کلمه کلیدی جستجو کنید

مطالب فنی و آموزشی

آخرین مطالب جدید شده
مروری بر عملکرد شش ساله هاشم یکه زارع در ایران خودرو
آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور
کلاس شاسی ، بدنه ، تعلیق ، ترمز ، فرمان و انتقال قدرت استاد صیاد نصیری
راهنمای آموزشی موتور XU7 هشت و 16سوپاپ پژو 405 و سمند و پارس
آموزش نحوه استفاده از ابزار مخصوص در تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروهای کوییک و ساینا
TIBA Injection repair manual
لیست، تصویر و شماره فنی قطعات تیبا
معرفی انواع جک های تعمیرگاهی و نحوه و نکات کار با آن ها
راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم سوخت رسانی ساینا اتوماتیک
لئوپارد ، نسخه مهندسی آلمانی زرهی های سنگین میدان نبرد
جدول زوایای فرمان و نوع سیستم تعلیق خودروهای سایپا
لیست ECUها و ICUهای محصولات سایپا (X100 ,X200, زامیاد)
دفترچه راهنمای تویوتا C-HR هیبرید
دستورالعمل بازدید و تعویض رولبرینگ عقب تیبا
دستورالعمل عیب یابی و تعویض ریموت و رسیور سایپا 132 و تیبا و تیبا2
راهنمای آموزشی سیستم های الکترونیکی ترمز رنو
رفع ایراد جوش آوردن خودرو با اصلاح دسته سیم باتری کوییک و ساینا اتوماتیک
معرفی سیستم سوخت رسانی بوش بنزینی و بوش پایه گازسوز پراید
راهنمای سیستم مدیریت موتور UAES خودرو MVM315
آشنایی با قطعات و سیستم مدیریت موتور BOSCH ME 17.9.71 موتور TU5 پژو 206 و پژو207 و پژو405 و پژو پارس
راهنمای سیستم سوخت رسانی و انژکتور H30 Cross
جدول کامل عیب یابی و رفع عیب خودرو
جدول عیب یابی سنسورها و عملگرهای خودرو
پرونده کامل ترموستات + نکات و آموزش تعویض
تشریح نحوه کارکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو
آخرین مطالب جدید شده
safety security adb
skp
rahro

آخرین آگهی ها

تعمیر قفل صندوق انواع اتومبیل هیوندا و کیا تعویض زبانه لاک ...
تولید انواع وایر شمعهای پژو405 /پراید/پیکان/زانتیا/نیسان/۲۰۶ ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند :» مکانیک ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزشگاه فنی دنیای خودرو در سال ۱۳۸۳ بامجوز رسمی از سازمان ف ...
آموزش عملی تمامی بردهای الکترونیکی خودروهای سنگین،راهسازی و ...
مجتمع آموزشی فنی وحرفه ای علم وصنعت برگزارمی کند مکانیک - ا ...
آموزش باطری سازی و مکانیکی کامیون و اتوبوس های نسل جدید اسکا ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله در زمینه آموزش دو ...
پروگرامر و دیاگ TNM (نسخه فول ورژن)
تعمیرات و عیب یابی و تامین قطعات گیربکس اتوماتیک تعمیر تخص ...
تجهیزات آموزشی برق و مکانیک خودرو از شرکت توان قدرت مامطیر ...
آموزشگاه تخصصی فنون خودرو با سابقه 14 ساله خود در زمینه آموز ...
دوره تخصصی خودروهای هیبرید 09123386580 ...
تلفن آموزشگاه : 70-77199569-021 مشاوره و ثبت نام : مهندس کام ...
تعمیر تخصصی موتور ، جلوبندی ، تسنه تایم ، آب روغن کلیه خودرو ...